Telenet verhoogt downloadlimieten en prijzen Play Sports

Netwerkaanbieder Telenet uit België verhoogt de downloadlimiet van zijn basisinternetabonnement Basic Internet. Daarnaast verhoogt het bedrijf de tarieven voor zijn optionele Play Sports-televisiepakket.

Vanaf 24 juli wordt de downloadlimiet voor klanten met een Basic Internet-abonnement verhoogd van 100 naar 150GB. De prijs blijft 27,50 euro en de down- en uploadsnelheid blijft ook gelijk, respectievelijk 30Mbit/s en 3Mbit/s. De wijziging wordt automatisch doorgevoerd bij klanten met het basispakket.

Telenet verhoogde de downloadlimiet van zijn Internet Fiber 100-klanten in april al van 150 naar 200GB per maand. Klanten met het duurdere Internet Fiber 200-abonnement mogen deels 'onbeperkt' internetten onder een 'fair use policy', maar hebben wel een maximaal volume tijdens piekuren van 750GB.

Voor gebruikers van het sportpakket Play Sports voert de dienstverlener een prijsverhoging door voor het pakket. Afhankelijk van de gebruikte combinatie, stijgt de prijs van Play Sports tussen de 7,1 en 11,9 procent. Voor het Play Sports-pakket betaalt de gebruiker nu nog 16,45 euro per maand extra, maar dat wordt 18,40 euro.

De reden voor de prijsverhoging is volgens Telenet dat sportrechten steeds duurder worden, schrijft Het Nieuwsblad. Ook komt het bedrijf met nieuwe afleveringen van Belga Sport.

Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

22-07-2016 • 14:12

144 Linkedin

Submitter: mwthomas

Reacties (144)

144
141
55
2
0
70
Wijzig sortering
Zou België ooit nog van datalimieten afkomen? Moet er niet aan denken om op de vaste kabel een limiet te hebben van 150 GB :o .
Tuurlijk, ik surf al jaren zonder datalimiet. 1TB aan data verzetten? Geen enkel probleem, en geen enkele klacht van mijn ISP.
Hier hetzelfde. Liever een lagere snelheid, en geen limieten, dan een hoge snelheid met limieten. Nederland heeft meer geluk wat betreft hun internet providers.
Met een Whoppa kan je tijdens de daluren onbeperkt downloaden... enkel tijdens de piekuren word je snelheid aangepast naar 10 Mbps indien je boven de 750 GB zit. je kan dus zonder problemen meerdere TB's downloaden aan 200 Mbps !

Maar zoals steeds staan er mensen hard te roepen zonder dat ze klant zijn.
Dat is misschien in de ogen van sommige mensen acceptabel, maar ik snap er geen snars van. Voor mij is een datalimiet in "piekuren" nog steeds de grootste onzin die er is. Het zou betekenen dat ik mijn eigen cloud een groot deel van de dag niet fatsoenlijk kan gebruiken omdat ik anders door mijn limiet heen ga... Lekker handig.

En 10mbit is niet echt voldoende op netflix hoge kwaliteit te streamen en dat noem je dan acceptabel. Nee sorry, dat gaat er bij mij niet in. Genoeg use cases te bedenken waar dit echt helemaal nergens op slaat.

Ik ben wel gewoon tevreden met mijn 100/20 limiet-loos abbo.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 22 juli 2016 14:39]

De coax-kabel is een gedeeld medium en limieten zorgen er voor dat ze het met minder capaciteit kunnen doen.
Ziggo is ook Coax (Docsis), die leveren gewoon totaan 500/40mbit, en dat haal ik vrijwel ook altijd, ongeacht tijdstip. gemiddeld 10TB per maand traffic.
M.a.w. het kan gewoon prima, maar op deze manier hoeft Telenet minder aan infrastructuur kosten te besteden.
Even herinneren:

Telenet investeert 500.000.000 € in zijn netwerk van 2014 tot 2019

[Reactie gewijzigd door Primuszoon op 23 juli 2016 10:00]

Even herinneren:

Telenet investeerd 500.000.000 € in zijn netwerk van 2014 tot 2019
Blijkbaar niet genoeg, anders zouden ze de limieten wel kunnen afschaffen.
Ik heb geen idee wat er in UPC/Ziggo was geïnvesteerd.
T.net gaat nooit een kop met zo'n joekel van een spelfout hebben.
Was geen kop, eerder samenvatting :+ aangepast ondertussen ;)
't kan inderdaad zijn dat Telenet gierig is.
'k denk echter dat het in Vlaanderen een stuk duurder is om de capacteit te verhogen omdat we hier gespreid wonen in vgl. met Nederland.
Jij haalt het, maar met zulke snelheden over Docsis 3 is het ONMOGELIJK dat alle Nederlanders dit kunnen halen. Telenet is in dat geval wat 'eerlijker' en adviseert niet met snelheden die je niet overal kan halen.

Natuurlijk gaan nu alle mensen met slechte coaxbekabeling hierop reageren :)
Ik woon in een zeer dichtbevolkte omgeving (Rotterdam, flats en appartementen), DSL gaat hier maar tot +/- 18mbit, geen glasvezel in de wijk, dus veruit de meeste inwoners nemen Ziggo af (dat is overigens ook te zien zodra je een Wifi scanner start). Toch halen wij allemaal, ook in de piekuren nagenoeg de bandbreedte waarmee geadverteerd wordt. Coax gaat dus prima, ik denk dat bij Telenet de bottleneck niet in de coax zit, maar een stuk hoger in de route.
Telenet heeft geen bottleneck maar kiest er gewoonweg voor om conservatief te zijn zodat ze de real world snelheden kunnen garanderen, ook in gebieden waar de hardware nog van UPC is e.d.

Ze zijn overal aan het upgraden naar 1Ghz spectrum, CCAP en maken nu al gebruik van HFC: maw het achterliggend netwerk is glas.

Jij haalt het misschien, maar ik kan je garanderen dat het ONMOGELIJK is dat bijvoorbeeld in Amsterdam op een Node met 800+ mensen die tegelijkertijd zitten te surfen je alsnog 500Mbits kan halen op Docsis 3 zonder een upgrade van het spectrum.

Nu ziggo is van dezelfde eigenaar als Telenet dus het kan wel zijn dat zij al overal gebruik maken van een breder spectrum ? Iemand die hier wat meer info over heeft ?
De oplossing is dan simpel he.. zet minder mensen op die node.
Niet onmogelijk, kost alleen wat meer.
Blijft het feit over dat het wel kan, maar Telenet (economisch) beslist het niet te doen. Waarom zouden ze ook? Welke concurrent gaat hen 'dwingen'?
Helaas is dat hun goed recht.
En ik kan je vertellen dat dat wel zo is ik woon in dicht bevolk gebied in Utrecht en iedereen haalt gewoon netjes zijn snelheid

infra van nederland wat betreft internet is ook een van de betere in de wereld.

ziggo is niet voor niks al jaren lang de beste en stabiele provider van nederland ze doen wat dat betreft echt niet onder

aanbod kan wat betreft markt werking wel beter de upload willen ze maar niet omhoog schroeven.
Vreemd dat Telenet dit als argument gebruikt terwijl ik nu ben overgeschakeld naar een Telenet Business abo en nu 3TB in de maand kan downloaden. Niks van dat piek en daluren gedoe. En ze hebben helemaal niks veranderd voor de rest...
Je betaald ook iets meer voor de Business Fibernet abbo's...
Voor ALLE abo's van Telenet geldt de regel : downloaden tijdens 'piekuren' (dit is van 16u in de namiddag tot 0.00u middernacht) dan wordt 1GB ook aangerekend als 1GB. Vanaf middernacht tot 16u in de namiddag wordt 1GB slechts aangerekend als 0.15GB, dus aan 15%.

Telenet kon er blijkbaar zelf niet goed meer in volgen en dit is nu de algemene regel voor iedereen. Dit is me bevestigd door iemand binnen Telenet (geen helpdeskertje) nadat ik zelf ondervonden had dat mijn Telemeter niet klopte met wat ik zelf in mijn logs had.

Downloads overdag VOOR 16u worden dus aan 15% gerekend en dat verklaarde het grote verschil dat ik zag tussen de telemeter en mijn eigen metingen, in mijn voordeel.
Zelf heb ik de whoppa omgezet in een zakelijk abo, zelfde kosten maar mag wel tot aan 3 Tb zonder snelheidslimiet per maand aan verkeer hebben, nadeel is er dan wel 3 Tb is dan een harde limiet.

Gewoon even bellen zetten ze je om ook voor particulieren.
Het is mogelijk dat ze dit wijgeren. Sinds het toevoegen van het WiGo abo hebben ze enkele details aangepast, waardoor officieel gezien enkel bedrijven of zelfstandigen met een BTW nummer zo'n Fluo mogen nemen.
Nee, het zit namelijk zo dat zakelijke klanten geen residentieel Wigo pakket mogen nemen en particuliere klanten mogen geen King- of Kong Business (international) nemen. Dit zijn de enige twee uitzonderingen.

Business producten buiten deze bovenvermelde KAN je ALTIJD nemen, zelfs zonder ondernemingsnummer.
Dit is incorrect, dit is de oude regeling. Deze is ondertussen al een heel eind aangepast.
Als particulier kun je ook een Business abo aanschaffen, en daar is de limiet 3TB/maand zonder piek en daluren. Geen aanpassingen in de hardware trouwens...
Ik heb een Fluo Home abo ;)
Dat klopt niet, piekuren lopen van 12u - 0u.
Daluren zijn van 0u - 12u

Staat vermeld op de website van Telenet zelf:

https://www2.telenet.be/n...ent-met-onbeperkt-surfen/
en toch is met bevestigd door interne mensen. Test het maar uit...
geen idee wat je als privé-klant met een cloud zou doen dat tientallen GB per dag verbruikt. Als je iets zakelijks doet, dan moet je niet klagen over consumentenproducten
Online backups.
dan zou ik eerlijk gezegd dringend rondkijken naar een efficiëntere manier zoals bvb incrementele backups. Bovendien moest het toch nodig zijn, dan schedule je die gewoon na 24u 's nachts en dan heb je helemaal geen last van de beperkingen tijdens de piekuren bij de ongelimiteerde abbo's. De infrastructuur van een private cloud opzetten lijkt me op jaarbasis een veelvoud te zijn van je internetverbinding
Piekuren handhaen op "ongelimiteerde" abbo's is een contradictie.
Omdat in nederland het gewoon veel goedkoper (neem ik aan)? Bij Telenet heb je een limiet tenzij je een bundel van 78+ euro pakt of internet alleen voor 70+ euro pakt, ik persoonlijk vind dat aan de hoge kant.

[Reactie gewijzigd door faxityy op 22 juli 2016 19:26]

Zonder problemen meerdere TB's downloaden aan 200 Mbps !Tot de traffic schapping in kickt zeker in grootstad nodes zijn er zwaar overbelast door overboeking!
Hier edpnet in Antwerpen, geen limieten en 70/20 connectie maar prima voor mij, ik verstook amper wat, meeste content stream ik rechtstreeks van m'n seedbox af via Plex met 8 mbit/s dus ik heb aan 70 ruim voldoende. Heb verder ook geen televisie abo wel IPTV via XBMC voor NL zenders.

NL is niet veel beter hoor, daar had ik geen limiet nee maar kon ik alleen ziggo of ziggo kiezen. Ja of ik moest adsl nemen en met 14 mbit ofzo genoegen nemen. Geen optie dus.

Telenet zou ik ook niet nemen vanwege de limiet, ik ga nooit 150 gb per maand halen waarschijnlijk maar het idee van een limiet op m'n vaste verbinding staat me gewoon niet aan. Denk ook dat dat ze veel klanten kost ook degene die er niet overheen gaan. Hetzelfde als 40 langs een flitspaal rijden waar je 50 mag en alsnog remmen. Je neemt het zekere voor het onzekere.
Maar dan zit je vast aan VDSL met een maximumsnelheid van 100/20 mbps, Telenet ( kabel ) heeft altijd een FUP gehad en ookal is hij nu redelijk ( 750 GB tijdens de piekuren ) vroeger kon je pech hebben en met 250 GB tijdens de piekuren op smallband geplaatst worden.

Voor mij is de enige optie:

- 25/5 mbps onbeperkt op VDSL ( te traag voor mij )
- veel duurdere 200/20 mbps met FUP op kabel
Zou België ooit nog van datalimieten afkomen? Moet er niet aan denken om op de vaste kabel een limiet te hebben van 150 GB :o .
Waarom denken Nederlanders hier toch steeds te weten hoe het zit in België? Doe dan eerst wat research. Ik lees in de reacties verschillende aannames die volledig onterecht zijn.

Bijna elke provider biedt gewoon abonnementen aan zonder downloadlimiet. Ik heb zelf een abonnement bij Telenet en bij Proximus, beide zonder downloadlimiet. het is toch juist goed dat er goedkopere abonnementen zijn met limiet voor mensen die dit niet nodig hebben. Mijn ouders komen met de goedkoopste abonnementen ruimschoots toe, ook al kijken ze vaak Netflix.
Waarom neem jij aan dat dat allemaal Nederlanders zijn? Heb jij research gedaan of zij dat ook zijn?
Het punt is dat het internet in Nederland onbeperkt is aan dezelfde prijs als de beperkte abo's hier.
Ik hoop het voor ze!
Ik keek net bij mijn PC hoeveel data ik in de laatste 30 dagen heb gebruikt: 375 GB blijkbaar.
Tel daar nog zo'n 25 GB bij op voor mijn laptop + phone.
Dat is mijn verbruik (als grootste verbruiker van mijn huishouden). Voor dit adres is het denk ik 400x2-2.5 ~= 800-1000GB per maand.
Nee, wij zouden het niet redden in België :+
met een Whoppa red je dat perfect.
Momenteel is er bij scarlet ook nog geen echte limiet, maar ik zie net dat ze uiterlijk eind dit jaar wel een limiet van 300GB/maand gaan hanteren. Uiterlijk eind dit jaar zal ik dus een andere provider moeten zoeken...
Ik heb dit ook net op userbase gelezen heel jammer.
Zal denk ik ook eens moeten uitzien naar een andere dan want 300gb is niks.
Tjah, idioot dat ze ooit hebben toegestaan dat Scarlet verkocht werd aan Belgacom. Hoewel de eerste jaren niets mocht veranderen aan de abbonementen zie je nu wel de gevolgen.
Ik denk dat het bij mij proximus zal worden, als ik de voorwaarden goed interpreteer kan je bij internet comfort ook gratis volumepacks bestellen. Enige "nadeel" ten opzichte van internet maxi is dan de uploadsnelheid (5mbit/s vs 6).

Als ik de korting van 10% die ik via mijn werk krijg bij proximus in rekening breng kost die comfort me 5 cent per maand meer (+ de moeite om die volume packs elke keer te "kopen" natuurlijk).
Tuurlijk, Met scarlet al jaren geen limiet
Raar, de Scarlet website spreekt van 300GB limiet op haar internetabonnement. http://www.scarlet.be/nl/internet/vdsl2/
Dit staat er inderdaad, maar het is nog niet van kracht, ik controleerde net mijn verbruik bij scarlet, en ik heb 1565 GB van de 300 GB verbruikt deze maand. Wat lager melden ze dan dit:

"Je hebt de limiet van 300 GB per maand bereikt. Momenteel wordt de downloadsnelheid van je abonnement niet beperkt. Deze informatie is louter indicatief. Om een optimale gebruikservaring aan al onze gebruikers te kunnen bieden, wordt deze beperking uiterlijk eind 2016 ingevoerd."
Ik kan bevestigen dat er momenteel nog geen limiet is bij Scarlet, eind 2016 gaan ze veel klanten verliezen waaronder ikzelf.
Zou België ooit nog van datalimieten afkomen? Moet er niet aan denken om op de vaste kabel een limiet te hebben van 150 GB :o .
Waarom niet!
Vandaag heb je bij Telenet al keuze tussen 5 formules echt onbeperkt volume.
Schoolnet niet medegerekend.
Bij telenet is het echt onbeperkt tot 750GB, daarna wordt de snelheid drastisch vermiderd. Dat noem ik echt niet "echt onbeperkt". In theorie hebben ze gelijk, ze zetten je niet volledig zonder internet als je over die limiet gaat, maar met 10mbit/s kan je bvb al geen netflix in UHD meer kijken.

750GB lijkt veel, maar je ziet hier in de comments genoeg reacties waaruit blijkt dat dat voor veel tweakers niet voldoende is. Door downloads te gaan plannen zodat ze in die idiote daluren vallen kan je wat rekken, maar waar zijn we dan mee bezig... In de piekuren maar geen netflix kijken omdat het teveel bandbreedte verbruikt is gewoon belachelijk.

Er zijn helemaal niet zoveel providers die echt onbeperkt aanbieden. Op de kabel zijn het er sowieso al geen, op vdsl een aantal (voor het grote publiek) minder bekende en als je de gratis volumepacks van proximus meetelt is dat er ook eentje.
Ik zal er 1 posten van de 6 verkrijgbare formules met echt onbeperkt volume
Telenet Business fibernet plus
Downloadsnelheid: 240 Mbps
Uploadsnelheid: 30 Mbps
Volume: onbeperkt
Vast IP-adres
10 mailboxen van 5 GB
1 GB webruimte
Wi-Free
Telenet Security Pack
Computerbescherming tot 8 pc’s
Eigen .be-domeinnaam
€ 77,50 ex btw is samen 93.77 euro
per maand incl btw
Telenet Business fibernet plus
Niet voor een gewone mens dus. En even serieus, wie gaat er nu bijna €100 per maand aan een internet abo geven?
[...]


Niet voor een gewone mens dus. En even serieus, wie gaat er nu bijna €100 per maand aan een internet abo geven?
Daar zou je van verschieten hoeveel gewone mensen business hebben bij Telenet.Zeker de echte grootverbruikers,snel en onbeperkt
Ik heb als particulier ook business.
Zie bij mobiel 4 - 10 en 15GB volume,die hebben alle 3 onbeperkt volume
https://www2.telenet.be/nl/business/wigo/wigo/
Klik op de + in het gele vak

[Reactie gewijzigd door Jean-wean op 22 juli 2016 19:24]

De groten (telenet,procimus) lijken dit inderdaad lang aan te kunnen houden . De meeste Belgen zijn honkvast en ondanks een veel te hoge prijs en/of slechte service blijven ze zitten . Tussendoor klagen ze wat maar uiteindelijk doen ze niets .

Ik heb wel iets gedaan , ben naar united telecom "verhuisd" . Gedaan met datalimieten want deze provider gebruikt geen limieten en fups .

[Reactie gewijzigd door CrimInalA op 22 juli 2016 14:18]

Proximus heeft in essentie geen limieten meer. Ze zitten nog wel in het systeem, maar je kan volumeblokken bijkopen aan 0 euro per 500GB. Sommige mensen hebben zo met behulp van een script reeds voor tientallen of honderden TBs aan blokken ingeslagen voor de momenten dat ze over hun limiet gaan.

Btw, UT is duurder en iets trager dan EDPnet, een andere provider zonder limiet en zonder FUP
0 euro per 500GB?? Ik neem er honderd! :+
Niet per 500GB, maar afhankelijk van je abonnement per 20GB(Comfort in Pack met "onbeperkt", FUP op 300GB) of 150GB(Maxi/Intense, FUP op 500GB)

Sowieso vervallen de blokken sinds enige tijd ook aan het einde van de maand, vroeger bleven ze wel onbeperkt geldig. Blokken uit die tijd blijven echter wel tot ze opgebruikt worden.
EDPnet is +-13€ duurder per maand dan United Telecom . Is nooit anders geweest .

De regels ivm blokken zijn nu 300 GB en slechts 30 dagen geldigheid . Ik hoef nu niet meer aan die kinderachtigheden mee te doen in elk geval . Met blokken speel je tot uw 10 jaar maximum en dan is het wel genoeg hoor . Voor mij toch .
Mjah, ik reken zonder telefonie (heb zelf geen nut aan dat vast nummer).
Met blokken speel je tot uw 10 jaar maximum en dan is het wel genoeg hoor .
Laat dat de AFOL community niet horen, them are fightin words }>
Ik zit bij Telenet en heb geen limiet.
IMHO is dat pakket inderdaad wel veel te duur.
Raar, hoeveel betaal je? ( welke andere diensten zitten erbij ) Heeft dat pakket een naam? Je hebt toch geen privé glasvezel gehuurd? :+

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 22 juli 2016 20:19]

Internet Fiber 200 (Whoppa).
En ik "surf met volledige snelheid, en onbeperkt datavolume".

En ik betaal +- €70 per maand. Wat dus veel te duur is...
Dat is niet onbeperkt, dat is maximum 750 GB tijdens de piekuren bekijk de Fair Use Policy ( FUP ) maar eens na. Als dat abonnement onbeperkt was had ik het ook al lang genomen :(

FUP: https://www2.telenet.be/n.../wat-is-onbeperkt-surfen/

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 22 juli 2016 20:32]

Serieus?
Ah dat valt tegen, want op mijn.telenet.be staat er wel dat ik maximum datalimiet had..
De meeste mensen hebben genoeg aan 150 GB hoor. Tweakers.net geeft een vertekend beeld omdat de meesten hier grootverbruikers zijn, maar veel alleenstaanden, gepensioneerden, jonge gezinnen met kinderen < 6 jaar die een grote groep uitmaken van de bevolking komen, nooit in de buurt van de limiet. Meer zelfs, die weten niet eens dat er een limiet is en controleren die niet.
Ik ben ook een belg zonder datalimiet hoor. Jaren tevreden klant van Dommel. Ik zit op VDSL met 100mbit / 20mbit profiel, geen download limiet, geen geblokkeerde poorten, je mag servers draaien, voip nummer (24/7 gratis bellen naar bijna alle vaste lijnen gsm's in BE, NL,.... enkel landen als Egypte of zo moet je betalen), newsgroups in het abonnement,.. en dat voor 41.93€ incl btw.
Last 30 Days (2016-06-23 ~ 2016-07-22)
Reception 1,304.77 GB
Transmission 8,972.16 GB
Total 10,276.93 GB

Wat ben ik toch blij dat wij geen datalimieten hebben in Nederland. Waarom doet de Belgische overheid hier niks aan?
Jij bent wel lekker torents aan het seeden. Of niet?

edit;
waarom word ik nou weer gedownmod? ik zeg toch niet dat het iets negatiefs is?

[Reactie gewijzigd door sjettepetJR. op 22 juli 2016 17:59]

Lekker allemaal aannames.. deze maand had ik toevallig een NAS backup gemaakt.
En wat is dan het probleem? Het principe 'torrent' en 'seeden' is niks illegaals.
+-9 TB aan data verzenden, ga je me toch niet zeggen dat dit normaal gezins gebruik is...
Heb ook nooit gezegd dat het normaal was. Zei alleen dat ik er blij mee ben en _ik_ geen limieten wel kan waarderen.
Ik knal er hier ongeveer 5tb aan upload per maand door. Dat is voornamelijk Plex gebruik voor vrienden/familie, en wat andere activiteiten die Brein niet zo leuk vindt ;)
Dus geen normaal gebruik, illegaal zelfs. Je kan in dat geval ook moeilijk komen klagen dat een consumentenabbonement je eisen niet faciliteert :p
Volgens onbevestigde bronnen loopt de userbasis van Plex in de miljoenen en komen daar tienduizenden zo niet honderden duizenden per maand bij.

Personal cloud gedoe in huis is nu eenmaal een ding en het zal niet weg gaan.
Waarom zou je niet mogen klagen? Wat ik met mijn verbinding doe daar heeft de serviceprovider helemaal niets over te zeggen. Het is al erg genoeg dat er een organisatie als BREIN bestaat die zich bemoeit met andermans zaken en daar hoeft de USP helemaal geen vriendjes mee te zijn.
Sterker nog, zonder het up/downloadgedrag van ons zou breedbandinternet nooit zo snel van de grond zijn gekomen, dat is allemaal te danken aan Napster en soortgelijke.
Mij hoor je ook niet klagen!
Dat is dus geen normaal gebruik. Zelf streaming providertje spelen voor de familie mag je van mij gerust doen, maar noem het geen 'normaal' gebruik..
Heb nooit gezegd dat het normaal was. Dit was trouwens een offsite backup naar Google. Ik zei alleen dat ik het gebrek aan limieten wel kan waarderen en dat ik ongelimiteerd als normaal beschouw, ongeacht verbruik.
Ik zou ook liever domweg ongelimiteerd hebben. Gewoon omdat je er dan niet meer speciaal op moet letten wat je doet.

Langs de andere kant heb je altijd misbruikers.. Telenet zou moeten leren van hun visie om te keren. Gooi het open en haal de misbruikers eruit ipv. voor iedereen de rem erop te zetten.
Eerst moet hun netwerken dat aankunnen natuurlijk.
Ik snap je wel, ik zou ook niet met dergelijke limieten kunnen leven.

Er staat bij mij thuis een NAS en bij mijn ouders ook een NAS. In het kader van backup syncen beide apparaten de data. Nu heb ik de maximale bandbreedte van beide apparaten wel geknepen omdat ze anders de verbinding teveel onder druk zullen zetten maar geloof mij, hier gaan er ook een aantal TB's doorheen per maand en dat zijn alleen apparaten die tegen elkaar kletsen.

Dan nog de mobiele telefoon / tablet die per dag de nodige apps updatet, de PC die zijn rondjes draait.

En dan kijk ik als klap op de vuurpijl ook nog eens naar streaming televisie bij voorkeur in HD.

Vele TB's aan dataverkeer en alles volgens de standaard van "legaal".

Met al die apparaten moet men eens kappen met dat "je bent een grootverbruiker en dus illegaal bezig".

De ISP wil graag bepalen wat je met jouw aansluiting doet en hoe je dat doet. Dat is blijkbaar normaal. Stel nu dat Audi bepaalt waar ik dagelijks naartoe mag rijden en hoe ik dat doe dan zou ik dat toch ook niet accepteren?

De belgen slikken het allemaal maar als het met de auto zou gebeuren zou het land denk ik in 3 uur platliggen van de stakingen en protesten. Als er niemand opstaat dan gaat er niets veranderen ook ben ik bang.
Jouw 2 NAS'en zitten elke maand TB's te syncen naar elkaar.... Allemaal persoonlijke data ? Elke maand opnieuw ?
waarom niet? Er komt ook data bij en er gaat data vanaf. Ik gebruik een nas ook zakelijk als cloud-oplossing en ja, er gebeurt veel op de apparaten, is dat zo raar dan? Niet iedereen plempt zijn NAS vol met films
Ik mag niet hopen dat dit bij hem thuis is, dat is dan echt niet gezond.
overheid kan er niets aan doen. Er is een feitelijk duopolie (Telenet en Belgacom) waar beide partijen quasi dezelfde services voor quasi dezelfde prijzen aanbieden.

Maar de overheid noch europa kan ingrijpen, immers is Telenet enkel actief in Vlaanderen, terwijl Wallonië Voo heeft. Voo is eigenlijk gewoon de waalse kloon van Telenet, maar is een andere legale entiteit. Dus: 3 bedrijven actief in Belgie, geen concurrenciëel probleem, dixit Europa.

Er zijn 3rde partijen op zowel kabel als telefoonlijn, maar de marktpenetratie op beide is zo laag dat ze quasi verwaarloosbaar is.
Telenet lacht gewoon met hun klanten, alweer de prijs opschroeven na een zogezegde "gratis" upgrade.
Ik heb Proximus genomen omwille van de prijs.. Ik ben pas samen gaan wonen, en ik hoef geen internet pakket van 80 euro / maand.

Ik heb een bescheiden 100/10 lijn (wel echte fiber to home, nieuwbouw appartement), met TV voor 54,95 euro, wat nog steeds belachelijk veel is, maar net niet zo belachelijk als Telenet met hun prijzen :).

Ze hebben ook een 220/20 lijn voor 64.95, maar ik weiger zoveel te betalen :p
Ik heb een Scarlet tripple bundel gekozen ( gebruikt Proximus ) : telefonie ( gebruik dit wel niet ) , kabel-tv ( voor de vriendin ) , en 30Mbit faire use Internet. --> 39€ :+

[Reactie gewijzigd door MPAnnihilator op 22 juli 2016 14:28]

110/10 FTTH, datalimieten, hoge prijzen... België heeft echt meer concurrentie nodig op de internetmarkt! Zelfs KPN levert FTTH symetrisch.
Dat zal deels zijn door de verschillen tussen Nederland en Belgie. In NL is de verdeling tussen stedelijk en landelijk gebied qua bevolkingsgraad groter. Dus het verschil tussen landelijk en stedelijk is groter dan in België. Als je een stad van fiber voorziet, dan heb je direct percentueel erg veel mensen. Buitengebieden en bepaalde eilanden hebben in NL zelfs een brakke (A/V/S)DSL verbinding.
In België beschikt nagenoeg iedereen over een stabiele (A/V)DSL verbinding omdat dit ook een doel van onze regering was. "Elke inwoner moet kunnen beschikken over een breedbandinternet". Gezien Proximus de eigenaar is van het telefoonnetwerk, moeten zij dat ook uitbouwen.
Ik vind het logisch dat er nu FTTH gelegd wordt en gezien dit een test is, dat de snelheden niet te ver afwijken van VDSL; je wilt namelijk als eigenaar van het netwerk geen gebieden voortrekken qua snelheid. Iedereen heeft tenslotte recht op eenzelfde product/snelheid/...
Ik vraag me af in welke regio in België je al FTTH kan krijgen van Proximus (tenzij je in een testgebied woont) .
In onze straat hebben ze zelfs alle nutsleidingen vernieuwd deze maand en in de komende maand gaan ze de huisaansluiting vernieuwen. Voor zover ik nu weet is dat geen FTTH.
http://www.proximus.be/nl...elingen-in-glasvezel.html

Kan je hier opzoeken. postcode 9140. Ik zit in de VEGA blok
Bedankt

Ik vind in mijn postcode:
CORES / Condomium - "The Mills" Drie Eikenstraat Edegem

Dit is idd onze straat maar ik woon niet in die verkaveling. Afwachten dus.
Gaat enkel over het sportpakket, hier hebben de meeste geen last van :)
Hun sportpakket wordt duurder, verder niets. En nee ik ben geen TN fan.. ik gebruik het omdat ik geen beter alternatief heb hier.. Helaas...
Voor de 'ongelimiteerde' internetpakketten: de FUP is onlangs trouwens ook van 500GB naar 750GB verhoogt! :D
Stond al in het artikel, maar ik had er rats over gelezen :(

[Reactie gewijzigd door runelaenen op 22 juli 2016 14:17]

nog steeds die walgelijke downloadlimieten, zit je dan met je netflix abbo en je 4K televisie ben je met een weekendje netflix door je abbo heen.
Zeker in de westerse wereld is dit toch niet meer van deze tijd?
Dan neem je een ander abbo zonder limiet of met hogere limieten. Ik zie het probleem niet.
In belgie is dat niet altijd even makkelijk om een abbo te nemen zonder "FUP" downloadlimiet veel gebieden heb je gewoon geen keus en moet je het maar nemen omdat er geen andere keuze is
Arme belgen... zelfs met een magere 12 mbit verbinding hier met een vergelijkbare kosten haal je 150Gb in 35 uur binnen. Ik ben onlineTV/Youtube junkie (Gestreamed met het ideale apparaat daarvoor : NVIDIA Shield TV) Dus daar zou ik binnen een week over heen zitten ipv maand ?
wat een onzin dat door de prijzen van rechten de prijzen voor de consumenten hoger zouden moeten worden....met de tijd komen er namelijk ook steeds meer inwoners in een land...en dus steeds meer abonnees dus deze prijsverhoging is er alleen maar om de winst op het niveau van afgelopen jaar te houden!

echt zo'n raar argument....;-)
Alsjeblief. Moet die onzin zoals: "jah joh, hiero in Nederland ish dat toch ech wel niet meer zo hoor", er nu steeds bijgezegd worden?
België is niet het enigste (Westers) land waar een operator nog limieten hanteert. ISP's in Canada, VS, VK, Australia, etc. hebben ook sinds jaren een datalimiet. Artikels die ik online gevonden heb, zijn al wat jaartjes oud, maar het zou me verbazen moest dit in al die landen al verdwenen zijn.
Geldt de datalimiet van 750 GB ook voor FiberNet XL-abonnementen?
Juist eens gekeken naar mijn telemeter(was echt al maanden geleden) en ik zit momenteel op 28,53 GB verbruikt(sedert 02/07, 20 dagen dus wat uitkomt op gemiddeld 1,41 GB / dag). De afgelopen 2 maand zaten we op 31,5 GB en 34,79 GB in totaal. Ik zou dus nog ruimschoots toekomen met 50 GB. We zijn met 2 volwassenen en 1 peuter(die vaak kinderprogramma's op youtube bekijkt, telt dus ook al mee!) en zelf halen we af en toe wel eens iets af(720p). Wij hebben een basic abonnement.

Ik lees hier veel commentaren vol ongeloof hoe wij in België toekomen met die lage datalimieten, maar het gaat hier wel over een basic abonnement hé mensen!! Deze abonnementen bestaan juist voor mensen die niet superveel willen downloaden. Ik zou zelfs liever ipv die limietverhoging een prijsverlaging hebben met een limiet van 50 GB. Gaan we er dan eens over is dat jammer, maar dan kan je nog steeds surfen met 1 mbps. Meestal ga je er dan tegen het einde van de maand over en kan je na een paar dagen weer op volle snelheid surfen/downloaden.
Ik heb zelf ook een Basic Internet abonnement, en in plaats van een volume-uitbreiding had ik graag *eindelijk* eens een snelheidsupgrade gehad.
Weer niet, dus...
(alle andere abonnementen hebben dat de afgelopen 5 jaar wel gekregen namelijk)

Met die 100GB kom ik toe met wat ik thuis doe.
ik download geen films, en nauwelijks muziek.
Daarnaast kijk ik wel eens wat livestreams (meestal auto races), en zo ben ik wel eens 1x over mijn 100GB gegaan (eind juni, 1 dag voor de maandelijkse reset)

Ik zit nu op 76GB, met nu 5 dagen te gaan, dus dat redt ik wel.

Als ik wat software te downloaden heb, doe ik dat op het werk wel... Hier heb ik 3 Fibernet Business abonnementen met voordien 4TB limiet, en nu geloof ik zelfs zonder limiet...

[Reactie gewijzigd door tc-t op 22 juli 2016 16:55]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee