Niantic haalt legendarische Pokémon weg bij Pokémon Go-spelers

Niantic heeft de legendarische Pokémon die in het bezit waren van enkele Pokémon Go-spelers afgenomen. De ontwikkelaar stelt dat deze door een fout bij de spelers terecht waren gekomen. Het is niet duidelijk hoe de spelers de zeldzame figuurtjes in handen hebben gekregen.

Pokémon legendaryHet 'veilig terug naar huis brengen' van de legendarische Pokémon wordt door Niantic gemeld op Facebook. Daarmee bevestigt de ontwikkelaar de echtheid van de recente berichten die opdoken van spelers die over de bijzondere Pokémon beschikten.

Of de spelers de Pokémon hebben verkregen door zelf een fout in de app te misbruiken, of dat ze deze daadwerkelijk in het 'wild' zijn tegengekomen, is niet duidelijk. Niantic stelt alleen dat de spelers niet langer over de Pokémon beschikken en dat ze op foutieve wijze bij hen terecht zijn gekomen.

De zogenaamde legendaries zijn zeer zeldzame en sterke Pokémon die op dit moment voor spelers van het spel niet toegankelijk horen te zijn. Het is nog niet bekend hoe Niantic de legendarische Pokémon aan de game wil toevoegen. Mogelijk zijn deze enkel tijdens een specifieke periode of op een specifieke locatie te vinden.

In het Facebookbericht reageert Niantic ook op klachten van gebruikers over het verwijderen van de batterijbesparingsmodus uit iOS. De ontwikkelaar zegt dat gedaan te hebben omdat veel gebruikers bugs ervaren bij gebruik ervan. Binnen enkele dagen zou een update moeten verschijnen die de problemen oplost en waarmee de functie terugkeert.

Verder benadrukt Niantic dat het team werkt aan updates en verbeteringen, maar dat de focus op dit moment vooral ligt bij het uitbrengen van de game in meer landen. Veel gebruikers klagen over het ontbreken van een goede 'radar', waarmee Pokémon gevonden kunnen worden. Oorspronkelijk zat zo'n functie in de game, maar die werkte na enkele dagen niet meer en is inmiddels verwijderd. Websites zoals pokevision.com sprongen daar op in door op een kaart weer te geven waar Pokémon verschijnen, maar Niantic doet er sinds kort alles aan om dergelijke websites tegen te werken. De ontwikkelaar stelt dat dergelijke diensten de api van Pokémon Go misbruiken.

Apple-ceo Tim Cook heeft bekendgemaakt dat het bedrijf in juli meer geld dan ooit aan ontwikkelaars heeft uitbetaald via de App Store. Vermoedelijk komt dat door het succes van Pokémon Go, dat sinds de release hoog staat op de lijst van apps die het meeste verdienen. De app is gratis, maar spelers kunnen coins kopen waarmee items in de game verkregen kunnen worden.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-08-2016 • 10:46

164

Lees meer

Reacties (164)

164
156
108
8
0
34
Wijzig sortering
Ik snap wel hoe Niantic hun prioriteiten legt, door eerst meer landen aan te sluiten (en dus meer geld incasseert). Echter, vind ik dat ze meer moeten doen tegen cheaters. Het is zo verschrikkelijk irritant dat je mensen ziet van lvl 30+ met meerdere dragonites, die je onmogelijk kan verslaan. Ja, ze softbannen iemand voor 4 of 12 uur, maar volledig bannen doen ze niet. Haalt voor mij heel het plezier uit het spel als je geen enkele gym meer aan kan. Als het cheaten gemeengoed wordt (zeker nu er een speciale player voor Pokemon go virtueel te draaien is uitgebracht) en je ziet alleen maar cheaters, dan ben ik er echt klaar mee. Ik denk niet alleen ik, maar ook genoeg anderen die het spel wel eerlijk spelen. Als al die mensen stoppen en je uiteindelijk het meerendeel aan cheaters over hebt, bloedt het spel dood en hebben ze helemaal niks meer.

Bij voorkeur zetten ze de oude radar weer op als ze voldoende capaciteit hebben. Pokevision is toch ook wel een beetje cheaten, en de huidige radar zonder stappen geeft alsnog nauwelijks een beeld waar dat de Pokemons zitten die je zoekt.

Overigens zou het ook wel fijn zijn als ze de pokestops wat meer balancen, wat meer in de kleine dorpjes en wat minder in de grote steden. Loop hier in een half uur Den Haag meer ballen bij elkaar te sprokkelen dan een hele dag in het dorpje waar ik vandaan kom..

/rant
Softban is een lachertje. Je hebt al force unban scripts die een softban binnen een minuut ongedaan maken. Je kan daarom vrij teleporteren, alles vangen wat je wil, alle pokestops bezoeken in korte tijd, allemaal volledig autonoom.

Tenminste, dat kon tot gister avond, toen opeens alle bots eruit lagen. Niantic heeft iets gefixt. Kwestie van tijd voordat de bots weer online zijn :)
dat is naar mijn mening dan weer het enige voordeel aan het afgrijselijke gym battle systeem, als je een beetje snapt hoe het dodge systeem werkt, kan je vaak in je eentje (6 pokemon) met pokemon van rond de 1500cp (makkelijk te halen als je gewoon een weekje speelt) elke gym verslaan, zelfs die met 3000cp pokemon van level 40 trainers
als je inhoudelijk niks toe te voegen hebt aan de discussie, laat het svp dan achterwegen.
Haha, ik vind het een leuke reactie :)
Zo jammer dat Niantic veel werk verricht om zichzelf in de vingers te snijden (zoals het verwijderen van de radar, het actief achter pokemon radar sites aanzitten, het spel uitbrengen in meerdere landen terwijl het spel niet eens stabiel liep met 3 landen etc etc) ik begrijp uiteraard dat Nintendo/Niantic het liefst hebben dat er niet van deze diensten gebruik wordt gemaakt omdat het niet de manier is waarop ze bedoeld hebben om het te spelen, maar het was ook nooit zo bedoeld om het te spelen zonder de stappenradar. Het spel is leuk, maar zeer repetitief en er is na het vangen van pokemon, het evolueren ervan en wat gymfights niets te doen in het spel en wat me altijd nog verbaast is dat er geen great balls of beter te koop zijn in de shop. Zo zijn er wel meer dingen, ikzelf heb er redelijk wat tijd in zitten en het geeft niet bepaald voldoening als je 10km gelopen hebt en je er een nidoran van 350cp uit krijgt. Buiten dat om is pokemon zeer oneerlijk verdeeld, bulbasaur, pikachu en charmander zijn vrijwel niet verkrijgbaar in Eindhoven, maar in overvloed in Amsterdam (ik praat over 1 pikachu iedere 2 a 3 uur in heel Eindhoven, terwijl in Amsterdam de pikachu's in het park niet aan te slepen zijn) en zo zijn er nog tal van andere dingen. Ik begrijp dat sommige pokemon op bepaalde plaatsen meer of minder voorkomen, maar pikachu e.d. zijn niet bepaald een charizard of een arkanine. En zo zijn er talloze pokemon die gewoon niet verkrijgbaar zijn in bijv Eindhoven en met name zeldzame pokemon (en ja daar stikt het van in Amsterdam). Het is onevenredig en vind het persoonlijk ook totaal geen verrassing dat een Amerikaan de eerste was die zijn pokedex gevuld had (buiten het feit om dat zij bij de eerste landen horen waar het gereleased is) in New York etc zit het ramvol met pokemon.
Het blokkeren van radar sites is te begrijpen maar niet goed genoeg gecommuniceerd.

Heb je bijvoorbeeld gemerkt dat er veel minder downtime is de laatste dagen? Die radarsites bombardeerden de servers met zoveel aanvragen dat ze zelfs na plaatsing van meer servers gewoon door de knieën gingen (ergens in een interview verteld).

Over Pokemon locaties hoef je je ook geen zorgen te maken want die veranderen na verloop van tijd, dus de situatie die je schetst kan bv volgende week omgekeerd zijn.

Dat er weer een manier van vinden moet komen is uiteraard waar, maar daar is iedereen het onverdeeld over eens.
Ik merk al ongeveer 1-1.5 week veel betere servers, ruim een week voordat pokevision werd geblokkeerd. Daarom vind ik het vreemd dat juist wanneer de servers weer beter reageerden ze de site alsnog gingen tegenwerken.

Dit gevoel is ook te onderbouwen door het feit dat de app al die tijd nog maar 1x is vastgelopen, bijvoorbeeld bij het vangen van een pokemon.

[Reactie gewijzigd door Tweekzor op 22 juli 2024 16:44]

Pokevision is ook al 1,5 week geblokkeerd ;)
Punt is wel dat trading en spreiding van pokemon beter kan en gewoon moet. Daarnaast mag men heel nodig de spreiding van stops en gyms aanpakken.
Het is een binnenstad game. Daar wordt je kapot gegooid met stops en gyms terwijl daar waar de mensen wonen gewoon niks is.
Hier in de binnenstad zij er ik denk 30 stops en 8 gyms in een ruimte van 1x2km bij mijn woonwijk 1 stop in een gebied van 2x2,5km.

De potentie is er en het pokemon concept leent zich er geweldig voor maar eerlijk gezegd is de uitwerking van Niantic gewoon zwaar onvoldoende.
Ik heb Pokevision afgelopen zaterdag nog gebruikt, volgens mij ging hij die avond op zwart. In de week daarvoor draaide Pokemon Go redelijk stabiel. Ik snap ook wel dat ze dat blokkeren, maar zoals ik in een vorig nieuwsbericht ook schreef: geef ons dan een fatsoenlijk alternatief. Dat we Compass for Pokemon Go nodig hebben om de functionaliteit toe te voegen die er heel even in zat is toch te slecht voor woorden? En helaas werkt die ook niet meer, maar de ontwikkelaar zegt dat hij de blokkade kan omzeilen.

Het idee was ooit dat je aan de hand van de ingebouwde radar kon zien hoe dichtbij een bepaalde Pokemon was. Nu heb je geen enkele informatie, behalve dat er "ergens" in jouw buurt bepaalde pokemon zijn, maar dan moet je dus lukraak rondlopen om te zien wanneer ze uit dat overzicht verdwijnen en dan weet je waar ze niet zijn :')
Je krijgt een -1, best schokkend :D
Pokevision is sinds de vorige update ong. geblokkeerd, dat is dus afgelopen weekend geweest. En inderdaad daarvoor waren de servers ook prima stabiel. Natuurlijk krijg je af en toe wat gezeik met stabiliteit, maar bij mij bleek bijv. dat dit mijn verbinding was van m'n provider die niet altijd 100% liep.

Voor de rest heb je gelijk. Hier spawnen alle rare beesten regelmatig in het noorden van de stad. In het zuide waar ik toevallig speel krijgen we alleen maar vrij standaard pokemons. Daarom zijn we dan ook met pokeradar de auto in gestapt om rare pokemons te vinden. Zonder pokeradar was ik ze nooit tegengekomen.(moet wel zeggen dat ik vrij weinig luck heb, aangezien ze bij mij bijna altijd wegrennen. En ja dan staan we stil op de plek waar die zit.)

Ik verwacht dat ze de game te snel hebben uitgebracht zonder goed na te denken over de werking ervan. Er zijn vast en zeker betere manieren om het spawnen te regelen zonder dat het te zwaar is voor de server.

Persoonlijk heb ik nu al sinds het weekend niet meer gespeeld, dit omdat ik weinig zin heb om doelloos rond te lopen voor pidgeys en ratata's. Omdat ik weet dat de goeie dingen ergens anders spawnen, niet hier. En als er iets op de nearby list verschijnt er nu toch niks van klopt.
Dit had: 'VincentdeVreede' gepost
Bij: VincentdeVreede in 'nieuws: Niantic haalt stroombesparingsmodus uit iOS-versi...
"Nieuwe "PokeVision's" die op het moment werken:
- PokeStumble.com
- SkipLagged.com/pokemon
- Trackemon.com

Edit:
De app PokeWhere begint ook weer tot leven te komen, een update voor iOS komt eraan."
Hopelijk heb je er wat aan 😁
Bedankt, maar helaas krijg ik met de 3 bovenstaande sites geen results op het moment. De tweede laat pokemons wel zien in Amsterdam maar niks in de rest van Nederland. :(
Denk dat je je toch verkijkt op de tijden, gezien andere sites ook de downtime rapporteerden die ik merkte, anders weet ik het ook niet. :)
Ik moet zeggen dat de stabiliteit van de app zelf wel verbeterd is inderdaad, maar echte server problemen had ik al weinig last van ongeveer 3 dagen na de release in Nederland. De servers waren op zijn ergst toen er nog geen pokevision was. Ik snap uiteraard ook dat ze het er uit hebben gehaald, maar wat je zegt klopt nog steeds niet, want de pokemon spawnen nog steeds op dezelfde plek of area en helaas is de pikachu nog steeds extreem zeldzaam in Eindhoven. En nog steeds zijn er op sommige plaatsen 10 spawnpunten bij elkaar op een afstand van 25 meter (zoals weer in Amsterdam) en tussen sommige plaatsen wel honderden meters waar geen spawnplekken zijn (in alle andere steden die niet onder de noemer grote stad vallen). Dat er niet overal pokestops zijn kan ik me iets bij indenken, maar honderden meters tot kilometers geen pokemon is ook geen pretje, en vaak als er dan toevallig toch 1 tevoorschijn komt, kun je er donder op zeggen dat het een rattata, pidgey of weedle is. De radar is naar mijn mening nu nog meer stuk dan het al was en vrijwel zo onbruikbaar dat ik jailbreak oplossingen en gekraakte versies gewoon toe moet juichen (ik hou niet van cheaten, maar this game wants you to). Gebruik dan nu ook de pokemon go++ die wel een radar heeft (al is die ook niet geweldig). Helaas heeft de app ook gps spoofing aan boord, maar zoals al eerder is gezegd hier op tweakers: gps spoofing haalt de lol, het sociale aspect en de uitdaging van het spel weg en dat is dus saai.
Volgens Pokevision gebeurde het toch wel degelijk regelmatig, zie hun tweets.

Zo ook eigen ervaring.

Qua serverproblemen is het hier dramatisch geweest, keer op keer eruit, zo ook volgens de Pokevision site en ispokemongodown.com, dus lag niet alleen aan mij, en nu heb ik daar veel minder last van.

Anderen hier zeggen dat het voor hun uitstekend ging, enige wat ik daarop kan bedenken is geluk gehad met de downtime omzeilen. :)
Heb je een bron dat de locaties van Pokemon veranderen? In Valkenswaard is het sinds release in Amerika nog niks veranderd en dat is nu al heel wat weken.
Dit zag je geregeld via Pokevision gebeuren, daar tweeten ze ook over, en in eigen omgeving ook gemerkt, heb geen verklaring waarom dat bij jou niet zo gaat :/
De eerste 2 weken spawnde Eevee op vaste tijden in de achtertuin, sinds afgelopen vrijdag is dat Growlith geworden. Daarnaast spawnen er sinds afgelopen vrijdag ook andere pokemon in de random pool die daarvoor nooit in de buurt zaten (Beedrill, Seel, Snorlax waar dat eerst Drowzee, Pidgey en Ratata waren)
De servers hadden al een uptime van 99% MET verschillende radarsites, dus dat was het probleem niet.
Precies. Dit spel is veels te vroeg gereleased en dat is te merken. Wanneer de novelty factor eraf is, en dat is al heel gauw, wordt het een grind. Ik speelde het nog voordat ze dit soort features weg hadden gehaald en het was toen al geen je-van-het. En dan is er inderdaad ook nog het probleem dat er heel weinig variatie is tussen de pokemon. Ik zit in Berlijn en ik kom alleen maar Drowsee's, pidgey's en Ratata's tegen. Na een tijdje heb je het daarmee ook wel weer gehad.
Anoniem: 221563 4 augustus 2016 10:52
De app was al brak toen deze uitkwam, en wordt met de dag slechter. Jammer, want speel het eigenlijk toch best graag. Alleen deze week na de laatste update is het behoorlijk ingekakt door de wijzigingen. Ze hebben het vangen zoveel 'moeilijker' gemaakt. Heb het gevoel dat dit bewust gedaan is zodat men eerder geneigd is om die pokemon ballen aan te schaffen. Maar goed, dat laatste is puur speculatie.

Ook jammer dat ze hun focus totaal verkeerd lijken te leggen. Gewenste features worden genegeerd (ruilen, vechten) en niet 'gewenste' 'features' worden geïntroduceerd (de pokemon die buiten de originele vallen).

Kijkend naar de reputatie van Niantic verwacht ik niet dat deze hype een hype is die lang blijft aanhouden. Op een gegeven moment kunnen de gebruikers niet meer om de bugs heen kijken.
Als je loopt en pokestops bezoekt kom je om in de ballen. Het gooien valt ook mee, het voelt wel meer als RNG maar vang nog genoeg in 1 keer.

Het is gewoon een heel simpel spel dat gemaakt is dat mensen die het licht spelen denken, ach ik koop een paar ballen. Je kan er om heen.

Zal het lang populair blijven? Farmville bleef zeer lang actief. Hoeveel spellen worden na een jaar nog echt actief gespeeld op PC/Console?

Denk dat het in de herfst/winter zal afnemen, dan nog even zal opleven in de lente en dan moeten ze echt met iets nieuws komen. Maar ondertussen hebben ze well miljoenen verdient.
Anoniem: 221563 @sfc19714 augustus 2016 11:20
Als je loopt en pokestops bezoekt kom je om in de ballen. Het gooien valt ook mee, het voelt wel meer als RNG maar vang nog genoeg in 1 keer.
Ligt er net aan hoeveel pokestops je in de buurt hebt zitten. Ik loop rond, maar die 10 pokestops zijn bij lange na niet voldoende. Je hebt nu 4 a 5x zoveel ballen nodig dan een week geleden waardoor je er doorheen vliegt. Helemaal wanneer je op een hoger level komt, dan komen er nog minder ballen uit die pokestops gezien de helft andere items zijn.

Waar je voorheen een weedle van 25cp in 1x kon vangen heb je nu vaak een bal of 4 a 5 nodig. Een excellent worp lijkt niets meer uit te maken voor je catch rate, alleen voor je exp.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 221563 op 22 juli 2024 16:44]

dit is niet afhankelijk van de updates, maar van je player level, hoe hoger level hoe moelijker het vangen wordt (exponentieel) vreemd eigenlijk, want je hebt bij een hoger level meer exp nodig, en moet nu meer moeite doen voor even veel xp
Nee, dit ligt wel degelijk aan de update. Heb meerdere accounts lopen, en allen vertonen hetzelfde euvel. Overigens ook de spelers die ik spreek in de directe omgeving merken het verschil, en op internet zijn er vele andere die hetzelfde ervaren.
Het is niet direct je level die het vangen moeilijker maakt, het is je level die er voor zorgt dat de pokemon die je tegenkomt sterker zijn (hogere CP) en dát zorgt er weer voor dat ze lastiger te vangen zijn. Dat is op zich logischer, maar vanuit het spel bekeken wel frustrerend.
Dan krijg je dit soort reacties: http://www.cad-comic.com/cad/20160801 ;)

Overigens staat dat los van het feit dat het naar mijn idee ook wel lastiger geworden is om dezelfde CP beestjes te vangen, hoewel ik het niet zo sterk ervaar als NightFox89, een 25 cp beesje vang ik nog steeds regelmatig met 1 bal, of soms met 2, meer is uitzonderlijk.
dat is niet waar, een 10cp weedle vang je 100% van de tijd eerste poging onder level 10, ik zit inmiddels op level 31, en het kost me meerdere pokeballs om een 10cp weedle te vangen (ik vang ze nu dus ook niet meer)
Ok, dat had ik nog niet zo ervaren (maar ik ben ook pas level 20). Dat is wel ziek eigenlijk als ze echt actief de kansen verslechteren als je verder komt in het spel, goede manier om mensen het bijltje er bij neer te laten gooien. Maar goed ik heb al zo vaak het idee dat Niantic echt geen fijn bedrijf is.
inderdaad nogal dom, ten eerste is de stap van lvl 30 naar 31 net zo veel exp al lvl0 tot level 23 (ooit van een gebalanceerde level curve gehoord niantic!?) en het wordt steeds moeilijker alle acties te doen (en dus exp te verzamelen) Ik snap best dat je het moeilijker maakt voor de hogere levels, anders wordt het wel erg snel saai, maar je moat da de reward ook wel een beetje proportioneel houden.
Die hoge XP eis vind ik nog niet eens zo'n slecht plan, dat betekent gewoon dat het veel langer duurt voordat je op max level zit (want dat is pas killing om mensen aan het spelen te houden). Maar als je steeds gefrustreerd raakt omdat je ballen niet werken en beesten steeds weg rennen, diezelfde beesten die je eerst heel makkelijk kon vangen... normaal word je sterker als je verder komt in het spel, als het andersom werkt dan zou ik al snel denken bekijk het maar.
dat heb ik dus ook... erg frustrerend om met kleine broertjes op pad te gaan 'op zoek naar pokemon' en dat het tot je doordringt dat het het letterlijk niet meer waard is enige pokemon te vangen (ons ons dorp komen toch geen rare pokemon voor)
alleen voor je exp
Krijg jij nog xp voor excellent? Ik moet zeggen dat ik daar eigenlijk niet goed genoeg voor gooi, maar nice en great geeft me helemaal niks meer sinds de update...
XP bonussen zijn met de latste update verwijdert voor throws. Echt supernaar want levelen wordt daarmee een stuk lastiger.
Ik kreeg gisteren nog een 10 XP bonus bij een pokemon. Ik heb niet opgelet of ik een nice worp had gegooid omdat die bonus er dus niet meer zou zijn en het is ook maar een keer voorgekomen.
Dat was een curveball bonus, die werkt wel nog. Maar 10 xp tikt niet echt hard aan en persoonlijk vind ik het lastiger om ze te gooien, ik ga er vaker door missen dus kost me ballen en is het dus niet waard.
Dat valt heel erg tegen als je hoger level wordt. Ik heb 6 pokestops vlak naast mijn werk en kan als ik naar buiten ga elke 5 minuten alle 6 aantikken en dan gaat mijn voorraad ballen nauwelijks omhoog omdat ik tegelijk ook veel pokemon tegenkom natuurlijk. Ik ben nu steeds kritischer aan het worden in wat ik werkelijk probeer te vangen. Een 200+ CP pidgey laat ik meestal gewoon met rust tenzij ik meer dan genoeg ballen heb, ondanks dat ik wel graag pidgeys verzamel om ze te evolven voor XP (maar het kost me gewoon te veel ballen).

Verder snap ik niet zo goed waarom ze alleen normale ballen verkopen. Je komt steeds meer sterke pokemon tegen op hoger level en het heeft eigenlijk weinig zin om daar de normale ballen op te gooien want dan breken ze 5 keer uit en rennen dan weg. Als ze de sterkere ballen zouden verkopen zou ik veel meer geneigd zijn om er geld aan uit te geven, die normale ballen wil ik niet eens want zo'n grote lading normale ballen zou er voor zorgen dat ik geen pokestops meer kan spinnen (inventory vol) en dus geen sterkere ballen meer kan krijgen.
Ah, ik heb een paar pokestops op mijn routes met geen pokemon in de buurt maar dus wel iedere keer een paar ballen.

Ligt wellicht aan mijn spelen, de stops ken ik, dus zijn makkelijk te selecteren onderweg terwijl ik door blijf lopen. De pokemon's zelf vereisen meer concentratie. Dan zijn ze al weg voor ik ze kan vangen.
Mja, bij mij gaat het weer de andere kant op omdat op de momenten dat mensen pauze hebben hier er eigenlijk bijna permanent wel 1 of 2 lures op de stops actief zijn ;)
Toevoeging; de legendarische pokemon waren per ongeluk aan de spelers gegeven in de vorm van een 1km ei, dat na openen soms een legendarische pokemon bleek te bevatten, deze werden gegeven aan sommige gebruikers als goedmakertje voor problemen met in-app purchases en het gebruiken hiervan (door server problemen veroorzaakt)
De kans dat dit allemaal klopt is vrij klein. En dan zouden ze de pokemon ook niet weghalen zonder iets anders er voor in de plaats geven. Bijvoorbeeld een nieuw 1km ei die wel gefixt is om niet deze pokemons te kunnen bevatten.
ze hebben er ook iets anders voor in de plaats gegeven? namelijk 10 lures en 10 lucky eggs, volgens niantic om hen te helpen zelf meer pokemon te vinden/zoeken. heb je de video gezien/de mails gelezen?

[Reactie gewijzigd door jellepepe op 22 juli 2024 16:44]

Ik geloof niet direct alles wat mensen zeggen op reddit etc. Het is nou niet bepaald moeilijk om deze dingen te faken.
Na een korte google actie:

http://www.eurogamer.net/...mon-go-legendary-articuno

Ik twijfel wel aan de bron/waarheid van het artikel.
Of de spelers de Pokémon hebben verkregen door zelf een fout in de app te misbruiken, of dat ze deze daadwerkelijk in het 'wild' zijn tegengekomen, is niet duidelijk. Niantic stelt alleen dat de spelers niet langer over de Pokémon beschikken en dat ze op foutieve wijze bij hen terecht zijn gekomen.
Of gewoon door Man-in-the-Middle te spelen met de vreselijk onveilig opgezette app en de id's van de pokemon die je tegenkomt aan te passen...
Ik denk eerder dat het de bug is waarmee je na het vangen van een Pokemon random een andere Pokemon krijgt. Er zijn gevallen bekend dat je na het vangen van een Rattata opeens een Charizard hebt (of andersom als je pech hebt).
Die optie is er ook nog altijd. Er is in ieder geval nog veel onduidelijk en Niantic helpt niet om dingen duidelijk uit te leggen aan hun spelers.

Deze thread brengt nog wat extra verwarring: https://www.reddit.com/r/...covered_within_a_1km_egg/
Met bevestiging van de Ditto door meerdere personen, ook met al wat oudere Reddit accounts.
Nee kleine kans. Al je gegevens worden opgeslagen op hun servers, maar het weergeven van de pokemon op je toestel gaat soms fout. Dit zou betekenendat het de bedoeling was om een Legendary te laten spawnen, die dan vervolgens op de telefoon van de persoon verkeerd werd weergegeven.

Aangezien Articuno niet hoort te spawnen, kan het niet die glitch zijn geweest.
Als ik het goed begrijp serveert de server het Pokemon ID aan de client. Je kan dat ID middels mitm inderdaad aanpassen, waardoor het op de client er uit ziet alsof je een legendary vangt.

Dit wordt vervolgens echter niet meer gesynchroniseerd met de server. Na een restart staat dan ook weer de gewone Pokemon in je lijst. Het is dus ook niet mogelijk om zo'n Pokemon in een gym te plaatsen.
Op YouTube gaan al een tijdje video's rond van mensen die bijvoorbeeld een Mewtwo vangen middels mitm, maar na een reboot zijn ze die weer kwijt.
Ook het ID van een pokemon in de gym kun je weer spoofen, wat wel het screenshot verklaart. Maar dat verklaart inderdaad geen post van Niantic dat ze die pokemon uit de game hebben gehaald.
Das waar :)
Ik denk dat het, zoals hierboven ook al eens genoemd, ligt aan een bug waarbij de getoonde Pokemon niet overeen komt met de gevangen Pokemon.
Heb je daar een bron voor toevallig? Dat wil ik wel eens lezen..
Dat de man in the middle attacks werken was ik ook al achter inderdaad, immers kan de datastroom van de app gesnifft worden. Maar ik ben ook wel benieuwd naar een bron van jouw verhaal...
Heb je daar een bron voor? Want met de MITM techniek had je client-side een legendary maar in de game niet. De legendary's waar over word gesproken in het artikel waren te vangen op een bepaalde plek wat niet de bedoeling was.
Verder benadrukt Niantic dat het team werkt aan updates en verbeteringen, maar dat de focus op dit moment vooral ligt bij het uitbrengen van de game in meer landen.
Oftewel, we kunnen weinig bugfixes verwachten. Want meer landen -> meer geld.
Websites zoals pokevision.com sprongen daar op in door op een kaart weer te geven waar Pokémon verschijnen, maar Niantic doet er sinds kort alles aan om dergelijke websites tegen te werken. De ontwikkelaar stelt dat dergelijke diensten de api van Pokémon Go misbruiken.
Het is niet gek dat deze websites gemaakt worden wanneer je zelf niet in staat bent je game naar behoren te laten werken. We willen toch op een bepaalde manier zien waar de Pokémon zitten, maar blijkbaar zijn ze te lui/gierig om de radar zelf te fixen.
Een website zoals Pokévision werd vooral gebruikt door cheaters. De API werd hiervoor gebruikt en op die manier konden bots ook 'rare' Pokémon vinden. In een half uur heb je zo meerdere keren Snorlax, Dragonite, etc. gevangen.

Ik ben zelf op onderzoek uitgegaan omdat ik benieuwd was naar de werking hiervan, zodoende. Het gaf me meer inzicht in de werking van het spel. Zo veel meer, dat ik inmiddels uitgespeeld ben. Je weet gewoon dat iemand cheat wanneer een level 30 speler een 2800CP Snorlax in een gym heeft zitten en in de gyms nabij ook een 2900CP Dragonite heeft zitten.

Je kunt met een bot gewoon 100k XP per uur halen en zelf haal ik hooguit 15k XP per uur wanneer ik echt serieus snel speel met veel Pokéstops om me heen. Jammer, maar daardoor ben ik wel gestopt.
Plus de extra belasting die dat soort websites/apps veroorzaken op de server. Een normale client update maar eens in de zoveel tijd, deze websites halen meerdere keren in een korte periode die data op. Nu is het qua netwerk niet al te sterk bij pokemon go, dus dit helpt dan zeker ook niet.

Niantic had zelf aangegeven dat het niet de bedoeling is dat mensen zelf de data gaan zitten reverse engineeren. Het is geen api waar je vrij gebruik van mag maken oid. En het is dus in hun goedrecht om zulke clients van hun hosts te weigeren (ik geloof dat ze dit met name voor elkaar hebben gekregen om hele ranges Amazon cloud servers ed. te blacklisten).
" Het is geen api waar je vrij gebruik van mag maken oid."

Er is niet eens een officiële API. De API's die er wel zijn, staat op github en zijn tot stand gekomend middels reverse engineeren. Niemand die je daar tegenhoud om er gebruik van te maken..
Dat zijn API clients. De echte API draait op de servers van Niantic. Als jij daarmee verbindt met een client die daar niet voor bedoeld is (oftewel, alles wat niet de game zelf is) dan mag dat niet. Al had Niantic dit natuurlijk gewoon dicht moeten gooien...
Hoe kan je een api dicht gooien? Je kan immers de volledige data van een client emuleren, dat is ook wat die api clients doen. Je maakt een x aantal ghost accounts aan, logt daarmee in op de server, en trekt de data naar je toe... There you go :P
Door een moeilijk te reverse engineering authenticatie systeem in te bouwen of iets dergelijks, maar echt dichtgooien zal idd niet gaan (als je client kan verbinden, dan kan je dat nabootsen, je kan het hooguit moeilijker maken). Ze zullen simpelweg IP's moeten weigeren waarvan ze weten dat het geen legitieme clients zijn (alle vormen van webhosts enzo).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 22 juli 2024 16:44]

Je kunt met nieuwe versies met wijzigingen en een actief ban beleid, niet officiële clients langzaam maar zeker te bannen..
Waarom zou dat niet mogen?

Wanneer er iets opengesteld wordt, zonder enige vorm van authenticatie, is er geen enkele wet die jou tegenhoud om deze informatie op te vragen.
Anoniem: 718943 @Zoop4 augustus 2016 12:02
"Het is geen api waar je vrij gebruik van mag maken oid."

Een API waar je geen gebruik van mag maken, kun je geen gebruik van maken.
Er zijn tal van technieken die het afschermen van API's mogelijk maken zodat enkel de clients hier gebruik van kunnen maken.

Als er een API is, en ik kan er een POST oid naar doen zonder dat dat geweigerd wordt, is het een publieke API.
Als er een API is, en ik kan er een POST oid naar doen zonder dat dat geweigerd wordt, is het een publieke API.
dat ligt er maar net aan hoeveel moeite je daar voor moet doen. Als er echt een authenticatie systeem in zit dat je bewust moet nabootsen om er in te komen, is het dan nog een public api?

Met die redenatie is praktisch ieder communicerend stukje code een api te noemen.
Als je authenticatie kan nabootsen is het geen goede authenticatie.

Tegenwoordig is het super makkelijk om een API te bouwen waarbij voor elke request een signed JWT token nodig is. Die signeer je met een private key.
Die token al lekker checken op een lightweight gateway/proxy en het scheelt je applicatie servers heel veel drukte.
Het is nooit de bedoeling dat mensen dingen gaan reverse engineeren. Daarom heet het ook reverse engineeren. Anders was de datgene wel gedocumenteerd en vrijgegeven.
Reverse engineeren is gewoon een werkwijze. Die kan voor heel veel dingen ingezet worden. Of het nou 'de bedoeling' is, of niet.

Bijvoorbeeld: je hebt een reeks van oude bestanden, maar het bijbehorende programma is niet meer op te sporen, je kunt dan vanuit de bestanden gaan reverse engineeren, zodat ze weer leesbaar zijn.

Ook zijn sommige codes zo rommelig, dat het makkelijker is om te reverse engineeren dan de broncode te ontcijferen.
Alles wat je hier benoemt (met uizondering van open source broncode) gaat tegen iedere licentie voorwaarde in. Alleen in het laatste geval is er een legitieme reden. De rest is niet "de bedoeling".

Dat die oude bestanden niet meer leesbaar zij. Is jammer voor jou, maar officieel betekent dit niet ineens dat dit mag of ooit zo bedoelt is door de ontwikkelaar. Reverse engineering is in nederland niet illegaal (thank god for that), maar dat betekent niet dat het ook zo bedoelt is door de ontwikkelaar.
Dat de bots die automatisch Pokemon voor je vangen van dezelfde API gebruik maken als Pokevision wil niet zeggen dat Pokevision door cheaters wordt gebruikt.
Is pokevision gebruiken niet op zich zelf al een cheat? :)
Dat is naar mijn mening nog een discussiepunt. Ik vind Pokevision niet echt een cheat, want je moet je nog steeds fysiek verplaatsen en moeite doen om die Pokemon te vangen.
Ja maar je hoeft niet meer te zoeken en een eventuele geluksfactor is ook compleet weg.

daarnaast ziet de ontwikkelaar het ook gewoon als een cheat:
"Niantic doet er sinds kort alles aan om dergelijke websites tegen te werken. De ontwikkelaar stelt dat dergelijke diensten de api van Pokémon Go misbruiken."
Ik gebruikte het omdat de ingame radar compleet kapot is. Leuk spel met radar maar als hij niet werkt zoek ik een alternatief.
Ehh.. Dat is ook niet helemaal waar. Pokevision word/werd door vele pokemon go streamers (laat staan andere gebruikt icm met een android emulator (Nox). Pokevision gaf je de coördinaten welke je dan ingaf bij NOX en voila.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 676354 op 22 juli 2024 16:44]

Ja en nee, als de 3 steps zou werken zou het cheaten zijn. Zonder de 3 steps loop je oneindig rondjes, en dan is pokevision wel handig om bij te sturen.
Weet je dit gewoon? Ik weet toevallig dat de mensen die 30+ zijn en in gyms zitten hier, allemaal dat eerlijk hebben verkregen. Mensen die oliemaatschappijen rijk maken door alle kilometers die ze rijden, mensen die via een whatsapp groep hier constant de rare spawns bijhouden, mensen die heel Nederland doorrijden voor de verschillende Pokemons, mensen die heel wat geld hebben uitgegeven aan incubators om zo zoveel mogelijk rare Pokemons te krijgen met de daarbij horende Candy.

Je zegt te zijn gestopt door botters, maar wat veel aannemelijker is dat je bent gestopt omdat andere mensen veel fanatieker zijn dan jij.
Des te zuurder is het als je dan met je harde werk even aan de kant gezet wordt door een bot user.
Opzicht wel, maar tegelijkertijd valt het ook nog wel mee. Je kan al vrij snel hele gyms alleen overnemen. Daarbij blijven botters nooit heel lang rondhangen, want dit spel is wel extreem saai wanneer je dit alleen doet vanachter je PC vandaan.
Een website zoals Pokévision werd vooral gebruikt door cheaters.
Lekker kort door de bocht, bijna iedereen ook de niet cheaters gebruikt dat ook. Als je daadwerkelijk de straat op was gegaan en mensen ontmoet had had je dat geweten, maar nu klink je als iemand die nooit een (legitieme) pokemonspeler heeft gesproken en zelf de deur niet uit geweest is :)
Ik ben heel vaak de deur uit geweest. Sterker nog, zelfs met vrienden kilometers richting de stad lopen, het spelletje spelen en veel plezier aan gehad... :)
En toen zag je een snorlax op je radar. Die wil je vangen, maar je hebt geen idee waar hij is. De radar is kapot Ingame waardoor je geen enkel idee hebt welke richting je op zou moeten lopen. Je dwaald nu al 2 uur rond op dezelfde plek op zoek naar die snorlax.

Wat een fijne dag heb je gehad...
Ja wel grappig ook dat je 2uur op zoek bent, en hij op je radar staat, en dat hij maar 15min "spawned" Haha :Y)
In een half uur heb je zo meerdere keren Snorlax, Dragonite, etc. gevangen.
Uhm.. niet echt? Tenzij je GPS spoofing hanteert.
e weet gewoon dat iemand cheat wanneer een level 30 speler een 2800CP Snorlax in een gym heeft zitten en in de gyms nabij ook een 2900CP Dragonite heeft zitten.
Waarom zou dat cheaten zijn? de max CP van een pokémon wordt bepaald aan de hand van jouw level. Dus al vang je een 80 CP snorlax, als je level 30 bent kan je hem verhogen naar bv. 2800cp inderdaad. Er zijn tal van players die dit legaal gedaan hebben.
Een 80CP pokemon levelen naar 2800 kost wel zodanig veel moeite, candy en stardust dat het bijna onmogelijk is. Per level up is het 12-14 CP? Succes daarmee.
hoeveel je per level krijgt verschilt per max CP van de pokémon, op een gegeven moment krijg je wel 50-80cp per lvl up :)
Waarom zou je hierom stoppen? Die lui hebben totaal geen controle over de gyms. Het gym overneem systeem is ronduit brak. Je kan met meer man van een ander team tegelijk die gyms bevechten en je hebt 6 Pokemon p.p om dit voor elkaar te krijgen. Om een gym van je eigen team sterker te maken moet je ongeloofelijk veel tijd spenderen om de gym te levelen. Alleen zodat een of ander kind een CP 100 Pokemon erop gooit en daardoor de gym mega zwak maakt.

Dit is de reden dat ik ben gestopt. Heel hard mijn best gedaan om hoge Pokemon te krijgen, om Gyms over te nemen. Alleen om tot de conclusie te komen dat het rete simpel is om Gyms af te pakken. Zonde.
iemand die lvl 30 is met een 2800CP Snorlax is echt geen cheater. Op lvl 30 kun je met gemak zo'n Snorlax hebben hoor... Dat je lvl 30 bent betekend dat je no lifer bent of veel geld in stopt voor die lucky eggs en alles x2 aan xp krijgt. Beetje jammer dat je de echte spelers gelijk als cheater weg zet. Dat iemand pokevision gebruikte is niet cheaten.. Iedereen kon het gebruiken, het spel wordt wel minder leuk dat geef ik toe.
Dat iemand pokevision gebruikte is niet cheaten.. Iedereen kon het gebruiken
Omdat iedereen het kan gebruiken wilt nog niet zeggen dat het geen cheaten is.
Wallhacks/AImbots/Money hacks voor andere games zijn ook door iedereen te gebruiken nl....

[Reactie gewijzigd door Psychoot op 22 juli 2024 16:44]

Indien je a technisch bent kun jij echt geen wallhack doen etc. Naar een website gaan kun je wel. Vind ik groot verschil in zitten...
Helemaal waar.

Het systeem was veel te makkelijk te misbruiken. Je zet een programmaatje aan op je PC, en binnen een half uurtje ben je level 7, na een paar uur al level 20+.

Pokemon vangen, eieren broeden, pokestops, het gaat allemaal volautomatisch.
Wat, meer landen is toch ook logisch? Launch > improvement cycle
Op het eerste gezicht heb je gelijk, maar ik vraag me af of meer landen => meer geld waar blijft wanneer spelers in de landen waar het al uit is, afhaken vanwege bugs / vervelende gameplay aspecten (bijv. nauwelijks mogelijkheid meer om Pokemon te tracken). Die geven ook geen geld meer uit. Bovendien zijn dat spelers die je niet snel meer terug krijgt: veel mensen proberen het omdat het nieuw en gehypte is, en die zouden er misschien wat langer mee doorgaan als het ook goed in elkaar stak. Maar van de afhakers zal er echt maar een heel klein percentage fanatiekelingen zijn die over een half jaar denkt 'eens kijken of het al beter is geworden'.

Ik denk dat Niantic inderdaad denkt meer landen -> meer geld, maar ik vind het wel kortzichtig van ze!
Nu nog alle cheaters bannen en het begint ergens op te lijken.
Nu nog alle cheaters bannen en het begint ergens op te lijken.
Die maps zijn gemaakt en gebruikt omdat de track functie in de pokemon app niet werkt.
Je hebt gelijk maar dat is alsnog cheaten en waarschijnlijk bedoelde MPC60 de bots die worden gebruikt om te powerlevelen en het gps spoofen.
Denk niet dat hij daarop doelt.

Ik ken meerdere mensen die dit pokemon go spelen, en vrijwel allemaal spoofen ze de GPS, een aantal laten het spel voor hun spelen... Dikke boeie dat men een map gebruikt om pokemon te vinden, dat deed ik in de pokemon spellen ook, of ging jij elk struikje op de map door om die abra oid te vinden?
Zolang je in de echte pokemon games de pokemon al een keer gezien had (in battle met een npc of anders) kon je zien waar deze te vinden was. En deze locaties waren statisch, en je kan alitjd ruilen met andere mensen sinds generatie 4 (geloof ik). Mijn punt is dit spel gaat niet zoals de gewone pokemon spellen om het battlen/badges halen/ vechten met vrienden etc. (jammergenoeg) het gaat om alle pokemon vangen. En als je het hele doel van het spel omzeilt door het een stuk makkelijker te maken dan de rest van de spelers, ja dan ben je aan het cheaten.
Anoniem: 334725 @Remie4 augustus 2016 11:31
Pokevision valt niet onder cheaten als je het mij vraagt. In de normale pokemon spellen weet je ook waar je bepaalde pokemons vangt. Dit mechanisme heb je niet in Pokemon Go. Wat je wel had was de tracker met 1-3 voetstappen. Die hebben ze er dus uitgesloopt. Je levelt pokemons ook door soortgelijke pokemons te vangen. Door deze 2 feiten vind ik dat het gebruik van Pokevision dan bij het spel hoort. Je moet er nog steeds heen lopen/rijden.
Dat zul je helaas nooit tegenhouden. Zeker niet op de manier zoals het spel werkt, namelijk met een web API.

Goed, met de laatste update heeft Niantic wel flink wat aanpassingen gedaan waardoor de bots nog niet werken, maar dat zal hooguit 1-2 dagen duren. ;(
Ik ben erg benieuwd naar de emotionele toestand van die-hard gebruikers die hun favorite virtuele huisdier verloren hebben door dat... :+

En hopelijk komt de spaar-modus snel terug!
De mensen die de legendaries hebben weten te bemachtigen weten waarschijnlijk wel dat ze die nog niet horen te hebben. Dus ik denk dat het met de emotionele toestand van die trainers wel meevalt.
Dat ligt er natuurlijk een beetje aan. Het artikel geeft aan dat niet duidelijk is of deze mensen een hack/cheat/you-name-it hebben misbruikt om het beestje te bemachtigen. Met de bugs die in de game zitten en zaten, zou het me ook niets verbazen dat de Pokémon gewoon op de kaart verscheen in sommige uitzonderlijke gevallen (ook dit is niet bevestigd natuurlijk). Als dit laatste het geval is/was, dan zou ik me wel genaaid voelen door de maken, zeker als je er zure "resources" in hebt gestoken om de Pokémon te upgraden...

Het blijft een spel natuurlijk, dus alles relativeren, maar toch :)
Dat van die resources valt wel mee want als je één pokemon vangt dan valt er niet heel veel aan te upgraden. Je hebt namelijk candy nodig en dat is specifiek per pokemon (of per pokemon groep, evoluties gebruiken dezelfde candy). Je krijgt een beetje candy als je er eentje vangt, maar na een paar keer trainen is dat op en dan zul je er meer moeten vangen om verder te gaan.
Fair enough... maar gezien het een Legendary is, ga ik er vanuit dat je bij vangen ten minste wat van die snoepjes krijgt en dus wel een keer kan upgraden. Denk echter dat de hoeveelheid stardust wel aanzienlijk is voor dergelijke Pokémon, wat ik ook als resource beschouw :)

Nogmaals, blijft een game, dus relativeren :)
Volgens mij was er een bug die Pokemon na het vangen in een andere Pokemon deed veranderen. Sommige hadden blijkbaar 'mazzel'. ;)

[Reactie gewijzigd door Zeror op 22 juli 2024 16:44]

Dit heb ik ook een keer gehad...helaas van de ene in de andere nutteloze Pokemon (Venonat in een Magicarp dacht ik) en niet in een Legendary :/
https://www.twitch.tv/endersgw/v/81373999

En dit soort berichten lees en zie ik dan ook weer tevoorschijn komen.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat degene met legendary pokemon zelf gewoon legendary cheaters zullen geweest zijn die een of andere kwetsbaarheid in de api gevonden hadden.
Dus veel medelijden heb ik niet.
Anoniem: 525224 @87Dave4 augustus 2016 11:52
Denk eerder dat het aan een relatief brakke implementatie van server - client communicatie lag.
Dan werd er simpelweg ff het verkeerde nummertje teruggestuurd en in plaats van 215 (Rattata) werd het bijvoorbeeld 123 (een legendarische). Dit zal dan wel vrij zelden gebeuren in combinatie van tig andere elementen.

Pokemon Go moet ook puur als beta / early-access gezien worden in dit stadium.
Dit is even vanuit de ogen van iemand die deze game niet heeft en niet heeft gespeeld, ik dus

Ik denk niet dat de ontwikkelaars de prio's juist hebben momenteel.. hun prio is nu om in zo veel mogelijk landen uit te rollen zeggen ze terwijl ze blijkbaar niet in de gaten hebben dat de initiële hype al langer aan het afnemen is, om je spelers te behouden moeten er fundamentele nieuwe functies worden toegevoegd.. nu is het eigenlijk een beetje karig met de functionaliteiten..

In mijn ogen zouden ze een trading systeem moeten implementeren, een systeem waarmee je (al dan niet vriendschappelijk) tegen elkaar kan vechten (en dan meer dan een beetje tikken op je scherm), hiermee houden ze de hype tot stand, en blijft de game leuk voor degene die het spel al hebben. Ze hebben er namelijk niets aan als de game straks overal is uitgerold maar de landen waarin het als één van de eersten was uitgerold bijna dood zijn qua player-count. Dit waren mijn 2 cent..
Volledig met je eens.

Na ongeveer 3 weken ofzo is de nieuwigheid er wel vanaf. Na level 20 is het alleen nog maar XP farmen. Gym battles zijn nauwelijks de moeite, en je kunt elkaar niet helpen, want trading werkt nog niet.

Friendly fights kunnen ook niet, erg jammer.
Ja, ik ben nu net level 21 en de lol is er voor mij wel een beetje af.. Komt ook deels door het slechte weer van de afgelopen paar dagen.
Het is nog niet bekend hoe Niantic de legendarische Pokémon aan de game wil toevoegen.
Het begint met Micro en eindigt met Transactie. [/opverledengebaseerdsarcasme]
Zal wel richting de macrotransacties gaan ;)
Ik vermoed eerder een gesponsord event waar een 3e partij betaald om legendaries te laten verschijnen. Bijvoorbeeld Rock Werchter met Legendaries dankzij Coca Cola ofzo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.