Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

MSI brengt met de CPU Guard 1151 een accessoire uit waarmee processors met 1151-socket beschermd zouden kunnen worden tegen ombuigen. Volgens recente berichten kan dit gebeuren als er gebruik wordt gemaakt van een zware processorkoeler.

MSI reageert met het nieuwe product op berichten over problemen bij gebruik van zware koelers op processors van de Skylake-generatie. De processors zouden door verticale druk ombuigen doordat er gebruik is gemaakt van een dunner substraat dan bij de vorige generatie. Ook kan de socket beschadigd raken. MSI claimt dat de beschermer dit risico tegengaat door de hoeken van de processor te ondersteunen. De processor zou dan niet kunnen ombuigen als de computer stilstaat of verplaatst wordt.

De cpu-beschermer zou ook nuttig zijn bij een delidded processor. Als de heatspreader opnieuw wordt geplaatst, voorkomt de CPU Guard dat deze verschuift. Volgens Tom's Hardware is de beschermer in eerste instantie ook voor deze functie ontwikkeld.

MSI meldt dat het stukje metaal gebruikt kan worden in combinatie met Intel Xeon E3 v5-, Core-, Pentium- en Celeron-processors. Het is niet duidelijk of de beschermer ook op andere moederborden met een 1151-socket geplaatst kan worden. Ook is er nog geen informatie over de prijs en is niet bekend of MSI het product los gaat leveren.

msi cpu guard

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Hier een leuk filmpje m.b.t. een extreme test met zware cpu koelers op een Skylake systeem.

https://www.youtube.com/watch?v=XByL6tRPSBM
Wow, dat is wel goed op de markt inspelen zeg! Heb net een skylake build gemaakt met een Gigabyte B150M-D3H en een i7-6700k met een be quet! Pure Rock processorkoeler, zou ik dit nodig hebben?
In de basis nee, zolang je de PC niet in de auto vervoert/beweegt in een verticale positie zit je goed, je moet een PC dan ook altijd plat leggen wanneer je deze ergens naar toe mee wilt nemen.

Staat je PC altijd netjes naast je dan is de kans klein dat een CPU koeler de CPU/Socket beschadigt.
Is de kans dan groot dat je de CPU überhaupt beschadigd? dat ding zit toch zo klem als wat? :+

Bij het assembleren van mijn PC ging ie echt geen kant meer op eenmaal onder de klem ...:9
Jazeker dat de kans groot is, omdat de CPU koeler met zijn gewicht op de heatspreader drukt en dus op de CPU drukt, wanneer je in verticale stand bijvoorbeeld een hobbel neemt gaat het gewicht dat op één kant drukt omhoog(G Krachten).

Met de skylake CPU buigt de CPU dan door en worden de pinnen daaronder kapot gedrukt of de CPU zelf buigt dusdanig dat de verbindingen in de CPU breken.
in dat geval werkt het plat leggen van je pc kast ook niet mee in de auto aangezien als je door een kuil of over een drempel rij je een voorwaarts kracht heb die op de koeler en cpu werkt.
ja en als ik met 100 KM/U tegen de muur aan rij met de auto is die ook stuk.......

plat leggen werkt omdat de voorwaartse krachten zelden gelijk zullen staan aan de verticale krachten, bij een drempel gaat de auto omhoog en weer naar beneden = verticale kracht die verspreid op de CPU terecht komt als de PC horizontaal in de auto ligt.

Daarnaast is uiteraard het extreem snel optrokken en afremmen ook niet verstandig, maar goed voordat je dezelfde krachten bereikt moet je wel een hele grote motor in je auto hebben.
Oké thanks voor de info!

Toch iets om rekening mee te houden als ik ga verhuizen in Januari... :9
Het probleem zit hem in het gewicht van de koelers. De Scythe Mugen 2 Rev B die ik gebruik weegt 870 gram.

Met een klein koelertje van 100-200 gram zal er weinig aan de hand zijn. Eigenlijk zouden alle push pull koelers zouden geen problemen moeten opleveren. Indien er bij jou koeler een backplate zit dan zal je even achter je oren moeten krabben.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 16 december 2015 14:33]

Heb gisteren een skylake cpu gekocht en er een cooler master: hyper 412s van 500gr op, heb hem redelijk strak aangedraaid (en dit ging al niet zo soepel/zuinig). Nu maakt dit artikel me bang en vraag ik me af of ik voorzorgmaatregelen moet treffen of kan ik het lekker laten staan?

[Reactie gewijzigd door Loekino op 16 december 2015 18:10]

Jep! Ga erop letten ;)

bedankt!
Dit helpt me veel. :D
100% off-topic: waarom een B150 moederbord met een K processor?
Maakt dat wat uit dan? IDK, ik ga hem toch niet overklokken, wou gewoon de i7-6700k :P Had eerst een i5-6400 gekocht, maar later retour gedaan.
Je gaat toch niet overklokken. Waarom dan een K processor?
Hij draait standaard al 400 MHz hoger dan de non K variant.
Scherp, dat wist ik niet.

Om toch nog even OT bij te dragen hoop ik dan wel dat MSI deze versteviging ook standaard erop zet.
600 Mhz, maar in de praktijk tussen de 300 en 200 MHz door de agressievere turbo op de 6700.
Hhhmm, goeie vraag, daar kan ik je het antwoord niet op geven xD
Omdat je dan altijd nog in de toekomst kunt overklokken als je hier behoefte aan zou hebben. Of als je overstapt op een nieuwe bord. Ook bij door verkoop zijn de K processoren meer gewild en meer waarde vast.
Precies wat ik ook dacht haha.
Als ze op de markt inspelen dan zouden ze een koeler maken die je CPU niet kapot maakt.

Nu hebben ze iets gebrouwen dat ze feitelijk gratis weg zouden moeten geven bij hun ondeugdelijke CPU koelers die dusdanig zwaar zijn dat ze je CPU kapot kunnen maken als er iets bewogen wordt met de kast...
Dat ligt meer aan Intel dan de fabrikanten van de processorkoelers, niet waar?
Intel maakt nochtans zeer duidelijk bekend wat de eigenschappen zijn van de CPU en de specs van de socket waren ook al bekend. En ook de eigenschappen van het gebruikte print materiaal van de moederborden is vrij beschikbaar.

De koeler fabrikant kan vrij over die gegevens beschikken en daar zijn product op instellen.

Edoch gaat die fabrikant een product in de markt zetten waarvan ze van te voeren al hadden kunnen weten dat die mechanische schade zou gaan veroorzaken.

En achteraf de schone schijn gaan spelen met een oplossing voor een probleem dat ze zelf veroorzaken?

In welk opzicht is dat dan de schuld van Intel?

[Reactie gewijzigd door Alfa1970 op 17 december 2015 01:30]

Dat is dus de vraag, in hoeverre Intel de nieuwe specificaties heeft doorgegeven. In principe is er gewoon gezegd socket en schroefgaten zijn hetzelfde als bij de vorige generatie dus koelers die op 1155/1150 pasten passen ook op 1151.

Nu blijkt dat de printplaat van de cpu zelf dunner is waardoor mogelijk problemen kunnen ontstaan met grote koelers. Ik denk niet dat een groot deel van de koelerfabrikanten dat gewoon negeert als ze dit vooraf hadden geweten.
Ik denk dat de koeler fabrikanten het wel degelijk van te voren wisten, maar dat ze gehoopt hebben dat het niet zo erg zou zijn.
Je moest eens weten wat fabrikanten al niet negeren om een paar cent extra winst te kunnen maken...
De andere generaties hadden dit probleem niet, misschien heeft Intel de plaat gewoon te dun gemaakt, waardoor het zo fragiel is geworden. Dat hadden ze makkelijk kunnen voorkomen.
Heb op GoT en andere sites al topics langs zien komen met dit probleem waarbij MB gewoon dood lijkt als je dit overkomt. Zelf bij een build voor een vriend al meegemaakt. MB lijkt gewoon niks meer te doen en leverancier zei gewoon dat er verkeerd met MB omgegaan was. Pleuris gezocht naar de socket protector bij retourneren van MB omdat fabrikant (Asus) garantie afwees door ontbreken van dat ding bij retourneren.

Opgelost door bij vervangende MB maar een andere cooler te kiezen gebaseerd op watercooling wat een stuk lichter is. Die socket blijkt wel zeer gevoelig.
dus je hebt een unlocked (K) proc voor overklokken gekocht met een basic moederbord dat geen overclocking ondersteund :)

maar goed handig idee van MSI als hij los word verkocht ga ik er wel over na denken
hahahaha, wat slecht he xD I suck as a Tweaker : (

[Reactie gewijzigd door maplebananas op 17 december 2015 10:08]

ach zolang het werkt!
Ik heb een Mugen 4 koeler op mijn i5 6600 zitten en ik heb vandaag mijn nieuwe setje schroeven binnen gekregen van Scythe. Voor de geinteresseerden die nog wachten op dit setje Skylake-schroeven van Scythe: Het setje bevat twee schroeven, vergelijkbaar met de schroeven van Nummer 4 van de installatiehandleiding, die verbonden worden met de brug (Nummer 3 van de installatiehandleiding) die over de heatspreader word geplaatst en een tube thermal compound.

Ik neem aan dat de nieuwe schroeven van Scythe deze MSI-bescherming overbodig maken of biedt de bescherming van MSI nog extra zekerheid tegen buigen? Alsnog vind ik het een goede zet van MSI (en Scythe) om haar klanten tegemoed te komen met preventieve oplossingen om schade aan CPU en moederbord te kunnen voorkomen.
Geweldig, wacht zelf namelijk nog op het setje en wilde bijna thermal paste bijkopen!

Nu inderdaad de vraag: Is dit voldoende!? Blok weegt 625 gram....
In principe hoef je het blok niet eens op te tillen. Als je de twee brugschroeven vervangt voor de nieuwe brugschroeven dan kan het blok gewoon op de CPU-heatspreader blijven liggen waardoor de thermal compound tussen de koeler en de CPU intact blijft. Dan kan je die nieuwe thermal compound bewaren voor later of een andere pc.
Tijdens de eerste installatie was ik niet zo tevreden, het blok bleef telkens een kleine draai accepteren. De huidige paste zal niet optimaal verdeeld zijn ben ik bang. Maar, dan is het wel een snelle fix!

Achteraf handig van me om niet full force het blok vast te zetten, maar de twijfel tijdens montage geeft aan dat de installatie van de Mugen 4 alles behalve simpel is. Tot hoever je moet aandraaien is me niet duidelijk, was ik nu voor strak gegaan, was mijn processor waarschijnlijk kapot gegaan tijdens verplaatsingen ed.
Ik heb de meegeleverde moerendraaier niet gebruikt voor het aandraaien van deze schroeven. In plaats daarvan heb ik een phillips/kruiskop-schroevendraaier gebruikt waarmee je beter kan bepalen hoe strak de schroef zit. Met de meegeleverde moerendraaier kan veel meer kracht worden gezet waardoor de kans groot is dat je de schroef te vast draait.
Dank voor de tip!

Heb net de 4 washers, geen schroeven, ontvangen. Heb de PCGH editie, welke dus toch over een ander mounting setup beschikt vs. de normale Mugen 4.

Zoals ik het nu ziet, moet ik alsnog het blok losmaken aangezien de alu-washers onder de CPU-houders behoren. *Me dunkt dat hierdoor de "extra ruimte" word gevuld.
Heb de aangepaste schroeven ook ontvangen, viel me wel op dat dimensies echt wezenlijk anders zijn dan de oude. Volgens mij is kans op beschadiging nu kleiner maar je houdt de zwakkere constructie en de mugen4 blijft zwaar. Aandachtspunt dus bij transport maar dat was het sowieso met halve kilo zware cooler
Probleem zijn de pinne, altijd weer die pinnen. Eerst zaten ze op de cpu vast en nu op het moederbord. In beide gevallen; pinnen stuk of sterk verbogen? Goede kans dat je het mobo verknalt hebt (of de cpu).

Mijn idee; maak de pinnen "dual" ; een apart stukje metaal, dat in beide gestoken mag worden. Is die krom? Koop/haal een nieuwe!
Dan heb je dus twee keer zoveel pinnen nodig. Ik denk dat dat relatief een dure oplossing is. Een CPU wordt ook niet zo vaak vervangen, waardoor in de meeste situaties deze oplossing niet eens nodig is.
niet perse, kan ook gewoon hetzelfde aantal pinnen zijn maar dan iets langer.
Waarom ik dat graag zou zien is omdat ik zelf al eens een duur Asus mobo heb verkloot en die dan ook gelijk de prullenbak in kan. Dat is pas zonde, een moederbord van dik 200 euro; kapot door een paar kromme pinnetjes die je met geen mogelijkheid meer recht krijgt.
Zou je zoiets doen, dan zou dit baseline moeten zijn voor de socket. De extra connectorovergang vertegenwoordigd een overgangsweerstand waarvan ik mij kan voorstellen dat het moederbord er op voorbereid moet zijn. Op zich klinkt het idee pragmatisch.
Het is gewoon een slechte zaak, er is gewoon teveel bezuinigd op dat stukje printplaat.
2 euro of minder besparen op zoiets en dan zoveel problemen veroorzaken 8)7
Of we nu 2 euro meer betalen of minder iedereen betaald liever twee euro meer voor de deugelijke printplaat eronder.
Is toch al 3 euro in totaal met de besparing op de IHS die ze bij Haswell hebben doorgevoerd, dat maal X miljoen chips tikt wel aan hoor.
Een monopolie positie leidt er nu eenmaal toe dat een fabrikant zich dergelijke ongein kan veroorloven. Er is immers geen alternatief.

Dit soort problemen doen mij al helemaal overtuigen om alleen nog prefab ultra-compacts te kopen.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 16 december 2015 12:49]

natuurlijk is er een alternatief... je kan ook gewoon een AMD proc halen. voldoet volgens mij ook gewoon prima voor beetje office en casual gaming
Ze zouden toch ook iets meer geld in de socket-mount kunnen steken en maken zoals de 2011 en 2011-v3 series? heb je meteen mounting points voor je koeler met een degelijke backplate.
Zie hier voor de foto:
https://en.wikipedia.org/...:Socket_2011_IMGP3918.jpg
Dan is de aansluiting voor koelers weer anders dus past er niks meer op qua coolers als msi dit introduceerd..
bedoel meer meteen met uitbrengen van een nieuwe serie sockets, nu heeft het idd geen zin meer.
Dit probleem doet denken aan de afbrokkelende Athlon en Duron cores, in een ver grijs verleden ;)
Via Google vind je heel veel rond 2000. Op Tweakers zelf zo snel even gevonden:
nieuws: Gekraakte Duron: Veelvoorkomend probleem?
nieuws: AMD Socket A processoren 'kraakgevoelig'?
Het was toen best een veelbesproken onderwerp. Zeker als je veel met overclocken bezig was (potloodstreepjes e.d.) en regelmatig een (zware) koeler opnieuw monteerde dan had je kans je core te beschadigen.
Dat waren nog eens tijden :D. Met potlood op de processor krassen om de multiplier te unlocken, plakband om grafiet op z'n plek te houden en vervolgens een loodzware DragonOrb III aan de superfragiele Socket A hangen. Heb een Thunderbird zien sneuvelen en ook mijn eigen Duron in de tijd had geen complete core meer, maar werkte gelukkig nog prima.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 16 december 2015 13:29]

Ik had een Thunderbird 1GHz maar ik had pech, want hij liet zich niet verder dan 1100MHz clocken terwijl sommige tot 1400MHz gingen. Veel Duron 700's gingen ook tot ver boven de 1GHz. Daarvoor had ik een Celeron 300A die prima op 450MHz draaide, en dat was ook wel een goedkope overclockkampioen destijds :)
Je moest natuurlijk wel de AXIA core hebben he ;) Die van mij haalde de 1400 wel :P

Mijn duron 700 daarentegen niet verder dan 950 als ik het me goed herinner. De Celeron 300A draaaide bij mij inderdaad ook op 450 :)

Grappig om te zien dat de oudjes op de site ongeveer allemaal hetzelfde hadden aan processoren ;)
Mijn duron 700 liep ook op 1100mhz en had afgebrokkelde stukjes zijkant van de core, maar deed het prima met flinke voltage verhoging.
Ik weet nog goed toen ik destijds als 17 jarig jochie dat die thermaltake dragon orb 3 echt de meest spectaculaire koeler was die ik ooit gezien had. Man man wat een tijden... :D
Vloeibaar metaal dat kon opdrogen werkte nog stukken beter!
Oooooh wat mis ik die tijd toch van AMD. De K7 was werkelijk te fenomenaal voor woorden.

Het zou oh zo fijn zijn mocht AMD ooit nog zoiets maken waarvan je zegt OMFG. Men zegt vaak dat vroeger als beter was, en ik vrees dat dat nog steeds een vaststaand feit is wat mij betreft.

:) :)
Geniaal, heb ik toch net weer gemist dan :P In 2000 zat ik nog lekker pokemon te spelen op mijn gameboy

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 december 2015 13:24]

Intel had hoofdzakelijk de randjes van de die netjes opgevuld. Athans de Pentium 3's die ik zelf in handen hebt gehad.

Misschien kon deze ook wel lichtjes gaan afbrokkelen, maar niet zoveel als de AMD's :p
Zoek op tweakers maar eens op core crush. Heb ook nog twee dode socket A's liggen met rafel randjes.
Dit lijkt mij omslachtig. Teveel mechanica om je doel te bereiken. Nu gaan en de moederbordfabrikant en de koelerfabrikant oplossingen voor de verstijving van het processorgebied verzinnen. Deze CPU guard is MSI only, hoe kunnen koelerfabrikanten hiermee rekening houden?

Om eerlijk te zijn had ik van Intel een signaal verwacht hoe de processor ingepakt dient te worden, voor alle moederbordfabrikanten, waarbij dan ook een limiet gesteld wordt aan de kracht/vervorming die op deze gemeenschappelijke oplossing door koelers mag worden uitgevoerd. Mijn vermoeden is dat Intel de mechanische consequenties van het dunnere substraat niet heeft voorzien. Maar dan nog had Intel achteraf een signaal kunnen geven hoe dit goed te doen.

Het lijkt mij meer logisch dat de koelerfabrikant er zich rekenschap van geeft dat die zijn krachten limiteert. Bij de koelerfabrikant zijn de krachten nodig voor montage van de koeler bekend, bij de moederbordfabrikant niet. Maar Intel moet goed specificeren wat toelaatbaar is.
Wel veel ellende met die Skylake / Moederborden zo te horen.

Overigens deed de titel me denken aan CPU Beschermings plaatje voor mensen die hun CPU delidden.

Neem aan dat dat met Skylake niet nodig is? Of gebruiken ze nog steeds goedkope TIM?
Ik vind persoonlijk dat ze dit standaard gratis zouden moeten implementeren op elk moederbord dat ze produceren, want niet iedereen is zo technisch aangelegd of denkt daaraan en ze maken allerhande cpu coolers en de meeste mensen vertrouwen er gewoon op dat dit geen schade gaat veroorzaken. Dus als serieus bedrijf dat de productie doet zou je dat wel mogen implementeren zonder een meerprijs, gezien je al veel geld uitgeeft aan een systeem en zulke eventuele addertjes onder het gras zouden niet mogen. Persoonlijk vind ik dit meer een mankement als het klopt van de fabrikant uit die niet denkt aan de eventuele gevolgen van een overduidelijke afzetmarkt die wel van toepassing is op zijn producten, maar dat hangt er maar vanaf van welk standpunt je dat bekijkt uiteraard. Tenzij er natuurlijk specifiek gewichtsmaxima staan aangegeven van de fabrikant uit ivm de cpu cooler.

[Reactie gewijzigd door Prijzenslag op 16 december 2015 13:59]