Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Skylake-processors die niet over een unlocked multiplier beschikken, kunnen straks toch overgeklokt worden dankzij firmware-updates voor Skylake-moederborden. Die zijn dan in staat om de base clock van de processors aan te passen zonder dat dit direct instabiliteit oplevert.

Het nieuws blijkt uit de kloksnelheid die professionele overklokker Dhenzjhen bereikte met een Core i3-6320. Hij wist de processor op te voeren tot een uiteindelijke snelheid van 4955MHz met behulp van vloeibaar stikstof. Dat komt neer op een toename van 27 procent ten opzichte van de standaardsnelheid van 3,9GHz. De resultaten werden behaald op een Supermicro C7H170-M-moederbord met een speciaal aangepaste firmware. De overklok werd bereikt door de bclk van 100 naar 127 te verhogen.

Anandtech heeft contact gehad met meerdere moederbordfabrikanten en stelt dat ASRock, Asus en Supermicro allemaal werken aan firmware-updates voor hun moederborden om het overklokken van non-K-Skylakes mogelijk te maken. ASRock zou bijvoorbeeld mogelijk volgende week al met firmware-updates komen. De auteur maakt echter wel de kanttekening dat het momenteel niet volledig duidelijk is wat de moederbordfabrikanten doen om de base clock-overklok mogelijk te maken en of hier ook een aanpassing aan de hardware-zijde voor nodig is.

Uit tests van TechSpot blijkt ook dat de processors bij verhoogde base clock-snelheden niet buitensporig veel meer energie verbruiken; zij testten een i3-6100 die bij een overklok van 27% een toename in verbruik van 25% toonde. Dat is deels te verklaren door het feit dat de geïntegreerde gpu uitgeschakeld moet worden voordat een base clock-overklok mogelijk is.

Met ingang van Skylake is het weliswaar in theorie mogelijk om via de base clock de cpu te overklokken omdat deze kloksnelheid niet meer verbonden is aan bijvoorbeeld de pci-expressbus zoals bij voorgaande generaties van Intel-processors. Daardoor leidt een aanpassing van de base clock minder snel tot instabiliteit op die gebieden. Desalniettemin was het tot op heden niet mogelijk om de base clock met meer dan 4 á 5MHz te verhogen zonder alsnog tegen instabiliteit aan te lopen.

Normaal gesproken zijn alleen de Skylake-processors met het 'K'-achtervoegsel in staat om overgeklokt te worden. Die beschikken namelijk over een unlocked multiplier die van toepassing is op de base clock, die rond de 100MHz zit. Door de multiplier te verhogen kan de effectieve kloksnelheid van een K-Skylake-processor dus met stappen van ongeveer 100MHz verhoogd worden. De K-varianten van Skylake-processors zijn echter duurder dan de non-K-modellen en de goedkopere Skylake-series Pentium en i3 bevatten helemaal geen K-varianten. Door deze ontwikkeling wordt het dus goed mogelijk om meer prestaties te krijgen voor minder geld.

OverklokOverklokker 'Dhenzjhen' wist een i3-6320 van 3,9GHz naar 4,95GHz te tillen door de bclk op te voeren van 100 naar 127

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Daar zie je dat je dus gewoon 1 Ghz extra performance erbij krijgt, zonder rare fratsen; met luchtkoeling en 1.35v .
Verdiep je er eerst eens in. I5 6600k en 5.1 ghz op luchtkoeling t.o.v. I3-6320 op 5ghz op vloeibaar stickstof. Denk niet dat iedereen die opstelling heeft. Het is leuk om iets extra's te krijgen. Maar de echte OC gaan nog steeds voor de k
4.7Ghz is wel wat meer dan "iets". De non-k kan nu vrij dicht in de buurt van de K serie komen, meer reden om juist voor de non-k te kiezen als je niet perse het laatste grammetje Mhz eruit moet persen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 12 december 2015 11:48]

Uit het artikel.

ASRock zal de update naar eigen zeggen binnenkort vrijgeven

Dus kan het nu nog niet. Maar binnenkort wel. Tweakers heeft er misschien als "extra" bij gezet.
http://hwbot.org/submissi...core_i3_6320_7.28_points/ de 6GHz is al bijna gehaald.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 12 december 2015 19:33]

Wat betekent dit voor moederborden met de B150 chipset? In theorie zouden die na een firmware-update ook ineens in staat zijn om de processor over te klokken, correct?
Dat klopt. Het is momenteel niet duidelijk welke moederborden updates krijgen, maar de B150-chipset biedt de mogelijkheid om de bclk aan te passen, dus het zou zomaar eens kunnen.

ASrock heeft al tegen anandtech gezegd dat met veel de ASrock-moederborden een overklok van een Pentium G4400 met 20% mogelijk is op luchtkoeling. Er wordt gesproken over de Z170OC Formula, maar ASrock zegt ook dat er een bios-update voor 'een groot aantal' moederborden komt.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 11 december 2015 23:08]

Zolang de grotere hardwaresites de 1151 moederborden onder 100 euro niet reviewen, worden ze ook niet gekocht en gebruikersreviewed. In dat opzicht laten de hardwaresites eventueel deze kansen om zichzelf te profileren/positioneren liggen. Ik heb dit wel aangekaart maar voor zover ik weet nog geen antwoord op gekregen. 1151 platform ziet er budgettechnisch weldegelijk concurrerend uit indien de moederbordjes onder de 100 euro worden getest, zodat ze toegankelijker zijn of voelen voor consumenten.

[Reactie gewijzigd door govie op 11 december 2015 23:19]

Inderdaad. Triest dat ze blijkbaar enkel reviewen wat ze opgestuurd krijgen...
Toch logisch, anders moeten ze zelf die borden gaan aanschaffen..
Goed dan maak je eens een goede test met vier of vijf "budget borden".

Laat dat eens ¤500 aan appratuur kosten maximaal. Als jij de eerste bent heb je dat ws zo weer terug verdiend. Daarnaast kan je die borden daarna ook gewoon verkopen of weggeben met winacties.
Mja, beetje te ruig statement mijn inziens. Maar, we kunnen wel nadenken over wat het voor invloed heeft op het gebruik van de prijsvergelijker en de best buy guides die tweakers produceert.
Mijn inziens zal er ergens wel een optimale middenweg zijn, indien er daadwerkelijk sprake is van een waarneembare trend. Het is ook pas de eerste keer dat bij de introductie van een nieuw platvorm alleen maar de duurdere moederborden zijn getest door hardwaresites (het is een wereldwijde ontwikkeling). Over een verandering als deze moeten de hardwaresites ook weer nadenken of misschien enigzins overleggen hoe ze hiermee willen omgaan tav businessmodellen etcetc. Geef ze maar wat tijd, komt wel goed uiteindelijk, want 9 van de 10 consumenten gaat het zeerzeker vertikken om meer dan 80 of 100 euro voor een moederbord af te rekenen.

[Reactie gewijzigd door govie op 12 december 2015 18:27]

Ik durf te wedden dat minder dan 1 op de 10 mensen überhaupt weet wat een moederbord is, en van de mensen die het wel weten een heel klein percentage geïnteresseerd is in de mogelijkheid om over te clocken of firmware te upgraden. Dan kun je als reviewsite zowel vanuit zakelijk oogpunt als de belangen van je lezers je energie steken in andere dingen.
Zouden - als de B150's dit kunnen - de B150M's ook kunnen overclocken?

Ik ga binnenkort namelijk een B150M PRO-DH in combinatie met een 6400 aanschaffen.
Als overclocken dan mogelijk zou zijn, zou ik de base-clock een beetje op kunnen schroeven... Vind 2.7 ghz een beetje aan de lage kant...

[Reactie gewijzigd door ItsWillem op 11 december 2015 23:37]

In principe is die M alleen maar een marketingnaam van MSI. Er is namelijk alleen een 'normale' B150-Chipset. Dit kan je bevestigd zien worden bij de specificaties:http://tweakers.net/pricewatch/461141/msi-b150m-pro-dh/specificaties/

Overigens raad ik de I5-6500meer aan wegens de hogere clocks. De standaard frequentie is 0,5 Ghz hoger (3,2 tegenover 2,7) en is de boost snelheid 0,3 hoger (3,6 en 3,3). Tuurlijk kan je dit erbij clocken maar bij de 6500 is het al gegarandeerd werkend.
Niet zozeer een marketingnaam, maar een micro ATX moederbord ipv ATX. Vaak zijn ze iets goedkoper en verschillen de aansluitingen een beetje, maar beiden zouden over de standaard functionaliteiten moeten bezitten.

Echter moet je bij overklokken ook denken aan een goede koeler en voeding met genoeg vermogen. Je zou ipv deze extra kosten ook een wat duurdere cpu kunnen nemen, tenzij er in die prijs range niks is natuurlijk.
En vergeet de power fases niet. En koeling van vram. Kan begrijpen dat een budget b150 bord weinig valt te OC. Omdat de vrm te heet word en de power fases net aan de stroom kunnen leveren(denk aan die amd octacore's).

[Reactie gewijzigd door loki504 op 13 december 2015 14:50]

Vergeet niet dat Skylake een stuk energiezuiniger is geworden!
Die AMD's daarintegen...
Klopt. Maar zie ook genoeg borden die minder dan 8+2 fases hebben.

pricewatch: MSI B150M PRO-VD

Dit is er een van. OC ga je niet ver komen vermoed ik.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 12 december 2015 11:06]

Maar als het bord een cpu aan kan met een tdp van 95 dan moet je een cpu met een tdp van 65 toch aardig kunnen opvoeren of niet? Het MB kan het vermogen dan aan lijkt me.
Helaas is in de het verleden van de octacores al gebleken. Dat er genoeg moederborden zijn die hem ondersteunen. Maar in praktijk al snel problemen krijgen als je een non OC octacore eens flink laat werken de vram toch net iets te warm worden. En gaat throttelen. Dit kunnen fabrikanten uiteraard wel per mobo bepalen. En in hoeverre dat goed gaat komen is afwachten.
Ik neem aan dat je de VRM's bedoelt. Het VRAM zit ergens anders en is ook totaal niet van toepassing aangezien de GPU uitgeschakeld moet worden wil je dit werkend krijgen.
ja die bedoel ik.. zal het even aanpassen:P
Misschien zijn die dualcores op 1151 interessanter waar het overklokken betreft, eventueel omdat de prijs/prestatie misschien beter is.
Ik zie nog niet zoveel reden om m'n i5 - 6600 te overclocken, maar dat kan natuurlijk in de toekomst veranderen. Ik heb iig voor de i5 - 6600 gekozen ipv 6600k omdat ik toch geen overclock plannen heb en de TDP iets lager is.
Maar zo zie je maar weer dat je met een nieuwer socket 1151 beter af bent dan met het oudere socket 1150! Volgende keer , maar meenemen in de build adviezen!
Niet helemaal waar. Een i5 4670K/4690K zal jou non-K cpu uit het water blazen. Ik vermoed dat mijn eigen i5 2500K (200 euro nieuwprijs in 2011) er ook nog wel overheen gaat. Overclocken via blck is niet echt prettig want dat is weer ouderwets rommelen met instabiliteit en warme moederborden. Het prettige aan multiplier "overclocken" is dat, tot zekere hoogte, het een kwestie is van één getal veranderen en alles werkt sneller maar onveranderd stabiel.

Dat is overigens meteen een mooi voorbeeld. Tweakers die destijds een 2500 non-k hebben gekocht zullen daar nu spijt van hebben. Immers die cpu (3.2-3.7 GHz) komt anno 2015 echt wel wat tekort. Toch zonde van die 25 euro als je daardoor na 3 jaar moet upgraden ipv na 5+ jaar.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 12 december 2015 00:27]

Overclocken via blck is niet echt prettig want dat is weer ouderwets rommelen met instabiliteit en warme moederborden

Dit gaat niet echt op bij Skylake, althans bij de Z170 chipsets. De BCLK 25% overclocken is peanuts. Zelfs BCLK's van 175 Mhz (waar de default 100 Mhz is) zijn niet eens uitzonderlijk. Bij de Z170 hangt de BCLK niet meer vast aan de IO.

Dus persoonlijk baal ik er eigenlijk wel van dat ik onlangs een 6600K heb aangeschaft. Had veel goedkoper uit geweest met een i5-6400 en dan simpelweg de BCLK van 100 naar 133 en dan kom je uit op 4400 Mhz (indien CPU stabiel natuurlijk, maar aan het mobo zal het niet liggen iig).
Vroeger hing de IO ook niet aan de blck. Vanaf de Core 2 Duo was fsb overclocken eigenlijk altijd "peanuts" volgens jou definitie. In zekere zin was dat ook wel zo, zeker met een cpu als de e8400. Die ging op fsb 400 Mhz naar 3600 Mhz (x9) ipv de standaard 3.0 GHz. Echter hoefje je echt niet raar op te kijken als je pc 1x per maand vast liep.

Verder werd mijn northbridge destijds ruim 80 graden (1.20>1.45v). Je had dan ook goede (lees dure) moederborden nodig. Een euro of 250 was geen uitzondering voor een overclock bord.

Geloof me niets is prettiger dan een unlocked cpu. Sinds 2011 is mijn i5 2500k nog nooit vastgelopen. Dat kan ik van mijn E8400 die ik hier naast mij ook nog heb staan echt niet zeggen. Daar moest ik deze week nog troubleshooten toen hij op 3.8 GHz ineens 5 minuten post boot steeds vast stond... Terug naar moederbord overclocken, ik moet er niet aan denken...

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 12 december 2015 14:21]

Het is niet alsof 3 jaar oude s1150 systemen met OC totaal niet mee kunnen komen met s1151, zelfs zonder overvoltage. 1.6v over een Skylake, brrrr.
De K series hadden ooit een gesoldeerde IHS waardoor ze zowiezo veel beter te koelen waren, terwijl de non-K processoren een veel slechter geleidende thermische pasta gebruiken. Helaas blijkt nu ook dat de skylake i7-K niet meer gesoldeerd is en bovendien op een veel dunnere pcb gemonteerd is waardoor deze blijkbaar nogal eens krom trekt bij een wat zwaardere koeling. Sommige overklokkers verwijderen de heatspreader, maar met de dunnere pcb is de kans dat deze krom trekt dan nog groter.
Al met al niet echt overklokvriendelijk aangezien je makkelijk tegen temperatuurproblemen oploopt bij overklokken.
De keuze van intel om die heatspreader niet meer te solderen is niet helemaal duidelijk, meer info over het solderen hier: http://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/.
Ik had begrepen dat het had te maken met de flex van de dunnere pcb's. Hierdoor zouden microbreukjes kunnen ontstaan in de tin waardoor de koeling juist slechter wordt zoals ook in jouw link naar voren komt. Dat Intel voor locked CPUs een mindere kwaliteit pasta gebruikt is ook wel logisch, als je de CPU niet kunt overklokken heb je ook veel minder problemen met het afvoeren van de warmte en is er voldoende speling om een goedkopere pasta te gebruiken.. En bij de miljoenen CPU's welke Intel elke jaar verkoopt is die besparing aanzienlijk.

Stel dat het gaat om een besparing van 5 cent per CPU. Dan praten we al over een besparing van 50.000 euro per miljoen verkochte CPU's. Volgens dit artikel had Intel in Q3 van 2014 meer dan 100 miljoen(!) CPU's verkocht. De werknemer die besloot om een goedkopere pasta te gebruiken heeft voor Intel 5 miljoen euro bespaart in 1 kwartaal..

In 2017 zouden de eerste Skylake based Xeon processors op de markt moeten komen. Het verschil tussen de huidige E5-2630 en E5-2640 is slechts 200Mhz, maar kost wel bijna 300 euro meer. Juist daar zou een blck overclock wel interessant zijn.. Maar ik heb zo'n vermoeden dat Intel dat daar onmogelijk zal maken. Hetzij technisch, danwel doormiddel van dreigen de licentie in te trekken als het via het bios mogelijk wordt de Xeons te overklokken..
Nog even gezocht en hier een zeer gedetailleerde uitleg van de soldeerproblemen: http://iweb.tms.org/PbF/JOM-0606-67.pdf
Bij het lezen hiervan vraag ik me af of er niet een andere manier te bedenken is om de IHS rondom bijvoorbeeld met dezelfde materialen vast te maken zodat er niet zoveel kromtrekt, of juist een flexibelere rand aan de IHS zodat de koeler voor een konstante druk zorgt.
Een kleinere DIE (met ongeveer dezelfde tdp) geeft in ieder geval een hoop nieuwe problemen.
Dat kromtrekken wordt al door de fabrikanten van de koelers opgelost. Ik heb al een setje van Sythe binnen. bovendien valt dat kromtrekken best mee, dat is slechts bij een enkeling gebeurd. Ik heb best met die kast lopen sjouwen en er is niks aan de hand.
Het gaat niet alleen om kromtrekken bij transport, onder ander thermische stress op langere termijn speelt ook een rol, zie mijn link hierboven ;)
Als nu echt zou blijken dat K-CPUs onnodig worden, heeft dit, lijkt mij, wel gevolgen voor de prijs. Intel heeft redelijk veel macht als het om processors gaat. Een monopolie zou ik niet zeggen, maar ze kunnen zo de prijzen verhogen.
Wat mij betreft kun je redelijk spreken van een monopoly voor Intel op de desktop markt. Ja, AMD verkoopt ook nog wel wat, maar Intel heeft een marktaandeel van 80+ procent. Vergelijkbaar met hoe Android een 'monopoly' heeft op de mobiele markt en Microsoft op desktop OS markt..

De 6700K heeft echter met een 4Ghz klok wel een hogere frequentie dan de 6700 welke op 3.4Ghz loopt. Echter het prijs verschil is zo'n 80 euro. Echter als we kijken bij de 6600K vs 6600 is het prijs verschil slechts 2 tientjes en praten is het frequentie verschil slechts 200Mhz.

Intel zal echter niet zomaar de prijzen van de unlocked CPU's gaan verhogen. Vergeet niet dat er ook een hoop locked CPU's zullen zijn welke zeer slecht zijn te overklokken. Want wat niet in het artikel staat is hoeveel i3 CPU's Dhenzjhen heeft geprobeert en wat zijn gemiddelde overklok was. Als Gigabyte sponsored overclocker kan hij natuurlijk honderden CPU's testen en alleen het beste resultaat aan de buitenwereld tonen. Echter de K-versie is altijd wel een beetje te overklokken.

Daarbij kan Intel op deze manier AMD nog meer pijn doen. AMD processors hebben al moeite om de Intels bij te houden, maar de AMD's kon je nog overklokken waardoor ze weer een edge kregen. Als nu ook de Intel CPU's standaard zijn te overklokken is die edge weer weg.

Het zullen waarschijnlijk de moederbord fabrikanten zijn welke bepalen over je een locked CPU wel of niet kunt overklokken. Zij zullen je toch vooral willen pushen naar de Z170 (overclock) borden want daarop maken ze meer marge..
Pay heeft gelijk: het is geen monopolie, want monopolies worden bij wet vergeven door de overheid. AMD kan gewoon concurreren en dat doen ze ook. Dat ze geen groot marktaandeel hebben ligt aan de consument: die hebben liever Intel dan AMD, zelfs op de prijspunten die Intel stelt, het is simpelweg vraag en aanbod. Natuurlijk zou ik ook meer concurrentie willen zien, want dat betekent waarschijnlijk lagere prijzen en meer features. Het marketaandeel van 80+% zoals jij zegt betekent slechts dat Intel goede producten levert.

NB: Ik heb zelf de 6600 non K omdat deze leverbaar was hier in .ie in tegenstelling to de 6600K. Als er de facto geen technisch verschil gaat komen tussen de K en non-K (qua praktisch gebruik) dan zullen de prijzen zeker gaan 'veranderen'. Hangt er een beetje van af of veel meer mensen voor de non-K's gaan icm minder mensen voor de K's. De prijzen zullen zeker dichter bij elkaar gaan liggen. Het prijsverschil hier in .ie is sowieso maar 28 euro, sterker nog de 6600 (non-K) is hier met 40 euro gestegen sinds dat ik hem kocht en volgens mij is de 6600K niet gestegen. Dus het beschreven proces is al aan de gang??
want monopolies worden bij wet vergeven door de overheid.
:?

Hier ben je mij toch even kwijt hoor!
Ja er zijn monopolie's die door de overheid bij wet zijn geregeld, zoals bijvoorbeeld het geweld monopolie. Dat wil echter niet zeggen dat er geen andere "vrije markt" monopolie's kunnen bestaan!
Het is niet ondenkbaar dat AMD failliet gaat, op dat moment heeft Intel wel degelijk een monopolie, want er zijn geen andere desktop processoren verkrijgbaar. Ook dat hoeft nog geen probleem te zijn. Het probleem waar Intel zich al eerder aan schuldig heeft gemaakt is misbruik van monopolie/dominante markt positie.
Dat worden ze niet, het is niet hetzelfde. deze omweg is niet hetzelfde als een K processor met unlocked multiplier. Jammer voor de cheapskates.
Als dit allemaal dan daadwerkelijk doorgaat, wat zou er dan met de prijzen gebeuren. Gaan deze dan ook door het dak voor elke andere non-K processor, zoals deze voor de "K" processors nu ook absurd hoog zijn. Ik moet het nog zien :9
2 tientjes duurder. Echt absurd dat K zoveel duurder is.
Heb het verkeerd verwoord...

Waarom zou je dan voor een i5 6600K betalen, als je ~hetzelfde kan halen met een i5 6400.
Daar zit rustig 80-90 tussen bij de meeste webshops.

En daarbuiten is 2 tientjes voor Jantje Modaal, een dikke zak aardappelen, een bonk groenten en misschien wel een varkenshaasje. ;)
volgens mij worden de K processors op hogere clocksnelheden gebinned.
Hou er dus rekening mee dat niet iedere 6400 een hoge OC kan halen in tegen stelling tot een gegarandeerde i5 6600K op 4Ghz die eventueel nog hoger kan.

blijft een beetje appels en peren vergelijken.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 12 december 2015 13:19]

Toch wel een kleine leuke vooruitgang, wat meer performance uit je build halen en eventueel wat geld besparen zo. Persoonlijk kies is toch nog steeds voor de variant die beter overclocked dan het grotere risico dat het misschien zal lukken, zo groot is het prijsverschil nu ook niet, als je de kosten berekend die je kan uitsparen in the long run. Ik draai nog altijd met een gaming build van een core i7 930 2.8Ghz die draait op 4.2Ghz en een gtx770, draait prima zo. Kan alles spelen op maximum buiten Call of Duty Black Ops3 :9~ Beter een beetje geld sparen en een nieuwe graka erin om de 2 jaar ofzo als je toch geen multi core cpu intensive shit gaat utilisen vind ik, ook al haal je dan niet het maximum aantal frames tov de laatste nieuwe processors.
Investeren in een iets duurder moederbord is nu wel interessanter geworden misschien met deze ontwikkeling ...

[Reactie gewijzigd door Prijzenslag op 12 december 2015 08:30]

Hoezo misschien? Met het juiste moederbord + firmware is het toch een zekerheid dat je bckl kan opklokken !?
Ik denk dat de kans op success en een hogere cpu snelheid groter is als je een multiplier unlocked version hebt dan zuiver prullen met de bckl, of tenminste dat was mijn ervaring in het verleden.
De ervaring uit het verleden 1 op 1 hiermee vergelijken is natuurlijk onzin. De BCLK van het Skylake platform werkt anders, belangrijk anders; de PCIe bus blijft nml. gewoon op 100Mhz draaien, wat met het Sandy-Bridge platform onmogelijk was en juist daardoor de BCLK amper omhoog kon.

http://overclocking.guide...e-cpus-performance-tests/
De i5 6400 laat hier mooie resultaten zien, met een waterkoelings setup.

http://www.xtremesystems....24&viewfull=1#post5267424
De i3 laat hier ook fantastische cijfers zien :-)

Een nieuw era is aangebroken :9~
Ps: en nee, het komt er niet aan, het is er al !!!
Base clock: de frequentie waar je processor op draait.

Ik snap zelf alleen niet waarom je de basis frequentie nooit op bijvoorbeeld 4400 kunt zetten met een multiplier van 0. Anyone die dat mij kan uitleggen?
Zonder op de details in te gaan: een multipier van 0 is niet erg handig.

De klok wordt op een vaste waarde gezet. Dat ding moet vrij precies zijn en kost geld.
Het is makkelijker om de verschillende onderdelen met veelvouden daarvan te laten werken.
Dan is het makkelijker om dingen te koppelen.

In HWinfo zie je heel mooi dat de cpu continu schakelt, van zoveel maal de klok naar zoveel maal.

Ik denk dat de basisklok van 100MHz zo gegroeid is.
Vergeet niet dat 3GHz ontzettend snel is. Heel heel componenten kunnen daar niks mee.

Mijn two-cents......
De base clock kunnen verhogen dan kon al heel mondjesmaat met iedere non-K. Dat dat nu met een firmware update verder kan is mooi. Wat ik al wel had ondervonden is dat wanneer je ook maar van 100 opschuift naar 103 MHz USB audio al niet meer werkt en VLC bv om de 5 seconden een seconde geen audio meer laat horen. Overclokcen prima maar wel graag met behoud van alle functies en het liefste stabiel ... toch maar een K kopen denk ik dan.
Bij skylake is de koppeling tussen BLCK en de overige componenten los gelaten. De BLCK kan nu dus omhoog zonder dat de andere frequenties omhoog gaan. Daardoor kan je met Skylake wel overclocken met een non K (edit: Als deze update doorgaat en intel niet dwars gaat doen).

[Reactie gewijzigd door xman1985 op 12 december 2015 11:37]