Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Privacywaakhond waarschuwt TP Vision over gepersonaliseerde tv-reclame

Door , 147 reacties

De Autoriteit Persoonsgegevens benadrukt aan TP Vision dat het bedrijf klanten goed moet informeren bij het aanbieden van gepersonaliseerde reclame in het smart-tv-menu. De fabrikant laat weten dat het deze functie alleen nog intern test op Philips-tv's.

TP Vision mag in principe gegevens over het kijkgedrag van mensen gebruiken om klanten persoonlijke advertenties in het menu voor te schotelen, maar alleen als consumenten daar helder en volledig over zijn geïnformeerd en er toestemming voor hebben gegeven. Die waarschuwing heeft de AP de maker van Philips-tv's gegeven. De fabrikant reageert met de melding dat het voorlopig alleen om interne testen gaat.

Woensdag werd bekend dat TP Vision reclame op Philips-tv's wil tonen in de hoeken van bijvoorbeeld de menu's. In de toekomst moet het ook om 'relevante' advertenties gaan, op basis van het kijkgedrag van klanten en het gebruik van apps.

De AP tikte TP Vision in 2013 al eens op de vingers vanwege het verzamelen van gebruikersdata over onder andere de programma's en zenders die werden bekeken en de apps die werden gebruikt. TP Vision gebruikte die gegevens om persoonlijke aanbiedingen te doen, maar het bedrijf verzuimde klanten hierover voldoende te informeren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (147)

Reactiefilter:-11470145+178+29+30Ongemodereerd57
Kunnen we het vragen om toestemming niet verplaatsen naar vůůr de verkoop? Dus op het moment dat je zo'n TV bestelt krijg je dan al een pop-up te zien met de voorwaarden zodat je die kan beoordelen voordat je betaalt.
MSalters merkt terecht op dat dit al de wet is. Het vervelende is die voorwaarden typisch onleesbaar zijn voor normale mensen, die snappen niet waar ze aan beginnen. Daarbij worden de voorwaarden typisch enorm breed opgezet zodat ze gelden voor het hele assortiment van de winkel.

Ik weet anders nu al hoe dat gaat, dan kopen mensen een TV, zetten hem aan en krijgen dan een pop-up waarin ze alleen maar kunnen kiezen om alles toe te staan, anders is de TV onbruikbaar. Als zo'n apparaat eenmaal thuis staat is het psychologisch heel moeilijk om "nee" te zeggen en het ding terug te sturen.

Nog beter zou het zijn om het te verbieden om functionaliteit onnodig afhankelijk te maken van (commerciele) tracking of persoonlijke informatie. Als je weigert om toestemming te geven moet dat apparaat gewoon bruikbaar blijven.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 27 januari 2017 11:53]

Zolang je niet akkoord gaat is het smart gedeelte onbruikbaar. Niet de TV zelf. En als je niet akkoord gaat moet de AV kan je je tv gewoon terug brengen.
Zolang je niet akkoord gaat is het smart gedeelte onbruikbaar. Niet de TV zelf. En als je niet akkoord gaat moet de AV kan je je tv gewoon terug brengen.
In theorie kan dat, maar in praktijk is het voor mensen psychologisch erg moeilijk om dat ook echt te doen. Als het ding bij ze in de woonkamer staat dan willen ze hem toch even proberen en wordt het steeds moeilijker om de TV terug in de doos te doen.


(Ik heb oorspronkelijke post aangevuld met deze toelichting)
De phillips tv die ik heb vertikte anders mooi om TV signaal op het beeld weer te geven als ik na een update niet accoort ging met tracking van mijn kijkgedrag.
Nog beter zou het zijn om het te verbieden om functionaliteit onnodig afhankelijk te maken van (commerciele) tracking of persoonlijke informatie.
Dat doet de EU dus ook. Liever gezegd; het wordt verboden om aan de keuze van de consument om tracking wel/niet te accepteren negatieve consequenties te verbinden.

Dat is onderdeel van een voorstel voor een bijgewerkte EU richtlijn die, als alles goed gaat en deze de weg langs alle toetsingen onbeschadigd aflegt, tegen 2018 er door zou moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 januari 2017 19:43]

Nergens voor nodig. Voorwaarden waarmee je akkoord moet gaan na de verkoop zijn in Nederland ongeldig. Dat weten de juristen van TP-Vision ongetwijfeld.
Ik heb liever dat de AP eist dat fabrikanten opt-in vragen waarbij bij weigering de functionaliteit behouden blijft maar de tracking niet.
TP Vision zou zich beter eerst eens concentreren op het fatsoenlijk schrijven en ondersteunen van hun software. Heb zelf een 55PUS8700 en ik en velen met mij hebben al maanden lang veel problemen met basisfunctionaliteit van het toestel waar TP Vision dus he-le-maal niets aan doet.

http://www.supportforum.p...52-for-71X0-76X0-and-87X0
http://www.supportforum.p...93-for-71X0-7600-and-8700
http://www.supportforum.p...17-for-71X0-7600-and-8700
http://www.supportforum.p...50-for-71X0-7600-and-8700

Lees voor de gein de reacties maar eens.
Verbaasd me niets.

Ik heb een TV uit 2013 die vele minuten nodig heeft voordat ie op IR commando's reageert nadat ie uit standby komt. Leg dat maar eens uit aan de gemiddelde consument.

Je vraagt je af of het ze ooit leren. Het is jaar in jaar uit hetzelfde geneuzel met hun software. Weet niet of het bij andere fabrikanten nou echt veel beter is.
Waarom zou ik als consument Łberhaupt vrolijk worden van reclame in mijn TV? Ik heb dat ding gekocht, ik moet dat ding na implementatie van zo'n feature allicht gewoon blijven kopen, dus ik zou zeggen ga iemand anders lastig vallen met je marketing?

Ik ga dat glashard dichtzetten in de firewall als ze menen mij te moeten opschepen met die onzin.
Ik ben overigens op geen enkel moment verwittigd van het feit dat ze meekijken met me... vind ik ook nog wel een saillant detail.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 26 januari 2017 18:08]

Dat blokkeren kan in de toekomst ook nog wel eens een probleem worden dat wanneer er geen internet connectie is bepaalde functionaliteit niet meer werkt.

Hier een experiment in AustraliŽ ( waar anders in 2015 ) waar er reclame werd getoond tijdens het kijken van je eigen content via plex.
http://www.theverge.com/2...vs-inserting-unwanted-ads

Ik zeg niet dat dit gaat komen maar geeft wel aan hoe de TV makers er overdenken en in welke richtig er wordt geŽxperimenteerd.
Mja, mijn smart-tv staat gewoon niet met internet verbonden. Ik gebruik het gewoon niet, lekker ouderwets gewoon een extern device ervoor. Ook voor Netflix.

Zo hoef je ook geen firewall in te schakelen ;)
Maar daar is een Smart TV niet voor. Dat weet jij ook wel ;)
Precies en daarom koop ik vooropig ook geen smart TV, of althans ik gebruik het "smart" deel niet.
Als nieuwe TV koper kan ik je verklappen dat dat knap lastig is tegenwoordig.
Als je in de markt staat voor een grote 4K TV krijg je dat smart er gewoon bij, of je het wil of niet. Ook bij goedkopere modellen.

Je hebt natuurlijk wel de keus om dat ding al dan niet aan internet te hangen.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 27 januari 2017 11:25]

Maar daar is een Smart TV niet voor. Dat weet jij ook wel ;)
Soms heb je daar de keus niet in in bepaalde ranges van televisies.
Vooral in de high end range kan je alleen smart tv's kopen, dus je zit er wel mee 'opgescheept'.
Ook dan hoef je het nog steeds niet te gebruiken. Er zijn voldoende poorten en mogelijkheden beschikbaar om gewoon je eigen HDMI boxen er aan te hangen en je eigen content te bepalen.
Die link van jou.. Woow...

"Samsung's smart TVs have already come under fire this week for a poorly worded privacy policy that apparently let the devices listen in on owners' conversations. Now, there are reports that the sets are inserting ads "every 20-30 minutes" into users' own, locally stored content."

Dat vind ik toch best een heftig iets om te lezen..

Ik meen mij te herinneren dat ik ooit ergens inderdaad al gehoord had dat TV's met webcams er in voor duistere zaken gebruikt worden. Dat en ook hetgeen ik zojuist leest baart mij toch zeer veel zorgen hoor.
Naar mijn weten was die policy nodig voor tvs met spraakbesturing, maar het is tegenwoordig allemaal wel heel creepy aan het worden, verhalen over reclame op smart thermostaten, nu weer praat over tv's het lijkt wel alsof ze op alles advertenties willen gooien.. belagelijk.
Ik zeg niet dat dit gaat komen maar geeft wel aan hoe de TV makers er overdenken en in welke richtig er wordt geŽxperimenteerd.
Ik zeg: gewoon voortaan een PC-monitor kopen. Wel uiteraard een met voldoende kwaliteit.
Het gaat bij grote bedrijven niet om de consument. Al lang niet meer. Het is een extra inkomstenbron. En zo zijn de aandeelhouders ook weer blij. Als die maar geld in de zakken krijgen.
Consument is alleen maar een geldbron meer niet.
In de bioscoop moet ik ook betalen voor mijn kaartje. En dan word ik nog getrakteerd op bijna een kwartier aan reclamespots.
En daarom betaal je minder voor het kaartje. De vraag is of de TV ook goedkoper wordt??
De marges op consumentelektronica zijn flinterdun. Dan krijg je vanzelf dit soort ideeŽn. Als er gewoon gezonde marges op de core business wordt gemaakt is er geen aandeelhouder die gaat zeuren.
Ik zie mijn tv nu overal voor 1200 Euro staan (tot gisteren kostte deze overal 1499). Mediamarkt biedt deze vandaag in de BTW-actie aan voor 988 Euro.
Ik denk dat er nog steeds flinke marges op zitten.
Het probleem zijn de marges niet, het probleem is de hele lijn van ontwerp tot consument.
Iedereen moet zijn deel krijgen, niemand wil te weinig.
Ergens moet dus de 'winst' al gemaakt worden, en vaak is dat bij productie.

Lage lonen, hoge kwantiteit.
De TV van 1500§ kost dat niet, de totale som van onderdelen zal een fractie zijn.
Met reclame's komt er NA de verkooplijn ook nog geld binnen, dat is een 'nieuwe' markt, inkomsten met weinig inzet - "gratis geld" voor de levensduur van het device.

Ik zal er niet aan meedoen, tenminste niet zonder slag of stoot, en met mij nog velen anderen.
( alleen nog te weinig, want een TV die normaal 1500§ kost, wil men nu eenmaal graag voor 1000§ in huis halen, no matter what er op de achtergrond gebeurt )
Was het maar zo'n feest dat de winst naar de consument terugvloeit: TP Vision heeft al aangegeven dat we niet moeten verwachten dat TVs goedkoper worden:

"Consumenten moeten niet denken dat ze vanwege de extra reclame straks minder hoeven te betalen voor hun nieuwe toestel. "Nee, de televisie wordt niet goedkoper", zegt Paolo Lopes van TP Vision. "Maar op den duur wordt de kijkervaring beter, onder meer doordat we gratis apps en video's aanbieden." " (http://nos.nl/artikel/215...art-tv-s-van-philips.html)

Het is absoluut schandalig dat dit 'verkocht' wordt als voordeeltje voor de consument. Ik wil het niet hebben dat mijn TV me volgt, en ik wil niet verplicht zijn reclame te kijken. Zolang er voldoende keuze op de markt is bij partijen die dit expliciet niet hebben, heb je keuze. Helaas leert de ervaring dat, omdat zoals jij zegt de gemiddelde consument dit niet hoog op z'n prioriteitenlijst heeft staan, fabrikanten waarschijnlijk massaal deze richting opgaan.

Ik zie hier maar ťťn klein puntje in wat positief is: als er ook geld verdiend wordt nŠ de verkoop is de motivatie van fabrikanten om een korte lifecycle te stimuleren (iets wat bij de hedendaagse elektronica steeds erger wordt) IETS minder, wat op zijn beurt weer goed is voor de hoeveelheid afval die we produceren & de grondstoffen die we uit de grond halen. Maar liever zou ik dat op een andere manier geimplementeerd zien (hogere verwijderingsbijdrage bijvoorbeeld, waardoor reparatie langer aantrekkelijk blijft t.o.v. nieuwkoop, en waardoor het voor consumenten aantrekkelijker is om een iets duurder product met langere levensduur te kopen).
Dat zei ik al, gratis geld, voor de fabrikant, NIET voor de consument.
Wat helemaal 'erg' is, is dat de lage lonen landen gewoon laag blijven.
Dus het hele 'verdienproces' is voor de fabrikant ( opdrachtgever ) en zijn aandeelhouders.

Zou er WERKELIJK aan de arbeider gedacht worden ( reclame is voor die mensen ) zou ik het niet eens 'erg' vinden dat er zo nu en dan een balkje voorbijschuift.
Alleen de korting door de BTW actie wordt betaald door de fabrikant, niet door MM :) Dus die merkt er niet zoveel van in zijn marge.
Is dat zo ja? Waar haal je die informatie vandaan? Zo ver als ik heb gelezen betaald Mediamarkt de "korting".

Zou gek zijn als elke fabrikant daar voor betaald want dat betekent dat Mediamarkt exclusief met meer dan 100 fabrikanten deals heeft om voor minder te verkopen.
Ik werk aan het service systeem van mediamarkt en heb zo toegang tot wat meer informatie ;) en ja, ze hebben deals met de fabrikanten. Vandaar dat ook niet alle producten/merken onder de BTW actie vallen.
Ik hen nieuws voor je: hij heeft gelijk. Sterker nog zo werkt het in bijna elke winkel, tot de supermarkt aan toe.
Alle acties, het hele jaar door, worden zo goed als altijd ruim van te voren opgezet samen met de leverancier/producent. Winkels zijn niet meer dan verkopers, die gaan niet uit eigen zak jouw korting geven. Die zijn toch niet gek? ;)
I see what you did there.
De marges op consumentelektronica zijn flinterdun. Dan krijg je vanzelf dit soort ideeŽn.
Ik denk dat het gewoon een extra inkomstenbron is. Zelfs als zou de marge morgen met 50% stijgen zal de reclame niet weggaan.

Ik ben het met je eens dat de marge soms erg laag. Zo laag dat bedrijven falliet gaan. Toch is dat niet altijd zo. Neem bv Apple. Erg ruime marges. Lees de voorwaarden van bv de iPhone en daar staat overduidelijk in dat ze gegevens delen met derden om het product en diensten te verbeteren. Verbeteren is een erg ruim begrip. En overduidelijk uitsluitend om de eigen zakken nog verder te vullen. Immers de enig reden om te verbeteren is meer geld verdienen.

Reclame is ook een vorm van verbeteren. Als ik vaak films kijk kan ik reclame voor soortgelijke films krijgen als service.
Maar ook die reclame heeft niet het doel de service te verbeteren maar om meer geld uit mijn zak te trekken.

Het is voor mij ook bewijs dat 'de industrie' het nog steeds niet snapt.
Heel veel mensen downloaden om van reclames af te zijn. Zelfs van die irritante Brein meuk op gekochte schijfjes. Nu gaat de druk verder omhoog om manieren te vinden om irritatievrij te kijken.
Iedereen leest vanuit de eigen optiek, dus de "Diensten verbeteren"
wordt door klanten gelezen als Meer, functionaliteit....etc.
Voor de leverancier is de enige verbetering meer opbrengst.
Hoef je niet op te rekenen.
Mijn voordeur heeft de volle mep gekost ondanks dat er een kilo reclamefolders per week door de brievenbus komt. Voor de televisie verwacht ik iets soortgelijks.
Is een Nee-Nee sticker misschien een idee? ;)
Consumenten moeten niet denken dat ze vanwege de extra reclame straks minder hoeven te betalen voor hun nieuwe toestel. "Nee, de televisie wordt niet goedkoper", zegt Paolo Lopes van TP Vision. "Maar op den duur wordt de kijkervaring beter, onder meer doordat we gratis apps en video's aanbieden."
Bron

[Reactie gewijzigd door BJD1997 op 27 januari 2017 10:15]

Laat de apps dan maar zitten, en "gratis" viedeo?...

Kunnen ze Youtube / Vimeo dan verbeteren? Daar is geen TV voor nodig.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 27 januari 2017 11:37]

In de bioscoop moet ik ook betalen voor mijn kaartje. En dan word ik nog getrakteerd op bijna een kwartier aan reclamespots.
Die je niet hoeft te zien. Je kan altijd later de zaal inlopen in een bioscoop zonder pauze. ;)

On-topic:
Gewoon aparte apparatuur voor alles 'smart' gebruiken. Sluit de TV niet aan op Internet. Een stick met Netflix en andere ondersteuning is zo achter de TV weg te werken.

En het allerbeste is natuurlijk (ook) stemmen met de portemonnee.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 januari 2017 11:42]

Exact dit.
Mijn TV hangt niet aan het internet. Raspberry pi van 35 euro eraan, problem solved.
Voor Netflix heb je toch internet nodig? Hoe dan ook, wij hebben Chromecast voor Netflix. Ik hoef al die %#@! advertenties en reclames niet te zien.
Dat is de reden dat ik op Kodi ben over gegaan. Youtube op de chromecast toonde wel advertenties filmpjes. Als je dit al jaren niet gewent bent en je shared een YT video met kodi, dan geen reclame.
Oh ja, dat klopt. Youtube bekijk ik het liefst op de pc en op mobiel. Netflix bekijk ik het liefst op tv. Ik weet alleen eigenlijk niets over Kodi :/
Trust me, it's worth it. Goede plek om te beginnen, tvaddons.ag
mja, in de bios heb je de hardware niet hoeven kopen...
Dat klopt, maar dat weet je op voorhand en je weet dat je kaartje daardoor goedkoper wordt. Dit pushen via een firmware update is alleen maar irritant voor de klant en ook nieuwe toestellen gaat men niet ineens onder kostprijs verkopen.
Dat klopt, maar dat weet je op voorhand en je weet dat je kaartje daardoor goedkoper wordt.
Goedkopere kaartjes? Verwacht het maar niet, ik denk echt niet dat de kostprijs van een filmvoorstelling ergens in de buurt van de 12-15 euro ligt die je voor een kaartje betaalt.

Alle inkomsten van advertenties zijn er echt alleen om de kas van de bioscoophouders te spekken.
Dat filmkaartje is niet alleen voor de film, maar ook voor schoonmaak, elektriciteit (airco, projector, digitaal systeem), security, huur van t pand, etc.
De bioscoop verzameld ook geen persoonlijke data over je om te weten wat voor reclame ze je voor moeten schotelen.
Anders was het kaartje nog duurder. En de reclame is vooraf aan de film, tijdens de film heb je er geen last van.

Bij een tv is het wat mij betreft onacceptabel. Geef dan de koper de keus, een duurdere tv zonder reclame of korting maar dan wel reclame...

Dat hele smart gebeuren is aan mij niet besteed. Nu ook geen smart tv, het enige wat ik mis Is dat ik niet met een tablet of smartphone de tv kan bedienen.

[Reactie gewijzigd door mjl op 26 januari 2017 20:11]

Dan maak je het model zo, dat als iemand weinig geld heeft of stomweg geen 1000+ euro voor zo een beeldbuis over heeft, maar met reclame opgezadeld moet zitten. Ook niet echt een eerlijk model.

Ik heb geen behoefte aan een TV van 1000+ euro, ik heb nu een simpele 50 inch LG van nog geen 600 euro. Meer dan voldoende voor mij, maar dan zit ik nog steeds niet op die reclame onzin te wachten.
Ja, maar met reclame was die dan bijv 500 geweest. Een top model van 1000 hoef ik ook niet, mijn 50" plasma was ook ietsvan 600. Als ik de keus had gehad om 500 of 600 te betalen voor wel of geen reclame had ik die 600 wel betaald.

Maar Łberhaupt komt smart er bij mij niet in bij een tv. Wel weer grappig dat we bij smart phones dit probleem biet zo zien. Is het wel weer zo dat apps reclame bevatten maar dat we dat met een in app aankoop kunnen afkopen. Het OS (iOS dan, heb geen Android om te vergelijken) bevat gelukkig nog geen reclame.

Wat nog wel smerig is is dat ze hetongetwijfeld op reeds gekochte toestellen gaan uitrollen, ben benieuwd hoe snel ze dan aangeklaagd gaan worden :)

[Reactie gewijzigd door mjl op 26 januari 2017 23:19]

ik heb nog geen smartphone gezien die out-of-the box al reclames geeft in het configuratiescherm of de native apps. Misschien is dat bij sommige android modellen wel zo, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.

Hoe dan ook, als ik, als Android gebruiker, dat zou tegenkomen gaat die telefoon direct eruit of er gaat een LineageOS image overheen.

In-App reclames zijn een keuze, waar ik persoonlijk ook geen voorstander van ben en ik ben best bereid te betalen voor reclameloze content, mits ik de content dat ook waard vind. Als ik de content dat niet waard vind, dan hoef ik de app ook niet met reclame. Misschien ben ik daarin een uitzondering.
Dan maak je het model zo, dat als iemand weinig geld heeft of stomweg geen 1000+ euro voor zo een beeldbuis over heeft, maar met reclame opgezadeld moet zitten.

Wat wel zou kunnen is wat Amazon (in de USA) met haar Fire HD Kindle doet. Je kunt die met of zonder reclame kopen. Koop je met reclame krijg je korting, maar wordt er op het lock-screen reclame getoond.

En vooral, dit alles wordt bij Amazon vooraf duidelijk aangegeven voor de aankoop, en niet via een firmware update ingevoegd zoals TP Vission nu probeert te doen.
Anders was het kaartje nog duurder. En de reclame is vooraf aan de film, tijdens de film heb je er geen last van.
Of juist goedkoper.
Meer bezoekers als de reclame-ergenis afneemt.
Minder reclame is kortere films. Dat kan net voldoende tijd besparen voor een extra voorstelling.
Ja, op
Langere termijn wellicht, je kunt ook gewoon 10 minuten te laat komen voor je film.
En die reclames zorgen er voor dat je kaartje net wat goedkoper kan, anders zou het nog duurder worden.
Filmtrailers vind ik eerder een service dan harde reclame.
Ik vind het best interessant omdat de trailers doorgaans wel een beetje in het straatje van de film zelf vallen en het bied ook een buffer voor mensen die te laat zijn. Maar ik ziet niet te wachten op app-aanbiedingen omdat ze gezien hebben dat ik op de website van mijn bank ben geweest.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 31 januari 2017 13:59]

Filmtrailers vind ik eerder een service dan harde reclame.
Ik vind het best interessant omdat de trailers doorgaans wel een beetje in het straatje van de film zelf vallen en het bied ook een buffer voor mensen die te laat zijn. Maar ik ziet niet te wachten op app-aanbiedingen omdat ze gezien hebben dat ik op de website van mijn bank ben geweest.
Bioscopen draaien tegenwoordig niet alleen trailers, maar ook een behoorlijk reclameblok. Ik betaal ze niet om reclame te mogen kijken.
Dat is me hier nog niet opgevallen.
Ik neem aan dat jij ook wilt dat jouw investeringen in je pensioen ook een beetje renderen zodat je niet veel meer premie hoeft te betalen.
Sorry, maar de investeringen in onze pensioenen zijn een tijd geleden gecrashed. En het is nog steeds niet overal op orde. Slecht voorbeeld dus.
Hoewel ik het op zich met je eens ben vind ik de reclame niet het probleem. Ik vind de tracking het probleem. Waar sommigen liever gepersonaliseerde reclame hebben(en reclame bedrijven dat ook als doelmatiger zien, duh), wil ik dat juist niet. Dat betekent namelijk dat men allerlei data over je gaat vastleggen(of dat nou op je apparaat is of centraal maakt niet uit) en met elkaar gaat correleren. Eigenlijk zou ik op alle apparaten ťťn makkelijk vindbare setting willen hebben, waarmee ik dat integraal onmogelijk maak op dat apparaat. Dat de mensen die er geen probleem mee hebben het wel toestaan is hun goed recht, maar ik vind het belang van degenen die het niet willen groter.
Nou nee. Ik vind de reclame ook niet kunnen. Je betaalt niet om een reclame zuil in je huis te halen. Je hoort op zijn minst de optie te hebben om het helemaal uit te zetten. Straks reclame op je tv, telefoon, sjoelbak en als je je auto radio opstart? Moet niet gekker worden.
Natuurlijk zie ik dat ook liever niet, maar 'passieve' reclame wil ik met wat moeite nog tot noodzakelijk kwaad rekenen. Al vind ik deze implementatie ook zonder personalisering eigenlijk al over de grens.
ga er maar vanuit dat die reclame in je huis er gaat komen tenzij mensen afhaken van het medium tv :) De fabrikanten / heldere zielen die met deze visies komen gebruiken namelijk de populariteit van dit medium. Gooi je het medium de deur uit / heeft het een zware downfall straks, dan is het snel gedaan met dergelijke experimenten.

Maar zoals mn-power al zegt: ik zou me minder zorgen maken om de reclame zelf, maar veel grotere zorgen over de immense bak data over _jou_ die ongetwijfeld ook doorverkocht gaat worden.
Ik ben er heilig van overtuigd dat ze die bak met data toch allang hebben, het enige probleem is nog dat alle bedrijven die zelfde bak bij elkaar proberen te harken. Mensen vullen bij facebook ook graag in wat ze hebben gelezen, welke series ze leuk vinden enz enz.

Ik stoor me er steeds meer aan dat ze maar niet genoeg lijken te hebben en dat ze iedereen maar willen frustreren met al die reclames. Je loopt een AH binnen en je telefoon begint te zeuren over jouw persoonlijke bonus aanbiedingen, je opent je webbrowser en de wasmachine aanbiedingen (want je hebt er net 1 gekocht bij de wehkamp of bol.com) vliegen je om de oren.

Je kunt nauwelijks meer bewegen zonder dat een firma het weet en je erover met reclames begint te frustreren.
Je loopt een AH binnen en je telefoon begint te zeuren over jouw persoonlijke bonus aanbiedingen, je opent je webbrowser en de wasmachine aanbiedingen (want je hebt er net 1 gekocht bij de wehkamp of bol.com) vliegen je om de oren.
Gebruik dan ook een apart email adres voor dat soort spam.

En ja makkelijker om die bonus aanbiedingen op je telefoon te krijgen dan om de folder te lezen. {en dan klagen, dat AH daarvan gebruik maakt. |:( }

[Reactie gewijzigd door Euronitwit op 27 januari 2017 03:17]

Ik gebruik en een apart mail adres en geen "gratis" wifi, dus ik heb er geen last van. Het zijn voorbeelden ;)
Ik ben het met je eens dat het onwenselijk is hoor, maar de telefoon waar ik dit op typ heb ik ook gekocht, en krijg ik ook reclame op te zien. Verschil is natuurlijk of de reclame van het apparaat af komt of vanaf de content aanbieder, maar toch. Zo nieuw vind ik dit niet.

Verder, ze gaan hun gang maar. Het hele smart TV circus is een grote grap met software die niet ondersteund wordt. Hangen we er lekker een Chromecast of desnoods Kodi box aan, en klaar.
Vergeet smart tv koop een kastje met kodi, installeer er van alles op.
Voordelen het blijft ook werken na 4 jaar, geen tracking, veel meer mogelijkheden.
Het wordt indd tijd een tv aan te schaffen zonder deze meuk. Geef mij maar lekker een domme TV. Desnoods een goede monitor waar ik mijn eigen apparaten op aansluit zonder tuner en smart.

Grote kans dat over een paar maanden nadat mijn huis klaar is geen tv abbo meer in mijn huiskamer komt. Alles streamen of downloaden zonder tussenkomst van reclame.
Zijn er nog (fatsoenlijke) non-smart tv's te koop dan?
Nee tv's bijna niet, althans ik ken ze niet.
Ik bedoelde ermee te zeggen er voor mij best tv op de markt gezet mogen worden zonder smart.

Monitoren in overvloed
Ik heb 5 schermen in me huis maar geen enkel abbo behalve me internet. Ik doe precies wat jij voorsteld: geen tv kijken maar alles op demand en netflix etc.

Niks geen smart tv, alle schermen hebben een chromecast aangesloten en met de ipad alles lekker streamen. Prima kwaliteit en zonder reclame whatsoever. Werkt perfect. :)
Ik respecteer het wel dat hij de moeite neemt te reageren... maar dat gezegd hebbende, volgens mij leeft die gozer op een andere planeet.

Het is natuurlijk leuk dat het idee van advertenties op Smart TV's al 5 jaar bestaat in de industrie waar hij opereert maar de consument gaat dat niet zo zien. (of onderzoeken) Die ziet straks alleen maar advertenties op zijn apparaat waar die er voorheen niet waren en heeft geen boodschap aan de afname van de populariteit van "lineare" TV.
Zeker niet als die meuk gewoon door films en vakantiefilmpjes heen gepushed wordt.

Ik denk dat Netflix en co er ook nog wel een mening over hebben dat TV fabrikanten reclames over hun content heen smeren, mensen die niet weten dat die onzin van hun TV komt gaan allicht klagen bij Netflix ook.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 27 januari 2017 11:44]

Zoals ik al eerder zei: er gaat een gat in de markt ontstaan voor 'dumb tv's' die je niet lopen te bespioneren.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 27 januari 2017 10:12]

Dit is inderdaad een belachelijke ontwikkeling. Stel je voor dat je auto radio straks automatisch reclame laat horen omdat BMW dat graag wil. Als die TV er nu honderden euro's goedkoper op zou worden dan kun je je er nog iets bij voorstellen. Maar die reclames zijn simpelweg extra inkomsten uit een product waar je normaal alleen aan verdient tijdens de verkoop.

Ik zou pertinent iedere TV die dit soort praktijken hanteert boycotten. Voorlopig hou ik het wel bij mijn domme TV (die overigens precies doet wat ik wil).
Vragen... vragen... zie je deze reclame "zooi" alleen als je de smart TV menu's in duikt ?

Ik heb een Philips / TPVision TV uit 2013, maar enige wat ik aan menu's zie is bij het veranderen van source inputs. De hele smart functionaliteit gebruik ik nooit. Veel te traag. Eigenlijk zou ik de ethernet stekker eruit moeten trekken, want blijkbaar wordt info over kijk gedrag doorgeseind naar TPVision servers.
Als u de smart functionaliteit nooit gebruikt, waarom heeft u er in de eerste plaats dan een ethernetkabel ingeprikt?
Alleen in menu's, maar ik moet er niet aan denken gewoon optyften met die advertentie zooi.
Dan kun je het beste de netwerkverbinding van je nieuwe tv niet gebruiken. ;)
kwestie van tijd voor Pi-hole of aanverwanten het blokkeren in huis.

Waar aanbieders steeds creatiever worden, worden de anti-add initiatieven dit ook wel.
Het moet ergens vandaan komen, wat via 'het net' aangeleverd wordt, kan ook aan de voordeur tegengehouden worden
Heb pi-hole al een tijdje lopen en heb 28 server van Samsung geblokkeerd. 2 servers blijken toch essentieel te zijn voor de functionaliteit van de menu's. Zul je net zien dat dat de servers zijn die de meeste data verzamelen.
Mag ik vragen welke menu items ? Ik heb mijn tv volledig geblokkeerd van het internet behalve enkele services binnen eigen netwerk. Ben wel benieuwd welke functies niet meer zouden werken. Zijn dat de apps ?†
Ik zie dat de icons van de menutegels niet meer beschikbaar zijn. Het zijn dan zwarte vierkante tegels. Ze lijken dan wel te werken, maar je ziet gewoon niet (goed) meer wat je selecteert. Van de apps gebruik ik enkel Youtube en Netflix. Het zou dus kunnen zijn dat andere apps niet meer werken zonder dat ik het weet.
De TV geeft aan dat er geen internetverbinding is, maar lijkt toch prima te functioneren.

Tot nu toe heb ik deze servers in de whitelist staan:

time.samsungcloudsolution.com
d1oxlq5h9kq8q5.cloudfront.net

en deze in de blacklist:

lcprd1.samsungcloudsolution.net
oempprd.samsungcloudsolution.com
cdn.samsungcloudsolution.com
Coordinator-Production-28516768.us-east-1.elb.amazonaws.com
syncplusconfig.s3.amazonaws.com
targeted-config-test.samsungacr.com
premium-videos.telly.com
www.samsungotn.net
infolink.pavv.co.kr
game.internetat.tv
ns11.whois.co.kr
az43064.vo.msecnd.net
www.samsungrm.net
d2tnx644ijgq6i.cloudfront.net
d3mjsomixevyw7.cloudfront.net
d179kwmlpc4o47.cloudfront.ne
log-1.samsungacr.com
log-2.samsungacr.com
notice.samsungcloudsolution.com
noticecdn.samsungcloudsolution.com
noticefile.samsungcloudsolution.com
vdterms.samsungcloudsolution.com
acr0.samsungcloudsolution.com
lcprd2.samsungcloudsolution.net
osb.samsungqbe.com
d38cmiae9b0e22.cloudfront.net
configprd.samsungcloudsolution.net
Nu zijn ze nog afhankelijk van jouw internet verbinding, maar voor hoelang nog?
Met de opkomst van "iot" en eventueel straks met 5G.
Ach, al sinds 3G ben je mobiel al niet meer "safe". ;)

En dan maar net als met windows10, net zo lang uitstellen totdat het echt niet meer functioneert... :(
Grappig de ophef over reclame ingebouwd in de tv, terwijl Google niet veel anders doet door de websites te instrumenteren met Google Ads en Google Analytics. Maar dat is men gewend kennelijk. Probleem is natuurlijk wel dat er geen adblocker voor je tv OS is.
Dat doet google niet, dat doen de makers van de website = content (ja, ok, google doet het bij hun eigen websites = content ook).

Een TV is geen content...
Die adblocker is er wel: Pi Hole.
Een goedkope oplossing om alle apparaten op je netwerk af te sluiten van ad-servers.
Grappig de ophef over reclame ingebouwd in de tv, terwijl Google niet veel anders doet door de websites te instrumenteren met Google Ads en Google Analytics. Maar dat is men gewend kennelijk. Probleem is natuurlijk wel dat er geen adblocker voor je tv OS is.
Volgens mij is het niet grappig maar treurig. Mensen vinden het wel degelijk het probleem maar weten niet wat ze er tegen moeten doen. Vergelijk het maar met goede voornemens met nieuwjaar. Die worden ook op grote schaal gebroken, niet omdat mensen hun goede voornemens niet meenden, maar omdat het te moeilijk is om je er aan te houden.
je opmerking zou kloppen als je computer of smartphone zelf advertenties toont van google (in de settings bv). wat google en alle andere advertentie diensten op het web doen is niks anders als wat er bij de commerciŽle, en helaas tegenwoordig ook de publieke omroepen gebeurt.
TP Vision reclame op Philips-tv's wil tonen in de hoeken van bijvoorbeeld de menu's.
Ik meen me te herinneren dat dit van een zenderaanbieder/contenteigenaar helemaal niet mag! Bij een vorige werkgever hadden we bedacht dat dit wel in de menus van de STB zou kunnen. Dit is echter teruggefloten door de zenderaanbieder(s).

[Reactie gewijzigd door De_Delph op 26 januari 2017 18:03]

Alleen is dit natuurlijk totaal iets anders. Op het moment dat ik ren STB neem/krijg zit daar altijd er tv abonnement bij. Maar ik heb bv helemaal geen tv zender abonemt. Alleen een Netflix abonnement. Die ik bv via een smart kan bekijken.
De zenderaanbieders hebben een contract met providers voor het leveren van het TV signaal, daarin kunnen ze dat soort dingen afdwingen. De fabrikant van TV's heeft daar helemaal niets mee van doen.
Het gaat hier om reclames in het menu, niet bij zenders zelf, en daar heeft een zenderaanbieder/contenteigenaar helemaal niets over te zeggen.. Maar een tv die zelf reclames toont in hun menu's etc komt er bij gewoonweg niet in, tenzij die helemaal 'gratis' is.
Het nare is met dit soort dingen is dat zodra ze het daadwerkelijk willen gaan toepassen ze gewoon een software update pushen naar de TV's en als je die niet uitvoerd (bijv. niet akkoord gaat met de gebruikersovereenkomst) je dan vervolgens de halve functionaliteit verliest omdat ze er gewoon voor zorgen dat bijv. de Netflix app niet meer werkt etc. :/

[Reactie gewijzigd door MonkeyJohn op 26 januari 2017 18:12]

als je die niet uitvoerd (bijv. niet akkoord gaat met de gebruikersovereenkomst) je dan vervolgens de halve functionaliteit verliest
Een criminele aanbieder zal inderdaad denken: "Je wou een domme tv, dan heb je ook een domme tv. Geen extra mogelijkheden; gewoon wat je tien jaar geleden had.''
Een antenne en een scart. De rest buiten bedrijf, want geen internet en geen voorwaarden aanvaard.
Het nare is met dit soort dingen is dat zodra ze het daadwerkelijk willen gaan toepassen ze gewoon een software update pushen naar de TV's en als je die niet uitvoerd (bijv. niet akkoord gaat met de gebruikersovereenkomst) je dan vervolgens de halve functionaliteit verliest omdat ze er gewoon voor zorgen dat bijv. de Netflix app niet meer werkt etc. :/
En vervolgens staat er een stichting Consumentenclaim oid op een rechtszaak aan te spannen. En die wint zo'n stichting waarschijnlijk op hun sloffen als je kijkt hoeveel bescherming de consument in de EU geniet.

(Zou me ook niets verbazen als een dreigende rechtszaak uiteindelijk de reden is geweest dat het 'ineens' toch wel mogelijk was om al die oude smart TVs van TP-Vision toch nog op SHA-256 te krijgen...)
De consument geniet nog niet genoeg bescherming. Nu kijken ze hoever ze ermee kunnen komen en dat is nog heel vaak veel te ver.

Wat mij betreft mogen die regels nog heel wat strenger
Mijn ideale TV :

- Plat scherm (geen curved)
- 50 - 55"
- OLED
- 'domme' TV zonder app-platform
- nergens advertenties
- geen statistieken verzameld door fabrikant of derden
- Geen 3D
- Dunne bezels
- Betaalbaar

Blijkt echter moeilijk te zijn.
Waarom zou je een domme tv willen, smart is gewoon zo makkelijk en de toekomst.. Zelfde met 3d....

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 27 januari 2017 04:08]

3D is nooit een succes geworden met de huidige technologie, net als gebogen schermen. LG is juist die twee technologieŽn in de ban aan het doen :
nieuws: LG stopt met gebogen televisies en 3d-ondersteuning

Zodra fabrikanten advertenties in de meeste toestellen steken zul je zien dat de vraag naar dergelijke TV's af zal nemen. Mensen hebben nu eenmaal een hekel gekregen aan reclame omdat adverteerders steeds agressievere methoden bedenken om hun spullen aan de man (of vrouw) te brengen.
Ik heb daar losse apparatuur voor; een Chromecast en een mini-PC met LibreELEC. Zo houd ik zelf de controle over mijn mediaspelers.
Weet niet dit een serieuze opmerking was, maar de gemiddelde TV heeft 1-2 jaar firmware support. De laatste update voor mijn Philips TV uit 2013 (kwam in Maart 2013 op de market) is December 2015 volgens mij.

En dan zit de SW nog vol bugs.
Gebruiken TV fabrikanten een SoC die je nog niet eens op een el-cheapo chinese smartphone vindt, dus traag....
Worden apps amper geupdate.

TV fabrikanten hebben maar een doel, zo veel mogelijk TVs verkopen, dus het model van vorig jaar zijn ze al weer vergeten.

Doe mij maar een TV met CI+ slot voor die paar Ziggo kanalen waar ik wel eens naar kijk, goede beeld kwaliteit, fatsoenlijke HDMI input zonder handshake issues.
Behalve het formaat (te groot voor mijn huis), helemaal mee eens. :-)
Tv is niet te groot; je huis is te klein :*)
Ik stond vorig jaar op de jaarpresentatie van SBS, daar zeiden ze ook al dat bij televisie inline advertisements toekomst zou gaan krijgen. Je ziet dat nu meer en meer vendors al zo snel mogelijk in willen stappen hiermee. Slechte zaak. Tv is tv, geen doorgeefluik advertenties.
Tv is tv, geen doorgeefluik advertenties.
Je tv is altijd al een doorgeefluik van advertenties geweest! Je kijkt tv, en tussen programma's in, en tijdens programma's, krijg je reclames te zien.

Wij wilden dat massaal niet meer, en zijn gaan opnemen. Door de reclames door te spoelen, wordt een reclameonderbreking draaglijk.

Nu zijn we bezig om helemaal over te stappen op streaming, het gewone tv kijken heeft z'n beste tijd gehad. Dit is het antwoord van de bedrijven die reclame willen blijven maken!

Bedrijven moeten inventiever worden, niet irritanter. Deze trend van TP Vision is een brug te ver!
Je tv is altijd al een doorgeefluik van advertenties geweest! Je kijkt tv, en tussen programma's in, en tijdens programma's, krijg je reclames te zien
Tijdens programma's is in Nederland pas sinds 1989 (Rtl Veronique)

En de publieken:

In 1965 werd de SUR (Stichting tot Uitzenden van Reclame) opgericht, maar omdat men de naam niet prettig in het gehoor vond liggen, werd deze in 1967 veranderd naar Ster. De reclameblokken mochten alleen voor en na het nieuws (het NOS Journaal op de televisie en de Radionieuwsdienst op de radio) worden uitgezonden. Eind jaren tachtig werden er alsnog zogeheten "zwevende reclameblokken" ingevoerd

[Reactie gewijzigd door HansvDr op 26 januari 2017 18:50]

Ik heb nog meegemaakt dat er geen reclame was op zondag... Toch was de tv altijd al een reclamedoorgeefluik geweest. In de VS, waar veel series vandaan komen, zijn ze al meer dan een halve eeuw niet anders gewend dan dat er om de zoveel minuten reclame is.

Wij zijn het niet gewend, en bij smart tv, waar we extra betalen voor bv Netflix, willen we het ook niet!
En anno 2017 zendt de NPO nauwelijks nog films uit omdat men dan inkomsten verliest aangezien er dan minimaal 1,5 uur geen reclame uitgezonden kan worden.
Tijdens programma's is in Nederland pas sinds 1989 (Rtl Veronique)
Product placement, in feite ook reclame, is al veel ouder en komt meer en meer voor de laatste jaren. Er is niet veel content op de tv die niet gesponsord is. In feite is het als je het zo bekijkt al een grote reclame uiting.