Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties
Submitter: Ragger

Intel heeft de NUC-mini-pc's met Skylake-processors officieel aangekondigd. De fabrikant heeft vier verschillende varianten op zijn site gezet. De kleine desktops worden met de Intel Core i3-6100U en Core i5-6260U uitgerust.

De aanwezigheid van de nieuwe NUC's op Intels site werd opgemerkt door FanlessTech. De komst van de modellen is geen verrassing; begin november verschenen ze al in Nederlandse en Belgische webshops. De serie bestaat uit de NUC6i5SYK met m2-ssd en de NUC6i5SYH met een 2,5"-bay. Deze modellen zijn met een Core i5-6260U en Iris Graphics 540 uitgerust.

Daarnaast komt Intel met de NUC6i3SYK en de NUC6i3SYH, met in beide gevallen een Core i3-6100U met HD Graphics 520. Bij deze systemen is eveneens het K-model met een m2-ssd en de H-variant met een 2,5"-bay uitgerust. Ten opzichte van eerdere geruchten over de machines is nieuw dat er een volwaardige hdmi-aansluiting aanwezig is en dat er een sdxc-geheugenkaartsleuf in zit.

Verder is er een minidisplayport. Op het frontpaneel zitten een infraroodsensor, een audiopoort en twee usb 3.0-poorten. Aan de achterkant zitten nog twee usb 3.0-poorten en een gigabit-ethernetinterface. Daarnaast is er ondersteuning voor wifi-ac en bluetooth 4.0.

Intel Skylake NUCIntel Skylake NUCIntel Skylake NUC

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

We hebben besloten om alle vaste desktops door NUC's te vervangen op het werk.
Het is een gigantische plaatbesparing zowel rond de werkplek als voor de opslagplaats die je nodig hebt om deze toestellen te stockeren zolang ze nog niet geconfigureerd zijn.

Ook het afval (verpakkingskarton, folies, piepschuim) is zo goed als nihil t.o.v. een desktop.
Het vervangen van een toestel of verplaatsen is ook veel simpeler en het verbruik ligt lager.

Na enkele weken te testen hebben we geen enkel probleem ondervonden bij het gebruiken met kantoortoepassingen.

Voor ons komt er geen gewone desktop meer binnen.
Een nadeel is dan wel weer als je moederbord of processor kapot gaat, of iets anders wat vastzit. Dan kan je gelijk de hele binnenkant, oftewel de halve NUC weggooien. Mijn Core i5 NUC was onder Windows 7 en 8 erg onstabiel. Pas met Windows 10 en een firmware upgrade loopt het nu eindelijk een beetje goed. Duurt wel even voordat het bedrade netwerk pakt. De eerste seconden als je een browser opent, dan zegt ie "Geen netwerk gevonden". Even wachten en het werkt wel. Maar is toch jammer. Een Windows 10 laptop op die plek doet het wel direct. Wat zit er dan anders in de NUC? vraag ik mij dan af.
Hier net zoals AsEel geen enkel probleem 100% stabiel Windows 8.1. Wel 16GB geheugen: Ik heb nu openstaan met 2 schermen: Chrome met >30tabs, HyperV met Windows7, HyperV met Ubuntu 14.04, WinSCP, Mysql, Redis, Notepad++ (met 30files open), Spotify, SKype en nog veel meer.

24/7, 1x per week reboot (Windows start op in 15 sec).
Hmmm, 15 seconden, dat is wel lang. Als ik mijn NUC aanzet (vanuit het niets) en daarna mijn monitor, dan zie ik mijn bureaublad al staan. Ik schat dat het zo'n 2 seconden duurt. Misschien wel te snel voor mijn bedrade netwerk, haha. :)
Hier ook een NUC: gallery: GoT
Met een PCI x4 SSD, eerst Windows 8.1, daarna Windows 10. Windows start op in 1 a 2 seconde.
Geen problemen met network.

Let op met netwerkkabels, deze kunnen van slechte kwaliteit zijn: CCA
https://en.wikipedia.org/wiki/Copper-clad_aluminium_wire
Neem altijd netwerkkabels van 100% koper.
Het staat niet altijd aangegeven, dus het kan zijn dat je CCA kabels hebt.
Yep, okee. Nou, met een andere computer op die aansluiting geen problemen. Maar goed om het nog onder de aandacht te brengen ja, alleen 100% koper kabels gebruiken ja.
ik had ook enkele problemen met een oudere NUC hierin. na een firmware update en het programma startup delayer alles verholpen. de NUC bleek namelijk TE SNEL op te starten en Windows kan het niet bijbenen :)
Haha, is het heus? Dat vermoedde/hoopte ik al (zie mijn post hierboven @ 18:14)! :)
Ik beheer 15+ NUCs van verschillende generaties, en dit op verschillende locaties. Ze draaien allemaal Debian Jessie naar volle tevredenheid. Het bootproces stopt gedurende +- 1s terwijl de NIC wordt geactiveerd en een IP-adres wordt opgevraagd. Het ligt dus niet aan de NUC zou ik zo denken (tenzij je een hardware-probleem hebt)
Bij mij op het werk is precies hetzelfde besloten een jaar geleden en ook wij willen niet meer terug (specifieke werkplekken uitgezonderd). Snel, klein, uitstekend voor de meeste (office) taken en relatief goedkoop.
Er zijn gerust alternatieven beschikbaar zoals de HP elitedesk Mini desktop series die zelfde form factor leveren en toch nog meer mogelijkheid hebt om zelf onderdelen te kiezen.

op die manier kan je klein en groot of zelfs AIO (als je nog ergens sff of MT nodig hebt) van het zelfde merk en type hebben.
Ik heb er vorig jaar 1 gehad als developer station gehad. Ze zijn best krachtig uit te voeren en de graphics waren ook goed genoeg om 2x 1200x1920 (24" in portrait) aan te sturen. Visual Studio draait er ook prima op en een goede SSD en genoeg geheugen maakt meer verschil dan de iets meer CPU performance die je uit een full desktop kan halen.

Daarvoor zaten we met z'n allen te werken op een gedeelde remote server met 16 cores (32 HT) en 132GB geheugen. Ik vond de locale NUC prettiger werken dan die server via RDP.
Iemand een idee voor deze;

Een klant heeft 5x NUC met 2x 25" 4k Dell schermen per NUC.
Als de NUC in slaapstand staat heb je 50% kans dat hij volledig freezed op het moment dat je hem wil wekken.

Je krijgt dan het login scherm, maar kan wachtwoord niet meer intypen.
Of half intypen. Of hij doet helemaal niets...

Zeer bizar.. (:
@MetalG:
Ik zou beginnen met het uitwisselen van de Dell 4K schermen voor een setje simpele Full HD schermen. Als ik mij goed herinner waren er op OSX soortgelijke wake-up issues met 4K schermen van Dell.
Thanks om me in de goede richting te duwen!

Ik vond deze post na wat aangepast googlen. : )! Volgende week eens uittesten!

https://www.dell.com/supp...hk/en/hkdhs1/SLN298210/EN
om hoeveel werkplekken gaat het dan precies?

kan me voorstellen dat het met enkele tientallen nog wel gaat, maar zodra het er veel meer worden dan gaan dingen als service etc meewegen, hoe is dat bij die NUC's geregeld?
Zit er nou een Intel HD Graphics 520 of 540 in de NUC?

Want volgens Intel zelf op hun NUC website https://www-ssl.intel.com...uc/nuc-kit-nuc6i5syk.html staat er een 520, maar volgens ARK intel http://ark.intel.com/products/91160 moet er in de i5-6260U toch echt een 540 zitten ...

Verder staat op de NUC website Dual channel DDR4-1866 1.2v, maar volgens ARK intel zou DDR4-2133 moeten kunnen. Ook clockrates kloppen niet helemaal van de CPU.

Marketing team zal het wel fout hebben.

[Reactie gewijzigd door VoDkA12 op 13 november 2015 16:47]

Heb je een directe link van de website? Er zou denk ik DDR3L-1866 en/of DDR4-2133 moeten staan ipv "DDR4-1866", want DDR4-1866 is bijna nergens te koop of het bestaat niet :+
http://ark.intel.com/products/91160

Wat de HD Graphics betreft is het idd wel onduidelijk welke CPU / Graphics er nou in zit.

[Reactie gewijzigd door Ketho op 13 november 2015 17:25]

https://www-ssl.intel.com...uc/nuc-kit-nuc6i5syk.html

Scroll naar beneden. Staat toch echt bij Memory: Dual-channel DDR4 SODIMMs 1.2v, 1866mhz, 32GB maximum.

Maar je hebt gelijk, moet DDR3L-1866. Maar volgens de ARK intel kan dat alleen DDR3L-1600 zijn :P

Lekker duidelijk dankzij intel marketing team.
Ja, dat lijkt dan inderdaad niet te kloppen.

Ik bemerk nu dat de productspecs van deze NUCs op wel meer plekken niet helemaal kunnen kloppen of onduidelijk zijn, naast het feit dat soms de verkeerde Product briefs worden gelinkt :s
Het is Intel HD Graphics 540, bij de NUC6i5SYK staat het dus fout :P

Ketho in 'nieuws: Intel kondigt Skylake-NUC's officieel aan'

Overigens is de eerder genoemde productpagina nu wel gefixed dat er DDR4-1866 stond blijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Ketho op 15 november 2015 14:05]

Als ik doorklik op de i5 NUCjes zegt intel in het configuration overview dat er een HD graphics 520 inzit, niet een Iris 540 graphics. Op andere plekken zeggen ze weer wel dat er een 540 in zit...

Wat ook niet helemaal duidelijk is, maar dit keer aan de zijde van tweakers.net, is dat de versie met 2.5" bays OOK m2 ssd's slikt ;) http://www.intel.com/cont...n/nuc/nuc-comparison.html

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 13 november 2015 16:56]

De Skylake Core i5 NUCs hebben HD Graphics 540

http://www.intel.com/cont...uc/nuc-kit-nuc6i5syh.html
http://www.intel.com/cont...i5syh-nuc6i5syk-brief.pdf
http://downloadmirror.int...6i3SYB_TechProdSpec01.pdf
http://ark.intel.com/prod...r-4M-Cache-up-to-2_90-GHz

Bij de NUC6i5SYK staat het denk ik fout, want bij de NUC6i5SYH staat het weer goed.

[Reactie gewijzigd door Ketho op 15 november 2015 13:51]

Maar de grote vraag is of de M2 nu SATA-600 is of PCI-e 3.0 x4?
Het M.2 slot is Type M (SATA-600 / PCIe◊4) met ruimte tot 22x80mm SSDs.
Beide worden dus ondersteund met het M.2 slot.

https://en.wikipedia.org/wiki/M.2#Form_factors_and_keying
http://www.intel.com/cont...uc/nuc-kit-nuc6i5syh.html
http://www.intel.com/cont...i3syh-nuc6i3syk-brief.pdf

Daarnaast ondersteunen de Broadwell NUCs ook gewoon PCI-e 3.0 x4 met het M.2 slot.
Het lijkt me sterk dat ze daar weer van af zouden stappen.

http://www.intel.com/cont...uc/nuc-kit-nuc5i3ryh.html
http://nucblog.net/2015/0...yk-overview-and-hardware/
nieuws: Intel NUC-mini-pc's met Skylake-processors verschijnen in Benelux-webshops

[Reactie gewijzigd door Ketho op 13 november 2015 16:45]

Wat mij echt fantastisch lijkt: een soort laptop zonder scherm.

Ik werk op verschillende plekken waar altijd een monitor is, en volgens mij kan een laptop-achtige-pc veel compacter zijn wanneer er geen scherm nodig is. Zoiets als deze NUC dus, maar wel high-end.
Heel erg high end kan het niet zijn, het moet wel te koelen blijven en met een dikke GPU/CPU wordt dat lastig.
Het zit meestal in de richting van een mid-range systeem, het afspelen van 4K video is geen probleem en het spelen van sommige games zal ook gewoon goed gaan, maar de meest recente games gaan hem inderdaad niet worden.
Dan koop je toch een leuk laptop en haal je daar het scherm van af? Dan heb je verschillende aansluitingen voor beeldschermen e.d. Het zal er dan wellicht niet zo sexy uitzien maar het kŠn wel. (uiteraard is een nuc wel compacter :P)
Je hebt al tijden best high-end NUC's en ook hele snelle Gigabyte BRIX doosjes. Laptop-ish harde waren in een klein doosje :)
Daarom ben ik zo blij met windows tablets, als je ze aansluit op monitor/usb hub heb je een volwaardige pc die met gemak office taken af kan handelen en ook nog wel een full hd filmpje prima kan showen, maar neemt niet veel ruimte in op bureau. En hij is stukken makkelijker zonder werkplek met monitor te gebruiken dan een laptop omdat hij kleiner/lichter is en dankzij een kickstand nauwelijks werkplek opeist.

Als je die laatste werkplekloze vereiste niet hebt zie ik idd hoe deze kleine computers als de NUC of BRIX ideaal zijn.
"With 7.1 surround sound and a full-sized HDMI* port for brilliant 4K resolution, NUC6i3SYK can power home entertainment and light gaming."

Er staat echter dat al deze nieuwe NUC's slechts HDMI 1.4b hebben, en dus niet 4K op 60Hz kunnen versturen. Klopt dit?
Via HDMI lijkt dat inderdaad niet te kunnen, maar de mini-displayport aansluiting zou het wel moeten ondersteunen.
Dan is het toch een rare zin wat ze op hun site hebben staan, dat ze adverteren met een HDMI port for 4K resolution :?
4K word ook wel ondersteund, alleen niet op 60Hz over HDMI. 30Hz werkt prima, en 60Hz werkt prima over mini-DP.
Voldoende toch? Blu-ray werkt ook op 24/25 beeldjes per seconde. 4k heeft ook genoeg aan 24/25 beeldjes per seconde. Voor 3D is het weer een ander verhaal.
voor films is 30 misschien genoeg, maar 30 voor desktop gebruik is ondragelijk, zet zelf maar is je beeldscherm instellingen maar is op 30 bij je desktop
Je kunt er een losse kaart inzetten die wel HDMI 2.0 ondersteunt. ;)
Klopt, maar voor desktopgebruik kun je dan ook prima de displayport gebruiken.
Het probleem is dat er geen displayport aansluiting op mijn tv zit.
Maar wel 4K 60hz ondersteuning??
Als ze dat marketen, kan je dan in de nieewste versies zonder solderen een CEC adapter er bij zetten? In de mijne (recente i5) kan dat nog net met het nodige soldeerwerk en knip/plak werkt om 5v en usb door te lussen, maar de oudere versies hadden netjes een header waarmee dat veel makkelijker ging.

[Reactie gewijzigd door Sloerie op 13 november 2015 16:20]

Eh, is dat niet juist omgekeerd? Mijn NUC (begin generatie, DC3217IYE) had inderdaad soldeerwerk nodig (2 draadjes) om de interne PulseEight-Nuc adapter aan te sluiten. Latere modellen hebben een CustomSolutionsHeader, waardoor solderen niet meer nodig is, aldus Pulse-Eight support.
Helaas is die weer verwijderd ... De fifth gen NUC5i5RYH heeft hem niet (wel de connectorplates, niet de header)
Volgens mij wel, 1.4(a/b) ondersteund 4k op 30Hz. HDMI 2.0 ondersteund wel 4k op 60Hz
- Er is totaal geen enkele content op 4K 60hz.
- In de bioscopen draaien amper 4K films (3D /4K is niet eens mogelijk in bios ).
- Films zijn sowieso geen 60hz
Maar voor office toepassingen vind ik 60Hz veel beter dan 30. Ook voor gamen is 60Hz wel zo fijn (en ja, ik weet dat je niet de nieuwste games met alle pracht en praal kan spelen op 4K@60Hz maar genoeg games die je er wel mee op 4K kan spelen, voor mij is pracht en praal zeer zwaar ondergeschikt aan resolutie bij gamen).
- In de bioscopen draaien amper 4K films (3D /4K is niet eens mogelijk in bios ).
https://corporate.kinepol...ert-laser-ultra-kinepolis

"Laser ULTRA by Kinepolis' maakt gebruik van BARCO's nieuwste laserprojector, de enige ter wereld die in staat is om 4K-content te tonen tegen 60 beelden per seconde en om 3D-films te projecteren in 4K-resolutie bij een uitzonderlijke lichtsterkte (60.000 lumen). "

Dit was in December 2014.

Maar het is inderdaad uitzonderlijk.

Ik ga films waar ik echt heel graag naar toe wil naar deze Bioscoopzaal.
Echt het beste 3D beeld dat ik tot nog toe gezien heb (al mogen de brillen nog wel wat verbeterd worden)

Hoop niet dat er nu nog meer mensen gaan want het is daar al zo moeilijk om kaartjes voor te krijgen bij blockbusters op de dag dat hij uitkomt :D Maar voor sommige films zoals de nieuwe Star Wars (als ze die daar ook gaan projecteren) wil ik best een paar dagen wachten.

Ga bij dat soort films echt niet in een bioskoop in de buurt naar kijken waarbij het beeld en geluid er thuis veel beter uitziet omdat het hen geen bal lijkt te interesseren (-3D ervaring dan)

[Reactie gewijzigd door SB[NL] op 13 november 2015 16:49]

Sorry ik vergat Nederlandse bioscopen. En welke films komen er dan uit in 4K 60?

Er zijn redelijk wat bioscopen met 4K mogelijkheden alleen zijn er sporadisch releases van 4K. Naar het schijnt is Spectre bij JT wel in 4K. Ik moet nog gaan kijken.

De meeste mensen interesseert het schijnbaar toch weinig dat ze in de bios in feite naar Blu-Ray kwaliteit kijken.

Wat ik begreep is dat 4K/3D zoveel data is dat de servers in Nederlandse bioscopen het niet aankunnen.
En welke films komen er dan uit in 4K 60?
Naar mijn weten was de laatste Hobbit reeks in 48 geschoten, maar 60 ben ik nog niet tegengekomen nee.

Sowieso staat het bij mij op 23,976 omdat ik het filmische effect daarvan prefereer boven die oversmoothing door dingen als motionflow naar 50/60Hz
De meeste mensen interesseert het schijnbaar toch weinig dat ze in de bios in feite naar Blu-Ray kwaliteit kijken.
Ze zullen eerder gaan voor de beleving denk ik ;)
Wat ik begreep is dat 4K/3D zoveel data is dat de servers in Nederlandse bioscopen het niet aankunnen.
Best raar eigenlijk. Daarom prefereer ik al jaren Kinepolis boven welke Nederlandse Bioscoop dan ook. Een eind reizen, maar dan kan ik meer genieten van de inhoud en mij minder druk maken over de slechte weergave kwaliteiten. (Alleen moeten ze die exit bordjes wat meer dimmen)
Bij de JT bioscoop in Eindhoven heb je de Dolby Atmos zaal, die heeft ook de mogelijkheid tot 4K 60fps! En maakt gebruik van een breder kleuren spectrum waar oa de nieuwe Star Wars gebruik van zal maken.

Maakt gebruik van deze projector: Barco 6 primary Laser 3D (6P)
Bedankt voor de tip! 8) Scheelt weer een stuk reizen 8-)
Graag gedaan, ik zag dat de naam van de zaal niet goed was. Het is de; Dolby Cinema zaal. De duurste natuurlijk ;)
Door het ontbreken van betaalbare Mac Mini's met SSD zouden dit ideale hackintosh bakjes zijn, maar helaas heeft OS X nog geen ondersteuning voor Skylake.
Ik heb altijd begrepen dat er ook geen goede videokaart drivers zijn voor OS X waardoor je nooit hardware ondersteuning hebt bij grafische toepassingen. Of klopt dit niet (meer)?
Zolang je het houdt bij componenten die originele Macs ook hebben, werkt het wel. Er is hardware acceleratie voor vrijwel alle losse nVidia kaarten, en voor bepaalde Intel GPU's (=enkel degenen die ook in echte Macs zitten).

Ik heb nu een paar jaar een al wat ouder systeem met Core i3-2105 (Sandy Bridge, met HD3000 gpu) en die werkt gewoon, in dual-monitor zelfs. Maar een Core i3-2100 (met HD2000 gpu) werkt bv weer niet. Je moet je hardware zorgvuldig kiezen, maar dan werkt het redelijk probleemloos.
Aha goed om te weten. Heb zelf een Intel NUC5i7RYH met een Core i7-5557U en een Iris 6100 videochip.
El Capitan on the Broadwell NUC 5i3, 5i5, or 5i7
Grootste issue is dat WiFi niet werkt, maar als je bekabeld netwerk gebruikt boeit dat natuurlijk niet.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 november 2015 16:37]

Soort van off-topic.
Mijn oog wil ook wel wat...
Alles hier is zwart en deze zijn zilver. -snik-
:+
Daarvoor hebben we de zwarte tweaker spuitbus :)
Werkt prima.
Blanke lak eroverheen en voilŗ, een zwarte NUC

Verder leuke kastjes, maar ik zelfs zie ik liever iets dat laag is en wat breder.
Past beter in het stereo meubel.

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 13 november 2015 16:36]

Ook voledig off-topic maar ben het helemaal met je eens. _/-\o_
Wat meer vrijheid in een zelfbouw systeem geniet trouwens toch mijn voorkeur. Is ook makkelijker aan te passen aan een eventueel budget.

[Reactie gewijzigd door Gucky66 op 13 november 2015 21:57]

Als er nog eens i7 varianten komen, zou dit wel eens m'n nieuwe PC kunnen worden. Mits er 2 fatsoenlijke schermen op aangesloten kunnen worden natuurlijk.
Ik heb zelf een NUC5i7RYH en qua performance is het meer dan prima. Alleen maakt de fan relatief veel lawaai tov de i3 en i5 versies die ik ook heb. Ik heb er zelf niet zoveel problemen mee maar ik heb begrepen dat Intel zelf worstelt met het regelen van de airflow voor de i7-varianten, misschien dat het dus langer duurt voordat een skylake i7 uit komt of komt deze helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door hinse op 13 november 2015 17:35]

Open vraag: waarom een i7?
Ehm, hoe sneller, hoe meer cores, etc. hoe beter? Denk ik.

Heb nu een AMD die ongelofelijk maar waar na ruim 4,5 jaar nog net zo snel is/lijkt als de dag dat ik hem kocht, dus voorlopig hoef ik niks nieuws, maar neig bij overstappen toch weer naar Intel.
De marketing van Intel werkt erg goed. De 'angst' dat het niet genoeg is. De realiteit is waarschijnlijk dat je aan een i3 meer dan genoeg hebt zoals de meeste pc gebruikers. Scheelt je een hoop geld, herrie en energie.
Ik zie me redelijk als power user :) Mijn PC moet gewoon snel zijn.
Ha dit zou dus ook mooi zijn om de Xbox one mee te streamen naar de TV op de slaapkamer!
had ik toevallig ook net op het forum geplaatst
Xbox one streamen naar TV in andere kamer
Je kan voor dat geld ook gewoon een 2de Xbox kopen... houd je nog een hoop geld over ook.

Cloud Saving tegenwoordig dus je hoeft je geen zorgen te maken over je savegames..