Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

"Een mooie optocht van auto's, maar geen race." Dat is hoe wij de laatste paar Gran Turismo-games in een notendop omschreven. De serie blinkt al jaren uit op het gebied van graphics en schermt met indrukwekkende aantallen auto's, maar hij bleef wat racebeleving betreft achter bij diverse andere racegames die meer zijn gericht op de beleving van autosport. In die laatste categorie wordt de lat momenteel voornamelijk bepaald door Project Cars en Assetto Corsa, met iets minder realistische games zoals Forza Motorsport in hun kielzog. En Gran Turismo? Dat probeert zich dit jaar te mengen in de strijd, met een game die eveneens meer gericht is op de sport dan simpelweg op het rijden met een auto in een game.

Gran Turismo Sport, dat op 16 november exclusief voor de PlayStation 4 verschijnt, laat in alle opzichten zien dat het in het spel gaat om autosport. Dat begint wat ons betreft met de Campaign Mode, die in Gran Turismo Sport in plaats komt van de traditionele GT Mode. Hierin ligt de focus heel duidelijk op het leren racen. De modus bestaat uit vier pijlers, maar in plaats van dat je daar bekende onderdelen zoals standaardraces en dergelijke vindt, kom je voornamelijk onderdelen tegen die je zomaar in een raceopleiding zou kunnen terugvinden.

De Beginner's School behoeft wat dat betreft weinig uitleg. Dit deel gaat in op de absolute basislessen: onmisbaar, maar waarschijnlijk bekend terrein voor menig ervaren racegamer. Dan zijn er de Circuit Experiences, waarin het doel is om elk circuit in het spel zo goed mogelijk uit je hoofd te leren. Daarbij krijg je in deze modus ook commentaar dat ingaat op de ins en outs van elk circuit om, met wat speciale tips, nog beter te leren hoe je de baan bedwingt. Als derde zijn er de Mission Challenges, die vooral lijken op de uitdagingen die je in vorige Gran Turismo-games moest volbrengen om je in-game rijbewijzen te halen. Het interessantste onderdeel van de Campaign is echter het laatste: in Racing Etiquette probeert Polyphony gamers een beetje toelaatbaar rijgedrag bij te brengen, zodat de geschreven en ongeschreven wetten van de autosport beter worden gerespecteerd.

Geen 'standaardcampagne', maar meer een soort opleiding dus. Wie dat allemaal wat te serieus vindt en gewoon lekker wil racen, kan nog steeds terecht in de Arcade-modus van het spel. Daarin zijn alle 137 auto's te besturen, op 27 banen die zich op 19 locaties bevinden. Ook daarmee wordt het zwaartepunt van het spel nog eens onderstreept: het gaat om de competitie tussen spelers, niet om het vrijspelen van zo veel mogelijk auto's op zo veel mogelijk circuits.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True