Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Biostar heeft een nieuw micro-atx-moederbord aan zijn Hi-Fi-lijn toegevoegd. De fabrikant schuift de audiocapaciteiten naar voren als eigenschappen waarmee het budgetbord met Intel H170-chipset zich moet onderscheiden.

Het micro-atx-bord biedt plek aan Intels Skylake-processors en aan vier ddr3l-geheugenrepen voor een maximum van 32GB. Ondersteuning voor ddr4 is er niet. Verder zijn er vier sata600-aansluitingen, waarvan twee in een sata-express-configuratie. Ook is er een interface voor ssd's in m2-formfactor en zijn er twee pci-e x16-interfaces en twee pci-e x1-varianten. Verder zijn er vier usb 3.0-poorten op het backpanel en ook zitten hier twee usb 2.0-poorten. Deze kunnen via de headers op het moederbord aangevuld worden met nog eens twee usb 3.0- en vier usb 2.0-versies.

Biostar benoemt nadrukkelijk de audiocapaciteiten van het bord: onder andere zou een specifieke stroomvoorziening voor de audio, hoogwaardige condensators en een ingebouwde versterker gebruikt worden. Zoals Tom's Hardware aanstipt is de gebruikte RealTek ALC887-audiocodec echter een vrij doorsnee chip die ook alweer een paar jaar oud is.

Het Hi-Fi H170S3H-moederbord krijgt een adviesprijs van 84,90 dollar. Omgerekend inclusief btw is dat zo'n 95,50 euro. Biostar heeft geen euroadviesprijs bekendgemaakt.

Biostar  Hi-Fi H170S3HBiostar  Hi-Fi H170S3HBiostar  Hi-Fi H170S3HBiostar  Hi-Fi H170S3H

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Een Hi-Fi moederbord met een toch al verouderde RealTek ALC887-audiocodec..
Ik zie slechts drie 3.5mm jack in- en/of uitgangen, geen S/PDIF, geen koptelefoon versterker uitgang en niet eens een afgeschermde audiochip. Dit is in mijn ogen dan ook in geen enkel opzicht een audio 'hi-fi- moederbord en gewoonweg misleidende marketing.

Het is verder best een prima budget micro-ATX bordje (edit: thanks Ultimo, uiteraard ATX en geen ITX!), maar om hem nou als audio bord aan te prijzen... Je wil sowieso als 'audiofiel' gebruik maken van een digitale uitgang om verstoring van het analoge signaal tegen te gaan; in je PC kast zitten immers allerlei componenten die verstoring van het analoge signaal kunnen veroorzaken.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 16 november 2015 11:06]

Zie ook geen optische aansluitingen, en het is een micro ATX geen micro ITX :+


Maar inderdaad beetje rare manier om dit bord in de markt zetten ja.
Ik volg het niet zo op de voet maar als je hifi wil, zet je dan niet automatisch iets van een Dac ertussen en is al die hifi op moederbord onnodig?
Je wil sowieso als 'audiofiel' gebruik maken van een digitale uitgang om verstoring van het analoge signaal tegen te gaan; in je PC kast zitten immers allerlei componenten die verstoring van het analoge signaal kunnen veroorzaken.
Wat dus het nut van een moederbord voor audiofielen beperkt. Immers kan je een digitale geluidsuitgang krijgen op elk moederbord met HDMI/DP. Al heb je TOSLINK nodig, dan zet je er gewoon een splitter tussen.
De hardware boeren nemen model namen en produkt termen al veel langer niet erg serieus.

Biostar was een budget merk wat failliet gegaan was, waardoor de verwachtingen al niet erg hoog mogen te zijn.

In het geval van de Realtek ALC887 chip uit 2008 met een S/N ratio van 97dB (wat vergelijkbaar is met een Apple iPod), dit is naar huidige standaarden zeker geen audiofiel produkt meer.

In 2008 kon men er misschien mee wegkomen om deze chip audiofiel of Hi-Fi te noemen vergeleken met standaard audio chips van dezelfde tijd, maar voor nu is het gewoon misleiding. En het ontbreken van standaard audio drivers op de website van Realtek voorspelt niet veel goeds wat de driver support betreft.

Biostar mag wat mij betreft weer failliet gaan als het nu nog met dit soort producten wil lopen leuren.
Voor het geld lijkt dat op het eerste gezicht een prima mobo. 4xRAM, 2xPCI-e x16 en 2x pci-e x1. Dan is Skylake ineens een stuk goedkoper. Er waren alleen maar b150 bordjes die zo luxe waren tot nu toe voor dit geld.
Alleen jammer van die DDR4 ondersteuning.
Als hauptwerk gebruiker kan zo'n geluidskaart best interessant zijn.

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 16 november 2015 09:36]

Maar als je serieus bent over geluidskwaliteit, dan neem je toch niet de analoge uitgang van je onboard geluidskaartje? Dat realtek kaartje is in mijn ogen prima, maar analoog heb je hoe dan ook toch te maken met interferentie van je moederbord en alle zut die daar allemaal op zit. En wanneer je digitaal uit gaat naar een versterker of wat dan ook, is er weer geen meerwaarde voor wat dit bord 'extra' biedt. Bij gebruik van een externe geluidskaart, of een met een breakout heeft dit moederbord ook weer geen toegevoegde waarde.
Persoonljk vind ik het een vreemde markt, meerwaarde 'claimen' op geluidskwaliteit terwijl je die eigenlijk niet op zo'n manier kunt halen. Aan de andere kant, ik ben een behoorlijke audiofiel maar gebruik op mn werkpctje ook gewoon analoog uit en heb nergens last van. Maar de nog ťchtere audiofiel gaat dit niet gebruiken lijkt me.

Maar audio daargelaten, leuk bordje voor die prijs.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 16 november 2015 09:56]

Gedeeltelijk ben ik het met je eens, mar er zijn genoeg audiofielen die nog een versterker hebben zonder SP/DIF.
Maar het grootste struikelpunt vind ik inderdaad dat er gebruik wordt gemaakt van een verouderde chip.
Maar echte audiofielen nemen sowieso geen genoegen met een ingebouwde geluidskaartje. Die besteden een bedrag van § 200 of meer voor een speciale audiokaart
Een geluidskaart is inderdaad een betere optie omdat deze niet 'direct' in contact staat met het moederbord. Maar je moet je wel beseffen dat een geluidskaart alsnog binnenin de behuizing zit; je kan analoge distortion (verstoring) nooit op 0% hebben zolang je geluidskaart op je moederbord zit geklikt met allerlei verstorende factoren zoals bijv. je videokaart. Je kan in mijn optiek beter geld investeren in een versterker met SP/DIF dan een §200,- geluidskaart en dan daarvan de analoge poorten gebruiken.

De ingebouwde audiochips zijn vandaag de dag trouwens wel verdomde goed moet ik zeggen, vooral de 'nieuwe' Realtek 1150 chip. Voor de doorsnee gebruiker met een 2.1 of 5.1 speakersetje van onder de 500 euro zal een geluidskaart erg weinig toevoegen. Kanttekening is hierbij natuurlijk wel of je een versterker gebruikt met dus passieve boxen of dat je een actief setje Š la Logitech hebt waarbij de versterker vaak in de subwoofer verwerkt zit. Mensen beweren soms een voller geluid te horen maar beseffen zich vaak niet dat er allerlei softwarematige meuk aanstaat die het geluid proberen op te poetsen.

Maar als je 'audiofiel' bent en een dikke speakerset van 2000 euro hebt zal je inderdaad al snel een andere oplossing bedenken en geen genoegen nemen met een onboard audiochip. In zo'n geval heb je immers toch al een dikke versterker staan en kan een geluidskaart er zeker nog wel van af qua relatief kleine investering.

Maargoed ik vind de keuze van de audiochip op dit moederbord wel wat raar.. De RealTek ALC887 chip stamt alweer uit 2008 meen ik, terwijl sinds 2013 de AC1150 chip geÔntroduceerd werd. Als je jouw moederbord als hi-fi wil marketen ben je toch wel verplicht om de nieuwste chip te gebruiken zou je zeggen.
Maar als je 'audiofiel' bent en een dikke speakerset van 2000 euro hebt zal je inderdaad al snel een andere oplossing bedenken en geen genoegen nemen met een onboard audiochip. In zo'n geval heb je immers toch al een dikke versterker staan en kan een geluidskaart er zeker nog wel van af qua relatief kleine investering.
Ik zou juist denken dat audiofielen (mits het alleen gaat om afspelen) tevreden zouden zijn met een HDMI/S/PDIF uitgang die het geluid uit kan spugen op dezelfde sampling frequency als het bronmateriaal (voor PCM, DD en DTS worden al verstuurd als bitstream). Immers verlies je dan niets aan kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 november 2015 11:35]

Daar heb je zeker een goed punt :)
En wanneer je digitaal uit gaat naar een versterker of wat dan ook, is er weer geen meerwaarde voor wat dit bord 'extra' biedt.
Het schijnt dat de stabiliteit van de klok wel degelijk uitmaakt. Goedkope geluidskaarten en onboard chips hebben een matige klok. De duurdere kaarten of externe oplossingen besteden daar wat meer aandacht aan waardoor de hoeveelheid jitter afneemt. Het is gebleken dat het menselijk gehoor erg gevoelig is voor jitter (niet voor de jitter zelf, maar voor hoe zich dat manifesteert in het resulterende audiosignaal) dus dit zorgt echt voor een hoorbare verbetering. Het is dus niet zo eenvoudig als 'een 1 is een 1 en en 0 is een 0', het gaat ook om de precieze timing van die 1'en en 0'en.
Het is dus niet zo eenvoudig als 'een 1 is een 1 en en 0 is een 0', het gaat ook om de precieze timing van die 1'en en 0'en.
Als je geluid over S/PDIF verstuurt naar een versterker en de bitstream is gelijk, dan ga je geen verschil horen tussen een onboard geluidsuitgang en die op een dure geluidskaart. Hoe zou dat anders werken met DD/DTS, wat gecomprimeerd geluid is over hetzelfde kanaal? De stream (waar vanaf mediabron tot en met de versterker niets aan gewijzigd wordt, dus ook niet gedecodeerd) zou dan corrupt aankomen al zou er een verschil zijn.

Onzin dus. Het enige waar je iets over kan zeggen is dat wanneer de sampling frequency niet gelijk is (CD sampling frequency is 44 Khz, S/PDIF kan ingesteld zijn op 48 Khz), je met PCM kwaliteit kan verliezen door de conversieslag. Wat je dus moet doen is ervoor zorgen dat de digitale geluidsuitgang kan werken op de passende sampling frequencies.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 november 2015 11:36]

Vergeet niet dat die 'jitter' zo extreem uit de hand moet lopen voordat je het hoort dat het in dit soort situaties nooit tegen zult komen. Het is ook erg makkelijk te horen, het is niet bepaald subtiel, dus als het echt een groot probleem was dan werd digitale technologie zelden gebruikt voor muziek omdat het niet aan te horen is. Het probleem is dat alle gangbare analoge dragers nog vele malen meer last hebben van 'jitter' alleen soms onder een andere naam ('wow' bij vinyl, 'flutter' bij tape) en dat dus geen alternatief is.

In feite is de angst voor jitter gewoon een marketingtruc om mensen peperdure apparaten aan te laten schaffen die ze niet nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 16 november 2015 11:50]

Met een apparte stroomvoorziening voor je DAC en versterker zou je die interferentie toch voor een groot deel kwijt moeten zijn, en het grootste mankement aan onboard audio zal voor de meeste mensen het missen van een versterker zijn; en die is hier dus wel aanwezig. Ik ben wel benieuwd wat ik me bij die versterker precies moet voorstellen; is dat alleen voor koptelefoons of...?
Maakt realtek dan zulke hoogwaardige chips ik dacht dat je bij wolfson of cirrus moest zijn. Op mijn geluidskaart zit een chip(4stuks)die ze nu nog gebruiken de cirrus logic cs4398. Ik heb tot vandaag de dag geen kaart(creative xfi elite pro) gevonden die zo uber is.
Niet dat jou geluidskaart slecht is, maar kijk dan maar eens naar bijvoorbeeld de Essence serie van Asus, daar verbleekt jou kaartje bij (in de consumenten serie)

https://www.asus.com/nl/Sound/Essence-HiFi-Audio-Products/
Geen van deze kaarten hebben midi in/out en alles vanaf de kaart ipv een aparte soundbox(met midi in out, spdif in out) nou heeft de xonar phoebus een leuke toevoeging om geluid te dempen en een headset aan te sluiten, maar thats it dan ook gelijk qua extern randapparatuur. Als je 'n geluidskaart koopt verwacht je wel dat de aansluitkeuze ruim is(piano,gitaar aansluiten evt analoog tulp in)als spdif alleen wilt aansluiten dan kan je beter een moederbord kopen waarop een redelijke geluidschip(realtek alc1150) zit.(edit. Je kunt een aparte box erbij kopen)

[Reactie gewijzigd door Btcaelum op 16 november 2015 15:23]

Op zich is dat onboard geluid voor analoog echt wel te doen, maar dan wel met een fatsoenlijke signaal ruis ratio. De ALC887 is juist op dit vlak heel gewoontjes. Als het nu nog een ALC889 of een ALC898 was geweest, dan was het ook niet nieuw maar in ieder geval met een goede signaal ruis ratio. Hardwaresecrets heeft voor die signaal ruis ratio een mooie tabel, al veroudert die al wat (ALC1150 staat er bijvoorbeeld niet bij).

Net als de anderen snap ik de positionering van dit Biostar bord niet goed. Ze nemen wel de moeite om het geluidcircuit te isoleren en de condensatoren te vervangen, maar laten het fundament, het audio circuit ongemoeid. Biostar is niet de enige die dit zo aanvliegt. Geef een paar euro extra uit aan dat audio circuit en je maakt als fabrikant een statement doordat het echt voor elkaar is wat je beweert. Los van de onzin bewering over de hifi onderscheid het bord zich nu op het vlak van het geluid ook niet echt. Andere fabrikanten passen bet condensator+circuitscheiding kunstje ook toe. Het bord heeft hierdoor dus geen usp. Hou het dus maar op Skylake.
Ja maar vergeet dat die 2xPCI-Express sloten NIET 2 x PCI-E x16 3.0 zijn, maar een is PCI-E x16 3.0 en een is PCI-E x4 3.0, dus geen SLI/Crossfire.

En er zit een goekope Realtek ALC887 audio chip op, en niet een Realtek ALC1150 Audio chip die VEEL beter is.

http://www.biostar.com.tw/app/en/mb/introduction.php?S_ID=819#spec

Dan kan je veel beter de ASRock Z170M Extreme4 kopen die iedere moment kan uit komen, daar kan je wel SLI/Crossfire op draaien, en dan heb je nog een PCI-E x4 3.0 slot over, en die heeft ook de Realtek ALC1150 Audio chip, ok die is duurder, maar heb je wel meer aan, ook in de toekomst.
Ik heb het over hauptwerk, daar heb je geen goede GPU voor nodig ;)
Ok ik begrijp het.
HiFi; met een DAC enversterker onboard.
Dat klinkt goed.... of eh, nee toch niet!

Het is leuk en aardig dat er weer een 'nieuwe' gimmick wordt bedacht om te onderscheiden, maar het is natuurlijk niet echt serieus te nemen.
De technische voor en nadelen van onboard audioprocessing daargelaten is het aanbieden van alleen maar 3 jacks voor je geluids in-&uitvoer op een HiFi bord natuurlijk absurd...
Uiteraard is het onzin. Als je geluid belangrijk vindt heb je natuurlijk gewoon een externe geluidskaart met USB, Firewire of Thunderbolt. Die kunnen al bij een paar tientjes beginnen en kunnen oplopen tot duizenden euros, afhankelijk van het aantal kanalen, hoeveel aansluitingen, of je XLR lijnen nodig hebt etc.
Het is goed in de zin dat geluid op moederborden vaak het ondergeschoven kindje is. Iedere moederbordfabrikant schermt met HD-audio op 24-bit en 96 KHz, maar de goedkope analoge componenten op het moederbordje maken daar dan uiteindelijk een belabberd geluid van.

Er zijn genoeg mensen die een koptelefoon in hun moederbord prikken en die profiteren hiervan. Mensen die echt belang hechten aan het beste geluid, zullen daarentegen nooit van onboard geluid gebruik maken. Die zijn waarschijnlijk ook niet de doelgroep.
Ehm, de "air gap" tussen audio en main pcb is regelrecht van MSI afgekeken.
Maar dan de El cheapo versie.

Geef dan zo 10 euro meer uit voor een MSI Gaming serie met ALC1150 met Nippon caps. Tevens een echt compleet gescheiden audio pcb (optocoupler).

Bij dit Biostar bord duidelijk dat de Realtek chip de brug creŽert tussen main pcb en audio
Volgens mij kun je niet zeggen dat ze iets afgekeken hebben als ze iets compleet anders doen.

Een air gap kun je het m.i. ook niet noemen het zit gewoon op hetzelfde mainboard, de aansluitingen zitten op dezelfde plek als waar alle andere aansluitingen zitten net zoals bij elk ander micro-ATX bord.

Het is gewoon een goed, functioneel, goedkoop main bordje.
Er zit alleen een mooi marketing verhaaltje bij om het nog mooier te doen lijken dan dat het is.

[Reactie gewijzigd door Alfa1970 op 16 november 2015 09:55]

Compleet anders? Nee, enkel geen octocoupler. wel een airgap (die dikke trace over het audio gedeelte) Maar geen daadwerkelijke isolatie van DAC. is rechtstreeks i.p.v. via een octocoupler.
I.p.v. hoogwaardige low ESR caps hebben ze volgens mij op het oog gekozen voor Sanyo caps. Als audiofanaat word je daar ook niet bepaald blij van
In de markt zetten als hifi bord en dan geen optical of surround??
Met de optische aansluiting geef ik je gelijk, maar hifi en surround staan wat op gespannen voet met elkaar. Een versterker met speakers een goed stereobeeld te laten geven is al een vak apart. De meeste muziek wordt stereo opgenomen. Aan het afspelen hiervan voegt een surround set weinig toe. Eerder het tegendeel verwacht ik. Alle nabewerkingen die bij een surround set worden uitgevoerd maken het geluid alleen maar minder helder. Ik heb een goede 2.1 set, maar de subwoofer, die in games echt wat toevoegt, overschreeuwt muziek, zelfs al draai ik de bas helemaal weg. Muziek = 2.0. En iedere speaker die er bijkomt maakt de vergelijking ingewikkelder en de afwijking van het originele -droge- geluid groter.

Hebben we het over 3D games en films dan is zo'n surround effect natuurlijk heel leuk, en komt het beter tot zijn recht. Muziek op zo'n set draaien heeft alleen niet zo veel zin. Vraag jezelf daarom altijd af waarvoor je je PC wilt gebruiken. Muziek of film/games.
agreed, voor muziek heb ik gewoon mijn 2.0 set (mission speakers en nad versterker)

maar voor een moederbord wat echt gericht is op audio dan moeten beide gewoon erop zitten vind ik.
Hier hadden ze het bij de buren ook al over. Dit moederboordje is een grote grap.
Maar voor dit geld kan je dat ook niet verwachten. Een beetje geluidskaart kost alleen al gauw meer dan de volledige prijs van dit hele moederboord.

Koop dan gewoon een leuk moederboordje en een USB geluidskaartje.
Audiofielen gaan inderdaad eerder zoeken naar een externe DAC met een betere DAC Chip (o.a. R2R en Delta Sigma). Wat wel een USP kan zijn bij een moederbord zijn stabiele 5v USB poorten omdat een groot deel van de externe DAC's voeding krijgen van de USB aansluiting.
Ik heb zelf zo'n dingetje: https://www.native-instru...terfaces/traktor-audio-2/

Geeft een veel voller en sprankelijker geluid dan de ingebouwde geluidskaart op het moederbord. Dus zoiets kan ook altijd nog. En tips voor nog meer alternatieven zijn welkom. :)
Doet me denken aan het budget bordje dat ik gebruikt heb voor de upgrade van de pc van mijn ouders:

Crucial DDR4 2x4GB 2133 CL15: 47 euro