Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Gran Turismo Sport verschijnt op 16 november voor de PS4, zo heeft Sony bekendgemaakt tijdens een evenement met Kazunori Yamauchi, oprichter van de franchise. Het bedrijf neemt vanaf donderdag voorbestellingen voor het racespel aan.

Naast de standaardeditie verschijnt er 16 november een Sport Collector's Edition, Steel Book Edition en Bonus Edition. De Collector's Edition bevat een schaalmodel van een Mercedes-AMG GTS; de overige twee versies geven de speler extra items in het spel.

GT Sport

De aankondiging ging gepaard met een kampioenschap waarbij gamers vast aan de slag konden met het spel en aan het einde de FIA Gran Turismo Sport Pre-season Champion gekroond werd. Sony maakt de beelden daarvan beschikbaar. In GT Sport kunnen spelers aan twee verschillende soorten online kampioenschappen deelnemen, zo kondigde maker Polyphony Digital vorig jaar aan. Er is een Nations Cup, waarin spelers hun eigen land vertegenwoordigen en is er een Manufacturers Fan Cup, waarin fans in auto's van hun favoriete fabrikant racen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

De volledige game of een soort van Prologue? Ik dacht dat er eerst weer een soort van Prologue zou komen.
GT Sport staat los van GT7 die ook nog deze generatie moet komen. GT Sport is ook ontwikkeld rondom PSVR, waardoor het waarschijnlijk sowieso grafisch iets minder zou zijn.

Maar als we dit als VR game mogen verwachten, terwijl de game nog maar voor 50% klaar is, dan hebben we niks te klagen. Dit in VR zal een totaal andere ervaring zijn.
Ik snap niet zo goed waarom de graphics niet gewoon teruggeschroefd kunnen worden op het moment dat je er een PSVR aan hangt...
Ik kan niet in de keuken van Polyphony kijken, maar als ik er even over nadenk:

- Niet elke engine is zo flexibel gebouwd dat het maar een kwestie is van wat instellingen aanpassen
- Niet elke engine leent zich voor VR-weergave

Dat gezegd hebbende denk ik dat GT Sport vooral om de volgende redenen verschijnt:
  • Gezien de wat 'tegenvallende' graphics (ik heb er overigens weinig problemen mee) lijkt het meer op een wat opgepoetste GT6, dus mijn vermoeden is dat men niet 'from scratch' is begonnen voor GT Sport
  • PS4 mist nog een Gran Turismo game (een van Sony's grootste IPs)
  • Men moet PSVR kunnen verkopen, 'killer apps' zijn dus nodig
  • Ik las ook al geruchten dat microtransactions in GT Sport kunnen zitten
  • Mogelijk een goede 'test' voor een competitef/online framework waar men aan werkt
Al met al dus een 'overbrugging' (gezien ook de beperkte content vergeleken met de reguliere games) totdat GT7 er komt (hopelijk duurt dat niet nog jaren.. )

Over de graphics gesproken: De trailer is samengesteld van een oudere build; de gameplay-footage van het event ziet er (met name qua track-detail) al beter uit (zie ook https://abload.de/img/5p4o1j5f2hw3pgy827kft6ask.jpg)
Niet superveelbeter, maar het is duidelijk dat men dus nog hard aan het werk is aan de game. Maar goed, de meeste grafische toeters en bellen worden pas op het einde van development toegevoegd; dus ik schrijf de game persoonlijk nog niet af :)

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 20 mei 2016 09:42]

Dit stuk op Eurogamer suggereert ook dat dit een soort Prologue is en dat het een zoethoudertje is in afwachting van GT7. Geen idee waar ze dat op baseren.
Hopefully there's room for optimisation on what's always felt like a stopgap for the series before a Gran Turismo 7 proper.
http://www.eurogamer.net/...16-05-19-gt-sport-preview
Dat is gebaseerd op het verleden met dezelfde soort tussen games, HD, Tokyo show, de officiele prologue, zou best kunnen.

Andere kant, als dit een volwaardige opvolger van GT5 of 6 moet zijn.. karig, heel erg karig.
The next GT title is shaping up to be a memorable installation in the franchise and is certainly more substantial than a ‘Prologue’ title as previously stated by Sony Europe President and CEO Jim Ryan late last year. Stay tuned to GTPlanet for even more GTS news as the big London event continues!
https://www.gtplanet.net/...and-new-class-categories/
Meer een online only game. Niet echt een singleplayer campagne meer. Tenminste dat is wat ik er van gelezen heb.
De prolouge was met grand tourismo 5 of 6 dacht ik.
Het ziet er allemaal heel erg goed uit.
Ik hoop dat er ook veel racewagens bij zitten die echt hard gaan of auto,s die goed op de weg liggen.
ik heb hier zelf gt 6 liggen en lange tijd niet meer gespeeld.
gt heeft altijd goed uitgezien, maar ben helaas nog geen eigenaar van een playstation 4.
Moet alles nog met 3 doen.
Het is in mijn optiek het beste racespel wat ze ooit gemaakt hebben.
Ook al is het maar om de look en feel van de auto,s.
Ik ben wel benieuwd als ze in de toekomst een ultra hd versie maken.(ik weet niet of de ps4 dat aankan).
Het licht er ook aan wat voor een videokaart erin zit.
Tevens nog in afwachting van de ps4.5

edit typo

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 20 mei 2016 02:04]

GT kennende, ik benieuwd of ze de deadline gaan halen. Ik wacht er in ieder geval al heel erg lang op.

Edit: Daarnaast vind ik het ook wel erg beschamend dat er nu pas een GT komt op de PS4, terwijl dit een Playstation exclusive titel is.

[Reactie gewijzigd door Devroet op 19 mei 2016 21:16]

Dat duurde op de PS2 en PS3 ook vrij lang als ik me goed kan herinneren.

PS2 kwam 3/00 uit en GT3 4/01.
PS3 kwam 11/06 uit en GT5 11/10. Daartussen nog wel Prologue 12/07.

Is dit online only? Dan pas ik meteen.

Ik ben GT fan van het eerste uur en ik heb alle games gespeeld, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik deel zes bijna ongespeeld weggelegd heb. Ik had na een paar uur het gevoel 'Waarom zit ik nou al 10 jaar hetzelfde racespel te spelen?'.

Onlangs DriveClub geprobeerd en dat was al een stuk beter. Of misschien gewoon anders. In elk geval niet dat suffe treintjesrijden waar je bij GT gewoon niet onderuit komt sinds 1997.

Edit: Hier word ik niet hoopvol van.

http://www.eurogamer.net/...16-05-19-gt-sport-preview

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 19 mei 2016 21:44]

Het geluid zuigt dus nog steeds...

Dan ben ik dus vooral benieuwd of ze inmiddels al een AI voor de computergestuurde tegenstanders in mekaar hebben geknutseld, want die was op de PS3 ook om te janken.

Op het schaarse moment dat ik dan toch weer even zin heb in een paar rondjes Nordschleife, dan is er weer een verplichte update van epische proporties beschikbaar waarvan de download en installatie de rest van de avond inneemt, zodat het spel weer een half jaar in de kast beland zonder een ronde gereden te hebben. Toen me dat twee keer overkomen is, was ik er wel klaar mee.

Gran Turismo is voor mij helaas een erg mooie rij-simulator, maar een bedroevend slechte racegame, en slechte game in het algemeen.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 19 mei 2016 23:21]

Ik vind het irritanter dat na 3,5 jaar alle online mogelijkheden van GT5 waren verdwenen. Dus ook de garage met exclusives, online cups etc. Ik heb spellen van tig jaar oud die online speelbaar zijn op de PC, maar een GT op de PS3 is na een paar jaar alleen nog maar offline te spelen. Vooral het geld grinden ging online veel makkelijker.

Het weerhoud mij in ieder geval van het aanschaffen van een PS4 + nieuwe GT.
Updates op de PS3 waren en zijn sowieso erg irritant. Het downloaden duurt vaak erg lang (PS4 downloadt veel sneller, ws. andere server/pijp) en updates zijn daar nooit cumulatief. Laatst met GT6 had ik toen ik deze weer 's uit de kast trok ook een zwik aan updates waar het systeem twee uur op heeft lopen stampen. Installeren is door de encryptie op de HDD van de PS3 ook een ramp. Wat dat betreft doet de PS4 het veel beter.

De 360 had en heeft het ook beter voor elkaar: updates waren/zijn nooit veel groter dan een MB of 10 en dat ging natuurlijk veel sneller, eer je kon spelen.
Toevallig deed ik hetzelfde bij GT6. Onlangs had ik wat tijd en heb hem weer eens opgestart. Na een bult updates bleek de game een stuk interessanter te zijn geworden. Het gevolg was dat ik als vanouds weer vele uren met veel plezier heb zitten racen. Echt weer heerlijk. Voor mij is het ontbreken van GT op de PS4 reden om mijn PS3 te houden. Het zou goed zijn als ze GT ook als remake voor de PS4 zounen lanceren met opgepoetste graphics etc. Net zoals bij andere games ook succesvol is gedaan.
Idem heer, sinds lange tijd weer opgestart en met plezier verder gegaan. Mede aangezwengeld omdat ik GT1, GT2 en GT4 weer 's ging spelen op de originele console(s). Project CARS kan weer even wachten :)
De video link in het artikel bekeken en die heeft 600 likes en al 500 dislikes. Wordt tijd dat Sony bij PD is wat mensen een schop onder de kont gaat geven als je ziet hoe lang die daar over een game doen terwijl het gezien de ontwikkeltijd nauwelijks in staat is beter te zijn dan Forza op de XBox.
Ik denk dat vele fans van de serie op de bekendmaking zaten te wachten. Ik persoonlijk toch ook wel, blij dat dit van de baan is. Het aftellen is begonnen. Heeft men verteld of er een beta komt?
Ik vindt de Ai weer tergend als ik zo de beelden bekijk. Weer allemaal netjes in een rij rijden ze. Wanneer fixen ze nou een keer een goede Ai. Waarom bakt FORZA er wel wat van.
Maar een GT wat langer in het vak zit het weer niet goed uit.

GT was altijd al een ''arcade/sim'' racer! Met super veel auto's vaak +1000 auto's maar qua gameplay arcadeish in mijn ogen.

Speel het al vanaf deeltje 1 op de PSX...
Ah Polyphony heeft er op de PS3 in 't begin ook niet veel van gebakken. Nah de laatste bij mij was GT4.
Hoezo erg beschamend dat ze nu pas weer met een GT Titel komen? Ze nemen de tijd voor hun game. Als dat hun kwaliteit ten goede komt, prima toch? De PS4 is pas 3 jaartjes op de markt.
Ze nemen heel erg veel de tijd maar kwamen met zowel GT5 als GT6 met een game die pas na een hele tijd middels updates klaar was. Blijkbaar weten ze iets van de grote baas bij Sony dat ze op deze manier door mogen blijven gaan.
Nou... Kazunori Yamauchi staat hoog bij Sony. Die krijgt alle maar dan ook alle vrijheid die hij wil. Het is een soort 'Satoshi Tajiri' voor Sony. Shuhei Yoshida is zelfs close met hem. Die vent was producer bij Gran Turismo geweest. Dan weet je al genoeg denk ik.
Het komt de kwaliteit misschien ten goede, maar de game voelt als mosterd na de maaltijd.

Waar GT eerst de koning van de racegames was zijn ze afgezwakt naar een game die het meer moet hebben van auto's verzamelen. GT heeft op dit moment gewoon veel concurrentie, en het lijkt erop dat ze niet de slagkracht hebben om die concurrentie echt aan te gaan.
Als dat de kwaliteit ten goede zou komen, zeker. Helaas heeft PD bewezen dat ze zelfs na jaren development nog steeds met een baggerproduct kunnen komen. GT6 barst nog steeds van de irritante bugs, en dat zijn echt geen kleintjes. Wat mij daarbij ook opviel was de hoeveelheid bugs die NA de release pas ontstaan zijn. Bij iedere bugfix werd een bug opgelost, en kreeg je er weer een nieuwe voor terug. En intussen wel energie steken in gedrochten zoals de "quick match" die juist veel trager werkt dan gewoon online racen, of de Community die geen enkele meerwaarde biedt boven bestaande sociale netwerken.

En hoe kan PD z'n racegame in godsnaam "the real driving simulator" noemen als je jaren na de release nog steeds geen camber kan gebruiken? In GT6 zijn alle auto's het snelst als je met een camber van 0 rondrijdt. Diep en diep triest. En de online problemen (mensen die elkaar niet zien op de baan, constante disconnects) zijn ook om te janken.

Voor mij was GT6 echt de laatste GT.
Technisch gezien gaat hij uitkomen op de slim versie van de PS4 die deze zomer uitkomt en werd de oorspronkelijke als het ware "overgeslagen" :X

(Ja, je zal de game wel degelijk kunnen spelen op de 1ste versie PS4)
Met Uncharted 4 die geweldige reviews krijgt en een nieuwe Gran Turismo lijkt het nu toch langzaam maar zeker een beetje tijd te worden om een PS4 aan te schaffen en mijn versleten G25 in te ruilen voor een G29. Gran Turismo 5 heb ik helemaal kapotgespeeld en ook GT6 heb ik veel gespeeld op de PS3.

En voor de mensen die zeggen dat ze de looks vinden tegenvallen, op zich mag je inderdaad meer verwachten, maar qua gameplay/campaign heb ik toch echt geen enkele sim gevonden die leuker is om te spelen. Project CARS en Assetto Corsa hebben me beiden niet echt vast kunnen houden met hun story waar GT dat wel altijd deed.
Dus CARS en Assetto Corsa zijn WEL net zo leuk als GT, alleen je vindt het verhaal (en niet 'story') in die spellen minder?
Beetje warrig verhaal.

Ik hoop nog altijd dat GT ook een keer de slag naar de PC maakt zoals Forza day nu lijkt te doen. Ik heb ooit GT2 helemaal grijs gespeeld op de PS2. Het was toen ontzettend goed.
Ik bedoel dat Assetto Corsa en PCARS wel aardig spelen zodra je op een baan zit, maar er zit te weinig omheen om je interesse vast te houden, wat bij GT wel goed ging. Je krijgt nieuwe auto's en hebt die ook nodig voor de grote diversiteit aan races.
Dat hele verzamelgedoe stond mij juist vreselijk tegen. En waarom die gedwongen structuur? Ik wil geen auto-RPG, ik wil rijden. En ik sim al zo'n jaar of 25, en het rijden houdt mijn interesse vast, niet dat ik over 100 races auto X mág kopen. :Y) Maar ik weet dat er ook mensen zijn die dat wel leuk vinden, maar het is mijn grootste ergernis, naast de muzak, en het trage menu systeem en het geluid.
Ik heb deze spellen al een tijdje niet meer gespeeld. Laatste keer is op een ps2 geweest. Is Gran Turismo met een controller ook gaaf om te spelen of moet je eigenlijk een stuurtje hebben staan?

PS Race spellen zullen ook wel een boost krijgen hier in Nederland met zo'n held als Max Verstappen.
GT speelt prima met controller. Je zal de snelste onlinespelers niet bijhouden maar tegen de computer is het geen issue.
Ik denk niet dat een stuur je echt beter gaat maken, je kan juist veel sneller sturen met een controller omdat de stick maar 2cm naar rechts moet en niet dat je een wiel van 40cm omtrek 2x rond moet draaien.
Mijn ervaring dan.

Wow, dat ik "mijn" mening uit en jullie zijn het daar niet mee eens is het opeens "irrelevant"?.
Jullie bepalen opeens wat ik fijner vind?
Dat ik het fijner vind om met een controller te spelen dan met een stuur was mijn mening en dat had ik er duidelijk bii gezet.
En deze reactie was zeker een ontopic antwoord van zijn vraag, want GT is een console game en een exclusive nogwel ik denk niet dat gewone mensen die racing games leuk vinden en die ook nog eens op een console spelen duizenden euros gaan uitgeven aan een spel dat exclusief gemaakt is voor een console. Dus de ontwikkelaar heeft waarschijnlijk wel veel aandacht besteed aan controller besturing inplaats van te focussen op stuurwielen en dergelijke.
En dat ik gewoon veel subtielere bewegingen kan maken met mijn duimen dan jullie 40+ Handen betekent niet dat iedereen problemen heeft met minder nauwkeurigheid op een controller.

[Reactie gewijzigd door TweakJunior op 20 mei 2016 15:39]

Maar je mist de subtiele correcties, ook met gas en rem. Dat maakt veel uit. Er is een reden dat de "stuurlui" sneller zijn dan de controller lui.
Damn dat moet iedereen weten die spellen als iracing spelen. Geef geen duizenden euro's uit aan een goed stuur/pedalen, maar koop een goede controller...

Echt complete onzin natuurlijk wat je hierboven zegt. Juist doordat een stick maar 2cm uitslag heeft ben je veel onnauwkeuriger met een controller dan met een stuurtje.
Jouw ervaring zuigt dan. Niet elke bocht is hetzelfe he! Een stuur maakt het mogelijk om de auto op een juiste manier te positioneren, terwijl je met een controller wat hakkeliger door de bocht gaat.
op een laptijd van 2 minuten met controller doe ik er 6 seconden af met een stuur en pedaal
x10 ronden
mischien ben ik ook geen controller racer
Ik heb zelf een stuurtje voor de XBO maar hoef echt geen twee keer rond te draaien. Dat is ook niet echt realistisch in de racerij volgens mij (kan me niet heriineren dat ze in bv de F1 dat wel doen). Kwestie van instellen.
De snelste spelers zijn best bij te houden, als je de controller gewend bent. GT6 compenseert namelijk voor het type controller dat je gebruikt. Natuurlijk verlies je in het begin wat tijd met een controller als je een stuur gewend bent, maar je verliest ook wat tijd als je altijd een controller gebruikt hebt en ineens een stuur gaat gebruiken.
Ik wil niet vervelend zijn, maar... Dit ziet er toch aardig beroerd uit :? Dan heb ik het over omgevingen, de auto's maar ook vooral hoe de auto's over de baan bewegen. Forza op de Xbox one maar ook andere race games op de PS4 lijken grafisch in ieder geval mijlen ver voor te lopen. Laten we hopen dat de gameplay op orde is....

[Reactie gewijzigd door PWM op 19 mei 2016 22:22]

Dat viel mij ook op. De textures zien er soms nog niet eens last-gen console waardig uit. En ook aliasing is een stuk duidelijker waar te nemen dan andere race games voor de PS4/XO. Als je dan naar Project Cars, Forza en Drive Club kijkt kan je dit (op de auto's na) niet echt next-gen noemen.
Eens. Ik heb nog ijdele hoop dat dit niet de beelden zijn van de final. Maar dan zou een dergelijke trailer niet slim zijn. Gameplay zal wel fantastisch zijn dan...
In de hierboven genoemde link van Eurogamer zijn ze duidelijk:

Perhaps it's because we've been spoilt by the splendour of Forza Motorsport, already into its second iteration on Xbox One, or Assetto Corsa, which is about to make its console debut later this summer. Gran Turismo Sport,however, looks, sounds and plays just like Gran Turismo 6 on the Playstation 3..
Had hem zeker gekocht als deze game mijn stuurtje van de PS3 zal ondersteunen....
(is zelfs een gt5 stuurtje) Logitech Driving Force GT
Zelfde verhaal hier, daardoor heb ik een aantal race spellen maar laten schieten op de PS4.

Anyway, wat ik al bij de video schreef; Het geluid van de auto's is de grootste teleurstelling geweest in de GT Franchise. Beetje jammer dat ze dit hier dus nu niet laten horen...
Je kan het horen op de livestream die nu bezig is. Er zit verbetering in.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 19 mei 2016 21:56]

Die heb ik ook. Wordt dat stuur niet meer ondersteund?
Nope, PS4 ondersteund bijna geen stuurtjes (heeft met de usb hardware controller te maken, die mismatched ofzo) De nieuwe Logitech G29 wordt wel geslikt (moet je wel de PS4 editie hebben)

Ontopic: Ben zelf van jaren GranTurismo (en de Playstation) overgestapt naar racen op de PC, met stuur. Sterker nog, heb in het begin juist een PS3 speciaal gekocht omdat met de launch ook GT5 zou uitkomen. Dat spel werd vervolgens 20x uitgesteld en werden we zoet gehouden met een 'prologue'. Man wat was ik pissig daar over. Speel nu veel Asetto Corsa en Project Cars. Prima te doen! Die exclusives mag Sony lekker houden.
nope bijna alle sturen van logitech worden niet meer ondersteund omdat ze geen driver meer maken.....

ik had zelfs dit stuur speciaal uitgekozen omdat hij speciaal voor de ps3 was gemaakt en dus waarschijnlijk voor de ps4 kon gebruiken. Blijkbaar niet dus 8)7
Jammer en vooral nergens voor nodig! Ik heb zelf alleen nog de ps3 en een pc en daar werkt het stuur prima op. Ook in nieuwere games als project cars!
Ik heb GT5 op de ps3 geweldig gevonden, veeel auto's, de career modus, en meer.
Nadat ik GT5 zo'n wel beetje zo'n beetje gespeeld had ging ik NFS SHIFT 2 spelen, wat ook een erg leuke game was, vooral tuning, customization en driften vond ik geweldig, ik hoop dat de makers van GT geleerd hebben van hun vorige games en dat dit niet alleen een grafische upgrade wordt, dat denk ik zelf niet want het heeft wel erg lang geduurd om deze PS exclusive op de markt te brengen.
Waarschijnlijk weer een miljoen auto's waar je niets mee doet.. die hebben ze ook allemaal moeten overzetten.. En wat te denken van die 100 verschillende Nissan GTRs :s
Dat vond ik altijd wel stom aan de GT serie. Allemaal groot spraak dat het de enige game zou zijn met zoveel auto's.. en vervolgens heb je van elk model auto 20 verschillende uitvoeringen. Tja zo kan ik het ook.
Had er grafisch iets meer van verwacht.
Ik weet eigenlijk niet waarom.
Hopelijk kunnen we eindelijk terug de 24h spelen, en niet de 24 minuten zoals in de laatste versie het geval was. :D
De 24h endurance (of die 500 lap race in GT2) is één van de mooiste herinneringen als kind gamer, toen we met de neefjes de hele dag/nacht door reden. Mijn teleurstelling was dan ook enorm toen de 24h werd vervangen door een 24minuten race.
volledig mee eens ik wil nog eens zeggen ben effe aant racen kom morgen terug :)
Beelden zien er erg mooi uit, ben echt heel benieuwd of ze eindelijk het geluid hebben verbeterd. Dat was voor mij de grootste ergernis bij de GT games.

En hoop wel dat ook de single player modus erin zit net als alle vorige games, en dat het dus niet alleen online multiplayer is (zoals de tekst doet vermoeden).

PS, in het begin als de camera langs de auto (BMW) gaat, lijkt het alsof het niet helemaal soepel loopt?

[Reactie gewijzigd door bones op 19 mei 2016 21:30]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True