Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Twee bedrijven uit Den Haag vertellen over het ontwikkelen van toepassingen voor het lora-netwerk. Lora is een protocol voor het 'internet-of-things'. In Nederland en BelgiŽ worden landelijk dekkende lora-netwerken aangelegd en steeds meer bedrijven werken aan toepassingen, zoals tracking.

Twee bedrijven uit Den Haag: Other Use en Dutch Coast, bedachten een toepassing om kinderen te tracken op het strand van Scheveningen door gebruik te maken van twee netwerkprotocollen, namelijk met bluetooth low energy en lora via de Nijntje-palen op het strand.

Met het snel groeiende aantal antennes voor LoRaWAN, kortweg lora, in Nederland en daarbuiten wordt het steeds interessanter om via het lora-protocol verschillende apparaten aan te sturen. LoRaWAN staat voor Long Range Wide Area Network en is een netwerkprotocol dat zo min mogelijk energie moet vragen van de apparaten die verbonden zijn met de basisstations. Een basisstation is, afhankelijk van de locatie, te bereiken over een afstand van soms meer dan vijftien kilometer. Dat is dus ideaal voor toepassingen die af en toe een klein brokje informatie naar internet moeten sturen.

Op dit moment is een lora-toegangspunt nog vrij kostbaar, rond de duizend tot 1500 euro, maar daarin komt waarschijnlijk snel verandering. In enkele Nederlandse en Belgische steden liggen al dergelijke netwerken van bijvoorbeeld The Things Network. Maar zowel KPN in Nederland als Proximus en Wireless Things in België wil spoedig landelijk dekkende lora-netwerken hebben. Landelijk dekkende netwerken zijn voor sommige toepassingen praktisch, vooral als het om tracking gaat. Er zijn slechts drie lora-zenders nodig om ladingen en dergelijke te kunnen tracken met een nauwkeurigheid van enkele tientallen meters.

Het netwerk is er, maar aan de toepassingen wordt dus ook gewerkt. We spraken erover met de Haagse bedrijven Other Use en Dutch Coast. Zij vertellen hoe hun toepassing tot stand kwam en welke ideeën en plannen er nog meer zijn. Onder andere komt aan bod waarom lora voor hun project handiger is dan het 'concurrerende' protocol Sigfox, waar je het trackingsysteem allemaal voor kunt gebruiken en hoe beginners ermee aan de slag kunnen.

00.00 - Uitleg project
07.00 - Techniek en uitvoering op strand
11.00 - Lora-netwerken in Den Haag
13.00 - Netwerkkeuze
16.00 - Privacy
18.00 - Low-power: energy harvesting
24.00 - Toekomstmuziek
25.00 - Aansturen objecten en big data
29.00 - Zelf starten met o.a. Arduino's
32.00 - Opensourceprojecten: pick&place-machine

Download mp3

Ontwikkelstudio Other Use samen met Dutch CoastOntwikkelstudio Other Use samen met Dutch CoastOntwikkelstudio Other Use samen met Dutch CoastOntwikkelstudio Other Use samen met Dutch CoastOntwikkelstudio Other Use samen met Dutch CoastOntwikkelstudio Other Use samen met Dutch Coast

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Je zou natuurlijk ook een goede ouder kunnen zijn en op je kinderen kunnen letten. Hebben mijn ouders vroeger ook gedaan
Er zijn veel goedkopere oplossingen hiervoor:
http://m.zooplus.nl/shop/...lijnen/flexi_large/264083

Voor ICT-er wellicht niet zo interessant maar zeer praktisch en failproof en tot op de centimeter nauwkeurig. Tenslotte voorkom je hiermee dat een kind te ver afdwaald.
Ik zat vroeger in een tuigje aan zo'n oranje touw met haak in het zand. Werkte prima! ..ik leef nog. ;)
Tevens voordeel als het touw goed te zien is... scheeld weer struikelende mensen.

[Reactie gewijzigd door BUR op 23 januari 2016 20:24]

Zo'n lora-zender gekoppeld aan een halsband (net als een hond), bij out-of-reach een licht schokje om binnen het aangegeven domein op het strand te blijven. Ingevoerd door mama met haar pinacolada in haar linkerhand, iPad op schoot en kleppend met haar vriendinnen over de laatste ViVa. Kinderen anno 2016. :')
Die van mij ook. En toch kreeg ik het keer op keer voor elkaar om als ze even haar hoofd verdraaide ik verdwenen was. Het is een back-up systeem geen manier om niet meer op je kind te letten.
Ja maar wees even eerlijk. Dit is net zoiets als kinderen een iPad in de handen te duwen zodat ze zichzelf bezigbkunnen houden.

Nog even en ouders hoeven hun kinderen niet eens meer te maken
Volledig offtopic:
Ik raad het ten zeerste aan kinderen bezig te laten zijn met een tablet! Wat een bron van ontwikkeling in ruimtelijkinzicht, reactievermogen en ga zo maar even verder. Natuurlijk alles met mate maar... 'zichzelf bezig houden' is wel erg makkelijk(lees kortzichtig) statement.
Ik raad mensen aan zelf met hun kinderen te spelen naar buiten te gaan en samen wat te doen. Hou toch op met tablets en weet ik veel
Het is makkelijk oordelen vanaf de zijlijn.
Ik heb zelf 3 kinderen in de leeftijden tussen 2 en 6 en ik kan je vertellen dat dat druk is (wel leuk maar ook druk).
Ik ben blij als ze even een uurtje de ipad pakken of even achter de PC gaan (waar ze overigens erg veel van kunnen leren). Naar buiten gaan is niet altijd een optie in deze tijd van het jaar.
Taakjes geven werkt ook :p
Specifieke zelfstandige tekenopdrachten oid.
Of een leuke film opzetten.

Zit zelf met het probleem als ik een tablet wil laten gebruiken er gelijk 2 anderen gaan zeuren dat ze ook willen.

Buiten spelen is leuk, maar idd niet altijd praktisch.
1500 euro duur? Voor een strand bereik van 15km!? Waardoor kinderen terug te vinden zijn.
De overhead zal vele malen hoger zijn alsin bekabeling, arbeid en overige materiaal....
Als je van een kind precies wilt weten waar die zit:
Er zijn slechts drie lora-zenders nodig om ladingen en dergelijke te kunnen tracken met een nauwkeurigheid van enkele tientallen meters.
Dus dan kom je op 4500 euro en dan heb je het over 15 km strand
Nederland heeft 353 km Noordzeekust (incl. 254 km met duinen).
Dit zou betekenen dat je 23,5x lora zenders locaties nodig bent voor de Noordzeekust.
23,5 * §4500 = §105.900. Lijkt me peanuts voor de overheid.
Als je alleen al ziet wat er in infra, defensie, vluchtelingen en andere dingen gestoken wordt.

En inderdaad, los van andere toepassingen die men er waarschijnlijk in de toekomst nog voor vindt.

[Reactie gewijzigd door -Colossalman- op 23 januari 2016 11:01]

jullie gaan er allemaal aan voorbij dat 15km het maximum in perfecte condities is.
Dan doe je het iedere 7.5 km en dan kost 212.000. Dat is nog steeds relatief niks.
Al zou je 5 km hanteren, dan zit je nog op zo'n 3 ton.
Beetje wachtgeld van een kamerlid is al bijna hoger.
Voor een landelijke overheid alsnog peanuts.
Daarnaast zal er bij een grotere deal altijd een korting bedongen worden, dus dat valt uiteindelijk wel mee. De echte kosten zitten in de arbeid, het plaatsen en ingraven van een paal en het defineren van de positie, anders heb je er nog niets aan als je de exacte positie van de grondstations niet kent.
Die Lora zenders kan je natuurlijk ook voor andere toepassingen gebruiken behalve het tracken van kinderen. 4500,- valt dan wel mee.
En een stuk of 5 prullenbakken plaatsen zit je ook al op de §5000, of duinpadje bestraten, of een golfbreker vervangen, of een beetje zand opspuiten, dus een ton en zelfs een paar ton voor dergelijk systeem is echt een verwaarloosbaar kleine investering.
Enkele tientallen meters is het verschil tussen veilig in de zee vlakbij de kust spelen en je kind wat verzuipt in een mui.
Ik lees net dat mensen met kinderen toegangsgeld moeten gaan betalen voor het strand ;)
"Nauwkeurigheid van enkele tientallen meters" Dat is toch niet voldoende om de kids op het strand te tracken. Ik laat mijn kinderen niet verder uit mijn buurt dan tientallen meters. Als het systeem evt. met meerdere stations een nauwkeurigheid van enkele (max 10) meters zou halen, dan zie ik het helemaal zitten. Wat zijn de technische beperkingen om dit te halen?
Als je kind plots verdwenen is, zal je wel blij zijn als je met die nauwkeurigheid kan zien waar het naartoe is ;)
Op een vol en druk strand of 30meter uit de kust kan je ook vrij weinig aan hebben.
Ik zie het al voor me -- ongeruste ouders die hun kind zoeken en maar op het scherm van hun telefoon staren terwijl ze hun kind anders al hadden kunnen zien.
Tuurlijk, laat kinderen alvast wennen aan het feit dat ze gevolgt worden, dan zullen ze er later ook minder problemen mee hebben. Je zou als ouder(s) maar op je kids moeten letten op het strand, ipv je lam te zuipen.

Sorry ik word een beetje gestoord van dit soort oplossingen, waar bij het normaal is dat je mensen electronisch volgd. Nu je bejaarde ouder en je kids, straks ben jij het die gevolgd wordt.

Overigens, vraag ik me serieus af wat er in de hoofden van de bedenkers / ontwikkelaars af speelt.
Extreem overdreven reactie.
Ik heb geen kinderen, maar ik kan me best indenken dat je als je naar het strand gaat niet elke seconde op je kinderen wil letten, en er op wil kunnen vertrouwen dat ze zelf weer terugkomen, anders ben je zelf aan het eind van de dag doodop. Op dit moment kan dat pas als je zeker weet dat ze zelfstandig genoeg zijn om de weg terug te vinden, en eventueel hulp te vragen indien nodig. Met zo'n bandje voor de kinderen kan jij je kinderen vrijheid geven, en zelf heb je wat meer rust, want in het geval dat je kinderen jou niet meer kunnen vinden, kan jij hen vinden, zonder het hele strand af te moeten rennen.
Maar joh, als jij je werkelijk zo druk maakt dat je gevolgd wordt, zou ik vooral nog meer op internet posten, want het internet is het meest anonieme en ontraceerbare medium ooit he ;).

[Reactie gewijzigd door timmiej93 op 23 januari 2016 17:52]

Vind mijn reactie voor mijn doen redelijk mild ;)

Maar je hebt gelijk, het is geen doen om je kinderen elke seconde in de gaten te houden. Op een gegeven moment moet je, zoals jij al zegt, ze vertrouwen.

Vertrouwen begint niet bij volg systeem te installeren bij je kind.
Net zo min, dat ik een camera in de klas wil, om elke seconde te kunnen controleren.
Maar joh, als jij je werkelijk zo druk maakt dat je gevolgd wordt, zou ik vooral nog meer op internet posten, want het internet is het meest anonieme en ontraceerbare medium ooit he ;).
Ogh, ik probeer nog in de illusie te leven, dat we in een vrij land wonen, waar iedereen zijn mening mag zeggen. En dat de politie niet om elk "social media" bericht aan je deur komt te staan.
Als je naar het strand gaat met kleine kinderen zul je er als ouder wel elke tien seconden op letten. Ze zijn namelijk zo te ver het water in en met een stevige golf kopje onder en als ze nog niet goed kunnen zwemmen loopt dat in zee fout af. Kortom, het enige goede beleid is er op een 10 - 20 meter max in de buurt zijn, zodat je meteen kunt ingrijpen. In de praktijk samen zandkastelen bouwen. Is nog leuk ook.
En ja, je komt doodop thuis aan het einde van de dag. Dat heet ouderschap.
Doodop, maar blij en voldaan, omdat je lekker de tijd hebt gehad samen met je kinderen.
De kinderen liggen al te pitten voor je thuis bent. Of slapen van binnen al.
Alleen nog een kwestie van in bed stoppen.

En als je voor je eigen ontspanning naar het strand wil, dan neem je de kinderen een keer niet mee, maar probeert ze bv. bij opa of oma onder te brengen.
wica heet wel een punt, imo. Nu nog met een bandje ofzo- over 5 jaar in de vorm van een hielprik. Permanent taggen, goedkoper, geen plastic bandjes meer etc.

Ik ben niet verbaasd als er echt mensen zijn in D'haag die dit over x-jaar voorstellen.
Doorgeslagen lui zoals die Samson en Klaver etc. onder het mom "beter voor het milieu." :')
Je weet dat een kind aan 10 seconden genoeg heeft om uit je zicht te verdwijnen. Een extra hulp middel kan nooit geen kwaad. Alleen moet je het als backup zien. En niet een middel om niet meer op je kind te hoeven letten.
Heb genoeg ervaring met kinderen (4), omdat te weten.
Maar heb als ouder ook genoeg besef, dat ik me kinderen constant in de gaten moet houden.
Maar weet ook als ICT-er hoe gevaarlijk deze dingen kunnen zijn, als je er blind op vertrouwd.

O de phone zegt dat het kind nog 20m in de buurt is, next biertje. Terwijl alleen het betreffende device nog 20m in de buurt is en je kind totaal ergens anders. Maar de phone zegt het he.

Maar aangezien ze dit voor het strand bedacht hebben, ga ik er wel vanuit dat er het device kan detecteren wanneer het kind verdrinkt.

/edit nadeel van een backup, is dat mensen er op gaan vertrouwen.

[Reactie gewijzigd door wica op 23 januari 2016 12:52]

Heb genoeg ervaring met kinderen (4), omdat te weten.
Maar heb als ouder ook genoeg besef, dat ik me kinderen constant in de gaten moet houden.
Maar weet ook als ICT-er hoe gevaarlijk deze dingen kunnen zijn, als je er blind op vertrouwd.
Dank je voor je post, het debat rond dit soort technologie wordt gedomineerd door twee groepen die lijnrecht tegenover elkaar staan: ouders en IT'ers. Beide groepen hebben weinig begrip voor elkaars standpunten en da staat een goede discussie in de weg.

Op zich is dit geen bijzondere situatie, er zijn eindeloos veel gevallen waarin de mensenrechten van kinderen botsen met de zorgplicht van ouders. Over het algemeen laten we de ouders het "winnen" omdat ze verantwoordelijk zijn voor hun kinderen, het is in het belang van het kind om die rechten te schenden. Zo is het heel normaal om kleine kinderen "af te luisteren" met een babyfoon.

Wat wel interessant is aan deze situatie is dat het een blik geeft op de tijdsgeest. Er zijn paralellen te trekken tussen hoe ouders met hun kinderen omgaan en hoe de staat met haar burgers omgaat. Een land waarin het slaan van je kinderen ondenkbaar is zal waarschijnlijk ook tegen lijfstraffen voor volwassenen zijn. Een land waarin het normaal is om je kinderen 24/7 te volgen zal het ook normaal vinden om volwassenen te volgen.

Waarin deze situatie afwijkt is ook interessant: wij (volwassenen) kiezen er allemaal voor om de hele dag met een tracker (telefoon) rond te lopen. De meeste mensen willen dat niet, het is in ieder geval niet waarom ze een telefoon hebben gekocht, maar accepteren het als noodzakelijk kwaad of als onvermijdbare prijs om deel te nemen aan onze moderne maatschappij.

Kinderen kiezen is er niet voor om met een tracker rond te lopen. De maatschappij lijkt te accepteren dat ouders hun kind dwingen om een tracker mee te nemen. Als dat acceptabel is dan is het volgen van mensen die vrijwillig met een zender rondlopen nog maar een kleine stap.


Nog een punt wat dit soort discussies moeilijk maakt is dat de leeftijd van kinderen veel verschil maakt. Een baby van 3 maanden bewaken met een babyfoon is wat anders dan de telefoon van je 17-jarige dochter afluisteren.

Nog een punt van belang is dat technologie blind is. De techniek uit dit nieuwsbericht lijkt gericht te zijn op jonge kinderen op het strand maar het werkt natuurlijk ook op anderen. Zo'n chip weet niet of hij aan een kind hangt of aan een volwassene. Het wordt nu wel heel makkelijk om iedereen die je wil te volgen door zo'n chipje in hun jas te naaien.
Op zich is dit geen bijzondere situatie, er zijn eindeloos veel gevallen waarin de mensenrechten van kinderen botsen met de zorgplicht van ouders. Over het algemeen laten we de ouders het "winnen" omdat ze verantwoordelijk zijn voor hun kinderen, het is in het belang van het kind om die rechten te schenden. Zo is het heel normaal om kleine kinderen "af te luisteren" met een babyfoon.
Nu het ouderwetse billenkoek weer herinvoeren.
KON dat maar weer eens. Dat en een draai om de oor is een simpele maar doeltreffende manier om duidelijk te maken dat het kind het gezag van de ouder moet accepteren. Iets als huishoudelijke taak als straf geven wordt weer gezien als te zwaar/ kindermisbruik. Nee. Een kwartier op de gang staan. Poeh-poeh.

Een paar jaar terug waren nog op tv spotjes te zien dat kinderen met hun ouders een soort van contract aan moeten gaan dat ze tot hun 18e niet mogen drinken. Alsof zo'n softe aanpak gaat helpen. Not. Je kind naar het ziekenhuis slaan trouwens ook niet :)
Dreigementen van ouders/grootouders/ooms/tantes met een draai om je oren was vaak al genoeg je gewoon te gedragen. Wat ben ik blij dat ik af en toe gewoon een pets kreeg, was nooit hard (enkele keer harde billenkoek, maar ik had het gewoon kei en keihard verdient :P) maar het is voornamelijk de schikreactie.

Of het tikje op de achterhoofd omdat je je in het publiek niet kan gedragen :P

Was toen allemaal erg kut en kindermishandel waardig, maar als ik zo om me heen kijk, en ik wil niet -that guy- zijn die begint... _maar_ vroeger was alles beter want de zachte aanpak werkt voor geen fucking meter bij een groot gedeelte van de jeugd
Zal best dat het niet mag.
Maar als ze te ver gaan, opzettelijk dingen kapot maken oid dan is een tik voor de billen toch verrekte effectief. Want bij opzet gaat dat in de hoek zetten echt niet meer werken (vooral niet als ze ouder worden).
Een tik betekent niet gelijk mishandelen. Je moet natuurlijk wel enig besef hebben van je eigen kracht.
Wat Batjes al zegt, gaat om de schrikreactie.
Volgens mij leggen ze in de podcast uit dat het om een heel simpel systeem gaat. Ook vertellen ze dat er dagelijks heel veel kinderen zoekraken, maar die worden gelukkig vrijwel altijd teruggevonden. Dat gaat met een tracker net even makkelijker. :-)

Maar daar is natuurlijk ook de uitdaging: hoe maak je iets dat privacy respecteert en praktisch is?

En uiteraard alle bijkomende dingen, zoals energy harvesting, etc etc
Een artikel over de veranderende tijdgeest: big mother is watching you. Vooral de laatste alinea is illustratief.

[Reactie gewijzigd door MalleEppie71 op 23 januari 2016 18:36]

Vind het eerlijk gezegd eng dat je het als ouder nodig zou vinden je kind zo te moeten volgen. Beetje enge apps. Je kan ze ook verantwoording en zelfstandigheid leren. En duidelijke afspraken maken.
Te jonge kinderen zouden niet eens een mobieltje moeten krijgen, en tegen de tijd dat ze verantwoordelijk genoeg zijn ervoor, zijn ze ook groot genoeg om zelf na te kunnen denken over wat kan en niet.
Helemaal mee eens, vooral het laatste, dat mensen op die backup gaan vertrouwen. Echter als je alle ontwikkelingen stopt omdat mensen er niet mee om kunnen gaan, staat straks elke ontwikkeling stil.

Als je als ouders alleen maar op je telefoon kijkt waar je kinderen dan faal je als ouder enorm, maar als je het als hulpmiddel kunt gebruiken naast het opletten is het een enorme prť.

Je kunt auto's volhangen met camera's, maar als mensen daardoor nog absurder gaan rijden is er geen remmen meer aan.

Ik heb zelf 2 kinderen en heb laatst nog de schrik van mijn leven gehad toen de oudste in de auto wilde stappen en er een buur rakelings langs hem reed omdat die niet tussen 2 auto's kon kijken. En dat was nog wel op het moment dat ik een meter van hem afstond en op hem lette terwijl ik de jongste in de auto aan zetten was. Ben in een reflex zťlf voor de auto gesprongen om te zorgen dat de automobilist abrupt afremde, want was hij wťl de weg opgelopen dan was het heel anders afgelopen. En dan heb ik het nog over een woonerf (!). Als mijn zoontje mij ziet bij de auto kan hij zo ineens de laatste meter in een sprint achter me aankomen met alle gevolgen van dien. Je kunt ze heel veel aan het handje houden maar daar dek je geen 100% mee.

Je wil niet weten hoe een ongeluk in een klein hoekje zit, al zit je er met je neus bovenop, 1 seconde is letterlijk genoeg om een kind uit beeld te hebben en te laten verdrinken. Dan toch liever geo-fencen en een alarm systeem als hulpmiddel beschikbaar hebben. Als het er komt zal ik er zeker gebruik van gaan maken, maar mijn ogen en oplettendheid komen altijd op de eerste plaats!

[Reactie gewijzigd door Fairy op 25 januari 2016 14:20]

Het probleem is dat alle technologie zowel voor goede and slechte doeleinden gebruikt kan worden.

De technologie wordt altijd verkocht met maar ťťn kant belicht, het gebruik met de beste bedoelingen door gebruiker zelf. Er wordt u niet verteld dat deze technologie ook door degenen waartegen u uw kinderen wilt beschermen misbruikt kan worden, waardoor het risico met deze technologie veel groter kan worden.

Ook moet u begrijpen dat de "boeven" hun gedrag aan passen aan de technologie.

En wat er verder ook niet in het prijskaartje is inbegrepen is dat u de veiligheid van uw kinderen in de handen van big brother legt, omdat deze technologie ook weer aan alle andere tracking technologieŽn gekoppeld kan en zal worden.

Er zijn dus naast de voordelen nog altijd veel nadelen die ook in overweging genomen dienen te worden.
Weet iemand op welke frequenties LoRaWAN in Nederland en BelgiŽ opereert?

Ik heb iets gevonden over 109MHz, 433 MHz, 866MHz, 915MHz, maar het is me niet duidelijk of dit alleen in de USA is?
868 in Nederland, 915 in de VS, 433 in Azie.
Dus dit is een apparaat waar verdronken kinderlijkjes in de branding opgespoord kunnen worden?

Verloren kinderen op het strand - en dan met name de paniek die zich even meester maakt van hun ouders- zijn eigenlijk een zegen. Een beter signaal aan niet oplettende ouders dat hun kind ook verdronken had kunnen zijn is er namelijk niet.

Typisch een geval van technology push waar zo nodig een high impact applicatie bij verzonnen moet worden om het te 'verkopen', maar wat er volstrakt naast zit en (commercieel) kansloos is in de praktijk.

[Reactie gewijzigd door Rukapul op 23 januari 2016 13:08]

Het grootste probleem van een nauwkeurigheid van tientallen meters is wel het volgende:
Er is een enorm verschil tussen een vermissing op jet strand en een in zee. Een last known position in zee of aan de waterlijn betekent dat opgeschaald wordt. Volgens protocol wordt dan direct kustwacht, politie, knrm ed. ingeschakeld. Waar het systeem dus onrust en paniek hoort weg te nemen zal het dit juist vergroten, omdat de onnauwkeurigheid zorgt dat vaker onnodig opgeschaald moet worden.
Je kan trouwens bij alle lifeguardposten gewoon polsbandjes halen waar je een telefoonnummer op kan schrijven. In de praktijk erg effectief bij vermissingen op t strand.
Kwestie van doorontwikkeling. Uitpijlen bestaat al erg lang en als het gecombineerd kan worden met meer dan 3 zenders is het stukken preciezer. Ook GPS ontvangers zijn tegenwoordig heel zuinig en klein en kunnen meehelpen, mocht er een situatie ontstaan dat er iets aan de hand is, dat deze GPS bijgeschakeld wordt zodat de positie nauwkeuriger is.

Ook is het technisch heel eenvoudig om een sensor te maken die kan bepalen of een kind met het hoofd boven of onder water bevind. Is een kind langer van 5 seconden onder water (kleine kinderen duiken normaliter niet langer tenzij er iets aan de hand is), meteen alarm slaan.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 25 januari 2016 14:28]

Erg handig als je als volwassene de chip in je lichaam hebt. }>
Vreemdgaan is niet mogelijk. :'(
Stiekem tijdens overwerken niet op je werk zijn, maar in de bar met je collega's biertje doen. :/
ontsnappen uit de gevangenis heeft geen zin.

Ik zie de nut van het systeem niet in.
Kind zoek?
Okť, en dan? Als ie verdrinkt op een strand, dan is het toch raar dat een ander niet ingrijpt (of niet een lampje brandt, van waarom loopt zij/hij zonder ouders rond?)
Trek je toch je alu-pak aan, incl. je alu-hoedje...? :+
Mag ik aan toevoegen: idee totaal gestolen van Pied Piper. >:)

Edit: oh en trouwens makkelijk systeem voor pedofielen zodra ze 't weten te kraken. Dat hebben ze dan weer niet gestolen. ^_^

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 23 januari 2016 10:17]

Nou ja, als dit gemeengoed wordt, dan zal het vast in de vorm van sierraden gaan (armbandje/kettinkje) bij een kind. Degene die een kind dan kwaad wil doen/wil ontvoeren o.i.d. zal m.i. ook niet echt moeite hebben met het afdoen van een armbandje of zo.

Ik zie meer in bijv. Toepassingen voor warehousing of zo. Stukje pallet tracking in je warehouse. Mits het goedkoper kan dan huidige oplossingen dan.
Dat bestaat al, RFID chips zitten dan in de pallet sticker.
Dat weet ik, vandaar ook de "goedkoper" erbij. ;)
Offtopic; ik moest meteen aan child tracker denken :+ ik zie ze al lopen op het strand!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True