Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

ASRock maakt de komst van de Z170A-X1/3.1 bekend. Het moederbord voor Skylake-processors krijgt twee usb 3.1-poorten. Een aansluiting heeft de type-c-interface, de ander een type-a-connector. Ook verschijnt er een goedkopere variant zonder usb 3.1.

ASRock Z170A-X1/3.1Het nieuwe Z170A-X1/3.1-moederbord van ASRock maakt gebruik van de volledige atx-formfactor en biedt met zijn Z170-chipset en socket 1151 plaats aan een Intel-processor van de zesde generatie. Er zijn vier ddr4-geheugensleuven beschikbaar en in de twee pcie-3.0-x16-sloten kan een crossfire-opstelling van twee AMD-videokaarten geplaatst worden. Ondersteuning voor Nvidia's sli ontbreekt. Verder zijn er drie pcie-3.0-x1-sloten aanwezig en heeft het moederbord zes sata-600-aansluitingen. Een Realtek-chip zorgt voor de geluidsweergave, met ondersteuning voor een 7.1-kanaalsopstelling.

Op de Z170A-X1/3.1 zijn twee usb 3.1-poorten aanwezig, met een maximale theoretische snelheid van 10Gbit/s. Beiden poorten bevinden zich aan de achterkant van het moederbord, het gaat om een 'omkeerbare' type-c-connector en een reguliere type-a-variant. Naast usb 3.1 biedt het moederbord dvi-d-, ethernet-, audio- en ps2-aansluitingen. Ook zijn er zes usb-3.0-poorten aanwezig op de achterzijde en zitten er nog twee usb 3.0-headers op het moederbord.

ASRock Europa laat weten dat de Z170A-X1/3.1 in de loop van december verwacht wordt en dat het moederbord in de Verenigde Staten een winkelprijs krijgt van 115 tot 120 dollar. Er verschijnt ook een variant zonder usb 3.1, met modelnummer Z170A-X1. Dit bord gaat naar verwachting voor 100 tot 110 dollar over de toonbank. De dollarprijzen zijn exclusief sales tax. Euroadviesprijzen zijn nog niet bekend.

ASRock Z170A-X1/3.1

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

USB3.1 met een gewone n een type c-connector en dan ook nog zes USB3.0 aansluitingen met de gewone connectoren.
Dit wordt zo langzamerhand voor de consument een zootje want er bestaan ook nog USB3.0 type c-connectoren.

Ze hadden moeten kiezen voor USB3.1 met slechts n smaak: een type c en dat dan USB4 noemen voor de duidelijkheid.
Valt wel mee als je het onderscheid tussen form factor en snelheid kent.

Je hebt 3 form factors:
• type A wat iedereen kent
• type B wat je bv vaak nog in een printer moet steken
• type C welke je omgekeerd kan insteken

Je hebt verschillende snelheden:
• usb 2.0 (ook nog 1.1 enzo, maar dat is niet meer relevant)
• usb 3.0 = 5 Gbps
• usb 3.1 = 10 Gbps

Dan heb je wel nog de extra onduidelijkheden die ze geintroduceerd hebben, namelijk dat usb 3.0 nu ook 3.1 gen 1 genoemd mag worden. MSI maakt daar alleszins al gebruik van.
usb 3.1 gen 1 = usb 3.0 = 5 Gbps
usb 3.1 gen 2 = usb 3.1 = 10 Gbps

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 7 december 2015 17:17]

Ja, maar dat is nu toch juist het hele punt? Ik als 'techie' moet vaak al nadenken waar we het nu exact over hebben. En dan hebben we natuurlijk ook de nog de mini/micro aansluitingen.
Zie er nu al tegenop dat ik dit allemaal aan mijn schoonmoeder mag gaan uitleggen als ze een nieuwe laptop wil ;-)
hoezo zou je haar dat uitleggen dan? Je kiest gewoon een laptop die n werkt met haar huidige peripherals n waarvan jij weet dat hij future-proof is (of iig genoeg voor haar behoeften) en klaar is kees. :+

"usb 3.1 gen 1 = usb 3.0 = 5 Gbps
usb 3.1 gen 2 = usb 3.1 = 10 Gbps "

Dat is echt de meest nutteloze marketing rotzooi die ik ooit heb gelezen.

Holy shit 'usb 3.1 gen 1' om usb 3.0 te benoemen? wat een fokking lijpe wereld leven we hier toch in joh serieus. Windows 8 noemen we toch ook niet windows 8.1 gen 1? Kan iemand mij vertellen (buiten marketing bullshit) waar dit op slaat?...

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 8 december 2015 01:48]

Kan iemand mij vertellen (buiten marketing bullshit) waar dit op slaat?...
Bij gebrek aan antwoorden op jouw vraag, lijkt het dus alleen maar om marketing bullshit te gaan ;)
Aangezien ik bijna alle moederborden aanmeld in de pricewatch, had ik daar eens naar gevraagd bij tweakers zelf (ze hadden dit namelijk toegevoegd bij de mogelijkheden).

"Nope, USB 3.1 heeft 2 snelheden, Gen1 @ 5Gb/s en Gen2 @ 10Gb/s. USB 3.0 kent alleen de 5Gb/s snelheid, zonder generatie-aanduiding. Er is technisch een verschil tussen USB 3.1 en USB 3.0, wat exact durf ik niet te zeggen. Ik weet dit vrijwel zeker, nadat ik gesproken heb met Jelle en Willem (redacteuren hardware), die weer gesproken hebben met een hoge pief bij USB IF. En daaruit is gekomen wat ik net vertelde. Er zijn artikelen op internet die weer wat anders zeggen, maar aangezien die meneer van USB IF het zo heeft gezegd, heb ik dat overgenomen."

met andere woorden, alsnog marketing bullshit ;)
"because 'de hoge piet bij IF' said so"

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 8 december 2015 11:22]

Dit is het nu precies (buiten het feit dat je schoonmoeders iets moet adviseren dat vooral onderhoudsvrij is..)
Nieuwe makkelijke stekker + grotere snelheid = nieuw USB-nummer. Kom op zeg marketingmensen, zo moeilijk was dat toch niet?
Haha, bedankt voor de tips mensen :Y)
Geen M.2 of U.2 ? liever dat dan usb c, zijn er eigenlijk al spullen voor die je erop kan aansluiten ? behalve een paar mediocre usb sticks.
Veel motherboards hebben de M.2. aansluiting op de achterkant zitten. Doorgaans zijn dat wel de itx bordjes maar wellicht hebben ze dat hier ook gedaan.

Ik kan me niet voorstellen waarom ze moedwillig een M.2. aansluiting zouden weglaten.
Omdat er dan een versie met M.2. kan komen voor 20 euro extra:)
Jep, die mis ik ook. Dan kan je beter 20 30 euro meer neerleggen voor een ander Z170 moederbord. M.2/U2 is juist datgene wat je naar mijn idee verlangt van een 1151 moederbord. En inderdaad USB 3.1 is leuk, maar in de praktijk komen we het nu nog te weinig tegen.
Hangt ervan af, ik heb nog twee sata SSD's in mijn huidige systeem (1 van 256GB en 1 van 960GB) en zou mijn cpu en mobo wel eens willen upgraden, tegen dat ik mijn SSD's zal upgraden zit ik wss toch al op een nieuw moederbord
Tsja, het is maar net wat je nu hebt en waar je naartoe wilt.. Ik vind het ook raar dat ze geen M.2/U2 hebben toegevoegd. Als je nu een MB koopt wil je toch dat ie een poosje mee kan, dus de laatste technologie en standaarden moet er dan toch wel op zitten vind ik.
Maargoed, als sata600 snel genoeg is, heb je aan dit MB wellicht wel genoeg.
Nope, geen M.2 zo te zien nee. Beetje vreemd m.i., als je dan toch een nieuwe moederplank koopt, dan liever eentje die ook retehard kan gaan met een SSD.

Voor de mensen die vermoeden dat er wel ergens een op zit: nee die zit er echt niet op, kijk maar naar de specs.

[Reactie gewijzigd door atlaste op 7 december 2015 19:31]

Ik vind het uitrusten van een atx mobo met m2 gewoon niet logisch, als het mobo groot is dan is wordt de case dat ook, er lijken mij voldoende opties voorhanden te zijn om snelle opslag bij atx te verwezenlijken (pci bijvoorbeeld). Die m2 aansluitingen worden verheerlijkt, maar is mijn inziens voornamelijk interessant in sff systemen maar zelfs in sff cases zijn vaak minimaal al 3 bays aanwezig.
Kunnen we die PS2 aansluitingen nu echt nog niet laten vallen?? :)
Zijn dat niet die aansluitingen die geen last van N-key rollover hebben?
Een USB toetsenbord kan ook prima NKRO hebben hoor :) maar je hebt wel gelijk.
Ik heb begrepen dat het technisch gezien een stuk simpeler is via de PS2 poort en dat je via USB allerlei zaken moet gaan rommelen om het voor elkaar te krijgen als fabrikant.
Daar heb je wel gelijk in.
Als ik het me goed herinner gebruiken de meeste USB NKRO toetsenborden een bepaalde controller die de input verdeelt over meerdere 'virtuele' devices. (lees: USB device)

Je merkt er niks van, maar het is inderdaad geen 'true' NKRO zoals dat bij PS2 wel het geval is.

PS2 zal nog wel een paar jaar meegaan.

[Reactie gewijzigd door Zexion op 7 december 2015 19:06]

Heb het toevallig net opgezocht en interwebz zegt hetzelfde wat jij zegt: Virtual devices. PS2 heeft nog een voordeel, namelijk dat het een push-protocol heeft. Bij een key-press wordt de CPU geinformeerd over de key-event (HE! Hij drukt een toets in!) terwijl USB met "polling" werkt (is er een toets ingedrukt? NEE. is er een toets ingedrukt? NEE. is er een toets ingedrukt? NEE. is er een toets ingedrukt? NEE. is er een toets ingedrukt? NEE. is er een toets ingedrukt? NEE. enz :P )

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 december 2015 19:10]

PS2 pusht met 9.6kbit - USB pollt met 1khz over 12mbit. Je USB heeft z'n volledige keypress / release binnen in de tijd dat PS2 nauwelijks een hele byte over de lijn heeft.
Maar keyboard input is toch vrijwel geen data? Zou wel interessant zijn om te berekenen of PS/2 een real-world voordeel of nadeel heeft. Ik weet verder ook niet bij wat voor games de USB polling rate echt een verschil maakt voor keyboard input. Bij mouse input merk ik wel dat 500 of 1000 Hz wat directer en soepeler aanvoelt.

Ik dacht ook dat de USB polling rate standaard nog steeds 125 Hz was. Sommige apparaten doen het ook op 250/500 of 1000 Hz.
PS2 gebruikt 1 of 2 bytes voor een press of een release van een gemiddelde key (scrolllock / sysrq / pause en misschien een paar andere uitzonderingen zijn 3 per, maar geen die je gebruikt om te gamen). Dat is dus 2-4 bytes voor een press + release - en op 9k6 met overhead is dat zo'n 4ms om een key press/release door te sturen. Je zou dus niet meer dan 250 cps kunnen halen - maargoed, dat is wel OK aangezien niemand zo snel kan typen.

Op USB krijgt je keyboard een request voor keys pressed (USB interrupt polling), en hoe vaak dat gebeurt wordt in feite door je OS bepaald. Hij kan het elke USB cycle vragen, en dan krijg je 1000 requests per second, a 64 bytes each (max over interrupt) is 512000 bits aan datagebruik, op 12 mbits totaal, dus zo'n 4% belasting van de bus mits hij inderdaad zoveel ruimte inneemt. Dan kun je elke cycle 10 andere keys pressen (6 gewone en 4 modifiers), waarbij elke press/release doorkomt. Dat zou dus in theorie zo'n 6000 aanslagen mer seconde kunnen halen - afgezien van natuurkunde, natuurlijk, waarmee geen mens dat voor elkaar krijgt. In theorie is USB dus sneller qua reactie, en qua overdracht.

Verschil zit er in dat je in USB per cycle *alle* pressed keys moet overdragen, en dat de rest impliciet een "release" heeft gehad. De hangende keys is hiermee opgelost (waar je computer een key release heeft gemist en je game denkt dat je je pijltje naar links ingeduwd houdt), maar het betekent ook dat je max 6 keys tegelijk kunt indrukken en doorgeven. Bij PS2 is er geen theoretische limiet, maar de meeste PS2 keyboard gebruiken geen 108 input kanalen, maar een matrix-vorm om te bepalen op welke toetsen je gedrukt hebt. Dat maakt 't een heel stuk goedkoper, maar je kunt soms bij 2 toetsen ingedrukt al niet meer bepalen wat er ingedrukt is, wat bij games een probleem kan zijn. Stel je voor dat je keyboard maker het onmogelijk maakt om W en A tegelijk in te drukken - dan kun je praktisch niet meer gamen.

Daarvoor bestaan dan weer termen zoals NKRO, wat zoveel betekent als "je zult dit niet met dit toetsenbord ervaren", en dat is weer marketing voor "we doen 't wel, maar minder dan anderen en je zou er geen last van moeten hebben". Via USB kun je per endpoint echter max 6 keys hebben, dus kun je een keyboard maken dat doet alsof hij X keyboards is, en dan X * 6 keys tegelijk ingedrukt hebben (en X*4 modifiers ,maar je hebt er maar 7 of zo dus dat is niet heel zinvol meer). Je computer negeert normaliter van welk keyboard iets af komt, dus ziet die gewoon dat je 10 toetsen indrukt. Je zou ook gewoon een extra keyboard er aan kunnen hangen voor je vriend - werkt net zo goed.
Bedankt voor de uitleg!
Klopt zeker.

Toch wel grappig om te zien dat PS2 een echte, rechstreekse 1:1 input/output is terwijl er aan USB toch wel behoorlijk wat restricties zitten.

Ik weet nog wel dat ik vroeger race spelletjes aan het doen was, en dan 'shift' inhouden voor turbo ofzo.. en dan niet naar rechts kunnen sturen door key rollover. En ik maar niet begrijpen waarom ik niet kon sturen 8)7

Onbewust was ik toch wel blij dat het toenmalig USB toetsenbord werd vervangen met een PS2 toetsenbord uit een stoffige ouwe doos.

[Reactie gewijzigd door Zexion op 7 december 2015 19:15]

Merk niet veel van dat mijn mechanische keybord vertraging heeft met usb
Nee, waarom!? ps2 werkt prima...bijna geen storingen ed....waarom schrappen!?
Op den duur zal die ook wel weg gaan

Het zelfde is met de printer-poort is ook weg
Die printer aansluiting (type B ) is ook de standaard voor USB audio.
DAC's en versterkers met USB DAC functie hebben dit.

Persoonlijk vind ik het ook een zooitje opzettelijk erger is gemaakt met de USB3.1 gen 1 en 2 benaming. Daar is echt geen enkele onderbouwing voor te vinden om dit onderscheid als 3.0 en 3.1 te houden.
Enige wat ik kan verzinnen is een domme marketing reden waardoor apparatuur minder snel verouderd moet lijken, al lijkt mij dat juist eerder een voordeel om weer meer te kunnen verkopen. Bang dat oude voorraad niet meer zou verkopen ofzo?

Edit op onderstaande: Ok, verkeerd begrepen aangezien het verder over USB ging.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 8 december 2015 00:56]

Ik bedoel de printerpoort PARALLELLE poort

echt die oudje
De printer poort is niet weg, net als de seriele poort. Bij veel moederborden zit de header er tegenwoordig niet meer op gesoldeerd, maar hij is nog wel degelijk beschikbaar. Hetzelfde met de good-old seriele verbinding, al heb ik nu toevallig weer een moederbord waar 1 header op zit (geen backplate met serieel bijgeleverd overigens)

Om het zelf ook te zien, even naar je device manager, ik heb nog een COM1 en een LPT1 staan :-)
De connector is erg irritant. Mensen zeuren over USB maar PS/2 is net als DIN rond en je kunt hem er dus eigenlijk vrijwel niet blind achterin je pc steken.
Nee n-key rollover heeft dit (in de meeste gevallen) nodig.
Over de noodzaak van n-key rollover boven de 7-key versie die je vaker via usb ziet kun je natuurlijk lang discussieren ;)

OT mooie bordjes, niet heel bijzonder maar toch leuk. Jammer dat 3.1 nog niet een front aansluiting heeft, daarvoor is juist die omkeerbare poort leuk!
Die zullen waarschijnlijk nog niet vlug verdwijnen. Door de manier dat ps2 werkt tegenover usb heeft ps2 voor sommige gamers de voorkeur tegenover usb. En ook voor diagnostische doeleinden is het altijd handig.
Ja en doe die USB-A dan ook maar meteen grotendeels weg.

Ik tel er op het plaatje 8, dus ik zou zeggen 6x USB-C en 2x USB-A.
Ik heb nog altijd een PS2 keyboard, werkt nog perfect
Alleen de prijs is erg goed, verder is USB 3.1 niet spannend. Heeft bijna elk moederbord van de Z170 Chipset series.

In euros zal het wel rond de 140 zijn.

Ben zelf blij met de:
pricewatch: ASRock Z170 Extreme4
En nog meer opties ook, dus ik sta hier niet van te kijken als Skylake fan :)

[Reactie gewijzigd door Tombastic op 7 december 2015 15:53]

Ik kreeg afgelopen week te horen van SiComputers dat de Extreme 4 EOL is, in elk geval in Nederland.
Erg jammer want die had ik in eerste instantie ook gekozen als basis voor m'n 6600K.
Ik heb nu een Gigabyte Z170x-UD3 gekozen als vervanger, werkt ook top.. wel iets duurder.
Jeetje, de eerste z170 borden zijn n al EOL?
EOL, absoluut niet.... alleen de de Gen3 van de 1155...
Skylake is de 1151, deze is een paar maandjes geleden uitgebracht (september)

Si Computers 8)7 Zegt al genoeg. (Jammer van de verkeerde informatie)
Maar die Gigabyte is ook netjes!

[Reactie gewijzigd door Tombastic op 7 december 2015 19:24]

Eens. Heb zelf een Gigabyte z97 bordje. Heerlijke UEFI ook!
Ik ook werkt prima die USB 3.0 maar de prijzen van Tweakers zijn soms niet helemaal actueel het ik veel last van met mijn build
Ik tel 118 moederborden met USB 3.1 (http://tweakers.net/categ...JKFhaGZko6Shbm5gVJsbW0tAA), wat is hier de nieuwswaarde?

Er gaan nog honderden nieuwe socket 1151 moederborden verschijnen, krijgen die ook allemaal een nieuwsbericht?
De lage prijs? Geen idee :P

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 december 2015 19:11]

Dat ASRock ook iets heeft om te laten zien.

/offtopic
Helaas is mijn mening niet relevant want ik heb een behoorlijk vooroordeel tegen ASRock nadat ze mij probeerde te vertellen dat mijn toetsenbord niet ondersteunt werd door hun bios(uefi) omdat logitech de toetsenbord firmware niet goed had gemaakt.

Toch wel grappig dat toen op een gegeven moment de bios werd aangepast dat mn toetsenbord het deed tijdens startup.