Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

De Wi-Fi Alliance komt met Wi-Fi HaLow dat van een uitbreiding op de IEEE 802.11ah-technologie op onder andere de 900MHz-band gebruikmaakt. Daardoor is het maximale bereik groter dan bij 'normale' wifi en is er minder energie nodig om de verbinding in stand te houden.

Daarmee komt de alliantie met een type wifi dat beter geschikt moet zijn voor internet-of-thingsapplicaties en smarthome-apparaten. Wi-Fi HaLow is in feite een uitbreiding van het 802.11ah-protocol. Het is onduidelijk wanneer de eerste producten met HaLow zullen verschijnen, maar The Verge gokt op 'ergens in 2018'.

Naast de 900MHz-band kan HaLow ook in de 2,4- en 5GHz-regionen opereren. De 900MHz-band heeft als voordeel dat het in een frequentiegebied zit dat niet onder bepaalde restricties valt. Ook is het penetratievermogen van een 900MHz-signaal groter, waardoor het beter door muren en dergelijke heen kan komen, ook bij een laag energieverbruik. Hoe hoog dat energieverbruik dan precies is en hoe het protocol verder in elkaar zit, wordt niet duidelijk uit het bericht op de site van de Wi-Fi Alliance.

Er is momenteel een hoop te doen rond verbindingen over lange afstand bij een laag energieverbruik. Met het goedkoper worden van chips voor zowel zenden als ontvangen, is het aantal mogelijke toepassingen steeds groter. Andere bekende low power wide area network-technieken zijn bijvoorbeeld LoRa, NWave, OnRamp, Platanus, SigFox, Telensa, Weightless -N en -P. Sommige van die technieken hebben een maximaal theoretisch bereik tot enkele tientalen kilometers, zoals SigFox en LoRa. De technieken die het verste bereik hebben, opereren over het algemeen in de sub-gigahertz-zone bij lage tot zeer lage datadoorvoersnelheden tussen de 100-bit per seconde tot 500-kilobit per seconde. Ook maken de technieken vaak gebruik van de mogelijkheid tot het timen van contactmomenten, waardoor het energieverbruik van de apparaten nog lager wordt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Ik refereer graag naar de standaard zelf (802.11ah) en hier staat beschreven dat het om de ISM banden gaat. Via deze link: http://www.radio-electron...802-11ah-sub-ghz-wifi.php
Is te zien welke ISM band voor welke regio geldt. (De officiele speficiatie kan ik zo 123 niet vinden.

De 900 MHz band geldt in dit geval voor de US en voor europa kan men gebruik maken van frequenties 863 - 868.

Ook te lezen in: https://www.agentschaptel...ije-radiotoepassingen.pdf
In het volgende document is een overzicht te vinden van verschillende frequentie allocaties in uiteenlopende geografische regios. http://riverpublishers.co...Journal_2245-800X_115.pdf

Daar wordt voor Europa inderdaad ook expliciet de 863-868 MHz genoemd.

[Reactie gewijzigd door feico.de.boer op 6 januari 2016 14:15]

Leuk, kan het lekker interfereren met 4g / lte. Stoor me nu al genoeg aan dat de magnetron, de blutooth- en 2.4Ghz muis lekker interfereren met de 2.4Ghz Wi-Fi band..

Het schijnt dat 4g ook al interfereert met het televisiekanaal (sommige zenders zitten rond de 900hz). Met goede aansluitingen en bekabeling niet zo'n probleem, maar het zorgt wel voor problemen..
Leuk, kan het lekker interfereren met 4g / fte
Onzin, het gaat hier om gebruik van de ISM 900 band (902 MHz + 26 MHz) en dat is een ander stuk spectrum dan wat de mobiele operators gebruiken.

Of denk je dat KPN's 900 MHz frequentie (in gebruik voor 2G en 3G) ook T-Mobile's 4G stoort?

Daarbij is de huidige ISM900 al lang in gebruik voor andere zaken en onderworpen aan hele strikte regels qua vermogen en duty cycle.

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 4 januari 2016 18:28]

En zo is het. Het is ook niet omdat er 900MHz staat dat er ook geen plaats vrij is op frequentie gebied . 900Mhz is een ruim begrip http://www.analysysmason....m_assignments_Mar2013.pdf
Daar kan je mooi zien dat 900MHz niet echt juist 900MHz hoeft te zijn. Er is zeker nog wat vrij daarboven.

Persoonlijk lijkt het mij meer op een gestandardiseerd protocol specifiek voor de internet of things. Weinig hoge doorvoersnelheid vereist maar toch een relatief groot bereik met low power.
Eigenlijk krijg ik het idee dat dit een bluetooth vervanger wordt. Naar wat ik nog weet was bluetooth ook bestemd om simpele communicatie te verkrijgen tussen alledaagse spulen. Met bluetooth heb je het nadeel dat je met een point to point zit en met deze wifi norm kan je alles met elkaar verbinden.
toch gek, dat digitenne hem meteen helemaal flipt als ik een sms ontvang of gebeld word (simyo -> kpn netwerk) :+
Digitenne flipt ook als er een brommer voorbij kart of een tram door je straat dendert. Die zitten zeker ook allemaal op de 900 MHz in jouw optiek he :) ?
nee, maar het is wel toevallig dat GSM rond dezelfde frequenties als digitenne gelijk verstoringen veroorzaakt in het beeld wat dan slecht doorkomt ;)
En waar (hoeveel meter van je tuner) ligt je GSM dan op het moment dat je die storing ziet? Wie is je operator?

De hoogste kanalen van Digitenne zitten aan het eind van het 700 MHz spectrum. Zowel KPN als Tele2 en Vodafone hebben 800 MHz in gebruik voor LTE. De downlink van kanaal 20 begint bij 791 MHz, de uplink begint 832 MHz. Nou verwacht ik dat je van de downlink niet zoveel last hebt, daarvoor staat de mast van de operator over het algemeen te ver van je tuner. Echter, als je handset erg dicht bij de tuner ligt en hij onderin de 800 MHz staat te zenden dan kan ik me voorstellen dat je wat interferentie ervan kan krijgen.
we hebben het dan over een meter of 3-4 minimaal tot 6-7 meter (ja grote woonkamer :+)
Probeer maar eens een dunne of slecht geshielde coax kabel. Discovery Channel vol met ruis als resultaat, aangezien die op dezelfde frequentie zit.

http://www.4gdekking.nl/n...ring-televisie-4g-netwerk
http://www.totaaltv.nl/ni...door-4g-en-digitenne.html
Ik heb ook, na het overzetten van de zenderindeling naar die van UPC, storing gehad. Dit is opgelost toen het AoP/UMC in de meterkast werd vervangen door een modernere versie die beter is afgeschermd. Waren vooral regionale zendersmet storing. Zou door Digitenne komen.
Ook op digitaal ipv analoog?
Dit soort problemen zie je ook nog wel eens terug met analoog signaal, maar verdwijnt als sneeuw voor de zon (no pun intended :P) als je hem digitaal tuned. Je TV moet dat wel ondersteunen natuurlijk.
digitenne is ook digitaal (me dunkt?) en stoort als de nete zodra er maar een gsm in de woonkamer komt die net aan het bellen is, of sms ontvangt (of nog erger net wifi verliest)
Ja, maar dat werkt iets anders.
Digitenne kan al flink storen als er een scootertje voorbij rijdt... :')
(Heel slechte coax ook trouwens, maar dat is weer een ander verhaal.)

SMS ontvangen en/of bellen zou in principe geen problemen moeten opleveren omdat die frequenties toch een eindje uit elkaar zitten. (Afhankelijk van welk netwerk; maar alsnog zit DT voor zover ik weet heel laag in de 800 band, en zelfs in de 6 en 7)

Maarja, ALS je er eenmaal last van hebt met mobiele telefoons dan is 't wel logisch dat ie gaat trippen als Wifi signaal pleite is ja. Dan komt mobiel internet er weer door.
Maar vind 't wel apart. Heb 't nog nooit meegemaakt dat dat op elkaar stoort tenzij je de telefoon pal op de digitenne antenne drukt.
Als jouw magnetron dat doet dan zit je of heel dicht bij de magnetron, of is de magnetron niet goed afgeschermd. (dan wel lek)
Ben benieuwd hoe ze dit gaan laten samenwerken met de huidige 4G frequenties die grotendeels op 900MHz opereren. Maar daar zal vast wel over nagedacht zijn.
Ik verwacht dat ze gewoon een frequentie er net onder of boven gebruiken. Ze zeggen 900Mhz, maar waarschijnlijk zit het er iets boven of onder waardoor o.a. T-Mobile er geen last van hebben
Grotendeels? In Nederland is TMobile de enige met 4G900 momenteel, de rest zit op 800. ;)

[Reactie gewijzigd door P.K. op 4 januari 2016 17:52]

Maar hoeel signalen zal wifi ah ondersteunen op de 900mhz-band? Het is wel leuk dat het vereik veel groter is, scheelt gedoe met repeaters :) maar Ik zit niet te wachten op hetzelfde verschijnsel als we momenteel op de 2400mhz-band hebben.

[Reactie gewijzigd door ard1998 op 4 januari 2016 17:49]

802.11ah is niet gericht op prestaties. Het is een technologie die bedoeld is om de state van een device te communiceren, bijvoorbeeld de temperatuur van een temperatuursensor of de state van een infraroodsensor.

De technologie voorziet in 26 kanalen die elk een doorvoer van 100 Kbps hebben. Dat is al een hele verbetering ten opzichte van de doorvoersnelheid van Z-Wave Plus, die drie kanalen met een doorvoer van 100 Kbps ondersteunt op 868MHz. ZigBee biedt 16 kanalen van 250Kbps op 2,4GHz en slechts één kanaal van 20 Kbps op de 868MHz band (op 915MHz zijn het er tien maar daar hebben wij Europeanen niets aan). Bluetooth Low Energy heeft 40 kanalen op 2,4GHz en een maximale doorvoer van 260 Kbps. Alle standaarden ondersteunen mesh networking, bij 802.11ah via relay access points.

Als 802.11ah in de toekomst ondersteunt gaat worden door standaard wifi-chips zodat elke nieuwe telefoon, tablet en pc kan communiceren met domotica-apparatuur die op 802.11ah werkt dan is dat natuurlijk een voordeel ten opzichte van Z-Wave en ZigBee, waarvoor losse gateways nodig zijn. De kosten van de chips zullen waarschijnlijk ook lager zijn. Z-Wave is een gesloten standaard, de chips worden alleen geproduceerd door Sigma Designs (en Mitsumi in opdracht van Sigma).

Uiteindelijk zouden 802.11ah en Bluetooth wel eens als winnaars uit de bus kunnen komen vanwege de grote installed base.
Hadden ze niet beter hun plan in de vriezer kunnen zetten en gewoon een bestaande technologie ondersteunen? Nu hebben we er weer een standaard bij en op z'n best gaat dit alleen maar versplintering opleveren...
De 900 mhz is enkel beschikbaar in de US, hier is dat GSM
Een frequentieband vergelijken met een type mobiel netwerk? 8)7
900 MHz is toch echt wel licensed in Europa. Overigens bounced het ook als een gek op heuvels en is samen spelen lastig zonder gentlemens agreement. Het zal wel een potentiële kandidaat zijn voor industrial 2g maar dan moet je ook in een nieuwe netwerk stack investeren (of hopen dat een netwerk boer dat doet voor jouw). Het lijkt mij goedkoper om je clients te upgraden naar 3g/4g over dezelfde stack. Is de encoding efficiency beter dan met 2g?

[Reactie gewijzigd door analog_ op 4 januari 2016 19:09]

Nee hoor, een stukje van de 900 MHz band is gewoon vrij als onderdeel van ISM.
welk stukje dan? want het stukje dat ik ken , ergens rond de 928 - 930 mhz is ondertussen geen ISM band meer
902 MHz, 26 MHz breed.
dat is in europa wel degelijk exclusief GSM hoor
Excuses, je hebt gelijk. Regio2 only.
Misschien oftopic maar ik zou graag wifi willen met goed doordringbaar bereik en toch een redelijk hoge doorvoer snelheid.

5ghz is leuk maar een verdieping verder en de bandbreedte is gehalveerd.
Probleem is dat je een hogere frequentie nodig hebt voor betere prestaties (hogere snelheid), maar een lagere frequentie voor meer bereik..
Niet helemaal. Voor een hogere doorvoer snelheid heb je meer bandbreedte nodig (WiFi gebruikt meestal 20MHz meen ik). Dus je kan in principe op 900MHz makkelijk de huidige WiFi voorbij gaan qua snelheid en bereik. Alleen is er geen plek in het spectrum voor zulke brede kanalen op die lagere frequenties. Op de hogere 2.4, 5 en bv 60 GHz is het veel makkelijker om (legaal) zulke bandbreedtes (en dus hogere snelheden) te gebruiken ivm licentie vrije delen van het spectrum.
Edit: wat betreft een lagere (carrier) frequentie voor een groter bereik heb je wel gelijk.

[Reactie gewijzigd door guzzo op 5 januari 2016 01:05]

Bij alle media moet je een balans vinden tussen afstand, stabiliteit en snelheid. Iedereen wil wel een (draadloze) verbinding welke op lange afstand super snel werkt en ook stabiel blijft. Maar zo simpel is dat niet. ;)
Dan wordt het tijd om nieuwe magnetron te kopen. Want die hoort goed afgeschermd te zijn.

Zit je magnetron overigens niet op 2.8Ghz?
Je kan de frequentie van de magnetron op de achterkant aflezen, volgens mij standaard 2450 MHz, welke in een licentievrij bereik zit wat dezelfde reden is dat WiFi in de 2400 MHz zit. Volgens mij heb je nog wel industriele magnetrons die ergens rond de 900 MHz zitten.
hoe groot zou het berijk zijn als je dit combineerd met een biquad antenne?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True