×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC presenteert twee smartphones in nieuwe U-serie

Door , 142 reacties

HTC heeft twee smartphones gepresenteerd in zijn nieuwe U-lijn van telefoons. De duurste heeft een tweede scherm boven het hoofdscherm. De toestellen hebben beide geen 3,5mm-ingang en beschikken over een usb-c-aansluiting voor laden en audio.

De duurste van de twee Android-telefoons is de U Ultra, een telefoon met  5,7"-lcd met een resolutie van 2560x1440 pixels. Daarboven zit een tweede lcd met 1040x160 pixels. Dat secundaire scherm is volgens de fabrikant voor 'discrete meldingen'. De Sense-software van HTC zou moeten leren van de voorkeuren van de gebruiker. Daardoor zou het op termijn meer moeten doorgeven van wat gebruikers interessant vinden en minder van de rest.

De telefoon draait op een Qualcomm Snapdragon 821, dezelfde soc als in onder meer de Google Pixel-telefoons die HTC fabriceert. De 64GB-variant van de toestellen heeft een achterkant van Gorilla Glass, terwijl de 128GB-versie een saffieren achterkant kent.

HTC heeft de 3,5mm-uitgang geschrapt en vervangen door audio via usb-c. De Taiwanese smartphonemaker levert een headset mee die het geluid moet afstemmen op de oren van gebruikers. Dat noemt de maker USonic. De BoomSound Hi-Fi-setup van de HTC 10 keert terug, met een speaker aan de onderkant als 'subwoofer' en de speaker boven het scherm als 'tweeter'.

De camera heeft een maximale resolutie van twaalf megapixels en pixels van 1,55 micron groot. Daarbij gaat het waarschijnlijk om de IMX378 van Sony, de sensor die HTC en Google gebruiken in de Pixel-telefoons. Er zit optische beeldstabilisatie in, terwijl de lens een diafragma heeft van f/1.8. Aan de voorkant zit een frontcamera met een maximale resolutie van zestien megapixels. De accu van de U Ultra heeft een capaciteit van 3000mAh.

Het kleinere U Play-toestel draait op een Helio P10-soc van MediaTek. Het mist diverse features van de grotere versie, zoals de BoomSound-setup en het tweede scherm aan de bovenkant. De accu heeft een capaciteit van 2500mAh.

Beide telefoons komen 2 maart uit in Nederland, zo laat HTC weten. Het maakt geen euroadviesprijzen bekend. De grote U Ultra krijgt in de Verenigde Staten een adviesprijs mee van 749 dollar. Omgerekend en inclusief btw zou dat neerkomen op ongeveer 850 euro.

HTC U-telefoons U Ultra U Play
Afmeting 162,4x79,8x8mm 146,0x72,9x8mm
Scherm 5,7"-lcd, 2560x1440
2,05"-lcd, 1040x160
5,2"-lcd, 1920x1080
Soc Snapdragon 821 @ 2,15GHz Helio P10 @ 2,0GHz
Software Android 7.0 Android 6.0
Werkgeheugen 4GB lpddr4 3GB/4GB lpddr3
Opslag 64GB (Gorilla Glass)
128GB (saffier)
Micro-sd-slot
32GB/64GB
Micro-sd-slot
Camera's 12MP, 1,55 micron, f/1.8, 4k-video
Front: 16MP
16MP, f/2.0, full-hd-video
Front: 16MP
Verder Usb 3.1, usb-c
Geen 3,5mm-jack
Vier microfoons
Usb 2.0, usb-c
Geen 3,5mm-jack
Twee microfoons
Accu 3000mAh 2500mAh

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-01-2017 • 10:10

142 Linkedin Google+

Reacties (142)

Wijzig sortering
Is er nu werkelijk niemand binnen het management van HTC die zijn gezond boeren verstand eens gebruikt en ziet dat deze telefoon bij voorbaat al volkomen kansloos is?

- verouderde specs voor een "topmodel"van 2017
- geen AMOLED-scherm
- (waarschijnlijk) niet waterdicht
- geen headphone jack
- de V20 van LG is het bewijs dat men niet warmloopt voor een 2e scherm
- de volkomen achterlijke prijs!

Als HTC een aantal maanden voor de release van de 2017 modellen van Samsung, LG, Sony, etc. die alleen over een stuk sneller hardware gaan beschikken (Snapdragon 835), nog wat telefoons wilde verkopen hadden ze op z'n minst de prijs een stuk lager moeten maken.

Ik blijf me dan ook verbazen over de naïviteit van HTC. Ze zitten absoluut niet in een positie om überhaupt dit soort prijzen te kunnen vragen. Het lijkt er dan op dat ze helemaal niets leren van hun vorige flops en stug door blijven gaan met het vragen van een hoge prijs omdat schijnbaar HTC de enige van mening is dat de hoge prijs gerechtvaardigd is.

Wil HTC nog een beetje marktaandeel (terug)winnen zullen ze eens moeten beginnen hun telefoons met een flink lagere prijs dan de directe concurrentie op de markt te brengen. HTC lijkt echter te denken dat ze nog in 2010 leven en 1 van de grootste op de mobiele markt zijn...

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 12 januari 2017 12:05]

Is er nu werkelijk niemand binnen het management van HTC die zijn gezond boeren verstand eens gebruikt en ziet dat deze telefoon bij voorbaat al volkomen kansloos is?
In hoeverre deze phone als geheel kansloos kan ik geen oordeel geven, echter...
- verouderde specs voor een "topmodel"van 2017
Wat je als verouderd beschouwt weet ik niet. Dat de cpu niet meer de snelste is, kan ik mee akkoord gaan. Er zijn echter genoeg klanten die de net-niet-top-of-the-line goed genoeg vinden en deze is meestal fors goedkoper. Dat dit niet past bij de prijzen die hier genoemd zijn, kan ik inkomen, maar dit zijn adviesprijzen dus de werkelijke prijs zal na 1, 2 of 3 maanden wel zakken.
- geen AMOLED-scherm
Je noemt dit apart, dus doe ik dat ook. Ja AMOLED staat hoog aangeschreven. Echter beter een goed, goed gecalibreerde LCD als een slechte of slecht afgestelde AMOLED. Daarnaast weet ik niet of de kortere levensduur en kleurachteruitgang van AMOLED al is verholpen. Eveneneens kan ik hier stellen dat er net onder de top ook ruimte is. En net als een Intel Xeon E5-2670 sneller is maar veel duurder is als een FX-9590 zijn ook een Iphone7plus of Google Pixel zijn duurder als deze HTC. Of dat het performanceverschil het prijsverschil rechtvaardigd moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Voor velen zal dat in het geval van de AMD en de Intel dat niet het geval zijn, voor anderen weer wel.
- (waarschijnlijk) niet waterdicht
Waterdichtheid zou goed de norm kunnen worden voor de volgende generatie(s). Op dit moment is het dat nog niet en HTC loopt in deze dus niet vooruit.
- geen headphone jack
Agreed
- de V20 van LG is het bewijs dat men niet warmloopt voor een 2e scherm
Hoezo bewijs. Als ik in de pricewatch kijk zie ik voor de V20 'nog geen prijs bekend'. Als een phone hier nog niet beschikbaar is, zal hij hier niet veel verkopen, ongeacht of het publiek ervoor warmloopt of niet. Dat ook de retailer ervoor warm moet lopen is een feit. Ik zie echter steeds meer via internet besteld worden omdat de keuze daar beter is.

Ik denk dat een tweede scherm zeker zinvol kan zijn, het hangt echter af van hoe dit gebruikt wordt of dit werkelijk zo is. Zelf denk ik dat vooral een e-ink-scherm als tweede scherm handig kan zijn. Echter als dat tweede scherm ten koste gaat van het normale scherm terwijl dus het formaat van de telefoonbehuizing groot blijft, denk ik dat je de plank mis slaat. Dat betekent dus dat beide schermen boven elkaar moeten zitten (de bovenste dus transparant als uitgeschakelt), het tweede scherm (e-ink of niet) aan de achterkant moet komen of dat de telefoon een soort boek moet worden. De eerste en de derde lijken me het meest levensvatbaar maar ook een uitdaging voor het usability-concept en een zeker risico of het aan zal slaan.
- de volkomen achterlijke prijs!
Dit is een adviesprijs. Dat deze prijs als straatprijs te hoog mogen zijn ben ik met je eens. Het ligt aan HTC en aan de retailer hoe snel deze prijs zal dalen.
Als HTC een aantal maanden voor de release van de 2017 modellen van Samsung, LG, Sony, etc. die alleen over een stuk sneller hardware gaan beschikken (Snapdragon 835), nog wat telefoons wilde verkopen hadden ze op z'n minst de prijs een stuk lager moeten maken.
Hoog inzetten betekent dat je veel ruimte hebt om je prijs te verlagen.
Je noemt dit apart, dus doe ik dat ook. Ja AMOLED staat hoog aangeschreven. Echter beter een goed, goed gecalibreerde LCD als een slechte of slecht afgestelde AMOLED. Daarnaast weet ik niet of de kortere levensduur en kleurachteruitgang van AMOLED al is verholpen.
Drie jaar heb ik een Samsung S4 gehad, met een gemiddelde screen-on time van ruim 3 uur per dag, ik kan dus wel zeggen dat ik het scherm flink op de proef heb gesteld.
Mijn gebruik zat voornamelijk in het lezen van nieuwsartikelen, whatsapp berichten, Tweakers (uiteraard), twitter enz..., veel contrast verschillen, zwarte tekst op witte achtergrond.
Ik kan geen enkel spoor van kleurachteruitgang herkennen. Het scherm was iets te blauw, maar ook dat is nog redelijk af te stellen. Kleur calibratie is bij de meest recente AMOLED schermen al dik in orde en die contrast waarden.. O+ Nee mijn volgende telefoon moest en zou een AMOLED hebben, dan is overigens je scope al redelijk beperkt, daarom nu een eigenaar van de S7 edge en wederom super tevreden over het scherm, ik wil niet anders... en technisch gezien is het de logische opvolger van een inefficient LCD scherm, licht achter een paneel zetten en het paneel met luikjes open of dicht zetten is niet meer van deze tijd, de grote nadelen van AMOLED zijn allang verleden tijd. HTC maakt wat mij betreft hier een grote fout.

[Reactie gewijzigd door TheTeek op 12 januari 2017 15:08]

Blijkbaar is het nog te duur om op goedkopere telefoons te zetten en is LCD voor veel mensen voldoende kwaliteit. Daarbij maakt ook Apple geen gebruik van AMOLED.

Dat de problemen met AMOLED nog niet volledig verleden tijd zijn, is ook te zien aan het besluit van Samsung om geen grote AMOLED schermen meer te maken. Volgens mij zijn er verder ook nauwelijks fabrikanten van oled/AMOLED dus zal Samsung alleen leveren aan de hoogst biedenden.

Zie ook http://www.androidauthori...tial-amoled-usage-695315/

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 12 januari 2017 15:23]

bij bedragen van $749,- spreken we niet meer over goedkope toestellen.
Daarbij gaat Apple wel over op AMOLED, overigens heeft Apple wel een van de beste LCD displays die ik heb gezien.

Samsung mag nu nog heerser zijn, zij zullen nu ook de schermen gaan leveren aan Apple, maar ook Sharp (de huisleverancier van Apple's huidige schermen) gaat AMOLED schermen maken in samenwerking met Foxxconn om aan de toekomstige vraag te gaan voldoen.

Definieer "grote AMOLED schermen", de S8 krijgt een net zo groot en zelfs groter scherm volgens de geruchten, als de S7 Edge, wat nu het grootste AMOLED scherm heeft.

Op televisie gebied zijn ze er mee gestopt wegens patent (LG vs Samsung) redenen dacht ik, al beweren ze zelf dat de huidige OLED techniek te duur was voor productie... inmiddels heeft samsung zijn QLED gepresenteerd

[Reactie gewijzigd door TheTeek op 12 januari 2017 17:23]

Groot is formaat televisie. vanaf de 11" van de Sony Bravia XEL-1 zeg maar.
Volgens mij had het niets te maken met patenten maar waren de panelen gewoon te duur, vermoedelijk door hoge uitval. De reden heeft samsung dacht ik nooit bekend gemaakt.
Als ik zie hoeveel schermen dode pixels bevatten die samsung produceert dan snap ik het aan de ene kant wel. Ik heb al heel wat highend samsungs gehad maar geen enkele zonder dode pixel. zelfs mijn gear s3 frontier heeft er 1. Ik heb een samsung tv met dode pixels en een pc monitor met dode pixel.

Samsung presteert in mijn ogen ver onder de maat op display gebied. Ze kunnen nog niet eens op een 22 inch scherm 1920x1080 pixels fatsoenlijk maken.

om maar niet te spreken van de gigantische burn in die schermen hebben van samsung. een maat van me heeft een S6 en S7 met het volledige toetsenbord erin gebrand. maar ook in winkels met een display setup zie je de burn in.

Echt onwijs slecht als je het mij vraagt. Het is gewoon troep.
Ik heb een xiaomi redmi Pro met een amoled scherm , 64 gig intern geheugen ,aluminium behuizing, 3 gig werk geheugen en een x25 processor voor 190 euro. O ja en dual sim of sim plus SD kaart en elke week een update incl beveiling update. Dus t kan wel
Ik snap je reactie niet helemaal. Uiteraard zijn er klanten die geen top-of-the-line toestel willen kopen en mindere specs helemaal geen probleem vinden, maar dat is niet wat HTC hier probeert uit te dragen. Dit moet het topmodel van HTC zijn in (minimaal) de eerste helft van 2017 waar we ook nog een S8 kunnen verwachten, en zo hebben ze hem ook geprijsd en aangeprezen.

HTC doet hier exact wat ze al sinds de M7 hebben gedaan, en vergeten weer ECHT innovatief of creatief te zijn om een dergelijke prijs te rechtvaardigen. Vroegah kon dat, omdat het marktaandeel en hun reputatie daar aanleiding toe gaf (HTC stond toen echt bekend om design, superieure kwaliteit, etc) en fans bereid waren om daar voor te betalen. Het huidige marktaandeel geeft toch echt aan dat die tijd voorbij is, en dat lijken zij zich niet te beseffen.

Uiteraard gaan prijzen dalen, maar dat rechtvaardigt deze propositie nu niet.
Er zijn genoeg fabrikanten waarvan het top-of-the-line niet de prijzen haalt van een Pixel, iPhone plus of Gallaxy Sx edge. HTC kan daar prima bij gaan horen. Echter dat men te hoge prijzen vraagt kan zeker waar zijn. Misschien hoopt HTC hiermee hun producten een hogere kwaliteitsimago te geven bij de klant. De gevoelens van die superieure HTC kwaliteit op te wekken.

Dat andere fabrikanten zich ook verbeterd hebben en de prijzen daarvan niet zijn gestegen tot dit niveau is absoluut waar. Tegenwoordig zijn er immers genoeg fabrikanten die hun als midrange en budget geprijsde modellen, weliswaar mindere specs meegeven maar wel de bouwkwaliteit op orde hebben. Ik denk daarbij specifiek aan de merken Wileyfox en ook Wiko maar er zijn er ontegenzeglijk meer. (Acer volgens mij dus niet, gezien mijn ervaringen met mijn Z630)

De M7 vond ik inderdaad ook nog een toestel dat uitstraling had maar daarna was het niet bijzonder wat HTC deed. Integendeel, meelopen met Apple in de zin dat de accu niet meer verwisselbaar is, en nu dus het weglaten van de 3,5mm jack. (Gezien mijn ervaringen met µUSB denk ik dat USB-C zeker een verbetering is, maar daarvoor hoeft die jack niet te wijken)

Zoals ik al zei: oog inzetten, mogelijk om een hoger kwaliteitsimago te kweken, en dan wat meer zakken zodat je nog steeds relatief hoge prijzen kunt vragen. Meer kan ik er ook niet van maken.
Is geen topmodel van dit jaar, bovendien op dit moment nog steeds de meest high end specs die mogelijk zijn. AMOLED is echt niet de shit hoor. HTC's schermen hebben gewoon bewezen dat ze beter zijn! En achterlijke prijs ook ABsoluut niet mee eens. Wat een bullshit steeds hierover. Ze bieden meer waarde voor het geld dan de concurrentie terwijl HTC gewoon ook nog eens goedkoper is. Enige waar je gelijk aan hebt is je 4e en 5e punt. 3e punt is ook geen meerwaarde dus ook geen minpunt. En dus ook geen reden om hem niet te kopen. Dat zijn punt 4 en 5 wel.
Ehm.. Als ik vergelijkbare telefoons van de concurrentie wil kopen ben ik honderden euro's goedkoper uit. Feit is dat deze telefoon gewoon veel te hoog geprijsd is wanneer je het vergelijkt met de huidige telefoons (waar deze telefoon gewoon onder valt) en de toppers die over enkele maanden aangekondigd worden.
HElemaal mee eens.

Maar voor mij is het gebrek aan de IR Blaster de reden dat ik ook de HTC 10 niet heb gekocht en toch maar een Honor8.

Jammer, want ik heb al sinds de HD Touch een HTC.
Ik blijf me dan ook verbazen over de naïviteit van HTC. Ze zitten absoluut niet in een positie om überhaupt dit soort prijzen te kunnen vragen. Het lijkt er dan op dat ze helemaal niets leren van hun vorige flops en stug door blijven gaan met het vragen van een hoge prijs omdat schijnbaar HTC de enige van mening is dat de hoge prijs gerechtvaardigd is.

Wil HTC nog een beetje marktaandeel (terug)winnen zullen ze eens moeten beginnen hun telefoons met een flink lagere prijs dan de directe concurrentie op de markt te brengen. HTC lijkt echter te denken dat ze nog in 2010 leven en 1 van de grootste op de mobiele markt zijn...
HTC maakt meer kosten, ze zijn immers een kleine speler in de markt en kunnen daardoor minder scherp inkopen bij hun toeleveranciers, daarnaast maken ze hoge R&D kosten die door minder toestellen terug verdiend moeten worden als bij een Samsung of Huawei. En door die hogere adviesverkoopprijs dalen de verkoopcijfers nog verder, kortom een vicieuze cirkel. ;)
Dat zijn weer geen malse prijzen van HTC!

Het weglaten van de headphone-jack lijkt de trend, maar ga dan ook helemaal mee en maak je toestel (eindelijk eens) waterdicht. Wat mij betreft is een Pixel nu interessanter dan een U.

Edit: waarmee ik niet wil zeggen dat de pixel wél waterdicht is, maar deze heeft in ieder geval een headphone-jack en een meerbelovend updatebeleid.

[Reactie gewijzigd door pimsaint op 12 januari 2017 12:42]

Het weglaten van de headphone-jack lijkt de trend, maar ga dan ook helemaal mee en maak je toestel (eindelijk eens) waterdicht. Wat mij betreft is een Pixel nu interessanter dan een U.
Persoonlijk vind ik dat weglaten van de headphone-jack een zeer ongewenste trend. Ik heb een goede headphone. Deze kan ik op alle apparaten gebruiken die een gewone standaard headphone-jack hebben, maar als ze die nu overal gaan schrappen ga ik weeral van die belachelijke extra kabeltjes moeten meesleuren die ik dan overal ga verliezen. Een smartphone zonder headphone-jack is voor mij dus geen optie.

En kom niet af met zever zoals 'ja, maar, dat is om het waterdicht te maken', want Samsung heeft smartphones die waterdicht zijn en een headphone-jack hebben.

Het lijkt erop dat alle marketing pippo's van alle smartphone fabrikanten samen hebben afgesproken dat ze het weglaten van een headphone-jack gaan proberen te verkopen als een feature. Stop toch met die onzin, functionaliteit weglaten is geen nieuwe feature maar achteruitgang!
Mee eens.
Ik kan deze trent pas gegrijpen als iedereen 100% over is op "draadloos" maar dat is nu nog niet aan de orde. Men kan hier nog een aantallen jaren mee wachten voor mij.
Ik kan deze trent pas gegrijpen als iedereen 100% over is op "draadloos" maar dat is nu nog niet aan de orde. Men kan hier nog een aantallen jaren mee wachten voor mij.
Zelf dat is achteruitgang: gewone analoge headphones die je met een headphone jack aansluit hebben geen batterij nodig, al die nieuwe hippe bluetooth crap hebben wel een batterij en die moet je dus ook opladen. Dus dan kan het voorvallen dat je op de trein zit, zin hebt om wat muziek te luisteren om dan te constateren dat je bluetooth headphone niet opgeladen is, nice, leve de vooruitgang!
Goed voorbeeld Kefke!
Al ben ik bang dat toch de toekomst gaat worden.
Draadloos kan fijn zijn maar niet met alles, zeker niet als je extra kabels daarvoor moet kopen *Kijk naar Apple...*
Misschien duurt het nog even maar de kans is groot :(
De Bose QuietComfort 35 heeft hete beste van beide werelden: BT en de mogelijkheid om via een kabel aan te sluiten.
Er is ook een groot kwaliteitsverschil. Enkel de erg dure draadloze headsets kunnen qua geluidskwaliteit enigszins concurreren met middenmoot standaard hoofdtelefoons. Slechte evolutie imho.
Mee eens.
Ik kan deze trent pas gegrijpen als iedereen 100% over is op "draadloos" maar dat is nu nog niet aan de orde. Men kan hier nog een aantallen jaren mee wachten voor mij.
Apple is ermee begonnen en nu moet de rest van de markt wel volgen. Je zal zien dat Samsung en Huawei binnenkort ook de headphone jack weglaten bij hun high-end modellen. Het is een kwestie van tijd voordat dit de nieuwe standaard is... helaas.
Maar laten we reëel blijven, veruit de meeste mensen gebruiken puur en alleen de meegeleverde oortjes en kopen een paar goedkope zodra het eerste paar kapot gaat. Voor die groep maakt het geen drol uit of de aansluiting nu USB C/ Lightning of minijack is.

Daarnaast zie je toch echt veel mensen voor draadloze opties gaan, en draadloos is echt de toekomst wat betreft oordopjes of koptelefoons.

Natuurlijk is het jammer dat aansluitingen verdwijnen maar zo gaat dat nu eenmaal.
Bah, belachelijke trend! Die jack doet niet fout op een gsm toestel.

Zolang niet alle fabrikanten overschakelen op draadloos is het goed! Want mn wagen kan ik enkel via een jack van muziek voorzien... En ben de eerste 5 jaar niet van plan een andere te kopen :p
ja, echt blij ben ik er ook niet, maar ach zo was het ook met de dvd speler, floppy drive, vga aansluitingen ect ect. Over een paar jaar is het ook weer gewoon geworden.

btw je kunt via de bekende china shops leuke bluetooth naar jack adaptertjes krijgen die je wagen ook van bluetooth voorzien. Gebruik ze zelf ook, en werkt echt prima :)
Ja een bluetooth adapter werkt. Toch heb ik liever een Jack.
Waarom?
1: Compatibiliteit met andere apparaten
2: Niet hoeven meezeulen van een adapter vanwege punt 1
3: Standaard een hogere geluidskwaliteit dan bluetooth (geen compressie, als iemand een lossless bluetooth formaat kent mag hij het zeggen, 32 bit 384Khz alstublieft.)
4: Hogere betrouwbaarheid, geen last van storingen in een draadloos signaal.
5: Onafhankelijk van de accu van het verbonden bluetooth apparaat.
6: Telefoons met Jack aansluiting kunnen óók via BT verbonden worden, dus qua connectiviteit is dit een stap achteruit.
7: Niet hoeven pairen.

Foei HTC.
Sorry maar dat is echt zwaar overkill. Een CD heeft 16-bit audio op 44,1KHz. Als we zelfs in de studio al niet verder gaan dan 92KHz 24-bit dan heeft hoger dan dat echt al geen zin meer. Dat is alleen maar nodeloos extra informatie opslaan zonder enig voordeel voor het luisteren.

Buiten dat om ken ik geen enkele telefoon en audio interface die 32-bit op 384KHz ondersteund.

Overigens ondersteund bleutooth standaard MP3, AAC en andere codecs. De audio kan dus digitaal worden doorgestuurd en in de ontvanger worden gedecodeerd ipv op het toestel decoden en dan recoden met SBC of Apt-X.

Het enige probleem wat ik heb met bleutooth headsets is de ruis die komt door de actieve electronica die dicht op de signaal verwerking zit.
Ja een bluetooth adapter werkt. Toch heb ik liever een Jack.
Waarom?
1: Compatibiliteit met andere apparaten
2: Niet hoeven meezeulen van een adapter vanwege punt 1
Zit ik ook niet op te wachten, maar "zeulen" is wel een overdreven term voor een inline adapter in je kabeltje. Die laat je er gewoon aan zitten als je vaak je oordopjes in de telefoon plugt. Ik ben er ook niet blij mee dat hij verdwijnt, precies om de argumenten die hierboven al staan: ik heb prima oordopjes met 3,5mm aansluiting. En die hebben me net even teveel gekost. Bovendien ben ik bang dat de consument nu oordopjes koopt die veel minder lang meegaan.
3: Standaard een hogere geluidskwaliteit dan bluetooth (geen compressie, als iemand een lossless bluetooth formaat kent mag hij het zeggen, 32 bit 384Khz alstublieft.)
Alsof de gemiddelde smartphone van nu een DAC heeft die het verschil tussen 16bit 44.1kHz en 32 bit 384kHz hoorbaar kan maken (nog even los van of mensen het werkelijk zelf horen, of alleen denken dat ze het horen). Geluidskwaliteit is voor mij nog het slechtste argument :) Telefoons die met zo'n extreem goede DAC worden uitgerust dat 32 bit 384kHz hoorbaar is qua verschil, zullen alsnog een 3.5mm jack aansluiting krijgen.
4: Hogere betrouwbaarheid, geen last van storingen in een draadloos signaal.
Als je beide apparaten bij je draagt is de kans op storing vrij klein. Ik gebruik thuis heel vaak BT om te verbinden met m'n receiver of badkamer-audio en de enige keer dat dat stoort is als ik naar een andere ruimte loop met mijn telefoon of tablet en de BT-verbinding door muren heen moet. Dat zal je met een telefoon in je broekzak en oordopjes in je oren ooit gebeuren.
5: Onafhankelijk van de accu van het verbonden bluetooth apparaat.
6: Telefoons met Jack aansluiting kunnen óók via BT verbonden worden, dus qua connectiviteit is dit een stap achteruit.
7: Niet hoeven pairen.
Helemaal mee eens, ik wil niet _nog_ een apparaat dat een Li-ion accu heeft die het over een x-aantal jaar niet meer doet en (de fabrikanten kennende) niet te vervangen is zonder soldeerwerk. Hallo afvalberg!
Vergeet niet dat je alsnog altijd bedraad een koptelefoon kunt aansluiten. De USB C stekker die erop zit kan heel goed een audio signaal doorsturen, en je krijgt er nog veel meer mogelijkheden bij kado wat betreft digitale audio.
Daarnaast zijn usb C naar 3.5 mm adaptertjes ook niet zo ontzettend groot.

Wat betreft geluidskwaliteit is in theorie natuurlijk een kabel beter, maar komop 32bit gebruikt echt alleen de zware audiofiel op zijn mobiel. Maar dan nog kun je je afvragen of een mobiel überhaupt wel het juiste apparaat daarvoor is. Dan zit je toch echt meer in de high end muziekspeler markt, niet de gemiddelde spotifiy streamende puber.

Maar laten we nou niet doen alsof dit de apocalypse is. Is het vervelen? Dat zonder meer, de 3.5 mm voldoet prima voor de meeste mensen.
Maar de meeste mensen passen zich ook snel genoeg aan en gaan draadloos of eindigen over een aantal jaar met een usb c setje oortjes.
En als het echt zo dramatisch was gingen niet zo veel spelers op de markt die aansluiting eruit slopen. Het verkoopt schijnbaar gewoon alsnog.
Die bluetooth-naar-jack adaptertjes moet je ook weer dagelijks opladen.
Gebruiksduur is ook maar een paar uur, ook van bluetooth oortjes dus dan moet je al tussendoor laden of meerdere setjes meenemen.
Nou je kunt ze gewoon aansluiten op de wel bekende auto usb opladers. Hoef je je niet druk te maken om accu's of wat dan ook.

Verder kun je al heel simpele bluetooth 2.1 adaptertjes krijgen voor een euro of 3, en heb je uitgebreide 4.1 modelletjes die ook gelijk als carkit dienen voor zo'n 10/15 euro.

Ik zou zeggen, duik er eens in. Stiekem is er best veel mogelijk om bluetooth toe te voegen aan oudere auto's.
Ik heb zo'n adaptertje, met accu. Kan zowel zenden als ontvangen, maar die was wel duurder. Ook een bluetooth headphone beb ik, maar het andere oortje doet het niet meer: draadbreuk. Laaste ging dus max 3 uur mee.,
Ja, feit, evolutie der dingen zeker? De tijd wijst uit of het positief of negatief is...

Heb ik ook al naar zitten zien. Mn wagen heeft bluetooth, maar enkel voor bellen. Dus zit zo wat met een dubbel gevoel over het al dan niet bijkopen van een andere adapter. ;)
Bah, belachelijke trend! Die jack doet niet fout op een gsm toestel.

Zolang niet alle fabrikanten overschakelen op draadloos is het goed! Want mn wagen kan ik enkel via een jack van muziek voorzien... En ben de eerste 5 jaar niet van plan een andere te kopen :p
Blutooth dongeltje in je jack steken en ook jij kan prima audio streamen.
Maar laten we reëel blijven, veruit de meeste mensen gebruiken puur en alleen de meegeleverde oortjes en kopen een paar goedkope zodra het eerste paar kapot gaat. Voor die groep maakt het geen drol uit of de aansluiting nu USB C/ Lightning of minijack is.
Huh? Het nut van die jack valt of staat toch niet met de kwaliteit oordopjes? Er is geen toegevoegde waarde voor het weglaten van die jack en het levert voor de gebruiker alleen maar minpunten op zoals Kefke hierboven al aanstipt.
Daarnaast zie je toch echt veel mensen voor draadloze opties gaan, en draadloos is echt de toekomst wat betreft oordopjes of koptelefoons.
Maar waarom is dat de toekomst, het levert geen extra gemak op voor de gebruiker, je raakt die dingen alleen maar makkelijker kwijt, je moet ze opladen en je hebt een extra aansluiting nodig die je ook kwijt kunt raken.
Natuurlijk is het jammer dat aansluitingen verdwijnen maar zo gaat dat nu eenmaal.
Met zo'n instelling wel ja. Als niemand die toestellen zonder jack koopt leren ze het vanzelf af. Maar iedereen wil de laatste iPhone hebben en dus kopen miljoenen mensen dat toestel zonder ook daadwerkelijk op de hoogte te zijn welke 'ongemakken' het met zich meebrengt. Of nog erger ze slikken wat Apple of HTC ze opdringt.
Maar waarom is dat de toekomst, het levert geen extra gemak op voor de gebruiker, je raakt die dingen alleen maar makkelijker kwijt, je moet ze opladen en je hebt een extra aansluiting nodig die je ook kwijt kunt raken.
Zo en of het extra gemak op levert zeg. Ik heb sinds een paar weken de AirPods en wil nooit meer terug naar een draad. Voor het gemak van de vrijheid laad ik ze graag af en toe op en met een doosje zoals de AirPods of de Bragi's hebben is dat eigenlijk geen issue.

Kwijtraken zou misschien kunnen maar dat is natuurlijk gewoon een kwestie van zuinig zijn op je spullen.
Zo heb ik dat dus met een bluetooth koptelefoon (Sony MDR-100ABN), ik was eerst skeptisch over het draadloos zijnde, de geluidskwaliteit en accuduur...

Maar na een aantal weken wil ik niet meer zonder, als ik 1x oortjes gebruik (natuurlijk bedraad) ben ik dat na een uur al beu, omdat je weinig bewegingsvrijheid hebt (soms plug ik ze in mijn Surface in, die 2 schermen aanstuurt, dus vast staat)...

Draadloos is enorm fijn, maar nog niet reden genoeg om de jack volledig weg te laten! :+ (lege batterij, speakerset aansluiten, laden terwijl je die lege koptelefoon hebt)

[Reactie gewijzigd door barta123 op 13 januari 2017 12:51]

Is draadloos echt de toekomst? Misschien de hele verre toekomst. Maar voor de nabije toekomst levert het voor velen gewoon ongemak op.

En wie zit er nou te wachten op innovaties die ongemak opleveren?
Er zullen toch zo langzaam aan ook wel headphones/earphones komen met een USB-C aansluiting in plaats van 3,5mm jack? Ja, dan kun je niet je telefoon opladen en muziek luisteren tegelijk maar dan hoef je ook niet met verloopjes te gaan werken.
Als ze dan zo slim zijn de connector te voorzien van een doorkoppeling, zodat je daar je oplader in kwijt kan...
Vind het ook zeer jammer dat HTC met de marketing meegaat betreffende het verwijderen van 3,5mm. Je zou denken dat ze echt marktaandeel willen winnen. Zie alleen de enthousiaste reactie van het publiek tijdens de pixel presentatie, toen Google aankondigde dat de pixels 3,5mm behouden
Een pixel is nu vrij weinig interessant door de bugs die er van bekend zijn. Zelfs hier in de gerelateerde artikelen staan ze vermeld.

De kwaliteit van de pixels is erg matig te noemen als ik het zo bekijk.
Ik ben een eigenaar van een pixel en moet zeggen dat de bugs die gemeld worden niet op erg merkbaar zijn voor iedereen.
Ik heb op 1 keer een vertraging na nog helemaal geen problemen gehad met mijn Pixel.
bouwkwaliteit is echt wel goed hoor van de pixel. In ieder geval steviger als mijn P8.
De pixel is ook niet waterdicht hoor. Wat dat aan gaat gaan ze prima mee 8)7
Idd, zoals altijd bij HTC. Moest de ultra nu eens waterdicht geweest zijn, een iets grotere batterij en draadloos laden hebben gehad dan was het echt een top notch toestel geweest (voor mij)
voor ¤450 heb je een OP3T met grotere accu.
Er is totaal geen enkele reden waarom ik dit toestel zou willen halen, laat staan voor die prijs
HTC (en vele fabrikanten) rekenen nog steeds op de mensen die hun toestel bij een abonnement op afbetaling koopt. Veel mensen hebben namelijk nog niet door dat een aantal merken gewoon aanbod hebben wat je perfect in een éénmalige aankoop kunt kopen en dat je daarmee veel goedkoper uit bent. Oneplus inderdaad, maar ook Honor biedt prima telefoons voor prijzen die veel lager liggen als die van Samsung, Google of HTC.

Juist HTC blijft te lang vertrouwen op hun naam en de verwachting dat ze wel weer aansluiting blijven vinden bij die 'traditionele' manier van telefoons verkopen. Ze hebben hun marktaandeel zien kelderen en denken niet bepaald out-of-the-box.

En ga je echt in China shoppen, dan gaat er helemaal een wereld voor je open. Al moet je dan wel vaak zelf even aan de knutsel met flashen en dergelijke.
Ik ben na de HTC One X, de One m7 en One m8 ook afgehaakt bij HTC... Sinds de m9 gaat het pijlsnel bergaf met HTC en bij elke release denk ik opnieuw, waarom HTC, waarom?

Ik zit nu ook in het OnePlus 3 kamp en ik ben daar zeer tevreden over.
Ik heb nog een 10 gekocht voor 325,- bij www.wowveilingen.nl anders inderdaad een OnePlus3 (T) gehaald voor de bang of the buck.
OP3T is echt king of Android voor het moment!
Mijn HTC One M7 is dringend aan vervanging toe na vier jaar, maar ik heb niet direct het gevoel dat dit een waardige opvolger gaat zijn.
Laten we hopen dat HTC inderdaad op het Mobile World Congress eind februari een flagship gaat tonen. En dan wel gewoon met een Snapdragon 835...
Als je geluk hebt gaat de prijs van de HTC 10 zakken door deze aankondigingen. Ik heb enkele maanden geleden mijn HTC One M7 vervangen voor de HTC 10 en moet zeggen dat ik (hoewel het betalen even pijn deed) nog geen moment spijt heb gehad van mijn keuze.

Ik vind het wel jammer dat HTC de trend van duurdere toptoestellen doorzet, 700 euro voor de HTC 10 was al flink duur en nu gaan ze daar weer ruim overheen waarschijnlijk..
Ik heb de mijne pas geleden vervangen door een OnePlus 3T. Het is op alle fronten een vooruitgang, inclusief OS, en het kost niet zo belachelijk veel als een HTC 10.
Was ook een trotse bezitter van een M7. Na aardig wat zoeken ben ik uiteindelijk beland op een Moto X Style wat naar mijn idee een geweldige vervanger is. Toestel is een directe concurrent van de Nexus 6P, die mogelijk ook interessant is. Ze zijn inmiddels beiden weer ietsjes ouder, maar als ik nu zou kiezen dan had ik misschien een ZTE Axon 7 genomen.
Op het eerste gezicht een leuke telefoon die U Ultra, maar een 3000 mAh batterij houdt niet over met een scherm van 5.7 inch. Daarnaast is de keuze voor een Snapdragon 821 ook vreemd, aangezien er over een maand waarschijnlijk een stortvloed van telefoons met z'n opvolger erin zal verschijnen. Heel jammer om te zien dat ook HTC afstapt van de 3.5mm jack terwijl er nog niet eens een fatsoenlijke standaard is om deze te vervangen (iets als Apple W1, maar dan voor iedereen), ik hoop toch echt dat Samsung, LG, Sony, Huawei en OnePlus hier niet in meegaan.

Gecombineerd met het typisch veel te hoog HTC prijskaartje (in de US dan) zal dit wel weer niet zo hard gaan lopen.
Er is wel een fatsoenlijke standaard om hem te vervangen. Dat heet USB-C of in het geval van Apple, Lightning.
Ik zie absoluut geen heil in het feit dat je audio via je oplaad-poort loopt. Handig als je even je powerbank wilt gebruiken als je een filmpje kijkt / muziek luistert 8)7 . Daarnaast is het aanbod van Type-C koptelefoons erg schraal nog.

Apple W1 is de enige fatsoenlijke oplossing die ik tot nu toe heb gezien. Het nadeel blijft dat je je koptelefoons/earbuds moet opladen af en toe, maar het pairen gaat tenminste moeiteloos en de geluidskwaliteit is goed. Helaas ontwikkelt door Apple dus hartstikke proprietary, leuk voor iedereen die opgesloten zit in het Apple-ecosysteem.
Het opladen is geen probleem hoor. Met 10 minuten in de case zijn ze weer vol. Jij gaat me niet vertellen dat je 5 uur achtereen met de dopjes in je oren rondloopt.

Op het werk doe ik ze altijd even in de case als ik aankom en mijn laptop moet installeren en tijdens de lunch ook. Ik heb nu een keer meegemaakt dat ik een melding kreeg dat ze bijna leeg waren (10% is nog genoeg voor een half uur) en toen heb ik er eentje in de case gedaan voor een telefokn gesprek en dan hakverwege even gewisseld.

Het w1 gedeelte is met name handig voor de seamless integratie, ze werken op andere apparaten (=android) overigens net zo goed.
No headphone jack? Wederom geen HTC dit jaar dus!~

Belachelijk hoe HTC is weggestapt van wat hun geweldig maakte (front facing Stereo speakers) en is overgestapt naar een zeer slechte fusie tussen samsung, lg en iphone. They lost their identitiy!
Inderdaad, HTC is totaal stuurloos.

- gimmicky tweede scherm
- flink duur, met specs die we al een tijdje kennen
- kleine batterij
- DUUR!

En dan ook nog eens design wat zo uit China kon komen. Niks unieks meer.
Design zo uit China :) Taiwan bestaat ook gewoon uit chinezen hoor (inheemse bevolking is slechts 2 a 3% van de populatie).
En ben ook oneens dat China niks unieks maakt, ze proberen het en het lukt ze zo nu en dan ook. Voorbeelden: Xiaomi Mi Mix(bezel less en keramische behuizing), Huawei P9 (dual camera, één high res. monochroom) Toestellen voor een lage prijs (sub 200$), volledig van metaal en prima specs (hexacore, 1080p, 3+ ram, snelle vinger scanner).
One plus bijna vergeten: high end spec. met lage prijs.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 12 januari 2017 11:56]

Met dat tweede scherm hebben ze ook weer een extra excuus om NOG later te komen met hun updates.

Ik was in eerste instantie ook heel tevreden van mijn HTC M7, maar zoals het er naar uit ziet, zal ik niet snel terug gaan.
USB-C is beter dan een headphone jack en stereo speakers op een smartphone?
Je merkt amper het verschil.
Dus waarom zouden we als consument moeten inleveren op gemak als de kwaliteit niet vooruit gaat. Ik heb zat oordopjes en headphones thuis die ik gewoon kan aansluiten terwijl ik mijn apparaat aan het opladen ben zonder domme extra accessoires om dat mogelijk te maken. Zodra de fabrikant denkt het beter te weten en het voor de consument gaat beslissen koop ik geen producten van hen. Ook de voornaamste reden dat ik nooit een apple product heb aangeraakt.

Als ze met iets revolutionairs komen dat de headphone jack irrelevant maakt dan zie ik dat graag. Anders, laat het gewoon erin!
wat is de toegevoegde waarde van 4 microfoons in je telefoon ?
Ruisonderdrukking en helderder geluid.
Ik ben teleurgesteld door HTC.
Het gaat al niet goed met ze en ze gaan gewoon door met hun eigen standaard, dure telefoons met matige specs tegenover de concurrentie.

Moeten ze niet een keer iets veranderen? Wat dacht je van grotere accu's, 2500mAh voor een 5.2" toestel is erg mager en zelfs 3000mAh de U Ultra is gewoon vragen voor slechte prestaties. De Gionee M6 (https://www.kimovil.com/en/where-to-buy-gionee-m6-plus) heeft bijna dezelfde afmetingen met een 2x zo grote accu. Daarnaast is ook de headphone jack weg, iets wat ook niet door veel mensen als fijn word ervaren. Het extra schermpje is wel leuk, maar waarom geen (AM)OLED?

En die prijs, waarom in hemelsnaam? Over twee a drie maanden komen alle merken met hun nieuwe toptoestellen met Snapdragon 835 chip (Of vergelijkbaar), dit apparaat is dan gelijk gedateerd en sterf waarschijnlijk een snelle dood. En dan hebben we de prijs van het goedkopere model er nog niet eens bijgehaald.

Als ik dan nog iets positiefs moet zeggen, dan vind ik het design opzich wel mooi. De achterkant lijkt veel op de A serie van Samsung, wat in mijn ogen iets positiefs is.

Achja volgens mij hadden we daar een mooi spreekwoord voor, een eigen graf graven.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 12 januari 2017 10:42]

HTC staart zichzelf nou eenmaal niet dood op specs. Dat klanten dat wel doen: tja.
Ik ben wel blij dat HTC maling heeft aan die onzin om maar de hoogste kloksnelheid en meeste RAM te hebben en grootste accu's, maar gewoon goede telefoons ontwerpt met hele goede prestaties en de hardware die daar voor vereist is; ook al is 't niet 't hoogste van 't hoogste.

HTC is imho niet de gene die 't fout doet, het is een probleem binnen het Android eco-systeem dat iedereen zich uitsluitend doodkijkt op specs; maar niet naar de daadwerkelijke prestaties kijkt. En die zijn bij alle HTC telefoons altijd prima in orde geweest.
850 euro voor een SD821? Geen AMOLED? Daarnaast heb ik mijn bedenkingen over de bouwkwaliteit waar het eerder altijd aluminium was is het nu vooral glas.
Het design is alles behalve spannend, en ik vind de frontcam erg lelijk staan naast dat second notification display.
Nee dit gaat wederom geen succes worden voor HTC. Haal er 300 euro vanaf en ze hebben een kans.
De m8 is in ieder geval de laatste HTC die ik heb gekocht, zeker voor deze prijzen.

[Reactie gewijzigd door netblade op 12 januari 2017 10:17]

Jammer, de geruchten verwachtte een grote accu maar helaas. (Alhoewel dat ding wel 8mm dik is en giga afmetingen...)

[Reactie gewijzigd door Jvann op 12 januari 2017 10:21]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*