Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Polyphony Digital heeft aangekondigd dat er geen bta komt voor zijn Gran Turismo Sport-game. Deze was samen met de game aangekondigd in 2015. Maker van de serie, Kazunori Yamauchi, legt uit dat er te weinig tijd is om een bta te ontwikkelen.

Yamauchi stelt tegenover Videogamer dat het teveel tijd zou kosten om de code voor de bètaversie op het niveau van een 'gold master' te krijgen, net zoveel tijd als het zou kosten om de volledige versie van de game af te maken. Hij stelt dat het hem zeer spijt om deze beslissing te moeten maken.

"Dat het een bèta is, betekent nog niet dat we het zomaar uit kunnen brengen', voegt Yamauchi daaraan toe. De releasetiming zou daarvoor geen ruimte meer laten en het annuleren van de plannen levert drie maanden tijd op.

Polyphony Digital liet donderdag weten dat de game 16 november uitkomt voor de PlayStation 4, inmiddels is het ook mogelijk om voorbestellingen te plaatsen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Het spel wat mij zal overhalen een PS4 aan te schaffen. Toch 1 van de betere (beste) race simulators. Forza komt in de buurt maar het zijn voor mij de details belangrijk. In Forza heb ik in elke auto kwa geluid het gevoel of het dezelfde bak is, met Gran Turismo gaan ze naar mijn idee ook veel dieper op de details van de simulatie zelf in.

GT liep altijd voor op Forza, alhoewel Motorsport 6 een waardige tegenstander kan zijn. Ben benieuwd :)
Een van de beste race simulatoren?

Wellicht op de consoles, maar qua serieuze race simlulatoren kan geen enkele GT (Forza ook niet trouwens) mee met een iRacing of Assetto Corsa om er een paar te noemen.

Zelfs een game als Project CARS doet het in alle opzichten beter dan GT en/of Forza en die racesim is al ietsje meer arcade/racesim mengelmoesje.

GT een van de beste racesims noemen daar doe je die game echt te veel eer mee aan. Het is een arcaderacer pur sang met een klein beetje sim aspiraties en ook niet meer dan dat. Van hetzelfde laken een pak voor Forza.

PS: beide vermakelijke games hoor, maar geen sims. :)
Zelfs een game als Project CARS doet het in alle opzichten beter dan GT en/of Forza en die racesim is al ietsje meer arcade/racesim mengelmoesje.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind het vreemd dat ik in pCars een bak overstuur heb in een voorwiel aangedreven Renault Clio Cup car, terwijl je bij zo'n setup toch echt onderstuur zou moeten hebben. Hier wint Forza toch echt punten bij mij.
Als je gas geeft of als je geen gas geeft of zelfs remt? Lift-off oversteer is namelijk nogal veelvoorkomend bij vlotte FWD's(en de reden van nogal wat real-life ongelukken). Anders komen ze de bocht helemaal niet om ;)
Vooral bij lift-off, maar ook regelmatig bij geen gas, midden in een snelle bocht. Bij vol gas is 'ie iets onderstuurd, maar dat hoort ook in dit geval. Jammer is dan, wanneer je van het gas afgaat om je onderstuur te corrigeren, de achterkant meteen voor zichzelf begint.
Tip: Niet van het gas afgaan, zo is menig 205 GTI gecrasht. :P

Of eventueel als ie omkomt even volgas geven om de kont weer in het gareel te krijgen. En niet te bang zijn. Als de kont omkomt sta je nog niet meteen achterstevoren, daar moet je je snelheid juist uithalen.

Betere tip: Neem een auto met de aandrijving aan de juiste kant. Het gaat hier om de fun, niet A naar B voor wehnug }:O

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 21 mei 2016 18:40]

Betere tip: Neem een auto met de aandrijving aan de juiste kant. Het gaat hier om de fun, niet A naar B voor wehnug }:O
Alleen is dat in de pCARS career mode niet zo makkelijk.
Klopt inderdaad, zo heb ik ooit mijn 205 GTi gecrasht. Met 100 door een bocht waar je 50 mocht (de bocht in Sloten waar toen de McDonald's zat richting de snelweg). Achterkant brak uit (90 graden), van het gas af en hij zwiepte weer de andere kant op (90 graden). Stond helaas toen net voor het eerst een vangrail en ik stond net 5cm te laat stil (vol in de remmen). Pats...
Ja volgens mij gebruik(te) Max Verstappen thuis ook voor de ''fun'' iRacing, maar ik ben wel benieuwd welke ze daadwerkelijk gebruiken op de zaak, dat is absoluut geen iRacing of Assetto Corca, daar gebruiken ze echte serieuze simulators.. Mja welke ?:D

iRacing is dus wel een leuke / serieuze sim voor thuis, mja ik ben benieuwd naar het echte werk.

Uiteraard is het spel dan nog niet eens het echte werk, wil je een ''echte'' sim beleving dan ga je veel geld uitgeven aan de gehele setup buiten het spel om (echte stoel met top feedback, echt stuur (geen logitech voor 100 euro), gebogen schermen setup etc etc etc.

Ga je iRacing doen met een stuur die je even op je bureau klikt en een paar pedalen onder je tafel voor 100 euro dan ga je natuurlijk geen simulator beleven, ook met iRacing niet.

Edit: linkje gevonden waar ze een tijd terug bezig waren de setup van Max in elkaar te knutselen voor de fun thuis:
https://www.instagram.com/p/5roMx6yqhE/
Uiteraard niet zo serieus als op de ''zaak'' maar toch wel geinig.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 21 mei 2016 10:20]

F1 teams gebruiken RFactor Pro ,http://www.rfpro.com/
Kijk dat ziet nou onwijs tof uit.. Benieuwd naar de prijs maar die kon ik zo 1,2,3 niet vinden helaas.
volgens mij is hij ook niet te koop voor publiek gebruik het is een op maat gemaakt programma voor bedrijven dat kan zijn raceteams maar geloof dat ook bedrijven die bezig zijn met stad infrastructuur gebruiken het
Inderdaad, het is niet volledig gebaseerd op de F races.
Zal waarschijnlijk ook voor rijscholen gebruikt kunnen worden die simulaties draaien (begint volgens mij ook een trend te worden bij de grotere rijscholen).

Volgens mij gaan RFactor Pro ook wel een stuk verder van spelletjes als iRacing en etc.
Assetto Corsa en Project Cars zijn met je controllertje niet te doen :) Het hoofd menu in Project Cars kom je met een controller niet eens door heen (of dit moet het afgelopen half jaar veranderd zijn). Ik heb Assetto niet zo heel veel gespeeld, maar Project Cars wel gekocht en redelijk wat gespeeld. Het was (ook na veel rotzooien in de configs) gewoon niet lekker speelbaar met joypad, elke derp met een stuur maakt absoluut gehakt van je.

Ik zoek zelf geen racesim waar ik in super actieve modus met stuur, gaspedaaltjes en schakelbakje, met als het kan een vette race stoel die meebeweegt. Nee gewoon luie op-de-bank-zit-modus met joypad in je klauwen. En daar voldoen eigenlijk alleen Forza en GT aan. en tussen die 2, is (of was) GT gewoon beter. Naast dat zoals hieronder naar mijn idee de AI en het geluid beter is, heeft het ook een dikke careermode (welke de andere niet hebben, forza een beetje) welke je echt het gevoel geeft dat je een beginnent racer bent in je fiat punto en je opklimt naar de Pagani Zonda's. Inclusief het halen van rijbewijsen of "certificaten", die (geen idee in 6) in de andere GT's echt verschikkelijk moeilijk konden zijn om dat allemaal Gold te halen.
Project CARS en Assetto Corsa hebben ook beide een careermodus waarbij je helemaal onderaan de ladder begint.

Bij Project CARS kan je zelfs kiezen vooraf welke route je wilt doorlopen naar de top en wat die top is.

Maargoed, ik snap het ook wel, lekker onderuit op de bank en een beetje scheuren. Heb ik vroeger ook wel gedaan met GT en Forza, maar echte racesims zijn het natuurlijk gewoon niet.

Toffe games zeker, maar geen echte sims. Hooguit een mengelmoesje tussen arcade en sim en die dan meer de arcadekant op valt zegmaar.

:)
Ik sluit me hierbij volledig aan. Ik heb het zelfs een keer geprobeerd met stuur en pedalen en ik haalde dan wel betere tijden na een flinke portie oefenen, maar ik had er gewoon geen zin in om z actief een spel te spelen. Om dezelfde reden houd ik niet van de Wii en varianten.

Uit praktische(luie) redenen greep ik steeds vaker naar het controllertje en langzaam maar zeker begon mijn racekit stof te verzamelen. 8)7

Forza en GT hebben dus ook mijn voorkeur boven de chte race simulators puur om de voorgenoemde redenen.
Forza is degelijk wel een betere sim. Ik rijdt vaker in echte race auto's en weet ongeveer hoe ze aanvoelen. Dat heb ik bij Forza het meeste gevoel en de bochten over/onderstuur tractie etc.
In Forza heb ik in elke auto kwa geluid het gevoel of het dezelfde bak is
Dan vraag ik met toch af welk spel je gespeeld hebt. Een Corvette of een Maserati klinkt toch echt compleet anders, om over de Wankel-motor van de Mazda 787B nog maar niet te spreken.
Ik vind het motor geluid een beetje dof/ver weg klinken, en valt het in het niet met elke bocht vrijwel hetzelfde geluid wat van de banden af komt wat eroverheen bulldozert. Terwijl bij GT ik de motor beter hoor brullen. Hoor ook veel beter als andere auto's je in -proberen- te halen welke auto het is in GT ten opzichte van Forza.
Verwar je het niet met een 'echte" racesim op de pc ? :p Snap niet dat je het geluid van GT als een pro kan zien, want dat vind ik nou juist n van de minpunten van deze serie. Met net daar voor een AI die saai achter elkaar aan rijdt en me zo goed als al het raceplezier ontneemt. Het 1e en 2e deel was het beste wat ik me op dat moment kon voorstellen, maar dat is daarna per deel afgenomen imo.
Dat saaie rijden van de AI heb ik bij Forza meer. In GT zie ik ze af en toe crashen, bochtjes uit vliegen en nog wat random momenten. In Forza ben jij enkel en alleen de veroorzaker van crashes anders rijdt alles netjes door. Tenminste bij Motorsport 6, ik heb ze nog niet 1 keer iets randoms zien doen zoals een crash of whatever uit hunzelf. En als je de AI moeilijkheid verhoogd dan heb je 1 of 2 auto's die anderhalf circuit vooruit rijden, terwijl de rest als een bosje bij elkaar blijft rijden en voornamelijk jou in de weg probeert te zitten. Terwijl in GT ze toch echt wat "realistischer" beter gaan rijden als het moeilijk wordt.

De eerste 2 delen race sims noemen terwijl veel van de simulaties pas met GT3, 4 en 5 het spel in kwamen zoals bandendruk, luchtdruk, wegligging, windrichting (ondanks dat je geen wind zag), ophanging, downforce en noem het maar op.

Ik heb 6 niet zo heel veel gespeeld, maar 1 tot met 5 echt grijs gespeeld. En naar mijn idee zit Forza Motorsport 6 Apex rond het niveau van GT 5.
Bij Forza ben ik afgehaakt na deel 4 en ik kan me niet eens meer herinneren of er crashes waren. Ook al is dat een leuke bijkomstigheid maakt dat geen racegame voor mij. Dan vind ik zelfs zichtbare damage nog meer toevoegen.

Wel kan ik me herinneren dat ik bij Forza iig het gevoel had van een spannende race en bij GT meer het gevoel kreeg dat ik een timetrial aan het rijden was waar een treintje met ai drivers in de weg reed.

En ik noem deel 1 en 2 het beste wat ik op dat moment kon voorstellen en absoluut geen sim. De hele GT en Forza serie zijn absoluut geen sims en zoeken hoogstens het realisme op. Speel dan een AC of Iracing als je dat zoekt.
De motor horen brullen in GT? Dan heb ik wat gemist. En in de bochten hoor je bij GT sowieso geen motorgeluid vanwege dat vreselijk overdreven gieren van de banden.
Forza wel gespeeld dan? Daar piepen de banden alleen niet zo snel maar geven een lomp rommelig geluid wat elk ander ingame geluid incl de muziek compleet overschaduwt. Bij GT heb ik dit eigenlijk alleen als je met de bandjes sporen achterlaat op het asvalt.
Qua geluid is Driveclub echt heer en meester volgens mij, althans, afgaande op de video's die ik ervan gezien heb. Geen enkele andere racegame die daar ook maar enigszins bij in de buurt komt _/-\o_
Er is n game die er in de buurt komt en het overtreft en dat is Dirt Rally.
Klopt, zo mooie geluiden heeft Dirr Rally.
Gran Turismo is nochtans erger van geluid dan Forza. Heb beide zelf en ook vrienden die zowel Forza op de xbox one spelen en GT6 vinden het geluid beter op Forza. Eigenlijk is dat het grootste minpunt van Gran Turismo. De niet premium auto's die er niet uitzien en het geluid en natuurlijk dat bij het aantal auto's 10 varianten van dezelfde auto zitten.
Ik heb jarenlang GT gespeeld, mede door het lange wachten op GT5 en de criteria die je Forza aan rekent (wat ik en vele anderen omgekeerd zien) ben ik op de Xbox met Forza 3 overgestapt. Misschien is GT grafisch iets beter, maar ik vind gevoel met de auto belangrijker. Het weggedrag is realistischer en het geluid vele malen beter. Ik heb geen moment spijt gehad, en die paar keer dat ik GT6 bij een vriend van me gespeeld heb bevestigd !mijn gevoel alleen maar....
Ik weet niet helemaal welk spel jij hebt gespeeld, maar GT heeft altijd al bekend gestaan om het zogenaamde "stofzuiger" geluid van de auto's. Nee, de geluiden klinken werkelijk nergens naar. Je moet het zien alsof je je telefoon in een rond blik legt terwijl het muziek afspeelt.

Mocht je nou toch denken van "Loop niet zo te liegen", dan is hier even een voorbeeldje waarbij je bijna denkt dat ze tijdens het schakelen op een ander geluidsbestand over zijn gegaan. Je hoort het gewoon 'choppen'. Naast dat, is er heel weinig detail voor alles, is het geluid niet vol en klinkt het al helemaal niet als een deftige motor. En dit is niet een voorbeeld, er zijn talloze vergelijkingen te vinden. :P

Dit is iets wat overigens al jaren het geval is en wat erg zonde is.
Naar mijn idee is Gran Turismo een stuk minder populair dan dat het vroeger was op de PS2. Vanwege enorm lange ontwikkeltijden en concurende games zoals Forza die toch iets frequenter uitkomen.

Alsnog blijf ik GT grafisch wel het mooist ogen (al hadden ze voor mij wat shaders mogen gebruiken om FXAA toe te voegen)
Met name het wachten en wachten en de matige vooruitgang in de laatste 2 zakte de game hard af. Waar in de tijd van Next-Gen Turn10 er al 3 games heeft liggen (al was de eerste maar een veredelde tech-demo), ondertussen PCars ook z'n PS4 spelers heeft gevonden, moeten ze wel hard terugkomen.
Wauw als iets crap klinkt zijn het wel de zoemerige stofzuiger geluidjes van GT...

Grootste minpunt is toch wel de AI op rails... die is echt in de jaren 90 blijven hangen.
Exact de problemen die ik ook heb met de GT reeks. Naast de vreemde progressie door de 'campaign' zijn de races oer en oer saai. Bij Forza altijd het geval dat ik heb moeten vechten voor de plaats waar ik op eindig. Bij GT is het een kwestie van rijden naar een bepaalde plek in de race en daarna met geen mogelijkheid meer dichterbij je voorligger komen (je achterligger zal je het ook niet moeilijk maken). Ik heb nooit begrepen dat mensen dit objectief gezien een goede race game vinden, laat staan een realistische.
Turn 10 heeft het qua consistentie wel vele malen beter gedaan inderdaad.
Ik heb ooit de eerste PSP gekocht omdat Gran Turismo zou uitkomen met werkende career etc. Spel kwam 5 jaar later pas uit en in een hele teleurstellende vorm. GT3 op de ps2 was echt een heel vet spel voor die tijd. Nu zijn er zoveel anderen die het minstens net zo goed doen. Ik verwacht eigenlijk dat gran turismo sport met veel bugs gaat worden uitgebracht, geen tijd voor beta betekent simpelweg minder testing. Geen beta dus geen user acceptance testing? Hopelijk wordt het geen teleurstelling.
Nee dat is niet waar. Genoeg users die intern testen, maar zoals in andere comments al staat, het opzetten van een 'beta' met kwaliteit om het spel geen slechter imago te laten opleveren zit er nu niet in. Dan kan je beter de tijd nemen om door te werken tot aan de release versie om je tijd zo efficint te benutten.
Ok gelukkig maar ik dacht even dat ze dan helemaal niet testen, hopelijk hebben ze dan wel genoeg alpha testing hebben gedaan. Ik ben altijd een beetje huiverig bij games die hun deadline moeten halen en dan maar minder testing doen. Nu heeft Gran Turismo een historie van vertraging dus op zich begrijp ik het wel.
wow.... Voor de kinderen hebben we een ps3 staan daar zat gt5 bij. En nog steeds speel ik in de avond af en toe even een potje. De adrenaline als ik mijn Lamborgini Murcialago (oh oh geen autocorrect) over de baan trek. En inderdaad als je dit dan ziet. Hmmm je zou er echt een ps4 voor kopen. Want 1 bon uit de snelheidscategorie van GT5 en je hebt je geld eruit!
"inmiddels is het ook mogelijk om voorbestellingen te plaatsen."
Die fout heb ik gemaakt bij GT5. Speciaal een PS3 gekocht destijds want GT5 zou uitkomen. Vervolgens is die game een paar keer uitgesteld, werden we zoet gehouden met een 'prologue' (aka demo) en kwam het spel bijna een jaar later uit.

Nee pre-orderen zal ik nooit meer doen. Heb het sowieso al veel te vaak tegenwoordig. Dat ik bij aankondiging van een game denk 'wow vet!'.. vervolgens toch maar even de reviews op YouTube afwacht en bij zeker 80% alsnog denk' mwoah' en de game vervolgens toch maar niet koop.
Ben vroeger best wel een GT fanboy geweest. 1-4 kapot gespeeld. Zelfs de limited edition GT5 nog liggen (grote zwarte metalen doos met autootje, boekjes, usb en portemonnee). 5 en 6 hebben imo nooit de gameplaykwaliteit van eerdere delen gehaald. Nu met GT Sport moet ik zeggen dat wat ik al gezien heb op de livestream enzo me niet echt warm kan maken. Too little, too late (paint, foto's). Ik ben al lang over naar andere racers. En zelfs met het cancellen van de beta zullen ze toch niet de deadline halen, wordt net zoals de andere GT's waarschijnlijk 5x uitgesteld, en dan nog veel beloften niet waargemaakt hebben, die later weer beloofd erin gepatched gaan worden. 3 maanden tijdswinst door cancellen? Waarschijnlijk nog meer dan 3 maanden ontwikkelings achterstand dus. Het interessante vind ik dan wel weer de door de FIA approved leagues. Voor wat ik gezien heb, is het voor mij echt nog geen systemseller. Hoop dat ze me nog kunnen overtuigen (draag de serie echt een warm hart toe), maar voorlopig blijf ik wel bij mijn pc en xbox.
Waar ik erg op hoop is dat zij een schademodel uitbrengen op deze serie net zoals bij GRID 1.
Zo ken ik Gran Turismo: veel beloftes en weinig inlossen. Elke aankondiging is een goed-nieuws-show en elke uitgebrachte game is een (lichte) teleurstelling.
De feedback van de journalisten op GT Sport deze week was niet best. Waarschijnlijk annuleren ze daarom de beta. Met een slechte beta of demo worden pre-orders geannuleerd. Als een game pas te spelen is als hij uit komt, dan krijg je je geld niet meer terug.
Gran Turismo heeft ze gewoon ze eigen gevoel van spelen en rijden in de game en kan niks aan tippen !
1 tm 4 he-le-maal stuk gespeeld, 5 minder en 6 nog niet aangeschaft... Ik denk persoonlijk dat het komt omdat GT veel meer concurentie gekregen heeft met (goede) racegames op verschijdene platforms.

Zelf ben ik verslingerd geraakt aan AC en Pcars, welke de drang om GT 6/Sport/7 aan te schaffen sterk verminderd.

Ook ben ik het niet eens met de richting die de game genomen heeft (met al die online features) welke ik nooit gemst heb in vorige (1 tm 4) delen en de game juist speelde voor de (imo) goede single player vrijheid die je kreeg, en koste het flink wat uurtjes om de goede auto's te kopen en tunen - in 5 heb ik een aantal van die online special events gedaan en had zo een aantal miljoen op de teller staan waarmee ik naar hartelust alles kon kopen... jammer :+

Voorheen riep ik nog dat GT7 de enigste game zou zijn warom ik een PS4 aan ga schaffen - dat is nu toch wel veranderd :O :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True