Pc-versie Destiny 2 komt later uit dan consoleversies

Destiny 2 zal op 8 september uitkomen, maar dit blijkt alleen voor de PlayStation 4 en Xbox One te zijn. Ontwikkelaar Bungie brengt de shooter ook uit voor de pc, maar daarvoor is nog geen releasedatum bekend.

Gamedirecteur Luke Smith heeft tegen PC Gamer gezegd dat Bungie nog geen releasedatum voor de pc kan geven. Volgens Smith wil de ontwikkelaar er zeker van zijn dat de pc-versie van Destiny 2 zo goed mogelijk wordt en daar is kennelijk meer tijd voor nodig. Smith kon geen commentaar geven op hoeveel vertraging de pc-versie ongeveer zal oplopen, maar hij gaf wel aan dat Bungie in de komende weken alsnog probeert een releasedatum bekend te maken.

Eerder liet Bungie een demo van de shooter zien in 4k-resolutie op 60 fps, maar in een interview met PC Gamer heeft David Shaw van Bungie gezegd dat Destiny 2 op de pc geen fps-limiet zal hebben. Dat betekent dat gamers met een hoogwaardig systeem en een 144Hz-monitor de game in theorie op 144fps kunnen spelen. Op de PlayStation 4 en Xbox One is de framerate wel gelimiteerd, op 30 fps.

Shaw wilde nog niets zeggen over de minimale systeemeisen, maar zei wel dat pc-gamers zeker niet de recentste en beste hardware hoeven te hebben. Shaw vertelde dat Bungie voor de ontwikkeling van de pc-versie samenwerkt met Vicarious Visions. Deze studio fungeert als een soort verlenging van het ontwikkelaarsteam van Bungie.

Bungie heeft onlangs de eerste gameplaybeelden van Destiny 2 vrijgegeven. Het bedrijf gaat de pc-versie van het spel exclusief distribueren via Battle.net, het gameplatform van Blizzard. Het is de eerste keer dat een spel van een derde partij naar Battle.net komt.

De online multiplayer-shooter speelt zich een jaar af na de gebeurtenissen in Destiny: Rise of Iron, een uitbreiding voor het originele Destiny. De speler strijdt tegen de Red Legion onder leiding van Ghaul, die de laatste stad van de mensheid heeft ingenomen en de Guardians hun krachten heeft ontnomen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Gameplaybeelden van Destiny 2

Door Joris Jansen

Redacteur

19-05-2017 • 11:49

97

Reacties (97)

97
88
22
1
0
54
Wijzig sortering
Ik vind het tegenwoordig niet erg als de pc-versie iets vertraagd is als de port uiteindelijk maar van hoge kwaliteit is.

Nooit aan de eerste versie van Destiny begonnen maar denk dat ik deze wel ga proberen wanneer die uitkomt. Ziet er veelbelovend uit!
Bij games als dit kan het wel heel erg zijn. Je zult weken lang spoilers moeten vermijden en wanneer hij eindelijk uit is op de PC zullen er heel veel mensen zijn die alle raids enz. al helemaal kennen en dan is er al niks meer te ontdekken. Je zult zien dat mensen er gelijk doorheen rushen.
Dat valt ook wel mee, zal maar een klein percentage zijn die eerst de console versie zulleb spelen en daarna de pc versie.
Maar een boel mensen zullen filmpjes gaan kijken over dungeons en raids omdat ze er dan zo snel mogelijk doorheen kunnen rushen. Dat heb ik tot nu toe bij letterlijk elke MMO gezien die ik bij release gespeeld heb. De eerste paar dagen zijn vaak het leukst omdat iedereen nog moet uitvogelen hoe het werkt. Dat zal nu een stuk minder zijn omdat er bij de PC release al guides en wikis enz. zullen bestaan.
Dan maak je op LFG.net of reddit een LFG post waarin je duidelijk zegt dat je een raid first timer bent en dat je alles zelf wil exploren. Heb ik tot nu toe ook altijd met raids in D1 gedaan en dat ging altijd prima.
niet overdrijven, heb de eerste destiny pas een jaar na release gekocht en nooit veel last gehad van bovenstaande
The Raid zal waarschijnlijk pas released worden als de PC versie ook uit is.
Ligt er ook aan hoe lang de vertraging is natuurlijk. Een goede PC port is natuurlijk key om die community mee te krijgen, maar een maand of langer "vertraging" kan de community al tegen staan.
Ik heb sowieso liever iets(wel van goede kwaliteit natuurlijk) dan niets, dus wanneer maakt mij niet zoveel uit. Ik heb mezelf voorgenomen geen console meer te kopen(na een Ps1, 2(x2, mijn fat ging stuk), 3, en xbox 360). Die extra rommel hoef ik niet meer in huis, dus als het niet op de PC uitkomt is dat jammer voor degene die mij iets had willen verkopen. :D Het bestaat voor mij dan gewoonweg niet.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 5 augustus 2024 02:52]

Veelbelovend vind ik het niet als een publisher pas bij deeltje twee besluit om een nieuwe doelgroep aan te gaan trekken op het PC platform, terwijl de PC gamer deel 1 nooit heeft kunnen spelen.

Dit is eerst en vooral maximaal geld uit je product trekken met een port, want dat is toch niet zo duur en de potentiele doelgroep is groot. Veelbelovend zou ik dus een gevaarlijke term willen noemen in deze situatie, want het is nooit met de PC in het achterhoofd ontwikkeld, het is een zgn 'afterthought' geweest.

Tel daarbij op dat Destiny 1 (uberhaupt het feit dat er nu sequels bestaan spreekt al boekdelen, want dat was nooit de intentie, het zou een tienjarenplan worden met een steeds verder groeiende base game, dus één product) al een gigantisch opgeknipt product was waarbij je met slechts de base game een onvolledig product in handen had en ik kan me eigenlijk niet voorstellen waar je 'veelbelovend' nou werkelijk vandaan haalt. Een leuke trailer maken kan iedereen.

Ik laat Destiny lekker aan me voorbij gaan. Als MMO-achtige game heeft het alle alarmbellen al laten afgaan, met weinig content, trage release schedules en een veel, maar dan ook echt veel te hoge prijs. Dat gebeurt alleen maar als de franchise niet zo lekker wil lopen. Als het wél lekker loopt, is een publisher niet zo angstig om meer content te pushen, kijk naar WoW voor een goed voorbeeld. Uiteraard roept Bungie dat de game het geweldig doet, maar dat is een WC eend verhaal - er had allang meer gereleased moeten zijn en er is lang radiostilte geweest.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 augustus 2024 02:52]

Prima, ze maken er in ieder geval werk van. Zo ik lees uit artikelen online betreft het ook meer dan enkel wat grafische instellingen die worden toegevoegd(bijv. andere recoil etc.). Liever extra tijd nemen voor een volwaardige PC versie dan weer eens een console game die gewoon geport is en dan maanden slecht speelbaar is(kuch dishonered 2).
Klopt, de nieuwe mode onder publishers is nu heel erg roepen hoe geweldig je bezig bent met de PC versie, want dat is goede PR na alle karige ports die we hebben gehad. Er wordt nu net gedaan alsof een PC versie maken een enorm bijzondere prestatie is waar wij voor in onze handjes mogen wrijven.

Ook luistert elke developer en publisher tegenwoordig enorm goed naar de community, dat roepen ze het liefst elke dag.

Vroeger was een kwaliteitsversie uitbrengen van je product gewoon 'business as usual'. Het zal wel aan mij liggen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 augustus 2024 05:06]

Zo gek is dat toch niet? Waar een deel van de developers inderdaad meer tijd en aandacht besteed aan PC versies van games zijn er ook nog genoeg games zoals Dishonored 2 welke maanden lang compleet ruk draaien op de computer. Ik snap best dat developers die er wel tijd en moeite in steken zich daarvan willen onderscheiden.
Absoluut, maar de praktijk spreekt het nog steeds tegen. We krijgen nog steeds een Mass Effect met console-UI, dertien dozijn aan games met 'Hold E' to use en meer van die onzin die op een PC setup eigenlijk helemaal niet werkt. Ook díe developers roepen heel hard hoe geweldig ze de PC vinden.

Het blijft een console-first verhaal, en dit is lippendienst, en dat je een goed werkend product krijgt mag toch wel common sense zijn? Het is allemaal erg doorzichtig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 augustus 2024 02:52]

4k 60fps shooter? wow dat is best goed. The future is here :)
Heeft opzich niks te maken met de game zelf. Games zijn altijd gecodeerd om elke resolutie te ondersteunen, ook al is dit niet "native" geïmplementeerd, heb al vaak met oudere titels die niet native 2k ondersteunen ze toch op 2k aan de praat gekregen (Bijvoorbeeld C&C generals).
Ehm, je kunt op de PC toch elke game gewoon op 4K zetten en (met een beetje fatsoenlijke developer) 60 fps halen, zolang je de apparatuur maar hebt?

Hell, als je echt gek bent, en geld hebt, dan kun je al in 8K gamen.
8K kan al zeker gedaan worden, of het een prettige ervaring is betreft framrate etc? Nee dat niet. Zelfs een Titan XP heeft hier nog moeite mee met moderne titels.
Er is een video op yt waarin er verschillende zware games worden gebenchmarked op 8k ultra 60fps+ met 4 titan XPs
Lijkt mij stug, er zijn heleboel huidige games die niet eens 3x SLI, laat staan 4x SLI ondersteunen.

(en steeds meer huidige games ondersteunen 2x SLI ook al niet meer)

Wat doen die games dan met zoveel kaarten? Of ze negeren de boel of weigeren op te starten.
https://youtu.be/LnjdWcnPWtE
kijk dit fimpje maar. en ik dacht dat het 4 titan xps waren maar het waren 2 1080tis
Geen idee of Destiny 2 dat ondersteund maar het klinkt in ieder geval aannemelijker dan 4x Titans :P
Ehm, je kunt op de PC toch elke game gewoon op 4K zetten ....?
De meeste 3D-games ja, al zijn er wel wat oudere games die je niet in breedbeeld kan spelen zonder de HUD/GUI uit te rekken.
Maar dan nog, tenzij je op een 40+ inch 4K TV speelt is UI/Font scaling geen overbodige luxe. Enkel relatief recente games doen dat.

[Reactie gewijzigd door T-CM11 op 5 augustus 2024 02:52]

Ik bedoelde meer voor consoles. Zelfs CoD is 30FPS op de nieuwste console :/
Op de PlayStation 4 en Xbox One is de framerate wel gelimiteerd, op 30 fps.

Deze dus ook. Niet heel bijzonder, aangezien 4K 60fps zelfs voor dure grafische kaarten soms moeizaam is. Dat gaat echt niet gebeuren op de kracht van een console die in totaalprijs minder moet kosten dan een GTX 1080.
CoD is gewoon 60 fps op consoles. Altijd al geweest.
Ja alleen hoe stabiel? Vrij vaak dropt de frametate, en daarnaast is de CoD engine niet eens de zwaarste als ik de CoD games van de laatste jaren met elkaar qua graphics vergelijk is er vrijwel niks veranderd.

Niet dat dat een slecht iets is, echter is Destiny grafisch zwaarder dan CoD.
Maar 30 fps is wat overdreven vind je niet? Verder heb je wel gelijk hoor. Drops in framerate valt ook mee bij cod. Hoogstens 60 naar 55 fps. Er zijn genoeg filmpjes op youtube die dergelijke testen uitvoeren. Op de pc is het vast stabieler maar daar heb je ook keuzes.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 5 augustus 2024 02:52]

30fps is acceptabel op een console maar daar heb ik persoonlijk niet de voorkeur voor, puzzle games zoals tetris, race games, bepaalde type simulators, vechtgames en shooters horen in mijn ogen 60fps als standaard te hebben, naar mijn mening mochten de grafische instellingen bij Destiny 2 lager om dat te behalen als denk ik dat de eigenaren van PS4 Pro waarschijnlijk alsnog 60fps krijgen (en Scorpio eigenaren op ten duur ook).

CoD is stabieler op PC, maar meestal pas na paar patches.
Alleen Even artikeltje lezen he

Op de PlayStation 4 en Xbox One is de framerate wel gelimiteerd, op 30 fps.

Die 60/144 fps zal waarschijnlijk alleen voor pc gelden.
Het zou leuk zijn dat alle PVE content zoals Raids , Nightfall , en strikes... cross platform is.

De playerbase van Destiny (1) is enorm vergeleken op consoles met de (nu nog ) onbestaande playerbase op PC
Dit zou voor PC gamers wel mooi zijn om op elk moment van de dag met vrienden zelfs op een ander platvorm mee te doen aan een leuke raid...

Zal wishfull thinking blijven...
Al is het alleen al om Sony die zijn servers zo dicht houd als een jonge maagd haar benen naar Microsoft toe...
Maar dan schieten PC spelers Console spelers 3 keer om hun oren voor ze überhaupt met hun Controllere. Kunnen bewegen.
Dat maakt imo voor PVE content weining uit.
Er is altijd een overaanbod aan "vijanden", de loot drops zijn persoonlijk en random en buiten mongolen zoals ik is het gros van de console gamers best wel goed met een controller...
zeker in PVE
Dan nog gaat de Content voor PC gamers te makkelijk worden. Die kunnen veel sneller reageren op veranderingen als een Console speler dat kan.
de content is zowel op pc als op console gelijk hoor.. dus ik snap je punt niet :)
ti sniet dat ze 2 aparte games gaan ontwikkelen.. eerder (hopelijk ) een deftige port..

Tis een loot shooter zoals Borderlands en Borderlands is 1 op 1 gelijk tussen pc en PS4.. dus bv dat zou ook perfect cross play kunnen zijn

Let wel ik spreek steeds over PVE content :)
Maar op de PC kan je vele malen sneller reageren op wat er gebeurt. Door 144hz 1ms refresh rates. En het feit dat muis/toetsenbord veel preciser werkt als een controler. Dit maakt het spel gewoon makkelijker.
En jij denk dat elke pc gamer een 144 mhz 1 ms scherm heeft.. of godlike twitch reflexen... ? :D :D :D
Dat zeg ik nergens. Maar de gemiddelde pc gamer ongeveer even snel als de super console spelers. Dus een duidelijk voordeel is er. Daarom zijn er bijna geen crossplatform multiplayer games. En zover ik weet helemaal geen FPS. Waar een controler duidelijk het stof zal happen 9/10 keer.
Hij heeft wel een punt. PC controls zijn *anders*. PC games worden optimized voor PC controls, op de console passen ze de mechanics aan aan de controllers. Met een muis kun je met FPS games veel beter mikken... Dus op de consoles is de hit area groter, of wordt je meer bijgestaan door het spel, of zijn de vijanden minder sterk etc.

Het is lastig een goede, eerlijke balans te vinden. Maar valt imho eenvoudig op te lossen door gewoon de optie te bieden om te filteren op kbd/muis vs controller vs mixed.
Dus de kwaliteit uit de demo gaat niet gehaald worden op de consoles?
Is dat dan ook geen misleidende reclame (als ze dat er niet nadrukkelijk bij vermelden)?
Vind ik persoonlijk niet, je laat de beste versie van het spel zien.
Ik zou me destijds ook niet misleid hebben gevoeld als de graphics van een Wii U port niet overeen komen met de graphics in de trailers tenslotte is het platform veel minder krachtig.
Het is wel netjes als ze onder in beeld token *Footage from PC version maar verdere disclosure lijkt mij niet nodig.
kwaliteit wel, framerate niet
Ik vraag mij af hoe het met de Xbox One Scorpio zit die later dit jaar uitkomt. Ben eigenlijk wel benieuwd of bepaalde games ook een hogere framerate toelaten.
De game lijkt me zeer tof, vond The Division (voordat Ubisoft hem sloopte) zeer tof qua gameplay.
Het enige probleem dat ik met de game heb is dat ik twijfel of het voor SP ook leuk is en hoe leuk het is om met een random party te spelen. Hoe ging dat bij Destiny 1?
Bij WoW was het verschrikkelijk.
De Opzet van destiny is totaal anders als WoW. Maar met random mensen strikes en raids spelen ging prima was erg vermakelijk. alleen de party opzetten als geen vrienden online zijn is een uitdaging bij Destiny 1, maar bij destiny 2 hebben ze dat allemaal ingame verwerkt.
Random parties in WoW opzetten gaat ook prima via de Groupfindrr interface. Uiteraard kom je wel eens wat toxic lui tegen, maar dat percentage is toch vrij laag. 9 van de 10 random groepen die ik join zijn totaal niet toxic. Bij dungeons wel vaak weinig communicatie, maar scheldende, rantende en trollende spelers zoals je bijv. bij een game als LoL vaak ziet zijn bij WoW toch echt een uitzondering en zeker niet de norm.
Grappig, zo ervaar ik WoW als community totaal niet. Je moet inderdaad niet in de Trade chat gaan roepen dat je dungeon X wil doen... maar ik heb in Legion nog bijna geen enkel onvertogen woord gehoord. Het hangt misschien ook af van je progressie, maar in end game kom ik alleen maar relaxte mensen tegen.

Dat was tien jaar terug wel anders...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 augustus 2024 02:52]

Anoniem: 882701 19 mei 2017 11:51
Dit is nu erg jammer, maar goed dat ze de tijd nemen om een correct spel op te leveren i.p.v een halve.

OFFtopic: Nu zal ik ze beide moeten kopen 8)7
Haha same! Ik ben erg blij dat ze tijd steken in de pc port, maar ik moet en zal Destiny 2 op de release date spelen! _/-\o_

Ik wacht overigens nog wel even met preorderen tot er meer bekend is over de release van de pc versie.

[Reactie gewijzigd door RiccardWoW op 5 augustus 2024 02:52]

Sorry guys, I don't want to burst your bubble.... but...

Dat hele 'er extra veel tijd voor nemen' verhaal is onzin. Altijd al geweest ook. Zoals Duke Nukem Forever.

Ze hebben gewoon de consoles prioriteit één gegeven en de PC prioriteit 2. Maar dat klinkt natuurlijk niet zo vriendelijk dus komt daar het marketing verhaaltje. Maar deze zin zegt alles:
Shaw wilde nog niets zeggen over de minimale systeemeisen, maar zei wel dat pc-gamers zeker niet de recentste en beste hardware hoeven te hebben.
Lees: Deze game is optimized voor de consoles.

De frame rate niet limiteren is leuk en aardig. Maar geen panacee.

Er is een reden dat console games draaien in de resoluties en frame rates die ze doen. Voor de meeste games is er gewoon een optimum te vinden in frame rate vs resolutie vs scene complexity. Een grijze kubus kunnen ze allemaal op 60fps renderen hoor. De devs kiezen er keer op keer voor op de consoles om de resolutie te offeren om meer complexity in de scene te kunnen stoppen. En met recht. Een eenvoudige scene op 4K wordt gewoon saai. Want wel 'strak', maar geen detail. Het gebrek aan resolutie maskeerde dat, maar voer je die resolutie op, dan moet je ook de complexity van de scene meeschalen. Doe je dat niet wordt het plastic.

Je kunt je voorstellen dat hele gedetailleerde modellen maken duurder en tijdrovender is dan eenvoudigere modellen. Soms gaat een dev er echt voor en maakt hij super gedetailleerde modellen en scaled die dan omlaag voor de consoles. Maar hoe gedetailleerder de 'master' modellen, hoe duurder om ze te maken. En details die niemand ziet, dat is ook weer zonde. Dus mikken ze meestal op de hoeveelheid detail en complexity die de PS4 en de XBone aankunnen. De PC krijgt hetzelfde maar met hogere framerate en resolutie... En wellicht wat filters, post-effects e.d. aangezet die duurdere kaarten wel ondersteunen maar de consoles niet.
Als ze toch een PC versie van het 2de deel maken, waarom dan niet gelijk het 1ste deel?
Wordt het verhaal wel wat toegankelijker voor PC gamers naar mijn mening.
Anoniem: 604128 @LANterfantje19 mei 2017 12:17
Omdat het eerste deel porten naar pc enorm veel werk, tijd en geld kost terwijl ze deel 2 bijna klaar hebben? Ik snap je idee, maar zo werkt het natuurlijk niet. Wees maar blij dat we deze krijgen :)
Ik weet ook wel dat het veel werk is, maar of het te overwegen valt bedoelde ik eigenlijk met mijn slecht geformuleerde vraag.
En ja ik ben zeker blij hiermee, heb er al een tijdje wel aan willen wagen. :9
(helaas was het bij mij ook een kwestie van werk, tijd en geld, maar dan op een andere manier) :'(
Omdat als ze deel 1 naar de PC porten moeten de server blijven draaien, ze moeten dan dus voor beide games de server apart online blijven draaien.
Destiny 1 en verhaal ? grapjas :P
Zelfs al je Destiny 1 had moest je al de lore en verhaal zelf online via game cards of wiki halen.

Ook sluit het verhaal van Destiny 2 niet aan bij Destiny 1.

Bungie heeft dit bewust gedaan om ook ZICHZELF een nieuwe start te geven..

Hopelijk is het waar en niet dezelfde bla bla bla als destijd bij destiny 1 :)
vanilla heb je gelijk, maar de taken king had wel meer story

[Reactie gewijzigd door maevian op 5 augustus 2024 02:52]

Het verhaal van deel 1 was toch bagger, dus heel veel mis je daar niet aan. Taken king was wat beter, maar Rise of Iron was ook weer redelijk slecht.

Je kan PC spelers beter aan raden de grimoire cards even online te lezen, daar staat veel meer info in die relevant is voor de wereld.
21:9 word iig ook ondersteund.
Okee, ben benieuwd hoe. Vaak wordt het ondersteund en werkt het nog voor geen meter.
Ik denk dat Sony hier ook wel een aandeel in heeft. Het gebruikt (en betaalt voor) deze titel om de PS4 Pro aan de man te brengen maar dat gaat een lastig verhaal worden nu die versie ook gecapped is op 30 FPS. Het is erg jammer dat Bungie de 60 FPS niet weet te halen op consoles.

Door de PC versie later uit te brengen kunnen ze de echte fans eerst de console versie verkopen om dit vervolgens bij de PC release nogmaals te doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.