Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 364 reacties

KPN heeft te maken met een internetstoring op de vaste lijn die klanten landelijk treft. Alhoewel de internetprovider stelt aan een oplossing te werken, is onduidelijk wanneer deze beschikbaar zal zijn. De storing lijkt zaterdagochtend vroeg te zijn ontstaan.

KPN logoEr kwamen veel meldingen van KPN-klanten binnen over de internetstoring, en de provider zelf bevestigde vervolgens dat er problemen zijn met het leveren van de verbinding. Dat deed het bedrijf via een Twitter-bericht, waarbij het ook aangaf aan een oplossing te werken.

Het is echter onduidelijk waar de problemen door worden veroorzaakt: KPN gaf verder geen details. Daardoor is ook nog onduidelijk hoe lang de storing nog gaat duren. Gezien de piek van binnenkomende meldingen op zaterdagochtend, lijkt het erop dat de storing vroeg in de ochtend of laat in de nacht is ontstaan.

Door de problemen met de verbinding lijkt ook voip bij veel klanten niet te werken. Sommige winkeliers met pinapparaten geven ook aan problemen te hebben. Televisie lijkt niet te worden beïnvloed door de internetproblemen.

Update 14:45 uur: KPN zou inmiddels bezig zijn met herstelwerkzaamheden, maar nog steeds is niet duidelijk gemaakt waar de problemen precies zitten. Inmiddels zouden de eerste KPN-klanten al wel weer verbinding hebben, zo blijkt onder andere uit ervaringen op het forum.

Update 15:07 uur: KPN bevestigt op Twitter dat klanten gefaseerd weer een werkende internetverbinding krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (364)

1 2 3 ... 12
EDIT 3:
Het lijkt er op dat alles herstelt is. Het advies is om niet de Experiabox of TV ontvanger te resetten. De verbinding komt vanzelf terug.
EDIT 2:
KPN meldt:
Update 13:31 uur
Onze technici hebben het probleem gevonden en werken nu aan de oplossing.
EDIT 1:
13:22: Het lijkt er op dat alles langzaam terug komt
13:24: Veel gebruikers melden dat ze weer internet hebben op Tweakers en het KPN Forum
13:29: Ook Telefonie lijkt terug te komen.

Oorspronkelijk bericht
Zoals gewoonlijk is de storing ook weer te volgen op het KPN Forum, dat topic zal ook geüpdatet worden als er meer bekend is.
We kampen op het moment in meerdere regio's met een internetstoring. Hierdoor zal VoIP (telefoon) het ook niet doen. Televisie lijkt het wel gewoon te doen.
Ook kan je discussiëren over de storing op het GoT topic. En de storing is nu ook te vinden op de storingspagina van KPN.

Klantenservice bellen heeft vrij weinig nut. Het is dan ook verstandig om dit niet te doen en mensen die een ander probleem hebben op die manier voor te laten gaan.

[Reactie gewijzigd door RobinF op 3 september 2016 16:49]

Zoals gewoonlijk is de storing NIET te vinden op de KPN storingen pagina. Maar ze nemen wel de moeite om te twitteren en forum topics te openen. En als je belt met de klanten service wordt op brute wijze de verbinding verbroken...zonder melding van een storing ;(
Daar zit ik inmiddels achteraan! Vanochtend vroeg deed de storingspagina het helemaal niet.

EDIT: Inmiddels staat de storing er op!

[Reactie gewijzigd door RobinF op 3 september 2016 11:11]

Bedankt. Wel tof dat je moeite neemt hier (en elders) ons van info te voorzien.

In mijn ervaring staat een storing nooit eerst op de storingen pagina. Nu mischien was de pagina onbeschikaar maar over het algemeen lijkt het een structureel probleem dat het vaak niet of te laat gebeurd.

Probleem daarmee is dat mensen zoals ik het probleem bij hunzelf gaan zoeken. Ik kan zometeen mn modem gaan herconfigureren (restore) want heb hem gereset. Allemaal extra werk wat onnodig is en voorkomen had kunnen worden.
Bedankt. Wel tof dat je moeite neemt hier (en elders) ons van info te voorzien.

In mijn ervaring staat een storing nooit eerst op de storingen pagina. Nu mischien was de pagina onbeschikaar maar over het algemeen lijkt het een structureel probleem dat het vaak niet of te laat gebeurd.

Probleem daarmee is dat mensen zoals ik het probleem bij hunzelf gaan zoeken. Ik kan zometeen mn modem gaan herconfigureren (restore) want heb hem gereset. Allemaal extra werk wat onnodig is en voorkomen had kunnen worden.
Ja deze mening deel ik, en dat is ook de reden dat ik achter elk klein foutje (en grote fout, zoals nu) op de storingspagina aan ga.
Laten we voorop stellen dat ik het eens ben dat die pagina eigenlijk sneller bijgewerkt moet worden is dat weer iets wat je landelijk moet zien.

Echter zodra je daar neer plant dat je landelijk storing hebt, terwijl de impact gisteren eigenlijk veel kleiner bleek dan dat het daadwerkelijk was ( aantal abonnees vs getroffen gebruikers), telt dat ook mee op je rapportcijfertje einde van het jaar wat weer verschillende instanties opmaken, zoals ook de consumentenbond om een willekeurig iets te benoemen. Dus zolang er geen 'regels' hierover zijn zul je die pagina nooit echt helemaal up2date zien en als ikzelf eerlijk ben:

Je internet doet het niet, de meeste gebruikers die je wilt bereiken KAN je niet meer bereiken aangezien wij, tweakers, zelf heel goed weten waar je informatie kan vinden. Dus hoeveel nut heeft het die pagina gelijk up2date te houden. Soms vergeet men dat er ook een generatie niet internet-handige mensen is. De klagende ondernemer waarbij men zegt: door KPN kon ik niet binnen, een mobiele pin als backup kost je geen capitaal op jaarbasis en je moet jezelf afvragen: verdien ik zo veel per dag dat mijn pin er nooit uit mag liggen, want 100% uptime heb je nergens.

In mijn ogen helpt het meer door te zorgen dat KPN haar communicatie aanpast en bijvoorbeeld op het servicebandje eerder vermeldt dat er een storing speelt en dat deze in onderzoek is. Heeft u een andere vraag, blijf dan aan de lijn. < zoiets zal eerder helpen dan www.kpn.com/storing up2date houden á la minute want tweakers weten ook wel de social media te vinden met hun smartphone om daar de vragen te stellen.

Kortom: ik vind net zoals Darkforce dat de storingspagina van KPN prima werkt. Kunnen andere providers een voorbeeld aan nemen. Social media team was goed op de hoogte naar mijn mening dus ik heb hierop niets aan te melden, was mooi meer, boek werkte prima, beetje lastig met zonnebril op lezen. Eerste wereld problemen waar ik mezelf geen zorgen om maak.
Het lijkt erop dat providers een storing pas op hun website zetten als hij verholpen is. "Oh, wat zijn we goed bezig!"
In tegendeel, normaal gesproken staat bij KPN een storing vrij snel vermeld. Zo ook de storing van 2 weken terug waarbij mobiel het niet deed, en de landelijke storing in November 2015.
Klein probleempje was dat geen van de KPN pagina's het gedurende de eerste uren van de storing deed. Dan kan je het beter via twitter en facebook verspreiden dan niks te vermelden.
Ziggo heeft daar ook een handje van. Niet vaak storing gehad de laatste jaren maar àls het storing was, ook al was het een serieuze van uren, stond het niet op de speciale storingspagina.. Dus ga je bellen.. voor nop want zij weten het al lang.
Het invoeren niet of de front end niet?

[Reactie gewijzigd door Sporedd op 3 september 2016 11:55]

Inderdaad. Ik had hier in huis alles gereset, storing pagina liet niets zien, om vervolgens op nu.nl te moeten lezen dat er een landelijke storing is. Slecht!!
Dit keer duurde het inderdaad een stuk langer voordat er melding werd gedaan op de site :(
Inderdaad ik heb hier ook al met kabels lopen hannesen omdat er stond dat er geen storing is >.<
Ik belde en kreeg meteen te horen over de storing. Misschien dat gemist?
Nee.

In verband met extreme drukte kunnen we je niet doorverbinden. Tuuut-tuuut-tuuuut..... WTF.. ?! Mag het iets beleefder?

De melding is later pas gezet, net als op de storingen pagina.
Bij een dergelijke melding weet je toch ook wel dat er méér aan de hand is? :?
Als ze die melding kunnen inspreken lijkt het me dat ze het woord storing en/of excuses ook wel even in kunnen voegen voor ze je erop gooien.
waarschijnlijk een automatische melding als de 'centrale overbelast' dreigt te raken. Die centrale kent de oorzaak niet.
.
Niets nieuws onder de zon, ik werkte destijds bij Vodafone toen het data center daar in rook op ging. Verkeer van die dag NAAR de klantenservice toe via het 'normale' nummer kon dat OOK niet aan.
Nou ja, als ze zelf ook geen Internet hadden :D
EDIT 2:
KPN meldt:
[...]

[...]
De alarmsystemen die via IP naar een PAC doormelden kwamen mondjes maat weer online tussen 13:30 - 14:45 ( mijn einde dienst )
Dus de oplossing is gelukkig langzaamaan ingezet.
Mijn advies, zodra je een telefoonlijn hebt, en internet is up, schakel je alarm een keer in en uit om weer contact te maken met de PAC

Succes aan allen die nog in het "donker" zitten

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 3 september 2016 15:28]

Ik blijf het grappig vinden hoor... Werkt uw internetaansluiting niet? Volg op internet de voortgang van de oplossibng van het probleem of discussiëer gezellig mee! :+
Maar je kan die mensen ook niet bellen want dat werkt ook niet. De enige oplossing is SMS ofzo om de melding te versturen. Maar tegenwoordig hebben zoveel mensen wel mobiel internet dat je gewoon even op internet kan kijken.

[Reactie gewijzigd door RobinF op 3 september 2016 11:28]

De meeste tijd wordt tegenwoordig mobiel gedaan. Worst case zoek je even een public wifi hotspot en je bent online. Of je wacht gewoon tot het weer werkt. Leuk om informatie te krijgen maar je kunt er toch niets mee.
Wat een onzin! Je moet toch weten waar de storing aan ligt? Als je modem stuk is of je config corrupt kan je wachten tot je een ons weegt maar dat gaat zichzelf echt niet oplossen hoor!

Pas als je weet dat een storing niet aan je eigen modem of kabeltjes ligt heeft het zin om te gaan zitten wachten.
Je kan en mag ook nog gewoon bellen. Alleen zolang er een storing in je regio is. Zullen ze niet zo snel veder zoeken. Als de storing is afgelopen(je kan ze ook gewoon bellen mocht je geen mobiel internet hebben(kijk 1 van je buren lief aan die bij een andere provider zitten). En hou het in de gaten. Verwacht je dan echt dat KPN in tijd van storing al die mensen hun stappenplan laten af gaan tot ze uit komen op de storing?
Ik belde maar de lijn werd direct verbroken (zie mijn eerdere bericht).

En ik verwacht dat ze hun eigen officiële storingen pagina online houden en bijwerken.

Ik ben echt niet zo onredelijk in mijn verwachtingen hoor.

[Reactie gewijzigd door InflatableMouse op 3 september 2016 12:32]

Oke wel vreemd dat ze de verbinding verbreken. Heb zelf geen KPN dus kan het niet testen. Maar toen ik nog bij ziggo zat kreeg ik altijd te horen na het invoeren van mijn postcode dat er een storing in de regio was en dat waarschijnlijk daar het probleem lag. En ik voor meer info op .... kon kijken of even aan de lijn kon blijven(was altijd wel druk). voor meer info.
Als je modem stuk is > dan brandt er een rood power lampje en durf zo'n beetje te wedden dat dit bij elke ISP is - je config raakt niet corrupt als je er zelf niets in hebt zitten rommelen en dan kun je alsnog gewoon kijken of je een ping kunt versturen naar de buitenwereld, kun je dat niet. Modem HERSTART, niet reset - wachten tot die online komt - niet online? > storing buiten jouw oplossingscapaciteit > klantenservice bellen > storing bekend? Boekje pakken :) zo moeilijk is het niet hoor.
Ik had toch echt pas weer internet na het herstarten van het modem, hoor. Daarvoor 5 uur lang niet.
Mis het in het bericht, maar dit betreft NIET de mobiele verbinding? Alleen de vaste lijn?
Heb zelf namelijk mobiel via Simyo gewoon connectie.
Volgens sommige berichten betreft het zowel vaste als mobiele verbindingen. Zelf zit ik gewoon op 4G van KPN, het werkt maar is wel trager dan normaal.
Dat het trager is kan ook worden veroorzaakt doordat het 4G netwerk nu veel meer wordt belast aangezien de meeste mensen met KPN wifi overschakelen naar 4G.
Ik heb net een speedtest gedaan en ik haal normale snelheden op 4G+. Ik ben net van leiden naar alkmaar gereisd en heb niets gemerkt.

Dus als het ook mobiel is, is het niet landelijk.
Dan ben je langs mijn woonplaats gegaan en hier is mobiel goed traag
Als mensen geen vaste lijn kunnen gebruiken dan gaan ze vermoedelijk over op mobile internet met als gevolg dat er daar files ontstaan ;)
Familie met 4G van KPN kan ook mobiel niet op internet.
Tsja als het problee; op glas of vdsl niveau zit, dan kunnen masten die via die tehcnologie verbonden zijn ook problemen ondervinden. Of KPN dat soort aansluitingen heeft naar haar masten, weet ik niet, maar hier in Belgistan is dat zeker wel het geval.
De base stations zitten niet op dezelfde core als vast internet (het is ook andere technologie die wordt gebruikt).
Daarom ben ik tegen die alles in 1 pakketen. Leuk hoor, maar niet wanneer dit soort zaken voorkomen. Ik hou het lekker gescheiden.
De storing is voor zover bekend alleen van toepassing op de internetaansluitingen, niet zijnde mobiel.

Het mobiele netwerk heeft er overigens wel onder te lijden, daar er nu een verhoogde activiteit zal zijn met gebruikers die geen wifi gebruiken, maar in plaats daarvan mobiel internet.
Klopt. Mijn KPN 4G werkt gewoon terwijl de glasvezel eruit ligt. :)
We hebben zakelijk 2 panden met internet van kpn, 1 modem heeft een vast ip adres en dit werkt normaal, het pand ernaast heeft een modem met dynamisch ip adres wat nu niet werkt. Misschien dat het probleem hier ligt?
Maar krijgt het andere modem wel een IP adres toegewezen?
Ja volgens de modem heeft hij nog hetzelfde ip adres, bij de verbindingscontrole geeft hij ook geen problemen weer. Erg vreemd dit.
Klinkt dus meer als een configuratieprobleem dan een hardwarematig iets als ik het zo hoor.
Ja ik denk het ook want ik zie redelijk wat pakketjes binnenkomen na het ressetten van de adapter en de modem, ook geeft de modem zelf geen fouten aan.
Ik heb een dsl met een dynamisch adres en krijg ook gewoon een adres. Geen dataverkeer tho.
Radiusverkeer en dhcp assignement vindt plaats via een ander gedeelte van het netwerk dan het feitelijke verkeer. Lijkt op een kaart die plat is gegaan, of een router die ineens gekke dingen staat te doen. (gezien het feit dat het toch wat landelijk lijkt, ga ik uit van een router met verziekte config of een defect daar een kaart in het algemeen lokaal/zonaal is)
Ben ik wel benieuwd of je het ip van het ene pand kan bereiken vanaf de ander en andersom :)
Ik heb net de ip adressen een ping gestuurd, alleen antwoord van het vaste ipadres en de modem met dynamisch ip adres is niet te bereiken
Alleen vaste lijn (zowel DSL als Glasvezel), alhoewel veel mobiele netwerken het nu ook druk hebben
Mijn simyo verbinding lijkt wel een stuk langzamer. Kan natuurlijk ook komen door de extra belasting vanwege het wegvallen van de vaste verbinding.
Internet en telefoon liggen eruit. Heeft waarschijnlijk te maken met DNS aangezien de meeste personen wel gebruik kunnen maken van iTV
iTV blijft binnen het KPN netwerk en moet niet naar buiten itt tot zowat alle andere traffiek. Er blijven dus vele mogelijkheden over van wat er mis kan zijn. Als het DNS zou zijn zou het probleem eenvoudig verholpen kunnen worden door een alternatieve DNS server in te stellen.
Inderdaad. Lijkt me dan waarschijnlijker dat het routen tussen verschillende providers/peers niet lekker gaat. Meestal door BGP problemen? We hebben al situaties gezien waar aardige chunks internet verkeer door kwaadwillende werd dmv BGP omgeleid naar een lokatie waar ze konden proberen mee te kijken (of iig vast leggen om later te ontcijferen) dus misschien dat een partij dit probeerde maar dat er iets mis ging met het versprijden van de route informatie.
Kan ook zijn dat ipv iets kwaadwillens er incorrecte instellingen zijn die toevallig niet vaak werden gebruikt maar wel door het netwerk werden verspreid, wanneer ze dan onder bepaalde omstandigheden toch toegepast worden dan gaat er natuurlijk meteen een hele hoop mis.
Klopt, maar dit was een reactie van 28 minuten terug. Ondertussen zijn we weer wat wijzer ligt het probleem niet bij DNS
Geen DNS storing helaas. Kom niet voorbij het 1e punt buiten mijn huis met een traceroute.

Ping naar buiten toe heeft ook geen zin. Alternatieve DNS instellen zal het probleem niet oplossen..
We zijn zelf ook nog aan het uitzoeken waar het vandaan komt ;p
Ping naar de KPN Gateway werkt wel, naar DNS IPs niet (en ook 8.8.8.8 niet).
Op P2000 zie ik twee automatische brandalarmen in een KPN-gebouw, eentje om 8:51 en nu weer een om 11:27. Ik woon in Leeuwarden en kan de sirenes horen...

08:51:1603-09-1602BRANP 1 OMS Alarm 0261-5650 KPN Geb. B WSOL Real Estate Servi TWEEBAKSMARKT 23 LEEUWARDEN 026133

11:27:3103-09-1602BRANP 1 OMS Alarm 0261-5650 KPN Geb. B WSOL Real Estate Servi TWEEBAKSMARKT 23 LEEUWARDEN 026133

[Reactie gewijzigd door Bergen op 3 september 2016 11:38]

Zijn dat niet gewoon panden die gebruik maken van een KPN systeem?
In juni, juli en augustus is de brandweer daar ook naar toe gegaan:
http://www.rtlnieuws.nl/b...rkt-in-leeuwarden/3896816
http://www.oozo.nl/hulpdi...eebaksmarkt-in-leeuwarden
http://www.oozo.nl/hulpdi...eebaksmarkt-in-leeuwarden
Een hele korte blik op Google Maps zegt genoeg, lijkt me. Daar past KPN niet in.
Je moet je denk ik even omdraaien naar de andere kant van de straat. Ik vind gewoon KPN BV op dat adres: http://drimble.nl/bedrijf/leeuwarden/16431529/kpn-bv.html. Misschien meldt KPN er zelf niets over omdat anders duidelijk is waar een zwakke schakel zit en op welke plek eenvoudig een landelijke storing te veroorzaken is?
Mijn excuses, je hebt volledig gelijk. Wanneer je de luchtfoto in Google Maps bekijkt zie je niet alleen een zendmast op het dak van het pand, maar ook een hele rits ouderwets groene KPN-wagens op de binnenplaats.

Hier Street View zijstraat: 3 Droevendal https://goo.gl/maps/WZDMJ93UYoT2

[Reactie gewijzigd door Tralapo op 4 september 2016 12:13]

Als dat er al is, zal dat echt niet in Leeuwarden zitten denk ik ...
Klopt, er staat een grote zendmast van de KPN. Bij nader inzien is er misschien een alarm getriggerd doordat er (vanwege de storing) met een of ander systeem geen contact kon worden gelegd... maakt ook niet echt meer uit.
Kan iemand uitleggen hoe het kan zijn dat het HELE netwerk er uit ligt? Zou niet alles op zijn minst redundant uitgevoerd moeten zijn? Of is op een of andere manier het backup systeem ook geklapt?
Zolang er naar jou modem geen dubbele lijn ligt het is niet volledig redundant.
Daarnaast werken redundante systemen op een bepaald niveau.

Het probleem heeft nog geen verklaring gekregen van KPN; men wist dus niet waar het probleem precies zat tot op een bepaald moment.
Ik ben benieuwd wat het probleem precies was.
Nadat ik de router een soft reset geven had was bij mij het probleem verholpen.
Het eerste interessante trouble-shoot gegeven. Verder is het technisch niveau hier bedroevend: "hij doet het hier ook niet!".

Wat bedoel je precies met "soft reset" ? Reboot gestart vanuit de web-interface ?
Mijn webserver die vier websites draait wordt automatisch gecheckt door een internetservice, en bij ons ging het internet er om 08:33 eruit. TV doet het wel, 4G ook (daar verstuur ik dit bericht mee), de vaste telefoonlijn echter niet. Het probleem lijkt niet in de DNS servers te zitten, want ik heb de Google-servers al geprobeerd. Jammer dat internetproviders nooit wat meer informatie geven dan "het werkt niet, we werken aan een oplossing" :(
Jammer dat internetproviders nooit wat meer informatie geven dan "het werkt niet, we werken aan een oplossing"
Jammer dat consumenten altijd verwachten dat bedrijven communiceren wat voor storing er gaande is, alsof ze niets beters te doen hebben om eerst te onderzoeken wat de storing precies betreft. Voor het zelfde geldt zijn ze daar n.l. nog steeds niet achter.

Daarnaast kan het natuurlijk langer duren alvorens zaken worden opgelost, zie het al voor me;
10:00 storing is gevonden, het is .............
10:01 sorry, collega moet naar het toilet dus moet even met één collega minder werken.
10:05 oh, 10:00 geweest... pauze voor een kopje koffie.
10:30 verder met oplossen van de storing
10:33 even een kabeltje pakken
...........

Welnee, ze hebben natuurlijk niets beters te doen dan consumenten op de hoogte houden :+

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 3 september 2016 10:26]

Er zijn bij KPN natuurlijk technici in dienst, en het lijkt mij niet dat die degenen zijn die hun KPN Webcare account beheren. De technici zullen vast en zeker druk bezig zijn, maar die moeten hun bevindingen toch ook rapporteren? Alleen een bevestiging zoals "Het probleem zit hem niet in de DNS servers, we zoeken verder" zou al heel fijn zijn. Een update eens in de twee uur lijkt me toch wel redelijk ;)
Er zijn bij KPN natuurlijk technici in dienst, en het lijkt mij niet dat die degenen zijn die hun KPN Webcare account beheren
Denk je nou echt dat die lui niets beters te doen hebben dan continue met webcare of klantenservice overleggen of ze iets gevonden hebben etc. ?
De technici zullen vast en zeker druk bezig zijn, maar die moeten hun bevindingen toch ook rapporteren?
True, alleen heeft klantenservice helemaal niets in dat systeem te zoeken. Ze hebben niet de privéleges om in het systeem te neuzen waartoe de technici toegang hebben.
Alleen een bevestiging zoals "Het probleem zit hem niet in de DNS servers, we zoeken verder"
De gemiddelde klant: What the fuck is DNS.... Laat ik even KPN bellen en vragen wtf DNS is :+
Er zijn bij KPN natuurlijk technici in dienst, en het lijkt mij niet dat die degenen zijn die hun KPN Webcare account beheren. De technici zullen vast en zeker druk bezig zijn, maar die moeten hun bevindingen toch ook rapporteren? Alleen een bevestiging zoals "Het probleem zit hem niet in de DNS servers, we zoeken verder" zou al heel fijn zijn. Een update eens in de twee uur lijkt me toch wel redelijk ;)
Ik heb momenteel 6 monteurs beveiliging buiten lopen, die met storingen bezig zijn.
Ik weet wat voor storingen, waar ze zijn, maar heb geen idee hoever ze zijn.

Als het is opgelost krijg ik de melding dat ze klaar zijn voor het vervolg, alles ondertussen is niet van (levens)belang voor mij.
Ik ga er van uit dat het bij KPN en anderen ook zo werkt, geen nieuws is 'goed' nieuws, de monteur is nog bezig met de werkzaamheden.
Denk dat jouw werk situatie niet vergelijkbaar is met een grote internet provider met miljoenen klanten. Op mijn werk gaat het op dezelfde wijze, maar bij ons blijft een storing beperkt tot 1 klant.

Bij XS4ALL werken ze met een escalatie matrix. Op basis van het aantal verstoorde verbindingen zijn afspraken gemaakt.

Weet niet precies de inhoud meer (ben al tijdje weg) maar het is relatief simpel:

Stel 100 klanten hebben een probleem dan wordt de directie niet op de hoogte gebracht en de klantenservice ontvangt bijvoorbeeld elke 2 uur een update.

Maar bij een storing met meer dan 5000 verbindingen wordt de directie ingelicht, persvoorlichting en krijgen zij alle om het half uur een update. Zelf meermaals grote storingen meegemaakt en die updates bevatten soms elk half uur niet meer informatie dan dat er onderzoek wordt gedaan.

Vergis je niet hoeveel mensen bij z'n storing de klantenservice gaan bellen, ondanks bandjes dat er een landelijke storing is blijven sommige er van overtuigd dat de storing niet de oorzaak is dat hun geen verbinding hebben.
Niet alleen dat, vreemd ook dat men verwacht dat KPN onmiddelijk kan communiceren wat er mis is. Als ze dat wisten was het probleem vermoedelijk ook onmiddelijk op te lossen ipv dat het enkele uren duurt.
Ik doe een traceroute vanuit TransIP en ik krijg dit

traceroute to 77.166.13.91 (77.166.13.91), 30 hops max, 48 byte packets
1 v210.router1.dcg.transip.net (149.210.210.220) 0.186 ms
2 ibgp.router2.dcga.ams.transip.net (87.253.141.250) 0.160 ms
3 transip.nikhef.openpeering.nl (82.150.159.225) 0.438 ms
4 nikhef-ixr.openpeering.nl (217.170.0.242) 0.955 ms
5 *
6 *
7 *

Er is geen KPN meer op het internet :'(
Ongeveer kwart voor 8 vloog het bij mij eruit.

Was net gebeld omdat ik zelf storingsdienst loop deze week. Gelukkig betaalt de baas precies om deze reden een 4G abbo, via tethering kunnen inloggen en mijn issue kunnen oplossen.

Daarna mijn eigen router&ap troubleshooten.

Het gekke is: modem raakt wel ingetraind, maar daarna lijkt er geen enkel dataverkeer mogelijk. Het is ook geen DNS-issue, maar gewoon 1 grote /dev/null voor alle IP-bitjes.

Update @14:10. Ik heb weer volledige connectiviteit!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 3 september 2016 14:13]

De site en apps van de AH lagen er vanochtend ook uit. Via SIDN zag ik dat Albert Heijn met KPN samenwerkt wat betreft de hosting. Kan er een verband zijn?
1 2 3 ... 12