Philips weet NetTV-functies toch werkend te houden op eerste smart-tv's

Philips heeft op zijn eerste smart-tv's toch sha-2-ondersteuning weten in te bouwen. Dit betekent dat de smart-tv-functies op deze televisies toch blijven functioneren. Oorspronkelijk zouden deze functies aan het eind van december ophouden met werken.

Philips wist volgens een woordvoerder in de loop van december, vlak voor kerst, toch sha-2-ondersteuning in te bouwen in de tv's. Tegen de tijd dat Philips dit voor elkaar kreeg, had het bedrijf al wel ongeveer 1500 verzoeken om Chromecasts en Fire TV Sticks ontvangen van getroffen consumenten. Die bood het bedrijf aan om gedupeerde klanten te compenseren. De mediaspelers worden nu niet meer aangeboden omdat het probleem op een andere manier is opgelost, maar klanten die op tijd een verzoek hebben ingediend, krijgen de apparaten alsnog thuisgestuurd.

Sommige klanten ontvangen echter een Google Chromecast terwijl ze om een Amazon Fire TV Stick hebben gevraagd. Philips heeft hiertoe besloten omdat bleek dat de Fire TV Stick niet compatibel is met de oudere smart-tv's van het bedrijf. Daarom krijgen klanten standaard een Chromecast op de mat. Wie toch een Fire TV Stick wil, kan volgens de woordvoerder contact opnemen met Philips, waarna dit alsnog geregeld kan worden.

Het bedrijf gaf de mediaspelers weg aan eigenaren van bepaalde high-end smart-tv's van Philips uit 2009. De twaalf modellen in kwestie van Philips zijn full-hd-toestellen met schermdiagonalen van 32 tot 47 inch. Ze bevinden zich in de 8000- en de 9000-serie. Deze werden bestempeld als high-end modellen. De televisies ondersteunden alleen beveiligde verbindingen met sha-1-certificaten, die in 2016 uitgefaseerd werden door de aanbieders van diensten als Netflix en YouTube. Daarom zou de smart-tv-functionaliteit er helemaal uit gaan en zouden eigenaren van de toestellen gecompenseerd worden, zo was het oorspronkelijke plan.

De mededeling van Philips, die nu niet meer geldt

Door Mark Hendrikman

Redacteur

17-01-2017 • 14:40

141

Reacties (141)

141
141
83
10
0
46
Wijzig sortering
Super netjes van Philips (jongens stop toch eens met die zure reacties!) ze lossen het alsnog op en daarnaast sturen ze je ook nog GRATIS! een Chromecast op als je die had aangevraagd. Dit hadden ze ook kunnen annuleren omdat ze het toch nog werkend hebben gekregen.

Mijn Samsung Smart TV uit 2010 kreeg na 2 jaar al geen updates meer met nieuwe functionaliteiten, hier heeft nog nooit Netflix oid op gewerkt.
Eén groot verschil: bij Samsung krijg je geen updates, maar wat je had blijft wel werken. Bij Philips was het nu zo dat het hele smart gedeelte offline zou gaan voor deze TVs.
Het verschil tussen stilstand en achteruitgang dus.
Maar dat een producent je ook met een veilig product verbonden met Internet wil laten werken is imho een goed punt. Dat Samsung mogelijke security-leaks open laat staan vind ik kwalijker.
Ja heel netjes gefixt. Dat NetTV was overigens zo traag qua performance dat het sowieso niet werkbaar was, en ook al jaren geen updates meer gehad op mijn 9000 serie TV. Wel blij met de geleverde chromecast. :)
ik vind het netjes dat ze toch de sticks opsturen. Uberhaupt was die actie zeer netjes te noemen, want kan me voorstellen dat je na 8 jaar als fabrikant geen ondersteuning meer geeft op apparaten. Er zijn genoeg elektronica markten te noemen waarbij je dergelijke ondersteuning van updates na een paar dagen bij wijze van al kunt vergeten.

Dubbele nette fix, vooral ook dat je toch nog de firestick kan krijgen. Als je dus alert was, heb je dus dubbel plezier. Gratis een hdmi stick en toch nog ondersteuning via je smart tv functionaliteit!

Was je niet alert, dan had je waarschijnlijk ook die smartfuncties niet gebruikt, want die melding kwam gewoon op je scherm.

[Reactie gewijzigd door mmniet op 22 juli 2024 14:58]

Philips verteld zelf dat door hen gemaakte TV's zeker 10 jaar meegaan. Klanten houden Philips gewoon aan de Fabrikant zijn woord.
Dat het klopt dat je uiteindelijk eigenlijk bij de winkel terug had moeten gaan e.d aangezien je een contract hebt met de winkel, wil uiteindelijk meer over het karakter van Philips zeggen.
Bovenstaand bericht van de woordvoerder van Philips klopt niet. Zie onderstaande chat met de Philips support:

Rick: Vanwege onduidelijkheid over de compabiliteit van de Amazon Fire Stick en de TV in december, is er besloten de Chromecast uit te leveren in plaats van de Amazon Fire Stick.
Tevens hebben ontwikkelaars van Philips TV een technische oplossing gevonden, om een veilige internet toegang te hebben op 2009 Smart TV´s. De TV blijft de Smart TV functionaliteit ondersteunen. In combinatie met de Chromecast, kan er gebruik gemaakt worden van een groot aanbod van apps.
15:12:48
Rick: Het zal hierom niet meer mogelijk zijn om ook alsnog de amazon firestick te ontvangen 15:13:26
Daniël: ok, duidelijk 15:13:56
Daniël: Ik had namelijk het volgende gelezen:op twekaers.net: 15:14:12
Daniël: Sommige klanten ontvangen echter een Google Chromecast terwijl ze om een Amazon Fire TV Stick hebben gevraagd. Philip heeft hiertoe besloten omdat bleek dat de Fire TV Stick niet compatibel is met de oudere smart-tv's van het bedrijf. Daarom krijgen klanten standaard een Chromecast op de mat. Wie toch een Fire TV Stick wil, kan volgens de woordvoerder contact opnemen met Philips, waarna dit alsnog geregeld kan worden.
Rick: Oke vreemd dat is niet het geval, De amazon stick zal niet meer geleverd worden helaas
"Ik heb hier geen nieuws over de mogelijkheid tot omruilen naar een Amazon Fire Stick. Die zijn bij mijn weten ook niet besteld."

De support is natuurlijk goed te noemen (Dat ze dit uberhaupt doen), maar ze hebben wel wat losse eindjes daar :P
Gaat het hier om de oudere versie van de Chromecast? Daar liggen nog bakken vol van in de magazijnen toch? De Amazon Fire TV zal dus ook flink duurder zijn ?
Philips is hierin niet anders dan andere producenten van consumenten electronica v.w.b. de levensduur van software gebaseerde apparaten en de technology push die je daarmee richting consumenten kan forceren.

Maar ik vind het prijzenswaardig dat het ze toch is gelukt.

Ik denk dat vele andere producenten zich hiermee makkelijk van af gemaakt zouden hebben, immers, de publieke opinie was al gemanaged ('SHA2 versus oude apparatuur in het algemeen wordt bijzonder uitdagend dus reken er maar niet op'). Philips zou daarmee simpel 'nee' kunnen zeggen. En naar eer en geweten hebben ze dat ook gedaan waarbij er een keurig alternatief is aangeboden.

Niettemin vermoed ik dat er een paar doorzetters in de R&D zijn geweest en dat het ook intern als een blije verrassing is gekomen.

Ik denk dat het te makkelijk is om het een rommeltje te noemen. Het is echt duwen en trekken geweest met de bits om de ruimte te vinden voor de code. Van mij uit: sjappoo!
Een softwareoplossing voor een hashingalgoritme lijkt me niet zo hoor, op een 8 jaar oude chip in een TV.
Gaat het hier om een firmware update of wordt er telkens software gedownload?
Tja, het is misschien allemaal niet zo makkelijk gelopen maar het lijkt mij dat Philips toch zijn/haar best heeft gedaan om de gedupeerde klanten zo goed mogelijk tegemoet te komen. Netjes!

Jammer dat mijn nieuwe Philips 55PUS6581 TV er al na 2 dagen ermee ophield (op 25 december...); ik ben dan ook inmiddels een blije eigenaar van een LG 65UH661V. Met smart-TV functies :-)

[Reactie gewijzigd door Neus op 22 juli 2024 14:58]

Telkens nadat er een storm van commentaar los kwam...
Eerst niets aanbieden, dan onder druk van de consumenten toch maar een stick leveren.
Dat heeft waarschijnlijk een hoop geld gekost waardoor er toch meer druk op development is gekomen om te zorgen dat de tv's nog even door konden. Dat hadden ze natuurlijk ook in het begin al kunnen zeggen.

Wat ik vooral interessant vind, is dat Philips aangeeft dat de Fire TV sticks niet compatible waren met de tv's.... het enige wat zo'n stick doet is hdmi beeld output. Hoe kan dat nou niet compatible zijn met de tv?
Niet compatibele sticks klinkt mij ook vreemd in de oren maar ik ben vooral positief verrast dat Philips SHA2 ondersteuning heeft weten toe te voegen zodat "de volledige smart-functie" behouden blijft op oude tv's.
Philips heeft het netjes opgelost door 1) een goed alternatief (sticks) en 2) uiteindelijk toch de kennelijk vereiste SHA2-ondersteuning toe te voegen.

Ik zie andere fabrikanten dat nog niet zo snel doen. Kudo's voor Philips.
eigenlijk... kudos voor TP Vision :+
Zo moeilijk is het ook niet om SHA2 erintebouwen(het makkelijke van linux onder de motorkap zegmaar) was gewoon puur developers kwestie om nog maar een update voor oudere tv's uittebrengen.
Zo moeilijk kan het wel zijn. Mijn ervaring met de eerste Philips smart TV's is dat de hardware nauwelijks bij kan benen met de software, er dan nieuwe features bijbouwen kan vrij lastig zijn omdat er maar bar weinig speling is op de resources. Dit kan nog wel eens vrij pittig zijn geweest om dit goed te implementeren zonder dat de hele bende nog trager wordt dan stront. Het kan best wel eens een vernuft stukje programeren/hacken geweest zijn wat dit mogelijk maakt.
Dat de hardware het niet aankan is een ander verhaal, maar schijnbaar was dat een smoes van Philips, want waarom nu ineens wel.

Of hw het nu wel of niet aankan maakt in deze niet uit dat het onder Linux simpel erin gezet kan worden.
Dat snap ik dus ook niet...de klantenservice kwam ook niet verder dan de mededeling 'het is niet compatible'...
Een wilde gok .. maar het zou kunnen omdat de TV bijvoorbeeld geen HDCP ondersteunt en de stick dat vereist wegens DRM voor de content.
Dat zou beteken dat de Chromecast ook niet zou werken, aangezien je daar qua content hetzelfde mee kunt als de Amazon stick. Daarnaast kun je natuurljk ook gewoon een blu-ray speler aansluiten en die kan dan ook alles afspelen...dus HDCP ondersteuning is er wel gewoon....
HDCP staat niet zomaar aan of uit. Ik tel 9 versies van het protocol met de nuances van de implementaties van verschillende fabrikanten niet meegerekend.
Oke....heb me er nooit zo in verdiept. Ik zou verwachten dat de Philips tv's dan met meer randapparatuur issues zouden hebben dan alleen met een Amazon Fire TV stick...
Klopt ook sommige ontvangers van de KPN hebben ze af en toe moeite mee...
KPN levert dan een ouder model ontvanger zodat het alsnog werkt...
Weet niet of ze dat nog doen.

[Reactie gewijzigd door roches op 22 juli 2024 14:58]

Dat issue is trouwens in het geheel niet beperkt tot Philips. Sommige nieuwere TV's hebben ook problemen met die oudere kastjes en andersom, HDMI is niet altijd even geweldig geweest qua implementatie en duidelijkheid van het (technische) protocol, als er ruimte is om te bewegen dan kun je er donder op zeggen, dat door verschillende partijen ook verschillend bewogen wordt binnen de standaard, zeker als dat de mogelijkheid geeft eigen hardware compatible te maken zonder dat per definitie ook te zijn voor hardware van andere leveranciers.
HDCP is een vereiste vanaf de HDMI 1.0b standaard (officiële poorten, niet de china imitaties)

(Edit: zie reactie hieronder)

[Reactie gewijzigd door JBVisual op 22 juli 2024 14:58]

HDCP! Niet DHCP ;)
En alleen vereist om 4K / UHD af te kunnen spelen, wat in dit geval een non-issue zou zijn,
Nope, HDCP is ook vereist voor de gewone Blu-Ray en voor gameconsoles, zoals de PS3 / 4, en de Xbox 360 / One. Dus niet enkel voor 4K / UHD content.
Ook voor "gewoon" HD (nl. HDCP 1.x) voor UHD is HDCP 2.2 vereist.

[Reactie gewijzigd door Ge Someone op 22 juli 2024 14:58]

Klopt helemaal. Heb zelf veel gedoe met 2.2 dus iets te kort door de bocht. Zelf nooit last van 1.x restricties gehad.
Mijn oude 720p plasma van pak weg 600 euro(nu een jaar of 10-15 geleden) werkt prima met een Fire tv stick. Ook op een monitor werkt het. En als je kan spreken over "domme" beeldbuizen zijn het wel monitoren.
Dit tijd is wel geweest, een TV of een Monitor verschilt qua elektronica alleen nog van elkaar op het vlak van de TV-Tuner die er al dan niet aan toegevoegd is.
Niet bepaald. Als dat zo was hadden we nu nog met monitors gezeten waar 50ms latency doodnormaal is.
Dan praat je over functionaliteit die latency introduceert (zoals bijvoorbeeld de vele geweldige beeldverbeteringsengines die producenten toevoegen, maar dat heeft niets te maken met dat een monitor een "dommere" beeldbuis zou zijn als een TV.

Een LCD paneel in een TV of in een Monitor zijn precies hetzelfde qua gebruikte technieken. De Latency heeft verder geen bal daarmee te maken.

Latency is een term die vertraging omschrijft tussen input en output (in dit geval) die vertraging ontstaat alleen wanneer er nog een laag van verwerking plaatsvind na input maar voor output. Als je een goede TV hebt, dan heeft die een mogelijkheid om die latency te verlagen of zelfs uit te schakelen (geen processing door de engine dus).

Een monitor of tv bestaat uit de volgende onderdelen:
Scherm
Displaycontroller
Voeding
Inputcontroller

Het enige onderdeel dat verschilt tussen een TV en een Monitor is de Inputcontroller welke voorzien wordt bij TV's van allerlei processoren (imageprocessors) en zelfs tegenwoordig complete computers (smarttv functies). De TV is daarmee niet slimmer als een monitor, je koopt alleen eigenlijk een computer bij je tv die instaat is om input te verwerken, tv zenders te vertonen, etc.

Overigens vermoed ik dat jij verwijst naar het feit dat de schermen een bepaalde framerate hebben (50, 60, 100, 144, 200Hz) maar dit is beschikbaar voor zowel TV"s als monitoren. Als jij een 200Hz TV aan je computer hangt en die TV beschikt over een functie om de imageprocessors uit te schakelen of te bypassen, dan heb je daaraan net zo'n goed beeld als je gaming monitor (op het vlak van framerate/refreshrate).

Mijn punt is dus dat een monitor niet slimmer of dommer is als een tv. Die tijd is helemaal geweest ze zijn technisch meer vergelijkbaar dan ooit tevoren, daarom is het ook zo makkelijk om nu een TV op je PC aan te sluiten, vroeger had je daarvoor allerlei converters nodig (PAL/SECAM/NTSC als tv standaarden, Hercules/CGA/EGA/VGA voor computers). De wereld is een stuk simpeler geworden met de standaarden die nu gebruikt worden.
Mja philips stond er om bekend om brakke hdcp in de oudere modellen, men kreeg paars of groen beeld een of knipper beeld(aan/uit aan/uit)
Dat herken ik wel overigens...af en toe i.c.m. de Xbox One...maar dan even zappen naar ander kanaal en dan weer terug en vervolgens is het goed.
Klinkt als een oude of slechte implementatie van HDCP, een DRM/beveiligingsprotocol. Als de Fire TV stick hier bepaalde eisen aan stelt dan wil het niet werken nee. Op sommige oude (720p-generatie) TVs werkt een Horizon box van Ziggo ook niet.
Idd, er was laats toch ook zo'n case met compatibiliteit van slimme verlichting van Philips?
Na een hoop commentaar toch terug gedraaid en compatible gemaakt met andere merken.
Ze luisteren gelukkig wel naar de klant. ;-)
Philips heeft vooral z'n best gedaan om geen ondersteuning te hoeven bieden, maar blijkbaar waren er toch iets te veel aanvragen cq is er teveel kritiek gekomen waardoor het nu 'opeens' wel kan. Daar is niks netjes aan.
De manier waarop verdiende geen schoonheidsprijs.

Maar ik heb vorige week inderdaad netjes de Chromecast ontvangen. (Toevalligerwijs rond kerst een nieuwe Philips 4K TV gekocht, zodat de oude TV met chromecast nu bij mn broertje in zn woonkamer staat). Ik denk dat alle partijen nu tevreden zijn met het eind resultaat.

Hopelijk leert men hier iets van. (Hoewel je je af kunt vragen of dat nog nodig is, want binnenkort zijn er geen TV's van Philips meer te krijgen natuurlijk) - einde van de deal met TP Vision komt in zicht..
De deal met TPVision is onlangs verlengde tot en met 2020.
Graag een bron voor deze bewering.
Anders moeten we maar aannemen dat dit een mening is.

@Sterk1: de link is een toelichting op Hoppa!
Ik zocht een bron voor de stelling van @Aikon.

[Reactie gewijzigd door Permutor op 22 juli 2024 14:58]

Precies. Eerst beweren dat die ondersteuning onmogelijk is en als vervolgens blijkt dat het versturen van Chromecasts en Fire-sticks wel erg in de papieren gaat lopen kunnen de oude toestellen plotseling wel SHA2 aan.

Bah, bah, bah ...
Je trekt wel erg snel conclusies. Oude firmware die waarschijnlijk al een tijdje niet meer doorontwikkeld werd, ergens bij developers neerleggen en dan nog resultaat verwachten is niet iets dat in een achternamiddag geregeld is. Het kan best dat het niet haalbaar leek totdat er opeens iemand met een briljant idee kwam.

Om toch nog iets van de negatieve insteek waar je mee begon overeind te houden: het gaat hier waarschijnlijk om minstens 2 bedrijven en minstens1 externe partij waartussen de oplossingsmogelijkheden heen-en-weer gekaatst moesten worden, en daarvan kun je wel de schuld bij Philips leggen. Alles in 1 hand houden is vaak efficienter.
Toch erg dat een tv tegenwoordig binnen 7 jaar een aanzienlijk deel van z'n functionaliteiten kan verliezen. Waar je vroeger rustig 25+ jaar met een tv kon doen zorgen fabrikanten er tegenwoordig wel voor dat je om de zoveel jaar iets nieuws moet kopen. Is het niet met nieuwe features (4K, HDR, Curved, 3D, etc) dan wel door het laten afsterven van features die redelijk centraal zijn in het gebruik.
Gevolg van goedkopere massaproductie...

Vroeger kocht je ook niet een 55" led breedbeeld 4k smart TV voor 500~600 euro, of een wasmachine die de boel kreukvrij wast en eventueel droogt voor 300/400 euro. Just saying...

Dat spul wat vroeger 20 jaar meeging kostte gewoon een veelvoud van wat je nu betaald.

Ik heb dan toch liever dat veel toegankelijkere wegwerpspul van tegenwoordig. Dan kan zo'n nieuwe TV er nog een keer af zonder de bank te breken. Zeker met dat tempo waarin nieuwe beeldformaten elkaar opvolgen tegenwoordig. FullHD is nog niet ZO oud, maar 4k is inmiddels alweer mainstream aan het raken. Als dat steeds vernieuwd moest worden door 3000 zuurverdiende euro's tegen een TV aan te gooien elke 5 jaar ging dat bij mij niet gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 22 juli 2024 14:58]

Toch is dat 'toegangelijkere wegwerpspul' korte termijn denken en een enorme belasting voor onze planeet. Daarnaast vind ik de term 'wegwerpspul' sowieso verwerpelijk en pertinent onjuist.

Immers, ook als je nu een mid-end wasmachine koopt, kan die gewoon (net als vroeger) 15 jaar mee met wat kleine reparaties en fatsoenlijk onderhoud. Het punt is alleen dat deze apparaten ingewikkelder zijn geworden, onderdelen kleiner zijn geworden en meer geïntegreerd en er meer electronica inzit. Hierdoor is de aard van eventuele storingen (ondanks storingscodes op een schermpje) veel complexer te achterhalen voor een leek. Laat staan eenvoudig te repareren. De dubbele bovenlader uit mijn oude studentenhuis (beestje van eind jaren 80) kon ik vrij eenvoudig zelf repareren. Met mijn nieuwe apparaat begin ik daar zelf echt niet meer aan.

Ik vind dat fabrikanten veel langer ondersteuning zouden moeten geven. Geen volle garantie, maar bij een defect in de eerste 7 à 8 jaar wel een gratis onderzoek naar de aard van het defect inclusief een opgave van de kosten van reparatie. Dan zouden veel meer mensen kiezen voor het behouden van oudere apparatuur in plaats van vervangen omdat hij stuk is en 'toch al op leeftijd', zoals het nu gaat.
Je spreekt met een redelijk doorgeslagen milieuhippie, maar ik ben het niet helemaal met je eens.
De milieubelasting van goedkopere producten komt vooral voor uit een gebrek aan recyclen en gebrek aan repareerbaarheid. Dat integreren zoals je zelf al aangeeft. (vooral het winstbelang van bedrijven)
Daar kan je prima sancties op zetten, om dat te verbeteren, zonder producten direct weer tig keer zo duur te maken.

3 jaar geleden moest ik mijn wasmachine (niet een hele goedkope Bosch overigens) vervangen door een nieuwe, effectief omdat er één (trommel) lager stuk was.
Dat was gewoon omdat ze er voor gekozen hebben om die lager onlosmakelijk te verwerken in de hele trommelunit waardoor het niet langer economisch is die wasmachine te herstellen omdat die trommelunit (bij benadering) net zo veel kost als een nieuwe wasmachine.
Dat is gewoon een stukje geplande veroudering en heeft met de prijs van die wasmachine of zelfs de bouwkwaliteit van die wasmachine niet zo mega veel uit te staan. Bij een uitneembare lager had ik die wasmachine prima kunnen repareren en voorkom ik effectief de aanschaf van een nieuwe en dat is waarom ze dat doen.

Bovendien koop je met een duurdere wasmachine echt niet weer die kwaliteit van vroeger. Als je daar nog in geloofd ben je denk ik vooral een beetje naïef.
En op welk punt zijn we het dan niet eens, volgens jou? :?
Toch is dat 'toegangelijkere wegwerpspul' korte termijn denken en een enorme belasting voor onze planeet.
Het probleem zijn de bedrijven, niet die goedkope toegankelijke producten.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 22 juli 2024 14:58]

Het probleem zijn de bedrijven, niet die goedkope toegankelijke producten.
Het feit dat die producten allemaal uit vaste, machinaal in elkaar gedraaide en niet los vervangbare onderdelen bestaan maakt ze juist zo goedkoop.

Productielijnen voor een breed assortiment aan allemaal kleine, losse, individueel vervangbare componenten hanteren voor reparatie-doelienden; dat kost bakken met geld. Laat staan de logistiek om bij te houden welk onderdeel geschikt is voor welk model.

Wat dat betreft is het voor witgoed echt gewoon beter om een totaal vervangende machine af te laden en de defecte op de vrachtwagen te laten laden om te laten de-assembleren en recyclen.

Maar ja; het is wel meer belastend voor het milieu, wanneer je met restafval te maken krijgt wat niet hergebruikt kan worden. Misschien dat op dat vlak nog wel wat winst te behalen valt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 14:58]

Splitting hairs. Die bedrijven maken die producten. Overigens geef ik ook gewoon aan dat de bedrijven anders met de consumenten om moeten gaan en dat de sleutel bij hun ligt.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 22 juli 2024 14:58]

In mijn ervaring werkt dat hele smart-tv gebeuren toch voor geen meter 9 vd 10 keer en kan je beter een tv uitzoeken op aantal HDMI ingangen en kleurweergave dan smart functionaliteit.


Wederom is de ongeinformeerde consument weer de dupe...
Helemaal eens, ik denk alleen dat TV fabrikanten op dit moment nog in de waan zijn dat ze iets toevoegen (3d, curved, smart) en dat ze nog niet rijp zijn om gewoon degelijke monitoren te maken (dus fatsoenlijke specs ipv onzinnige toeters en bellen), en ze ook zo te adverteren.

Wat betreft het de dupe zijn, enerzijds: ja, dat klopt. Anderzijds: dan zie je dat het dus de moeite kan lonen om je ergens in te verdiepen. Mijn oma zei al: bezint eer ge begint.
Het probleem is alleen dat een groot deel van de consumer pool zich niet bezint eer zij begint (want Ultra-Curve Super-Duper LED Mega HD 5000+, hurr durr!). Gezien de hoeveelheid onzinnige non-functies en -features in de huidige TV's kan het voor fabrikanten blijkbaar uit te blijven inzetten op dat soort kul in plaats van op functionaliteit met daadwerkelijke meerwaarde, want het verkoopt blijkbaar goed genoeg. En daar zijn die consumenten die zich wel eerst informeren wel degelijk de dupe van, hoe zeer ze zich ook een slag in de rondte informeren.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 22 juli 2024 14:58]

Ja, dat klopt. Totdat je dus zo'n actie krijgt zoals bij Philips nu, waarbij ze in eerste instantie aageven zo'n functie niet langer te ondersteunen (want "reden X"), en na een hoop commotie en ontevredenheid toch maar op hun schreden terugkeren, omdat ze donders goed weten dat een consument zich niet twee keer laat pakken. En bij een eventuele vervanging misschien niet automatisch voor dezelfde fabrikant kiest...
Ik denk dat de TV fabrikanten denken dat ze met dit soort extra's beter zullen verkopen. Als ze in de waan zouden zijn dat ze iets zouden toevoegen, dan zouden ze er wel wat meer aandacht aan besteden in plaats van een goedkope snelle oplossing te bieden die maar beperkte tijd meerwaarde biedt.
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Aan de andere kant zien we (gelukkig) ook dit soort berichten: [1] & [2]

Dus misschien begint men een beetje in te zien dat een consument niet ieder seizoen een nieuw model tv aanschaft.
Anoniem: 457607 @oehoe17 januari 2017 23:46
Ik denk dat TV fabrikanten wel degelijk bewust zijn van het feit dat 9 van de 10 features onzin zijn. Maar ze moeten er toch mee door, willen ze nog iets verkopen.

Een TV is een bijzonder niet-interessant produkt voor een bedrijf. Het heeft een zeer lange levensduur in de meeste gevallen, het merendeel van de markt zit in het lage- tot middensegment, waar geen knoop te verdienen is en de prijs onder je kont uit roest.

Zoals ik het zie komt er maar eens in de 10 jaar een waardige feature om een nieuwe TV te overwegen. De vorige was full HD, en de nieuwe doorbraak is OLED. De rest daartussen beschouw ik allemaal als onzin.
Het is wel degelijk handig te zoeken op smart functionaliteit, maar dan wel op 'niet' filter ingesteld... Werkt voor geen meter en voegt niets toe wat een Chromecast/mediacenter veel beter kan :)
Geen enkele niet-smart tv geeft een bijzonder goed beeld. Eens je de absolute instapmodellen voorbij gaat, is smart een gegeven. Ik gebruik de smart functionaliteit vaak. Ik speel nes en snesspellen op een emulator, stream video vanaf nas, kijk youtube en netflix. In heel wat modellen van Philips en sony zit die google cast functionaliteit ingebouwd. Nee, doe mij maar smart :)
Het wachten is dus totdat Netflix, Youtube en/of de aanbieder van de emulator er mee stopt omdat die smart functies nooit geupdate worden en de achterliggende service wel. Dan ben jij ineens ook een heel stuk minder blij met het niet-werkende smart gedeelte.

En waarom zou je niet op een extern apparaat naar keuze Netflix, Youtube en NES kunnen kijken/spelen? Waarom moet het perse in de TV ingebouwd zitten? Die losse apparaten kun je vervangen wanneer het jou uitkomt zonder je dure TV weg te moeten doen :)
Omdat ik niet meer betaal voor een smart-TV dan een niet-smart-TV. Bovendien vind ik het wel aangenaam slechts een afstandsbediening te moeten hebben. Op deze manier is het gewoon lekker simpel, zo begrijpen mijn niet zo techsavy huisgenoten ook nog hoe de bediening werkt. De dvd-speler gebruiken is voor sommigen onder hen al een uitdaging.
... gewoon lekker simpel, zo begrijpen mijn niet zo techsavy huisgenoten ook nog hoe de bediening werkt. De dvd-speler gebruiken is voor sommigen onder hen al een uitdaging.
Zo'n tehuis hebben we hier om de hoek ook. Iedereen heeft alleen een lepel, want al dat verschillende bestek is maar ingewikkeld. :)

Niks mis met een afstandsbediening per apparaat.

[Reactie gewijzigd door stresstak op 22 juli 2024 14:58]

In mijn ervaring werkt dat smart-tv juist weer heel erg goed. Had altijd netflix op de aTV ,maar heb de aTV verkocht omdat de tv ook netflix heeft , en 4K ondersteuning heeft. Iets wat de aTV niet kan bieden. Ook Youtube , DS Video en Plex apps van de smart-tv werken echt supergoed bij mij.
Hij zegt ook niet dat het niet goed werkt. Maar we weten wel zeker dat de ondersteuning voor je 'slimme' tv straks een keer stopt en dan zit je binnen de kortste keren met een onveilig/ouderwets gebeuren.

Als je een Domme tv koopt, kun je in principe alles extern toevoegen/wisselen zodat het up-to-date/veilig blijft.
Ik gebruik welgeteld één smart-functie op m'n Sony: Netflix. Voor de rest gebruik ik Steam Link. (Geen tv-abonnement)
Ik heb een Sony TV met goed HD beeld en slechte Smart TV , maar ben voor nederlandse zenders er wel afhankelijk van aangezien voor Android TV via de ShieldTV er geen gratis goeie apps zijn. Dat komt door dat de Nederlands uitzendboeven nu betaalde diensten aan het pushen zijn. Vooral RTL XL. Zij zien hun abonnementsgeld bij de kabelaars verminderen door de cable-cutters.

[Reactie gewijzigd door AtariXLfanboy op 22 juli 2024 14:58]

Wat volgens mij voornamelijk heeft te maken met het zogenaamde smart-TV deel.
Als je de TV alleen gebruikt als een "ouderwetse" TV, tegenwoordig monitor genoemd, dan is er niets aan de hand.
Een TV is niet helemaal een monitor. Een TV doet nog aan beeldinterpolatie en andere beeldverbeterings meuk dat los staat van het "smart" gedeelte
Correct, waarvan je ook kan afvragen of je dat wil ...
Geeft soms (vaak?) vreemde effecten in het beeld.
Ja dat is wat anders. Maar als je een filmpje afspeelt in WMP, doet die dan ook aan softwarematige beeldinterpolatie? Het doet wel aan upscaling.
Niets 'moet'. Je hoeft helemaal niet mee met de nieuwe features hoor, mits je tv niet kapot gaat kun je er tegenwoordig nog steeds jaren mee vooruit.

[Reactie gewijzigd door karazz op 22 juli 2024 14:58]

Klopt, je wordt alleen afhankelijk van externe oplossingen.

Maar dat soort veranderingen gebeuren vaker. Je mag bijvoorbeeld met je oude dieselauto sommige stadscentra niet meer in (milieuzone). Daarvoor waren het de benzineauto's die afhankelijk waren van geloode benzine. Etc.
Je oude NMT telefoon werkt ook niet meer.
En probeer nog maar eens ergens grammofoonplaten te kopen... Ohnee, die zijn weer terug ;)
Dat was vroeger evengoed het geval (VHS, Betamax, DVD, consoles, ...)

Als je provider het analoge TV-aanbod afbouwt of stopt, stond je daar ook mooit met een oude CRT met coax aansluiting.

Zeker in dit geval, waar de reden voor het probleem bij externe diensten ligt, is het wat vreemd dat de TV fabrikant een oplossing moet bieden.
Als hij eenmaal gekocht is 'moet' je wel... Op mijn TV heeft Philips (TPV) zijn hele besturing (menu, afstelling, etc) in android apps gegooid. Met brakke updates hebben ze het toch voor elkaar dat ik niet meer voor Philips ga kiezen bij een volgende tv.
Hoe moet ik zien dan dat je een nieuwe tv 'moet' kopen na enkele jaren? In dit geval is het onhandig in elkaar gezet, maar ik neem aan dat je tv wel gewoon bruikbaar is? Mocht de ondersteuning stoppen en er geen brakke updates meer voor jouw tv uitgebracht worden is er toch nog steeds niets aan de hand?
Kan me vergissen, maar de enige 'moet' kan zijn dat je tv simpelweg niet meer functioneerd. Óf dat je tv dusdanig verouderd is dat je nieuwe apparaten er niet meer op aan kunt sluiten omdat die poorten niet simpelweg niet op je tv aanwezig zijn.
Nou, als je beeldinstellingen niet fatsoenlijk worden onthouden en je dus elke keer je menu in mag om een beetje beeld te krijgen vind ik dat eigenlijk een reden tot ontevredenheid. Je mag toch verwachten dat dat soort dingen 'normaal' werken? Na een aantal updates die dit probleem nog steeds niet hebben opgelost 'moet' ik maar wennen aan de beeldverbeteringen die de heren firmwareontwikkelaars hebben bedacht... En nu gaan ze ook nog advertenties toevoegen aan een tv DIE AL BETAALD IS. Kom op zeg!
Je kan nog steeds 25 jaar met een TV doen.
25 jaar geleden zaten er namelijk nog helemaal geen content bronnen in een TV, met uitzondering van de tuner en had je altijd externe apparaten nodig om andere content op je TV te krijgen (VHS, DVD, etc...)
De tuner doet het nog steeds (ook in de huidige TV's) en met een extern content kastje / stick kun je de TV nog steeds gebruiken.

Maar als je nieuwe features wil, tsja, dan moet je een nieuwe halen, maar dat was 25 jaar geleden ook zo. Er is niets veranderd...
Het gaat hier niet om nieuwe features.. het gaat om features die er al waren en die niet meer werken. Dat is een groot verschil. Om even in jouw vergelijking te blijven: Je koopt een TV met enkel een tuner. Je betaalt hier de hoofdprijs voor want je neemt natuurlijk een premium model en opeens wordt je tuner niet meer ondersteunt en dat in een jaar of 7 tijd. Ja, wordt er gezegd: je kan een videorecorder kopen en daar zit een ander model tuner in die wel werkt (je zgn. extern content kastje). Sorry, maar je wilt niet weten hoeveel mensen er dan op hun achterste benen gaan staan. Tja, de TV werkt nog steeds: maar doet dus niet waarvoor je hem gekocht heb en dat was: tv kijken.

Zo ook met de mensen die in 2009 een tv kochten om online content te bekijken. Er zullen er vast wel een paar geweest zijn die bij de Mediamarkt stonden en vroegen om een TV waar ze zonder moeilijk gedoe op naar Netflix konden kijken. Deze functionaliteit leek hen nu afgenomen te worden en ze hebben al het recht om daar over te reclameren.
Maar dat kan je net zo goed over bijvoorbeeld Ziggo of Netflix zeggen.
Als zij zeggen: je analoge tuner gaan we niet meer ondersteunen, je hebt een STB nodig om TV te kijken of Netflix zegt: sorry, maar wij gaan onze app niet meer updaten op oude platforms, dan heb je dus hetzelfde probleem.

Youtube, Netflix, etc... hebben SHA1 laten vallen, daardoor werkten deze functies niet meer op de Philips TV, dat ligt natuurlijk niet helemaal aan Philips. Een Philips Matchline kon je ook niet op afstand updaten.
Ach software die vast zit aan een machine is al snel achterhaald.. zie ook navigatie pakketten in auto's, media software op een TV, audio receiver met ingebouwde x-y-z audio dienst etc.

De TV doet na 7 jaar nog wat hij hoort te doen, TV weergeven, de rest is bijzaak.
25+ jaar was ook vroeger wel veel, maar 10-15 jaar was wel gebruikelijk.
Vind ik niet erg cq verwonderlijk.

Vroeger had je niet zo'n stormachtige technische ontwikkeling op TV gebied (en ook andere gebieden) waardoor je inderdaad jarenlang met een TV kon doen.
Internet en dat soort zaken bestonden niet.

Technologische ontwikkeling gaat momenteel zo hard, zodat iets van vandaag over max 2 jaar al achterhaald is.
Vroeger ging er één kabel in (antenne) en je had TV. Als je een luxe TV had, waren er twee (SCART), wellicht drie (composiet) ingangen! Vier (S-Video) als je echt veel geld had. Allen waren ze simpel, analoog en er passen iets van 576 lijntjes in. Dat was ook wel het meeste van de TV. Beeld laten zien, en misschien nog Teletekst als het mee zit.

Nu moet er van alles op en aan komen. 4K beeld, Full HD beeld op 60Hz, internet-TV, on-demand video, YouTube, Facebook op je TV, dingen terug kijken, nog de nieuwe PS4 Pro van zoonlief aan kunnen sluiten, het liefst volledig met 4K en HDR ondersteuning, direct babyfilmpjes vanaf je tablet naar je TV kunnen streamen van je zus die aan de andere kant van de planeet woont. Hierdoor is het complex geworden. Gebruik je een televisie zoals "vroegâh", dan is het nog steeds een kwestie van stekker d'r in, anenne d'r in en gaan met die banaan. Ouderwets het programmaboekje erbij pakken of zappen, want vroeger had je ook geen programmagids op TV.
Vroeger kon een TV ook niet meer dan alleen analoge TV weergeven. De Philips TV's waar dit artikel over gaat hebben nooit problemen gehad met het weergeven van TV zender.
Ik denk dat je voor 25+ jaar wel erg ver terug in de tijd zult moeten....

Maar ook deze TV doet na 7 jaar nogsteeds wat hij origineel deed. Dat content providers je naaien is een ander verhaal. En dat is wat hier het geval is.....
En wellicht ook grappig daar aan; dit zijn functionaliteiten die die "25+" TV überhaupt nog niet had. Datgene wat die TV vroeger deed, doen huidige TVs ook een stuk langer dan 7 jaar.

Ik heb geen 4K, geen HDR, geen curved of 3D (beide zaken die als een baksteen gevallen zijn ondertussen). Ik hoef dus ook niet iedere paar jaar een nieuwe TV te kopen. Niemand hoeft dat. En daarmee gaan TVs dus nogsteeds rustig minstens een jaar of 10 mee, zo niet langer. Tenzij je inderdaad in al die marketing hype trapt. Maar ook dat was vroeger niet anders.

Koel man, die zwart wit TV. Ik heb er één met ingebouwde speaker!
Oh, maar ik heb kleur!
Oh, maar ik heb een groter!
Oh, maar ik heb stereo!
enzovoorts enzovoorts. En daar zit sinds de jaren 80 al geen 10 jaar meer tussen, tussen die verschillende marketing hype features.....

Ofwel: Niets nieuws.
De eerste TV's kwamen in 1951 in Nederland voor het publiek beschikbaar. Die gingen echt geen 25 jaar mee. Mocht dat echter wel het geval zijn geweest, dan had je in 1967 aanleiding om deze in te ruilen. Toen kwam namelijk de kleurentelevisie. Dat was 16 jaar na de indtroductie in Nederland. Dus binnen die 25 had je sowieso wel een goede aanleiding gehad om te switchen. Nog los van het feit dat ook toen de televisies om de paar jaar wel nieuwe features kregen (denk aan de introductie van stereogeluid, meerdere kanalen en later de afstandsbediening, of de introductie van nieuwe aansluitmethodes).

Sindsdien zijn de ontwikkelingen op het gebied van techniek natuurlijk in een sneltreinvaart gekomen. En niet alle veranderingen en ontwikkelingen zijn een vooruitgang gebleken, denk aan 3D dat uiteindelijk toch niet echt door is gebroken op consumententv's.

Maar je kunt nog altijd prima 15 jaar met een TV doen als hij het technisch blijft doen, maar dat is altijd de vraag geweest. Je hebt dan misschien niet meer de best mogelijke beeldkwaliteit van dat moment, maar dat had je 15 jaar geleden ook niet met een TV van 5 jaar oud.
Anoniem: 388974 @Hoppa!17 januari 2017 16:24
Ik heb in 1992 een van de eerste breedbeeld TV's gekocht (Nikia van FL 4000,- (rib uit mijn lijff) die heb ik in de lucht kunnen houden tot 2010 (vaak een nieuwe hoogspanningstrafo moeten vervangen :( ) maarr moet zeggen goede beeldkwaliteit (zkere toen ik op een bepaald moment een palplus decoder erbij had (alleen zwaar geïrriteerd dat het zolang duurde totdat 16:9 echt uitgezonden werd
Nu heb ik al 6 jaar een 21:9 toestel (erg tevreden mee (en nee het "smart" deel gebruik ik niet) maar ben nog steeds blij dat ik geen films op TV zie met balken onder en boven :-)
Tja als het puur om beeldkwaliteit gaat, zal ik echt niet bij de top zitten, maar met een goede Blu - ray is jet goed aan te gluren....
En gezien de eerdere berichten over de groeiende afvalberg, zouden producenten afgerekend moeten kunnen worden op het "voortijdig" verschotten van hun producten ....
(Ja ik snap dat er genoeg mensen zijn die graag het nieuwste en "beste" willen hebben, maar die kunnen verkopen of naar de kringloop (dan zou het dus niet gelden als "voortijdig) .
Ik denk dat de sleutel inderdaad ligt bij de producenten. Ik ben redelijk liberaal ingesteld en dus geen voorstander van allerlei regelgeving voor de industrie, maar een bepaalde impuls die er voor zorgt dat de levensduur van apparaten weer omhoog gaat juich ik enorm toe. En dan doel ik op de technische levensduur EN ondersteuning.

Ik vind namelijk ook dat mensen veel te veel geilen op het nieuwste/duurste/grootste/mooiste/modernste modelletje, zonder zich ooit af te vragen waarom ze nu eigenlijk hun oude apparaat vervangen. Of waarom ze geen genoegen nemen met 90% van de prestaties/mogelijkheden als dat maar 50% van de prijs betekent.

Daar komt bij dat het repareren van apparaten (als ze al lang mee gaan) vaak ook, verhoudingsgewijs, achterlijk duur is. Een wasmachine laten repareren is vaak de moeite niet, temeer omdat er eerst iemand moet komen om te onderzoeken wat er mis is en die al minimaal € 100,00 rekent. tegenwoordig redeneert men dan toch vaak dat zo'n apparaat toch al 8 jaar is en wordt hij vervangen. Terwijl ook een hedendaagse wasmachine met goed onderhoud tegen geringe kosten minimaal 2x zo lang in de lucht te houden is. Het hele fabeltje dat witgoed niet meer 'built to last' is, is lariekoek. Alleen waren de reparaties vroeger goedkoper en door de stand van de techniek eenvoudiger.
Anoniem: 388974 @Hoppa!18 januari 2017 08:33
Mee eens, echter met een opmerking dat meerdere witgoedfabrikanten bijvoorbeeld de trommel uit een stuk maken, zodat als een lagertje vervangen zou moeten worden dit gewoonweg niet meer mogelijk is, en je dan dus gedwongen word om 400,- voor een nieuwe trommel uit te geven (jouw dure onderdelen), met als gevolg dat er dus dan maar een nieuwe gekocht wordt (heel begrijpelijk trouwens (maar dat zouden ze du s echt aan moeten pakken (is nog goed tegen de werkloosheid ook :)
De eerste TV's kwamen in 1951 in Nederland voor het publiek beschikbaar. Die gingen echt geen 25 jaar mee. Mocht dat echter wel het geval zijn geweest, dan had je in 1967 aanleiding om deze in te ruilen. Toen kwam namelijk de kleurentelevisie. Dat was 16 jaar na de indtroductie in Nederland.
De eerste TV (zwart-wit) van mijn ouders was een afdankertje die al heel wat jaartjes dienst had gedaan; en die ging inderdaad mee tot aan de introductie van de kleuren TV.

Zelf heb ik toen ik jonger was op mijn slaapkamer een kleine Philips TV gehad uit ca. 1980. Die TV heeft nog zeker tot aan 2005 dienst gedaan, toen ik een Samsung Syncmaster TV combi neer heb gezet. Niet omdat de oude TV slecht werd, maar omdat ik een tweede monitor bij mijn PC bij wilde hebben en ik geen ruimte had om deze samen met de TV kwijt te kunnen.

Dus 25 jaar; goed te doen. Als je maar zuinig bent op je spullen. En vooral; als je maar geen goedkope bras koopt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 14:58]

Mijn TV is 6 jaar oud, Philips 9000 serie 46" (2010 model). Destijds een behoorlijk bedrag voor betaald en mijn verwachting is dat het 10 jaar meegaat. Maar 25 jaar is een beetje veel van het goede. moet zeggen dat het wel kriebelt al kijk naar een 4K HDR, maar ik wacht nog even totdat het techniek meer volwassen is.
Vroeger had ik een tv met ingebouwde VHS speler. Die laatste was door de komst van dvd opeens overbodig, maar de tv deed het nog steeds prima. Hetzelfde is het geval met deze televisies.
niet helemaal waar.. dia VHS speler kun je tegenwoordig nog steeds gebruiken om van de analoge tv op te nemen en je oude VHS banden mee af te spelen..
Ha, ze hebben eindelijk een degelijke programmeur gevonden. Het lijkt me namelijk niet meer dan logisch dat een set aan vrij simpele hashing functies als SHA-2 gewoon ingebouwd kunnen worden.
Waarschijnlijk maken ze gebruik van een oude Linux kernel / systeem, waar deze opties simpelweg nog niet ingebakken zaten. Waarschijnlijk waren alle toolchains en ontwikkelings omgevingen al lang ergens in een archief gezet en hebben ze daar al jaren niet meer naar gekeken.
Nu blijkt dat er waarschijnlijk 1 programmeur nog iets terug kon halen en (bijvoorbeeld) een nieuwere versie van OpenSSL nog op deze TV kon plempen zonder al te veel moeite.

Het probleem is niet hoe simpel het is, je moet toch gebruik maken van standaarden. Het is geen kwestie van "even SHA-2 inbakken", ze gebruiken waarschijnlijk Webkit en OpenSSL en om dat degelijk te laten werken, moet je wel alle compontenten goed bij elkaar zoeken en laten werken.
Wat een rommeltje daar bij Philips :o
- oh wacht sha2 kan niet dus functionaliteit vervalt
- laten we item1 en item2 aanbieden om toch smart met de tv te kunnen zijn
- kijk nou, het is alsnog gelukt om het te regelen! (te laat begonnen met de pogingen?)
- verdorie, item2 werkt helemaal niet lekker met de tv, oeps..iedereen krijgt item1, maar als je item2 wil horen we dat graag

Begrijp me niet verkeerd: keurig dat ze dit alsnog oplossen, maar het komt wel heel erg amateuristisch over zo..onnodig veel geheen-en-weer :+ Maar it's the thought that counts, right ;)
Ze zijn er denk ik eerst nog niet eens aan begonnen om het in te bouwen. Het is meer van, ow dat model is zo oud dus we gaan er geen nieuwe software voor bakken. Vervolgens komt het media circus op gang en ontstaat er negatieve publiciteit. Onder druk wordt alles vloeibaar en dan is er ineens wel een oplossing mogelijk. Dit is gewoon damage control geweest, want ze voelden waarschijnlijk wel aan dat anders mensen de volgende keer geen Philips TV meer kopen.
Dat zou best eens kunnen ja. Dom dat ze dat niet van tevoren bedacht hebben, want natuurlijk gaan mensen brommen als er ineens functionaliteit wegvalt. Nogmaals: rommelige toko, maar dat gevoel heb ik sowieso heel erg bij Philips: combinatie van zeer goede producten/afdelingen, en van die gammele rommel of labeltje met de naam erop only. Zo zonde: zo denk je bij Philips niet direct aan kwaliteit. Erg jammer hoor. Begint al met die hork van een site van ze: geen idee wat ze aan het doen zijn, maar er wordt niet doordacht gewerkt op veel plekken..

[Reactie gewijzigd door 2Dutch op 22 juli 2024 14:58]

Ik heb net contact gehad met Philips. De medewerker aan de Chat wist niet van een omruil van de Chromecast naar de Amazon stick.
Er wordt volgens hem dus niet omgeruild...
Dat is anders dan ik hierboven lees...
hetzelfde, de chat medewerker twijfelde er zelfs aan of het wel een echte woordvoerder was geweest die het aan Tweakers had doorgespeeld, lekker communicatie zeg, heb het nieuwsbericht doorgestuurd maar nog steeds was het antwoord nee.
Ik wacht maar op een update van Tweakers en anders probeer ik het zometeen nog maar een keer.
Wie geen interesse heeft in het smart gedeelte koopt beter gewoon een model van het jaar ervoor. Ok, nu zitten we met de HDR overstap. Maar zelfs dan nog vraag ik me af of het loont per se het nieuwste(duurdere) model te kopen. Ook tv fabrikanten hebben er tegenwoordig een handje van weg om jaarlijks snufjes uit te vinden waardoor jij zou moeten denken een nieuwe nodig te hebben.

Ik ben nog steeds héél gelukkig met mijn full HD 2012 tv. Wanneer correct ingesteld moet hij niet ver onderdoen voor de nieuwe showroom modellen.
Anoniem: 498327 @System18 januari 2017 07:54
Of je koopt een monitor. Die zijn niet meer beperkt tot 27 inch. Ik zou graag zien dat Tweakers bij een volgende TV vergelijking ook een paar monitors meeneemt. Bijvoorbeeld een 40-50 inch 4K paneel.
Vaak kosten die meer dan een tv alternatief.
Anoniem: 498327 @System19 januari 2017 11:27
Prima toch, je doet er ook 3x zo lang mee. Hoe meer we non-smart kopen, hoe verder de prijs daalt. Gebeurt al. 3 jaar geleden was 30 inch monitor zo 2000€, en groter zat je aan smartboards van 5000€ of meer. Nu heb je 40 inch voor 500-600€, en dan heb je de top qua contrast, gelijkmatige belichting, gamut en naturelle weergave. Die goedkope TV betekent ook 2 dagen hoofdpijn om m te temmen

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 22 juli 2024 14:58]

Waarom? Ik heb een smart tv, maar gebruik dat gewoon niet. Hij voeldoet nog perfect als TV. :)
Wat kan mij het schelen als ze mijn smart gedeelte blokkeren. Zal het waarschijnlijk pas na maanden merken. :)
Anoniem: 498327 @System20 januari 2017 16:27
Omdat ie 1 minuut opstart, geen auto input doet, onnodig beeldverbetert, zonder afstandsbediening weinig uithaalt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.