Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Biostar heeft een matx-moederbord uitgebracht met vier geheugensleuven: twee voor ddr3- en twee voor ddr4-geheugen. Intel biedt bij zijn H170-chipset de keuze uit beide geheugentypes, maar de meeste fabrikanten gaan voor een van beide en niet voor zowel ddr3 als ddr4.

De keuze van Biostar om bij de Hi-Fi H170Z3 beide geheugentypes te ondersteunen bij zijn Skylake-moederbord, maakt dat de maximale geheugenhoeveelheid bij ddr3 16GB en bij ddr4 32GB is. Uiteraard kunnen beide geheugentypes niet tegelijk naast elkaar gebruikt worden. Het matx-bord beschikt verder over een pci-e-sleuf voor kaarten met de m2-formfactor, die theoretische doorvoersnelheden van maximaal 32Gbit/s ondersteunt. Het gaat om een zogenoemde Gen3x4-socket, die m2-kaarten met lengtes van 30, 42, 60 en 80mm kan huisvesten.

Biostar brengt het bord onder de 'Hi-Fi'-vlag uit en voorziet de H170Z3 dan ook van verschillende technieken die de audiokwaliteit moeten bevorderen, zoals een onafhankelijke stroomvoorziening en vergulde connectors. Het bord is verder voorzien van een pci-e x16- en een x1-sleuf, vier sata 600- en een sata express-aansluiting, dvi, displayport en hdmi.

De Hi-Fi H170Z3 is per direct verkrijgbaar en staat inmiddels in de Pricewatch voor een vanafprijs van 110 euro.

Hi-Fi H170Z3 Ver. 5.x

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Beide geheugentypes kunnen niet naast elkaar gebruikt worden. De gebruiker moet dus kiezen om of de DDR3 of de DDR4 sloten te gebruiken.

De manual zegt namelijk:
The motherboard will be damaged when you install DDR3L and DDR4 memory modules at same time.
N.B. in het oorspronkelijke artikel stond dit nog niet. Later is er de volgende regel aan toegevoegd:
Uiteraard kunnen beide geheugentypes niet tegelijk naast elkaar gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door aap op 15 september 2015 12:59]

Je hebt je vraag al beantwoord. Wel een toevoeging: dit soort moederborden zag je ook voor een lange tijd bij de overgangsperiode van DDR2 naar DDR3. Ik heb nog ergens een bord met 2x DDR3 en 2x DDR2 sloten. En ja, ook daarop kan je alleen maar één soort geheugen gebruiken. :+

De komende jaren zal DDR3 waarschijnlijk duurder worden terwijl de prijs van DDR4 zal dalen. DDR2 werd ook een slag duurder toen DDR3 gemeengoed was.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 september 2015 11:26]

Het maakt de toegevoegde waarde van zo'n moederbord gering: als je al weet welk geheugen je wil gaan gebruiken, zal het meestal voordeliger zijn om een moederbord te kopen dat specifiek voor dat soort geheugen ontworpen is. Die kunnen immers eenvoudiger, dus goedkoper zijn. Bovendien is er dan ruimte voor 4 slots, dus ook beter uitbreidbaarder.

De enige use case voor zo'n bord is voor mensen die nu over willen op Skylake, maar niet genoeg geld hebben om ook meteen nieuw geheugen te kopen. Dat lijkt me een vrij smalle doelgroep.
oneens voor mensen met een klein budget is dit de manier om stap voor stap te upgraden
vroeger had je ook borden met agp en pcie
In de jaren 90 toen 4Mb RAM (2x2Mb!!) omgerekend 300 Euro koste (inflatie niet meegerekend) heb ik lang een 486 bord van Asus gehad met 4 slots 30-pins ram en 2 slots SDRAM gehad, met 2x localbus en 1 PCI voor de grafische kaart.
Het exacte model ben ik allang kwijt maar de Asus Pentium 1/ AMD K6 P/I-P55TVP4 is ook zo'n "tussen model" met SIMM en DIMM slots. m.a.w. als het prijstechnisch interssant is om later sneller geheugen te kunnen gebruiken zijn dit soort borden een goede investering.
Oneens voor mensen met een klein budget. Die willen met de upgrade hun oude ramlatten behouden zodanig dat je van 2x4 naar 4x4 kan gaan. Nu moet je van 2x4 naar 2x8 gaan wat je duurder uitkomt.
Gezien je budget beperkt is maakt ddr3 vs ddr4 ook niet zoveel uit. En tegen dat ddr4 echt mainstream is in budget heb je toch een andere socket nodig en dus een ander moederbord.

Snap wel dat er een markt voor is maar persoonlijk ontgaat het nut mij.
Nogal een niche mobo.
Wil je op den duur upgraden naar Skylake ben je sowieso beter af met wachten dan nu kopen. Dit moederbord is hoogstwaarschijnlijk te duur in verhouding wat je over een maandje of 9 kan kopen.
Het maakt de toegevoegde waarde van zo'n moederbord gering: als je al weet welk geheugen je wil gaan gebruiken, zal het meestal voordeliger zijn om een moederbord te kopen dat specifiek voor dat soort geheugen ontworpen is. Die kunnen immers eenvoudiger, dus goedkoper zijn. Bovendien is er dan ruimte voor 4 slots, dus ook beter uitbreidbaarder.
Volgens mij is het genoemde moederbord van ASRock, en was toen het goedkoopste dat beschikbaar was met de functionaliteit die ik wilde. Dat er twee waardeloze geheugensloten op zitten (ongeacht het gebruikte geheugentype) vind ik niet erg. Kijk eens naar een gemiddeld moederbord en hoeveel aansluitingen daarvan in de praktijk niet gebruikt worden.
De eindgebruiker heeft er weinig toegevoegde waarde aan. De computerwinkel op de hoek van de straat heeft er echter heel veel aan: Hij hoeft nu minder moederborden op voorraad te nemen en het risico dat de voorraad waardeloos wordt als DDR4 in prijs zakt is weg. Het is vanwege deze redenen dat dit soort moederborden ontwikkeld worden.
De enige use case voor zo'n bord is voor mensen die nu over willen op Skylake, maar niet genoeg geld hebben om ook meteen nieuw geheugen te kopen. Dat lijkt me een vrij smalle doelgroep.
Er past maximaal 16 GB DDR3 in dit bord. Volgens de pricewatch heb je "16GB DDR4 (kit van 2)" al voor 100 euro. Als je hoe dan ook een nieuw moederbord (deze Biostar kost 110 euro) en een nieuwe CPU (minstens 210 euro) moet aanschaffen, dan scheelt het uitstellen van nieuw geheugen kopen ook niet meer zo gek veel in verhouding. Het verschil wordt nog kleiner als je bedenkt dat meteen DDR4 aanschaffen betekent dat je veel meer keuze in moederborden hebt; voor 70 euro heb je al een ASRock bijvoorbeeld.

Als je nu over wilt op Skylake dan kun je dankzij Biostar de kosten die je meteen moet maken verlagen van 380 euro naar 320 euro... Tja, alle beetjes helpen en er zal vast iemand heel blij zijn met dit bord, maar ik het nog niet zo snel gebeuren dat dit "unique selling point" gaat leiden tot enorme aantallen verkopen.
DDR2 werd ook een slag duurder toen DDR3 gemeengoed was.
En het feit dat de geheugen prijzen oorlog ten einde kwam.

Zie de prijsgrafiek:
pricewatch: OCZ Platinum DDR2 PC2-8500 Dual Channel
In combinatie met dit artikel:
nieuws: 'Ddr3 wordt sneller en goedkoper in 2009'
Ben ik ook wel naar benieuwd..
Maar meestal in dit soort gevallen is het of het een of het ander..
Maar als je beide tegelijk kan gebruiken ben ik benieuwd of dat invloed heeft op prestaties.
Dat blijkt, aap heeft z'n reactie aangepast.
Dan nog zou het leuke DDR3 vs DDR4 vergelijking kunnen bieden..
Dat zeker, qua performance is het dan wel interessant hoe, op een dergelijk bord, de implementatie blijkt. Is DDR4 sneller en zo ja, hoeveel sneller? Is het daarnaast niet ook bepalend welke CPU erop geprikt wordt? Als ik me niet heel erg vergis zit de geheugencontroller immers in de CPU. Kunnen alle Skylake CPU's dan overweg met DDR3 en DDR4?
ook erg benieuwd naar jntresant om te benchmarken
is dit niet een standaard begrip? :D
Alleen een noob zou dat niet begrijpen :+ , maar waarschijnlijk ook niet deze/zo'n board bestellen ;)
Voor de vragen of je DDR3 en DDR4 tegelijk kan gebruiken.

Nee dit kan niet.

** The motherboard will be damaged when you install DDR3L and DDR4 memory modules at same time.

Bron: http://www.biostar.com.tw...roduction.php?S_ID=812#dl
Staat in de handleiding.
Vind het "hifi" blok wel op een vervelende plek zitten. Met een beetje pech past je videokaart er niet door.
Hier zie je dat het blokje zo klein is dat het onder de gpu past. Het komt niet boven het pcie slot uit.
lijkt me sterk dat die boven de pci-x uit steekt en videokaarten gaan volgens mij nooit naar beneden door toch..
Valt wel mee, zo te zien komt dat blokje niet boven de pci sloten zelf uit
Mijn ervaring uit de industrie : Dat blokje is waarschijnlijk gewoon massief aluminium en slechts voor show. De implementatie van de functie kan zomaar ergens anders op het board zitten. En zoals anderen al opmerkten, het lijkt er op en licht ook in de lijn der verwachting dat het blokje niet boven de connectoren uitsteekt.

Gevoelsmatig ben ik het natuurlijk met je eens.
Nog veel opvallender dan de DDR3/4 optie vind ik dat dit bord maar liefst twee legacy PCI sloten heeft!
Is dit omdat veel high end audio kaarten nog op PCI werken, of hoe zit dat?
Oh, en hij heeft intern ook nog een COM en een LPT poort, lekker oldskool :D

[Reactie gewijzigd door RoadRunner84 op 15 september 2015 16:00]

alle borden hebben zover ik weet inyern tenminste een com poort. en dat zal nog jaren zo blijven em maar goed ook
alle borden hebben zover ik weet intern tenminste een com poort. en dat zal nog jaren zo blijven en maar goed ook.
Zijn dat nu 2 legacy PCI slots? Vreemde keuze om daar zoveel ruimte aan te verspelen, terwijl er maar 1 full-size PCIe slot is en 1 1x slot...

Hadden beter 4x of 8x PCIe geweest, of zelfs 16x PCIe. Worden er vandaag nog producten gemaakt voor het oude PCI?
Producten gemaakt voor PCI? Erg weinig.
PCI producten die mensen nog thuis hebben en willen gebruiken? Genoeg om er nog op moederborden te plaatsen ;)

Een derde van alle Skylake borden hebben nog PCI overigens (55 van 149 op pricewatch)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 15 september 2015 14:15]

Ik kan er inkomen als je een ATX bord maakt waar al 5 of 6 PCIe sloten op te vinden zijn, maar in dit geval vind ik het toch vreemd.
Nja, voor Biostar vind ik het persoonlijk ook wat raar.
Merken als Asus, Gigabyte, MSI en ASRock hebben zoveel borden ter beschikking dat er wel van alles iets is, maar Biostar heeft maar een beperkt aanbod.
Ik gebruik nog een oude PCI audigy x-fi :)
Eigenlijk een configuratie die ik van ASrock verwachte.
Die hadden vroeger wel vaker van dit soort exoten.
Vroeger was asrock nog een echte prijsvechter.
Die tijden lijken inderdaad voorbij. Vroeger menig ASrock bordje gehad maar je kunt tegenwoordig net zo goed gelijk een asus o.i.d. aanschaffen
Vroeger was het de budget tak van asus, maar tegenwoordig overgenomen door een ander bedrijf.
Leuk, kan je met exact dezelfde hardware gaan vergelijken welke performance winst je boekt met ddr3 vs ddr4 :)
om dan te zien dat het in de praktijk weggegooid geld is :D
Is dan slot 1 en 3 voor ddr3 en 2 en 4 voor ddr4 ?
Of heeft ddr4 dezelfde passende afmeting als ddr3?
Zoals je op de foto kan zien, past ddr4 niet in ddr3. Maar het lijkt er op dat inderdaad
sloten 1 en 3 ddr3 zijn. En 2 en 4 ddr4
Is het dan ook mogelijk om beide types tegelijkertijd te gebruiken?
Zal weinig zin hebben denk ik. De ddr4 reepjes zullen dan terug geklokt worden naar de snelheid van de ddr3 reepjes
Qute ""Uiteraard kunnen beide geheugentypes niet tegelijk naast elkaar gebruikt worden.""
Zie post boven.

In de handleiding staat dat DDR3 en DDR4 geheugen niet gelijktijdig in het moederbord geplaatst kunnen worden omdat dit lijdt tot beschadigingen.
Lezen. Staat gewoon in het bericht.
Ik heb het bericht 3 a 4 keer helemaal doorgelezen toen het net gepost was, maar toen stond het er nog niet in.
Dan bij dezen mijn excuses. Overigens vind ik het dan ook niet chique van Tweakers dat ze er niet even bij vermelden dat het bericht is aangepast en dat ze deze informatie hebben toegevoegd.
Maar nogmaals, excuses.
heb je het stukje wel gelezen?
Jammer dat je ze niet allebei tegelijk kan gebruiken. Ik denk dat ze hier wel wat klanten mee krijgen :) Ik wil best upgraden naar DDR4, maar heb net de overstap naar DDR3 gemaakt en voorlopig is de max van 16GB nog meer dan voldoende voor mij. Dit bespaart me een nieuw moederbord kopen mocht ik toch meer willen (en dus ook naar DDR4 overstap).

Overigens, leuke opmerking in de manual: "The motherboard will be damaged when you install DDR3L and DDR4 memory modules at the same time. " Fysiek lijkt me raar... Dus het zal wel om 'elektrische' schade gaan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True