Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

De eerste generatie Intel Skylake-moederborden van Gigabyte, de Z170-gaming-serie, krijgt via een firmware-update Thunderbolt 3-functionaliteit. Gigabyte mag de upgrade doorvoeren na certificering van Intel.

De drie moederborden die gebruik kunnen maken van de firmware-upgrade, zijn de GA-Z170X-Gaming G1, GA-Z170-Gaming GT en de GA-Z170X-Gaming 7. Gebruikers die hun moederbord willen upgraden, kunnen de firmware van de Gigabyte-website downloaden. Na installatie moet de functionaliteit direct beschikbaar zijn via de usb-c-interface aan de achterzijde van de moederborden.

Thunderbolt 3 kan theoretische snelheden halen van 40Gbit/s en is daarmee tot twee keer zo snel als Thunderbolt 2. Ook ondersteunt Thunderbolt 3 DisplayPort 1.2, waarmee monitoren aangestuurd kunnen worden met weergave van maximaal 60fps op 4k.

gigabyte thunderbolt 3 upgrade

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Voor de mensen die denken dat elke USB-C straks Thunderbolt ondersteunen dit is niet het geval. Er zijn een aantal chips in de omloop die gewoon USB 3/3.1 ondersteunen en er zijn chips in omloop die Thunderbolt en USB 3/3.1 ondersteunen. Intel heeft ervoor gezorgd dat Thunderbolt 3 backwards compatible is met USB 3.1 en heeft als aansluiting voor hun Thunderbolt gekozen voor de USB-C aansluiting. In het geval van Gigabyte hebben ze de chips die Thunderbolt standaard ondersteunen maar miste hier nog certificering voor gezien ze met redelijk tempo deze 170 bordjes op de markt moesten brengen.

Dus Thunderbolt 3 werkt met USB 3.1 via USB-C poort
USB 3.1 werkt niet altijd met Thunderbolt 3 Protocol/Snelheid
Krijgen we dan een rood poortje, een geel poortje of een groen poortje? Net zoals ik USB 3.0 kon onderscheiden met blauw?
USB 3.0 en verdere versies hebben eigenlijk geen vaste kleuren. Het USB consortium had als advies gegeven dat 3.0 Blauw zou kunnen zijn maar met 3.1 hebben ze hier niks over doorgegeven. De meeste fabrikanten maken de nieuwe 3.1 poorten Rood om ze toch te onderscheiden van de blauwe 3.0 poorten maar dit is allemaal vrijwillig.

Het ziet er ook niet naar uit dat Thunderbolt 3 een eigen kleur krijgt. Hooguit een icoontje naast de poort zoals USB 3 nu vaak SS of een stroom tekentje voor Always-On heeft .
En USB-C zegt zelfs nog niet dat het USB 3/3.1 snelheid (super speed) aan kan, er zijn telefoons met een USB-C aansluting waar gewoon USB 2 snelheid (high speed) overheen gaat.
He, wacht even. Dus met alleen een firmware update kan het signaal ineens van de TB2 poorten naar een Type-C poort gestuurd worden? Hebben ze bij het ontwerp van dit bord nou zo'n voorziende blik gehad of zie ik iets over het hoofd?

Edit: Ah, ik zie het al. Er zat al een Intel Alpine Ridge TB3 Controller op het bord maar die functionaliteit was dus nog niet ingeschakeld. Waarschijnlijk moest Gigabyte eerst nog een reeks testen doorlopen voordat dat kon.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 23 oktober 2015 12:30]

Als ik het goed begrijp hadden ze in eerste instantie al thunderbolt 3 functionaliteit ingebouwd, echter mochten ze dit niet gebruiken. Er was namelijk nog geen certificering hiervoor aanwezig. Omdat thunderbolt backward-compatible is, ga ik er van uit dat daardoor thunderbolt 2 ook werkt.
Klopt, precies dat laatste ;)
Ben benieuwd hoe ze dit gerealiseerd hebben, een USB-c controller blijft toch echt een USB-c controller. Wellicht de controller geoverclocked zodat deze de snellere doorvoersnelheden aan kan?

[Reactie gewijzigd door Cassie789 op 23 oktober 2015 12:19]

De controller die gebruikt wordt is de Alpine Ridge controller van Intel zelf, deze controller zorgt voor hdmi 2.0, usb 3.1 en thunderbolt 3. Zowel usb 3.1 als Thunderbolt 3 zijn mogelijk via de usb-c conector.

Waarom? Thunderbolt 3 heeft geen aparte aansluiting meer, vanaf deze versie is het dezelfde aansluiting als de usb-c connector.

Thunderbolt heeft alleen extra licentiekosten, vandaar dat men wel pronkt met hogere doorvoersnelheden voor usb 3.1 (x2 van de asmedia chip vs de x4 van Alpine Ridge) en hdmi 2.0 ondersteuning, maar niet altijd de thunderbolt 3 laat certificieren.

Op de meeste moederborden vind je een (iets goedkopere) controller van ASmedia, en deze zal nooit gaan werken met Thunderbolt omdat dit alleen een usb 3.1 controller is in tegenstelling tot Alpine Ridge.

Het is trouwens niet de eerste van Gigabyte met Thunderbolt ondersteuning, dit recent moederbord heeft zelfs 2x Thunderbolt 3 aansluitingen. (via usb-c). Let hierop op het feit dat het wat karig lijkt met maar één hdmi poort. Maar dat is alles wat je nodig hebt want de twee usb-c connectoren ondersteunen ook Displayport 1.2.
pricewatch: Gigabyte GA-Z170X-UD5 TH

[Reactie gewijzigd door MusicAddict op 23 oktober 2015 14:30]

Vermoedelijk zat er al een v3 controller op het moederbord maat miste het nog de certificering.
Aan alleen overklokken heb je niet zoveel aangezien een USB signaal een totaal ander signaal is dan een TB signaal, een totaal ander protocol en totaal andere karakteristieken. Je kunt op zich USB wel laten lopen over een TB verbinding maar dan ben je eigenlijk een beetje aan het tunnelen.
Zijn er al ergens kabeltjes gespot om thunderbolt 1+2 apparaten aan te kunnen sluiten op thunderbolt 3? Ik krijg ze tot nu toe nog niet gevonden.
Goeie vraag, ik zie hier in ieder geval nog niets staan. Maar goed, dat zegt ook niet alles.
Je zou eens ebay in de gaten moeten houden. Usb 3.1 gen2 kabels en randapperatuur zijn bij nederlandse webshops schaars en vrij duur. Is het dan ook nog met deType-C connector dan ben je al 25 euro kwijt.
Laat staan Thunderbolt, dat wordt helemaal de hoofdprijs.

Ik heb heb nu onlangs al paar keer uit China en Hong Kong aansluit kabels en adapters besteld. Gemiddeld 10 euro en free shipping voor bijvoorbeeld 100cm USB 3.1 Type C kabel
Keurig geleverd , met werkende track en trace en ruim binnen de max verzendtijd.
Standaard 3 weken met economy, maar alle keren na 14 dagen al binnen.

Met Thunderbolt zal zelfde verhaal zijn schat ik in.

Ik heb een Gigabyte Z170 Gaming 7 met USB 3.1 C en intel Alpine Ridge.

Keek al uit naar de update, want voorlaatste bios wordt instabiel als je diverse Thunderbolt opties aanzet in het bios, atthans mijn specifieke gigabyte plank. Dus wel work in progress. (tis dan ook natuurlijk eerste reeks borden met de intel controller)

offtopic: iemand enig idee waarom ik in heel Europa nergens de Z170 Gaming GT kan vinden, wel de G1 en 7 en downwards, maar de GT is spoorloos. Heb nu de Gaming 7, ook niet verkeerd, maar mist net die handige bios switches ,en 4 fases voor de stroomvoorziening

[Reactie gewijzigd door Demon_Eyez op 23 oktober 2015 14:02]

Gigabyte moederborden, de beste voor als Hackintosh!
Deze moederborden nog niet omdat er nog geen hackintosh voor Skylake is.
Dat zal wel niet lang meer duren nu Apple hun eerste apparaten met Skylake levert...
Helaas lijkt het erop dat de tot op heden aangekondigde Apple apparaten met Skylake (de 27" iMacs) geen Alpine Ridge controller hebben, en dus geen Thunderbolt 3. Er zitten ook geen USB-C poorten op, de enige Apple hardware die USB-C heeft is de nieuwe MacBook, en die understeunt alleen USB 3.1 (ie: wat voorheen 'gewoon' USB 3 was maar dan over een USB-C plug). Dus vooralsnog is er geen reden voor Apple om driver support voor die dingen in OS X in te bouwen, en zul je daar nog even moeten wachten als je een hackintosh zou willen bouwen.
Daar zit menige Apple-gebruiker volgens mij ook wel op te wachten. Met als het even kan Thunderbolt 3, gezien de discussie hierboven.

[Reactie gewijzigd door repeP op 23 oktober 2015 15:35]

Wat ik zou willen weten is of ik hier mijn imac via de thunderbold kan aansluiten en dan de imac als monitor gebruiken wanneer ik zit te gamen.
Dan is dit moederbord wel interessant als deze betaalbaar is.
Uit dit artikel leid ik af dat je dit enkel met een Mac gaat als bron. Ook een verdere zoektocht gaf me dat het niet mogelijk is vanaf een PC met Windows.

+ hangt het ook af welke iMac je hebt, de laatste retina schermen ondersteunen dit niet
Note: iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2014) and later iMac models can't be used as Target Display Mode displays.

[Reactie gewijzigd door Primuszoon op 23 oktober 2015 12:50]

Normaal kon dit niet omdat thunderbolt 1&2 te traag is om een 5k scherm aan te sturen, deze kunnen max 4k aan.
Met thunderbolt 3 zou dit wel moeten kunnen.

http://www.imore.com/reti...splay-thunderbolt-display
Ben toch ook wel benieuwd naar de theorie er achter.Dit zou betekenen dat de Usb-c poort in principe ook hogere snelheden kan gaan halen.
De Type C aansluiting kan dat wel maar dat is zelden de beperkende factor. Voor hogere snelheden zul je toch echt het USB protocol moeten upgraden.
Nou heb ik zelf het GA-Z170X-UD3 moederbord van Gigabyte. Ik kan alleen niet vinden of deze ook de alpine ridge controller gebruikt voor de USB 3.1 type C?
Iemand een idee of ik dat ergens kan vinden (niet thuis dus kan even niet op de plank zelf kijken naar de chips).

Er een beetje van uit gaande dat alle moederborden met deze controller een firmware update zullen krijgen voor TB3, daar is de controller namelijk wel voor gekozen.

/edit: verschillende fora geven wel aan dat dit type moederbord ook de alpine ridge controller gebruiken. Zo ver ik kan vinden, alle Z170 borden van gigabyte (correct me if im wrong). Hopelijk krijgen deze dan ook allemaal de upgrade naar TB 3

[Reactie gewijzigd door Wabs op 23 oktober 2015 13:22]

Volgens mij heeft gigabyte inderdaad in de hele line up voor alpine ridge gekozen. (Exclusieve partner van Intel voor Alpine)

Maar of ze het de moeite waard vinden om ook de lagere moederborden te laten certificeren is maar de vraag.
Aangezien dit gaming moederborden zijn neem ik aan dat Thunderbolt in dit geval vooral bedoeld is om veeleisende beeldschermen aan te sluiten. Ik denk dat er weinig gamers zijn die Thunderbolt nodig zullen hebben om hun 32TB externe RAID cabinet aan te sluiten. :D

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 23 oktober 2015 12:48]

Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar kan er niet veel concreet over vinden. Is het met TB3 (via USB-C) mogelijk om hoge snelheid peer-to-peer LAN op te zetten?

Mijn server staat steenworp afstand van mijn desktop en moet het doen met een simpel 1gbit lijntje. Beide kanten kunnen zoveel sneller maar zijn dus beperkt door netwerk. Nic teaming kan maar werkt nog niet optimaal voor beide send and recieve.