Smart-tv's Philips gaan reclames in menu's tonen

Philips gaat zijn smart-tv's updates geven om reclames te tonen in de hoeken van bijvoorbeeld de menu's, voordat apps gestart worden. Deze advertenties zullen volgens Philips in de toekomst ook gepersonaliseerd worden op basis van wat het bedrijf weet van het kijkgedrag van de gebruiker.

Hoe groot het gedeelte van het beeld dat de advertenties beslaan is, is niet bekend. De reclames kunnen beeldvullend afgespeeld worden door erop te klikken. Volgens de NOS, die gesproken heeft met onder andere Philips tv-maker TP Vision, hebben de Philips smart-tv's uit 2013 al een update gekregen om de reclames te gaan tonen. Slimme televisies van Philips uit latere jaren volgen op een later moment. Het bedrijf test eerst of het systeem op de tot nu toe bijgewerkte tv's goed werkt.

Met de zet wil Improve Digital, het Amsterdamse bedrijf dat de advertenties verzorgt voor Philips, de adverteerder weer dichter bij de consument brengen. Die zou te veel buiten schot gekomen zijn vanwege het vele video kijken via apps van tegenwoordig. In zijn officiële bekendmaking spreekt het bedrijf van een 'frictieloze advertentie-ervaring'. Improve Digital meldt aan de NOS ook dat Samsung bezig is met eenzelfde strategie op zijn tv's.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

25-01-2017 • 08:03

555

Submitter: -MD-

Reacties (555)

555
547
301
20
0
174
Wijzig sortering
Hopelijk kan je dit deactiveren. Of mogelijks op firewall blokkeren.

Eerst duizend euro betalen voor high end televisie en dan nog reclame moeten kijken lijkt me wat teveel van het goede.

Blijkbaar doen LG, Samsung en Panasonic hier ook al testen mee. Toch maar een dumb tv houden met goede beeldkwaliteit ipv smart features die niet tot core business behoren. Het smart gedeelte kan je zelf wel opzetten.

[Reactie gewijzigd door CumpsD op 24 juli 2024 19:48]

Behalve de opgedrongen reclame word je blijkbaar nog in de gaten gehouden ook. Ze gaan ze "personaliseren" op kijkgedrag, dus alles wat je doet word direct naar de cloud doorgestuurd. Brrr. Hebben ze nog nooit van privacy gehoord?

Ik heb gelukkig nog een tv zonder smart uit 2009 die nog prima werkt, en ben nog lang niet rond aan het kijken voor een nieuwe, maar als ie ooit het loodje legt wordt de nieuwe zeker geen Philips. Dat wordt vooraf research doen naar ofwel een dumb-tv, als ze dan nog bestaan, ofwel eentje waar je de netwerkkabel gewoon zonder problemen uit kunt laten (geen activatie-onzin of nags).
Een computermonitor is dumb :)
als ze dan geen normale TV's meer verkopen, gewoon je tv niet met internet verbinden
Ziggo houdt ook alles bij dus wat dat betreft...
Ze kunnen hooguit je on-demand kijkgedrag zien. Als je gewoon kijkt via een eigen decoder of CI+ module zien ze helemaal niets - digitale tv is eenrichtingsverkeer.

Kan zijn dat de Horizon Box meer doet.
De Horizon Box doet inderdaad meer. Die beschikt zelf over een intern kabelmodem en kan dus van alles terugkoppelen naar Ziggo.

Bij IPTV diensten van Glasvezel en DSL aanbieders verloopt eigenlijk alle communicatie via de PVR-cloud. Dus daar kan tot op de seconde gemeten worden naar welke zender je kijkt en op welke knoppen je drukt.
Kan zijn dat de Horizon Box meer doet.
Zou zomaar kunnen. Vind mijn Horizon box toch maar rare dingen doen als ik hem "uit" heb staan. Veelvuldig zie je hem opstarten en weer afsluiten zonder dat ik iets doe. En dat is dan meerdere keren op een avond. Geen idee wat dat ding uitspookt
Mijn eenvoudige laptop zie ik dat ook doen. Zijn dit dezelfde diensten die willens en wetens inbreken ?
Uiteraard, en Google ook, en Microsoft, en... de overheid probeert het. Echter betekent dat niet dat daar nog een partij bij moet komen, want ik vind het zo al meer dan teveel. Ja ik snap dat mijn informatie geld waard is, en dat ik daarmee een wandelend geldboompje ben, maar dat hoef je me niet zo letterlijk te laten zien.
En je krijgt er al kijker niets voor terug. Ze verdienen aan jouw kijkgedrag en het enige wat je krijgt is een trage "smart"-tv die niet snel of slim is. Je kan bijna geen tv meer kopen zonder.

Het enige wat je nu kan doen is je tv niet verbinden met het internet.

ipv de cookiewet, moeten ze misschien hier een wet voor maken. Dat de Taiwanese TP Vision (& co) niet ongevraagd dat mag verzamelen op hun Philips modellen. O-)
En je krijgt er al kijker niets voor terug. Ze verdienen aan jouw kijkgedrag en het enige wat je krijgt is een trage "smart"-tv die niet snel of slim is. Je kan bijna geen tv meer kopen zonder.
Je smarttelevisie wordt dus net zoals een smartphone.
Is een tv niet op het Internet een tv met een schotel ?
Op de LG tv die ik hier thuis heb, kan ik uit zetten of ze het mogen personaliseren (gelijk gedaan..)

[Reactie gewijzigd door Stijn Weijters op 24 juli 2024 19:48]

Op mijn lg smart tv kan je het personaliseren ook uit zetten.
En in ruil daarvoor disabelen ze dan minstens een deel van je smart mogelijkheden.
Behalve de opgedrongen reclame word je blijkbaar nog in de gaten gehouden ook. Ze gaan ze "personaliseren" op kijkgedrag, dus alles wat je doet word direct naar de cloud doorgestuurd. Brrr. Hebben ze nog nooit van privacy gehoord?
[...]
En wat te denken van het gegeven dat het product na aanschaf ineens qua functionaliteit en verdienmodel aangepast is.
Dat zou wellicht reden kunnen zijn om 'm terug te brengen naar de winkel, want het is niet iets waar je weet van zou kunnen hebben gehad bij de aanschaf en ik kan me niet voorstellen dat de consumenten hier mee eens zijn.
Lekker kort door de bocht maar het zal tevergeefs zijn. ISP's gaan het ook doen. Zo word er door Ziggo al verzameld maar nog niet passend reclame aangeboden. KPN en andere interactieve aanbieders doen dit ook. Je dumb-tv zal ook dan gewoon vrolijk meedoen met dit euvel. Dus tenzij je alles van je PC afstreamt ontkom je er niet meer aan.
Anoniem: 146875 @kozue25 januari 2017 09:12
Philips maakt prima dumb-tv's. Ben zelf erg tevreden met mijn nieuwe Philips TV. Maar ik heb dan ook een model uitgezocht zonder verplichte netwerkaansluiting, smart functionaliteit of 3D functie. En dat werkt stukken beter, het toestel is een stuk goedkoper dan vergelijkbare "smart" toestellen. Daarnaast is het sneller en via interactieve TV of Kodi zijn alle plugins beschikbaar die je zou willen.
Is het 'smart' gedeelte op deze tv's eigenlijk uit te schakelen? Heb er zelf totaal geen behoefte aan, maar veel high-end tv's komen er wel standaard mee tegenwoordig.
Hang hem niet aan internet en ze zullen niets over je kunnen verzamelen.
Je kan het ook niet gebruiken dan, maar dat wou je toch al niet.
Zo lang als je geen WiFI code op je TV invoert of een netwerk kabel er in steekt, kan de TV niet met internet verbinden en wordt er dus niet over je verzamelt/doorgestuurd.

Ik heb gewoon een (HT)PC onder de TV staan en de TV dient vervolgens alleen als scherm. werkt een stuk soepeler dan al die trage apps en ook nog eens reclame vrij (adblock ftw) Komt nog bij dat we ook niet gebonden zijn aan formats die een TV wel of niet kan afspelen.
De voorwaarden van Android TV zul je moeten accepteren om uberhaubt de tv te kunnen gebruiken, het lijkt me daarom wel noodzakelijk om in ieder geval bij het eerste keer opstarten online te zijn.

Persoonlijk hoop ik dat veel consumenten gaan klagen en zulke tv's links laten liggen, maar helaas, ben bang dat het gros gewoon de mooiste tv bij Mediamarkt koopt zonder op zulke zaken te letten.
interessant punt... zal dat ook nodig zijn voor het niet smart gedeelte is dan de vraag.

Er zijn heus nog wel mensen zonder internet namelijk die wel een tv kopen(bijvoorbeeld omdat het beeld ze bevalt of omdat ze graag ambilight willen) waarop toevallig ook smart tv zit.

Ben benieuwd hoe dat daarmee gaat.

Uiteraard kun je als je wel internet hebt de kabel er even in steken om de voorwaarden te accepteren indien nodig en hem er daarna weer uit trekken
Smart TV is ook echt totaal overbodig. Het is én langzamer, én meer beperkt dan andere alternatieven. Zoals een mediaspeler, chromecast, apple tv, of de microsoft wireless display. Gewoon lekker smart via je telefoon, laptop en tablet. Veeeel slimmer :)
Uiteraard kun je als je wel internet hebt de kabel er even in steken om de voorwaarden te accepteren indien nodig
Op dat moment heb je bevestigd dat je internetmogelijkheid hebt.
Volgende stap is dat je dagelijks of toch regelmatig die verbinding moet maken om verder te kunnen. Op dat moment worden de in het toestel opgeslagen gegevens alsnog verstuurd.

/doemscenario-1
Volgens mij hoef je daar voor niet online te zijn. Android telefoon kan je ook gebruiken zonder data verbinding of wifi.
Geen netwerk kabel in je tv drukken en/of geen WiFi instellen.
Had begrepen dat je alleen reclame krijgt als je het smart gedeelte gebruikt. Als je de tv als monitor gebruikt zie je niks......gelukkig.
Als je je TV al monitor gebruikt dan zie je ofwel reclame van het TV kanaal waar je naar kijkt ofwel reclame van de site of app die je gebruikt.

Je kunt kun nu eigenlijk reclame alleen vermijden door een abbo te nemen. Ik ga er nu vanuit dat ook op een smarttelevisie je bij een abbo geen reclames krijgt net zoals op je smartphone,tablet of PC.

Dit is een poging om de reclame op smarttelevisie gelijk te trekken aan andere app platforms. Je kan dus niet ontkomen aan reclame door de app in smarttelevisie in te wisselen voor een ander platform.
Dit is een poging om de reclame op smarttelevisie gelijk te trekken aan andere app platforms. Je kan dus niet ontkomen aan reclame door de app in smarttelevisie in te wisselen voor een ander platform.
Tja daar komt het wel op neer aan de ene kant vervelend aan de andere kant ook niet meer dan logisch. Nog niet zolang geleden was er nog de discussie over "apps" die ophielden te bestaan op de "smart tv".

Waarom zou de Netflix nog een smart tv app maken als je net zo makkelijk even via een tablet, box kan streamen en dan heb je het nog over de meest logische. tvgidsen, skype's, whatsapps of de agenda apps iemand moet ze maken onderhouden en betaalbaar maken.

En wat betreft die abbo's die aangeboden worden tja, je hebt ook geen abbo voor iPhone die in ene alle apps gratis reclame vrij aanbied. En daarbij inhoudelijk per app is er vaak maar een selectief deel bereid te betalen.
Maar heb zo'n vermoeden dat er alsnog gegevens over jou/jullie verzameld worden zoals hoe lang je per dag tv kijkt, op welke tijden, welke zenders etc.
Maar dat weet ik natuurijk niet zeker maar zal me niets verbazen tegenwoordig.
Wordt al jaren bijgehouden in het servicemenu (CSM) van Philips tv's. Welke zenders dan weer niet, maar dat doet de isp wel waar je een stb hebt. :)
"zonder verplichte netwerkaansluiting"

Verplicht? Zijn die er dan?

Wij hebben een tv die toevallig ook smart tv is (niet om die reden gekozen) en die is prima als dumb tv te gebruiken.
Het vervelende is zodra je een apparaat hebt dat wel aan het internet hangt dit op termijn verder vercommicaliseerd wordt. Ik heb zo een dumb TV + Xiaomi Player, nu heeft mijn Xiaomi Player reclame wanneer ik pauzeer of tijdens het opstarten. Ronduit vervelend.
Ik denk dat er geen dumb-TV's van Philips meer gaan komen na dit bericht.
Een tijdje terug stond op Tweakers iemand die een hele firewall-blokkade had gemaakt voor zijn TV. Echt tientallen regels om alle servers te blokkeren die informatie deelde.

Dit moet echt gaan stoppen die spionage.
Philips die analyseert op welk kanaal de TV het meeste staat
Ziggo die precies bijhoudt wat je kijkt/wie je belt.
Samsung die alles monitort in huis
Google Nest die meer en meer weet

Prima als je het wil, maar ik zet het graag UIT. En dat moet dan makkelijk kunnen. En ik moet erop kunnen vertrouwen dat het dan ook daadwerkelijk geblokt wordt. Een firewallscriptje is maar goed tot aan de volgende update waarin een andere server gebruikt wordt.

Nee Philips. Slecht idee.
Als je een degelijke router hebt, is het erg makkelijk. Ikzelf heb via mijn provider een Fritzbox, en daarin kun je individuele apparaten in een groep plaatsen, en aan elke groep kan je rechten toekennen.

Zo kan je toegang beperken door een blcklist en een whitelist, en de Frtizbox gaat zelfs zo ver dat wanneer toegang beperkt is met die lijsten, HTTP requests naar IP adressen geblokkeerd worden. Zo voorkom je dat apps met hardcoded ip adressen toch je DNS blokkade kunnen omzeilen.
Het euvel hierbij is het volgende:
- WAT moet je blokkeren. Er zijn wel lijsten, maar die zijn net zo snel verouderd als de Smartfuncties van je TV
- Mijn router kan wel blokkeren, maar enkel per regel. het invoeren van tientallen regels kost vele minuten. Ik kan niet even 100 domeinnamen erin pasten.
- Wie houd dit up-to-date? Straks blokkeer je iets teveel.

Ik weet hoe een pi-hole werkt; daarmee kan ik al een heel eind komen maar ik wil dat het apparaat verplicht een optie heeft: "ik zal niet spioneren." En zich dan daar ook aan houdt met forse boetes als het toch gebeurt.

Piratenpartij, ze hebben veel rare punten op hun lijst, en ook rare snuiters in het bestuur, maar die hebben privacy wel als speerpunt staan. En dit valt daar prima onder. Als die toch eens 1 zetel kregen zodat de digibeten in de kamer regelmatig een klein stemmetje in hun achterhoofd hoort praten als het er weer eens over gaat....

Werkte ook met de Partij voor de dieren... Nu dan met onze privacy.
Misschien moet je het maar eens omdraaien. In plaats van je smart-TV retoursignalen blokkeren, een RPi aan je netwerk hangen die jouw TV spoofed en de mafste dingen terugstuurt. Zoals honderd kanaalwisselingen per seconde. Of drie kanalen tegelijk. Of.. Nou bedenk het maar. Gewoon een soort van DDOS op de infrastructuur van de gluurgrage fabrikanten, zodanig dat jouw werkelijke gedrag in de ruis verdwijnt en hun business model niet meer werkt.
Zoiets heb ik al vaker geroepen. Een soort 2e schaduw browser op je computer die enorme hoeveelheden random fake verkeer uitvoert en alle statistieken van de meekijkende gluurders naar knopen helpt. Wie maakt het, moet toch simpel zijn :)
Haha (sorry), dit is de zoveelste keer dat smart TV gebruikers de klos zijn.
Deze methodes klinken erg (nodeloos) ingewikkeld.
Dus ook maar voor de zoveelste keer het advies:
Koop Geen Smart TV.
Maar koop een PCtje er naast.
Je kunt er dan *alles* op doen en *jij* bent er de baas op.

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 24 juli 2024 19:48]

Doe ik al jaren pc verbinden met de tv Zoveel aangenamer als een smarttv en geen zever met advertenties.
Het euvel hierbij is het volgende:
- WAT moet je blokkeren. Er zijn wel lijsten, maar die zijn net zo snel verouderd als de Smartfuncties van je TV
- Mijn router kan wel blokkeren, maar enkel per regel. het invoeren van tientallen regels kost vele minuten. Ik kan niet even 100 domeinnamen erin pasten.
- Wie houd dit up-to-date? Straks blokkeer je iets teveel.
Zoals anderen al vermelden: Pi-Hole. Lijsten worden up-to-date gehouden en zijn geven geen problemen.
maar ik wil dat het apparaat verplicht een optie heeft: "ik zal niet spioneren." En zich dan daar ook aan houdt met forse boetes als het toch gebeurt.
Sja, en ik wil dat misleidende reclame verdwijnt. En dat we stoppen met vervuilen. En dat we dieren wat beter gaan behandelen, ook als ze geslacht worden. En dat iedereen zich gewoon wat gedraagt.

We willen allemaal een mooiere wereld, maar die komt er helaas niet zomaar :+
Of een pi-hole gebruiken. https://pi-hole. net
Ik doe allebei ;) De Pi-Hole blokkeert namelijk geen directe IP calls, want die doet enkel zijn werk op DNS niveau.
Anoniem: 84766 @epdm2be25 januari 2017 18:16
Bedankt voor de tip! Pi hole draait nu in een docker container op mijn Raspberry.
Ik heb een LG OLED tv met WebOS en blokkeer door middel van pi-hole de volgende domeinen:

lge.com
gfts.lge.com
lgsmartad.com
lgtvonline.lge.com
lgtvsdp.com
ngfts.lge.com
nl.info.lgsmartad.com
nl.lgrecommends.lgappstv.com
nl.lgtvsdp.com
nl.tvsdp.lgeapi.com
snu.lge.com
su.lge.com

Dit is inclusief update servers. Je zal voor firmware updates / app updates af en toe de pi-hole uit moeten zetten. Netfix, NPO en andere apps werken gewoon. Ik moet dan nog wel even kijken naar of de webOS tv dmv directe ip's connecties maakt.

[Reactie gewijzigd door tdn135 op 24 juli 2024 19:48]

Nice thanks weet ik gelijk wat ik moet blokkeren.
Dit kan je alleen stoppen door als consument de TV's niet te kopen. Maar helaas zullen de meeste mensen hier niet naar kijken bij de aanschaf van een nieuwe TV. Ze zullen daar eerst bewust moeten worden gemaakt. Door er een reclamespotje aan te wijden?
In dit geval wordt het toegevoegd aan TVs die al 3 jaar oud kunnen zijn, dus dat heeft niet geholpen.
Ze zouden het om zijn minst kunnen melden, b.v. als je je tv aanzet de eerste keer na de update en dan een keuze kunnen even van wel of niet gebruiken toch ? Nu voelt het als ik koop een mobiele telefoon en na de eerste update kan Philips ieder gesprek meeluistern zonder dat ik het weet...

Of gewoon de keuze wel of niet updaten MAAR dan wel zodanig dat als je zegt nee dat de functionaliteit er niet onder lijdt. Dus niet zoals met cookies dat dan ineens meer dan de helft niet werkt :(
Je bedoelt: "ze weten het niet en merken dit pas wanneer de TV al in de living staat"

Want wie gaat nu in godsnaam een TV kopen met als eis "geen reklame in de menus"? De meesten kijken naar grootte en beeldkwaliteit.
Dat een Nest weet hoe en wat kan Ok dat is een keuze, kijkgedrag wordt al langer gemonitord maar dit is natuurlijk wel andere koek.
"George Orwell - 1984"
Hopelijk kan je dit deactiveren.
Ik vrees van niet, voorlopig: deze ochtend op de radio de uitspraak van de Philips propaganda PR man gehoord, en die zei ongeveer
Mensen kijken minder live tv en meer via apps, waardoor ze reclames missen, en dat is jammer. Daarom tonen we nu een app voor je een app opstart, waarna de klant dan kan kiezen of hij de reclame bekijkt, of door wil klikken naar zijn favoriete app.
Momenteel verhult Philips deze enorm schandalige praktijk dus als een oplossing voor het probleem dat de klant geen reclame meer ziet (want blijkbaar willen klanten dat, volgens Philips), en heb je daarna de keuze om reclame uit te kijken of te skippen. het woord keuze wordt niet ontoevallig gebruikt: Philips wil hiermee de indruk scheppen dat ze klanten nu al de keuze geven door de optie aan te bieden de reclame weg te klikken.

Schandalig vindt ik het: ik betaal elke maand netjes voor Netflix, ene dienst zonder reclame. Ik betaal ook voor mij TV. Maar Philips wil nu dus alsnog dat ik reclame ga zien voordat ik netflix open. Fuck off, het enige resultaat is dat ik sowieso geen Philips meer koop.

Voor wie een Philips tv heeft: gewoon niet online laten gaan.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 19:48]

... wat geen oplossing is wanneer je, zoals jij, een netflix abonnement hebt.

Het is idd niet correct van Philips om alsnog reklame op te dringen wanneer je, zoals bij jouw het geval is, expliciet voor een service betaald om GEEN reklame te zien.

Boycot Philips!
Het is idd niet correct van Philips om alsnog reklame op te dringen wanneer je, zoals bij jouw het geval is, expliciet voor een service betaald om GEEN reklame te zien.
Philips gaat ervan uit dat je betaalt om Netflix te zien, niet dat je betaalt om geen reclame te zien.
Alternatieven genoeg om Netflix te bekijken: STB, Chromecast, Apple TV, Popcorn Hour, etc.

Of je eigen HTPC, natuurlijk...
Echt heel bizar dat zulke mensen (PR), zulke domme dingen kunnen zeggen. Ik ben het daarom helemaal met je eens.
Ik hou niet van reclame, en ook niet van de meeste onzin op televisie. Dus ik betaal voor diensten zodat ik kan kijken wat ik wil, zonder reclame.

En dan komt er dus zo'n partij die denkt "Ow jij betaalt voor geen reclame? F*ck jou, je betalen en je abonnementen, hier heb toch reclame"
Het probleem is dat de meeste mensen over dit soort dingen niet nadenken. Die begrijpen sowieso niet waar het over gaat, denken hoogstens "Wat zijn we toch ver gekomen" en kopen zo weer een nieuwe "Nederlandse" Philips TV.

Uit de woorden van de Philips PR-man kan je opmaken dat ze vinden dat mensen reclame nodig hebben, met een opt-out. "We denken met de mensen mee. Goed, hè?" :F

En een volledige opt-out (laat staan een opt-in) gaat er echt niet zijn. Want dat past natuurlijk niet in de filosofie dat mensen reclame nodig hebben.

Nu heb ik sowieso niets in huis van Philips (op een neushaartrimmer na... :)), maar ik ga ervan uit dat alle grote fabrikanten zo denken. TV dom houden is de oplossing. Maar hoe kan je dan Netflix kijken? Een ChromeCast? :X

Enige oplossing zonder te veel privacy schending lijkt me de TV STB... al heb ik geen idee hoeveel KPN/Ziggo bijhoudt.

En anders maar alles downloaden... ;)
Gezien de hoeveelheid reacties binnen 5 minuten hier waar van er niet een echt positief is denk ik dat ook Philips de conclusie zou moeten trekken dat men hier NIET op heeft zitten wachten. Bedankt voor deze "service" maar haal het er maar weer uit ;)
Ja hier wel. Maar 99% van de mensen denken dat dit normaal is. Samsung doet het al jaren. Net als Win10 verstoppen ze de reclames als 'suggesties'.

"Oh suggesties. Dat heeft Youtube en Spotify ook!" *scrolt rustig verder*
Samsung doet dit al jaren? Heb een Samsung TV maar nog nooit reclame in het smart menu gezien
Ik wel. Meestal is het wel subtiele reclame over een bepaalde apps die je kan installeren op je TV. (bijvoorbeeld apps van Thuisbezorgd, sports, etc).

Niet de reclame die Philips nu wil inschakelen. Ik sta er zelf ook niet achter dus.
Er zijn meerdere artikelen hiervan op Tweakers gekomen, waarvan hieronder eentje. Dit bericht gaat zelfs dat Samsung Pepsi reclame toont bij het afspelen van jouw content op een externe apparaat.

nieuws: Samsung injecteert reclame in films die smart-tv-gebruikers afspelen ...
Heb zelfs een Samsung tv. Ik maak veel gebruik van die ingebouwde mediaspeler. Ze gaan toch niet tijdens een film of serie reclame tonen?
Heb hier dezelfde ervaring met onze Samsung TV.!
De focus ligt nu heel erg op reclame als de dienst, denk niet dat er veel mensen daarop zitten te wachten, maar de reclame maakt het waarschijnlijk ook mogelijk dat TV's langer ondersteund worden en nieuwe apps krijgen e.d. Als Philips die insteek zou kiezen is er in ieder geval bij mij veel minder weerstand.

Zelf zou ik graag een 4K tv zien die niet smart is. Ik krijg soms wel eens het gevoel dat ieder apparaat hetzelfde moet kunnen, maar in de praktijk zit daar ook veel net-niet spul bij. Mn TV heeft wel 4K Youtube, maar geen 4K netflix, playstation 4 pro heeft wel 4k, maar geen 4k bluray support, bluray speler heeft wel 4k en 4k netflix. Apple tv geen 4k maar wel mn film en muziek bibliotheek in itunes....

Tenzij een TV alles goed ondersteund heb ik liever een snel reagerende domme tv dan al die net-niet smart tv onzin
"maar de reclame maakt het waarschijnlijk ook mogelijk dat TV's langer ondersteund worden en nieuwe apps krijgen e.d."

Ik vind het nogal grof dat ik eerst dik geld mag betalen voor een luxe TV, en me vervolgens aan advertenties moet blootstellen om er updates voor te krijgen.
Het gros van de kopers snapt hier toch geen jota van. Mijn vader had vorig jaar een nieuwe TV gekocht. 'Kijk eens wat hij allemaal kan!!'. Beste man helemaal enthousiast.

Inmiddels werkt daar dus meer dan de helft niet meer van, en de rest is zo traag als dikke stront in een trechter.
Yep, een maat van me heeft net ook een Samsung gekocht van 1000 euro... Op de vraag waarom dit model: "Hij kan alles!", op de vraag wat dat alles precies is kreeg ik niet meer dan "Netflix".....

4K? "Geen idee..is dat beter dan HD? Hij is erg scherp!"
HDR? "wat?"
Android? "Android?"

Ps. Of ik even langs wou komen de boel aansluiten want nu komt het geluid uit de TV en niet uit de stereo set... Kabels is niet zijn ding.... :'(

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1322 op 24 juli 2024 19:48]

Zoals Youp van 't hek zegt: ''Het gebeurt mensen'' :D

Ik zie het ook veel om mij heen. Veel mensen snappen niet wat ze kopen maar sluiten het ook op die manier aan. Volgens mij kijkt men echt puur naar het beeld en zoals vele hier weten houden mensen van onechte kleuren :( In de winkels zetten ze de dynamische stand aan en het beeld is ''scherp'' in de volksmond :P
Opzich is daar ook niets mis mee, als die mensen gelukkig zijn met hun TV en het beeld dat ze krijgen, toch goed voor hun?
Welk merk is dat dan? Kan me niet voorstellen dat er ook maar een tv van 2015-2016 is die geen ondersteuning meer heeft.
Toch raar dat mijn 2014 Samsung nog alle functionaliteiten heeft.
*koffie van beeldscherm veegt

Ik denk dat de marketing-meneer van Philips en consorten een wat oudere man is bij wie het woord "smart" nog een andere betekenis heeft.

In dat opzicht is de term smart-tv geheel geslaagd. Diep verdriet inderdaad. En wat je ervoor moet betalen is ook geen gewoon geld. Maar, juist ja, smartengeld.

Betalen voor hardware om "met spionage verkregen gepersonaliseerde reclame" te mogen kijken, ja hoor. Philip heeft het neerzetten van een goed product nog niet zo goed begrepen, misschien dat ze het daarom proberen met een minder geslaagd idee.
Volgens de NOS, die gesproken heeft met onder andere Philips tv-maker TP Vision, hebben de Philips smart-tv's uit 2013 al een update gekregen om de reclames te gaan tonen.
Update in deze zin moet denk ik zijn downgrade.
Op firewalls blokkeren kan sowieso wel.
Hangt af hoe ze het serven vermoedelijk. Stel dat ze alles proxyen over http en diezelfde host voor 'activatie' moet zorgen. DRM televisie ;)

Dan kan je dat al enkel met dpi blocken vermoedelijk.

[Reactie gewijzigd door CumpsD op 24 juli 2024 19:48]

Ik hoop dat "ze" bij DDwrt / Asuswrt snel een blokkade optie opnemen in de firmware. Dan kunnen we dit op de router / Fifi accespoint / firewall blokkeren.
Maar waar stopt het?
ik zie het al voor me, Tesla / BMW gaan reclame tonen voor van alles en nog wat op schermen van de auto...
Dat Tesla/BMW verhaal zou prima werken wanneer je bijvoorbeeld een McDrive binnenrijd en er op je scherm de dagaanbiedingen verschijnen of het menu.
De vraag is niet of dat gaat gebeuren maar wanneer dat gaat gebeuren...

Die mogelijkheden zijn er namelijk nu al, het hangt er alleen van af met welke adverteerder een contract afgesloten wordt om te mogen adverteren op het infotainment scherm in de auto.
Kijk dat vind ik dan niet erg, als ik op een supermarkt parkeerplaats staat en ik krijg de aanbiedingen te zien... dat zou juist handig zijn wat ik niet wil is onzin... en dat mijn auto probeert mij te begrijpen.
Wanneer je op een parkeerplaats staat bij de Appie en je scherm staat vol met Jumbo reclame omdat je auto daar een deal mee heeft is het dan nog steeds zo leuk?
Ik kies liever zelf met een opt-in maar dat is stukken minder fijn voor de adverteerder...

Nu weer terug naar tv's:
Aangezien zo'n smarttv gewoon een mediapc is met een flink scherm loop je door reclames uit externe bron zelfs een risico op malware besmetting.
Je moet er niet aan denken wat het voor effect kan hebben wanneer alle Philips smarttv's opeens een botnet gaan vormen...
Aangezien zo'n smarttv gewoon een mediapc is met een flink scherm loop je door reclames uit externe bron zelfs een risico op malware besmetting.
Je moet er niet aan denken wat het voor effect kan hebben wanneer alle Philips smarttv's opeens een botnet gaan vormen...
Ja of je tv wordt gegijzeld. Moet je losgeld betalen om overdag TV te kijken. Of (als je PC in de slaapkamer staat) om 's nachts die irritante Ambilight uit te zetten die om 2 uur spontaan aan springt.

Oh en niet te vergeten dat je mag gaan betalen om te voorkomen dat de beelden openbaar worden gemaakt die de ingebouwde webcam heeft opgepakt toen de TV in stand-by leek te staan.
Als je McDrive binnenrijdt, liever niet maargoed, want dan ben je toch al van plan om er te bestellen.

Wat ik absoluut niet wil is elke gereden 50 km een advertentie om m'n oren krijg gesmeten (dit is de reden ook waarom ik vrijwel nooit reguliere radio luister).
Wat ik absoluut niet wil is elke gereden 50 km een advertentie om m'n oren krijg gesmeten
Vijftig kilometer ? Dat is veel. Ik zou als adverteerder de reclame door je speakers jagen op elk moment dat je in de buurt van de verkopende partij bent. Dat is leuk als je in de stad rijdt (not).
Dat heet upselling, je was inderdaad al van plan te bestellen maar...Wat denk je van de nieuwe McFlurry smaak? Ken je onze promoties al? Vergeet je spaarkaart niet! En voor de kindjes op de achterbank: als mama en papa binnen de 10 dagen opnieuw langskomen krijgen julle een extra speeltje bij de Happy Meal... de handige aftelklok staat nu op je dashboard 8)7
Voor Asus-WRT (Merlin-variant) is er AB-Solution, als je op een redelijk idiootbestendige manier advertentienetwerken wilt blokkeren.
Beter komt er een extensie voor beschikbaar van bijv. een adblocker...
Beter koop je gewoon een losse "smart" tv box. En laat je die op je tv gewoon barsten.
Ik ben nog geen normaal werkende Smart TV van Philips tegen gekomen (traaaaag), dus ik vermoed dat ze hier volledig de plank mis slaan haha.

Neemt niet weg dat ik het maar een nasty ontwikkeling vind voor een fabrikant. Gaat Philips zich nu ineens scharen onder Google en Facebook? Of wat is hun gewin hier uit?
Geld. En ze keken al wat je leuk vond. net zoals Samsung dat ook al deed. En ik geloof dat er überhaupt geen normaal werkende Smart tv(de functies dan). Zelf bij een 3k tv is smart tv veel te traag en bug als de pest. Hadden ze beter een deal met bv Nvidia kunnen sluiten en dat je voor bv 150 euro een Nvidia shield kan bestellen. bij aankoop van .... tv.
Ik snap de traagheid niet waar iedereen over klaagt. Ik heb een TV van Panasonic uit 2016 en apps zoals Netflix zijn supersnel. En je ziet een reclamebanner alleen in de appstore. Dat vind ik nog verre van irritant.
Maar Pana heeft dan ook firefox os (althans de mijne) en die werkt uberhaupt redelijk snel en bugfree (alhoewel de support nu op is gehouden wegens het killen van firefox os). En inderdaad bij Panasonic is er praktisch niks te merken van reclames.
Nu heb nog niet een recente Panasonic gehad. Maar De Samsung Sony en Philips die ik heb meegemaakt. Vind ik echt verre van super snel. Geef mij maar een aparte box.
Geef mij maar een aparte box.
Dat zeg je niet meer als je de Panasonic hebt gezien. Netflix start je op vanaf de afstandsbediening, ook als de TV uit is, in een paar seconden. Een externe box redt dat niet. Vanuitgaande dat deze wel uit staat en je eerst aan moet zetten.
De shield is vanuit slaap sneller als dat mijn tv is. En ik kan alles doen vanaf 1 afstandsbediening/controller. En nog eens vanaf 1 interface. Tevens heeft de shield zich al bewezen qua update beleid. Iets wat ook een groot probleem is bij smart tv's en denk niet dat Panasonic daar een uitzondering in is.
Mogelijk zal de content worden opgehaald via een standaard poort 80/443 oid, zonder enige hardware en verstand van packet inspection is dit voor de reguliere consument niet te doen (''ik ben geen reguliere consument'' ja..ja.. ik schets het gros van de mensen)
Wouw, kan niet wachten op de toekomst. Dat steeds meer met het internet is verbonden maakt me niet zoveel uit. Maar dan moeten ze niet in elke menutje reclame gaat tonen. Een dom apparaat moet gewoon een dom apparaat blijven. Straks kan je in je eigen huis niet eens meer reclame vrij leven...

Voor je het weet......
Als je de wasmachine aanzet roept die eerst nog eens "Wasmachines leven langer met Calgon!"
Straks zijn er geen reclames meer worden reclames gewoon door het programma heen getoond zonder dat we dat merken. lopen we de supermarkt binnen zeggen onze hersenen opeens: "WC-EEND!!!" :+
Subliminale reclame is een broodje aap verhaal:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Subliminale_boodschap

Toch geloven mensen er nog steeds in. Maar dat is wel met meer dingen zo.
Zo hoor ik veel mensen beweren dat extra vitamine C goed is als je verkouden bent. Dit is er door de supplementen fabrikanten goed ingestampt. De R is weer in de maand en dat soort nonsens. Helaas is het nooit wetenschappelijk aangetoond dat extra vitamines helpen tegen virussen. Een favoriet van mijn moeder is "doe warme kleding aan anders vat je kou" Ook niet juist. Je moet niet alles geloven wat op Facebook staat ma. Mensen zijn erg beïnvloedbaar. En dit is waarom reclame werkt en mensen nog steeds allerlei dingen geloven die strikt genomen onjuist zijn.

Off-topic: Ik gebruik een Ad blocker (Ublock Origin) in mijn browser,. Krijg ik bij veel sites bovenin beeld:

"Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want deze site is mede dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor deze site, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?"

Jammer?. Hallo. Dit is mijn PC niet die van jullie .WTF? Punt 1:Jullie zien helemaal niks. Het is een stukje code die het detecteert. Punt 2: Stop met zeiken en zet een betaalmuur op en kijk dan of jullie het overleven. Ik wens jullie veel succes.

Ga toch werken of zo. Als ik op straat loop zie ik al genoeg van die shit met enorme reclamezuilen, bushokjes en billboards. Het is onmogelijk reclame compleet te vermijden. Maar ik als thuis op mijn pc zit te surfen dan ben ik de baas.
Ja ik ben een control-freak. En ik ben er trots op.
Haha, ik denk dat je iets hebt gemist. Want sluikreclame/product placement bestaat al lang! :P
Ja... dat weet ik maar met mijn ding wordt het gewoon ingeweven in het beeld :P
Over duizend jaar eindigt het met onderbroek reclame in je dromen.
Whoa hé, geef ze nou geen ideeën alsjeblieft! :X :+
lol. Heb nu al dat deuntje in me hoofd.
Voor je het weet......
Als je de wasmachine aanzet roept die eerst nog eens "Wasmachines leven langer met Calgon!"
En dat terwijl soda en azijn hetzelfde bereiken. Op 90 graden eens in de maand.
We gaan erg offtopic, maargoed: Ik denk dat soda en azijn meer bereiken zelfs. Ik meen me een tv programma als kassa of radar te herinneren van een paar jaar geleden, daar kwam uit een test dat calgon helemaal géén verschil maakte.

Daarbij: wat gaat er het meest kapot aan een wasmachine? Calgon doet graag geloven dat het het verwarmingselement is. Uit eigen ervaring: motor, as van de trommel, bedieningsknoppen. De mechanische onderdelen dus. Ik heb nog nooit iemand over kalkaanslag op een verwarmingselement horen klagen.

[Reactie gewijzigd door grasnek op 24 juli 2024 19:48]

Het is natuurlijk van de zotte dat de fabrikanten op deze manier reclame op gaan dringen aan hun klanten. Voor hun is het natuurlijk een extra verdienmodel.

Maar zelf denk ik: och, ze doen maar, ik kijk er toch niet naar. Er staan hier 2 "smart" tv's in huis en met die functionaliteit heb ik maximaal 5 minuten kennis gemaakt. Om al snel de conclusie te trekken dat het inderdaad waardeloos is. Met een Intel NUC achter beide toestellen ben ik veel blijer. ;)
Wil je aub de term "high end" in een Philips / TP Vision topic vermijden?
Stel dat iemand in de toekomst nog eens hier via google terecht komt, die zou zomaar kunnen denken dat TV's van dit bedrijf kwalitatief prima zijn ;)

Na de laatste dikke Matchline beeldpijp is er nooit meer een goede TV door dit nepbedrijf (qua naam) geproduceerd.
Snel de huidige firmware nog ff handmatig downloaden :)
Thuis heb ik een pi bordje draaien met https://pi-hole.net/ op.
Makkelijk voor het blokkeren van reclame op tablets, smartphone en eventueel tv zonder een speciale browser/app te moeten gebruiken.

EDIT: zie net andere reacties hierover. Excuses.

[Reactie gewijzigd door dclrcq op 24 juli 2024 19:48]

Netwerkkabel los halen...
Ja, leuk. Vooral als je een 4K TV hebt en je alleen via een native app 4K content kan kijken (netflix bijvoorbeeld) zonder dat je een duurdere setup nodig hebt door een HTPC met HDMI 2.0 aan te schaffen, of met een nog duurdere versterker die dit kan doorsturen.

Ik vind dat ze dan best een X percentage van het aangeschafte product moeten terug betalen, aangezien de extra inkomsten genereren met een apparaat waar al lang voor betaald is.
De nieuwe Chromecast Ultra wordt wel erg aantrekkelijk zo. Helaas iets duurder dan de normale maar reclame in zo'n menu wil je echt niet.
Je snapt toch wel wat het verdienmodel van Google is? 8)7
Jawel. Maar dat is minder erg dan irritante reclames voordat je app opstart.
Zeker, maar laten we niet zomaar wat gaan roepen omdat het Google is. De Chromecast kan wat basis details zoals foutrapporten en gebruiksgegevens doorsturen, maar dit kan je gewoon zelf instellen. Dus ook gewoon uitschakelen.

Zolang dit niet verandert heb je op de Chromecast dus geen reclame en analyse van de GC zelf, alleen mogelijk van de apps die je gebruikt om te casten. Dat is wel degelijk heel iets anders dan de actieve gebruikersanalyse van TP Vision en hun plannen voor reclame.
Laten we dan maar even ingaan op de details?
Je stelt:
De Chromecast kan wat basis details zoals foutrapporten en gebruiksgegevens doorsturen
Uit de Google privacy pagina:
Google kan systeemactiviteit, crashrapporten en gebruiksgegevens (informatie over hoe u de castfunctionaliteit van uw Cast-apparaat gebruikt, waaronder de apps en domeinen die u cast) verzamelen.
Met andere woorden: alles wat je doet wordt verzameld en niet "basis" details zoals je stelt....
Maar dit kan je gewoon zelf instellen. Dus ook gewoon uitschakelen.

U kunt het verzamelen van crashrapporten en gebruiksgegevens door Google beheren via een apparaatinstelling (die standaard is ingeschakeld).

Ik zie hier niet staan dat alles uitgeschakeld kan worden dus ga er van uit dat dit dan ook niet zo is... Daarnaast heb je de apps zelf ook nog zoals je zelf al aangeeft:
Casten via apps en websites die niet van Google zijn
Wanneer u content cast naar uw apparaat dat werkt met Google Cast, heeft de app of website die u gebruikt een eigen registratiebeleid en -praktijken ten aanzien van gebruikersgegevens

Iedere App kan dus zijn eigen ding doen en data verzamelen..

Dan krijg je dus daarna ook nog de standaard privacy policy van Google overheen. Daar kan je een website over maken...

Al met al wil ik zeggen dat het niet zo zichtbaar is als de reclames die je krijgt bij Philips (wat natuurlijk van de zotten is) maar net zo erg..
Ja, je kunt alles uit zetten, geen enkel probleem. Ook de gebruiksgemak gaan dan uit.

Analyseren welke apps je gebruikt is heel iets anders dan analyseren wat je precies kijkt. Dat laatste doet TP Vision.

Dat apps analyseren staat los van de Chromecast. Als jij Netflix of YouTube gebruikt dan analyseren zij jouw gebruik, of je nu een Chromecast gebruikt of niet. Zelfs als je via je smart tv zo'n app zou gebruiken analyseren ze je. Dat staat geheel op zichzelf.

Dus nee. Ondanks dat Google behoorlijk van de data mining is kan je ze hier de zwarte piet niet toespelen. :)
Je snapt toch wel wat het verdienmodel van Google is?
Niet precies, maar als het om gegevens gaat en kijkgedrag dan merk ik daar niet letterlijk iets van. In tegenstelling tot reclames die 24/7/365 voorbij kunnen komen.
Als je duizenden euro's neer legt voor 4k tv moet je niet besparen op een htpc of versterker. 4K content willen kijken met 2,0 bagger geluid |:(
Hij kan toch best een prima versterker hebben, alleen moet die dan HDMI 2.0 ondersteunen. Ik zou geen gloednieuwe versterker kopen zodat ik als enige voordeel ook HDMI 2.0 heb...
4K kost al lang geen duizenden euro’s meer.
Dure setup? Ik vind 200 euro voor een Nvidia shield nu niet echt duur. Zeker niet als je bedenkt dat ik prima zonder tv abonnement toch alles kan kijken wat ik wil. Heb je zo 200 euro er uit.
Lastig als je WiFi gebruikt ☺
Mijn Wifi is beveiligd :)
Ik ben benieuwd welke high-end TV je hebt gekocht voor 1000 euro...
"Prima", maar dan heb ik ook het recht om een adblocker oid te gebruiken.
Inderdaad. Ik heb een Sony Bravia Full-HD TV uit 2009. Ook een dumb TV. Maar ik mis niets van de Smart functionaliteiten, want ik heb er een VU+ ontvanger op aangesloten via HDMI. Deze draait op Linux en maakt gebruik van Enigma2. Ik heb er een harde schijf in gezet en kan daarmee TV uitzendingen opnemen/streamen/pauzeren/downloaden. Verder zijn er talloze plugins beschikbaar, zoals YouTube, Twitch, LiveLeak, OpenVPN, DLNA, etc. (die niet na 2 jaar niet meer werken) Ook kan de ontvanger op afstand bestuurd worden via m'n telefoon of laptop en kan ik waar ook ter wereld met een internetverbinding naar m'n opgenomen programma's / live TV bekijken.

Geen beperkingen, geen privacy schendende afluistermogelijkheden, geen geoblocking, scripts zijn open source en je bent baas over je eigen hardware (daarmee doel ik op KPN en Ziggo) en bepaal je zelf de updates.
Het is inderdaad verschrikkelijk dat ze het lef hebben om dit te introduceren op bestaande modellen. En dan het statement van Philips, alsof ze je een fantastische unieke dienst bewijzen...
Ook op een nieuwe zou ik er omheen willen lopen.

Ik lees veel reacties dat je hem misschien maar niet moet aansluiten op internet of dat je misschien zelf maar vanalles moet blokkeren?

Sorrie, maar dat vind ik al weer drie stappen te ver hoor.
Ik koop die TV zonder reclame, maar met de "ik wil internet enabled zijn" use-case.
Ik krijg de TV niet goedkoper omdat ik een gesponserd device koop, ook. Ik heb hem al.

Schandalig!
Beter gewoon van niet. Waarom moet een SmartTV reclame tonen of mijn TV gedrag volgen? Je betaald al flink wat voor iets extra, ontvangt daarbij geen nieuwe versie(s)/bugfixes voor apps, interface is traag, maar kennelijk is het reclame tonen geen enkel probleem.

Na al het nieuws van de laatste jaren, zal ik nooit een SmartTV kopen, maar gewoon een kleine media player ernaast aansluiten.
Waarom geen smart tv kopen? Gewoon niet de voorwaarde accepteren. Keuze genoeg dan zonder het smarttv bespieden geneuzel.
Exact dit. Ik heb recent een Philips 43PUS6401 gekocht en je kan bij de 'installatie' van de TV aangeven de voorwaarden niet te accepteren. Er staat dan duidelijk (iets in deze trant): "Er zullen sowieso suggesties en advertenties worden getoond, met het accepteren van de voorwaarden zullen de suggesties echter relevanter zijn". Nog steeds voldoende reden om niet te accepteren, IMHO, maar niet heel erg spannend allemaal, en goed dat er een opt-in methode wordt gebruikt.
en wie zegt dat hij niet alsnog je kijkgedrag analyseert en communiceert met Philips? Ik kan me een geval herinneren waar dit in het verleden bij een ander merk nl. alsnog gedaan werd.
Hoe willen ze dat doen zonder internet? En dan zou het indirect ingaan tegen hun eigen voorwaarden. En dat is volgens mij strafbaar.
Strafbaar alleen is niet voldoende.

De straffen zijn veel te laag. het wordt dan gewoon gezien als "cost of doing business" als er al gestraft wordt.

Pas als de strafmaat/boete significant wordt heeft het effect.

Dat is hetgeen er zou moeten gebeuren.
Het is bijna niet meer mogelijk een tv zonder smart functies te kopen, gewoon een smart tv kopen en hem niet aan internet hangen klaar.
is dat een alternatief van no track?
https://quidsup.net/notrack/
Nee, andersom. Notrack is volgens mij een alternatief voor pihole. Pihole is ook al een stukje verder qua development.
Lijkt mij precies hetzelfde, Pi-Hole lijkt alleen andere standaard lijsten te hanteren. Ik denk dat PiHole meer gericht is op ads en NoTrack op trackers.

Verder zijn het beide DNS sinkholes die op netwerkniveau queries eruit halen. Je kan de lijsten van NoTrack ook in PiHole gooien denk ik.

edit: als ik dit filmpje kijk dan lijkt NoTrack een (vroege) fork van Pi-Hole.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 24 juli 2024 19:48]

Pi-Hole heeft standaardlijsten, maar je kan eigen of bestaande lijsten toevoegen. Zo kan je dezelfde lijsten gebruiken als de adblock browser plug-in en vele andere, mits in de juiste format. Staat allemaal goed uitgelegd. Daarnaast kan je zelf domeinen blokkeren. Je kan dus naast advertenties ook malware domeins, tracking, etc blokkeren.

Maar dat terzijde. On-topic, met reclames op TV's is het wachten op de eerste TV waarbij je 's avonds niets kan doen omdat je TV geblokkeerd is vanwege een infectie "per ongeluk" geserveerd door een advertentie. Of je even x-bitcoins wil overmaken voordat je weer TV kan kijken. Elk bedrijf wil tegenwoordig een slaatje meepikken van de goudmijn welke advertentie inkomsten en gebruikersdata heet. Als ze zich nu net zo inzette voor de beveiliging van het apparaat...
Werkt ook alleen maar als ze als DNS server jouw router gebruiken. Steeds meer devices gebruiken eigen DNS servers van de fabrikant.
Dan moet je e-blocker eens checken ( https://www.eblocker.com/en/ )
Die werkt wel, doordat hij als man-in-the-middle werkt door ARP cache poisoning.
(Of je dit wilt is een ander verhaal, maar het werkt wel :-))
ik gebruik een tomato router met dns filtering. intercept dns staat aan, dus elk request naar een externe dns server wordt toch door de dnsserver in de router afgehandeld. en die kan ik naar beliven forwarden. ook handig voor netflix ed.
Heb het zelfde hier. Alleen mijn eigen INTERNE DNS server mag naar buiten toe voor DNS requests. De rest is keihard op Router+Firewall niveau geblokeerd. UDP en TCP poort 53 komen er niet door. En bovendien doet deze zelf de resolving en caching en maakt geen gebruik van Google. Daarnaast met OpenDNS root hints netjes integratie van OpenDNS en normale DNS.

Tevens heel handig om zelf zones op te voeren van wat afgeschermd moet worden :)

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 24 juli 2024 19:48]

Dankje, ik heb nog een raspberry pi liggen, vanmiddag maar is uitproberen.
Werkt geweldig, hangt wel wat af van hoe goed jouw router ondersteuning heeft voor het instellen van de DNS server. Desnoods kan je Pi Hole ook als DHCP server dienen, Pi-hole heeft daargewoon een optie voor.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 19:48]

hmmm ja maar kijk dan wel eerst even of je de DHCP server van je router uit kunt zetten...Als je DNS al niet kan aanpassen, dan heb je best kans dat DHCP ook niet kan.
Nou, zeker bij routers die providers je geven zijn nogal wat opties niet beschikbaar, en ik had het gezien (Telenet, paar jaar terug) dan je DNS neit kon instellen. DHCP kon wel uit.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 19:48]

Tot op zekere hoogte inderdaad. De reclamespotjes vooraf aan Youtube filmpjes krijg ik helaas nog gewoon te zien..
Is dat zo erg? Geeft revenue aan het kanaal + zijn maximaal 30sec lang
50/50 bij mij. Komt omdat Youtube vrij veel verschillende URL's er voor gebruikt. (denk dan ook echt aan honderden).

Whitelisten zou misschien nog makkelijker zijn in het geval van Youtube.
"Met de zet wil Improve Digital, het Amsterdamse bedrijf dat de advertenties verzorgt voor Philips, de adverteerder weer dichter bij de consument brengen. Die zou te veel buiten schot gekomen zijn vanwege het vele video kijken via apps van tegenwoordig."

Hahaha, als je het op deze manier zegt dan lijkt het net alsof mensen die reclames heel graag willen zien en dat ze er voorheen erg blij mee waren. 8)7

Is het juist niet mede zo dat mensen steeds meer gebruik maken van Smart-tv en andere functionaliteiten omdat ze geen zin hebben om steeds naar de TV reclames te kijken. Het is niet de enige reden, maar voor mij wel één van de belangrijkste.

[Reactie gewijzigd door PloLeider op 24 juli 2024 19:48]

Inderdaad en ik begrijp ook niet waarom ze dit doen. Als je nou van iets gratis gebruik maakt (Spotify bijvoorbeeld) dan kan ik begrijpen dat er reclame tussen moet, maar ondertussen betaal je gewoon de volle mep voor die tv en betaal je gewoon netjes je Netflix abonnement en toch krijg je mooi reclame voorgeschoteld...
Is het juist niet mede zo dat mensen steeds meer gebruik maken van Smart-tv en andere functionaliteiten omdat ze geen zin hebben om steeds naar de TV reclames te kijken
Zou je denken. Maar Google heeft Youtube behoorlijk volgepropt met reclame. Toch is het niet minder populair geworden. Het is juist een belangrijke app waarmee mensen entertainment kijken.
Ik denk dus eigenlijk dat het zelf kunnen kiezen van het start moment voor de consument een belangrijker aspect is dan het ontlopen van reclames.
Ik vindt het een groot verschil tussen Youtube en je TV.
YT is gratis, maar levert wel een dienst voor jou. In ruil daarvoor krijg je reclame te zien.
Je TV heb je (met veel geld) betaald. En dan krijg je alsnog reclame te zien !? Daar ga je toch geen geld voor neerleggen?
Absoluut onacceptabel.

Zoals eerder gezegd zou de tv daardoor gratis of op zijn minst aanzienlijk goedkoper moeten zijn: je betaalt immers ook al door het consumeren van de reclame, waar ze aan verdienen.

Dit soort ontwikkelingen zorgen er niet alleen voor dat ik zelf geen Philips meer zou kopen, maar zelfs dat ik pro-actief iedereen zou gaan afraden om het ook maar te overwegen. Niet te geloven.

[Reactie gewijzigd door john milton op 24 juli 2024 19:48]

Dit soort ontwikkelingen zorgen er niet alleen voor dat ik zelf geen Philip meer zou kopen, maar zelfs dat ik pro-actief iedereen zou gaan afraden om het ook maar te overwegen.
Idem hier! Schandalig!
Totaal mee eens! dit is beyond belachelijk! :( :( :( :( :( :(
Next up: ads op je telefoon, ads op je smart auto, ads op je smart keuken gerei, etc etc etc.
er is geen enkel persoon die ads leuk vind.

[Reactie gewijzigd door AR3D op 24 juli 2024 19:48]

"[..] hebben de Philips smart-tv's uit 2013 al een update gekregen om de reclame's te gaan tonen. "

En ook daarom weer de wijze tip inzake updates; "If it ain't broken.. don't fix it".

Eigenlijk is dat een beetje mij update beleid met veel dingen. Ik bekijk altijd wat de update inhoud en als er staat "Bug fixes" (o.i.d.) en ik heb nog nooit een bug ondervonden. Dan laat ik de update lekker voor wat ie is. Het is natuurlijk een ander verhaal met security patches etc. Maar ik zal niet snel een app of een device updates als het ding gewoon prima werkt. Als mijn TV uit 2013 nu ineens een update zou krijgen terwijl ik er al 3 jaar naar zit te kijken.. dan zou ik sowieso eens achter mijn oren krabben en goed uitzoeken wat de update inhoudt.

Nja in ieder geval een goede reden om je TV niet aan het internet te hangen. Ik heb nog een oude Philips (http://www.philips.nl/c-p...ence-107-cm-42-inch-dvb-t) en daar hangt een ChromeCast aan die ik gebruikt voor media te bekijken. De tv zelf is dus lekker 'dumb' gehouden en dat werkt prima.
Ik heb nog een oude Philips (http://www.philips.nl/c-p...ence-107-cm-42-inch-dvb-t) en daar hangt een ChromeCast aan die ik gebruikt voor media te bekijken. De tv zelf is dus lekker 'dumb' gehouden en dat werkt prima.
Ehm, ook al ben ik het verder helemaal met je betoog eens.
Je weet toch wel dat Google jouw gegevens bekijkt voor wat betreft je ChromeCast gebruikt. Dikke kans dat jij ook op internet gewoon advertenties getoond krijgt aan de hand van jouw luister en kijkgedrag.
Dat klopt vast. Maar ik krijg in ieder geval geen reclame op mijn tv zodra ik switch van app.
Mag dit op deze manier binnen de Android TV voorwaarden? Dat is iets wat ik niet terug zie komen. Speelt dit bijvoorbeeld alleen op de implementatie van de eigen verouderde Smart TV platform (Net TV en weet ik niet hoe ze dit noemen).

Ik kan me voorstellen dat Google hierin ook een hand kan hebben. Als Google binnen de licentievoorwaarden heeft staan dat reclame niet toegestaan is op de manier zoals dit nu aangekondigt word Philips dit niet kan doorvoeren voor de Android TV systemen. Het kan namelijk bij aanbieden van malafide advertenties, malware of andere zaken verspreiden die dan via Android binnen komen. Dit is nu ook al mogelijk maar krijgt dan een extra impuls aangezien reclame via de smart functies dan echt main stream gaan worden. Nu is het een niche omdat het vaak app gebonden is.
Ik heb ook een SMART TV, maar vond die apps erop voor geen meter werken. Of erg traag. Leuk een skype app, maar voordat je het kon gebruiken zou je nog eerst een dure speciaal voor die TV gemaakte webcam moeten kopen.
Afijn heb hem van internet afgekoppeld en is nu verworden tot een dom scherm, aangestuurd door mijn mediaplayer. Werkt perfect en tenminste fatsoenlijke reguliere updates (of je wisselt van mediaspeler platform wat aanzienlijk goedkoper is dan een nieuwe TV ;) )
Anoniem: 589442 25 januari 2017 08:05
Dus geen philips meer voor mij.
Ik vind het sowieso bijzonder te noemen dat ze TV's uit 2013 niet meer kunnen willen bijwerken met nieuwe software, maar wel een update voor reclames kunnen geven.
Ze kunnen het uitstekend, alleen levert software updaten geen geld op, maar kost het klauwen met geld. Dit soort 'upgrades' levert ze geld op, dus dan zijn ze er heeel snel mee.
Dus geen philips meer voor mij.
Voor mij gewoon geen Smart TV, wat een onzin. Zet me maar gewoon een dom beeldscherm neer, ik zorg zelf wel voor de apparatuur die vervolgens iets op het scherm weergeeft.
Ik ben een gadget freak, maar hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ken niemand die de smart functies van een tv gebruiken. Ikzelf heb ze ook helemaal niet nodig. En alles wat wel een beetje bruikbaar lijkt, werkt niet goed. Ook ik kan makkelijk wegkomen met een domme televisie die gewoon het beeld toont.

In het begin is het leuk. Kijken wat de tv allemaal kan en wat de mogelijkheden zijn. Maar eigenlijk kom je altijd van een koude kermis thuis. En hetzelfde geldt voor de tv-ontvangers. Veel te veel poespas, vaak hetzelfde wat je tv ook kan, en niets dat je ervan gebruikt.

Maar dat Philips er nu voor kiest om reklame te tonen vind ik wel erg zorgelijk. Je hebt al betaald voor de televisie, waarom willen ze nog meer inkomsten hebben? En de mogelijkheden om reklame of tracking scripts te weren zijn veel minder. Ik wil geen reklame, nu niet en nooit niet. En al helemaal voor mijn kinderen niet.
Tenzij ze minimaal 50% van de prijs afhalen. Ik ga geen TV voor 2000-4000 euro kopen als ik daar reclame op ga zien.

Ik denk dat ik voorlopig gewoon mijn hele domme smart TV (Netcast) blijf houden.
Precies, dit is gewoon tegek voor worden en zou gewoon verboden moeten worden en of optie verplicht in menu moeten komen om dit uit tezetten.

Immers zal tv niet goedkoper worden, terweil Philips er slapend rijk van word door reclames tetonen.
Vind eigenlijk dat deze optie verplicht standaard uit moet staan, en je het dus bewust aan moet zetten.
Eigenlijk vind je dus dat ze het niet moeten doen, aangezien niemand banners aan gaat zetten zonder enig voordeel.
Als ze ze gratis weggeven wil ik zelfs nog geen tv (of ander apparaat) met ingebouwde tracking...

[Reactie gewijzigd door kozue op 24 juli 2024 19:48]

Volgens mij is er geen een smart TV die het niet doet (mits aangesloten op net, uiteraard).
Dus gewoon geen Smart-TV's meer. de 'smart-functie' is gedateerd voordat je hem gekocht hebt, en trackt je en serveert advertenties op de koop toe. Als je dergelijke functionaliteit wilt kun je prima uit de voeten met een HTPC met Kodi, AppleTV of desnoods een ChromeCast. Bij die laatste (twee?) wordt je natuurlijk ook getrackt maar dan kies je er zelf bewust voor en kun je later altijd nog je device vervangen.

Heb al nooit begrepen waarom iemand überhaupt een Smart-TV zou kopen. Het is gewoon planned obsolescence; mensen deden in de ogen van de fabrikanten te lang met dezelfde TV dus wordt er maar een zwaar aan veroudering onderhevig component in gedouwd in de hoop dat mensen 'm sneller vervangen.
De enige reden om een smart TV te kopen is dat het er bij een high-end featureset (ambilight, 4K etc) standaard ingebakken zit.

Zoals eerder genoemd: de Smart functies worden amper gebruikt - hooguit de netflix en ingebouwde chromecast features. Maar aangezien ik mijn TV ook alleen gebruik als veredelde monitor voor daadwerkelijke smart hardware, is dat geen reden om hem op het netwerk aan te sluiten.
Ik zou er ook geen willen. Ik haat reclame en die privacy-vijandige onzin.
Maar mijn dochter kan op haar smart-tv naast tv kijken:
- haar college's volgen via de browser in haar tv en met haar laptop aantekeningen maken.
- films kijken via de usb-aansluiting op die tv.
- Netflix kijken.
- uitzending gemist kijken.
Kortom: niet voor mij, maar voor haar is het fantastisch.
Ja, de functies zijn leuk, maar daar heb je geen Smart-TV voor nodig. Dat doe ik ook via mijn HTPC met Kodi die op mijn dumb-TV is aangesloten. Werkt prima, privacy-vriendelijk, sneller en meer up-to-date.
Voor jij en mij easy en voor de hand liggend. Maar voor mijn dochter is die smart-tv de betere oplossing.
Mijn LG met Webos versie 1 heeft mij nog nooit reclame laten zien ergens, misschien is Webos 1 nog niet smart genoeg hier voor geweest(En in 2 en misschien in 3 dat ze nu wel doen ?)

Echter na 3 jaar doet die nog steeds meer dan prima, ook de apps netflix/spotify/ rtll/uitzending gemist/ youtube alles werkt nog zoals aan het begin meer dan prima.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 19:48]

Het leuke is:
Dagelijks krijg je reclame op tv geserveerd :*)

Maar wees reëel je kan er niet meer onderuit.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 24 juli 2024 19:48]

Ik krijg geen reclame op mijn TV geserveerd als ik niet naar de commerciele zenders kijk. Als ik naar de Netflix app ga, bijv., zie ik geen reclame.
"Product placement" is ook reclame, en Netflix staat er bol van. Het leuke van dat soort reclame is dat het een natuurlijke plek inneemt (mensen drinken nou eenmaal Cola en rijden nou eenmaal een bepaald soort automerk: boeiend) en niet door je strot wordt geduwd op plekken waar het niet wenselijk is zoals wat Philips nu voorstelt te doen.
Zelfs NPO heeft reclame wanneer een programma afgelopen is. Deze omroepen zijn ook niet gevrijwaard van reclame.
Programma afgelopen, TV uit. Geen reclame. Ik ben geen TV kijker dat ik continue loop te zappen. Ik kijk een programma, als dat is afgelopen, gaat dat ding uit (alsof er iets op de NPO's is dat ik wil kijken, behalve Wie Is de Mol en die nemen we op :p)

Het enige waar ik meerdere afleveringen achter elkaar kijk, is op Netflix.
Op Netflix zie je ook reclame... voor andere Netflix-programma's.
"Reclame is een vorm van communicatie met het doel potentiële klanten over te halen tot aanschaf van producten en diensten."

Als je op Netflix zit, en een overzicht krijgt voor andere netflix-programma's, ben je geen potentiële klant meer. Dus is het geen reclame.
Is zeker wel reclame. Misschien denk je er aan om netflix op te zeggen (of zit je in je 1e gratis maand), maar zie je de reclame voor een nieuwe serie, en besluit je om toch maar lid te blijven/worden = reclame.
Ontopic, Geen "smart" tv voor mij, nu niet, nooit niet!
En zeker geen goedkope philips troep, maar dat is persoonlijk.
Nee hoor. Ik gebruik mijn TV alleen voor Netflix, lokale media en gaming.
Ik krijg nul reclames te zien op mijn TV. Ik heb al een tijdje geen kabel meer (bevalt meer dan prima!) En als er wel tussen de programma's door reclame werd uitgezonden had ik iig nog de keuze om weg te zappen naar een andere zender.
Nu is dat met de ingebouwde reclame op een TV van Philips niet mogelijk.

Nee, Philips TVs waren al niet al te best meer, en nu helemaal al geen reden meer om naar een philips TV uit te kijken.
Ik ga sowieso geen TV kopen voor 2000-4000 euro..... Wat een absurde bedragen voor een televisie.
Als je zo beredeneerd kan je net zo goed lg ook links laten liggen. Je betaalde voor het top model G series 7000 euro en je krijg ook reclame geserveerd.
Mensen die Chromecast gebruiken op hun tv krijgen ook veel reclame voor hun kiezen met onderbrekingen tijdens uitzending of pre-roll advertenties (youtube, uitzending gemist, browsen enz.). Wil dat zeggen dat je dan helemaal beter geen tv meer moet kijken? Het is anno nu bijna onmogelijk om te leven in een wereld zonder reclame. Het betreft ons allemaal. Welkom in een kapitalistische economie.

Het grappige is vele smart tv's krijgen geen of bijna geen updates of verdere ondersteuning na 2 jaar voor het smart platform. Apps werken op den duur niet meer. Maar voor reclame komen er dus wel updates. Reclame = geld & geld = macht. Ondersteuning kost alleen maar geld.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een enorme hekel aan reclame en heb hierdoor mijn tv signaal opgezegd.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 24 juli 2024 19:48]

Makkelijk.

HDMI kabel naar je TV, continu op die input laten staan en Netflix of illegale alternatieven aan. Ik zie geen reclames voorbijkomen.
Dus de illegale alternatieven zijn jou het waard om boetes te krijgen?
Ik deed ook veel downloaden in het verleden. Tot er downloadverbod kwam met boetebeleid. Ik wil niet voor illegale films of series jarenlang krom liggen.

Dan kan je net zo goed Adguard kopen bijvoorbeeld en relatief zonder reclame streamen naar tv.
Zolang je geen dedicated server hebt staan die 24/7 media uploadt, hoef je je weinig zorgen te maken. Kost voor Brein veel te veel moeite om al die kleine vissen lastig te vallen.

Voor mij is het zeker de moeite waard. En voor content producers eerlijk gezegd ook. Ik was GoT of WestWorld nooit gaan kijken als het niet op internet stond. Nu ben ik aan het twijfelen of ik ze op fysieke media wil gaan kopen.

Zelfde met Netflix. Zonder een maandje proefdraaien had ik het links laten liggen, nu ontvangen ze iedere maand keurig geld. Ik weiger echter om tig verschillende providers te moeten betalen.
Dat Chromecast gebruikers reclame te zien krijgen ligt niet aan de Chromecast, maar aan de dienst waar men gebruik van maakt. Dat vind ik nogal een verschil.
Mensen die Chromecast gebruiken op hun tv krijgen ook veel reclame voor hun kiezen met onderbrekingen tijdens uitzending of pre-roll advertenties.
Is onzin. Google heeft voorzover ik heb gezien nog nooit tijdens gebruik van chromecast reclame laten zien of iets onderbroken.

Je bent in de war met bron van je stream.

Youtube chromecasten ja reclame en heel zelden onderbreking (volgens mij kan vlogger verdiend momentje er tussen stoppen).

Netflix.. nooit.
NPO app alleen aan begin. Nooit tijdens
Echter krijg ik advertenties alleen op mobiel en niet als ik op cast heb gedrukt.

Etc...

Wat wel zo is dat Google vast wel bijhoud wat je kijkt.... dus wat niet is kan nog komen.
Ik had beter moeten verwoorden. Youtube dat bedoelde ik. Maar ook websites bezichtigen
Dat zit in die websites. Niet chromecast zelf.

Ik denk indien ze chromecast of een TV gratis weggeven met reclame dat er best een doelgroep voor is
Als je zo beredeneerd kan je net zo goed LG ook links laten liggen.
Geen probleem hoor. Blijven zat alternatieven over.
Mensen die Chromecast gebruiken op hun tv krijgen ook veel reclame
Gek, ik heb nog nooit reclame op de Chromecast gezien.
De reclame die je ziet tijdens het gebruik van een Chromecast zit in de apps die je gebruikt, niet in het apparaat zelf...
Wat baal ik hier van. Nooit meer Philips-TV's voor mij en als dit de weg is die we in zijn geslagen denk ik dat mijn toekomst ligt in dumb-tv's die ik zelf wel smart maak met HTPC.
Ik denk dat Philips niet de enige zal zijn / blijven? en hoe kom je aan een dumb tv als die niet te koop (meer) zijn.

Natuurlijk vind ik deze ontwikkeling ook zeer nasty :/

[Reactie gewijzigd door Pinin op 24 juli 2024 19:48]

Dan koop je gewoon een smart tv maar dan wordt die niet aangesloten op internet.
Dat heb ik dus ook gedaan... krijg je elke week een 'waarschuwing' dat de TV niet op het internet is aangesloten (Samsung) ;( .

Vind dat tweakers (en andere sites) hier bij hun recensies veel meer aandacht aan moeten schenken. Ben absoluut niet geïnteresseerd in de Smart mogelijkheden van een tv, maar enkel of er een optie bestaat om het volledig de nek om te draaien.

Als dat laatste niet kan mag dat van mij betekenen dat de eindscore met 2 punten verminderd wordt.
Eigen firmwares flashen?
https://www.samygo.tv/

"SamyGO is a project for legal reverse engineering and research on Samsung Television firmwares which is Open Sourced, partially.
We try to fix problems that in the firmware. We don't want money from you. We make this modifications for us and ourself but you are allowed to join us."
Samsung is volgens mij dan ook wel de ergste partij die je je kan voorstellen. Waren zij ook niet degenen die jaren terug besloten om geen aan/uit knop meer op een tv te plaatsen? Lekker altijd stroom blijven vreten.

Ik heb gelukkig nog een uitstekend functionerende (philips) lcd tv, die gewoon dom is en die het overigens al 7 jaar prima doet.

Als ik ooit een nieuwe tv ga kopen zijn dit de criteria:
- dom. (ze bestaan echt nog steeds).
- energiezuinig (dus uit en aan kunnen zetten..en nee 'standby' is niet hetzelfde als uit.)
- internet aansluiting is niet nodig, netflix e.d. interesseren me helemaal niks.
Uit is heel simpel mijn smart tv is nu ook uit, als ik ga slapen of weg ga zet ik knopje van de verlengsnoer uit.
Sluimer is wel weinig stroom maar alles is een beetje ps4, tv, boxen, alle kleine beetjes zijn bij elkaar toch weer veel.

Dus ja vorig week voegde ik dan een ps4 spel toe aan mijn downloadlijst vanuit de store, echter ging die pas downloaden zodra ik mijn ps4 echt had opgestart een keer(Aangezien de stroom eraf was).
Totdat ze dat gaan verplichten bij smart-TVs. :/
Terugbrengen naar de winkel. Het ding werkt tenslotte dan niet naar behoren.
Wat is dat voor onzin. Daar ben je toch niet mee geholpen als er geen alternatief (meer) is.
Er is altijd een alternatief. Ik heb al jaren geen televisie meer. Wel een monitor en pc met een usb-tv-stick.

Je tv-kabel (o.i.d.) doorsluizen naar een pc of chromecast zal ook niet echt een probleem moeten opleveren.
Is dit bij Sony niet al verplicht mijn oom heeft er nu 1, en hij moest ook al een google account aanmaken.
Of het nu echt verplicht is weet ik niet, maar als wel zo is en je er niet om heen kan zal wel jammer zijn.
Anoniem: 55563 @Pinin25 januari 2017 08:32
hoe kom je aan een dumb tv als die niet te koop (meer) zijn.
Dan koop je een monitor. Je hebt al ruim een meter beeld voor een kleine 500 euro. Sluit een media player met home cinema set naar keuze aan en je kunt pixel perfect alle streams kijken die je wilt zonder ook maar enige tussenkomst van TV-producenten en hun slechte software met beeld-'verbeterende' technieken en nu dus ook reclame. Wat moet je binnenkort nog met een TV in een stream only wereld?
Ok, ik zal het doorgeven aan mijn ouders en de rest van de mensen die geen idee hebben waar je het over hebt ;) Aan de reacties op mijn opmerking te zien, hebben vele medetweakers geen idee hoe de gemiddelde mens producten koopt en aanschaft.

Inmiddels heb ik niet veel vrije tijd meer en heb ik ook geen zin meer om dingen uit te vogelen met mediaplayers, vpn, kodi, popcornhour enz. Het moet gewoon plug and play zijn zodat ook mijn vrouw zonder uitleg uitzending gemist kan zien en haar films en series op netflix.


Verder schrijf je "wat moet je met een TV in een stream only wereld"

Streamen gaat waarschijnlijk ook allemaal reclame bevatten, of je moet je op het illegale pad gaan begeven
Anoniem: 55563 @Pinin25 januari 2017 10:10
Ok, ik zal het doorgeven aan mijn ouders en de rest van de mensen die geen idee hebben waar je het over hebt
Opvallende reactie op een tech site. Ik doe mijn voordeel met de technologie die voorhanden is en wat een ander doet met mijn advies en dat van anderen moet die maar zelf weten.

Overigens is Kodi ideaal voor digibeten. Mijn ouders zijn helemaal niet handig met computers en met IT in het algemeen maar dankzij Kodi hebben zij juist toegang gekregen tot alle content waar ze voorheen moeite mee hadden. Uitzending Gemist, series en films, een spelletje pacman, en ook nog ouderwets live tv, allemaal in dezelfde simpele interface en met 1 afstandsbediening. Ik gunde hen dat en ik nam dan ook graag de moeite om dat voor hen te regelen. Zij zijn nu zelfs zo gewend geraakt aan streaming content dat ze al lange tijd niet meer in de gids hebben gekeken wat er op tv komt maar gewoon zelf kijken wat ze willen op een moment dat het hen uitkomt. Daarvoor gebruiken zij een volledig legale software-oplossing en kunnen ze tóch reclames compleet vermijden. Mijn missie is geslaagd en bovendien hebben ze daardoor bijna geen hulp meer nodig van mij wat mij uiteindelijk juist tijd bespaart.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 55563 op 24 juli 2024 19:48]

Opvallende reactie op een tech site. Ik doe mijn voordeel met de technologie die voorhanden is en wat een ander doet met mijn advies en dat van anderen moet die maar zelf weten.
Ja natuurlijk, ik ook. Maar wat ik bedoel is dat er heel veel mensen niet bezig zijn met dit soort alternatieven of überhaubt weet van hebben. Je moet iets altijd van beide kanten bekijken techsite of niet.

Maar ik begrijp dus als ze een kodiplayer kopen, alles kunnen wat je beschrijft plug and play out of de box als noob en zonder hulp of kennis? Of heb jij ze geholpen met de setup?

[Reactie gewijzigd door Pinin op 24 juli 2024 19:48]

Anoniem: 55563 @Pinin25 januari 2017 10:25
Natuurlijk heb ik ze geholpen met de setup. Dat bedoelde ik ook toen ik schreef dat ik dat voor ze geregeld heb. En als je een beetje creatief bent dan kom je heel ver met legale streams. Uitzending Gemist en de commerciële varianten kunnen prima zonder reclame bekeken worden met 3rd party plugins en daar is niets illegaals aan. Radio streams zijn vrij toegankelijk. Veel nieuwszenders zoals Al Jazeera hebben een vrij toegankelijke stream naar hun live feed. Andere nieuwskanalen zijn weer vrij via YouTube te bekijken en het is niet zo moeilijk om een youtube-kanaal toe te voegen als menu-item. Als je al deze gratis en vrije streams in een overzichtelijke interface weeft dan kan echt iedere digibeet ermee overweg. Plug and play is het zeker niet maar als je een oplossing wilt die helemaal aansluit bij de wensen van de gebruiker dan moet je nu eenmaal niet bij kant-en-klare producten zijn.
En dat is dus precies wat ik bedoel, er zijn wel alternatieven voor een oldskool TV setup. Maar de grote bedrijven richten zich gewoon op de gebruiker zonder extra kennis, en die groep is vele vele malen groter dan de "tech hobyisten"

btw, ik probeer hier niets goed te praten wat betreft die akelige acties van in dit geval Philips maar enkel aan te geven dat de alternatieven die hier aangedragen worden, voor heel veel mensen niet toegankelijk / begrijpelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Pinin op 24 juli 2024 19:48]

Anoniem: 55563 @Pinin25 januari 2017 10:38
Overigens Kodi en media players terzijde, technisch is er helemaal geen verschil tussen het aansluiten van je decoder voor kabel-tv op een televisie of op een monitor. Dus ook met een monitor kun je prima plug-n-play aan de slag. Het artikel gaat erover dat tv-fabrikanten beginnen met reclame en een monitor is een manier om dat te omzeilen. De decoder van Ziggo zal er niet minder goed door werken.
eensch, zeg dat dan meteen ;)

[Reactie gewijzigd door Pinin op 24 juli 2024 19:48]

Anoniem: 55563 @Pinin25 januari 2017 10:47
Hoe kom je aan een dumb tv als die niet te koop (meer) zijn?
Dan koop je een monitor.
Blijkbaar moest ik dat helemaal uitkauwen. ;)
Als je toch al gebruik maakt van een decoder is een monitor waarschijnlijk een beter idee. Maar ik heb hier gelukkig nog steeds ongecodeerde digitale doorgifte.

Overigens zijn UHD monitoren boven de 55" ook dun gezaaid, geen HDR en aanzienlijk duurder dan de tv's.
Ik kan mij ook niet inbeelden waarom ik nog een tv (lees: monitor + tuner) nodig zou hebben? Mijn settop-box van Telenet werkt naar de HDMI, alsook mijn aangesloten PC + Chromecast?

Wat geeft een TV dan nog als voordeel?
Yep, een monitor heeft vaak ook een snellere responsetijd; beter voor je console dus :)
Een 40" 4k monitor is wel een tikkeltje duurder .....

Helaas moet ik dan om TV te kunnen kijken toch een brakke Horizon-box of een digitenne (is dat nog iets) ding hebben.... en daar zitten dan weer al die smart troepjes in. TV... dat is echt zooo 2016 :)
Uitzendinggemist is je vriend. Op het juiste moment klaar gaan zitten omdat de uitzending dan begint, dat is pas 2016!
Precies gewoon uitzending gemist, je kan vaak al kijken zodra het wordt uitgezonden of het net afgelopen is.
Ik denk dat als de verkopen van Philips TV's fors dalen ze razendsnel terug komen op dit idee. Ik lees hier al diverse reacties van mensen die de aanschaf van een Philips TV overwogen, maar daar nu met zekerheid van afzien...

Overigens komt er bij mij al veel langer geen Philips spul meer in huis. Het spul is gewoon kwalitatief inferieur, of heeft op een alternatieve wijze een beperkte levensduur ingebakken gekregen.
Het wordt inderdaad geproduceerd onder licentie door TP-Vision.
Ze zitten wel in NL maar productie is Chinees, als ik me niet vergis
categorie: Monitoren

categorie: Televisies

Zijn nog gewoon te koop hoor. Alleen niet zo veel.
Ik denk dat Philips niet de enige zal zijn / blijven? en hoe kom je aan een dumb tv als die niet te koop (meer) zijn.
Dan koop je gewoon een monitor, en hangt daar een mediabox aan.
Juist en zo is het, maar zijn deze verkrijgbaar met bijvoorbeeld iets als ambilight? Ik gebruik ook al jaren een HTPC.

Alles wat 'smart' genoemd wordt in een televisie is per definitie 10 jaar oud, traag en lelijk.
En als klap op de vuurpijl wordt het slecht geupdate.

Ook speakers in hedendaagse televisies heb je niets aan, doe mij maar een televisie zonder speakers.
Er zijn verschillende alternatieven voor Ambilight (zoals DreamScreen). Ik heb nu een Ambilight TV wil graag een grotere tv kopen maar Amilight TV's zijn stukken duurder als veel betere TV's van de concurrent. Ik ben dus zeker aan het kijken naar alternatieven zoals DreamScreen.

http://dreamscreentv.com
Maar die ondersteund geen 4k resolutie.
Dat klopt inderdaad, daarom ben ik dus nog op zoek naar andere alternatieven. Of ik stop met het ambilight opzich. Ben er nog niet over uit.
En ik was nog wel serieus de nieuwe OLED TV van TP-Vision aan het overwegen. Gaat hem nu dus zeker niet meer worden.

Reclame maken vind ik zeer onethisch. Er wordt alles aan gedaan om mensen tegen hun zin in reclame door de strot te duwen. Alles om je zo maximaal mogelijk te kunnen manipuleren en je recht op vrije keuze te ondermijnen. Dmv allerlei onderzoeken wordt gekeken hoe je zo effectief mogelijk te manipuleren bent. Walgelijk gewoon.

Ons hele milieu wordt ondertussen ook al verpest met reclame zuilen e.d.
Wat mij nog steeds bij is gebleven van een bezoek aan Shanghai is dat daar 's avonds de electriciteit voor de inwoners werd afgeschakeld vanwege energie tekorten. Wat blijft echter wel aan... de grote licht reclame in de haven. Reclame belang boven menselijk belang.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 131608 op 24 juli 2024 19:48]

Het verbaast me eigenlijk dat dit zo lang geduurd heeft. Ik vraag me ook af hoeveel van de normale consumenten de smart tv functie gebruiken. Ik gebruik dat namelijk echt nooit, vanwege m'n Apple TV.
Sinds ik een nieuwe LG OLED TV heb gebruik ik alléén nog maar de smart functies! ;)

Heb nu mijn PS4 niet meer nodig voor Youtube en Netflix en kan het ook nog eens in 4K streamen, top! :D

Als LG dit ook gaat doen hoop ik maar dat het óf niet in de weg zit óf op een of andere manier uit te zetten is... Ze kunnen wel zeggen "het zijn maar korte reclames van een aantal seconde" (dat zeggen ze nu nergens, maar gebruik ik even als voorbeeld) maar voor je het weet zit je weer 30 seconde te kijken naar iets waar je sowieso geen interesse in hebt.

Ik bedoel... "Gepersonaliseerd op kijkgedrag", dan kunnen ze wel 'denken' dat ik graag netflix reclame zie of trailers van series die ik daar kijk, maar ik zit daar écht niet op te wachten!! 8)7

Omdat ik net een USB stick heb uitgezocht voor mijn zus wil niet betekenen dat IK daar interesse in heb en reclame voor wil zien... Dat ik dat nou toevallig via mijn internet heb opgezocht... Pfff
Een aantal LG tv's hebben al reclame. Dit is 'beperkt' tot een banner links van Netflix.
Dit ziet er zo uit: reviews: LG 55UH770V: contrast tussen beeld en geluid
Ik persoonlijk zou me hier niet zo aan storen, maar het is wel zonde voor zo'n dure tv.
Hmm nu je dat zo zegt, dat heb ik inderdaad zelf ook in het menu staan, aan de linkerkant. Dat is echter 0% irritant, want het is niet beeldvullend en het zorgt er ook niet voor dat je langer moet wachten op het starten van een applicatie etc.

Als het daarbij blijft heb ik er geen problemen mee. Zodra het zo is dat je 30 seconde zit te wachten voordat Netflix opstart... dat zou ik onacceptabel vinden.
Het verbaast mij ook, ik had wel verwacht dat het wat eerder gebruikt zou worden.
Sinds mijn Sony W809c gebruik ik eigenlijk alleen nog maar de smartfuncties van de tv want dat werkt perfect en rap. Netflix, youtube, chromecast, enz enz. Hopelijk laat Sony dit achterwege... Waardeloos, reclame reclame reclame
ik gebruik nog veelvuldig de SmartHub van Samsung ivm de Plex app (ook de enige app die ik gebruik op dat ding) welke veel formaten directplay kan afspelen. Pas wanneer die een mediabestand niet kan afspelen gaat de chromecast aan.
Smart TV is tot nu toe altijd iets wat functioneert op erg trage hardware.

Mijn volgende "TV" wordt geen televisie, dat wordt gewoon een scherm zonder logica. Geen boxen, geen boordcomputer, geen "smart TV", gewoon een scherm van tussen de 40" en 50" die ik aansluit op mijn receiver, waarop mijn digitale ontvanger staat aangesloten. Het ding moet alleen maar beeld weergeven. Alle "smart" zaken regel ik zelf wel.
Dat is precies hoe ik het nu al heb. Vandaar mijn vraag :). Logitech Harmony erbij en klaar...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.