×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Dram-prijzen zijn meer dan verdubbeld'

Door , 84 reacties

In de afgelopen twaalf maanden zijn de gemiddelde prijzen voor dram met 111 procent gestegen, claimt IC Insights. De marktonderzoeker voorspelt dat de stijging van de prijs per bit in 2017 meer dan 40 procent zal zijn.

De verdere prijsstijging komt volgens IC Insights, een onderzoeksbureau dat zich specialiseert in de halfgeleidermarkt, doordat de productiecapaciteit aanvankelijk achterblijft bij de vraag. Op termijn gaat de productie stijgen en zullen de prijzen dalen.

In juli 2016 zorgde overcapaciteit ervoor dat dram-kopers de laagste prijs konden afdingen, waardoor de geheugenfabrikanten verlies leden. Sindsdien zijn er tekorten op de markt ontstaan en kunnen de fabrikanten vragen voor het dram wat ze willen, claimt het onderzoeksbureau. De drie grootste geheugenfabrikanten, Samsung, SK Hynix en Micron, konden daardoor afgelopen kwartaal recordwinsten noteren.

Traditioneel is er altijd een of zijn er meerdere fabrikanten die de productie daarop verhogen. Micron heeft aangegeven niet meer wafers te gaan verwerken, maar op een kleinere node over te willen stappen om meer geheugenchips uit wafers te kunnen halen. SK Hynix wil wel de wafercapaciteit verhogen. Wat Samsungs plannen zijn, is niet bekend.

Begin dit jaar voorspelde DrameXchange, een onderzoeksbureau dat zich richt op de geheugenmarkt, al dat de prijzen van dram nog maanden zouden blijven stijgen. De marktvorser legde de oorzaak bij de grote vraag naar dram voor smartphones.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

18-09-2017 • 08:48

84 Linkedin Google+

Reacties (84)

Wijzig sortering
Hoe zij we zo snel van een overschot naar een tekort kunnen gaan? Zijn er leveranciers failliet gegaan en hebben de andere deze dan niet opgekocht?
http://www.pcgamer.com/ge...e-in-ddr4-memory-pricing/
http://www.guru3d.com/new...rices-keep-on-rising.html
http://www.icinsights.com...r-And-Producer-Continues/
https://epsnews.com/2017/09/13/drams-price-war-looming/

TL_DR versie: Een jaar geleden was er een zodanig overschot aan geheugen dat belachelijk lage prijzen gerekend werden. Nu zouden zowel Samsung als Micron grote problemen hebben met hun productie na de overgang naar 17/18nm technologie en de derde speler op de markt, Hynix, heeft niet voldoende capaciteit om dat gat van hun concurrenten aan te vullen.
"There is no relief to the short supply problem as Samsung and Micron encounter roadblocks in their respective migrations to under-20nm production. Samsung has started to mass produce 18nm PC DRAM products since the middle of this year’s first quarter. Transitioning to a higher level of manufacturing technology tends to create difficult design challenges, and Samsung has found that some of its memory modules are having compatibility issues with certain notebook platforms. The high defect rate from the 18nm process has hindered the supplier’s shipments. As Samsung is attempting to resolve the product quality problem, its contribution to the market supply will be severely limited.

Micron has also started sending its 17nm PC DRAM products to clients for sampling since the first quarter, but the entire process is taking much longer time than expected. Micron is likely going to delay mass production for its 17nm process beyond this second quarter.

Among the big three suppliers, SK Hynix is only one that is not transitioning to a more advanced manufacturing technology for its PC DRAM and is not shown to have problems in delivering its products. Wu pointed out that Samsung’s and Micron’s predicaments reveal that design and manufacturing barriers become a lot higher when it comes to migrating to under-20nm production. At the same time, such migration efforts result in diminishing returns in the form of shrinking bit growth. Significant improvement in the market supply situation therefore is expected to come much later."
"Just one year ago, DRAM buyers took full advantage of the oversupply (excess capacity) portion of the cycle and negotiated the lowest price possible with the DRAM manufacturers, regardless of whether the DRAM suppliers lost money on the deal. Now, with tight capacity in the market, DRAM suppliers are getting their “payback” and charging whatever the market will bear, regardless of whether the price increases hurt the users’ electronic system sales or causes it to lose money."

[Reactie gewijzigd door Eric70 op 18 september 2017 09:11]

Waren Micron en Samsung al gestopt met het oude proces voordat het nieuwe proces goed werkte?
Ik gok dat je voor het nieuwe proces niet even wat nieuwe fabrieken bouwt met nieuwe apparatuur, en dat dan rustig in gebruik neemt, waarna je de oude spullen weggooit...
Niet? Volgens mij zijn die machines peperduur, de oude zijn ook vast nog bruikbaar voor low-end chips.
Een nieuwe fabriek is ook niet bepaald goedkoop maar de oude apparatuur online houden lijkt mij geen gekke gedachte.
De oude apparatuur ombouwen lijkt me een betere :). Van immersie naar EUV is dat natuurlijk niet mogelijk, maar van immersie op 18nm naar immersie op 14nm vermoed ik dat een groot deel gewoon hergebruikt kan worden.
Waarschijnlijk is die capaciteit op die oude lijn verkocht voor de productie van andere chips. En ja, gezien het feit dat DRAM verliesgevend was, is het begrijpelijk dat je die capaciteit rendabeler inzet. De nieuwe productie-lijn maakt het alleen nog urgenter.
Het heeft weinig zin om verlies te maken of de markt te overspoelen.

Dus zolang Micron & Samsung hun belangrijkste klanten/contracten kunnen voorzien van geheugen is er weinig reden om de oude machines te laten doordraaien en daardoor onderaan de streep geld te verliezen.
Micron & Samsung weten ook dat met de nieuwe generatie ze uiteindelijk meer winst kunnen maken, dus al zou een andere fabrikant met de oude technologie een stuk van de markt overnemen, kunnen zij dat snel weer terugpakken als hun nieuwe fabs weer de juiste yields halen. De kleinere schaal zorgt er ook voor dat er meer geheugen per wafer kan worden gemaakt. Dus waarschijnlijk hebben de nieuwe fabs meer capaciteit, zelfs als de output aan wafers gelijk blijft.

Voor de consument is het even wat minder leuk, maar aan de andere kant klaagde niemand echt heel erg toen ze het geheugen met verlies verkochten. Dit is gewoon een normale cyclus in de markt.
In deze sector is er sprake van een klassieke varkenscyclus:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Varkenscyclus
thanks, weer een woord geleerd :Y)
haha wat een prachtig woord
waarschijnlijk, maar heb ook het gevoeld dat de producenten nu de geruchten over hun slechte productie misbruiken om een hogere prijs vast te houden, als er onderling prijs afspraken gemaakt zouden worden verbaasd mij dat in iedergeval niet.
Gewoon stoppen met produceren. Snelste en meeste makkelijke manier om je voorraad kwijt te raken. Verlies leed je toch al, dus dat maakt niet zoveel uit. Deze tijd hebben ze misschien gebruikt voor grootonderhoud aan hun fabricageapparatuur.
Je haalt hier de marginale winst en de totale winst door elkaar. Die machines zijn hardstikke duur (daarom doet ASML het zo goed). Je begint daarom met een ontzettend verlies, maar vervolgens maak je een marginale winst op elke geproduceerde chip. Alleen, er is nergens gegarandeerd dat de opgetelde marginale winsten groter zijn dan de vaste lasten.

Jouw suggestie van "stoppen met produceren" doegt niets af aan de vaste lasten, en elimineert alle marginale winsten. Het is alleen een oplossing voor bedrijven die verlies maken op elk geproduceerd item, maar die verder nauwelijks vaste kosten hebben - dus niet de IC industrie.
Eens. Voeg daar aan toe dat werknemers ontslagen moeten worden en de overige vaste lasten over een kleinere basis omgeslagen moeten worden. Het is slecht voor werknemers en beperkt de capaciteit van het bedrijf om in de toekomst op te schalen. Dit kan ook weer slecht zijn voor de afnemers.

Het betalen van een redelijke prijs door de afnemer zou dit voorkomen. En een stabielere leveranciers situatie creŽeren. Betaal je net iets meer dan de concurrent bij overaanbod en wat minder in gekke tijden.
Er zijn bedrijven die dit met succes toepassen: openboekcalculaties, gezamenlijke kostenoptimalisaties in de keten etc.
En zoals al in deze reacties eerder aangehaald: bedrijven als Apple die volume-contracten afsluiten tegen vaste prijzen.

Alleen: dit artikel gaat over de marktprijs van DRAM. Dat is waarop de overcapaciteit verkocht wordt. En die wordt nu juist volatiler naarmate er meer volume-contracten zijn.

Voorbeeld: stel dat Apple en HP samen 50% van de omzet van Hynix in bulk inkopen. De overige 50% wordt op de open markt verkocht. Nu is er een stroomstoring, en produceert Hyniax in een maand 10% minder. Dat maakt HP en Apple niet uit, die hebben een contract. Maar Hynix kan nu 20% minder op de vrije markt verkopen - de 10% afname in productie wordt dus een sterkere afname op de open markt.

Deze prijsexplosie kan dus goed komen doordat de vaste klanten hun vraag iets opvoeren; dat heeft een disproportioneel effect op de marktprijs. En omgekeerd kan het best zo zijn dat HP in 2016 teveel DRAM volume had ingekocht, en een deel daarvan op de open markt moest dumpen. Dan heb je opeens een extra aanbieder op de open markt, geen fabrikant maar een inkoper met een overschot.
Dit is niet The Fast and The Furious met "It doesn't matter if you win by a mile or an inch...". Financiele verliezen kan je tot een bepaald niveau opvangen en wegwerken. Als je dan maar alles stopt omdat je "toch niet kan winnen", verlies je op het eind van de rit nog meer. Misschien zelfs je baan/bedrijf.
Lijkt er meer op dat de fabrikanten schaarste creŽren om de prijs op te drijven.
Dat werkt alleen als je dat met alle fabrikanten tegelijk doet, zogenaamde kartelvorming. Daar kun je flinke juridische problemen mee krijgen. Maar aangezien er maar 3 grote spelers zijn kan een dergelijke situatie ook wel ontstaan zonder echte afspraken, door goed naar elkaar te kijken, een zogenaamd oligopolie.
Omdat er maar 3 fabrikanten te zijn, hoef je als directeur maar een babbeltje te maken met twee andere directeuren. Twee zitten er in Korea, lekker dicht bij elkaar. Daarom zou ik zeker niet uitsluiten dat er sprake is van enige kartelvorming, ook omdat je hoort dat men productiecapaciteit van DRAM naar flash omschakelt, terwijl daar met de huidige prijzen geen reden meer voor zou mogen zijn.

Het hoeven verder geen harde afspraken te zijn. Een informeel vraagje als "wat ga jij doen met je capaciteit volgend jaar" geeft de beslissingsnemers al informatie wat ze moeten om overcapaciteit te voorkomen.
Vergeet ook niet, al die bedrijven zijn klant bij ASML (en nog een paar andere specialistische toeleveranciers). Als ASML meldt dat hun klanten weinig kopen, dan weten die klanten dat meteen van elkaar. En ASML moet het wel melden, want beursgenoteerd. Er is dus helemaal geen reden om aan te nemen dat er sprake is van illegale communicatie..
Maar je kunt ook communiceren zonder iets specifiek te zeggen, maar zodat je elkaar wel begrijpt.
En op die manier hoef je ook niets te melden en kun je ook gewoon ontkennen dat die (onofficiŽle) afspraken er zijn.

Het is natuurlijk vrij toevallig dat 3 spelers de kleintjes hebben opgeslokt en warempel, nu stijgen de prijzen ineens exorbitant. Je kunt 't niet bewijzen, en meer als speculeren is 't niet, maar toevallig is 't wel.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 18 september 2017 12:23]

Dat is niet toevalig - de kleintjes konden opgeslokt worden juist omdat ze verlies draaiden. De groten hadden nog andere business ernaast en haden daarom de cash om de kleintjes op te slokken.

En dat investeringen in nieuwe capaciteit worden uitgesteld is ook geen toeval te noemen. "Dat komt wel als we weer winst maken" is een volkomen logische redenering.
Snap ik, maar de vraag of dat synchroon zwemmen komt omdat ze allemaal zo denken, of dat ze met elkaar een verstandhouding hebben. Niet dat het veel uitmaakt, want met kartelboetes is de consument ook niet geholpen, maar laten we zeggen dat ik gewoon "benieuwd" ben ;-)
Ook zonder afspraken te maken is er druk om elkaar te volgen; Als je weet dat de concurrent investeert (uit nieuwsberichten, bedrijfsspionage of andere bronnen), weet je dat je met een nieuw product zal moeten gaan concurreren, en dus ook moet gaan investeren.
Als je dan bedenkt dat de concurrent ondertussen een beperkte productie heeft en dus niet de markt kan overnemen kun je zelf ook rustig een fabriek uitzetten, zeker als op dat moment toch een overschot is.
Als je iets slimmer bent maak je gebruik van die kennis door je eigen overproductie het gat te laten opvullen, maar dat is een dubbel risico als de markt niet aantrekt en je mogelijk te laat met het nieuwe product bent
Flinke juridische problemen zoals ooit eens binnen 10 jaar ofzo een boete opgelegd krijgen?
De managers die nu met mooie resultaten komen en flinke bonussen opstrijken kunnen het worst wezen dat er binnen 10 jaar een boete volgt, zij zijn er dan toch niet meer bij en hun zakken zijn al gevuld.
En die boete zelf? Die wordt gewoon geboekt als kost en daarna doodleuk doorgerekend aan de klant, die dan dus 2 keer teveel kan betalen.

Boetes voor bedrijven zijn zinloos, die worden uiteindelijk toch maar betaald door de klant.
Ze zouden de personen die die beslissingen genomen hebben eens mogen persoonlijk aanklagen, dan zouden hun opvolgers misschien eens 2 keer nadenken vooraleer ze ook zulke beslissing nemen.
Boetes kunnen helemaal niet doorgerekend worden aan de klant. Als dat wel zo is dan heeft de fabrikant niet de optimale prijs.

Simpel gezegd, als ze 100M boete krijgen en die terug kunnen verdienen door de prijs te verhogen dan kunnen ze op dit moment ook al 100M extra verdienen door de prijs te verhogen. Dat betekent dat ze nu 100M laten liggen.

Elk bedrijf streeft naar de optimale prijs* en die veranderd niet door een boete. De boete wordt dus in principe altijd betaald door de aandeelhouder.

* afgezien van andere doelstellingen als marktaandeel, etc
"doodleuk doorgerekend aan de klant, die dan dus 2 keer teveel kan betalen"
Dit geldt natuurlijk alleen als die fabrikant een uniek product heeft. Anders worden zijn producten te duur en gaat de consument naar de concurrent.

Boetes moeten dan selectief opgelegd worden.
Het gaat hier om boetes bij prijsafspraken tussen concurrenten, die concurrenten kregen deze dus ook uitgedeeld dus die zitten in hetzelfde schuitje.
Zou me toch niet verbazen, bij t.v.'s waren ook prijsafspraken.
Tacit collusion is de term als ik het goed heb ;)
Daar kun je flinke juridische problemen mee krijgen.
Over het algemeen is de boete een factor 1000 (lees: duizend) lager dan de illegale omzetten.
Maw: zeer lucratief voor de daders. Daarom blijven dit soort akkefietjes zich maar herhalen.
Dat is niet heel waarschijnlijk. Een fab minder productie laten draaien is heel kostbaar.
misschien dachten ze 'we hebben een overschot dus we schroeven de productie omlaag' en vervolgens hebben ze een te kort en kunnen ze de eis niet meer bijhouden en kunnen ze er meer voor vragen.
Miners hebben ook geheugen nodig.
Verklaard al heel wat he ;)
Het verbaast me dat een reepje RAM voor je PC tegenwoordig zo belachelijk duur kost. Waar is de concurrentie uit China?
Die is er nog niet, maar de Chinezen zijn het wel zat en hun eigen DRAM-fabriek aan het bouwen:

http://www.tomshardware.c...m-fab-tsinghua,33470.html

Als die operationeel is, is het waarschijnlijk gedaan met de hoge prijzen.
Het is hierboven al genoemd, maar DRAM is een varkenscyclus. De prijzen gaan olaag. En weer onhoog. En weer omlaag. Niemand krijgt namelijk z'n fabrieken precies getimed met de variatie is vraag&aanbod. Het bouwen van een fabriek durt nogal lang, en daarna heb je nog een aanloopperiode waarin de opbrengsten tegenvallen. Dat laatste gaat zeker een rpobleem worden voor een nieuwe speler, met hun eerste fabriek. Dat wordt een heel leerproces.
Duur is of veel kost.

Alles wordt gemaakt in China en Samsung etc zijn de concurrentie uit China maar kennelijk is de vraag veel hoger dan de productie of houden ze de prijs kunstmatig hoog, maar in dit soort markten zijn er een paar grote producenten en daar blijft het bij.
Alles wordt gemaakt in China
Nee hoor. Van Samsung bijvoorbeeld komt veel geheugen uit fabrieken in Korea.

Bij geheugen zullen de grootste kosten de R&D en de machines in de fabrieken zijn, niet zozeer de loonkosten van "handjes", wat bij veel andere producten de reden is om in China te fabriceren.
Nog heel even wachten op de volgende cyclus. Dit is eigenlijk goed. Zo wordt ik geforceerd om geen ondoordachte beslissingen te nemen.

Ik zit nog op een 1155 socket en zat met de gedachte om een grotere update uit te voeren, maar als ik het zo lees, zou ik het doen op het hoogtepunt van de cyclus. Ik heb er net even mijn factuur bijgekomen, ondertussen gebruik ik het al 6 jaar. Weliswaar mijn grafische kaart ondertussen geŁpgrade naar een Radeon R9 280. Hierdoor kan ik BF1 op mijn 4K scherm nog best goed spelen dus ik zal wel nog een jaar of twee verder kunnen.

[Reactie gewijzigd door reaper_unique op 18 september 2017 12:53]

Aan de capaciteit hoeft het niet te liggen, als ik dit artikel van 18 januari 2017 moet geloven.
En betroffen NXE:3350B-machines van ASML.
En echt geschikt voor massa productie waren ze wellicht nog niet, maar de doelstelling om 1500 met EUV belichte wafers per dag te kunnen maken, is toen in elk geval al met succes behaald.
Waarna er vervolgens al achttien van deze chipproductiemachines van besteld zijn bij ASML.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 18 september 2017 14:24]

Toenemende vraag uit de markt door de wereldwijd aantrekkende economie misschien? Heeft de redactie hier nieuws over? Heeft het misschien te maken met de stijging in Crypto Currency's? DRAM wordt geloof ik ook gebruikt in GPU's. Zie nieuwsartikel https://tweakers.net/nieu...nd-2014-stacked-dram.html

[Reactie gewijzigd door Hayertjez op 18 september 2017 08:54]

DRAM wordt geloof ik ook gebruikt in GPU's
Het schijnt dat de schuld voornamelijk bij smartphones ligt.
Klopt. Met name de grote merken die ook veel opkopen zodat ze gegarandeerd een minimale levering hebben. Apple had dit laatst ook gedaan en hierdoor steeg toen de prijs voor MicroSD kaartjes.
Ik heb het misschien verkeerd, maar DRAM is toch ram geheugen en geen opslag die zijn data behoud zonder spanning?
Yup. Maar het verschijnsel van gegarandeerde afname speelt zowel bij flash als bij RAM.
Jep, dat heb je helemaal goed.
En heb het stuk hierover er voor mijzelf dan ook weer even bijgepakt/gezocht.
En dacht, laat ik het er hier ook nog maar even weer bijplaatsen voor die liefhebbers.
Dus, bij deze ;)

(Apple blijkt de boosdoener te zijn, iiiieee :+ )
yap, als chipfabrikant wil je natuurlijk het meeste geld voor je chips krijgen.
Dus als je met DRAM chips voor smartphones meer/stabielere afname/winst kunt maken, waarom zou je dan niet meer van je fabricage capaciteit daarvoor inzetten?

tl;dr: mensen die bereid zijn 1000+ voor hun nieuwste samsung/iphone te betalen zijn verantwoordelijk voor het feit dat wij systeembouwers nu tegen >200% duurdere ramreepjes aan zitten te kijken... ;(

Overigens denk ik dat ook een grote reden is al die 'big data' businesses... willekeurige server frot je tegenwoordig ook 128gb+ in, ook al is het een simpele database server voor je simpele website die minder dan 10.000 views per maand krijgt want dan kun je je hele database/een groot gedeelte ervan cachen in RAM zodat je ze niet vanaf SSD's/HDD's hoeft te laden wat de pagina responsetijd niet ten goede komt. :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 18 september 2017 09:10]

Ja idd... Sowieso is in memory de afgelopen jaren populair geworden. Zo heb ik dit jaar al 5 servertjes met elk 144GB in gebruik genomen voor self service BI

Edit: nu ik er over nadenk zie ik het om me heen steeds vaker. Het is een inschatting/gevoel maar het lijkt alsof vrijwel elke server side applicatie een dubbeling aan geheugen capaciteit is gaan vereisen

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 18 september 2017 10:38]

Ik heb hier een pc-tje staan met 128GB ram.
Ik speel er Pong op via Mame. Loopt als een tierelier!
En dan voornamelijk bij de inefficiŽnte omgang met geheugen van Android. Ze stoppen er tegenwoordig 6GB in.
Niet inefficient. Een goed werkbaar consumenten OS, desktop of mobiel, zit al gewoon snel over de 1GB aan geheugen voor zichzelf heen. De rest is doorgaans cachen.

Features en functionaliteit kost gewoon geheugen. Hoe meer geheugen ongebruikt, des te slechter dit voor je energieverbruik is. Als iets er niet uit hoeft, kun je het er eigenlijk altijd beter in laten staan.

Het voordeel van cache geheugen is, dat zodra dit nodig is, komt het vrij.
Omdat ios op zijn eigen hardware gebouwd is. Niet te vergelijken met een generiek OS.

Net als dat bii gelijke hardware, een PS of Xbox rondjes om Windows of Linux rent.
Ja dat zeg ik, want dat klopt. Elk generiek OS zal minder efficient omgaan met de resources dan een native gebouwd OS. Brede hardwareondersteuning kost helaas gewoon overhead. Hoe goed Android het vandaag de dag ook weet te minimalizeren, iOS doet het zonder die overhead.

iOS cached ook geheugen. Cache is gewoon preloaded geheugen die ingeladen wordt op momenten dat het systeem weinig tot niets te doen heeft. Cache is ook per direct, met exact dezelfde snelheid als bij leeg geheugen, beschikbaar als dit nodig blijkt of lijkt.

2GB geheugen is inderdaad 2GB geheugen, maar hoe minder je hiervan gebruikt, hoe slomer het OS. Ongebruikt geheugen kost eigenlijk net zo veel energie als gebruikt geheugen, als je het beschikbaar hebt, kun je het beter gebruiken.
Maar mijn eerste reactie zeg ik dat Android inefficiŽnt om gaat met geheugen. Waarom maakt niet zo veel uit. En je bent het toch met me eens. :)
Vreemd, ik vind het juist super goedkoop geworden! Eind 2014 kocht ik een setje 2x8GB voor §235, voor exact datzelfde setje betaal ik nu §130... Misschien toch maar eens van 32GB naar 64GB overstappen ;-)
2x 8GB voor §235?! Dan ben je gewoon dik afgezet.
Ik heb in 2012 of 2013 §70 betaald voor 3x 4gb DDR3 1600mhz.

[Reactie gewijzigd door Qritical_91 op 18 september 2017 09:28]

Kijk eens naar het grafiekje onderin deze pagina:
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA

Je zal dergelijke grafiekjes zien voor alle geheugen reepjes die al drie jaar beschikbaar zijn...
Tjsa, dat is DDR4. Drie jaar geleden maakte bijna iedereen nog gebruik van DDR3.

Echter iets minder ver in het verleden was ook DDR4 een stuk goedkoper. Rond Q2 2016 was dat setje nog §70.
Dit is juist het punt dat ik wil maken, mensen laten alleen maar het deel van het grafiekje zien dat 'spectaculair' is en zet er geen verklaring bij of relatie/historie.

Dit geintje hebben we elke x aantal jaar in RAM land, over productie, spotgoedkoop. Leveranciers corrigeren, te korten, spottend duur. All Of This Has Happened Before And Will Happen Again.
Ach ja, herfst winter tijd hť, ze zullen wel denken, mensen zitten meer thuis, dus de prijzen eens lekker ophogen :X
Ik wist niet dat DDR4 in 2014 al uit was. Dat zal de hoge prijs tov DDR3 dan wel verklaren. Excuus.
In de pricewatch moet je de sortering op prijs (oplopend) zetten om de goedkoopste bovenaan te krijgen, niet op prijs (aflopend) ;)
In de afgelopen twaalf maanden zijn de gemiddelde prijzen voor dram met 11 procent gestegen, claimt IC Insights. De marktonderzoeker voorspelt dat de prijs per bit in 2017 meer dan 40 procent gaat bedragen.

2 grove fouten in kop.
11% moet zijn 111%
Prijs per bit 40% ?
Ja merk het, Thread Ripper platform met 64gb wordt nu wel heel erg duur. :(
in 2013 nog § 65,- betaald voor 16GB RAM voor in mijn Mac Mini i7.
Dat waren geweldige tijden.
Dat was waarschijnlijk geen DDR4 RAM.
Klopt, maar RAM in zijn geheel is duur geworden.
*offtopic* Dram... always makes me want to grab a scotch...
http://scotchaddict.com/how-much-is-a-dram-of-scotch.html

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*