Caiway-klanten hebben sinds donderdag last van e-mailstoring

Klanten van internetprovider Caiway hebben sinds donderdag last van een e-mailstoring. Daardoor is het moeilijk om e-mails te versturen of te ontvangen. Soms lukt het helemaal niet om gebruik te maken van de Caiway-e-mail.

caiway logoVrijdagochtend maakte de provider bekend dat er aan het einde van de middag herstel werd verwacht. Aan recente Twitter-berichten is te zien dat er nog geen oplossing voor het probleem is gevonden. Het bedrijf meldt verder dat er ook nog geen verwachte oplostijd is te noemen.

Op de eigen statuspagina is te zien dat de storing zich voor het eerst voordeed op donderdag. Als gevolg daarvan kunnen gebruikers van de e-maildienst van Caiway 'vertragingen ondervinden bij het verzenden en ontvangen van e-mails' of helemaal niet gebruikmaken van de dienst. Uit de berichten van de provider komt niet naar voren wat de oorzaak van de problemen is, alleen dat deze te maken hebben met de mailserver.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

14-10-2016 • 19:28

78

Submitter: Flytezero

Reacties (78)

78
76
57
0
0
3
Wijzig sortering
Mijn schoonvader belde vanavond al dat zijn mail problemen gaf. Daar bleek al dat de pop3 server erg traag reageerde.
Zit wel op het caiway netwerk, maar nergens last van aangezien ik geen email van ze gebruik. Begrijp ook niet helemaal waarom mensen dat zouden doen! We hadden hier eerst Ziggo, maar nadat die door de Cogas van de kabel gegooid werd hadden veel mensen problemen met hun email. Ik neem aan dat men toen genoeg geleerd had om niet het emailadres van je provider te nemen.

Neem Outlook, Gmail, Yahoo of welke mail dienst dan ook. Maar niet die van je provider!
Caiway blijkt nog af en toe mail naar dat email adres te sturen, vandaar dat die het nog uitleest. Voor de rest van zijn mail gebruikt die gewoon zijn eigen domein.
Gewoon een forward op het Caiway-adres zetten naar de mail die hij wel gebruikt. Dan hoef je het dus nooit uit te lezen.

Enne, waar wordt de mail afgehandeld van zijn eigen domeinnaam? Als ie de domeinnaam bij Caiway heeft geregisteerd en daar is ondergebracht hou je hetzelfde. :)
Die forward is af en toe de weg kwijt, waardoor die niet juist werkt. Vandaar het vangnet. En nee, het domein word elders gehost.
Dan zou ik gewoon de Caiway per direct opzeggen. Als ze al niet een mailadres in hun administratie kunnen zetten of een werkende forward op een emailadres...

Al zal het ook wel niet veel belangrijks zijn, wat ze in die mail naar het blijkbaar verplichte Caiway-adres sturen? Misschien een online factuur die toch wel wordt afgeschreven? Rare zaak hoor, dit allemaal. :)
Ik heb al 20 jaar caiway en in al die tijd heb ik nog maar 4x storing gehad en met 300 up en down is er geen andere provider die maar in de buurt komt . afzijken is makkelijk en de mensen die klagen over storingen moeten hun eigen spullen maar eens nakijken. Dat ze nu een mailstoring hebben dat kan gebeuren .en anders check je gewoon je webmail die doet het gewoon.
Ik ben het helemaal met je eens. Oke nu een storing van de e-mail server, (die veel te lang duurt) maar verder nooit narigheid. Zeker sinds het glasvezel is.
Supersnel en storing vrij verbinding.
Alleen die webmail server is echt bagger traag.

Niek

[Reactie gewijzigd door Niekie30 op 22 juli 2024 21:40]

Caiway mailt mij netjes op mijn gmail, factuur etc. Zo ver ik weet is mijn caiway mail leeg. En in CIF gebied is het caiway of dsl.
Dan moet die terug naar ADSL, want de kabel en glasvezel is bijna Caiway only.
/offtopic
Ah mede twentenaar.. Lang leve Cogas/Caiway :( wat een drama... :O
/ontopic
Veel beter is het er helaas niet opgeworden.
Opvallend wel is dat web het wel doet en pop niet.. ben benieuwd welke frontend's omgevallen zijn.
Geen problemen met Caiway eigenlijk. Direct overgestapt op glas en nog nooit problemen gehad.

Vind het wel jammer dat ziggo diverse diensten aanbied die Caiway niet heeft. Beetje weinig innovatie bij Caiway.

Op glas is er helaas geen echte concurrentie. Maar we gaan een beetje offtopic!
Het komt helaas nog heel veel voor dat (vooral oudere) mensen de email diensten van de provider gebruiken, dit heb ik geleerd van mijn diverse werkzaamheden voor 2 van de grotere isp's in nederland en ook voor een in belgie.

Daarbij gaan mensen er ook vanuit dat je deze mail adressen kunt meenemen bij overstap naar andere provider (zoals dat bij telefoon kan).
Helaas is dit voor veel mensen nog een donker gebied, zeker wat betreft de nadelen bij het gebruik van desbetreffende diensten.
Dan leg voor deze leek eens uit wat de nadelen zijn van email bij je ISP, ik snap dat even niet.
Heb glas bij OnsBrabantNet, het zal jou bevreemden, maar dat gaat eigenlijk altijd goed, geen problemen mee.
Ik heb meer problemen met privacy issues bij GMail en meer van die diensten.
Het is niet zozeer of het wel of niet werkt goed werkt, echter geeft het isp's meer macht over hun klanten.
Dit klinkt misschien raar maar, het is gebleken dat veel mensen huiveriger zijn voor een overstap wanneer ze erachter komen dat hun mailadres niet meekan, volgens mij is dit ook de hoofdreden dat isp's uberhaubt nog mail aanbieden.
Daarbij hebben veel isp's erg veel beperkingen op hun maildiensten, zoals bijv. Klein aantal mensen waar je tegelijkertijd naartoe kan mailen (denk hierbij bijv aan maillijsten voor de vereniging waar iemand bij zit), ander voorbeeld van een beperking is de mailbox capaciteit, deze is vaak veel kleiner dan bij de "onafhankelijke" mailaanbieders.

Er zijn nog meer nadelen die ik bemerkt hebt, echter ben ik al weer een klein jaartje uit dienst bij isp's waardoor het me niet heel vers meer in het geheugen ligt.
Anoniem: 426269 @jsnl15 oktober 2016 21:29
Nadelen:
- bij verhuizing kan je adres niet mee
- vaak niet eens een SSL-verbinding mogelijk (dus niet veilig dan)
- veel kleinere mailbox (Gmail is 15GB, betaalde Oulook van Office 365 50GB)
- vaak simpele of verouderd(e) (lijkende) webmail
- mindere fishing/spamfilters (en dat vooral gevaarlijk voor ouderen of leken)
- mindere integratie/synchronisatie op meerdere apparaten
- je kan niet altijd mails tot 25MB sturen
- meer storingen
Beide bedankt voor de info.
Verhuizing, adres kan niet mee: klopt zondermeer, ben echter redelijk honkvast qua ISP.
SSL: wordt door mijn ISP (OnsBrabantnetNet) wel ondersteunt.
Webmail bij ISP: gebruik ik zelden
Spamfilter: klopt
Sync: voor mij niet nodig
Grootte mailbox: 500 MB bij OBN is voor mij voldoende (ben nog ouderwetse mailprogramma gebruiker)
Storingen: toen ik nog Ziggo had zeer zeker waar, bij OBN geen last van .

Uiteraard bekijk ik dit vanuit mijn persoonlijke optiek, daarom maakte ik ook de keuze voor email adres van ISP; kan me indenken dat je privacy issues bij GMail/Outlook etc. aan de kant schuift, maar dat is voor mij weer juist een breekpunt.
Anoniem: 426269 @jsnl17 oktober 2016 14:41
Check eens ProtonMail (te zien in Mr Robot :) ), ook 500MB box gratis en qua security en privacy zowat het beste dat er is.
Niet iedereen heeft daarvan lering getrokken, als ze het al meekregen. En hoeveel mensen denk je zijn er die niet eens weten hoe ze een ander email adress kunnen gebruiken? En dan nog maar niet te hebben over het veranderen van je email adres bij allerlei instellingen. Voor een behoorlijk aantal mensen is dat nogal uitdagend. Dus zolang het niet hoeft, hoeft het niet zullen veel mensen ook denken.
Welke wereldvreemde gebruikt er dan ook nog het mailadres van zijn accessprovider?

Neem gewoon Gmail of Outlook, dan ben je niet afhankelijk. Of G Suite (voorheen Google Apps) of Offcie 365 als je onder je eigen domeinnaam wilt mailen.

Beste spamfilters ter wereld, geen storingen, niet afhankelijk van de uitgaande mailserver van je accessprovider, geen gedoe dat je emailadres wijzigt bij verhuizing van provider, email over SSL i.p.v. zonder, goede webmail, goede integratie/synchronisatie met je mobiel, etc.
Jep, allemaal gratis email providers waar jij het product bent en niet de dienst die ze aanbieden.
Het email adres van je provider is een dienst die geleverd wordt omdat je er voor betaald. Hier is dienst die zij aan bieden het product en niet jij.
Dit kan misschien heel hypocriet klinken maar dit is helaas vandaag de dag de harde waarheid.

[Reactie gewijzigd door ReTechNL op 22 juli 2024 21:40]

Anoniem: 319464 @ReTechNL15 oktober 2016 08:45
Dan neem een proton account, gratis, 500mb en goed beveiligd sinds het gedoe laatst.

Bij een provider ben je ook gewoon een product en verder niks
Anoniem: 426269 @ReTechNL15 oktober 2016 12:03
"Het email adres van je provider is een dienst die geleverd wordt omdat je er voor betaald"

Haha, pffff. Een NL provider die even een Squirrelmail uit 1998 installeert en daar 15 jaar op teert, en je hebt een betaalde dienst? Als je zo graag perse wilt betalen kan je ook de betaalde varianten nemen van Hotmail of Gmail, zoals de Office 365 en G Suite die ik al opnoemde. Of als je het helemaal veilig wilt hebben ProtonMail, die ook onder eigen domeinnaam kan.

Bij (NL) providers ben je ook gewoon het product. En vaak een brakke service. Ik weet nog dat KPN en Vodafone er een paar jaar geleden elk een complete week uit lagen, en dat 2 weken achter elkaar. Leuk als je mail daarbij zit dan. Ik ben toen rotgebeld door klanten bij wie niets het meer deed: geen telefoon, geen website, geen kassa en geen e-mail. Hun website en e-mail zat en gelukkig toen niet via de accessprovider maar daar hadden ze even niet aan gedacht omdat hun hele verbinding er ook uit lag. :)

Ik blijf erbij: In elk geval nooit het emailadres van je accessprovider gebruiken! De belangrijkste reden uit mijn lijstje vind ik dat SSL bij sommigen gewoon ontbreekt. Waanzin om te gebruiken dus.
Helaas de helft van mijn familie, ik raad het ze sterk af. Maar ze hebben de mail adressen vaak al van ouds en willen niet over. Andere weten niet beter dan dat je het e-mail adres bij het internet abbonement krijgt en als zij overstappen van provider stappen zij over naar een nieuw provider adres.

Gelukkig wel een aantal kunnen migreren naar een Hotmail omgeving zodat zij van alle ellende af zijn.
Anoniem: 426269 @henk71714 oktober 2016 20:02
Ja, ik snap het ook nooit zo. Ik heb ook nog 1 hardnekkige kennis die maar bij zijn Ziggo adres blijft. Maar er is gewoon geen reden voor:
1. vraag een nieuw emailadres aan
2. maak een forward op het oude adres naar het nieuwe
3. nu nooit meer je oude adres gebruiken, alleen nog je nieuwe
4. bij een reply krijgt de afzender meteen je nieuwe adres
5. kortom, ik zie het probleem niet zo :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 426269 op 22 juli 2024 21:40]

En dat stappenplan van jou lijkt heel simpel, het probleem is dat 75% van de mensen niet weten wat een forward is. Niet iedereen heeft dezelfde kennis als jij hebt.
Mijn hotmail lag er ook af en toe uit en hoorde dat veel daar last van hadden. Het kan dus overal voorkomen
Mijn Gmail / Google Apps heeft er in elk geval nog nooit uitgelegen. En dat heb ik vanaf het begin dat het te registereren was. Bij NL access en hostingproviders was het vaak elke week wel storing.
Heb ze alle 3 waaronder dus Caiway. Dit is de alle eerste keer dat ik een e-mail storing heb sinds15 jaar! Caiway voor familie ,G-mail voor algemeen en Hotmail voor de overige troep.
Dus wereld vreemd....?
Anoniem: 426269 @Patoer15 oktober 2016 21:18
Nee, bij jou is het dus niet wereldvreemd maar gewoon raar. Of je moet nu al weten dat je nooit van provider gaat wisselen en je dat Caiway-adres dus altijd zult kunnen behouden.
Tweakers heeft dat ooit nog gestimuleerd doordat je je niet kon registreren met een hotmail account.
pop 3 is antiek en Caiway is volgens mij de enige die dit nog gebruikt. Maar Caiway loopt met veel meer dingen wel achter ten opzichte van de concurrentie. .
pop3 wordt anders nog steeds heel veel gebruikt hoor. Meer dan je zou denken. Voor de meest werkt het ook gewoon perfect. Nooi volle mailboxen, email wordt gewoon perfect op de laptop opgehaald.
Tot je laptop crasht, en je je email kwijt bent. Het is dan dus zaak om voor gedegen backup te zorgen, en hoeveel verstokte POP3-gebruikers doen dat?
Hét probleem van mailboxes zoals die van Caiway is dat de opslagruimte beperkt is, zodat je niet ontkomt aan het lokaal opslaan van kritieke emailberichten. En als de boel dan crasht, of ze kopen een nieuwe laptop, dan weten ze niet hoe ze die mails nou weer tevoorschijn halen. Want de standaard mail-app die je op Windows 10 krijgt ondersteunt geen POP... :+
Of iemand zijn data backuped staat hier helemaal lost van. Dat het verstandig is om wel te doen, is een 2de en staat los van het gebruik van pop3.
Ik ken hele bedrijven die gewoon alles met pop3 email doen.

En volgens mij doet de standaard W10 mail applicatie ook gewoon pop3.
POP3 is alleen anno 2016 niet erg handig als je meerdere mail clients hebt, dat is voor veel mensen sowieso een pc en een telefoon. Dan ben je afhankelijk van een "laat alles op de server staan" client optie die je gegarandeerd eens vergeet aan te zetten bij het instellen van het account, en dan kan je net zo goed gewoon IMAP gaan gebruiken.

Schijfruimte is heel goedkoop in een server, als je als mailprovider geen IMAP aanbiedt heb je een verkeerd vak gekozen.
POP3 is alleen anno 2016 niet erg handig als je meerdere mail clients hebt, dat is voor veel mensen sowieso een pc en een telefoon.
Hier heb je helemaal gelijk in, echter veel die pop3 gebruiken gebruiken het maar op 1 client, en dat die de pc/laptop. Email op de telefoon doen ze niet aan. Vergeet niet dat smartphones voor vele niet betekend dat je overal je Email wilt zien.
Schijfruimte is heel goedkoop in een server,
Daarnaast schijven wel duur, vergis je daar niet in. Dit zijn niet even de schijven die je via pw koopt. Hier staat meestal een goed SAN achter (al dan niet met een NAS). Bij 1000 man met 1Gb IMAP is het geen probleem. Bij 1.000.000 met 1Gb moet je toch rekening houden met die grote.
als je als mailprovider geen IMAP aanbiedt heb je een verkeerd vak gekozen.
Best lastig om even te wissen van Email provider voor de meeste digibeten. Immers je laat tegenwoordig overal je Email adres achter. Dus even wisselen achteraf gaat niet echt gemakkelijk. Voor een Tweakers geen probleem. Maar voor vele andere, best lastig.
Mail in Windows 10 ondersteund gewoon POP.
....Want de standaard mail-app die je op Windows 10 krijgt ondersteunt geen POP... :+
Onzin: Google eens op "windows 10 pop3 mail" ???
Volgensmij biedt nog steeds praktisch elke emailprovider POP(3) aan. Sommige mensen willen dit nu eenmaal gebruiken
Gebruik inderdaad POP3, wil graag alle mail lokaal hebben, kan nog terugkijken in oude mail tot 2003, toen ik met backuppen van mail begonnen ben.

Volgens mij wordt hier regelmatig maar wat nagepraat... niet mijn stijl.
Caiway meldt zojuist dat de problemen zijn opgelost en dat de berichten de komende uren alsnog worden afgeleverd. Misschien iets te vroeg gejuicht, want er zijn nu (weer) connectie-problemen.

[Reactie gewijzigd door EdwinW op 22 juli 2024 13:18]

Idd, (junk) mail komt binnen nu.

Overigens al sinds jan 1996 een tevreden gebruiker van caiw en dit is op mail-gebied naar mijn weten hun grootste storing geweest.
Anoniem: 426269 @EdwinW15 oktober 2016 21:33
Ja da's standaard. Mailservers proberen altijd nog zo'n 5 dagen de mail af te leveren als er serverproblemen bij de ontvanger zijn.
Ben zelf ook Caiway klant (oude Kabelfoon klant zelfs met 512Kb internet:P )... na een tussenstap met ADSL (tweakDSL) weer terug bij ze. Nu 150/150 glas bij ze.

Bovenstaande problemen zijn niet nieuw.. hetzelfde met hun DNS.. Ik gebruik dus beiden niet van ze en heb praktisch geen storingen.
okay en dan een mail proberen te lezen en de pop2 errormelding verschijnt weer.
Lijkt me niet in orde nog
Storingspagina is om 20:30 uur geüpdatet.
De e-mail afhandeling is op gang. Door de storing is er vertraging ontstaan in het ontvangen van e-mailberichten door klanten. Deze achterstand wordt geleidelijk ingelopen. We verwachten vanavond laat alles afgeleverd te hebben. Er is geen e-mail verloren gegaan.

Het gaat alleen om e-mailadressen eindigend op .nl (bijvoorbeeld test123@caiway.nl) en voor het ontvangen van e-mailberichten door de klant.

De e-mailadressen eindigend op .net (bijvoorbeeld test123@caiway.net) vallen buiten de storing.

Onze excuses voor het ongemak.
Anoniem: 378762 15 oktober 2016 09:09
Ik snap niet waarom het zo lang heeft moeten duren. Ik had vernomen dat ze alles intern proberen op te lossen. Dus geen professioneel ICT bedrijf inschakelen bij calamiteiten. 2 dagen lang een e-mail server plat kan gewoon niet meer in deze tijd. De oplossingen die er nu zijn zoals virtuele omgevingen en back-ups moet je makkelijk binnen een halve dag weer online kunnen komen. Wij draaien ook alles in Hyper-V(Veeam als back-up continue) en het is echt fantastisch hoe snel dat gaat. Ik ben zeer benieuwd wat voor configuratie Caiway gebruikt.
Als men goed heeft gelezen is die mailserver niet plat geweest, er is immers geen mail verloren gegaan, echter de SPOF (die nu nog onbekend is en waarschijnlijk blijft) moest ergens vandaan worden getoverd. Die lag niet op de plank, om op te kunnen pakken en het verstoorde element te kunnen vervangen.
Ik denk een of een blade van een switch, of een bokkende loadbalancer die moest worden vervangen. Of een mailserver in geval dat de mailafhandeling allemaal gescheiden gebeurt in een mailcluster.
Ik denk het laatste.
En de storing is er weer.
Heeft dit alles nog relatie met de CAI storing op donderdag ? Hele avond geen signaal op de kabel-tv! Storingspagina geeft niet eens een melding hiervan. Telefonisch hoor je "er is een storing in Malden" .
Ach waren we nog maar KBG !

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.