Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties
Submitter: t!n0

MSI introduceert twee moederborden in de B150M-lijn, de B150M Mortar Arctic en de B150M Bazooka Plus. De nieuwe m-atx-borden vallen onder de Arsenal-serie van moederborden gericht op moba-gamers.

Behalve de kleur van de pcb, de Mortar Arctic is wit en de Bazooka Plus zwart, zijn er enkele kleine verschillen te vinden tussen de micro-atx-borden. Die zitten onder andere tussen het aantal pci-e-x16-slots, namelijk twee voor de Arctic en een voor de Bazooka. Laatstgenoemde heeft twee pci-e-x1-slots, terwijl de Arctic er één heeft.

Verder is het mogelijk vier usb 2.0-poorten aan de voorzijde aan te sluiten bij de Bazooka en slechts twee bij Arctic, maar die laatste heeft dan weer wel zes audio-aansluitingen aan de achterzijde tegen drie voor de Bazooka.

De borden komen verder erg overeen. Beiden hebben een Intel B150-chipset en kunnen maximaal een Intel i7 Skylakeprocessor aan, hebben de borden led-verlichting aan boord en ruimte voor één ssd in een m2-slot met ondersteuning voor nvme. Verder zijn er zes sata-3-aansluitingen. Aan ram kunnen ze allebei maximaal 64GB verwerken, beschikken ze over een gigabit-lan-aansluiting en zes usb 3.1-aansluitingen, waarvan één type-c.

Prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen vermoedelijk iets boven die van de MSI B150M Bazooka en Mortar liggen.

MSI B150M Mortar ArcticMSI B150M Mortar ArcticMSI B150M Mortar ArcticMSI B150M Bazooka PlusMSI B150M Bazooka PlusMSI B150M Bazooka Plus

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Gericht op moba-gamers, betekent dat dat ze bedoeld zijn voor budget game-PC's? Ik zie het tegenwoordig vaak voorbij komen, maar wat definieert een moba-gamer qua hardware?

Ik vind juist dat ze met hun uiterlijk meer shooter lijken dan moba.
Goedekope en vaak kleine game-pc's gok ik inderdaad, makkelijk mee te nemen ergens anders naar toe voor een LAN-event e.d., verder een kleine featureset t.o.v. de meeste reguliere moederborden, al krijg je dat vrij snel met m-atx
Mwa, kijk eens naar de featureset van een asus Maximus Impact VIII Mini-itx bordje :). Dat is alles behalve karig.

De beperkte featureset heeft hier te maken met de gekozen chipset en de plaatsing in het segment. Features drijven de prijs op van een bord, ongeacht de grootte.

[Reactie gewijzigd door Epsilon op 24 juni 2016 15:56]

Dat klopt, vandaar dat ik ook het stukje "Goedkoop" er bij heb gezet :9
(Asus Maximus bordjes zijn überhaupt overkill van prijs)
Goede omschrijving. Budget speelt ook zeker een rol. Er kan nog toegevoegd worden; binnen dit budget passende verbeteringen aan de audio en netwerk oplossingen met voordelen voor gamers. De modellen uit het bericht hebben een M.2 aansluiting voor snelle PCI-e Gen3 x4 of SATA SSD's gekregen en USB Type-C, beide behoorlijk uitzonderlijk in deze prijsklasse.

[Reactie gewijzigd door t!n0 op 24 juni 2016 15:37]

Het lijkt alsof "Gericht op MOBA-Gamers" het nieuwe "Gericht op Budget-Gamers" is geworden. De populaire MOBAs ( League of Legends, DOTA2, etc.) hebben niet uitzonderlijk hoge systeemvereisten. Ik denk persoonlijk dat ze de oude "Budget" monniker er uit aan het werken zijn omdat het als een negatief iets kan worden gezien.

[Reactie gewijzigd door OdieHerpaderp op 24 juni 2016 15:39]

Sowieso een rare omschrijving. Het moederbord heeft over het algemeen weinig invloed op de prestaties in een game t.o.v. een grafische kaart, CPU of geheugen. Of dat nou League of Legends of Doom is. Ben ook van mening dat systeembouwers toch sneller naar specificaties kijken dan dat ze echt gevoelig zijn voor marketingtermen.

Vind het overigens wel een mooi moederbord om te zien.
Tja en als je dan naar de specs kijkt van chipset van Intel, snap ik eigenlijk niet dat ze voor de B150 kiezen. Die hebben immers maar max 8x PCI-Ex 3.0...
Nu snap ik dat het geen Z170 hoeft te zijn, maar een H170 zou hier beter passen?

Voor veel GPU's is 8x overigens nog wel in orde, maar ik blijf het interessant vinden dat Intel in 2016 (B150 = jan 16 toch? Niet een van de chipsets uit Aug 15?) nog hiermee op de markt komt, of anders dat het een chipset is die je buiten zakelijke borden tegen komt.

De H170 is overigens veelal duurder / even duur al Z170 oplossingen van dezelfde fabrikant. Daar blijf ik me ook over verbazen, had em dan niet gemaakt. Ik verwacht dat Intel een zelfde prijs aanhoud als met de K en non-K CPU's, zo'n klein prijsverschil eraan geven dat je toch maar de K versie neemt. (Tenzij je OEM bent en honderden van die system wilt pushen)

http://ark.intel.com/products/90592/Intel-GL82B150-PCH
Paragon is ook een MOBA en daar heb je toch al een deftige PC voor nodig.
Als je kijkt naar de recommended hardware voor LoL is zelfs deze kaart overkill.
Paragon is dan ook wel een uitzondering, en de 3d action MOBAs ( ie. SMITE) worden vaak langs gekeken als t om de MOBA monniker gaat.
Volgens mij simpelweg omdat moba's nu populair zijn en de fabrikanten daar op inspringen. Zou niet weten waarom de MOBAgamer een ander moederbord nodig heeft dan een RTS speler. En dan ga ik het nog niet eens hebben over hoe algemeen de term MOBA is in de letterlijke vertaling :)
Kan iemand mij vertellen wat het nut is van die PCIe x1 die dwars staat net achter de IO poorten? Is dat voor een of andere obscure kaart die alleen daar past? Of voor hele kleine PCIe SSD kaarten?
Dit is veelal bedoeld voor WLAN (WiFi) modules.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41ZT%2BSDhJQL.jpg

*edit*: antwoord iets uitgebreid

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 24 juni 2016 15:33]

Gewoon een extra slotje denk ik, maar wel apart ja.
Volgens mij is dat voor PCI SSD (M.2). Heb dit op mijn ASUS ook, maar iets lager.
Jup, "Obscure kaartjes" zoals kleine SSD's voor dingen als het geflopte rapidboost of readyboost van MS. Maar in de praktijk zal je er vooral Wifi kaartjes in zien zitten.

Geloof dat er ook geluidskaarten en andere vooral op laptop gerichte oplossingen beschikbaar zijn voor de korte 1x M.2 poorten.
Ik snap nog niet echt waarom deze moederborden gericht zouden zijn op moba gamers?
Die zitten onder andere tussen het aantal pci-e-16-lanes
Dit is incorrect. PCI-e lanes bevinden zich op de CPU. Meer PCI-e lanes = meer bandbreedte voor PCI-e kaarten.
Neem als voorbeeld een 6600k. Die heeft 16 PCI-e lanes. Als je met die CPU een GPU combineert (en die in een fysiek 16x slot doet) krijg je de PCI-e 16x bandwith. Als je nog een graka erbij prikt krijgen die allebei dus 8x bandbreedte. Dat maakt in de praktijk niks uit omdat er (voor zover ik weet) geen kaarten zijn die meer bandbreedte nodig hebben dan 8x of hoger.
Neem dan een 6950x, die heeft 40 PCI-e lanes. Combineer dat met een compatible moederbord en je kan er met gemak 3 kaarten insteken waarvan er 2 op 16x snelheid draaien en de 3e op 8x (16 x 2 + 8 = 40)

Ik ga er dus van uit dat in het artikel met 'lanes' 'slots' bedoelt wordt.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door MeneerBrons op 24 juni 2016 15:54]

Technisch gesproken kunnen de instructies ook in de chipset zitten (vooral bij de borden voor de enthousiastelingen) aanpassing, n.a.v. onderstaande of enkel in de chipset;

voorbeeld;

http://techreport.com/r.x...-diagram_pcie_routing.gif

Maar de instructie zit zeker in ieder geval in de CPU.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 24 juni 2016 23:09]

Nope bij de fx-8350 zitten ze alleen op de chip en niet op de CPU. Dus zitten niet altijd op de CPU.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 24 juni 2016 22:59]

Je bedoelt de fx-8350? En zo ja, daar zitten pci-e 2.0 lanes in?

pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition
Ja de CPU kan daar mee om gaan. Maar op de The Northbridge chip zitten je pci-e lanes.
http://www.guru3d.com/art...0-processor-review,4.html


En daar zit alleen 2.0 op ja.

Dus ze gaan van je GPU naar de northbridge chipset. en dan naar je CPU om de boel te verwerken. Bij Intel gaat het van je GPU direct naar je CPU(waarbij de zxx chipset ook x4 op de chip zitten voor andere kaarten).

[Reactie gewijzigd door loki504 op 24 juni 2016 23:07]

ach so..dat wist ik niet. Thnx!

Mijn comment aangepast.

----

N.a.v. van je toevoeging; Dat doet AMD inderdaad anders. Ik zit al jaren niet meer op AMD. Dus (nogmaals) thnx voor je aanvulling.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 24 juni 2016 23:11]

Geen probleem. Kwam er ook pas enkele maanden geleden achter.
Hoe kom je hier nu weer bij? PCI-E is nu juist de verbinding tussen componenten, je kunt het zelfs fysiek op je moederbord beschadigen als je de cpu te hard op het socket aandrukt en het bord gaat buigen (heeft met name Skylake last van).

Bovendien kun je in een Z170 chipset gebruik maken van x16+x4 modus in plaats van 2x 8. Je hebt totaal dus 20 lanes.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 juni 2016 16:25]

Ik denk dat tweakers dat wel weet. Alleen gewoon een typ foutje/verkeerd heeft neer gezet. Maa zet er

Behalve de kleur van de pcb, de Mortar Arctic is wit en de Bazooka Plus zwart, zijn er enkele kleine verschillen te vinden tussen de micro-atx-borden. Die zitten onder andere tussen het aantal pci-e-16-lanes sloten, namelijk twee voor de Arctic en een voor de Bazooka

Dan klopt het verhaal ineens wel. al hadden ze dan nog steeds beter pci-e 3.0x16 van maken.

Maar dit hoord eerder thuis in

Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 44

[Reactie gewijzigd door loki504 op 24 juni 2016 17:25]

Eindelijk een moederbord van MSi zonder draak }>
Maar of de bazooka nou een verbetering is...
Eindelijk een moederbord van MSi zonder draak }>
Dit keer is het een draak van een moederbord geworden :P
Nee valt best mee eigenlijk. In een legerachtige kast staat dit denk ik best leuk.

[Reactie gewijzigd door Carni op 24 juni 2016 15:26]

Best grappige kleuren stelling..

Heb nog steeds de MSI Z87 XPOWER moederbord op zolder liggen... Misschien toch eens kijken of ik die kan inzetten.
Ze hebben naast de Mortar en de Bazooka ook een Tomahawk in deze serie. I.p.v. die laatste -dat is geen kanon uiteraard maar een strijdbijl of raket- was b.v. een Howitzer of Bombard logischer geweest. Als jullie meelezen: dat kan dus beter, marketing departement van MSI! :P
die witte is wel mooi, ik ben niet zo gek van al die flashy kleurtjes. als ze er nu nog een itx versie van maken koop ik er meteen eentje.
Wanneer komt Intel met een 6 MHz (+Turbo natuurlijk) Skylake? Gericht op retro adventure gamers!
casual gamer klinkt beter dan moba