Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Klanten Telenet betalen steeds meer voor abonnement

Klanten betalen Telenet voor een abonnement gemiddeld 2,70 euro per maand meer dan een jaar geleden. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de kabelaar. Het aantal klanten dat een abonnement neemt bij Telenet steeg licht.

Klanten betaalden vorig jaar rond deze tijd gemiddeld 53,50 euro per maand en inmiddels is dat opgelopen naar 56,20 euro, blijkt uit de kwartaalcijfers. Het is onbekend of dat komt doordat meer klanten een duurder pakket hebben afgenomen of door prijsverhogingen. In februari voerde Telenet een lichte prijsverhoging door.

Het aantal klanten voor tv is de afgelopen jaar gestegen, met ongeveer 18.000. Aanvankelijk daalde het aantal klanten voor de tv-diensten van de kabelaar, maar het aantal steeg in de zomer fors door de overname van SFR. Er zijn nu iets meer dan twee miljoen huishoudens met tv van Telenet.

In totaal heeft Telenet 2,2 miljoen klanten; dat is iets meer dan een jaar geleden. Er zijn in totaal 2,9 miljoen mobiele klanten, tegenover drie miljoen een jaar geleden. Die daling komt vooral door een terugloop van het aantal klanten met prepaid. Dat aantal daalde van 942.000 naar 623.000. Er kwamen daarentegen 180.000 abonnees bij. De omzet van Telenet kwam 4 procent hoger uit op 646 miljoen euro, terwijl de brutowinst of ebitda bijna halveerde en uitkwam op 29,5 miljoen euro.

Door

Redacteur mobile

147 Linkedin Google+

Submitter: ieperlingetje

Reacties (147)

Wijzig sortering
Vind het wel een raar bericht, een paar uur geleden las ik in de krant dat het aantal TV klanten van Telenet daalt, dit staat haaks op dit artikel.

Zie: https://www.vrt.be/vrtnws...jft-tv-klanten-verliezen/
Ook een betrouwbare bron (tijd.be) vermeld dat Telenet 15.000 klanten voor Digitale TV verloor aan Orange in Q3.
https://www.tijd.be/onder...ert-goed-kwartaal/9946970

Het Tweakers artikel heeft het echter over een stijging in het afgelopen 'jaar' en dat lijkt te kloppen.
"2 .028.600 au 30 septembre 2016"
"30 september 2017 hadden we 2.046.900 abonnees"
Verschil dus 18.300 extra.

Bron: http://nl.investors.telen...41898&p=irol-resultcenter

[Reactie gewijzigd door Inrage op 26 oktober 2017 14:41]

Vind het wel een raar bericht, een paar uur geleden las ik in de krant dat het aantal TV klanten van Telenet daalt, dit staat haaks op dit artikel.

Zie: https://www.vrt.be/vrtnws...jft-tv-klanten-verliezen/
Als je je eigen link leest kan je zien dat ze Telenet klanten verliezen, die effectief Telenet producten kunnen kopen. In totaal winnen ze wel klanten omdat ze 90.000 SFR klanten gekocht hebben.
https://www.astel.be/nl/Telenet-koopt-SFR-Belgie_4628
edit: dit was ook hun argumentatie voor het verhogen van de prijzen vreemd genoeg.

De SFR klanten kunnen echter nog geen Telenet producten kopen. Ik kan het weten want ik zit erop te wachten :)

[Reactie gewijzigd door bbc op 26 oktober 2017 15:18]

Telenet is meer dan TV.
Er is ondertussen ook WIGO bij gekomen, een 4in1 pakket dat redelijk zwaar door de strot geramd wordt.
't Zal dus zijn dat het aantal mobiele klanten de hoogte in is gegaan zeker?

Dat, en uiteraard de traditionele prijsverhogingen die niet te verwaarlozen zijn.
Dat weet ik, nochtans staat er letterlijk in het artikel:
Het aantal klanten voor tv is de afgelopen jaar gestegen, met ongeveer 18.000.
Het is onbekend of dat komt doordat meer klanten een duurder pakket hebben afgenomen of door prijsverhogingen.
Met andere woorden: het is niet heel zinvol nieuws. Er zou voor Telenet meer geld binnen kunnen komen, maar dat is dan ook niet helemaal zeker. Een gemiddelde van betalingen van klanten voor een abbo. Heel specifiek nutteloze informatie :D

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 26 oktober 2017 14:08]

Tweakers had iets beter onderzoek kunnen doen en te weten gekomen dat er tweemaal prijsverhogingen zijn doorgevoerd in 12 maanden tijd. Een onredelijk en idioot klantenbeleid dat hun heel veel klanten heeft verloren en volgens de laatste berichten is het einde nog niet in zicht.

Is ook niet raar: Hun mobiele aanbod is belachelijk slecht en duur, hun internet en tv kun je niet echt zonder telefonie nemen (want je betaalt hetzelfde) en de prijsconcurrentie door orange doet hun ook geen goed.
Een onredelijk en idioot klantenbeleid dat hun heel veel klanten heeft verloren en volgens de laatste berichten is het einde nog niet in zicht.
Uhhhh, dus ze liegen tegen hun aandeelhouders? "Versnelde nettogroei van het aantal abonnees voor onze all-in-one geconvergeerde 'WIGO'-bundels na de vernieuwing in juni 2017: 265.100 abonnees op 30 september 2017 en een netto-instroom van 40.700 abonnees in KW3 2017."

Overal gezien verliezen ze geen klanten.
ze groein in abbo voor wigo
maar zegt niets over verlies van hun aantal oude 3in1
de kunst bestaat hierin te lezen wat er niet wordt gezegd.
dat wigo is quadplay. en dir klanten blijvrn over het algemeen langer. als je ze ook met hun mobiel bindt.
dat is het en dat er staat meer niet
staat niets over aantal triple play

en de netto ibstroom van het totale aantal abonnees zegt ook weinig.

de vraag is meer een tottal a4tje . in pkaats van selectieve info
telenet heeft ook de leuke praktijk om regelmatig oude abo-vormen te verwijderen en dan mensen over te zetten op nieuwe abo's, die dan eigenlijk quasi altijd een slechtere deal zijn maar mooier 'lijken'. bij concurrent proximus is dat niet zo, daar blijft je abo-vorm actief zo lang je het niet zelf aanpast.

Zo heb ik bij proximus voor m'n vaste tel nog steeds hetzeldfe abo als vijftien jaar geleden; dit abo is al tien jaar niet meer te krijgen omdat het abogeld zo laag ligt, maar ik heb 'm nog altijd en zal het nooit opzeggen zolang ik dsl blijf gebruiken. (heb wel geen dsl van proximus, maar bij een andere provider want proximus is wel ietsje goedkoper dan telenet, maar andere providers zijn nog altijd een pak goedkoper.. helaas beseft men dat precies niet zo goed in ons apenlandje, want de meeste mensen laten zich keer op keer verleiden voor zo'n all-in-one pakket bij 1 provider terwijl het veel goedkoper is als je de dingen opsplitst en bij verschillende providers onderbrengt)
Lijkt Ziggo wel 2 keer per maand een prijsverhoging doorvoeren, en dan 1 keer onder de mom van ja snelheidsverhoging en dan niet eens voor elk pakket(Maar je mag wel meer gaan betalen)
Het zijn zusterbedrijven voor iets he, Liberty Global all the way :) .
Lijkt Ziggo wel 2 keer per maand een prijsverhoging doorvoeren, en dan 1 keer onder de mom van ja snelheidsverhoging en dan niet eens voor elk pakket(Maar je mag wel meer gaan betalen). Dat ze bij de goedkoopste pakket de snelheid niet verhogen, is omdat sommige mensen daar aan al genoeg hebben.
Het is gebruikelijk dat bedrijven elk jaar hun prijzen verhogen, dat doen woningbouwverenigingen ook. Ziggo heeft keurig de snelheid bij mij verhoogd (van 150/15 naar 200/20), maar we hoefden niks bij te betalen.

OT:
Waarom is in BelgiŽ nog een data limiet actief? Je zou verwachten dat er een FUP zou zijn, anno 2017
Ook mijn abbo van 150/50 zou in oktober was toch prijsverhoging gewoon omhoog gaan.
Dus net als een half jaar terug ongeveer met de verhoging, dus ben toen terug gegaan naar 40/4.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 26 oktober 2017 19:56]

Fup van maximaal 750 gb met vast internet
En voor gsm moet je rekenen op 7 tot 10 euro per GB
Ik heb basic internet gecombineerd met digitale TV (dus gťťn telefonie) en betaal heus wel minder dan hun goedkoopste triple-play (Whop) hoor.
Ik heb hetzelfde,

probleem is wel dat dit nog steeds met een belachelijk laag maandelijks downloadvolume van 150GB komt (300GB als je alles s'nachts doet)

dat is niet leuk als je thuis met 3 gamers bent, even free weekend ARK, oh wacht, 60+ gig download per pc :( :(

gelukkig heb ik onbeperkte download op het werk en een grote USB SSD :) :)

die downoadvolumes zijn zo 1999 en die mogen ECHT wel eens verdwijnen.


Hans
Kijk eens naar EDPNet. Die hebben volledig ongelimiteerd.
Caiway heeft nog fair use policy op zijn glas :-/
Je kan steam game data gewoon kopiŽren en op uw andere toestellen zetten. Bij het downloaden van de game zal hij dan zoeken naar bestaande gamefiles (als je op dezelfde drive installeert). Bij updates gaat dit niet en moet je gewoon een toestel updaten, de game verwijderen op het ander toestel en dan daar terug installeren nadat je de data hebt gekopieerd. Zo doe ik het om tijd en data uit te sparen als mijn broer de game al heeft gedownload. Zorg dat je bij singleplayergames natuurlijk niet uw savegames verwijdert.
Hallo,

Zo doe ik het natuurlijk nu al meestal.
(ik download zelf op het werk en neem dan de games mee naar huis voor op de 3 PC's :) )

maar is redelijk irritant en tijdrovend, en zou anno 2017 ECHT niet meer nodig moeten zijn,

150GB download per maand, en een simpel game demotje is al snel 55GB :( :(
laat staan moest ik nu zaken zoals netflix gebruiken, dan kwam ik er al helemaal niet.
3 PC's? Ligt dan toch aan jezelf als je geen gemeenschappelijke 'steam repo' opzet om games van elkaar te kunnen kopieren.
Dat heb ik al eens bekeken, maar heb niet veel zin om een linux server op te zetten. gewoon omdat Telenet nog in de "dark ages" zit met hun download limieten.
Moest steam nu de makkelijke optie hebben om gewoon mijn PC als server te laten dienen voor de andere dat zou nog lukken (iets alle family sharing, maar dan voor de downloads ipv de games zelf :) )

dan leek het mij minder werk om gewoon te blijven doen zoals ik het nu doe met mijn USB HDD alles van werk meebrengen,
Wat nou linux server? Je deelt gewoon je steam library als shared folders of een NASje of whatever? Kunnen anderen op je netwerk gewoon de steamfiles uit de netwerkfolder plukken en in hun eigen steam library pleuren.

Zo doen mijn kameraden en ik het altijd als we gaan 'LAN'nen. met 16 man tegelijk alle steam games gaan downloaden op zelfs een 100 Mbit lijntje gaat te traag, dus zetten we gewoon shared folders op.
Je hoeft het niet moeilijk te maken ;)
Ja dat klopt voor basic internet wel. Maar wat ik niet logisch en zelf frauduleus vind van Telenet is dat hun pack met Internet Fiber 100 + digitale tv(§76.90) duurder is dan Whop(Internet Fiber 100 + digitale tv + telefonie; §68.80). Downloadsnelheid en -volume is hierbij hetzelfde(100Mb/s en 200 GB). Je hebt er telefonie bij maar toch betaal je minder en dat zou juist omgekeerd moeten zijn. Het argument van Telenet is dat je door die combinatie een bijkomend bundelvoordeel krijgt en dus korting. Maar Internet + digitale tv is toch ook al een bundel en daarvoor krijg je dan geen korting. De enige manier om minder te betalen dan Whop is dus zoals jij Basic Internet + digitale tv te nemen en je tevreden stellen met een lagere downsnelheid van 50 Mb/s ipv 100 Mb/s en lager downloadvolume van 150 GB ipv 200 GB wat voor sommigen een no go is. Je wordt dus gedwongen om Whop te nemen zoals ik gedaan heb. Fraude noem ik dat en mag door de verantwoordelijke minister eens nader bekeken worden.
Inderdaad,

spijtig genoeg zit het in de adviesraad van Telenet nogal vol met "vlaamse politiekers" met een leuk mandaatje :)

Maar geen probleem hoor, meneer Bracke was zelfs niet echt zeker of hij er wel voor betaald werd hoor :)

Toch leuk als je zoveel geld hebt dat je echt niet meer weet vanwaar het allemaal komt ROFL :)
Inderdaad, ik wist ook even niet wat er aan de hand was. Eerst vermelden de landelijke kranten dat het aantal tv-klanten fors blijft dalen bij Telenet, en dan zegt Tweakers dat het aantal gestegen is? Vreemd...
Omdat T.net het niet heeft over TV klanten. Waarom is dat onderscheid zo moeilijk te vatten?
U beseft dat Telenet meer is dan een TV distributor? Je artikel zegt alleen iets over TV.
Als we toch op de man gaan spelen kunnen we stellen dat analyse ook niet jouw sterkste kant is.
Dat Telenet klanten verloren heeft betekent namelijk niet dat ze nu ook minder klanten hebben, zelfs niet als ze Šl hun klanten verloren hebben.

Dit betekent alleen dat er aan de voorkant meer bij komen dan er via de achterdeur uit rennen. Dat kan heel vervelend zijn, maar ook by design (bijvoorbeeld als je oude abonnement 30 euro opbrengt en je nieuwe 50, tegen dezelfde kosten).
Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet @matthewk , maar ben inderdaad wel van mening dat hij niet per se fout zit (en jij dus wel).
Vond je reactie wat flauw omdat die niet alleen onjuist is, maar omdat de conclusie van @matthewk te motiveren valt doordat het bewust afstoten van oude klanten in sommige gevallen zelfs heel logisch is.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 26 oktober 2017 14:59]

Je hoeft langs de andere kant geen studie te doen om te weten dat de prijs bij Telenet te hoog ligt en jaarlijks stijgt. Onder het mom van koppelverkoop met zaken die je misschien niet direct nodig had , slagen ze er toch steeds in de markt te overtuigen. De CEO heeft al meerdere malen als tegenargument aangehaald dat de prijsstijgingen nodig zijn om de snelheid v.h. netwerk te garanderen/te verbeteren.

Raar dat men vervangingen en upggrades op die manier moet budgetteren , maar de Vraag en Aanbod op de markt laat dit blijkbaar toe.
Raar dat men vervangingen en upggrades op die manier moet budgetteren , maar de Vraag en Aanbod op de markt laat dit blijkbaar toe.
Dat een netwerk investering nodig heeft om bij te blijven is niet zo heel raar. Ik denk alleen dat je gebrek aan aanbod bedoelt en niet vraag en aanbod.

Investeren is niet goed voor je winstcijfers maar als de concurrent het blijkbaar goedkoper kan dan doe je veelal iets verkeerd al dan niet efficient genoeg.
Je hoeft langs de andere kant geen studie te doen om te weten dat de prijs bij Telenet te hoog ligt
Als de prijs te hoog lag dan zouden ze klanten verliezen. Dat is niet zo. Wat voor jou te hoog is is dat voor vele anderen dus niet.
Dat is wel zo, ze verliezen wel degelijk klanten: https://www.demorgen.be/e...teen-beterschap-b7f60c1b/

[Reactie gewijzigd door mngm op 26 oktober 2017 14:32]

Je hebt het over TV klanten. Ik niet.
Soms kan je niet anders. In onze wijk ligt geen xDSL en ben je dus wel op Telenet aangewezen.
Ik weet niet hoe het in Belgie gesteld is maar hier in Nederland heb je als je geen glasvezel hebt en niet bovenop een xDSL wijkkast woont geregeld helemaal niets te schaften en ben je feitelijk gewoon overgeleverd aan Ziggo's best wel forse prijsstructuur als je internet nodig hebt met een klein beetje pit.
Als dit lijkt op de situatie in Belgie kan je er rustig van uit gaan dat een deel van de "noodzaak" van de prijsverhogingen ontstaat uit de kennis dat mensen geen kant op kunnen omdat de concurrentie gewoon niet kan matchen.

Dat is ook precies het probleem met die monopolie van Ziggo of UPC die er voor de nodige toezichthouders niet is omdat je ook ergens een 15 megabit ADSL verbinding kan afnemen.
Waarmee ze overigens dus impliciet roepen dat dat vergelijkbaar is met de inmiddels 400 megabit die Ziggo levert omdat ze door hun infra concurrentietechnisch in een veel betere positie zitten dan providers die nog over koper moeten leveren naar woningen met meer dan 500 meter kabel tussen het IS/RA en de wijkkast. (en die heb je ook in de randstad gewoon, dus je hebt het niet alleen over agrariŽrs ergens achteraf in de achterhoek)

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 26 oktober 2017 18:10]

De schrik om over te stappen en in de technische problemen te komen door omschakeling zit er voor velen tussen. Ook het feit dat Jan Modaal zich niet realiseert dat 80§+ voor een trio abonnement met limieten veel te veel is, dat is een ander probleem. Het is niets voor niets dat onze minister van telecommunicatie het duopolie ( Telenet, Proximus ) hier probeert open te trekken in BE. In vergelijking met EU hebben wij minder waar voor ons geld dat het Europeese gemiddelde. En dat heeft allemaal niets te maken met het feit dat ik het persoonlijk te duur vind.
Het is niets voor niets dat onze minister van telecommunicatie het duopolie ( Telenet, Proximus ) hier probeert open te trekken in BE
Ik heb ťcht gemist wat minister De Croo dan wel allemaal doet. Hij zegt dat het duopolie moet doorbroken worden en vervolgens heeft hij het alleen over 'duidelijkere' prijsvergelijking in de hoop dat de consument de concurrentie aanwakkert. Voor de rest: nougatbollen, want hij verschuilt zich steeds achter het BIPT. En die laatste heeft niet bepaald een imago van een concurrentieversterker.
Wel: ik heb geen keuze. 4Mbps over de telefoonlijn is geen keuze en BIPT zorgt ervoor dat Orange niet alleen internet kan aanbieden. Andere diensten (tv, vaste telefoonlijn) dan internet hoef ik niet. Concurrentie voor mij? Onbestaand!
Het verplichten van openstellen van de netwerken , daar vind ik het volgende van terug :

"Dat stelt minister van Telecommunicatie Alexander de Croo. Het Belgische kabelnetwerk werd op 1 juli 2011 door wetgeving opengebroken. Dat dit nog niet tot succes heeft geleid komt volgens minister De Croo door de werkwijze van toezichthouder BIPT. Deze moet om de drie jaar een marktanalyse maken. De laatste dateert echter uit 2011. De verwachting is dat een nieuwe marktanalyse pas aan het einde van dit jaar openbaar wordt gemaakt. "Het BIPT moet veel korter op de bal spelen, meer daadkracht tonen, sneller werken en meer optreden in het belang van de consument", aldus de minister in een antwoord op gestelde vragen in het parlement. "

(Het is dus niet dat hij er niet mee bezig is, maar hier in BE moet je altijd eerst door een kluwen heen)

Het vergemakkelijken voor klanten om over te schakelen van provider :

Daar vind ik het volgende over :

"Het wordt vanaf 1 juli volgend jaar makkelijker om over te stappen van internetprovider of kabeltelevisienet. De nieuwe provider zal zelf de overgang moeten regelen in samenspraak met de vroegere aanbieder.
Door de nieuwe wetgeving verdwijnt het risico dat de klant een tijdje zonder internet of televisie zit.

Minister van telecommunicatie Alexander De Croo (Open VLD) wil met de maatregel vooral de concurrentie bevorderen. "Veranderen van operator is best wel de moeite. Het voordeel dat je er als consument kan uithalen is ruim 240 euro per jaar. En we gaan nu voor een "easy switch". Als je verandert, dan moet de nieuwe telecomleverancier het hele proces op zich nemen en ook al de administratie verzorgen. Het is ook de taak van de nieuwe leverancier om ervoor te zorgen dat de consument niet zonder internet valt tijdens de overschakeling", zegt De Croo"
Dat is dus verstoppen achter het BIPT :) ...goede bedoelingen misschien, maar geen beleid. Ook bij de zerorating bij Proximusabo's vond hij dat het BIPT moest oordelen. Dat hij, als minister van innovatie, innovatie fnuikt op deze manier laat hij gelaten maar gebeuren.
Als jij graag te veel betaalt (ivgl met Europees gemiddelde dan) en die bedrijven wenst te sponsoren, mij geen probleem. Feit dat jij het onzin vind ik ook subjectief. Ik ben blij voor jou dat jij er geen probleem inziet, daar word je vast gelukkiger door.
Maar het is niet omdat jij in de vijver springt dat iedereen er moet inspringen. Net daarom leuk dat we een minister hebben, die het probleem heeft laten analyseren heeft en tot de objectieve vaststelling is gekomen dat we het in Europees kader duurder zijn dan gemiddeld en nu probeert de Belgische consument aan eerlijkere prijzen in te kopen voor wat hij/zij krijgt. 1 van de oorzaken is het probleem van monopolie of duopolie in BelgÔe. Niets onzin, niks subjectief. Doe gewoon die fanboy-oogkleppen even af. Edit : dt fout :)

[Reactie gewijzigd door MPAnnihilator op 27 oktober 2017 14:55]

ja maar je kan in BE maar kiezen tussen een BMW en een Mercedes. de rest heft nauwelijks betekenis.
Er zijn jammer genoeg maar twee providers met enige garantie op een goede dienstverlening.
Qua supermarkten en automerken heb je iets meer opties.
je hebt in be niet zoveel concurrerende alternatieven.

de prijs ligt hoger dan in nl bij ziggo zelfde partij. (liberty global).

deze info bedrag per unit is info voor beleggers en telenet doet het daar goed bij.

evolutie prijs in nl gaat naar prijsniveau in nl.
leg jij maar eens aan een vs belegger uit dat de prijs in be te hoog is voor nl. ze liggen naast elkaar en dus moet het kunnen.

verder wordt er zeer goed ge lobbied bij zowel de vvd als de nva.

door de liberty global partijen.

als men in nl de prins van telenet zoi moeten betalen zou het land te klein zijn.

maar ok. kan alleen maar zeggen dat het slimme gasten zijn.
en dat de overheden geen flauw idee hebben en dat de burger ervoor opdraait

ik bedoel.. we leggen bij de nmbs geen wifi in de trein aan want de isp zal het wel beschikbaar maken.
en dus is wifi in de trein nket nodig
en wie betaalt idd de burger.

dat is gevolg van lobbyen door marktpartijen en een overheid die een paar 1000 euro bezuinigd omdat de prive markt het wel regelt en de bueger betaalt het wel zelf
Wat een onzin, zelfs op dezelfde coax kan je voor Orange kiezen dat blijkbaar meer (zonder limiet) kan leveren voor minder geld.

In het centrum van zelfs het kleinste dorp haalt VDSL 100Mbps maar iedere Vlaming wil per se tussen de koeien gaan wonen.

Telenet klanten willen blijkbaar gewoon kunnen klagen, er zijn legio alternatieven maar dan vervalt hun recht daarop.
Orange is niet goedkoper... ik betaal bij telenet 27 euro
Heel veel mensen zijn in de tijd van ADSL (of zelfs ADSL2) overgestapt van Telenet naar Belgacom om dan een maand later de omgekeerde beweging te maken omdat toen het snelheidsverschil gigantisch was. 1-2mbps tov 20mbps (in praktijk)

Tegenwoordig is het veel beter met VDSL2 maar twisted pair heeft gewoon historisch een heel slechte reputatie op gebied van snelheid en mensen die al eens geprobeerd hebben de overstap te maken proberen dat nu niet nog eens.

Zolang er geen glasvezel tot in de woonkamer ligt zullen al die mensen op coax blijven, en dan heb je enkel Telenet of Orange. Het is daarom ook dat 80% van de klanten die Telenet verliest aan Orange is.
Tja, da's jammer dat mensen zo denken maar de situatie verandert gewoon. Vroegah roestten Renaults ook al in de folder. Die lui verkopen nog steeds auto's en het is voor veel mensen gewoon een gerespecteerd automerk. Mensen die constant blijven klagen over een dienst die ze afnemen terwijl er goede alternatieven zijn begrijp ik gewoonweg niet. Je hebt er uiteindelijk alleen jezelf mee.
Wel als je 200+ downstream wil dus snap niet goed waarom ik word gedownmod. Ik vermeld gewoon feiten.

‘Snel internet’ is niet voor iedereen 100mbit. Binnenkort gaat Telenet naar 400 en 500 mbit. Noem mij gerust een alternatief?
Inderdaad, op die snelheden is er op consumenten niveau weinig alternatief. De realiteit is echter dat de meeste consumenten deze snelheid niet gebruiken. De meesten komen echt niet verder dan wat facebook, e-mail en streaming diensten als youtube en netflix. Zo goed als alles doen de meesten draadloos op gsm en tablet en meer dan 30-70 halen die doorgaans niet. Ik ben nog weinig adressen tegen gekomen die 100+ Mbit/s nodig hebben/gebruiken. Snelheden gaan alleen maar omhoog maar voor nu zijn we op een punt aangekomen dat het voor de meesten voldoende is. De meeste mensen klagen meer over de prijs en de service dan over de snelheid. Zolang het spul vlot werkt ligt niemand wakker van de cijfertjes.
Orange heeft ook de optie om tot 200Mbit/sec te gaan. We hebben sinds enkele maanden Orange en dik tevreden over. Heb nu het 100Mbit/s down 6Mbit op, maar de up daat zelfs tot 9Mbit. Dus er is wel een alternatief op de kabel hoor en nog goedkoper ook.
Er is gťťn concurrentie op de kabel als je alleen internet wil. Al is het BIPT wel in onderhandeling om dat in de toekomst voor (oa) Orange mogelijk te maken...
Ik heb nog nooit een dienst goedkoper weten worden.
Bij goed werkende concurrentie kan het best dat de prijzen zakken. Echter is dat in BelgiŽ nog nooit deftig zo geweest. Al jaren kabel monopolie voor Telenet en Orange is op dit moment nog niet de grote spelen op TV & Internet gebied, dus die concurrentie zal er niet snel komen. Ook moet Orange betalen aan Telenet om de kabel te gebruiken dus zullen ze nooit echt een prijzenslag kunnen uitvechten waar de consument iets aan heeft.
Trek de lijn maar door naar electriciteit, aardgas en water als je echt wilt. Op vlak van energie hebben we zogezegd wel een vrije markt en okť, de prijzen schommelen, maar er is zeker geen dalende trend.
Je kan even switchen om goedkoper af te zijn maar na een tijdje verplaatst de betreffende leverancier je wel naar een hoger segment, ondertussen stijgen de prijzen langzaam verder.

[Reactie gewijzigd door zwiep op 26 oktober 2017 14:35]

Nutsvoorzieningen met eender welke andere consumenten service vergelijken is wel een beetje appels en peren.

Prijzen voor mobiele telefoonabonnementen gaan toch ook al gewoon jaren naar omlaag? Waarom gebeurt dit dan niet voor een internetabonnement?
Nutsvoorzieningen met eender welke andere consumenten service vergelijken is wel een beetje appels en peren.

Prijzen voor mobiele telefoonabonnementen gaan toch ook al gewoon jaren naar omlaag? Waarom gebeurt dit dan niet voor een internetabonnement?
Gaan die prijzen echt naar beneden? Ja in het prille begin was mobiele telefonie enorm duur omdat er veel vraag naar was en weinig aanbod, en de prijs van een abonnement mag dan wel zakken, mobiele telefonie heeft ook nog enorm veel beperkingen en mensen vinden heel snel goede alternatieven als het daarop aankomt, ze mogen hun product niet uit de markt prijzen. Maar dat gaat wel over mobiele telefonie en sms. Als je naar data plannen kijkt (waar mensen heel veel gebruik van willen maken) zijn de prijzen nog steeds absurd (door de limitatie van het netwerk).
Internet aansluitingen hebben niet diezelfde start gehad, je kon altijd al goedkoop een abonnement fixen ergens, soms betaalde je zelfs alleen maar wat je opdeed aan bellen (aan de telefoonmaatschappij, dat was toen nog apart). Ik vind de vergelijking met nutsvoorzieningen niet zo heel gek,kan jij je nog een huis voorstellen zonder internet aansluiting? Daar ligt misschien wel de oorzaak, ze weten goed dat er niet echt een alternatief bestaat voor een internet connectie, behalve dan een connectie bij de concurrent. En dan kom je weer in het verhaal van het wisselen van leverancier, aanvankelijk goedkoper, tot je weer even klant bent en dan moet de weer wisselen, maar uiteindelijk gaat traag maar zeker de prijs omhoog.

[Reactie gewijzigd door zwiep op 26 oktober 2017 22:48]

Als er nu maar een fiber netwerk zou komen dat onafhankelijk is van Telenet zijn coax en Belgacom zijn telefoonkabel dan zou er een stuk meer concurrentie zijn. Telenet en Belgacom zijn beide bedrijven die gestart zijn met veel belastinggeld. Belgacom is begonnen als staats bedrijf en Telenet heeft in het begin veel geld van de Vlaamse overheid gekregen. De twee hebben een duopolie en zijn niet echt concurrenten want ze bezitten 100% van het fysieke eind netwerk dat uiteindelijk bij de klant naar binnen gaat. Het is goed dat er nu ook virtuele providers actief kunnen zijn op Telenet zijn coax net zoals dat al jaren is bij Belgacom zijn telefoonkabel maar een 3de netwerk, of kleine lokale glasvezel netwerken zou voor een stuk meer concurrentie zorgen en beter zijn voor de Belgische consument. Belgen betalen een stuk meer voor internet, TV, telefoon en mobiel in vergelijking met Nederland waar gewoon meer concurrentie is. Het Vlaamse karakter van "wij blijven waar we zijn" tegenover het Nederlandse "als het 1 cent goedkoper is dan doe ik het" helpt natuurlijk ook niet echt mee.
Glasvezel aangelegd door Belgacom en Telenet zal wel het "probleem" van een flink lagere maximale snelheid over telefoonkabel (in vergelijking met coax) bij Belgacom oplossen en het probleem van het delen van lokale bandbreedte bij Telenet klanten (omdat coax een shared medium is) . Maar je blijft vast zitten aan dat duopolie met twee providers die al jaren hun prijzen op elkaar aanpassen omdat ze nu eenmaal meer geld verdienen op die manier.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 27 oktober 2017 11:20]

Accept certain inalienable truths
prices will rise
politicians will philander
you too will get old, and when you do you'll fantasize that when you were young
prices were reasonable
politicians were noble
and children respected their elders
Respect your elders

Baz Luhrmann - Everybody's Free
Don’t feel guilty if you don’t know what you want to do with your life
the most interesting people I know didn’t know at 22
what they wanted to do with their lives,
some of the most interesting 40 year olds I know still don’t.

Wat een briljante tekst is het toch ...
In nederland zegt men dat de prijsverhogingen nodig zijn om de stabiliteit van het netwerk te garanderen. Daarna krijg je meestal later een 'gratis' snelheidsverhoging. Laat die verhoging maar achterwegen en haal maar iets van de prijs af, maar dat kan natuurlijk niet. :)
zo zou ik het ook willen, maar helaas.

wordt ook steeds duurder. terwijl ze niet overal glasvezel of hoge snelheden hebben.

daarnaast moet je flink aandringen als je problemen hebt. voordat er uberhout een geschikte oplossing is.
Het is eigenlijk best belachelijk hoeveel we voor internet betalen. Ik had vroegah een Telfort abo van 25 euro, incl onbeperkt bellen, van 20mb/ps, wat later gratis verhoogd is naar vdsl 70mb/ps.

Ondertussen betaal ik 35 euro voor 50mb/ps en de concurentie is niet goedkoper (acties uitgezonderd).
50 is dan nog redelijk voor 35 euro bij ziggo op de kabel betaal je dan 46 euro voor 40/4 :), ik merk wel dat glas voorbeeld telfort een stuk goedkoper is 35 euro ofzo voor 50..
Je zou denken dat het na verloop van tijd goedkoper zou worden. Maar goed, KPN moet dat glasvezel investerings geld ergens vandaan halen :/
Daarom is kan een stuk duurder dan voorbeeld telfort glas, beide zelfde netwerk alleen telfort dochter bedrijf.
Je houd dan hoofd provider gewoon lekker duur, net zoals met mobiel eigenlijk het zelfde.
de regering moet gewoon net zoals in frankrijk en zuid-korea providers verplichten te concureren. IPV de snelheid/prijs kunstmatig hoog houden.

bekijk het filmpje maar eens. (gaat over amerika's snelheid maar toch)
(niet het officiele kanaal maar toch)
https://www.youtube.com/watch?v=zlQ7GhsQ79g
Bij mij sturen ze een technieker als ik problemen heb, traag internet, internet offline (Dit had ik eens door een DDoS die ik al volledig bekeken heb, duurde 3 dagen dan had ik ook wat tedoen :P, Dit gebeurde een jaar geleden en ze moeten me er nog voor bellen)...
in het geval van telenet doen ze prijsverhogingen onder het mom van investeringen in het netwerk, om dan later de daardoor mogelijke snelheidsverhoging tegen een meerprijs aan te bieden.