Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Google heeft eerdere berichtgeving over het stopzetten van Project Ara bevestigd. Dat betekent dat er, althans voorlopig, een einde komt aan de ontwikkeling van modulaire smartphones. Aanvankelijk was het plan om nog in de herfst een ontwikkelaarstelefoon uit te brengen.

Een woordvoerder van Google heeft dat laten weten aan Venturebeat. Alhoewel de Google-medewerker liet weten dat Project Ara in de ijskast wordt gezet, werden er verder geen details gegeven over de achterliggende redenen. Wel betekent de bevestiging dat er geen modulaire smartphones van Google op de markt zullen komen.

Reuters liet eerder, op basis van anonieme bronnen, al weten dat Google van plan zou zijn om stop te zetten met Project Ara. Volgens de bronnen heeft dat te maken met een actie om het aantal hardwareproducten te verminderen. De mogelijkheid bestaat dat Google de technologie voor het bouwen van modulaire smartphones aan andere bedrijven geeft, al dan niet in de vorm van een licentie.

Project Ara

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Volgens Androidpolice werkt de founder van Ara nu aan een eigen project, genaamd Nexpaq via Kickstarter http://www.androidpolice....-designing-modular-phone/
Deze update is dan wel heel belangrijk. Er word iig NIET aan een modulaire telefoon gewerkt. Die indruk werd wel gewekt.

Update:
"Nexpaq has stated that it is *not* working on a modular phone. 9to5Google's Justin Duino has also confirmed that they meant Makoski is working on a modular platform, not a modular phone. We regret the error"

niet zeker of je dat ook bedoelde

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 3 september 2016 10:29]

Inderdaad een modulair phone case, in plaats van een "Ara like" modulair telefoon :) Op de Kickstarter pagina staat een mooie demo wat Nexpaq precies is. https://www.kickstarter.c...artphone-case/description
Leuk idee, maar weinig vernieuwend en ik vraag me af of dit door alle fabrikanten ondersteund gaat worden. En als Google dit zelf al niet voor elkaar krijgt geef ik hem weinig kans. Je telefoon wordt nu opeens 2x zo dik door een paar toegevoegde modules.
Volgens mij is er geen enkele ondersteuning door de fabrikant nodig. De case kan gewoon via de USB poort verbinding maken via de telefoon (eventueel aangevuld met Bluetooth). Stroom kan gemakkelijk doorgegeven worden, de extra functionaliteit gaat via de app.

[Reactie gewijzigd door JSQuareD op 4 september 2016 14:11]

De kickstarter is al een tijdje voorbij. Nexpaq heeft een webshop waarop je de modulaire cases en battery packs kan pre-orderen: https://nexpaq.com/shop/i...=product/category&path=59
Van een verniewend concept gaat die gast nu naar een case maker? Hoog novelty en Zwitsers zakmes gehalte, en niet meer dan dat. Dit lijkt erop dat ie gewoon snel een nieuwe baan wilde!
Persoonlijk zou ik liever een modulaire laptop willen. Waarom dat dan weer niet?
Persoonlijk zou ik willen dat elk apparaat zo sterk wordt, dat het alles kan draaien.

Of dat men eens (eenvoudig en ondersteund) externe videokaarten kan aansluiten op je laptop.

Al een aantal dingen zijn modulair in laptops.
HDD kan vervangen worden, diskdrive kan zelfs vervangen worden voor HDD/SSD.
RAM bankjes kunnen vervangen worden.

Maar inderdaad, videokaart vervangen.

Al zou ik liever externe kaarten kunnen aansluiten.
Dan kan ik thuis gamen, en op het werk zware programma's draaien, met losse kaarten.

"On the go" moet ik het dan maar doen met oudere spellen, of lagere settings.

Het moederbord is wat moeilijker, of elke laptop moet deze exact hetzelfde hebben, maar dan nog is het een geklooi.
De processor en videokaart vervangen zou ook leuk zijn.

Wellicht dat we in de toekomst geen HDD en diskdrive nodig hebben.
Dat scheelt een hoop aan ruimte in laptops.
Dat aansluiten van externe videokaarten komt er nu toch massaal aan met USB type C. Razer en nog wat andere merken verkopen het zelfs al.

Edit: www.razerzone.com/press/d...ternal-graphics-enclosure
Stevig prijskaartje wel...

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 4 september 2016 10:23]

Ah nice!

Maar ik vis denkik net achter het net.
Ik heb USB type-c (Gen1).
Ik heb wel twee M.2 sloten, maar in een zit de netwerkkaart en de ander (kan volgens de stickers) alleen een SSD aan, en die heb ik er ook in zitten.

Maar een goede processor gaat best een tijd mee.
Als ik iets wil upgraden, is het vaak de gpu.

Edit:
Ik hoop dat ze meer M.2 sloten gaan gebruiken ook.
Je kan d'r: videokaarten, SSD's, netwerkadapters etc in kwijt :)

Heb ik liever dan een diskdrive en op termijn ook als HDD

[Reactie gewijzigd door FuaZe op 3 september 2016 12:18]

Ja maar dan heb je nogsteeds een power station ofzo nodig, want die kaart krijgt geen 300 watt van USB-C
Vergeet de batterij in laptops niet, met 300 watt verbruik ben je daar zo doorheen.
Uiteraard, die externe behuizingen met grafische kaart komen met een voeding om ze in het stopcontact te steken.
Allicht bedoel je USB 3.1, Type C is alleen de connector specificatie. Daar kan ook slechts het usb 2.0 protocol doorheen lopen, zoals bij mijn telefoon het geval is. Wat ik nu heb als video output op m'n laptop wat best fijn werkt is twee usb 3.0 naar hdmi converter blokjes van Plugable. Dit gebruikt wel de gpu in de laptop zelf maar de bandbreedte voor het video signaal is er. Hierdoor kan ik in totaal 3 beelschermen aansluiten door gebruik te maken van 2 usb 3.0 (nog wel type A) poorten en één maal de hdmi uitgang van m'n laptop. Gamen zal hier niet goed mee lukken op de twee usb monitoren (Er zit ook maar een R7 M260 2GB in m'n laptop) maar videos en andere programma's draaien prima en op de monitor die het signaal direct uit de hdmi poort ontvangt draaien grafisch intensieve programma's prima. Maar de optie om video over usb te sturen kon dus al met usb 3.0 en met een betere grafische kaart zouden games zelfs mogelijk zijn denk ik.
Ik had het meer over de USB type C connector, als die enkel USB ondersteunt lukt het niet, met thunderbolt wel.
Er was reeds een modulair formaat GPU voor laptops (en voor iMac), nl. MXM.
Probleem is dat deze kaartjes nog steeds veel plaats innemen en dus niet in de ultradunne en lichte laptops/ultrabooks van vandaag passen. Je ziet trouwens een trend in de tegenovergestelde richting met zowel RAM als Flash vaak onboard.

[Reactie gewijzigd door fixandinstall op 4 september 2016 10:27]

sommige processoren kan je gewoon vervangen van de high-end laptops.

netbooks/thin laptops hebben dit niet om te besparen op de dikte die een socket met zich meebrengt
Hmm, nice!

Als we de HDD en diskdrive uit de laptops gooien, dan kunnen we voortaan alles in sockets gaan plaatsen :)

Je kan een 18" laptop wel veel dunner gaan maken, maar op een keer is 't genoeg. Je houdt dan sowieso een stuk breedte over.
verwacht dat een 18" laptop maximaal 4cm dik hoeft te zijn (5.5 met scherm scherm is dan 1,5cm dik)

dan kan je er 1 dikke row voor de baterij in hebben.
ruimte voor 3 m2 ssd's (smal form factor)
dan kan je ook nog 2x 1080 kaarten.
een gewone desktop CPU
1-2X normale HDD.

(gebaseerd op de mogelijkheden van aansluitingen die een ECX embedded sytem bordje hebben)

doordat je zo modules zou maken krijg je alsnog een goede laptop die modulair is.

dit werkt dan via pci-like bus aansluitingen op de bodem.

hierdoor krijg je een extreem modulaire laptop met veel mogelijkheden.
(heel mischien kan je er een low formfactor interne waterkoeling inzetten.)

(het is maar een concept als idee)
klein mb met pci-e:
http://www.portwell.com/p...l.php?CUSTCHAR1=NANO-5050

deze is grooter dan een ECX format bordje maar met meer aansluitingen, dus mijn idee is wel uitvoerbaar
Omdat die dan te dik en te zwaar worden? Er zal best wel een markt voor zijn, maar waarschijnlijk veel te klein om het op een financieel aantrekkelijke manier aan te bieden. Desktop PC's zijn wat dat betreft veel makkelijker. Het is om te beginnen al heel makkelijk om een kast te bouwen waar je lekker mee uit de voeten kan. Probeer eens zo'n concept voor een mobiel apparaat te maken. Wordt heel lastig.
De desktop markt is ook niet bepaald stijgende.

Dat jij als tweaker (met game vrienden zegmaar) nog het gevoel hebt dat iedereen een desktop wil/heeft, is anders.

Laptops zijn nu even hip.
Maar zodadelijk worden games op een (zware, waarschijnlijk lokale) server gedraaid/gerenderd en naar je apparaat gestreamd.

Dan kun je de laatste battlefield/CoD gewoon op je tablet spelen. (Met losse muis en toetsenbord)

Dat is het concept voor een mobiel apparaat?
Dan hoef je al je devices nog maar amper te upgraden. Enkel je server.

---
Het verschil tussen laptop en desktop zal ook nog wel verminderen.
Een goede laptop is nu al beter dan een gemiddelde desktop.
Ook zijn er laptops die uitgerust worden met desktop videokaarten, of inderdaad extern aangesloten kunnen worden (het liefst in een dock, zodat je meteen een fatsoenlijke muis+toetsenbord+beeldscherm hebt (al kan ik met mijn built-in dingen prima overweg).

Dan maakt het eigenlijk niet meer uit of je een desktop of laptop hebt.
Dat klinkt eerste klinkt nou niet erg waarschijnlijk, aangezien driekwart van de games nog op een lijntje zit waar lastig HD-video doorheen komt, denk aan ADSL. Of bedoelde je een server binnen een lokaal netwerk? Want voordat iedereen aan de ziggo of glasvezel zit wordt dat lastig.
Uiteindelijk is server-based gaming waarschijnlijk wel de toekomst, maar daar zijn we nog lang niet. Mobile CPU en desktop komen inderdaad dichter naar elkaar, maar de focus ligt toch nog steeds heel verschillend (efficiency (power/performance) owv beperkte hitte afvoer tov meer op performance bij desktops (gaming, business).
Het (lijkt) Inderdaad een toekomstverhaal omdat het voor consumenten niet echt een "ingeburgerd" idee is.

Maar het moet zeker technisch mogelijk zijn (zie bijv: Nvidia gamestream)
helaas hebben ze nog steeds niet voor de consument een ECX (3,5") format
waarop je laptop videokaarten, 2x hdd/ssd, en een klein display op kan aansluiten.
qua aansluitingen is dit gewoon mogelijk omdat die embedded system boarden een PCI-104 aansluiting hebben, deze neemt ongeveer de ruimte in van 2x laptop GPU socket

hierdoor kan je een micro-pc maken van nog niet eens 2x 5,25" bays groot/hoog (breed en laag of hoog en dun)

met een ultra low factor cooler heb je toch goede koeling in een klein pakketje.

voor apparaten/bedrijven heb je deze wel (avantech)
(ik heb er 1 {oud model dan wel, maar toch vrij krachtig])
----------------
maar aangezien bedrijven tot nu toe hier het nut niet van inzagen komt dit niet zo snel.
(als ik me niet vergis is Gygabite) een micro tower gaming pc aan het maken (ze beweren dat deze in je hand past)
Die zijn er al lang. Heten clevo/sager. In Nederland staan ze bekend onder bto.
Of je koopt gewoon een Clevo barebone, en betaald niet een paar 100 euro aan een rebrand. Heb ik ook gedaan, en het is een geweldig ding, met exact de specs en hardware er in die ik wilde. (En direct een HEEL stuk goedkoper.)

Linkie: https://tweakers.net/cate...bIyNDAAcosyk1N9M_OUrAxqAQ
Het is geen rebrand. Bto bouwt de laptops in elkaar maar de barebones zijn gewoon clevo.
Dat snap ik, maar dat inbouwen is zo rete simpel, dat het de term rebrand wel een beetje verdiend. Dat kan men dan ook niet echt bouwen noemen. Om nou honderden euro's te verdienen aan snel wat geheugen en SSD's M.2 SSd's etc in te klikken, durf ik geen bouwen te noemen. Zelf lekker alle onderdelen apart van andere webshops bestellen, en vervolgens zelf er in zetten, scheelt opeens heel wat euro's.
Inderdaad, alleen de losse cpu,s en vooral de mxm gpu,s zijn erg moeilijk of zelfs niet te vinden.

Moet je voorstellen dat je een gtx660m upgrade naar een 1060 😁
Niet alleen dat, een gtx 980m kost nog steeds bijna de helft van de laptop. Dan heb je nog niet eens cpu gekocht, of het moederbord ! Of de koeling en zo gaat het maar door.

Game- laptops zijn verschrikkelijk duur, onderhoud aan je laptop in je tegenwoordig wel vergeten ( alles is vastgesoldeerd met dank aan intel ) nu de nieuwe lijn gpu''s uitgekomen zijn kan ik niet wachten tot ik me laptop kan bestellen.

En dit jaar wordt het alweer Alienware.
Hopelijk gaan steeds meer apparaten op standaard hardware draaien zoals een Raspberry Pi. Dit maakt het mogelijk om een apparaat langere tijd te ondersteunen.

Zo zou je bijvoorbeeld makkelijk een muziek speler of media player op basis van een RP kunnen maken en in een behuizing stoppen met standaard voeding en gebruikers interface op basis van een LCD en een paar knoppen.
Jammer, het was een mooi concept. Als de componenten dunner waren was het zeker mooi, maar dit zal wel de rede zijn dat ze ermee stoppen, dat de telefoon veel te dik wordt.
Naief concept, gaat lijnrecht tegen elke technologietrent in: desintegratie van componenten.
Inderdaad, ook al heb je een modulair concept. Het frame is niet modulair, juist waar de veranderingen net zo snel gaan en veranderen. Wanneer een telefoon niet 100% modulair is en ook qua groottes van de modulen dan gaat het niet. Er mag dan geen enkel deel "statisch" zijn. En bij alle concepten is dat wel zo. Echter wil je geen statisch element is het praktisch gezien helemaal niet mogelijk. Dan krijg je replicator dingen en dingen uit Science Fiction.
Op zich zou het wel kunnen werken als ze zich zouden focussen op repairability zoals de Fairphone2 maar zoals je zegt moet je steeds rond 1framework bouwen. En liefst met geverifierde componenten

Je ziet nu al op Ifixit een markt ontstaan voor het relareren van iphones, en android phones. Iphones blijven relatief stabiel en je kan relatief makkelijk reserveonderdelen vindem, al heb je geen controle over de kwaliteit en is het vervangen van pakweg een connector een complexe task met veel gevaarlijke passages. Die under world zou wel wat meer georganiseerd mogen worden door het merk zelf.

Project aura zou mss kunnen doorleven in een afgezwakte versie a la fairphone maar Google wil hardware sales en als uw scherm stuk is of uw camerasensor te oud verkopen ze liever een nieuwe telefoon.
Je moet maar durven om vernieuwing naïef te noemen. Iedereen volgt altijd elkaar, totdat iemand iets echt anders doet en dat soms de nieuwe standaard wordt. Of niet, maar zonder risico is vernieuwing ook niet mogelijk.
Daar heb je helemaal gelijk is. Maar als een kunstenaar op het idee komt om kernafval met extra grote katapulten naar de maan te schieten dan neem ik het je niet kwalijk als je hem uitlacht.
RSA gaat dan wel over desintegratie. Maar dan hebben we het over een hele andere markt.
Ara was een prima concept, op zich, maar totaal ongeschikt voor telefoontjes. Zo'n strikt modulair systeem voor laptops zou al veel beter werken, en welicht zelfs voor desktops. Maar telefoontjes zijn gewoon te klein; en om het klein te houden heb je echt een engineering team nodig die daar goed over nagedacht heeft, en werkt het 'opprikken' van laagjes/modules gewoon niet lekker (alleen al qua design: dat ziet er gewoon niet uit, of wordt te dik).
Exact, heb ik vanaf het begin gezegd. Totaal onrealistisch en niet realiseerbaar concept. Toch als je een beetje een handzaam toestel wil.
Bovendien zou hiervoor een nieuw soort universele bus voor gsm componenten ontwikkeld moeten worden, wat duur is en het toestel zeer bulky zou maken.

[Reactie gewijzigd door fixandinstall op 4 september 2016 11:08]

Ik denk dat verdere verkleining van de hardware nodig is om dit tot een succes te maken.
Dus minder sales, dus het is niet slim om het te ontwikkelen. Eng is dat ze dit natuurlijk al bij overname hadden kunnen berekenen. En de vraag is dus dat ze het overgenomen hebben om de nek om te draaien.
Af bedoel je afmetingen, ik dacht aan soorten.. dus minder type telefoons, omdat je maar 1 basis nodig hebt en niet 10 telefoons met dezelfde hardware, maar die er net iets anders uit zien.

[Reactie gewijzigd door Haas_nl op 3 september 2016 12:29]

Ik dacht idd aan de afmetingen. Zo'n moduletelefoon wordt toch een lomp ding.
Ik las eens dat men graag telefoons met grote schermen maakt, omdat het eenvoudiger is dan dezelfde prestaties in een kleine behuizing (=met klein scherm) te stoppen.
Daar zit imho dus de crux.
Het is een leuk concept, maar niet haalbaar in de praktijk.
Te duur en te grote modules. Daarnaast moet je alsnog elke twee jaar een nieuw moederbord hebben om nieuwe hardware te kunnen ondersteunen, en daarmee koop je alsnog elke twee jaar een nieuw toestel.
Inderdaad. Toen ik nog desktop PC's had, betekende een upgrade van een component in de meeste gevallen dat ik binnen een paar maanden toch weer een compleet nieuwe PC had gebouwd. Weliswaar niet alles was noodzakelijk, maar het zal hetzelfde zijn als je een muurtje gaat verven: het begint bij 1 muur, na een paar weken is alles opnieuw geverfd en ligt er een nieuwe vloer in die kamer.
Zonde, mij leek het heel mooi/handig
Idd jammer 🙁
Leuk hoor idee dat wel qua idee past bij de gemiddelde tweaker die ook zijn eigen pc bouwt 😎

Als je dan ook nog het OS kan kiezen had ik er zeker 1tje aangeschaft. Helaas zijn dit soort dingen beperkt houdbaar gebleken. Vrijwel alles wat ik kocht dat modulair zou moeten zijn heeft het upgrade pad niet volgehouden. Geloof dat Meridian een prepro (861) heeft die je al jaren kan upgraden ondanks er nieuwe formaten/codecs/connectoren etc kwamen.

edit:
Was Theta vergeten. De Casablanca is ook te upgraden 8)

[Reactie gewijzigd door SB[NL] op 3 september 2016 12:11]

Ik had hier altijd al twijfels bij, hoe zoiets ooit zou kunnen concurreren op het vlak van prijs en degelijkheid tegenover een gewoon toestel. Laat staan design, in een smartphone zit alles erg compact op elkaar maar dat gaat niet bij zo'n modulair concept, waardoor je een toestel krijgt dat een stuk groter en zwaarder is. Bovendien leek de markt hiervoor mij veel te klein.
Ik zie meer in het integreren van desktop, laptop en phone.
Phone als module voor de laptop/notebook en die weer als module voor een desktop.
Phone voor alle communicatie, laptop/notebook voor alle worksoftware, desktop voor alle powercomponenten.
Je bedoelt Windows 10 mobile?
Is dit uberhaupt technisch haalbaar op het moment?

De componenten moeten plat naast elkaar zitten.
Als je je camera wilt kunnen uitwisselen met een geheugen module, moet alles een standaard aansluiting/protocol hebben.
Je processor ver weg van je RAM plaatsen is ook niet handig. Sowieso wordt je board layout zo heel moeilijk.
Daarnaast moeten er dan wel een heel aantal modules beschikbaar zijn.

Het kan wellicht technisch gezien, maar zelfs dan moet het nog "mooi" zijn.

[Reactie gewijzigd door FuaZe op 3 september 2016 12:41]