Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Intel zou van plan zijn om in de tweede helft van 2017 Kaby Lake Refresh-processors uit te brengen die zouden verschijnen als 'de 8ste Core-generatie'. Het zou gaan om quadcores in de U-lijn van zuinige chips. Kaby Lake H-processors met een tdp van 18W moeten wijken voor de Refresh-lijn.

De komst van de Kaby Lake Refresh-quadcores in augustus blijkt uit een roadmap die het doorgaans goed over Intels plannen geïnformeerde Benchlife publiceert. In een mededeling van Intel staat dat het om de achtste generatie gaat, wat erop duidt dat de processors Core i 8000-aanduidingen krijgen, waar de huidige Kaby Lake-processors in de 7000-lijn verschijnen.

In de melding van Intel staat verder dat het bedrijf besloten heeft de Kaby Lake H-processor met een tdp van 18W niet uit te brengen om zich te kunnen concentreren op de Kaby Lake Refresh. Deze processor in de H-serie, eveneens een zuinige quadcore voor laptops, zou volgens eerder uitgelekte plannen al in het tweede kwartaal van 2017 uitkomen.

Niet bekend is wat de tdp van de Kaby Lake Refresh-processors gaat worden, maar waarschijnlijk gaat het om 15W, net als de andere U-chips. Daarnaast blijkt uit de melding dat deze over dezelfde gpu als de huidige Kaby Lake-chips gaat beschikken: de Graphics 630 oftewel de GT2.

Naast Kaby Lake Refresh komt Intel met Coffee Lake. Dit is een generatie die opnieuw op 14nm geproduceerd wordt, maar een gewijzigde architectuur heeft. De Coffee Lake U-processors voor laptops zijn eveneens quadcores, maar de gpu is de Graphics 640, oftewel de GT3e, met 64MB edram. Daarnaast komen er ook Coffee Lake H-processors: chips met zes cores voor krachtige laptops. De eerste 10nm-socs van Intel zijn de Cannonlake-modellen in de U- en Y-serie. Deze moeten eveneens in de tweede helft van 2017 verschijnen.

Intel omschrijft de H-serie als processors voor high performance graphics. Tot nu toe waren de HQ-modellen de quadcores, met een tdp van 45W. De Kaby Lake HQ-processors kondigt Intel vermoedelijk begin 2017 aan.

Kaby Lake H Coffee Lake BenchlifeKaby Lake H Coffee Lake Benchlife

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Dus we zitten in 2017 met de volgende architecturen/families?
Broadwell-E (high end-scoket)
Skylake
(die hebben we nu al)
Dan komt er bij:
- Kaby Lake (en dan valt Skylake langzaam weg, maar niet de gehele familie wordt gelijk op de markt gebracht, Pentium en Celeron volgen altijd wat later)
- Kaby Lake refresh (voor mobiel)
- Coffee Lake (voor mobiel)
- Kaby Lake-X (voor high end-socket, maar het is maar een quad-core)
- Skylake-X (voor high end-socket, 6 cores+)

Lekker overzichtelijk.
Nu loopt de high end-platform 1 cijfer voor op het normale desktop-platform (Broadwell-E is 6xxx en Broadwell was 5xxx).

En Skylake-X wordt 7xxx? en Kaby Lake X dan 8xxx, terwijl die trager (minder cores) zijn dan Skylake-X?
En de normale Kaby Lake heeft ook 8xxx, dus nu loopt Skylake-X (high end) opeens achter op de Kaby Lake-refresh?

Het was al een puinhoop qua nummering, maar dit wordt helemaal dramatisch. Het gaat bijna naar het rebranden van GPU's toe op deze manier. In ÚÚn xxxx-reeks 4 verschillende families onderbrengen.
DUS! Nu ook Quadcores met U's. Het word steeds moeilijker bij Intel om te kijken wat je nu eigenlijk koopt :P.

Eerst dual cores die voor I7's verkocht worden (terwijl het eigenlijk gewoon Core I3's zijn:P). EN dan nu straks ook Quad cores. Tenzij Intel weer door gaat voeren dat een Core I3 2 cores heeft met HT, I5 4 cores en I7 4 met HT... word het er niet duidelijker op.
Het is maar hoe je het bekijkt
Je hebt de (M)obile line en de (U)ltra low power lijn.
I3: budget, I5: mainstream, I7: high end

Een I7 in de U lijn is dus het snelste wat men te bieden heeft wat heel weinig stroom verbruikt/warmte geeft.
Maar in vergelijking met een desktop lijn waar verbruik/warmte geen issue is, is dat een belachelijk trage CPU.

De regel die ik zelf gebruik is per lijn 1 achteruit gaan: I7U = I5M = I3
Klopt niet volledig maar komt in de buurt.

Voor de consument is het natuurlijk onduidelijk, het I3/5/7 verhaal snappen ze maar daar stopt het ook. En dan krijg je inderdaad van hÚ, mijn surface heeft toch een I7? Ja van de U lijn.
+ verschillende generaties die door elkaar verkocht worden maakt het onmogelijk om correct te vegelijken.
Dan moet je het anders noemen, en ja ik begrijp dat, maar het blijft voorliegen van Intel. Ze kopen geen I7.. maar een I3, en dat weet Intel dondersgoed. Ik kan niet wachten tot Ryzen uitkomt en Intel eens wat concurrentie geeft, want zoals het nu gaat is het gewoon voorliegen en uitmelken.
Ze kopen duidelijk een i7. Een i7 ULV dualcore. Dat jij vindt dat dat niet zo is maakt dat niet minder waar.

Wat ze niet kopen is een quadcore. Maar dat beweert ook niemand.
Ze kopen wel degelijk de meest high end cpu die in hun apparaat/formfactor past, in dat opzicht liegt Intel niks voor. Intel doet ook geen beloftes als ware een i7 (-klasse) cpu altijd en overal, in elk apparaat, even snel.
Intel's productinformatie is best in orde, maar consumenten zijn vaak lui slecht ge´nformeerd. Daar hoeft Intel niet om te liegen, dat doen ze dus ook niet.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 27 december 2016 22:12]

Vervang liegen door misleiden en de lading wordt beter gedekt ;) .
Zelfs dat ben ik niet met je eens.
Intel product nummers zijn uniek en prima gedocumenteerd. Als jij denkt dat een i7 altijd dezelfde cpu is, ben je slecht ge´nformeerd, en dat is niet de schuld van Intel.
Ik was, zoals de meeste consumenten zijn, in de veronderstelling dat i3, i5 en i7 gelinkt zijn aan performance. Ik kan in de veronderstelling zijn dat mijn net gekochte i7 beter presteert dan een i5, terwijl dit niet zo is. Of Intel dit bewust doet, is lastig te bewijzen, maar dat het leidt tot duurder verkochte processoren is duidelijk. En bewust of niet: het is misleidend en ik verwacht een mate van klantgerichtheid dat Intel hier rekening mee houdt en op acteert.
Staat niks over core count, dus Intel misleid! case closed.
Ja hoor, omdat jij als tweaker dat kan betekent niet dat de gemiddelde persoon dat kan. EN nee dan heb ik het niet over GOOGLEN! Ik heb het er over dat Intel er gigantisch veel Technobabble tegen aan gooit en de laptop fabrikanten er leuk in mee gaan.

Het is voor de Jan en Beppies van Nederland geen doorkomen aan om een laptop te kopen en te kijken wat voor CPU en GPU er in zit en wat het nu exact is. Als ze naar een bepaalde prijsklasse kijken komen er zoveel opties naar voren en er is haast geen een die helemaal eerlijk is. Maar goed.. vooral doorgaan Intel Fanboy :). AMD komt er zo aan en die is wel duidelijk. hun 3 is een quad core instapper met Hyperthreading... duuuuuuuuuuuuus.... dan moet Intel wel weer. Of gaan ze weer lekker hun monopoly positie misbruiken net als vroeger?

Ik hoop dat AMD Intel er toe dwingt duidelijk te zijn. I3 = 2 cores met Hyperthreading met dan een kloksnelheid er achter. i5 = 4 cores zonder HT met kloksnelheid er achter. en I7 is alles wat groter is dan dat!

Andere dingen zoals K en U zijn bijkomstigheden die wel wat zeggen over de CPU maar het zou niet zoveel uit moeten maken dat er hele cores missen! Het moet gewoon zijn. Unlocked of niet unlocked en, andere minieme specifieke kleine dingetjes. Zo niet dan GO AMD! Maak er maar gehakt van.
Prima, dan zijn we het oneens :)
Ja want iedereen weet "ark" ook te vinden. Kan je wel zeggen dat de Consumenten lui zijn.. maar hoe moeten die weten wat "HyperThreading" is. Die gaat "MIEP! KIJK EENS! WEL 4 HYPERTHREADJES WOOOOW! Weet niet wat het is, maar het klinkt leuk!"

Hetzelfde zie je bij auto verkoop. Het is liegen en bedriegen via overinformatie en technobabble. Anders had Intel deze CPU"s gewoon I3's genoemd want dat zijn ze gewoon. Maar Intel wil namelijk dat Jaap en Miep er in trappen en denken dat ze een dikke I7 kopen. En ga dat nu alstjeblieft niet ontkennen, ben er al zoveel tegengekomen hierop het werk, dat ik ze maar net op tijd tegen kan houden. "Ik wil die niet dat is een I3... maar dat is een I7! Kijk maar!". De Fabrikanten van Laptops moeten het er ook meer bijzetten vind ik. Want al die laptop fabrikanten doen "Dikke I7 jonguh! Kijk maar typenummruh! Core I7 6500U!! Zo veel snellah dan die I3 jonguh!". En dan staat er geen core count bij of zelfs maar kloksnelheid.

Even ter vergelijk:
http://www.cpu-world.com/...e_i7_Mobile_i7-6500U.html
Terwijl de niet U versies toch echt wel meer verschillen.
http://www.cpu-world.com/...ntel_Core_i7_i7-6700.html (de 6500 is een I5, just saying, so wend for the 6700).


Het is dus I3's voor I7's verkopen. en maar "LULZ! ZE TRAPPEN ER IN!"
De desktoplijn is nog te snappen, maar die laptoplijn kom je inderdaad geen wijs uit.

Heb ook een laptop met een "dike" I7.. Dual core met HT.
Mijn laptop heeft een i7-4700MQ, dat is een quadcore met HT, dus in die serie waren ze er nog. Verder deel ik de meningen hierboven dat het voor desktop processoren nog te behappen is, in tegenstelling tot de andere lijnen.

Waar ik persoonlijk nieuwsgieriger naar ben, is waar de server CPUs blijven. Daar is het akelig stil, ook wat betreft een roadmap. Iemand enig idee?
Als je kijkt naar de meest rechtse kolom in de tabel staat daar Coffee Lake X en Socket. Ik verwacht dat dat de server CPU's en Extreme i7's worden. Maar ik vind het steeds onduidelijker worden. 3 generaties door elkaar die binnen de zelfde serie (8xxx) gaan vallen?
I7 5500U hier.. Eerste laptopje die ik ooit heb gekocht, prima ding opzich, maar had van I7 meer verwacht eigenlijk.
Tsja, die Core i7 5500U is slechts 8% sneller dan een Core i5 7200U. En de Core i5 7200U is slechts 0.1 GHz sneller dan een Core i3 7100U (plus een turbomode die 0.7 GHz hoger kan zijn). Dus bij de U processoren maakt het allemaal niet zoveel meer uit.
Ik heb nu een skylake i7 6700 HQ erin zitten. Als ik bovenstaande goed begrijp heb ik echt de high-end versie waarvoor ik betaald denk te hebben, toch?
Ja klopt, bij de HQ is het wel echt een krachtigere CPU.
Ja dat heb je, zijn echter ook laptops met een desktop cpu. Dus highend van mobiele chips ja, highend van (alle)laptops nee.

Maar aan het einde van de dag telt maar 1 ding, of je er zelf tevreden mee bent of niet :).
H, J, K, M, N, Q, R, S, T, U, X, Y en af en toe nog een combi hier en daar. Vraag me af of intel er zelf nog iets van begrijpt of zijn ze gewoon het hele alfabet aan het sparen?
Jup, de desktop lijn is aardig recht toe recht aan. Maar ik hoop dat ze gewoon die lijn door gaan voeren dan naar de Laptops, en dan I3 voor de DualCore, I5 voor de Quadcore zonder HT, en alles hoger dan of gelijk aan quadcore met HT krijgt dan I7. Wie weet, misschien ben ik te negatief :P.
Nee, deze duidelijk wil Intel niet geven zolang er zo weinig concurrentie is. Vroeger met AMD was het een stuk leuker. Nu staat alles, op wat kleine upgrades en optimalisaties na, gewoon stil. Mijn Intel i7-2600K uit 2011(!) is nog steeds een high-end processor wat vroeger ondenkbaar zou zijn na ruim 5 jaar.
Bij flinke overclock moet ik je gelijk geven. Echter kijk je naar de cpu zelf en klok je deze gelijk met andere cpu's zoals de 6700k. Dan zie je toch dat er stappen zijn gezet.
Als ik kijk naar PassMark, wat een gemiddelde waarde geeft aan de performance, is de 6700K 'slechts' 30% sneller als de 2600K. Deze snelheid winst kun je nauwelijks merken tijdens het dagelijkse gebruik. Ik kan dat geen stap noemen maar een stapje.
Jup, dat weet ik en dat weet jij. Maar iedereen die ontkent dat de U CPU"s gewoon rebranded Core I3's zijn is aan hewt liegen. Jij bent tenmisnte eerlijk dat je toegeeft dat Intel dit gewoon doet om misleiding. :).

EN je hebt ook gelijk dat ze niet echt meer inoveren en het eigenlijk wel best vinden. Dus tijd dat AMD er eens goed mee gaat slachten, tenminste dat hoop ik want word zelf strontziek van dit Intel.

Serieus, mensen weten zelf toch wel wat ze willen. Batterij tijd dus een I3 U of minder batterij tijd en meer power een I7 U (Ja ook al gebruikt dat 2 a 3 keer zoveel, dat is de afweging die ze maken als je gewoon het netjes vermeld). Maar Intel in samenwerking met laptop fabrikanten, zijn gewoon de boel aan het oplichten.
Je moet eens opzoeken wat een dike is.
Dus bijna een jaar later dan geplanned?
Skylake klonk nog wel aardig, Kaby Lake ging wel. Maar Coffee Lake?
Totaal offtopic, maar moet je google vragen om een route van Kaby lake naar Coffee lake:p dan snap je waarom Intel het zo moeilijk heeft om van generatie naar generatie te komen.
Wanneer Dilla Lake CPU's?! Wel gaaf trouwens, thanks!
Die gaat niet komen, het Core architectuur gaat stoppen eind 2019 met TigerLake.
Zal wel aan mij liggen, maar waar in dat artikel lees je dat de Core architectuur ten einde komt?
Klopt staat er niet in, kon hier op t.net geen artikel erover vinden. Het artikel wat ik wel kon vinden over TigerLake is van Januari 2016.

Hier een artikel van WCCFTECH
Ik zou best een lake vol met koffie willen. Dan blijf ik misschien nog wakker op het werk :+
Hahaha altijd beter dan de eerste generatie i3's waarmee ik het moet doen :P
Even zonder dollen, dat 14nm is mooi, maar is er echt noodzaak om lager te gaan? Ergens houdt het op toch?
Hoe kleiner, hoe zuiniger. Natuurlijk houdt het ergens op, maar daarvoor is er weinig reden om te stoppen. Het is natuurlijk wel een balans: hoeveel complexer (en dus duurder, met lagere yields) wordt het proces voordat het niet meer uitkan? Maar dat is aan de chipbakkers om te bepalen natuurlijk, zolang zij voldoende afzet zien is de ruimte er nog.

Op zich is het de afgelopen jaren wel duidelijk dat de vooruitgang op prestaties zeer beperkt is gebleven. Dat dan ook weer ingegeven doordat er weinig vraag naar meer prestaties is voor consumenten - de meesten daarvan vinden de prestaties van gemiddelde smartphone prima. Ook op servergebied liggen de bottlenecks doorgaans elders (storage, RAM, dat soort dingen). Daarmee zijn hogere prestaties alleen interessant voor supercomputers en mensen met zeer hoge computatieve eisen die niet door een GPU vervuld kunnen worden. En daarmee een flinke niche.

Ik denk dat vooralsnog zuinigere CPU's momenteel een beter verkoopargument zijn, totdat er wel weer meer vraag naar snellere CPU's komt. Ik vrees dat door de verschuiving van de markt dat pas gaat komen op het moment dat de ARM-processoren een beetje naar hetzelfde niveau als de x86/x64 processoren getild zijn - dan is er pas weer grootschalige ruimte voor zwaardere software, aangezien steeds meer mensen hun desktop de deur uit toen ten faveure van tablets en smartphones.
Heb je al in het glazen bol gekeken? Er zijn altijd dingen in ontwikkeling.

IBM 2007: IBM Advances the Use of Light Instead of Wires for Chips 0:54 lang en zeer informatie wat ze toen al konden 10 jaar geleden. Helaas worden zulke technieken tegengehouden door overheden en hun militaire systemen. Zij willen alleen recht voor zulke super high tech technologieŰn.

Men sprak toen al over mogelijkheden van 1000 cores chips, wat je makkelijk met een datacenter kan vergelijken van nu.

En in Juni 2016 kwam HP met hun nieuwe type computer "the machine", dat wel 8000x sneller is dan een normaal systeem.

Video van The Machine

Dus kort gezegd, wanneer we het transistor boek sluiten. Staat er een heel andere dikke boek voor ons, om te openen.
Ja, klinkt helder. Dank voor de uitleg :)
Het zijn een beetje rare vergelijkingen om eerlijk te zijn, ze zijn namelijk precies het tegenovergestelde van of liggen er een beetje heel ver vanaf.
Ik ruik sarcasme. Nergens voor nodig.
Er zit eigenlijk te weinig echte ontwikkeling in. Het zal allemaal net wat sneller zijn, maar of het allemaal echt veel uit gaat maken met de huidige generaties..

Daarom is het misschien wel goed dat AMD komt met ZEN.
Het doel is blijkbaar ook niet per se snelheid meer. Mijn i5 laptop uit 2012 hoef ik nog niet te vervangen.

Nu is het vooral zuiniger. 15w maar met een gpu aan boord welke eerst 45w nodig had.
Opzich is dat een interessante vooruitgang.

Dat zou weer wel een reden zijn om die laptop te vervangen, want hij verbruikt 35 watt + wat de Ati chip verbruikt.
In dat opzichte wel ja. En wanneer je een nieuwe laptop koopt is dat natuurlijk mooi meegenomen. Maar om daar nu direct je hele laptop voor te vervangen. |:(
Inderdaad. Het zal voor mij alleen interessant worden als de nieuwe ingebakken gpu's een beetje mee kunnen komen. Zodat je niet gelijk een bakbeest van een "gaming" laptop hoeft te kopen.
Inderdaad. Dat zijn ook dingen waar ik zelf op hoop. Ik gebruik voornamelijk mijn pc voor gamen, maar zodra ik het op mijn laptop doe met HD graphics, dan kan je het meestal wel vergeten, of met geluk lage instellingen.
Zo'n coffee lake quadcore met gt3e graphics klinkt wel als iets wat lekker snel zal gaan en energiezuinig is omdat je geen losse gpu meer nodig hebt om nog eens een spelletje te kunnen draaien ofzo. Tegen die tijd maar eens rondkijken naar een vervanger voor mijn mbpr met zo'n soort chip erin.

Het zou overigens wel fijn zijn als ze die chips iets duidelijker name zouden geven, het is af en toe wel erg puzzelen hoeveel cores een chip heeft of er wel of geen HT en virtualisatie tech inzit en wat voor GPU er ingebakken is. Wat mij betreft schiet Core I[getal] en nog een letter hier een beetje tekort.
Intel heeft een behoorlijk uitgebreide database met alle specs.
Ik kan er ook wel achter komen als het echt nodig is, maar het zou wel fijn zijn als je makkelijker aan de naam van zon ding kon zien wat het precies is zonder een database te hoeven raadplegen.
Mooie processor voor nieuwe Surface Books!
Het is idd een totale chaos. Xeon serverchips (zonder IGP) die een Core i7-nummer krijgen, en omgekeerd consumentenchips met IGP die als Xeon worden verkocht, om maar niet over het gegoochel met Core en non-Core Pentiums en Celerons, en de totale willekeur binnen Core i3/5/7, het doel lijkt om zo min mogelijk technische details via de naam/typenummer te verklappen.
Voor de reguliere/mainstream Skylake/Katy lake desktop en laptops vind ik het nog wel meevallen. Gewoon jammer dat i3/5/7 zeer willekeurig is tussen de lijnen door en zeker de ulv lijnen...

7100u-7200u-7500u
7100hq-7300hq-7700hq
6100/6500/6700
Dat zijn toch wel de 3 grote lijnen momenteel, deze vallen nog wel mee wat betreft de benaming... Alles daarbuiten niet zozeer...
Wanneer komen de desktop versies nou uit, zou toch in december zijn?
Dit is nu toch al een tijdje geweten?
Of zijn er dingen veranderd?

http://www.notebookcheck....ors-in-2017.172188.0.html

Edit:
OkÚ dus deze zal zelfs niet eens uitgebracht worden?

[Reactie gewijzigd door killerfromsky op 27 december 2016 17:36]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*