Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

LG zal in de toekomst doorgaan met het maken van smartphones, waar gebruikers modules aan kunnen toevoegen. De Zuid-Koreaanse fabrikant brengt deze week met de G5 zijn eerste smartphone op de markt met ondersteuning voor modules.

Door de ondersteuning voor modules kunnen gebruikers de onderkant van de G5 vervangen door een cameragrip of een module die audiohardware toevoegt, zo bleek bij de presentatie van het toestel vorige maand tijdens telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona.

LG laat aan techsite The Verge weten dat het in de toekomst door zal gaan met het 'modulaire' ontwerp. Of dat betekent dat modules die nu passen op de G5 ook op toekomstige modellen zullen passen, laat de fabrikant in het midden. De bewoordingen van de woordvoering zijn daarover vaag, terwijl een ontwerper in een interview de uitbreidingen vergelijkt met cases die gebruikers met de koop van een nieuw toestel veelal ook noodgedwongen vervangen.

De Zuid-Koreaanse fabrikant is de eerste grote smartphonemaker die experimenteert met deze uitbreidingen. Het is nog altijd onbekend of er meer modules zullen komen en zo ja, welke dat zullen zijn. Hoewel LG de G5 aanduidt als 'modulaire' smartphone, is dat niet helemaal het geval. Gebruikers kunnen alleen modules klikken op de onderkant, maar andere onderdelen van het toestel zijn niet te wisselen via modules, zoals dat met Project Ara van Google wel kan. Ook de Nederlandse Fairphone 2 heeft meer mogelijkheden om onderdelen te wisselen.

Cameragrip LG G5

Preview LG G5

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

En wat als het straks een grote flop blijkt te zijn? Het is volgens mij niet zo dat HTC LG geld in overvloed heeft en een grote klap kan opvangen.

Edit: LG maakt schijnbaar flink verlies op de mobiele tak. De rest van het bedrijf doet het niet slecht.

[Reactie gewijzigd door Ronald8 op 30 maart 2016 19:20]

We praten hier over LG, die hebben best wat knaken.
En ja de kans is groot dat dit een flop wordt. Modulaire systemen zijn doorgaans snel verouderd en de updates kosten dan relatief veel. We hebben dit in het verleden weleens vaker gezien waarbij een compleet nieuw platform beter was en goedkoper omdat alles op elkaar afgestemd kon worden ipv steeds met vaste factoren rekening te moeten houden met een dergelijke module constructie.

Bovendien wordt ontwikkeling enorm gestuurd door trends, je zult dan erg veel zaken mee moeten nemen in de module om flexibel te blijven en dus kostbaar.

Bovendien ziet het er niet charmant uit, ook niet onbelangerijk.

De meesten vinden een goeie camera belangerijk zolang het maar geen gedoe wordt. Ik zie dit niet gekocht worden door de gemiddelde consument.
Vrijwel niemand (percentage gewijs gezien) houd zich bezig met DAC en als je met een extra module moet rondlopen voor super foto's kan je net zo goed een pocket camera bij je te hebben.
Dit kost sowieso veels te veel tijd.

Kansloos idee mijn inziens.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 30 maart 2016 19:21]

We praten hier over LG, die hebben best wat knaken.
En ja de kans is groot dat dit een flop wordt. Modulaire systemen zijn doorgaans snel verouderd en de updates kosten dan relatief veel.
Een modulair systeem veroudert natuurlijk net zo snel als een niet-modulair systeem. Of je een camera nu inbouwt of in zo'n modulair systeem zet: het blijft dezelfde camera met dezelfde prestaties. Het enige verschil is dat je bij het modulaire systeem na 2 jaar de camera kunt vervangen voor een modernere (als ze dat systeem hetzelfde houden).
We hebben dit in het verleden weleens vaker gezien waarbij een compleet nieuw platform beter was en goedkoper omdat alles op elkaar afgestemd kon worden ipv steeds met vaste factoren rekening te moeten houden met een dergelijke module constructie.
Maar daarin neem je niet mee dat een systeem met modulaire opbouw niet vervangen hoeft te worden als 1 modulair onderdeel verouderd raakt. Bij een telefoon die niet modulair opgebouwd is, moet je de hele telefoon afdanken omdat 1 onderdeel niet meer helemaal voldoet aan je eisen, terwijl bijvoorbeeld het scherm (ik noem maar wat) nog prima is. Op de korte termijn zal zo'n geÔntegreerde constructie dus goedkoper zijn, maar bij een goed opgezet modulair systeem zal dat op lange termijn veranderen, omdat je onderdelen kunt vervangen en zo langer met je telefoon kunt doen.
Bovendien wordt ontwikkeling enorm gestuurd door trends, je zult dan erg veel zaken mee moeten nemen in de module om flexibel te blijven en dus kostbaar.

Bovendien ziet het er niet charmant uit, ook niet onbelangerijk.
Dat ligt eraan wat voor module je erin plugt. Het voorbeeld op al deze foto's is een camera met grip. Natuurlijk ziet dat er niet charmant / broekzakvriendelijk uit! Maar doe je er een 2e accu in die helemaal in het ontwerp past, dan zie je er niks van. Zelfde geldt voor een betere DAC: een 3,5" aansluiting is alles wat je daarop nodig hebt.
De meesten vinden een goeie camera belangerijk zolang het maar geen gedoe wordt. Ik zie dit niet gekocht worden door de gemiddelde consument.
Vrijwel niemand (percentage gewijs gezien) houd zich bezig met DAC en als je met een extra module moet rondlopen voor super foto's kan je net zo goed een pocket camera bij je te hebben.
Dit kost sowieso veels te veel tijd.

Kansloos idee mijn inziens.
Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Ik denk dat LG overschat hoeveel mensen zin hebben om modules te wisselen. Zo'n betere camera lijkt niet bedoeld om continu in je telefoon te laten zitten, want dan wordt hij te dik. En met die DAC heb je ook gelijk: het gros van de mensen vindt de ingebouwde DAC in de gemiddelde telefoon prima en hoort het verschil niet met een beter exemplaar. Dan wordt zo'n module al snel een niche-product en daarmee duur om te onderhouden. Neem daarbij mee dat iedere fabrikant natuurlijk weer z'n eigen modules en aansluitformaat zou bedenken als modules wel een gewilde accessoire zouden zijn en de mislukking is al dichtbij. Ik zie het ook floppen, maar niet vanwege de eerste redenen die je noemt.
Ik vind dat je in een paar punten ongelijk hebt. In de kern -zonder modules- is de LG G5 al een mooi toestel dat niet onderdoet voor de concurrentie. De modules van de LG G5 maken het toestel, in de kern, performance-wise dan ook niet per se beter. Met bijvoorbeeld de Cam Plus module waar je het over hebt, maak je de camera zelf niet beter; het wordt alleen makkelijker om hem te gebruiken. Die goeie camera waar je over spreekt zit eigenlijk dus standaard al in het toestel, maar de camera plus modulen maakt hem voor de fanatiekeling wat makkelijker te bedienen.

De snelle veroudering snap ik dan ook niet helemaal; de LG G5 gaat niet sneller verouderen dan andere mobiele telefoons. Vergeet niet dat slechts een klein deel modulair is. Het geeft bepaalde dingen wat extra’s (camera & batterij en muziek in dit geval), maar de basis is gewoon al gelegd.

Waar ik het wel mee eens ben is dat de huidige modules niet super boeiend zijn en, naar mijn mening, vooral nog gimmicks zijn. Gelukkig heeft LG een HDK & SDK vrij gegeven zodat anderen hopelijk met wat mooie modules kunnen komen.

Of het een flop wordt/ compleet kansloos; ik weet het niet, maar tijd zal het ons leren.
ik ben het met jou en Grrrrrene eens, dat het waarschijnlijk gedoemd is maar er valt wat voor te zeggen:
1) Het toestel zelf is OK, de meeste mensen zullen die zonder modules gebruiken.
2) Die paar mensen die iets afwijkends willen, b.v. een fatsoenlijke geluidskwaliteit zien hier nu een telefoon die dat kan... en anders vinden ze niets, die kopen dus gillend van vreugde zo'n ding en nemen dat "gedoe" met de modules op de koop toe. Zelfs als er nooit meer een andere module uitkomt en deze modules voor geen enkel ander toestel te gebruiken zijn, kan dat toch een flinke meerwaarde vertegenwoordigen. Kunnen ze dezelfde functionaliteit ook ingebouwd kopen, dan is dat waarschijnlijk de betere keus.
3) Stel dat het toestel en modules wel lopen, en LG nieuwe telefoons uitbrengt die compatibel zijn en de modulestandaard opengooid, dan kan hetzelfs een breder succes worden... wie weet.

Ik denk echter dat de meeste mensen niet op zo'n puist zitten te wachten en dan dus dat ding niet kopen, waardoor te weinig omzet in moduels om het voor Lg de moeite waard te maken het platform verder te odnersteunen......
Gelukkig gaat het hier om LG :)
LG heeft al aangegeven in april een HDK en een SDK vrij te geven, dus in principe wordt dit een open markt! In hoevere LG de verkoop van deze producten zelf gaat doen is nog niet duidelijk. Bij de presentatie miste ik dan ook de diepgang over deze modules, maar er ligt weer een pad open voor nieuwe killer features in een smartphone. Dingen als een gamepad met fysieke knoppen zou bijvoorbeeld al iets leuks zijn wat ongetwijfeld ontwikkeld zal worden. Erg gaaf om te zien hoe LG niet bang is om nieuwe concepten te proberen. Ik kijk erg uit naar deze telefoon!
jazeker, dit geeft ook andere (kleinere bedrijven) de kans om leuke asscesoires en toevoegingen voor telefoons te maken, zonder dat ze deze in bijv. een hele case hoeven te verwerken. Zelf consumeer ik best veel media via mijn telefoon zonder oortjes, dus ik zou bijvoorbeeld graag een goede speakermodule zien, met wellicht zelfs een hump met bijvoorbeeld een klein subwoofertje, het legt als je erovernadenkt toch echt een speelveeld open, daarvoor +1 LG, ook voor de moed.

[Reactie gewijzigd door cederwood op 30 maart 2016 19:02]

Dit concept is al heel oud, ik had in 2001 een Handspring Visor met een camera module, daar waren ook andere modules voor te krijgen.

Ik vind het een zeer risky move, want eerst moet je mensen hebben die je telefoons kopen, dan nog de modules.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 30 maart 2016 19:26]

Ik vind het een prima idee. Nu kan er bijv. een echt goede FLIR IR camera op. Voor iOS ect. was er al iets dergelijks oa. als voorzetlens en veel extra's. Maar helemaal toegesneden op IR is een apart item veel mooier. Originele Flir's zijn kostbaar http://www.flir.eu/home/

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 30 maart 2016 19:40]

En wie zal FLIR nou echt boeien ?
Blijft houtje touwtje kwaliteit (wil je het betaalbaar houden en compact).

Zie dat echt niet meer zijn dan een gimmick en dus leuk als het in een model erin zit maar als extra module zie ik niet gebeuren op de consumentenmarkt.
Uiteindelijk zal het ook beter zijn voor het mileu. Beter dan elke 2 a 3 jaar volledig nieuw denk ik zelf. Dan moeten natuurlijk wel voldoende modules beschikbaar komen en blijven. Verder lijkt dan ook een zo milieuvriendelijk productieproces en evt recycling van onderdelen een must is, tenminste als je zo'n toestel ook met het oog op een beter milieu overweegt aan te schaffen. Mits goed doorontwikkeld etc. Zou ik groot voorstander zijn.
Het gaat puur om non-essentiŽle add-ons. De telefoon zelf is niet modulair. Wat maakt dit beter voor het milleu?
Of je een hele telefoon moet vervangen voor je specs of slechts onderdelen die je mogelijk zelf kiest en daarmee langer met het basistoestel kan doen lijkt mij milieuvriendelijker. Maar goed zoals ik al zei het is wat ik zou denken. (Sorry was als reactie bedoeld, maar krijg deze nu niet meer verplaatst.)

[Reactie gewijzigd door Nelis19821 op 30 maart 2016 20:27]

Ik heb de G5 gisteren in handen gehad, alleen het viel me erg op dat de naad tussen het scherm en de grijze balk onder het scherm, veroorzaakt door de aparte module, niet helemaal 100% sloot.

Ik haalde de module er even uit, en weer terug er in, maar moest toch flink wat duwen/wrikken om de naad compleet weg te krijgen. (en dan bedoel ik echt onzichtbaar, niet een halve mm)

Verder een woestgaaf en snel ding. Ik hoop dat ze die modulesconstructie blijven verbeteren, anders wordt het echt een flop. Niemand wil een naad zien :+
Dit gaat linea recta dezelfde kant op als de Smartwatch. Leuke gadget, totaal nutteloos of voor een hele beperkte niche.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 31 maart 2016 10:04]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True