×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

TP Vision kondigt Philips-uhdtv's met quantum dots en 'zwevende' soundbar aan

Door , 39 reacties

TP Vision heeft nieuwe Philips-tv's in de 8000-serie aangekondigd. De PUS8602-serie bestaat uit een 55"- en een 65"-model die voorzien zijn van een 4k-lcd-paneel met quantum dot-technologie. Verder is er driezijdig ambilight en hebben de tv's een geÔntegreerde soundbar.

Het is de eerste keer dat TP Vision de quantum dot-lcd-technologie inzet voor zijn Philips-tv's. De tv is voorzien van een 4k-lcd-paneel dat 98 procent van de dci-p3 standaard weer kan geven en waarschijnlijk ook overweg kan met de hdr-formaten hlg en hdr10.

De maximale helderheid van de PUS8602 ligt op 700cd/m². Bij de eveneens op de IFA-beurs aangekondigde 65"-oledtelevisie van Philips ligt de helderheid op maximaal 900 cd/m²; de bestaande 55"-oledtelevisie, de 55POS9002, gaat tot 750cd/m².

De beelden van de PUS8602 worden net als deze oledtelevisies verwerkt door een quadcore-soc die door TP Vision de P5 Perfect Picture Processing Engine wordt genoemd. Volgens TP Vision zorgt deze soc in combinatie met een speciaal upscaling-algoritme ervoor dat videomateriaal met een lagere resolutie dan 4k, wordt omgezet in beelden die de uhd-resolutie moeten benaderen.

Het geluidssysteem bestaat uit een op het oog zwevende geïntegreerde soundbar van aluminium, met naar voren gerichte speakers. De lage tonen worden verzorgd door een naar achter gerichte 'double ring'-speaker met geïntegreerde bassport. Het gecombineerde vermogen bedraagt 50W. Onder andere de DTS-HD Master Audio-standaard wordt ondersteund.

De televisie is aan de boven- en zijkanten voorzien van Ambilight-verlichting, zodat de kleuren van het getoonde beeld op de muur achter de televisie geprojecteerd kunnen worden. De software is gebaseerd op Android TV versie 6 en de tv wordt geleverd met de gebruikelijke Philips-afstandsbediening, die voorzien is van een qwerty-toetsenbord. Vooralsnog is er geen informatie bekend over de prijs en de beschikbaarheid.

 
 

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

01-09-2017 • 11:30

39 Linkedin Google+

Reacties (39)

Wijzig sortering
Je kunt de tv ook zonder de bijgeleverde soundbar gebruiken, als je al een eigen Surround opstelling hebt dacht ik in de pers presentatie van Philips gelezen te hebben. Ook wordt er een hogere waarde, 1100 nit's aangegeven, denk even de tests afwachten...advies prijs 55'er § 1999,- en 65er §3199,- dus dat worden denk ik interessante toonbank prijzen.

Ik ga zelf voor het nieuwe 65 inch Oled model.

Op Toengel.net. is wat meer info beschikbaar, inclusief enkele korte video impressies.

[Reactie gewijzigd door dinandus op 1 september 2017 20:36]

Is dat niet de fabrikant die van de 1 op de andere dag op bepaalde tv's de smart functie remote uitschakelde?
Het laatste waar een tweaker aan moet denken bij het vergelijken van TV's is de 'smart' functie. Zaken zoals beeldkwaliteit, grootte en dergelijke zijn veel duurzamer. Via HDMI kan je randapparatuur aansluiten die het apparaat veel toekomstbestendiger maken.

Ik heb bijvoorbeeld een UHD TV van Panasonic met Firefox OS die ik gebruik als 'dumb' TV. Ten tijde dat ik die kocht had ik nog geen UHD apparatuur, maar ik wist dat ik die op een dag zou aanschaffen en heb dat inmiddels gedaan. Zoiets kan je ook met dit soort TV's doen. Gebruik nu Netflix en al het andere 'smart' al heb je daar behoefte aan, en plak later een Compute Stick of een dergelijk apparaat dat UHD ondersteunt op de achterkant om zaken als Netflix en Kodi blijvend te kunnen draaien.
Gezien de evoluties in HDMI, UHD en HDR kan ik mij gevallen inbeelden waar je enkel aan UHD en HDR geraakt door de ingebouwde functionaliteiten en niet via HDMI. HDMI is in dat geval dus niet persť toekomstbestendiger.

Overigens pleit ik wel dat Smart TV's minimaal 5 jaar (en liefst 10jaar) ondersteund zouden moeten worden in software, zoals dat het geval is bij iOS en Mac OS. Jammer is Apple een van de weinigen die het waarmaakt.
De Tweaker wel. De normale burger koopt makkelijk een waardeloos ondersteund smart platform. Ik begrijp niet dat al de TV makers niet gewoon wat minder efford steken in zo'n onderpresterend gedeelte. Als je nu een paar honder korting kunt geven op die TV's omdat het smart gedeelte ontbreekt, kun je gewoon een fatsoenlijke oplossing (Apple TV, Chromecast) kopen.
Waarom ga je er vanuit dat de TV zonder 'smart' functie honderden euro's minder zou kosten?

Wat mij betreft halen ze inderdaad ook alle smart, dumb en andere functionaliteit uit een TV en maken ze er een monitor van. :D

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 1 september 2017 12:05]

Tekst inmiddels al aangepast.
Een beetje knappe upscaler is op die tv's wel nodig
Geen idee. Misschien is 't ook wel minder. DTS licentie heb je meestal niet, het is minimale hardware. Misschien iets aan R&D en software ontwikkeling.
Zo'n Android TV implementatie brengt niet zoveel kosten met zich mee (minder dan §5 per TV). Maar het levert wel veel features en logo's op de doos op en helpt dus de verkoop van de TV.
Dat was de andere Philips dacht ik en dit is TP vision philips.
Volgens mij heeft @pandadrivers wel gelijk.
https://www.myce.com/news...gh-end-2009-models-80957/

Alhoewel ze dit toen toch netjes hebben opgelost richting de gebruikers.

[Reactie gewijzigd door niki_lauda op 1 september 2017 12:12]

Dat was de andere Philips dacht ik en dit is TP vision philips.
Ter info; Philips heeft al enkele jaren geen aandeel meer in TP Vision.
https://nl.wikipedia.org/wiki/TP_Vision
nieuws: Philips weet NetTV-functies toch werkend te houden op eerste smart-tv's

Je kon een Chromecast krijgen van ze eerst. Daarna alsnog sha-2 aan de praat gekregen.

Uiteindelijk.
Wel een smet, maar toch opgelost.
Ach ja, Smart TV functies zijn toch een dode zooi. Het enige smart aan een TV wat ik nodig heb is de HDMI poort waar m'n Chromecast in gaat. Een TV blijft te lang goed werken, maar je kan zelfs op telefoons al vaak amper 2 jaar updates verwachten. TV's staan voor minimaal het dubbele van die tijd. Smart functies moet je een apart apparaat voor nemen als je ze echt wilt gebruiken.
Doen ze allemaal, ik heb een Samsung, inmiddels zijn de Skype, Youtube en sinds gister Spotify apps automatisch van de TV verwijderd en dus niet meer bruikbaar.

Nog even wachten tot Netflix ook weg is en dan kan ik er niks bruikbaars meer mee qua apps.

TV is een UE46ES6710 46", gekocht in 2013 voor 1200 euro.
LG schakelt ook smart functies uit, dus is niet alleen Philips
Mijn ouders hebben zelf een Samsung smart TV. Daar komt ook doodleuk een melding op het scherm dat App X vanaf die datum niet meer ondersteund zal worden. Dit is nu al 4x voorgekomen in 2 jaar tijd. Dus helaas doen meerdere fabrikanten dit soort dingen. Hoewel ik moet zeggen dat Philips het redelijk goed heeft opgelost door een chromecast te geven aan de gedupeerde.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 1 september 2017 14:30]

Quantum dot op een oled paneel? Ik dacht dat dat hele quantum gebeuren een grote pot nat van Samsung was voor LCDs? Maar het voegt daadwerkelijk wat toe?

Ah, artikel aangepast naar lcd paneel.

[Reactie gewijzigd door Mathi159 op 1 september 2017 11:43]

Toch zijn er wel proeven gedaan met een combinatie van oled en quantum dots. Het is dus niet uit te sluiten dat die combinatie ooit wel op de markt verschijnt.
Ik dacht dat dat hele quantum gebeuren een grote pot nat van Samsung was voor LCDs? Maar het voegt daadwerkelijk wat toe?
Quantum dots kunnen voor meerdere dingen gebruikt worden, maar laten we voorop stellen dat de manier waarop Samsung (en anderen) quantum dots gebruiken in LCD schermen weldegelijk wat toevoegt. Door een blauwe backlight te gebruiken en deze met QD's te converteren naar puur rood en groen, vindt er veel minder absorptie van het licht door de kleurenfilters plaats en geeft het een veel groter gamut.

Waar Samsung de mist in gaat is door te stellen dat het QLED is, oftewel Light Emitting Diodes door middel van quantum dots. Dit is gewoon onwaar, het is gewoon een LCD scherm dat gebruik maakt van een backlight - de pixels zelf produceren geen licht.

Echte QLEDs zijn nog vrij experimenteel, maar zijn in principe beter dan OLEDs vanwege potentieel lagere productiekosten, betere kleuren en langere levensduur (minder degradation).
Om hier op toe te voegen, zelfs voor LG's OLED schermen zou je quantum dots toe kunnen passen. LG gebruikt momenteel namelijk witte OLED's met een kleurenfilter ervoor om RGB te creŽren. In plaats van witte OLEDs met een ouderwets type kleurenfilter te gebruiken zouden ze ook blauw/UV OLED cellen kunnen gaan gebruiken met quantum dots om rode, blauwe en groene pixels te creŽren.

Op deze manier zou het gamut van OLED nog iets verbeterd kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 september 2017 01:11]

Dit verhaal lijkt me niet te kloppen. Quantum dot is een technologie die bij LCD hoort, terwijl men in het artikel tegelijkertijd van OLED spreekt.
Heb zelf ooit experimenten uitgevoerd voor Philips waarbij quantum dots gecombineerd worden met oled. Het kan dus wel, maar is op dit moment (nog) niet op de markt.

[Reactie gewijzigd door bytemaster460 op 1 september 2017 12:26]

Dat is niet waar, Quantum dot is eigenlijk een vergelijkbare techniek als OLEDl; de dots geven zelf licht, helaas misbruikt Samsung de naam en is het nu bekend als een LCD display met een quantum dot laagje voor de kleuren.

Die kleuren laag kan evt wel over een OLED geplaatst worden.

Maar het gaat nog een aantal jaren duren voordat er echte Quantum dot panelen op de markt komen.
Samsung gebruikt de naam QLED.
Hallo Sony voet. Verder erg lelijk met die soundbar door de voet heen. Het scherm op zich ziet er wel strak uit.

[Reactie gewijzigd door TKroon op 1 september 2017 11:50]

Zit er weer mooi uit, ik persoonlijk zou voor de OLED versie gaan. Van mij mogen fabrikanten het smart gedeelte incl. de hardware wel laten zitten. De ontwerpkosten en de SOC kosten van de prijs afhalen, dan bestel ik van dat geld wel weer een Xiaomi TV Box o.i.d. De soundbar ziet er netjes uit, het geluid zal echter wel tegenvallen. Maar toch beter dan speakers die naar onderen of naar achteren vuren.
Jammer dat ze beide dan niet het vierzijdige Ambilight hebben :(
Wat tof zou zijn, is als fabrikanten op de soundbar oplossingen ook een passieve versterker aansluiting zouden maken, dan kun je het als center speaker gebruiken in je surround setup...
Zelf vind ik oled een stuk beter dan qled, qled is me in de winkel iig veel te licht, zo dat het pijnlijk is voor mn ogen.
Siem gaat 't nog druk krijgen de komende maanden. Afgelopen dagen is er nogal wat "nieuws" aangaande TP-Vision / Philips TV's :)