Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Google heeft op zijn I/O-ontwikkelaarsconferentie aangekondigd dat het in 2017 met een consumentenversie van de modulaire Project Ara-telefoon komt. Een ontwikkelaarsversie komt eerder en is beschikbaar vanaf deze herfst.

Ontwikkelaars die met de telefoon aan de slag willen kunnen via de ingerichte website een verzoek indienen. Met het Project Ara-toestel is het mogelijk om verschillende modules van de telefoon te vervangen, zo kan bijvoorbeeld op een gegeven moment de camera voor een beter model worden gewisseld. Ook bijvoorbeeld het scherm en de batterij moeten op die manier uitwisselbaar zijn.

De toestellen zijn voorzien van zes verschillende posities, waar modules in geplaatst kunnen worden. Deze hebben geen vaste plek, dus er zijn bijvoorbeeld zes mogelijkheden voor het plaatsen van een cameramodule. Het vervangen van een module is mogelijk zonder dat het toestel uitgeschakeld hoeft te worden, en kan worden uitgevoerd door in de instellingen te selecteren dat de betreffende module 'uitgeworpen' dient te worden.

Project Ara heeft meerdere keren vertraging opgelopen, zo zou een eerste model in 2015 al in Puerto Rico op de markt komen.

Tweakers maakte vorig jaar een uitgebreide preview van Project Ara, waar ook deze video bij hoort. Destijds werd nog uitgegaan van een verschijningsdatum in 2015.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Oh ok, hij wordt in 2015, eind 2016, oh nee toch 2017 op de markt gebracht. |:( Ik ben benieuwd...
Ontwikkelaars die met de telefoon aan de slag willen kunnen via de ingerichte website een verzoek indienen.
Ik heb dit gedaan. Het is een heel lang formulier waar ik een uitgebreid idee en motivatie in getypt heb. Na 2 jaar niet eens 1 reactie op gekregen. Ik ben niet de enige. Dit zet ik hier gewoon even neer voor developers die hun eigen tijd serieus nemen...
Inmiddels heeft LG al een modulaire telefoon uitgebracht, in de vorm van de G5. Daarbij is de onderkant vervangbaar.
Voor het idee een 10. Voor de uitvoering een -1 --> de hardware development kit is niet open-source en alleen onder goedkeuring en begeleiding en na het tekenen van een contract met LG mag je als ontwikkelaar/bedrijf modules ontwikkelen. En oh ja, je moet dan wel Zuid-Koreaan zijn, anders houdt het ook op. Zie LG friends developer website.
De reden dat het model is uitgesteld lijkt me vrij legitiem. De magneten werkten niet zoals gewenst. Overigens nogal knullig dat ze daar pas recent achter zijn gekomen, maar de reden lijkt me essentieel voor een concept als dit. Dus beter uitstel dan een niet werkend product op de markt.
Google's Project Ara team has tweeted an explanation for why its pilot test plans were reworked and delayed: the current model wasn't faring well when dropped. "No more electropermanent magnets," the team tweeted.
http://www.theverge.com/2...xplains-project-ara-delay

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 20 mei 2016 22:33]

Als ze zoveel tijd nodig hebben om erachter te komen of de magneten goed genoeg werken daalt m'n vertrouwen op een goede afloop wel heel snel.. Dat lijkt me nog het makkelijkste onderdeel van het hele concept.
Ik denk dat je je daarin kan vergissen.. het gaat hier om vast blijven zitten bij vallen.
Als iets van een meter hoogte op een harde ondergrond valt kunnen er hele rare krachten ontstaan.
Bij normale vastzittende telefoons al, schieten soms achterkantjes los, breekt soms het scherm niet soms wel, zit er soms geen krasje op, of zijn er soms hele happen uit, etc etc. er is een hele grote range aan verschillende krachten dus die er op je telefoon kan komen te staan.

Het lijkt me dan ook verre van makkelijk om een concept te ontwikkelen dat:
1) makkelijk los en vast te klikken is
2) vast blijft zitten en heel blijft als het toestel valt

Anno 2016 worden er hele andere eisen gesteld aan de robuustheid van een telefoon dan een paar jaar geleden, goed van google dat ze zich niet laten opjagen en dit gewoon goed proberen te doen!
Of misschien nog beter: Een batterijklep over de modules heen die ook door een ander hoesje vervangen kan worden.
Ik lees op wired dat het concept verandert is en dat de CPU,GPU, basis batterij en scherm niet meer te vervangen zijn.

"After lots of research and testing, they made a big decision: rather than turn every single piece of the phone into modules, from the processor to the RAM to the hard drive, they’d consolidate all that into the standard frame. They found that people don’t care about, or want to think about, the processor in their phone. And they especially don’t want to worry about it being compatible with all their apps. "

Hoewel ik enigsinds begrip kan hebben voor de laatste redenatie over compatibiliteit moet ik toch zeggen dat als de GPU CPU en scherm echt niet vervangbaar zijn dat dat 90% van de kracht van het concept onderuit haalt voor mij. Ze zeggen nog steeds dat het doel is dat je 5 jaar met je telefoon mee kan ipv de huidige gemiddelde 2 jaar. 5 jaar met hetzelfde frame dat hooguit limieten heeft qua data overdracht tussen modules dat zie ik wel zitten. Maar 5 jaar met dezelfde CPU en GPU en dus limitaties aan OS e.d. ... dat gaat 'm toch echt niet worden voor mij, en ik denk menig tweaker.
ze hadden op zijn minst het scherm modulair moeten laten ( dit gaat het meest stuk )
Mee eens. IMO wordt hiermee pijnlijk duidelijk dat het almachtige Google toch gewoon eigenlijk een software bedrijf is en van hardware niet zoveel kaas gegeten heeft.

Ik bedoel we hebben het hier over een van de grootste tech-bedrijven ter wereld met een bijna ongelimiteerd budget om mee te spelen en de mogelijkheid om de slimste mensen ter wereld in te huren. Dat bedrijf kan het niet voor elkaar krijgen in minder dan 3 jaar een modulaire telefoon op de markt te brengen... Zoals ik het zie zijn er 2 opties voor dit toch wel falen: of ze nemen het concept zelf gewoon niet zo serieus (er zitten te weinig mensen en te weinig funding in) of Google KAN het gewoon niet. Ik denk het eerste...

Ik ben nog steeds wel benieuwd of dit concept aan gaat slaan bij een totaal andere markt waar niet veel mensen aan denken: hardware developers. Ik zie dit als een perfecte vervanger voor Raspberry Pi en BeagleBone achtige projecten. Eindelijk een eind aan de brakke hardware die niet in productie gebruikt kan worden en gewoon een kant en klaar (wellicht) productie-rijp platform om direct op te bouwen (ARA dus). Ik ben erg nieuwsgierig om het eens in die context uit te proberen.
mhe zonder verwijderbaare scherm / vervangbare gpu / cpu.
Zie ik er geen markt in.
Zal wel pressure zijn vanuit phone makers ( zoals samsung enz )
Denk na als dit echt compleet modulair zou zijn dan gaan de meeste telefoon makers over de kop.
Hoezo een abbo afsluiten met een telefoon er bij ?
Als je aleen een nieuwe cpu of gpu wilde hebben die je voor 50-100 euro ken kopen
Aan de andere kant kun je nu de modules allemaal meenemen en alleen het frame vervangen bij schade of wens voor nieuwe cpu
"They found that people don’t care about, or want to think about, the processor in their phone. And they especially don’t want to worry about it being compatible with all their apps. "

LOL, dat is toch JUIST wat je wil vervangen aan een modulaire telefoon. Wat blijft er dan nog over? Cameramodule, nou boeiend, je telefoon gaat toch nooit een dslr evenaren. Batterij kan bij andere telefoons ook en speakers dat zou me een rotzorg zijn.

Ik neem aan dat dit een telefoon voor tweakers is en niet jan modaal (die koopt toch een iPhone of Samsung en snapt niks van die losse modules). Volgens mij snapt google zelf niet helemaal wat de doelgroep van deze telefoon is.

Gaat een dikke flop worden.
Uhmm, de grootste verbeteringen bij huidige smartphones zitten op het gebied van de camera's. Ik zou heel graag de camera van mijn G3 willen upgrade, de rest is prima.

Maar ik ben het met je eens dat het een flop gaat worden maar niet om de redenen die jij noemt. Een telefoon is over het algemeen na zo'n 2, met een beetje geluk, 3 jaar gewoon op. De meeste mensen hebben er ook helemaal geen probleem mee om regelmatig een nieuwe telefoon te kopen, dus hiermee willen ze een probleem oplossen dat er niet is. Zolang oude telefoon slim gerecycled kunnen worden zijn de huidige ontwerpen prima.

[Reactie gewijzigd door GJvdZ op 21 mei 2016 15:04]

They found that people don’t care about, or want to think about, the processor in their phone. And they especially don’t want to worry about it being compatible with all their apps. "
Daarmee heeft het hele Ara concept toch geen bestaansrecht meer, of mis ik iets?
In hoeverre voegt dit nog iets toe aan al bestaande modulaire telefoons als de LG G5?
Er blijft bijna niets overeind van de modules die werden genoemd in dit artikel:
reviews: Een eerste indruk van Project Ara: de modulaire telefoon komt eraan
Daarmee heeft het hele Ara concept toch geen bestaansrecht meer, of mis ik iets?
In hoeverre voegt dit nog iets toe aan al bestaande modulaire telefoons als de LG G5?
In theorie is het ARA concept totaal anders dan het G5 concept. Anders, omdat developers voor de G5 niet zomaar hardware kunnen ontwikkelen. Al zouden ze dat willen en al hadden ze het geld: de hardware en software interfaces zijn namelijk niet open-source. LG wil alles zelf in handen houden en alle modules zelf ontwikkelen. Niet echt veel innovatiefs aan dus. De LG G5 is ongeveer net zo innovatief als een USB-poortje onder aan de telefoon waar je een module voor kunt bouwen. Sterker nog: de LG G5 is nog minder innovatief dan een USB-poortje onder aan een telefoon: bij een USB poort weet je als developer in elk geval nog wat de pinnetjes doen. Bij de G5 heb je geen idee en staat het nergens beschreven (tenzij je een contract weet te tekenen met LG als je idee "goed genoeg" is en je Zuid-Koreaans bent).

Bij ARA is het hele hardware-ontwerp en alle interfaces open-source. Juist zodat jan en alle man modules kunnen ontwikkelen voor ARA. Niet alleen kan iedereen 1 module ontwikkelen, het is zelfs mogelijk meerdere modules te ontwikkelen. In theorie best wel netjes, zeker vergeleken met het volledig waardeloze (want closed source) concept van de G5.

Zelfs voor het afgezwakte concept zie ik nog wel kansen voor:
1. Ontwikkelaars: het is een perfect "plug & play" alternatief voor dev-boards als de Raspberry Pi die in veel meer verschillende toepassingen vermoedelijk beter zal werken dan de Raspberry met minder moeite (dat is mijn persoonlijke inschatting).
2. Niche markten. Het is straks wellicht niet meer nodig dure specialistische hardware aan te schaffen. Denk bijvoorbeeld aan satelliet telefoons: gewoon module erbij en hoppa je kunt midden op de oceaan ook bellen en internetten. Het helpt ook innovatie in andere markten, bijvoorbeeld: medische zelf-diagnose modules e.d. Met de huidige telefoons is dat nog best wat (mechanisch) beunhaas werk om het allemaal op elkaar aan te sluiten en te gebruiken. Met de ARA gaat dat wat netter en eenduidiger.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 21 mei 2016 14:32]

Geheel logisch. Ik denk niet dat dit DE reden is, slechts een smoke screen. Maar toch, logisch en verwacht. Enig idee hoe compact een moederbord van een telefoon is? Hoe alles inelkaar zit en hoe engineers trucs uit moeten halen om het te laten passen?

Het is gewoon logisch met de huidige stand van de techniek. Als men de CPU en RAM wel upgradebaar had gemaakt, dan had het simpelweg ingehouden dat de telefoon dubbel zo dik had moeten zijn vanwege de modules zelf en alle pinnen van CPU en RAM (zie bijvoorbeeld ook eens je eigen CPU en zijn socket).

Dat is gewoon geen haalbare kaart. Dan gaan we weer mensen uitlachen dat ze een 90's koelkast in de zak hebben. Niemand, maar dan ook niemand, zit te wachten op een dikke telefoon. Dat zou al helemaal een marketingblunder zijn en tevens gelijk het einde van het hele concept.

Nee, dit is logisch. Klein beginnen met wat modules en kijken of het gaat lopen. Mocht de techniek er in de toekomst wel klaar voor zijn, dan kan men ook eens overwegen om een tweede of derde versie met upgradebare CPU en RAM te maken.

En eigenlijk, gezien de capaciteiten van accu's vandaag de dag, verwacht ik dat ook een verwisselbare accu al geen echt haalbare kaart is om de telefoon engisins dun te houden. Of je moet met een kwart tot halve dag aan accutijd genoegen nemen 8)7 . Er is een reden waarom alles tegenwoordig onvervangbaar is in mobieltjes en laptops: Mensen willen een licht, dun, draagbaar, mobiel apparaat. Dat mixt nou eenmaal niet zo goed met modulariteit waar moet worden gestapeld.

Het komt mij niet echt als een verrassing dat dit het resultaat is. Maar blijkbaar bij de meeste tweakers wel... Dat vind ik persoonlijk erg wonderbaarlijk.

Dat het scherm niet vervangen/geupgrade kan worden vind ik dan wel weer vreemd.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 21 mei 2016 11:59]

Mensen willen een licht, dun, draagbaar, mobiel apparaat.
Fabrikanten denken dat mensen dat willen.
Geef mij liever een smartphone van 12mm dik ipv 6 met een accu die een halve week meegaat.
Kan mij dat schelen of mijn smartphone 130 of 250 gram weegt. Maakt echt niet uit.
Snap echt het nut niet van 6mm dikke smartphones.
Als je de laatste berichten moet geloven wordt ie helemaal niet zo modulair. Bijna alle interessante modules worden geintegreerd en alleen geluid, camera en vigerafdruk scanner zijn nog los. Als dit waar is:

"Most of the modular promises have been toned down—now all the "base components" of a smartphone are built into the Ara body, just like a normal smartphone. The Ara body contains a fixed CPU, GPU, antennas, sensors, battery, and display. The Ara page says this "frees up more room for hardware in each module," but it also removes Ara's promise of upgradability. The modules will now be for the camera and speakers, along with accessories to the base smartphone like a fingerprint reader or an extra display."

http://arstechnica.com/ga...-dev-unit-ship-this-fall/

lijkt erop dat sommige online info nog uit 2015 is en er andere geluiden zijn voor de developer edition

Niet zo intressant meer wat mij betreft.
Ben ik de enigste die het een achterlijk idee vindt? Haat het om pessimistisch te zijn maar ik zie hier totaal geen toekomst in.
een simpel voorbeeld:

je koopt een telefoon met 8gb opslag
2gb geheugen
4core cpu
en een hd scherm

telefoon valt: scherm kapot

bij ara kan je dit dan gemakkelijk vervangen,

bij een standaard telefoon moet je RMA aanvragen, ect ectt kosten, ect ect meer kosten, ect ect reparatie niet mogelijk ect ect geen geld terug
Je noemt nou net de onderdelen op die je niet gemakkelijk kan vervangen, die zijn namelijk onderdeel van het frame..

"The Ara frame contains the CPU, GPU, antennas, sensors, battery and display, freeing up more room for hardware in each module".
Als er zo weinig overblijft om daadwerkelijk nog modules te verwisselen wat is dan nog het punt.
Dit doet me toch een beetje aan het Google Glass debacle denken.
Nee hoor dat hoeft niet meteen te gaan floppen, in bepaalde beroeps groepen kan dit goed werken, zo zou je bepaalde sensoren of andere technische apparaten aan je telefoon kunnen koppelen, ook medische apparatuur die steeds kleiner word kan je in een module kunnen verwerken, dan kan je bv cholresterol of glucose waarden met je telefoon kunnen meten en meteen via een app in contact staan met je huisarts die dan je waardes zou kunnen controleren als dat nodig is.
Wanneer ze het goed werkend gaan krijgen dan is er zeker een markt voor.
Ja zo had ik er nog niet over nagedacht, bedankt voor de opheldering.
Dat is de gedachte idd, maar in de praktijk blijkt het toch handiger te zijn om dit als losse accesoires te verkopen ipv "click" modules op een specifiek telefoon platform.

Ik denk dat dit project wat uit de hand gelopen is maar technisch niet haalbaar was. Ze makem nu in principe een volwaardige maar uitbreidbare telefoon. De sterke punten om bijvoorbeeld een ander scherm mee op vakantie mee te kunnen nemen, of een keypad, gaat zo verloren.

Als ik in dat project zat, zou ik op dit moment de telefoon er gewoon uithalen en een modulair platform maken dat (draadloos) aan je telefoon gelinked kan worden.
Wat houd je dan modulair over?... de camera en headphone jack? :/
Zeker de battery toch niet? Als die al niet uitwisselbaar is is het project nu al afgeschreven. Ik
De video onder het artikel geeft een beetje een vertekend beeld, want daar laten ze een versie zien waar je wel het scherm en de accu kan vervangen.
Is natuurlijk de vraag: hoeveel dikker, zwaarder en vooral duurder zal deze worden in vergelijking met een gelijkaardige normale smartphone.

Ik zie hier toch ook niet echt toekomst in, misschien enkel voor een kleine doelgroep.
95% zal gewoon een compacte en goedkopere normale smartphone preferen vewacht ik.
Ik vind het idee op zichzelf een hele mooie en er gebeurt eindelijk weer eens echt iets innovatiefs in de smartphone wereld na jaren van evolutie maar ik denk ook dat dit niet echt gaat werken.

1. Bedrijven verdienen veel meer aan elk jaar of elke 2 jaar een nieuw toestel kopen.
2. De software/prestaties is al moeilijk bij 100.000 verschillende Android telefoons laat staan als al die telefoons nog verschillende configuraties gaan hebben. Dit is de reden dat een Iphone 6S sneller is dan de meeste Android telefoons met dubbel zoveel werkgeheugen enz.
3. Qua design lijkt me dit ook geen idee dat echt kan concurreren met een ''normale'' smartphone.
Dat is de ideale situatie. Ik denk echter dat het modulair zijn ook ernstige tekortkomingen gaat zien.
De telefoon is altijd dikker dan het niet-modulaire broertje. Hoelang blijven we dezelfde aansluiting gebruiken voor de modules? Zwaardere software door ondersteuning van al die modules?
Tot fabrikanten de cashcow vinden en ¤200 voor een module vragen.
Je bent niet de enige, nou ja zal het zo zeggen, het idee is heel goed. Maar het toestel ziet er niet uit met al die blokjes op de achterkant, het had mooi kunnen zijn als ze gewoon een vlakke achterkant hadden en niet van die gekke schilderingen. Daarnaast vind ik het idee van grotere en kleinere blokken een beetje vreemd, de batterij in dit filmpje is 2x zo dik als de andere modules en dat alleen al geeft mij het idee dat de gewone consument dit niet gaat aanschaffen.
Je beseft je hopelijk wel dat dit een prototype is waarbij de makers plaatjes op de diverse modules hebben gemaakt om aan te tonen wat de functie is. Zoals met elk prototype zal de uiteindelijke consumentenversie er waarschijnlijk veel gelikter uitzien met minder dikke modules.

Daarnaast lijkt me dit wel een kansrijk concept voor een grotere doelgroep. Je kunt je telefoon aanpassen aan diverse scenarios, bijv een dikkere accu voor als je weet dat je langere tijd niet kunt opladen, een betere camera als je goede foto's wilt maken, een sterkere ontvanger als je in een gebied woont waar het ontvangst minder is, etc.
Wbt de grootte lijtk het prototype op een 5,5, inch model, dus voor veel mensen niet eens echt te groot.

Ik zie net op nu.nl een promofilmpje, daar ziet hij er al een stuk beter uit (niet geheel mijn smaak, maar wel meer in lijn met de consumentensmaak)

[Reactie gewijzigd door Baddie09 op 21 mei 2016 13:02]

Ik begrijp dat het een prototype is, maar de consumenten versie zal niet veel afwijken gok ik, buiten dat ben ik er vrij zeker van dat de modules nog steeds in verschillende formaten beschikbaar zullen zijn (zoals dus een dikkere batterij) waardoor de blokjes dus een verschillende dikte blijven behouden. Ik begrijp dat je dezelfde formaten kunt aanschaffen om het design netjes te houden, maar het oog wil ook wat. Ik vind een Samsung of een iphone uit het topsegment er toch een stuk beter uitzien en die toestellen doen ook gewoon wat ze moeten doen. Het is zeker een kansrijk concept maar net zoals met computers zal een kant en klare telefoon voor het gros de voorkeur behouden. Ik ken bijvoorbeeld maar weinig mensen die een computer samenstelt uit losse onderdelen.
Ben heel erg benieuwd hoe dat gaat werken met het laten vallen van je telefoon. Het lijkt mij sterk dat ze zo'n sterke verbinding tussen alle losse elementen hebben kunnen maken dat alles 100% goed blijft zitten als ie valt. Losse modules zijn wel makkelijker te vervangen dan onderdelen in een telefoon, I guess, maar ik heb nog nooit gehad dat mijn speaker kapot was omdat ik m'n telefoon liet vallen....
Het lijkt mij sterk dat ze zo'n sterke verbinding tussen alle losse elementen hebben kunnen maken dat alles 100% goed blijft zitten als ie valt.
Dat is toch geen probleem, zolang je hem maar weer in elkaar kan zetten. Zie het als een lego model, als die valt laten de blokken ook los, maar de blokken zelf beschadigen niet snel, dus kun je de boel weer in elkaar zetten.
Het uit elkaar springen van de oude Nokia's was onderdeel van het design om ze zo sterker te maken.
Ik snap dit niet zo goed. Bij desktops heeft upgraden al beperkt nu, als je 3 jaar na aanschaf iets veel beters wil dan kan dat vaak niet omdat je de interface niet hebt. Als je een snellere processor wil, moet je nieuw geheugen en moederbord kopen. Usb 2 wordt vervangen door usb 3 en sata door nvme sata-expres.

Hoe is dat bij telefoonhardware, waar de ontwikkelingen nóg sneller gaan en het veld relatief in de kinderschoenen staat, anders?

De interface gelijkhouden maar de hardware flink verbeteren is een sprookje. Wel zie ik nut voor reparaties en er zal een kleine groep zijn die binnen een jaar na het kopen van zijn telefoon weer upgraded naar een camera die net iets beter is. 3 jaar later koop je beter gewoon een nieuwe telefoon.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 20 mei 2016 21:08]

Er lijkt een lichte trend te zijn naar meerdere protocollen over 1 interface.

Als ze een aantal solide pinnen hebben kunnen ze prima de protocollen upgraden voor nieuwe apparatuur maar nog in legacy modus opereren voor oudere modules. Meer zoals een overgang van usb 2 naar 3 dan van usb A/B naar C dus. Er zal een tijd komen dat je modules niet meer bij je mainbord passen maar dit zal hopelijk geleidelijk gaan (als in hoe usb 3.0 apparatuur vaak nog, zij het beperkt, op usb 2.0 werkt ondanks dat 3.0 alweer aardig wat jaartjes meegaat).

Ik heb er vertrouwen op dat het zo werkt gezien de interfaces zeer diverse modules moeten ondersteunen, waar de meeste moederbord aansluitingen zeer specifiek zijn (cpu only, memory only, opslag only etc.). Maar ook op moederborden gaan sommige interfaces best lang mee (sata 1-3 waren compatible, pci(-e) had ook goede compatability over het algemeen).
Wat ik niet snap is hoe ze het softwarematig gaan oplossen, moet een ander scherm of processor niet een heel eigen verse android hebben? Hoe ga je zoiets consumentvriendelijk oplossen?

Telefoonproducenten hebben nu al de grootst mogelijke moeite updates en nieuwe androidversies te gieten voor hun eigen telefoons uit 1 stuk. Nu krijg je er weet ik hoeveel permutaties bij en dat moet bug vrij draaien? ("Hey deze app doet het ineens niet meer...")

[Reactie gewijzigd door Ceejay op 21 mei 2016 11:52]

Dat heeft vrij lang geduurd. Helemaal als je bedenkt dat ze al zeker waren van hun zaak in maart 2015: reviews: Een eerste indruk van Project Ara: de modulaire telefoon komt eraan

Leuk om te weten hoe het met Project Ara gaat :).
Tja de fabrikanten zullen niet megaenthousiast zijn. Dit gaat omzet kosten.
Niet iedereen zal ervoor vallen. Een kant en klare pc of laptop verkoopt ook nog steeds.
als ze de Groene and Milieuvriendelijke marketinglabels eraan hangen switchen er een hoop mensen
Niet helemaal waar. Fabrikanten als LG zijn nu sterk afhankelijk van bijvoorbeeld Apple bij het leveren van display. Als Apple straks oled wil gaan ze misschien naar Samsung. Daar zit je dan met 200 LG medewerkers die niks meer kunnen doen. Met de consument als klant kan je meer in eigen hand hebben.
Dit gaat helemaal mis in mijn broekzak met een bos sleutels en ik ben zeker na drie maanden twee mnodules kwijt. Leuk idee maar niet voor mij, ben ik veel te slordig voor
id durf te wedden dat er back covers voor komen zodat dit niet kan gebeuren ;)
Dus nog een dikkere telefoon. Nee dank je.

Ben bang dat dit project niet echt gaat slagen, en snap eerlijk gezegd niet echt waarom precies Google zo aan het "prutsen" is..

[Reactie gewijzigd door LankHoar op 21 mei 2016 08:34]

het gaat niet slagen om andere redenen.
Het heele modulaire concept is prut als je het scherm gpu en cpu niet kan vervangen ( moet je nog elke 2-3 yr een nieuwe telefoon haalen XD
Toch ga ik alvast voor de Fairphone2, nederlands, gedeeltelijk modulair en eerlijk. Dat het voor een bedrijf als Google zo lang moet duren....
Ja helemaal mee eens Bongoarnhem, vind de fairphone er ook veel beter uitzien. Zo zie wat een knappe prestatie het is van een klein Nederlands bedrijf uit Amsterdam. Als Fairphone het budget van Google had gehad was het een State-of-the-Art modulaire Smartphone geworden die er perfect uitziet. Petje af hoor Fairphone. :)
Ben bang dat heel veel (jonge?) consumenten voornamelijk geďnteresseerd zijn in een 'hip/mooi' uiterlijk , en een onderdeel van het hele consumeren is het verlangend uitkijken naar toestel nr 8, 9, 10, etc, etc... Dit wordt dus helemaal niks ,maar dat is mijn bescheiden mening....
Dat niet alleen. Maar hoeveel mensen zullen uberhaupt geinteresseerd zijn in onderdelen vervangen. Bij PC's is het heel makkelijk en ook daar kopen de meeste mensen om de paar jaar gewoon een nieuwe. Slechts een handjevol mensen gaat onderdelen upgraden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True