Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Prijzen van ssd's dalen begin 2018 door overschot nandgeheugen'

Volgens marktonderzoeker DramExchange zal de prijs van producten op basis van nandgeheugen begin volgend jaar dalen, omdat de onderzoeker er een overschot aan het geheugen verwacht. Dat zou met name kunnen resulteren in goedkopere ssd's.

Het verwachte overschot aan nandgeheugen komt door een lagere vraag. DramExchange verwacht dat in het eerste kwartaal van 2018 die vraag 15 procent lager zal zijn dan in het vierde kwartaal van 2017. Vooral de vraag van Chinese smartphonemerken zou afnemen. In het eerste kwartaal van het jaar is de vraag gebruikelijk laag, terwijl het vierde kwartaal juist een piek heeft.

Tegelijkertijd zouden fabrikanten van nandgeheugen juist hun productiecapaciteit steeds verbeteren en verhogen, omdat de algemene trend is dat er een grotere vraag naar het geheugen is. De output van de leveranciers zou juist 5 procent hoger zijn in het eerste kwartaal van volgend jaar, ten opzichte van eind dit jaar.

Deze overproductie resulteert vermoedelijk in lagere prijzen van ssd's. Nandgeheugen zit in veel meer producten, zoals smartphones, tablets en laptops, maar ssd's zijn het gevoeligst voor prijsdalingen omdat die vrijwel alleen uit nandgeheugen bestaan. Hoe sterk de prijsdaling zal zijn, is niet duidelijk.

DramExchange verwacht dat ook in het tweede kwartaal van 2018 de vraag naar nandgeheugen lager zal zijn dan het aanbod, waardoor de prijsdaling aan zou kunnen houden. Vanaf de tweede helft van het jaar, als het 'piekseizoen' begint, gaan de prijzen vermoedelijk weer stijgen, omdat dan bijvoorbeeld veel nieuwe smartphones uitkomen en de verwachting is dat die een hogere opslagcapaciteit hebben dan huidige modellen, wat de vraag naar nandgeheugen weer doet stijgen.

In het eerste kwartaal van dit jaar ontstond er juist een tekort aan nandgeheugen, omdat fabrikanten bezig waren met de overstap van 2d- naar 3d-nand en omdat Chinese fabrikanten zoals Huawei, Oppo en Vivo opeens veel meer nandgeheugen afnamen. Volgens DramExchange stegen prijzen van bijvoorbeeld ssd's daardoor met meer dan 10 procent.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-12-2017 • 14:25

113 Linkedin Google+

Reacties (113)

Wijzig sortering
Aan de prijzen van de Samsung 850 Evo, de populairste SSD in de Pricewatch, is het verschil mooi te zien. Hier het prijsverloop van de 500 GB variant.
  • 14'-12: ¤230
  • 15'-03: ¤210
  • 15'-06: ¤180
  • 15'-10: ¤160
  • 16'-02: ¤165
  • 16'-05: ¤140
  • 16'-09: ¤155
  • 17'-01: ¤160
  • 17'-04: ¤170
  • 17'-08: ¤165
  • 17'-12: ¤160
Je kunt dan beter naar de prijsgrafiek van de kingston ssdnow v300 kijken, daar zie je echt de daling in prijs na de introductie in 2013 en die vervolgens in half 2016 weer begon te stijgen. https://tweakers.net/pric...on-ssdnow-v300-120gb.html

[Reactie gewijzigd door Warmerfare op 11 december 2017 16:53]

Het laatste stuk van de grafiek is een misleidend vertekend beeld, odmat het een oud product betreft dat in minder en minder winkels te krijgen was. Nu nog maar in 1 winkel. daardoor zegt de grafiek je minder over de algemene prijs van SSDs.
Nu nog de prijzen van Dram...
X2, vorige maand 16 GB DDR4 gekocht, wou vorige week 16 GB bijkopen, en opeens is de prijs 40 euro hoger dan vorige maand?

Iemand een idee wat daar de oorzaak van is?
De geheugen modules waren een tijdje TE goedkoop verkocht door een overschot.

"Hoewel een specifieke oorzaak voor de prijsstijging moeilijk te geven valt, is een van de mogelijke verklaringen de ingestorte pc-markt. Als gevolg van de dalende vraag naar losse onderdelen voor pc's, hebben diverse geheugenfabrikanten zich toegelegd op de productie van geheugen voor tablets en servers.

Daarnaast zouden fabrikanten als Nanya, Intera, Samsung en Hynix in het derde kwartaal van vorig jaar hun productie flink verlaagd hebben om de prijzen te stabiliseren. In reactie op de dalende productie van werkgeheugen voor pc's zouden oem's daarop hun voorraden hebben vergroot. De schaarste die hierdoor is ontstaan zou onder andere bijgedragen hebben aan de prijsstijging van losse geheugenmodules.

Ook het faillissement van Elpida in februari 2012 kan hebben bijgedragen aan de prijsstijging voor dram. De geheugenfabrikant ging failliet doordat het vijf kwartalen geen winst wist te boeken. Dat kwam onder andere doordat de dram-prijzen tussen september 2010 en november 2011 zakten van 4,85 naar 0,71 dollar per 2Gb-ddr3-chip. De overname van Elpida door Micron moest de dram-markt weer stabiliseren, doordat de concurrentie en daardoor de prijsdruk op de chips afnamen."

zie ook:
nieuws: Prijzen werkgeheugen in 6 maanden bijna 50 procent gestegen
Vind dit een beetje op kartelvorming lijken. Stabiliseren is 1 ding. Maar ze terug de hoogte in drijven is een ander...
Dat het te goedkoop was maakt het niet goed dat het nu weer te duur moet zijn. Gezonder zou zijn als het ergens in het midden bleef. Maar zoals een andere tweaker een tijd terug postte, dit heeft te maken de zogeheten varkenscyclus.

Maar we zullen wel zien wat er gaat gebeuren zodra Tsingua Unigroup's DRAM fabriek online komt.
Denk dat het ook een stukje prijsafspraken is en dus, monopoly. Als je kijkt naar de 32gb setjes, zijn stukke goedkoper dan als je 2 x 16gb zou kopen, dus dat klopt niet.
Dat is ook helemaal niet vreemd, je heb immers ook 2 modules (pcb + controller en verpakking) dus logisch dat 2 modules iets duurder zijn dan 1, de prijs wordt niet alleen bepaald door de kostprijs van de geheugenchips.


Edit: typo

[Reactie gewijzigd door RitBit op 11 december 2017 19:56]

Uhm ... zoveel kennis en dan het grootste probleem niet melden?

https://www.theregister.c...n_dram_production_claims/

Probleempje met een fabriek die daarna is gesloten. Dat verhoogt de prijs wel.
Staat ook in de link, even klikken...... ;)
Had ik ook, maandje of 2 terug wat corsair geheugen gekocht voor 150 euro, die nu voor 200 euro gaat.. precies op tijd gekocht. Al heb ik nog steeds het dubbele betaald van de prijs uit 2016 maar goed..
De prijs kan niet duurder zijn, de prijs kan wel hoger zijn.

EDIT: Goed zo.

[Reactie gewijzigd door Huxley op 11 december 2017 14:39]

Natuurlijk kan een prijs duurder zijn, een gouden medaille is een duurdere prijs dan een zilveren.

[Reactie gewijzigd door kidde op 12 december 2017 23:18]

Er staat ook: De prijs is duurder (want goud is duurder dan zilver), niet kost duurder; en de prijs verwijst naar een medaille en niet naar een hoeveelheid, dus die link is onzin.
Ik reageerde op vlahonda, die eerder had geschreven "en opeens is de prijs 40 euro duurder dan vorige maand?" en daarna zijn post had gewijzigd.

Dat kan je lezen als "de prijs is duurder" Wat volgens de door mij gelinkte pagina als onjuist wordt bestempeld.
Woordenboek correct taalgebruik (1994), p. 80 - dat kost [duur], [moet worden vervangen door] is [duur], kost veel
Waar je die medaille vandaan haalt, is mij een raadsel.

[Reactie gewijzigd door Huxley op 13 december 2017 17:24]

Inderdaad. Hopen dat ram met zo'n 50% zakt zodat 16gb nog maar ¤300 kost. ;)
Zou je niet eens in de pricewatch kijken? 16 GB kost ongeveer de helft van jouw prijsdoel.
Hoewel ik ook wel zie dat het vooral goedkoop is bij een bedrijf met lage prijzen dat meestal niet kan leveren (gezien de rode vrachtwagentjes).

[Reactie gewijzigd door mashell op 11 december 2017 15:11]

Alleen kosten die reepjes toch echt 2/3 en zijn ze niet leverbaar
De knipoog was blijkbaar niet genoeg.
Waarom specifiek deze hoeveelheid ram met deze kosten?
Omdat de meeste die een Game-PC maken 16GB RAM kopen voor hun Game-PC.

En spellen tegenwoordig gemiddeld beter lopen op 16GB dan op 8GB RAM.

https://www.youtube.com/watch?v=z0a-I3TBFSQ

https://www.youtube.com/watch?v=oDG4DFQeQQ4
Om aan te geven dat ram op het moment erg prijzig is.
Waarom niet 40% voor 8GB of 53,6% voor 14.6GB?
Waarom specifiek deze hoeveelheden ram met deze procenten?
Gaat komende tijd niet gebeuren helaas...
Zou fijn zijn. Draaiend roest wordt met een ondergrens van 500GB verkocht terwijl SSD's maximaal 1TB zijn in laptops. En niet te betalen is.
Wat wil je hier precies mee zeggen? 256/512gb is meer dan genoeg voor een systeem schijf. Voor grote hoeveelheden zijn HDD's nog steeds koning. Met een relatief "kleine" prijsdaling zal deze verhouding niet opeens verschuiven (Dus voor 4tb+ opeens SSDs). Ik zie eerder voor grote hoeveelheden data een verschuiving richting cloud (Google photos bijv.)
Ik vind dat we moeten ophouden met het praten voor de ander in wat voldoende moet zijn. Het komt betuttelend en bemoeizuchtig over. Ik hoor dat "is meer dan genoeg [voor jou]" zo ontzettend vaak door je jaren heen (omtrent storage in smartphones, tijdens aankondig van weer een grotere capaciteit HDD, of als het weer eens over bandbreedte gaat), en niemand heeft er wat aan. Er zijn namelijk altijd scenario's die voor persoon X niet van toepassing zijn, maar voor persoon Y wel. Voorbeeld: 256/512GB is misschien voldoende voor sommigen, maar een gamer die gerust meerdere games op zijn PC heeft staan (die krengen hebben tegenwoordig ~50GB aan ruimte nodig voor een enkele install), krijgt het met 512 wel heel snel benauwd. Daarnaast wil je een SSD ook niet volproppen. En natuurlijk zijn er meer voorbeelden te bedenken met enige fantasie.

HDDs zijn alleen koning voor goedkope opslag voor data dat voornamelijk afhankelijk is van sequentiële lees/schrijf opdrachten, waarbij ook nog de sequentiële snelheden niet enorm hoog hoeven zijn (i.e. niet meer dan 2Gbit/s). Voor de rest zijn HDDs simpelweg bagger, omdat leeskoppen inherent traag zijn en dus traag blijven. Mijn aanstaande desktop wordt SSD-only om exact deze reden.

En dan heb ik het over een desktop; er zijn nog maar relatief weinig laptops waar intern meer dan 1 opslag station aanwezig kan zijn. En een HDD of SSHD als systeemschijf wil je niet, evenmin als een externe HDD meezeulen, dus dat wordt het liefst een zo een hoog capaciteit mogelijke SSD binnen het budget.

Steeds meer storage gaat cloudwaards inderdaad, maar om die diensten betaalbaar aan te kunnen blijven bieden of zelfs, dare I say it, goedkoper te laten worden, hebben ook zij behoefte aan goedkope(re) opslag. En ook die industrie heeft behoefte aan goedkope(re) SSDs (als het niet voor pure storage is, dan is het zeker wel voor caching om HDDs te ontlasten). Uiteindelijk verplaats je als consument je storage probleem, maar iemand moet nog steeds jouw opslag betalen.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 11 december 2017 15:52]

Meer dan genoeg voor jou misschien. Maar met een beetje video editen in lage compressie 4K of animaties is 2TB al weinig.
Meer dan genoeg voor jou misschien. Maar met een beetje video editen in lage compressie 4K of animaties is 2TB al weinig.
Flappiewappie:
Wat wil je hier precies mee zeggen? 256/512gb is meer dan genoeg voor een systeem schijf.
Ik zou niet de systeemschijf gebruiken voor zaken als video editing. Eerder een snelle SSD RAID0 opstelling om als cache te dienen voor de 'tussenproducten'. ;)
Knappe jongen die een SSD + Raid 0 in een laptop gepropt krijgt ;)
Dat is niet zo vreemd en bestaat gewoon. De grotere (gaming) laptops hebben deze opstelling van o.a. MSI:
- 2 keer SSD M2 (2 x 128 of 256 GB) in Raid 0 (dat is 3,3 GB/s)
- 1 keer 2,5 HD van 1 TB (en deze kan uiteraard vervangen worden door een SSD)
Ja het zal vast bestaan, maar standaard is het zeker niet. Als ik als video editor op pad moet en wil op locatie editen, heb ik ook weinig zin om een 18kg (overdreven) aan laptop mee te zeulen, wil gewoon krachtige compacte hardware, daar passen geen 3 x 2.5inch schijfjes in, in 99,9% van de gevallen past er gewoon 1 schijfje in, mogelijk 2, maar (practisch) nooit 3. Dit is de scenario wat ik ook in mijn omgeving zie, dus vind daarom slaat het "raid-alternatief" als een tang op een varken slaan (wat betreft laptops). Voor desktops is het een andere discussie, hoewel ik op mijn desktop ook op SSD's werk en HDD raids alleen als backup/opslag gebruik, maar dat is een keuze.
Waarschijnlijk dat we over een paar jaar meer m2 sloten hebben in laptops. Zou ideaal zijn.
Over een paar jaar zitten opslag en RAM gewoon gesoldeerd op het moederbord in consumentenlaptops net zoals dat nu ook is bij telefoons. Effectief wordt een laptop straks gewoon een telefoon moederbordje in een laptop (of tablet) behuizing met een iets grotere batterij voor het grotere scherm.
Dat hoop ik niet. Dan kan je steeds je hele laptop naar een reparateur opsturen inclusief alle data.
Ik denk dat dat bij de wat duurdere laptops niet gaat gebeuren.(behalve Apple dan)
Tja ik weet niet of dell laptops die ik hier heb uitzondering of normaal zijn; ik zie hier een 2.5" interne schijf, een cdrom bay waar ook een 2.5" schijf in kan. Dan nog een M2 slot en 2 pcie slots. Als je echt wil kun je dan 5 disk devices in kwijt als je geen cdrom noch wifi wilt.
En video editen is wel een standaard praktijk?
Dan heb je het over 17" kanjers van tussen de 3-4kg... Alsof die het perfecte formaat zijn voor iedereen die wat opslag nodig heeft...

Ik snap die hele discussie hier niet. Sommigen hebben genoeg aan 250GB, anderen dan echt weer niet. Hoe dan ook, als de prijzen dalen voor de chips wordt het gewoon voor iedereen goedkoper.

Ook voor desktops is dit nuttig. Probeer maar eens aan een "normale mens" uit te leggen dat de SSD voor programma's is en de andere schijf voor data. Voor veel mensen gaat dit hun petje te boven. Met goedkopere SSDs is het een optie om er gewoon een grote SSD in te steken en je bent er klaar mee. Mensen zijn echt wel bereid om (soms significant) meer te betalen als het daarna allemaal gewoon werkt zonder er bij na te moeten denken. Waarom denk je dat Apple zo groot is?

Tape was voor een heel lange periode (en misschien nog steeds) ook een pak goedkoper dan HDDs voor opslag, maar toch kwam het nooit voor in computers. De reden? HDDs waren groot genoeg, sneller EN betaalbaar. Dit is exact dezelfde situatie als met SSD vs HDD. SSDs hoeven echt niet meer opslag per euro te bieden om HDDs uiteindelijk volledig te vervangen in consumenten hardware. Elke prijsverlaging van SSDs brengt ons een stapje dichter naar dat punt.

[Reactie gewijzigd door Niosus op 11 december 2017 16:06]

3D animaties, 2D motion graphics, video editing, vormgeving. Als het moet doe ik alles op m'n Cintiq companion en dan alles gewoon op de interne SSD. Ik heb helemaal geen zin om losse schijven mee te nemen. En hoe moet ik die dan aansluiten... USB3? De interne SSD is vele malen sneller. Hoogstens een kleine externe hdd om het materiaal te backuppen.
Inderdaad! Twee G SPEED XL van 48TB per stuk zijn nu al aan de krappe kant voor de montage van mijn nieuwe 4k film over Olifanten...
Tja, olifanten! Dat is toch logisch, had je beter muizen als onderwerp kunnen nemen. Stuk kleiner.
En mag je blij zijn dat het niet sperm whales betreft ...
Olifantsmuizen!
Om nog maar niet te spreken over een stukje surfen met Firefox. }>
Ik moet sowieso Parallels draaien wat natuurlijk een tweede partitie met Windows inhoud maar verder programmeer ik eigenlijk, geen grote bestanden verder. Gooi dagelijks dingen weg omdat mijn 320GB partitie vol zit.
Mwah, het kost wel een behoorlijke duit als je je games vanaf een SSD wil laten draaien. Games zijn geen 2GB meer zoals vroeger en een 500gb SSD zit toch zo vol? Ik heb een 2TB WD Black draaien die ik maar al te graag zou replacen, laden van games op die drive is toch beduidend trager.

Je klinkt als iemand uit 2004 die destijds zweerde bij het 'feit' dat 512MB ram méér dan voldoende was, meer zou echt nooit nodig zijn. HDD's zijn prima voor massa/domme storage (zoals foto's), maar voor al het overig gebruik leggen ze het toch écht af. Zeker als je zelf je eigen cloud/server opzet.

En cloud based gaming is nog lang niet ver genoeg om fatsoenlijk (lees: zonder al te hoge latency) te kunnen werken.
Heb je de Samsung 850 EVO 4tb al bekeken? 2,5 inch SATA 600 7 mm past in notebook. Pro heeft doorgaans 5 jaar garantie en EVO 3.

[Reactie gewijzigd door NickBosch op 11 december 2017 23:44]

Ha wat een beest ja maar wel rond de 1500 euro. Daar heb je een nette laptop voor!
Liefst heb ik 2 TB SSD in mijn laptop. Prijs is daar nog niet naar.
Precies, er is veel latente vraag. Op een gegeven moment worden de prijzen zo laag dat het interessant wordt en dan stijgt de vraag explosief.
Latente vraag is geen vraag. Vraag is o.a. afhankelijk van de prijs, in geval van niet-essentiële goederen als een SSD.
Toch is het handiger om daar rekening mee te houden. Net als die wegbeheerders die verbaasd zijn dat er na een verbreding nog steeds files staan (maar dat de onderliggende wegen ontlast worden zie je weer niet in de statistieken).
Is toch helemaal niet handig om zoveel data in een relatief kwetsbaar apparaat als een laptop mee te nemen als je dat ook online beschikbaar kunt hebben?
Hoezo? Draai wel back-ups. Heen en weer sturen naar de cloud is ook zonde van de data.
Ik snap de reacties hier van 'mijn 250GB is bijna vol' niet zo goed, voor je OS en software is dit meer dan genoeg. Enige wat ik mij zou kunnen indenken is dat gamers wat meer nodig hebben, voor ¤150,- heb je een SSD van 500GB, in verhouding met de snelheid-winst die je boekt vind ik die prijs toch ontzettend meevallen. Voor je backups en opslag en bang voor falende schijven, gewoon traditionele schijven in RAID.
een raid5 opstelling in je laptop? 8)7

doe mij toch maar een grote ssd in mijn laptop
een raid5 opstelling in je laptop? 8)7
Neen, in je online storage waar je niet alleen je data van je laptop op kwijt kan, maar ook al je foto's van je smartphone en andere toestellen naar kan syncen. Dit is voor niet-tweakers al perfect mogelijk door een abo bij Google Drive, Dropbox of box.com (en vele anderen) - tweakers kunnen vrij eenvoudig thuis een servertje opzetten, ofwel een klein VPS'je huren en er zelf een pakket als NextCloud op laten draaien.
Trouwens: al je data op je laptop, die zomaar overal kan worden gestolen, of ten val komen? 8)7

[Reactie gewijzigd door zenlord op 11 december 2017 15:54]

Bij software ontwikkeling werk je meestal met heel veel kleine bestanden (code files, object files, gelinke software) waardoor het totaal vrij snel toch vrij groot wordt. Ook zijn de software pakketten die je bij de software ontwikkeling gebruikt vaak groot. Mensen aan videoediting of fotobewerking doen die werken ook vaak met grote bestanden en grote software pakketten waarbij het op snelheid aankomt. Of wat te denken van werken met virtuele machines. 256Gb is niet veel en 512Gb helaas ook niet.
Als je dit soort spul voor je werk nodig hebt dan zou een paar 100 euro meer of minder toch niet uit moeten maken?
Eh? een redelijke AAA game tegenwoordig slurpt als snel 50GB tot 100GB opslag ruimte.
Ik heb 2 SSD's 256GB + 120GB in mijn systeem en die staan stamp vol
ik heb 2x 252.5GB SSD en een 1TB normale hardeschrijf.

en daar kom ik gewoon aardig mee rond, documenten en software die ik vind dat het geen snelheid nodig hebt gooi ik op de normale en de rest allemaal op mijn ssd.
Waarom moet een game eigenlijk op een SSD? Tuurlijk, de vervelende laad tijd wordt korter tov een gewone harddisk maar voor het spelen mag het niet uitmaken.
Omdat een SSD de laad tijden dus danig verkort dat je niet 5 minuten later aan een spel mee doet.
Dit merk je juist enorm bij het spelen van games. en dat heeft vaak invloed als je multiplayer shooters speelt.
Je prijsvoorbeeld klopt, maar we zitten wel in 2017. We willen gewoon vooruitgang, en de split tussen systeemschijf en dataschijf heeft voor gewone gebruikers nooit bestaan (is iig nooit nuttig geweest vanuit hardware oogpunt), en is met de komst van SSD's voor powerusers overbodig geworden, en bestaat alleen nog door de hoge prijzen.
Goede zaak dus dat de prijzen dalen.

[Reactie gewijzigd door Jesse op 11 december 2017 15:11]

'Je OS en software', fijn dat iedereen dezelfde software gebruikt tegenwoordig. Wellicht kunnen ze harde schijven voorinstalleren voortaan? Ik merk dat mijn rekenpakketten en tekenprogramma's allemaal lekker doorgroeien dus waar ik eerst nog genoeg had aan 150GB begint 250 nu al krap te worden.
Ik merk dat mijn rekenpakketten en tekenprogramma's allemaal lekker doorgroeien dus waar ik eerst nog genoeg had aan 150GB begint 250 nu al krap te worden.
Dat weet je toch op voorhand, niet dan?
Ik snap de reacties hier van 'mijn 250GB is bijna vol' niet zo goed, voor je OS en software is dit meer dan genoeg. Enige wat ik mij zou kunnen indenken is dat gamers wat meer nodig hebben, voor ¤150,- heb je een SSD van 500GB, in verhouding met de snelheid-winst die je boekt vind ik die prijs toch ontzettend meevallen. Voor je backups en opslag en bang voor falende schijven, gewoon traditionele schijven in RAID.
Tsja. beetje windows installatie is zomaar 50 gb. Dan zit ineens na een paar jaar mijn AppData vol met 25GB aan data waarvan ik geen idee heb wat dat doet. Installeer dan nog eens dual boot, wat .net frameworks of ga eens een keer een Android app maken en installeer alle benodigdheden en dan zit je harde schijf zo vol hoor. Speel je dan nog eens een spelletje wat je qua input-delay laadtijden / in-game loading graag op je SSD wil hebben dan zit je al gauw vol hoor.

[Reactie gewijzigd door lmartinl op 11 december 2017 19:22]

sorry maar een SSD doet nul voor input delay. hoogstens kortere laadtijden.
sorry ik bedoelde in-game loading. Sommige spelen schokkeren zeker minder op SSD's (buiten het sneller laden van de maps om)
Ik ben zelf software developer, maar mijn Mac met 250GB SSD houdt het toch prima uit :Y)
Mijn Amp, Vagrant boxen en Docker containers bij elkaar zijn al 50GB xD Met een 250GB SSD zou ik nu nog 5GB over hebben :P en dan staat al mijn data op een NAS, enkel wat losse docjes lokaal.
Ik heb sinds twee maanden een ssd van 525GB, 7 games later (3x wolfenstein, pubg, sniper elite 4, cod:ww2 en battlefield 1) wéér bijna vol...

Edit: enneuh verder alleen windows en wat oude games (25GB) en denken dat ik aan het twijfelen was om de terrabyte schijf te kopen dat had ik beter gedaan achteraf bekeken.

[Reactie gewijzigd door wendelin op 11 december 2017 20:05]

Nee, 100 euro klinkt beter !
Eerst zien dan geloven. In 2016 zag je de gemiddelde prijs voor een 1Tb SSD nog richting de 200 bewegen. Bij 250 stokte het om in 2017 rond de 300 uit te komen. Intussen is het weer iets gedaald maar daar zijn we op dit moment nog een stuk vanaf.

pricewatch: Crucial MX300 2,5" 1,05TB

[Reactie gewijzigd door CapTVK op 11 december 2017 14:41]

Eerst zien dan geloven. In 2016 zag je de gemiddelde prijs voor een 1Tb SSD nog richting de 200 bewegen. Bij 250 stokte het om in 2017 rond de 300 uit te komen. Intussen is het weer iets gedaald maar daar zijn we op dit moment nog een stuk vanaf.

pricewatch: Crucial MX300 2,5" 1,05TB
Wil niet heel veel zeggen maar die schijf is nooit richting de 200 bewogen, eerder richting de 250. Alleen met aanbiedingen kwam deze onder de 250
Ik keek meer naar de langdurige trend op dat moment. SSD's waren gestaag aan het dalen maar je zag al wel stagnatie aan het eind van 2016. Maar je had rond die tijd in nov nog een paar scherpe aanbiedingen voor Crucial 750GB SSD's die ver onder de 200¤ zaten. Dan hebben we het over 150-130¤. Dan is een 1 TB SSD voor 200¤ niet zo'n gekke verhouding.

[Reactie gewijzigd door CapTVK op 12 december 2017 06:15]

Ik denk er hetzelfde over. Ik geloof er ook niet veel van. Er zijn al zoveel berichten geweest dat de prijzen van ssd's gaan dalen maar nooit gebeurd.
Ik zit nog steeds te wachten op een goede externe SSD schijf :) voor een mooi prijsje, dus dit nieuws is erg hoopgevend. Ik wil me backup namelijk graag offline bewaren, maar ik heb te vaak slechte ervaring met externe hardeschijven die er na een tijdje mee ophielden of schijffouten hadden.
Heb je de Samsung 850 EVO 4tb ssd al bekeken? 2,5" sata600 7mm past in een notebook en is ook extern aan te sluiten voor snelle backup. Met ssd scheelt ongeveer een dag met HDD, doet er enkele uren over. Pro heeft doorgaans 5 jaar garantie en EVO 3. Anders zou je de seagate enterprise capacity helium 12tb 3,5" sata600 26,1 mm seq r 256MB/s kunnen bekijken is intern bedoeld ook extern usb sata adapter cable aan te sluiten. Met het oog op st12000nm0007. Helium. En anders prop je er 2 in een docking station om met 2 buttonpushes te clonen. Je kan ook een raid box proberen 5x12=60tb raid 5 size. Met usb kabel 200+MB/s backuppen. Met sata300 hardware raid controller 5 bays 3,5"/2,5" met sleuteltje en usb kabel direct op het lichtnet aangesloten start het. Voor consumenten. (Sharkoon 5 bay raid box direct op lichtnet na usb poort is voldoende maar je moet er minimaal 1 schijf in proppen wil het werken) met sleuteltje.

[Reactie gewijzigd door NickBosch op 12 december 2017 01:32]

Dat moet ik nog zien. Ik begin namelijk het vermoeden te krijgen dat er prijsafspraken zijn met SSD's en HDD's.

Vroegah was het zo dat je over de jaren heen voor hetzelfde bedrag meer opslagruimte kreeg. Maar ik zie al jaren dat de absolute prijs stabiel blijft. De capaciteit en prijs per GB nemen wel respectievelijk toe en af, maar 1TB kost nog steeds nagenoeg evenveel als een aantal jaar geleden.

Case in point: in juni 2011 heb ik voor ¤59,- een 1TB externe HDD gekocht. Deze prijs is meer dan 6 jaar laten nog steeds bijna hetzelfde.
HDD's worden dan ook nauwelijks meer doorontwikkeld. De investeringen gaan tegenwoordig in de SSDs zitten. HDDs worden meer en meer een soort van tussenstap tussen de tape en de business. Zonder die ontwikkeling is er ook geen vernieuwing in de productiemethoden.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 11 december 2017 15:31]

Tape, bestaat dat nog buiten musea?
Never underestimate the bandwidth of a backup tape... (vrij naar Tanenbaum).

Probeer jij maar eens een flink aantal TB's in een paar minuten naar een andere fysieke locatie te brengen.
Dat kan met externe harddisks ook hoor.
Zijn die ook zo robuust? Deze absurde discussie wordt hier ook dagelijks gevoerd. We hebben tapes liggen van vele jaren oud die nog perfect werken. Start jouw hd na zoveel jaren nog op? Heb je nog systeem waar je ze in kwijt kan? Voor offline backup zijn ze nog steeds heer en meester. Bovendien kosten ze ook niks en zijn redelijk backward compatible voor vele jaren.
De oudtste harddisk die ik in gebruik heb zal een jaar of 10 oud zijn en zit in een oude P3. Die doet het in elk geval nog.
Ik wens je succes als je voor legale redenen of andere die 10j moet bewaren. Er gaan momenteel bij ons bijna 50tapes per week offsite die daar min 1j blijven. We backuppen maar een fractie. Er komt binnenkort een db bij die alleen dat volume meer als verdubbelt. Ik wens je succes met je hd offsite te bewaren onder gecontroleerde omstandigheden.
Je moet misschien eens polsen welke fabrikant je die garantie geeft ;) ;)
Wat voor garantie is dat? Dat je een nieuwe tape krijgt als de oude stuk gaat? Of, stel in een hypothetisch geval dat jullie een claim van de belastingdienst krijgen als een tape onleesbaar bijkt, de schade?
Maar tape drives kunnen per drive meer dan 100TB halen in ongeveer dezelfde form factor als standaard HDD's alleen zijn ze extreem langzaam
Dat word nog massaal gebruikt als backup media. Laatste nieuwe tapes doen zo een 30TB per tape.
Tapes gaan vaak nadat de backup genomen is naar een andere locatie om daar X tijd in een kluis te liggen tot de backup niet meer nodig is. Daarna worden ze terug herschreven. Ik heb locaties geweten tussen de 400 tot 8000 tapes die zo in bewaring liggen (al had die met 8000 wel een robot die tapes uit het schap haalde om hem in 1 van de lezers te steken)
Zoek anders maar op LTO Ultrium, dan zie je dat zowel een HP als een IBM nog vollop brood zien in tapes.

Consumenten daarintegen kennen geen tapes meer.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 11 december 2017 16:02]

wat je beschrijft is meer archief dan backup. en als de tapes een kluis in gaan (10 - 30 jaar) dan ga je die niet meer herschrijven nadien. dan zijn ze namelijk te klein geworden om aan de huidige behoeften te voldoen
Niet noodzakelijk, vaak willen ze per dag een backup van het hele systeem voor de laatste 30 dagen. Dan schuift het op naar wekelijks en maandelijks tot een jaar terug.
Andere willen dan weer dagelijkse backups voor 7 dagen en zo verder.
Tapes zijn vooral handig als je een backup wilt die je normaal niet nodig hebt en gigantische volumes nodig hebt. (lees tape is en blijft de goedkoopste opslag)
Bij ons liggen er 600 offsite. En dat aantal gaat binnenkort sterk omhoog.
En dat voor een duur van 1j. Allemaal back-ups met verschillende retentie.
Een first line gaat naar disk voor snelle recovery maar disaster naar tape.
En het is veruit de goedkoopste storage

[Reactie gewijzigd door WickedStealthy op 11 december 2017 20:37]

"HDD's worden dan ook nauwelijks meer doorontwikkeld."
Dat is simpelweg niet waar.
Er wordt zeer actief doorontwikkeld en veel R&D geld aan besteed.
Als ik kijk wat er dan uit komt qua nieuwe producten is dat magertjes. Ik neem aan dat je kan stellen dat de ROI op R&D binnen een bepaalde marge moet liggen. Als ik kijk naar de product launches sinds de overstroming in Thailand 6 jaar geleden dan is er daarna toch een omslag gekomen in waar de aandacht ligt. De afname is zodanig dat ik nog steeds achter die stelling sta, zelfs na je commentaar.
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe ssd, die van mij wordt wat te klein(250GB). Zou mooi zijn als ze begin volgend jaar wat goedkoper worden.
In het eerste kwartaal van het jaar is de vraag gebruikelijk laag, terwijl het vierde kwartaal juist een piek heeft.
Sja.. december is meestal een piekseizoen hè... :)