Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: Anandtech

In Anand's vorige artikel had je misschien al hun gebruikelijke stapel benchmarks gemist, treur niet want nu hebben ze een tweede deel geschreven waar ze genoeg benchmarks in hebben zitten . In tegenstelling tot hun vorige artikel over Rambus komt dit niet over als reclame: ze zien pas hoop voor Rambus zodra DDR het niet meer haalt, iets wat waarschijnlijk nog wel enkele jaren kan duren:

There is no question to it, DDR SDRAM will be the memory technology of choice upon its introduction in both Pentium III and Athlon systems later this year. The real question is, how long will DDR SDRAM be around in the future?

Let the analysts play with the crystal balls, for you, the end user, what really matters is what will give you the best bang for your buck. Right now, that's obviously a BX platform running at 133MHz, but in the future you may find yourself lusting after a higher performing DDR solution.

[...] This is why we made it a point to mention that, in spite of the lower pin count of RDRAM, currently DDR SDRAM is the way to go because it offers all of the bandwidth benefits of RDRAM with the low latency of SDRAM that we're used to, without the price premium of RDRAM.

In the future, when the pin count of 64-bit DDR SDRAM becomes an issue and adding a second channel isn't exactly feasible, then RDRAM will perhaps be primed and ready to take over, but not until then. That was the intended aim of our first article on Rambus.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

</div><div class=b4>QDR of HDR kan helaas niet. Want DDR klokt zijn data op de neergaande en opgaande kloklijn - meer richtingen bestaan er niet.</div><div class=b1>
jeroenB: De bus van de i8x0 chipset is ook Quad pumped: 4 strings van 32 bit per kloktik. En we weten allemaal dat de i8x0 chipset echt bestaat. Dus het kan wl.

Je argument klopt niet: meer richtingen bestaan niet. Zou je zo denken, maar dat is in praktijk anders. Wat is de truuk?? De zogenaamde 'ringback edges' worden ook gebruikt voor de signaal timing.

zie hier: www.tweakers.net/ext/i.dsp/958322035.jpg
en hier: www.gamepc.com/article/show_article.asp?article=scienceofoc&page=3

In theorie kan je, als je een meer sinusvormig referentie signaal gebruikt zelfs Octo Data Rate halen:

positieve gedeelte van het referentie signaal:

0 = start golf, 1 = halverwege opgaande golf, 2 = top golf, 3 = halverwege neergaande golf,

Dan: negatieve gedeelte van het referentie signaal:

4 = start negatieve helft van de golf, 5 = halverwege neergaande golf, 6 = dal, 7 = halverwege rijzende golf.

en dan weer terug bij af, bij het beginpunt: 8 = 0
TD-er: uiteraard is pincount an sich wel belangrijk, maar de winst die een plankjesbakker daar in het Rambus verhaal uit haalt, wordt ruimschoots teniet gedaan door de hoge eisen die aan de traces gesteld worden.
Als ik het dus goed zie is de term Quad Data Rate SDRAM toch niet helemaal wat je zou denken.

De belangrijkste veranderingen tov DDR ram zijn:
- Apparte bus voor lezen en een apparte bus voor schrijven, dus er kan tegelijkertijd gelezen en geschreven worden. Zeg maar de techniek zoals dual-bus in de Matrox G400. Dus 4x bandbreedte wordt alleen gehaald als een applicatie evenveel leest aan gegevens als het wegschrijft.

- Het switchen tussen lees en schrijf acties kost geen clockcycles meer (door die dubbele bus), waardoor het busgebruik efficienter is.

Maar dus niet helemaal 4x bandbreedte zoals DDR echt 2x bandbreedte levert. Over het algemeen lezen applicaties meer dan dat er wordt geschreven. Maar doordat er een cache tussen zit zou het gebruik nog wat efficienter kunnen zijn.
sonix666: fijn om te lezen dat er nog mensen zijn die het begrijpen :)
kijk het kost wat, maar dan heb je ook wel wat .....
WHOEHAHAHAHAHAHA :)
Hmmm, dat is dan een behoorlijke tegenvaller voor Intel, die z'n nieuwe chipsets toch gebaseerd heeft op RAMBUS geheugen...
Toch lijkt het me duidelijk dat DDR SDRAM het voorlopig gaat maken, zeker als je naar de prijs kijkt. Verder is de performance niet veel verschillend, en dan is het dus simpel. Tevens denk ik dat het nog wel 1,5 a 2 jaar gaat duren voordat DDR uitgerangeerd is. De fabricanten zullen wel weer sneller willen, de consument echter niet. Nieuw geheugen betekent nieuw moederbord etc... Uit het verleden blijkt toch wel dat de frequentie daarvan ongeveer eens in de 2 jaar is. Zie EDO, zie SDRAM etc... Dus ook met DDR zal het wel zo gaan denk ik...

* DF040F TheMask
Als DDR niet meer zinvol is komt er heus wel wat nieuws, als Rambus niet binnen een jaar succesvol wordt kunnen ze het wel vergeten. Dan komt waarschijnlijk QDR ofzo, of meteen ruig HDR (Quadraple Data Rate of Hexanogwat Data Rate)
Grappig is dat het pincount argument al meerdere keren is afgeschoten...
Volgens mij is het voor PCs inderdaad niet zo boeiend die pincount. Voor consoles misschien wel.

Sinterklaas: QDR of HDR kan helaas niet. Want DDR klokt zijn data op de neergaande en opgaande kloklijn - meer richtingen bestaan er niet :)
[off topic]
Heeft er iemand nog wel eens wat over SLDRAM (Synclynk DRAM) gehoord ?? Deze zou een nog lagere 'latency' hebben, en zou dezelfde eigenschappen hebben als DDR SDRAM..
[/off topic]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True