Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Samsung blokkeert toewijzen Bixby-knop aan andere app op Galaxy S8 met update'

Door , 135 reacties

Samsung heeft een update uitgebracht die apps blokkeert voor het toewijzen van een nieuwe functie aan de Bixby-knop op de Galaxy S8. De update lijkt vooralsnog alleen te zijn uitgebracht bij de Amerikaanse tak van provider T-Mobile.

Het bestaan van de update voor de Amerikaanse T-Mobile lijkt erop te wijzen dat de fabrikant in de komende weken of maanden de apps die de Bixby-knop een nieuwe functie geven ook kan blokkeren in de Benelux. Android Police claimt op basis van eigen tests dat alle 'remapping-apps' niet meer functioneel zijn na de update.

Samsung zette de knop op de linkerkant van de behuizing om gebruikers snel toegang te geven tot Bixby, de digitale assistent van de Zuid-Koreaanse smartphonemaker. Samsung wil Bixby niet alleen in smartphones integreren, maar later ook laten werken met andere apparaten. Omdat de digitale assistent een online dienst is, zijn een internetverbinding en elektronica om spraakcommando's op te vangen genoeg om Bixby te integreren. Daardoor moeten klanten met airco's of koelkasten van Samsung in de toekomst ook gebruik kunnen maken van Bixby.

Vlak na de release van de Galaxy S8 verschenen de eerste apps om de Bixby-knop een andere functie te geven. Sommige andere smartphones hebben ook een functie om willekeurige apps te starten zonder het scherm aan te raken. Bij de BlackBerry KEYone werkt dat met de Convenience Key, bij de HTC U11 gaat dat via knijpen in de zijkanten van het toestel.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

10-07-2017 • 07:40

135 Linkedin Google+

Reacties (135)

Wijzig sortering
Toch bijzonder dat Samsung voor dit soort (onzinnige?) zaken wel snel een update uit kan brengen, maar voor belangrijkere zaken als Android-updates niet of met behoorlijke vertraging. Weliswaar is dit alleen van toepassing voor de Galaxy S8, maar toch.

Een dedicated knop voor een spraakassistent die nog niet eens in de basis gebruikt kan worden, laat staan ten volle in eigen taal, moet naar mijn idee toe te wijzen zijn aan andere (nuttigere) applicaties of acties. Jammer dat deze update nu doorgevoerd wordt.
Wat een BS. Je vergelijkt nu het updatebeleid voor entry-level met een update voor een flagship. Als je je nou een klein beetje zou inlezen, dan zou je weten dat de meeste fabrikanten hun flagships ruimschoots van updates voorzien (bijvoorbeeld >20 tot nu toe voor de S7-serie). Maar het is natuurlijk wel lekker makkelijk blaten ;)

Ik vraag me af of de Bixby-knop hier ook gelocked gaat worden. Zolang er geen ondersteuning is voor lokale Europese talen zou ik het een vreemde keuze vinden. Voor de US vind ik het daarentegen een logische keuze om de knop te locken. Je wil het zo simpel mogelijk maken om jouw dienst te gebruiken, zeker wanneer je concurrenten (Google, Apple, Amazon) daar al een tijdje mee bezig zijn.
Ik vraag me af waarom de knop gelocked wordt. Samsung kan zichzelf ook eens af gaan vragen waarom mensen de knop willen gebruiken voor andere doeleinden. Als mensen blijkbaar de knop willen gebruiken om bijvoorbeed whatsapp te openen en niet bixby dan wil dit dus zeggen dat bixby niet de functies biedt die de gebruiker verwacht of nodig heeft.

Sterker nog. samsung zou zelfs de functie moeten bieden om zelf te kiezen wat je met die knop wil doen. Je kunt bixby door de strot van je gebruikers duwen net als ze al heel lang deden met al die bloatware. maar ook daar waren mensen totaal niet van gediend. Nu beginnen ze weer het gekut met een flut voice assistant. Soms vraag ik me wel eens af wat voor idioten er werken bij zulke bedrijven en wie het in hun hoofd halen om zulke beslissingen te maken.

Een maat van heeft laatst de s8 gekocht. het eerste wat hij tegen me zei was: ik hoop dat ik die knop ergens anders voor in kan stellen. Samsung slaat in mijn ogen hiermee de plank weer volledig mis. Het is een super idee om een extra knop toe te voegen... de behuizing heeft er meer dan genoeg plek voor, maar vervolgens er verplicht een niet werkend stuk software mee op te starten terwijl er al eentje ingebakken in android zit die 100x beter werkt... dat kan ik echt niet volgen.

Zorg eerst verdomme dat je software fatsoenlijk werkt in alle talen voordat je met zoiets idioots komt samsung.
Je vergelijkt nu het updatebeleid voor entry-level met een update voor een flagship
Je doet net of dat logisch is. Dat is het natuurlijk niet! Veel van die updates zijn veiligheid updates en bugfixes, die horen alle toestellen te krijgen en allemaal even snel. Of ze nu een ¤800 vlagschip zijn of een ¤150 nudget model mag niet uitmaken.
Mijn S5 krijgt elke maand een update, vind dat vrij netjes voor een wat ouder toestel.
Zijn dit updates aan Android en / of de systeemveiligheid? Of krijg je elke keer updates aan Samsung-apps die op die manier binnen komen? Op mijn oude Xperia Z kreeg ik ook geregeld updates. De gewone apps verliepen zoals normaal via de Playstore; de Sony-apps vaak via een update van Sony zelf.
Elke maand sinds eind december heb ik volwaardige android/security updates gehad voor android via OTA. Dus volledige installatie, boot en configuratie van alle apps duurt altijd even voordat ie klaar is. Als ik het goed heb heeft Samsung dit ook belooft om elke maand te proberen security updates te geven dit jaar, maar neem aan dat de providers daar ook in mee moeten werken. Ikzelf zit bij KPN en de ene keer is het aan het begin en andere keer aan het eind van de maand, maar heb echt elke maand een update gehad dit jaar en was daar zelf ook verrast door sinds ik daarvoor maar zelden updates kreeg.
Zeer, zeer netjes! Dat mag gezegd worden. :)
Alle Samsung apps gaan of via de play store of via de Galaxy app store
Mijn s5 had een jaar na de release voor Android 6.0 nog geen update. Na contact met Samsung vonden ze spijtig dat ik nog geen update had. Uit pure frustratie er dan maar cynogenmod erop gezet en telefoon werkte ineens veel sneller. Nu met lineageos krijg ik wekelijks updates, dat is pas service.
Meningen en realiteit stroken niet altijd met elkaar. Je zet de meeste resourcces in op het product wat het meeste oplevert. Entry-level verdienen ze een heel stuk minder op dan op de flagships (die ook bijna alle media-aandacht krijgen). Daarnaast krijgt ook het lagere segment bij Samsung ruim voldoende updates, alleen is de frequentie daar lager. We leven (helaas) nog steeds in een wereld gedreven door commercie, waar de almighty $$ de scepter zwaait.
Al die updates kosten Samsung geld. Samsung kiest ervoor om de duurdere toestellen de meeste en snelste updates te geven. Dat zorgt er immers voor dat die mensen de volgende keer weer een duur toestel kopen. Op die dure toestellen maakt Samsung uiteraard de meeste marge. Zakelijk een begrijpelijk beleid. Maar maatschappelijk verantwoord is dat niet. We zouden als burgers dan ook moeten eisen dat de wereld niet om het geld draait maar om ons burgers.
Het gaat voor Samsung om Business en ja er moet ergens een verschil zitten toch tussen een low-end en een high-end toestel. Je betaalt meer voor de extra's die je erbij krijgt ten opzichte van een low-end smartphone. Samsung voldoet dus gewoon aan de Maatschappelijke eisen.
Hoeveel toestellen heeft Samsung nu in 1 generatie? Volgens mij nog altijd te veel met te weinig verschillen of zinloze verschillen. Het aantal toestellen waarvoor ze updates zouden moeten uitbrengen verminderen zou kunnen helpen.
Ik deel die mening, alleen jammer dat de realiteit anders is. Probeer jij maar om alle wereldregeringen ervan te overtuigen dat geld niet alles is. Ik denk dat je eerder succes hebt met een kat leren praten :)
Ik zou zelf persoonlijk dan toch liever met mijn kat praten :p
Maar dat neemt niet weg dat we moeten streven naar beter: Wereldvrede, geen honger, Samsung updates voor alle toestellen, milieuvriendelijk handelen. Dat soort dingetjes :)
Een goedkoop toestel woord op van alles bezuinigd zij het camera zij het updates.
Daar kan jij niet mee eens zijn maar dat bepaal jij niet.
Als updates geen kosten mee brengen dan zou het pas niet logisch zijn.
Dat bepaal ik inderdaad niet. Zou ik het bepalen dan maakte Samsung deze fout niet. Want fout is het om betalende klanten niet van beveiligingsupdates te voorzien omdat ze wat minder voor een toestel betaald hebben. Veilgheid is er voor iedereen maar luxe features, specificaties, en mooie afwerking hoeven er alleen voor de duurdere toestellen te zijn.
Als jij het zou bepalen dan nog zou je het niet doen.
Het is kosten en baten.
Want updaten breng kosten mee kosten die jij/ik niet zien/weten.
En mensen accepteren het dus woord er niks gedaan.
Het zijn inderdaad kosten baten. Slecht onderhouden van goedkopere toestellen van Samsung kan twee dingen betekenen: 1] dat ze volgende keer een beter onderhouden duurdere Samsung kopen 2] dat ze wat anders dan een Samsung kopen.
En met het steeds grotere aanbod van goede maar goedkopere Chinese smartphones loopt Samsung met de huidige strategie een steeds groter risico.
vergeet 3] samsung is een bekend naam en mensen vinden dat belangrijker dan je eerste 2 punten.
daarbij huawei is ook niet zoveel beter met het updaten.
Wat een BS. Je vergelijkt nu het updatebeleid voor entry-level met een update voor een flagship.
Onzin, de meeste samsung flagships (al helemaal 1/2 jaar terug) krijgen android updates ver nadat ze uit zijn. Dit komt voornamelijk door het interface wat ze mee leveren (bij samsung touchwiz) door zo'n relatief grote skin mee te leveren op het android OS moeten ze bij iedere update veel aanpassen. Zo zag je dat motorola en sony telefoons een stuk sneller geupdate werden omdat die heel dicht op stock android zitten.
Dat zeg ik toch? :)
dan zou je weten dat de meeste fabrikanten hun flagships ruimschoots van updates voorzien (bijvoorbeeld >20 tot nu toe voor de S7-serie).
Er werd gezegd dat het laat werd ge-update. Dit klopt ook maar jij noemt dit `BS`. "Ruimschoots" is ook onzin. een patch om 1 miniscuul SAMSUNG foutje weg te halen noem ik geen OS update. EN hoe langer het duurt om hun skin aan te passen aan updates hoe meer security risks, ofwel entry level of flagship maakt geen bal uit zolang het allemaal een custom skin draait die niet bij stock in de buurt komt.
Toch bijzonder dat Samsung voor dit soort (onzinnige?) zaken wel snel een update uit kan brengen, maar voor belangrijkere zaken als Android-updates niet of met behoorlijke vertraging. Weliswaar is dit alleen van toepassing voor de Galaxy S8, maar toch.
Alsof 1 regel code net zo makkelijk is aan te passen als miljoenen regeles waar weer 1000den andere dingen van afhankelijk zijn waarvan de werking toch wel iets meer invloed heeft 8)7

De update waar het artikel over spreekt is gewoon een securityupdate (van net 1 maand oud). En die minihandeling om die knop te blokkeren is dus ook niet specifiek de rede geweest hem uit te brengen. https://www.sammobile.com...oad/G955USQU1AQFJ/177651/
Die updates worden gewoon door google aangeleverd, die hoeven ze alleen te testen en hun sausje weer overheen te gooien.
Dat alleen te testen is gigantisch veel werk. Eerst moet je wat je binnenkrijgt aanpassen om vervolgens alles, maar dan ook werkelijk alles te testen of het nog werkt. En dat per toestel. Daar gaat gigantisch veel tijd overheen en is echt niet zomaar even gedaan.
Dat heeft er ook vooral mee te maken dat Samsung er altijd een handje van heeft (had?) om het systeem dusdanig ingrijpend te veranderen, dat het ze zoveel meerwerk oplevert.

Als ze TouchWiz een flinke afslankingskuur zouden geven, kan het ook veel sneller...
Tja. Als je geen TouchWiz wilt maar een meer vanilla ervaring kies je een ander merk. Dit soort differentiatie is toch juist de kracht van Android?
Helaas zijn er weinig Android telefoons met dezelfde quality hardware en design net als bij Samsung. Ik heb puur de S8+ gekocht vanwege dat maar al die BS zoals Samsung Cloud en Bixby etc sloop ik er het liefst uit.
Klopt maar waarom zouden ze dat doen? Het is overduidelijk Samsung niet bepaald een slechte tactiek heeft gekozen ;)
Met de S8 is Touchwiz behoorlijk afgeslankt, werkt nu ook stuk beter, ze noemen het nu ook geen Touchwiz meer maar Samsung Experience.
Of je iets 1x per jaar test, of 1x per week test, zou weinig uit moeten maken. Ten minste, als je geautomatiseerde regressie testen hebt. Wat iedere software leverancier zou moeten hebben tegenwoordig, imho. Als je alles handmatig moet testen, dan ga je nooit kwaliteits software leveren.
Je gaat een grote update bij lange na niet in één week testen. Je maakt vaak eerst een beta (die geheid automatisch getest is), die je laatst testen door een groep gebruikers. Daarnaast moet een update getest worden door providers die mogelijk bevindingen hebben. Je gaat vaak door een paar versies heen voordat het goed is. Het testen en uitbrengen van een grote update duurt vaak maanden.
Nieuwe functionaliteit duurt langer om te testen. Omdat je nieuwe regressie-testsscripts moet schrijven. Maar het testen van oude functionaliteit zou veel sneller moeten gaan.

Tenzij er geen echte regressie-testen zijn. En alles met de hand zou moeten worden getest. Dat is niet slim. En toch denk ik dat dat vaak het geval zal zijn. Dat was het punt dat ik probeerde te maken. Er zijn te weinig fabrikanten die geinvesteerd hebben in echt geautomatiseerde regressie-testen.
misschien moet Samsung dan eens stoppen met het uitbrengen van een veelvoud aan toestellen? Gewoon 3 lijnen (S-lijn, Note-lijn en een budget lijn).

Daarnaast blijven ze oude toestellen moedwillig een oudere versie van Touchwiz meegeven terwijl er voor het daaropvolgende toestel al een nieuwe Touchwiz was (Note 4 bleef op oude bloated versie steken terwijl de S6 een lichtere versie kreeg). Zelfs bij de sprong naar Android 6.x bleef de Note 4 de oudere Touchwiz houden.
Zo zorgt Samsung er zelf voor dat testen gewoonweg meer tijd vergt.
Ze zijn natuurlijk als de dood dat er een of andere superhandige toepassing voor komt van een app en dat ze daarna nooit meer die knop terugkrijgen op het moment dat bixby een beetje gaat werken:)
De S-toestellen van Samsung worden toch wel goed up-to-date gehouden. Hell, deze patch is onderdeel van een security patch :P
Voor iedereen die een optie zoekt die wel blijft werken: https://play.google.com/s...inate.bixbybuttonremapper

Deze app doet niets met de knop, maar sluit de Bixby app zodra deze wordt geopend om daarna de geprogrammeerde handeling te doen. Niet zo vloeiend, wel effectief.
Goede tip, thanks. Maar nog niet helemaal wat ik wil. Zijn er niet een paar Bixby systeemapps die je kunt disabelen of zoiets?
Met Package Disabler kun je alle Apps (Bloatware) uitzetten. Zo ook alles waar Bixby in voor komt. Zo gebeurd er niets meer als je op de knop drukt. Met de andere apps start Bixby heel even op. Als je Bixby disabled met deze app gebeurd er niets. Top dus! En dit zonder root.

[Reactie gewijzigd door Yargo op 10 juli 2017 09:14]

Ik heb dit ook gedaan sinds ik het toestel heb (via Adhell). Het enige nadeel is dus dat je een knop hebt waar je voor de rest niks mee kunt. Zou mooi zijn als ik hem bijvoorbeeld als camera shortcut kan gebruiken (zonder die Bixby takeover apps).
Dat vind ik ook een gemis, toen ik nog geen hoesje eromheen had drukte ik ook regelmatig de Bixby knop in ipv volume omlaag (kan ook gewenning zijn hoor). Dankzij het hoesje druk ik er gelukkig niet meer per ongeluk op.. Wel deed ik de aannamen van ach wat maakt die knop nou uit, is vast wel te koppelen aan je camera (via de standaard instellingen).. Maar helaas 8)7
Leuk dat Samsung dat Bixby wilt pushen, maar waarom via een fysieke knop die maar 1 functie heeft; bixby opstarten? Ik gebruik heel dat Bixby niet, dit terwijl ik deze knop wel voor handige toepassingen wil gebruiken (zoals de camera openen + foto maken).
Thanks, gelijk gekocht!
KIJK, daar hebben we wat aan! :D Thanks man!
Even gezocht in de Play store: https://play.google.com/s...eloper?id=policedeveloper

Is dat deze? Is er ook een variant beschikbaar om eerste te proberen of moet je deze meteen aanschaffen?
Ik heb gewoon direct de Pro aangeschaft omdat ik elders had gelezen dat deze heel goed werkte. En veel geld is het nu ook niet ☺️.
Is ook niet veel geld. Dat is het issue ook niet. Was meer de vraag of dit de app is die jij bedoelt.. anders koop ik direct een app waar ik niets aan heb ;)
die methode werkt dus nu niet meer.

de echte button remappers waren een tijd geleden geblokeerd, maar nu ook de apps die bixby zelf als trigger gebruiken.
Ik snap niet dat samsung niet gewoon de knop toewijsbaar maakt in de settings, dan ben je meteen van het geneuzel/third party apps af. Dan kunnen ze beter voor een motiveringsstrategie gaan (als het goed is gebruiken mensen het toch wel)

[Reactie gewijzigd door Nl-jeff op 10 juli 2017 07:47]

Omdat ze dat natuurlijk juist niet willen. Superstom aangezien bixby nog helemaal niet uit is in het engels. Mochten ze deze update ook in nederland gaan uitrollen weet ik wel dat dit voor veel kennissen van mij de laatste samsung is. Die hebben namelijk ook die knop geremapped omdat bixby in het nederlands waarschijnlijk niet uitkomt voor de lancering van het volgende toestel. Heeft dus helemaal geen nut nu die knop.
Mwah, lijkt me sterk dat dat een reden zou zijn om nooit meer een samsung te kopen. Alsof die telefoon zonder het kunnen toewijzen van die knop ineens niet meer nuttig of functioneel is.

Het is (heel) handig om die knop toe te kunnen wijzen ja, maar noodzakelijk nou ook weer niet.
Het is meer iets de welbekende druppels en de emmer.

Heb het zelf ook hoor. Vanaf de S2 alle Galaxy's gehad. Prachtige telefoons, en zelfs de core van TouchWiz kan me wel bekoren. Maar het constante opdringen van allerlei Samsung bloatware heeft voor mij toch altijd een smet geworpen op deze serie.

Probleem is dat het langzaam indringender en irritanter begint te worden. Sinds de laatste systeemupdate meldt het toestel zich bijna dagelijks dat er een update klaarstaat om 'de prestaties te verbeteren'. Als je dit uitzoekt op internet blijkt het gewoon weer een extra portie bloatware van Samsung te zijn.

Een fysieke knop opofferen voor deze bloatware kan voor veel gebruikers inderdaad wel eens de spreekwoordelijke druppel zijn. Ik zit niet te wachten op Bixby. Ook niet op andere spraakassistenten overigens, maar dat is een andere discussie.

Heb nu de S7, de S8 kan me niet bekoren. Stond vorig jaar op het punt om over te stappen op de Pixel, maar vond de prijs/prestatie verhouding daarvan te slecht. De eerste berichten over de Pixel 2 stemmen me helaas ook niet echt hoopvol.

Ach, de S7 doet het nog prima dus noodzaak is er niet echt. Maar het is wel apart dat er ondanks het grote aanbod aan Android telefoons ik geen enkel high-end toestel kan vinden dat me kan bekoren.
Grappig dat je juist deze overslaat. Geen enkele telefoon zal ooit alles goed doen, maar ondanks dat komt de S8 toch wel heel erg in de buurt van de perfecte smartphone. Dat scherm alleen al laat elke concurrent verbleken. Ik probeer niet fanboy-achtig over te komen, maar als ik mijn iPhone 7 ernaast leg krijg ik haast medelijden met mijn iPhone, dat is geen eerlijke strijd.
Jouw definitie van perfect is duidelijk anders dan de mijne. Om te beginnen vind ik het toestel veel te groot.
Mee eens, ik heb een s7 vriendin van mij en s8. Vind er niets aan. En mijn foto's zijn beter vooral de frontcam. Ik vind de s8 ook niet te groot. En wat betreft de bixbie knop. Ze haat dat ding, snapte niets van dat bixbie en gebruikte het ook niet, en is blij dat ze de camera eraan kon koppelen.
De S8(+) is echt een enorme upgrade van de S7 (Edge) is mijn mening, en ik vind hem zeker het geld dubbel en dwars waard. De enige 2 nadelen die ik heb gevonden zijn:
1. Plaatsing vingerafdrukscanner. Deze is erg rot geplaatst, maar daar wen je aan.
2. Bixby-knop. Het feit dat ze Bixby door onze strot willen duwen is natuurlijk belachelijk. Ik ben blij dat er zoveel weerstand tegen is, waardoor we die knop gewoon kunnen omschakelen naar een andere wél handige functie, of hem gewoon uitschakelen.
Een fysieke knop opofferen voor deze bloatware kan voor veel gebruikers inderdaad wel eens de spreekwoordelijke druppel zijn. Ik zit niet te wachten op Bixby. Ook niet op andere spraakassistenten overigens, maar dat is een andere discussie.
Dit is natuurlijk onzin, het is al van vooraf de lancering van het toestel bekend dat er een extra knop op het toestel zit, toegewijd aan Samsung zijn eigen spaakassistent. Als dat een reden is om het toestel niet te kopen, moet je dat niet doen. En anders moet je uiteraard niet moeilijk doen, want het is niet aan Samsung te wijten dat ze alleen willen dat die knop alleen voor Bixby gebruikt wordt.

Daarbij komt dat je diezelfde knop op je S7 ook niet hebt dus je zult em niet missen.
Dat remappen werd juist in veel telefoonwinkels gebruikt omdat bixby voor nederlands nog wel op zich laat wachten en je dan voorlopig een knop had om wat handige dingen aan te koppelen. Veel mensen die ik ken zitten totaal niet te wachten op bixby en het kan ze dus gestolen worden, maar zelf een functie toewijzen is hun in de winkel wel verkocht.
Dan zou ik eerder niks meer in die winkel kopen, die hebben me wat wijsgemaakt wat blijkbaar niet houdbaar is.

Anyway ik denk ook niet dat een knopje, hoewel zeker vervelend/jammer, kopers tegen gaat houden. Zal vast iemand heel stug zijn die hem dan niet koopt. Maar daar houdt het naar mijn idee ook wel bij op.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 juli 2017 08:17]

Je zie het grotere plaatje met opgedrongen updates niet hea? Niet persoonlijk bedoelt hoor maar als karmakeizer van smartphones had ik wel van je verwacht dat je wat kritischer kon kijken naar alle fabrikanten.

Met de Note7 hebben ze dit bijvoorbeeld ook gedaan (daar overigens geheel terecht en voor de veiligheid van heel veel mensen) en zoals @alexbl69 ook aangeeft met andere toestellen ook. "Performance verbeteringen" noemen ze dat dan.

De toestellen zijn prima, maar de software en ondersteuning is twijfelachtig.
Slaat nergens op.. In alle reviews was het duidelijk waar die knop voor is. In de marketing van Samsung ook. Je kunt het Samsung dus niet echt kwalijk nemen...

Ik zou zeggen... Custom rom?

Wanneer een winkel zaken aanraadt waar ze niet voor bedoeld zijn moet je kritisch op de winkel zijn, niet de fabrikant. Kritisch zijn om maar kritisch te zijn is.. onzin, als je het mij vraagt.

Heb zelf ook een S8. Die knop boeit mij he me maal niks! Voor het snel starten van apps gebruik ik het edge screen. Zit ik niet aan 1 keuze vast..
Ik reageer trouwens nog even los op je eerste regel. We kunnen het samsung wel degelijk kwalijk nemen. Bixby had ruim een jaar geleden al klaar moeten zijn!!
March 20: Samsung announces Bixby, a little over a week before unveiling the Galaxy S8 and S8 Plus.
April 12: Samsung confirms that Bixby voice control, perhaps the most anticipated faction of Bixby, won’t be ready in time for the S8 launch in the U.S.
April 21: The Samsung Galaxy S8 and S8 Plus officially go on sale in the United States, Canada, Puerto Rico, and South Korea.
May 1: Bixby Voice rolls out to devices in South Korea, while the company assures the feature will launch in the U.S. “later this spring”.
May 31: The Wall Street Journal reports that Bixby Voice will be delayed until late June, due to the voice assistant “struggling to comprehend English syntax and grammar”.
June 21: Samsung begins rolling out Bixby Voice to beta testers in the U.S.
July 4: Bixby is reportedly having trouble understanding English due to the lack of big data, which is required for deep learning technology. Poor communication between U.S. and South Korean engineers was also cited as a reason for the delay.
Het idee was dus om bixby vorig jaar met de launch van de S8 te lanceren. We zijn nu een jaar verder en er is nog steeds niets bekend over een daadwerkelijke leverdatum. Er zijn daadwerkelijk mensen die dit een reden vinden om hem echt links te laten liggen ondanks de dikke spes: http://www.androidauthori...rollout-galaxy-s8-785284/

edit: Zoals door @Thefonz73 ook aangegeven heb ik mij vergist in de datums. het was dit jaar. Dus nu al een aantal maanden vertraging.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 10 juli 2017 13:26]

Het idee was dus om bixby vorig jaar met de launch van de S8 te lanceren. We zijn nu een jaar verder ...
De S8 is pas in maart dit jaar gelanceerd, niet vorig jaar ...
Het gaat ook helemaal niet per se om die knop. Dat zeg ik toch duidelijk?
Het gaat erom dat ze nu functionaliteit gaan wegnemen waar android juist om bekend staat. Het open karakter en het kunnen remappen van keys is een groot voordeel van android op de nederlandse versie hadden ze gewoon die opties moeten geven voor het kunnen starten van de camera, het aan uit seitchen van de zaklamp en later bixby als optie. Nu zit je met een knop die niets kan het komende half jaar tot jaar.
Ach ja, het open karakter van Android. Ik ben al een poostje uit de Custom Rom scene, maar dan maak je daar toch gebruik van? Dat is nu juist het mooie aan Android.

Je koopt het toestel, met een door Samsung aangepaste Android variant, dat weet je van te voren. Of Bixby nu wel of niet Nederlands of Engels is, ga het toch niet gebruiken, hoeft van mij niet. Toch zit die knop er. Wist ik toen ik hem kocht.

Wanneer er dan Third Party alternatieven komen, zonder ondersteuning van Samsung, die dan door Samsung worden geblokkeerd.. Tsjah. Is niet iets waar ik niet over kan klagen bij Samsung, nogmaals, ik wist dat op het moment dat ik het toestel kocht.

Dat er mensen door een winkel zijn geïnformeerd over third party mogelijkheden, die niet ondersteunt worden, en daarom nu kwaad zijn op Samsung, is naar mijn mening niet terecht. Immers heeft de winkel aangeraden dat het mogelijk is, en de klant dus daarmee een verkeerde keuze laten maken. Daar kan Samsung niks aan doen!
Ik ben al een poostje uit de Custom Rom scene, maar dan maak je daar toch gebruik van? Dat is nu juist het mooie aan Android.
Haha dat is natuurlijk geen oplossing voor de standaard consument die nu met het probleem zit.
die niet ondersteunt worden
Het wordt wel ondersteund. Het is een standaard functie van Android. Daarom is er geen root oid voor nodig. In Android zit het standaard ingebouwd en dat wordt nu dus door samsung gesloopt.
Het kunnen aanpassen van de Bixby knop is GEEN standaard functionaliteit van het toestel. Het is een mogelijkheid die door THIRD PARTY ontwikkelaars is toegevoegd.

Samsung "sloopt" niks, maar blokkeert die apps, die iets doen wat Samsung niet ondersteunt. Je kunt er allemaal andere zaken bij zoeken (dat kan ik ook).

Je mag er natuurlijk een mening over hebben, dat is iets anders.

Wat betreft Bixby die nog niet werkt, is inderdaad slordig. Doet niks af aan het feit dat het veranderen van de functie van de "Bixbie knop" (ja, zo heet dat ding, check handleiding) niet ondersteunt wordt door Samsung, ze er nooit reclame mee hebben gemaakt, en je het dus niet kwalijk kunt nemen dat ze dit doen.
Hoezo kan die knop niets? Vanaf dag 1 kun je die knop gebruiken. Je krijgt dan een overzicht van allerlei zaken op je telefoon. Of het voor jou of voor andere nuttig is, laat ik even in het midden.

Dat de spraak assistent daar nog niet in geïntegreerd is, vind ik wel jammer en daar had Samsung best over na moeten denken als in: eerst Bixby compleet uit ontwikkelen, en dan pas een telefoon uitbrengen met een dedicated knop.
Ik zeg niet dat de knop niets doet, ik zeg dat de knop "mij" niks doet.
Deze update kan je voor nu links laten liggen ja, maar met de volgende release van een update in nl zit hij er gewoon bij. Dit gaat gewoon een verplichtte update worden aangezien samsung veel inzet op het succes van bixby.

En in dat perspectief kijk ik dus kritisch naar dit precedent. Dit gaat gewoon een goede functionaliteit blokkeren.
Je mag ook kritisch kijken, maar ben dan wel eerlijk, het knopje is nooit voor bedoeld om zelf in te stellen, als dat nou een functie was die nu weg is heb je gelijk, dan is er functionaliteit verwijderd. Nu was het niks meer dan een hack om iets voor elkaar te krijgen wat nu niet meer kan...

Uiteraard vervelend, zelf zou ik het ook liever voor iets anders gebruiken, maar niet meer dan logisch. Als ik mijn systeem root werken updates ook niet meer, ga ik toch ook niet over zeuren :)
Niks nieuws onder de zon. Dit klinkt als windows 10S. Als dat ooit aanslaat komen er vast ook tools om om de beperkingen heen te werken, die MS dan weer gaat blokkeren.
Wacht, Bixby is überhaupt nog niet uit in het Engels en nu al blokkeren ze het remappen? De enige reden die ik kan bedenken is dat als mensen wennen aan het aanzetten van hun lampje met die knop, ze later niet terugswitchen naar Bixby als dat uit is in hun taal. Uit het blokkeren van deze mapping in Amerika kun je dan afleiden dat Bixby in het Engels bijna uit komt. In Nederland zullen ze die knop dan voorlopig niet blokkeren?

Samsung moet dit veel duidelijker brengen, iets als "Om de userexperience gelijk te houden over de hele wereld hebben we het remappen van dit knopje onmogelijk gemaakt". Zulke taal gebruikt Apple ook: daar staat alles in dienst van de userexperience en mag je sommige dingen niet omdat je telefoon anders teveel afwijkt van de norm. En daar is op zich best iets voor te zeggen.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 10 juli 2017 07:54]

Zulke taal gebruikt Apple ook: daar staat alles in dienst van de userexperience en mag je sommige dingen niet omdat je telefoon anders teveel afwijkt van de norm.
Klopt, maar daar is dan van tevoren hard over nagedacht en wordt dus niet achteraf verwijderd met een update. Ik heb op mijn iPhones nog nooit een update gehad die functionaliteiten blokkeerde.

Edit: ja dat was dus vorige week in het nieuws: nieuws: Samsung: spraakassistent Bixby is vertraagd wegens gebrek aan data

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 10 juli 2017 08:43]

Het remappen van de Bixby-knop is geen functionaliteit die vanuit Samsung is geleverd, het is een functionaliteit gecreëerd door third-party applicaties.
Ja nogal logisch, omdat je dus een waardeloze knop hebt op je telefoon. Op een nederlandse S8 gaat het echt nog wel maanden zoniet jaren duren.

Waarom breng je hem uit metdie knop? Er is geen enkel voordeel van tov long press op home knop bijvoorbeeld.
Om die manier functionaliteit vertolken kan ook andersom, de telefoon is ontworpen/geleverd met android. Het platform waarop bijna alles aan te passen of te personaliseren is. Hieronder valt ook de door android/google geleverde accessibility layer die je instaat stelt knoppen een andere functionaliteit te geven dan oorspronkelijk toegewezen.

Samsung heeft echter na release (en dus voor vele na aankoop) deze functionaliteit verwijderd en de actie van bixby voor de accessibility layer laten uitvoeren (iets wat je volume knoppen, back, recent apps, home knop, power knop en fingerprint sensor nog steeds na de accessibility layer). Daarmee hebben ze dus doelbewust functionaliteit verwijderd uit jouw telefoon. Nu gaan ze dus zelfs een stap verder door zelfs de launch te verbergen.
Het remappen van de Bixby-knop is geen functionaliteit die vanuit Samsung is geleverd,
het remappen zelf niet, maar het kunnen remappen van de knop is een standaard Android functie die dus wel degelijk door samsung is geleverd.
Hoezo? Apple brengt toch ook updates uit tegen jailbreaks?
Die jailbreaks zijn geen Selling Point van iOS plus die jailbreaks rusten op exploits. Nogal logisch dat je die patched. Die kunnen namelijk de veiligheid van het complete OS compromitteren. Beetje rare opmerking dus.
Remappen van de Bixby knop is ook geen selling point, dat de knop Bixby oproept is dat wel.
Beetje raar dat je het verwijderen van mogelijkheden door Apple goedkeurt, maar door Samsung veroordeelt.
het verwijderen van mogelijkheden door Apple goedkeurt
wat is dat een onzin zeg.

Het fixen van beveiligingsgaten is juist datgene wat ik van een fabrikant verwacht. Niet het slopen/blokkeren van mogelijkheden die door het OS standaard worden ondersteund (en die dus ook door heel veel apps gebruikt worden die goedgekeurd zijn in de store).

Het repareren van security flaws en zero days moedig ik uiteraard ook bij samsung aan.
Zulke taal gebruikt Apple ook: daar staat alles in dienst van de userexperience en mag je sommige dingen niet omdat je telefoon anders teveel afwijkt van de norm.
Ik ben wel benieuwd wat je hier mee bedoelt, heb je voorbeelden?
Bixby is volgens hun de toekomst en zullen ze alles doen om het gebruik daarvan te forceren.
Bij hun buren in Noord-Korea forceren ze ook dingen waarvan ze vinden dat het goed is voor het volk. ;)

Als je wilt dat je product het niet gaat halen, is mensen irriteren met opgedrongen apps en functionaliteiten die nooit gebruikt worden door de massa. Je maakt iets niet met geweld trending, dan moet je de populaire gasten in de doelgroep zo ver zien te krijgen dit te promoten, denk aan populaire vloggers en reviews op nieuwssites.
nieuws: Samsung: spraakassistent Bixby is vertraagd wegens gebrek aan data

Is een 2-way street natuurlijk, straks installeert iedereen wat anders en gaat het nooit van de grond komen.

Beetje vergelijkbaar met het Apple/java gedoe. Werd uiteindelijk wel geaccepteerd door de meute.

Edit: ik betwijfel of dit geaccepteerd word though....

[Reactie gewijzigd door waktak op 10 juli 2017 07:58]

tja, beetje dom om een toestel op de markt te brengen met een dedicated knop voor een functie die klaarblijkelijk nog lang niet klaar is voor gebruik door de consument.
Kennelijk willen ze dat niet wat ook blijkt uit deze update.
Het is toch te gek voor woorden dat Samsung gebruikers dwingt om een knop maar nutteloos te laten omdat Bixby nog niet af is. Daarnaast zullen er vele gebruikers zijn die niets op Bixby geven en de knop graag voor iets anders gebruikt.

Gebruiksvriendelijkheid ten top!
Tja het kunnen passen van knoppen op je toestel is nou niet bepaald vanzelfsprekend. Je hoeft de knop overigens helemaal niet te gebruiken...

Hoe zit dat eigenlijk bij Apple (gezien je icoontje/history)? Of andere merken? Kan het daar allemaal wel zomaar aangepast worden?
Apple blokkeert het, maar dat weet iedereen voordat je het koopt. Nu hebben mensen een android telefoon gekocht. Android, het platform dat beschikt over de accessibility layer, een functie die alle input afvangt, waaronder dus ook knoppen. Hierdoor kan het OS een actie koppelen of de gebruiker/een app die actie afvangen en een andere result aan toevoegen. Een standaard functionaliteit binnen android dus. Echter is het nu doormiddel van een update (lees, na verkoop) bemoeilijkt/onmogelijk gemaakt dit voor de bixby knop toe te passen.
Maar je moet begrijpen dat bixby niet een android functie of app is, maar die van samsung. Als consument, koop je een Samsung telefoon met Google Android die aangepast is door Samsung voor een Samsung telefoon.
Zelfs de soc die in de telefoon zit is van samsung zelf. Het beeldscherm ook van samsung, geheugen, ook van samsung.

Dat het android is betekent niet dat het dezelfde Android is als een one plus 5 of een pixel bijvoorbeeld. Samsung heeft nog zijn eigen KNOX die ook geïmplementeerd is en ook hun eigen cpu governer die geen andere fabrikant gebruikt. Samsung is een fabrikant die google android aanpast naar hoe zij het willen hebben. En daar hebben ze het recht toe want je koopt een telefoon die door hun aangepast is naar hun visie/reflectie van de markt. Wil je meer customizen neem je een pixel of one plus 5. Wil je gewoon raw performance zonder zorgen te maken neem je een s8/s8+
Dat het een samsung telefoon is en samsung een flink aantal zaken aan pas is bekend. Echter blijft het een android telefoon waarin accessibility layer de standaard input API is, er zijn inmiddels een redelijk aantal toestellen die verschillende 'custom' buttons hebben. Echter maken ook deze gewoon gebruik van de input API.
Samsung heeft nu echter besloten om na levering van de toestellen de toestellen aan te passen en het buiten de accessibility layer te laten lopen en ook daar buiten de herkenning van 'app bixby is gestart' niet meer kenbaar te maken. Dit is dus een aanpassing die ze na levering hebben gedaan. Het was dus wel degelijk een standaard functie die wel degelijk via de android standaard verliep.
Dat het via de accesbility layer laat lopen betekent niet gelijk dat het aanpasbaar moet zijn. Dan wil je juist dat iets tegen het vervangen van je vaste dingen werkt omdat je dan hetgeen waar mensen op vertrouwen opeens weg kan gaan.

Als je gaat nadenken is het ook wel logisch dat ze het via die laag laten lopen, het is voor een persoonlijke assistent. Iets wat je moet helpen in je dagelijks leven. Het is dan de bedoeling dat je met die 1 ene knop toegang tot alles van je telefoon kan krijgen.

Die knop is zo gemaakt dat hij automatisch ook je bank gegevens wilt bereiken je foto's muziek documenten etc. Dat kan er vooralsnog niet uitgehaald worden omdat dat waarschijnlijk hardcoded is. Je moet maar een app toewijzen die de verkeerde dingen opvraagd zonder dat je het doorhebt en je bent alles kwijt.

Daarom laat samsung het ook niet toe dat je het zomaar kan vervangen.
Dat is dus het gezichtsveld dat samsung heeft, voor hun is het een 'must' dat gebruikers bixby gebruiken zodat ze hun assistent verder kunnen uitwerken naar engels en vervolgens andere talen. Echter dat mensen dit willen aanpassen, en dat er duidelijk in het nieuws werd gemeld dat het aan te passen was, is een blijk dat het publiek dit duidelijk anders ziet. Bixby was niks in het begin niks anders dan een alternatief op google search en afbeelding herkenning (die overigens totaal niet correct was). inmiddels is er dan de spraakassistent bij gekomen maar deze werkt dus alleen in samsung's eigen voertaal, koreaans. Engels en onze eigen taal, nederlands, zijn nog ver weg. De keuze om deze knop aan te passen is dus niet onbewust door een andere app maar een bewuste keuze van de gebruiker.

Als ik voor mij persoonlijk spreek zit ik ook niet te wachten op een assistent van samsung, Google assistent en Siri hebben zich vanaf het begin bewezen goed te zijn in spraak herkenning, zijn goed genoeg van de dagelijkse behoefte en evolueren voldoende. Samsung heeft bixby te vroeg op de markt te zet en bewijst zichzelf, naar mijn mening, niet in staat te zijn om de concurrentie bij te houden laat staan in te lopen op. Kijkend naar dat ze een hele bixby lijn in de planning hebben voor speakers, computers, koelkasten snap ik ze best wel, maar ze zijn de strijd begonnen met een 3-0 achterstand. Nu gaan ze daarom het maar forceren, we hebben allemaal wel gezien hoe dat heeft uitgepakt met google plus.

Functionaliteit op dringen aan je gebruikers werkt averechts. Mensen kiezen ergens bewust voor. Ten tijde dat ik mijn S8 in handen kreeg was mijn eerste stap updates uitzetten. Wat bleek ze hadden opeens daar ook hun eigen vinkje voor waardoor er dus 2 automatische updates vinkjes waren en de update alsnog geforceerd was, effect ik heb na jaren package disabler pro aangeschaft en alles met de naam bixby erin uitgeschakeld. Nu zijn ze dus nog verder weg (bij mij althans) want nu verzamelen ze bij ook geen achtergrond data meer.

Ook het gene wat jij zegt dat het zomaar door iets kwaadaardigs kan worden vervangen klopt in de praktijk niet. Ja het hebt gelijk ik kan als kwaadaardig persoon een app verspreiden die gegevens kaapt bij het indrukken van de bixby knop, maar wat weerhoudt mij ervan dat nu niet op de volume knoppen, de home knop of de power knop te doen. De enige knop die nu de accessibility layer overslaat is de bixby knop. Een knop die op maar 1 toestel (2 als je de S8 plus apart telt) geplaatst is. De overige knoppen zitten op veel meer toestellen en werken nog net zo.
Je kan lang niet alle buttons remappen zonder root. Dus dat het zomaar kan is al niet vanzelfsprekend. Het is dus niet standaard dat je elke knop kan remappen met (stock) Android.

Nog los van het feit dat reguliere gebruikers nog nooit hebben gehoord van die opties, dus het toestel kopen met het idee dat dat kan lijkt mij vrij sterk.
De enige knop die ik tot nu toe ben tegen gekomen is de bixby knop. Iedere knop gaat standaard via de accessibility layer want dat is nu eenmaal de input API binnen android. Mocht een knop niet standaard gedefinieerd zijn dan is er nog altijd een listener beschikbaar daardoor worden ook deze knoppen herkend en kun je dus ook die afvangen. Ik zou dus graag willen weten welke knoppen jij ben tegengekomen op welke toestellen die hier omheen lopen.

Verder aan passen is een standaard android functie, Henk en Ingrid die op zaterdag door de winkelstraat lopen en gewoon een toestel bij hun te verlengen abonnement zoeken zullen het inderdaad waarschijnlijk niet ontdekt hebben/gaan ontdekken. Maar als ik op mijn werk kijk (geen ICT bedrijf) maar wel een gemiddelde leeftijd van 30-35 zijn de jongere al een stuk meer onderlegd en passen ze een hoop zaken aan. Waaronder dus het toe wijzen van acties aan een 'long press' of 'double tap'.
Waarom doet Samsung hier zo moeilijk over?
Ze hebben veel data nodig om Bixby te laten werken en tot een succes te maken. Als mensen afhaken dan hebben ze minder om mee te werken. Dat nog even los van alle andere voordelen en toepassingen die Samsung uit die verworven data haalt...

Mijn vermoeden althans ;)
Waarom niet samenwerken met Google en hun assistent gebruiken?
Zelfde reden waarom Samsung voor alles hun eigen alternatief maakt, ze hopen hun eigen eco systeem van de grond te krijgen zodat ze zelf functionaliteit kunnen toevoegen de ze willen en dus niet afhankelijk zijn van een andere partij en daarnaast de winst die de data oplevert niet hoeven te delen.
Zou erg jammer zijn, heb hem zelf toegewezen aan de torch, makkelijk even een lampje aanzetten... Bixby heb ik totaal geen nut voor dus kan ik missen als kiespijn. Aan de andere kant verwacht ik dat er wel weer een andere workaround zal komen...
Het is natuurlijk eigenlijk ook fully-retarded dat je voor het activeren van een spraak-assistent een fysieke knop nodig hebt 8)7. Niet dat ik het ooit zou gebruiken, maar is het niet juist de bedoeling dat je dit soort systemen met een voice-command activeert, zodat je je telefoon niet fysiek hoeft te pakken?
Het voorkomt wel 'geklier' van mensen als ik ;)
Ik wil nog weleens "OK, GOOGLE kan dat ook" zeggen in de kantine, of "Hey, SIRI-eus?" Erg grappig om dan wat telefoons te zien/horen reageren :)
Als je OK Google traint en gebruikt voor smart unlock, reageert hij in principe alleen nog maar op jouw stem. Volgens mij kan dit bij Siri ook :)
Dat weet jij, dat weet ik. Het gros van de gebruikers echter niet :)
En @DonJunior : ik heb het over een paar keer per jaar. Het is niet dat ik elke dag in een bui ben voor dergelijke flauwe grapjes. Maandagmorgen much? :P
Doet me denken aan die actie van Burger King in Amerika. Een reclame waarin ze zeiden OK Google, what's inside a whopper. Leuk als mensen Google Home hadden of de telefoon in de buurt. Google heeft toen dat geblokkeerd voor Burgerking haha.
Gelukkig waarderen mijn collega's dergelijke grapjes op zijn tijd wel. Maakt het werken een stuk aangenamer als niet iedereen continu "HEY SIRI"eus bezig is ;)
Oplossing voor het probleem lijkt mij toch echt om de tekortkomingen van Bixby op te lossen... Oh Samsung...
Ik vind het een geweldige telefoon, op 1 ding na: die bixby knop. Ik ben misschien onhandig, maar ik druk 'm meerdere malen per dag in (en dat al maanden lang). Van mij had die hele knop er niet ingehoeven!

Verder snap ik wel dat ze je dit opdringen, anders komt het nooit goed van start. Maar in dit tempo gaat het nog jaren duren voordat Nederlands beschikbaar is...
Als men remappen niet toe wil staan had men er beter een instelling bij kunnen maken om de knop eventueel uit te schakelen. Aan een Koreaanse Bixby heeft ruim 95% van de wereldbevolking niets. Default uit zolang de ingestelde taal niet beschikbaar is was een beter idee.
Je kunt altijd nog een cursus Koreaans overwegen... :+
In jouw geval zou ik hem gewoon uitschakelen met die bixby-remap app. Ik heb hem zelf ge-remapped naar de camera, maar kan me voorstellen dat sommige mensen die knop vaak indrukken terwijl ze dit niet willen.
Ik heb laatst Package Disabler gebruikt om alle Bixby packages te disablen, nu gebeurt er niks wanneer ik perongelijk weer eens de B knop indruk :-)
Het is blijkbaar zelfs erger, als ik het zo lees van jullie kun je de knop en Bixby dus helemaal niet uitschakelen!
Uitschakelen kan, maar dan alleen met een applicatie zoals package disabler. Je kunt daarmee alle Bixby gerelateerde zaken uitschakelen en dan werkt de knop ook niet meer. Helaas heb je er dan verder niks aan want ergens anders aan toewijzen kan dan ook niet meer.

Ik heb op dit moment de knop toegewezen aan de camera via de BxActions app maar dat zal binnenkort ook wel niet meer werken.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 10 juli 2017 08:55]

Ik heb precies hetzelfde gedaan. Vooralsnog is die app na elke Samsung-update meteen weer werkzaam. Hopelijk blijven ze Samsung voor op deze manier!
Wie is de eigenaar van die smartphone? Blijkbaar volgens Samsung niet de koper. Dat kan toch echt niet door de beugel?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*