Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 137 reacties

ING kampt momenteel met een landelijke storing waardoor het niet mogelijk is om Mijn ING of de ING-app te gebruiken. Ook iDeal-transacties zijn niet mogelijk voor ING-klanten. De oorzaak van de storing is niet bekend. De bank zegt hard te werken aan het verhelpen van de storing.

De problemen met Mijn ING en de ING-app zijn rond 13:10 ontstaan, zo blijkt uit gegevens van Allestoringen.nl. De oorzaak van de storing is nog niet duidelijk; een woordvoerder van ING wil alleen kwijt dat de bank de problemen zo snel mogelijk probeert te verhelpen. Door de storing zijn iDeal-betalingen voor ING-klanten ook niet mogelijk.

ING kampt van de Nederlandse banken het meest met storingen, werd in september duidelijk. De ING is koploper als er wordt gekeken naar het aantal storingsdagen bij Nederlandse banken, gevolgd door de Rabobank en ABN Amro.

Update 15:15: De ING-diensten zijn weer bereikbaar, terwijl ook iDeal-transacties voor ING-klanten weer mogelijk moeten zijn. Er zou sprake van een netwerkstoring zijn geweest. Een woordvoerder van ING laat weten dat er is overgeschakeld naar een ander datacenter.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (137)

ING kampt van de Nederlandse banken het meest met storingen, werd†in september duidelijk. De ING is koploper als er wordt gekeken naar het aantal storingsdagen bij Nederlandse banken, gevolgd door de Rabobank en ABN Amro.
Ik snap nog steeds niet waarom allestoringen.nl als bron wordt genomen. Die website meldt bijvoorbeeld storingen als een bank meer dan gemiddeld genoemd wordt op twitter.

Dus ik kan nu al voor spellen dat ABN AMRO, 9 tm 15 februari 'elke dag' net als voorgaande jaren storingen zullen gaan kennen, omdat ze bovengemiddeld genoemd zullen worden tijdens hun ABNAMRO tennistoernooi.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 6 februari 2015 13:49]

Maar als ik in wil loggen op mijn ING krijg ik ook daadwerkelijk de melding dat het niet kan.

Oke je kan het moeilijk als bron nemen, maar je kan wel aantonen met die grafiekjes dat er wat aan de hand is.
In hoeverre is het idd een meetpunt. Het gebruik van Twitter daalt ook nog steeds. In Nederland zijn de gebruikers (Twitteraars) gedaald. Nu is 2,8 miljoen gebruikers natuurlijk nog steeds veel en je kan een redelijke meting doen maar heel veel gebruikers doen ook klagen of niks zeggen.
Dat is toch juist een erg goed mikpunt om te kijken of er een storing is.
Social media is juist ideaal hiervoor om te meten of ergens storing is, omdat mensen dit toch op Social media zetten ( "Blabla, alweer storing, blabla" ), en de naam van de bank wordt er vrijwel ook altijd in genoemd. Het lijkt me niet dat ze uitsluitend filteren op de namen van de banken, anders heb je inderdaad het probleem van dat tennistoernooi inderdaad. Maar daar word vast over nagedacht ;) *aanname*
Je kunt bijvoorbeeld filteren op een combinatie van hashtags (#storing, #<insert banknaam>, #nietalweer) of een combinatie van woorden in een zin.

Misschien wel interessant om te weten, maar volgens Allestoringen.nl hebben de Rabobank, ING en ABN AMRO bijvoorbeeld allemaal evenveel storingen (ongeveer):

Overzicht ING
Overzicht Rabobank
Overzicht ABN AMRO

EDIT:
Het enigste waar ik wel benieuwd naar ben is hoe allestoringen.nl omgaat met 'misplaatste' storingen. Een storing voor iemand zou ook bijvoorbeeld kunnen zijn dat het internet er bij wijze uit ligt en dat het dan 'lijkt' alsof het product een storing heeft. Om even een ruw voorbeeld te noemen. :)

[Reactie gewijzigd door Ask! op 6 februari 2015 13:59]

Als je jouw overzichten bekijkt,
Dan zie je dat elke maand rond de 21/22/23/24 alle grote banken, altijd dus elke maand storing hebben.

Dat zijn ook de data dat uitkeringen' huurtoeslag, kindertoeslag, zorgtoeslag etc worden uitgekeerd.
Nu komt het 'soms' wel eens voor, dat die instelling vertraagd met uitkering, of dat banken het niet direct verwerkt.

Maar ik kan mij niet voorstellen, dat elke maand banken op die dagen storing hebben. Ik denk dat veel meldingen komen omdat mensen sociaal geld de ene maand de 22e krijgen en de volgende maand pas de 24e omdat bijv. De 22e valt in het weekend.

Er zitten dus zeer veel valse 'storingsdagen' tussen.
Waarom dat bij internet banken relatief minder zou zijn? Omdat bij internetbanken, vaak mensen die niet direct een liquiditeitsprobleem hebben als een 'toeslag' te laat komt.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 6 februari 2015 15:02]

Er zijn op dat moment ook meer transacties en mensen die de sites en mobiele apps gebruiken, dus dat maakt de kans op storing ook weer groter. Je hebt inderdaad een punt dat het dan meer opvalt, maar vlak de verhoogde kans op storingen ook niet uit.
Social-media berichten zijn inderdaad een goede indicatie dat er mogelijk een storing is. Maar het zijn geen metingen van storingen en het is dus oneerlijk om die berichten als basis van vergelijkingen of algemene uitspraken te gebruiken.
Ja precies, die website gaat uit van meldingen op twitter, roep je poep en upc in 1 bericht dat komt dat vervolgens al op allestoringen website, terweil er niets aan de hand is.


Naja met ing zal er vast wel wat aan de hand zijn(dat is nu wel algemeen bekend)
Toch vreemd dat zo'n bank niet kan zeggen wat de oorzaak van de storing zit. Dat moet toch duidelijk zijn voor hen? De systemen worden toch gemonitord?
Je moet het woordje "kan" eigenlijk lezen als "wil". De technische mensen bij de ING weten waarschijnlijk precies wat het probleem zit. Dat betekent echter niet dat dat ook aan de hele wereld verteld moet worden. Waarom zouden ze dat precies willen doen?
En zelfs dat 'kunnen' is nog optimistisch. Grote kans dat ze niet direct weten waar de oorzaak van het probleem ligt door de enorme complexiteit van IT systemen bij banken.

Het is vaak een uiterst complex systeem waarbij er stukken COBOL code bovenop een stuk jaren 80 technologie moet draaien maar dat wel continue moet communiceren met hypermoderne Java code in een reeks gevirtualiseerde systemen ťn weer andere data moet ophalen of uitsturen naar een of andere cloud component. Waarschijnlijk ook allemaal nog verdeeld over meerdere lokaties. En dat is allemaal nog het spul wat in eigen beheer is, een deel van de koppelingen zal ook nog met derde partijen (andere banken, payment processors, kredietregistraties, creditcardverstrekkers etc.) zijn waar je weinig invloed op hebt.

Als je morgen een nieuwe bank begint zou het er anders uit zien maar de meeste banken hebben vele decennia aan IT die ze aan elkaar moeten knopen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 6 februari 2015 14:11]

De wet van de remmende voorsprong...

Toch gebeurt het ontsluiten van oude Cobol-machines met een moderne voorkant al heel wat jaren. Je zou denken dat ze dat wel onderhand onder controle zouden hebben.
Ja en nee. Het is natuurlijk niet statisch. Ineens moet zo'n systeem met IBAN's om kunnen gaan. Of wordt er een nieuwe valuta geÔntroduceerd. Of willen die vervelende klanten dat een overschrijving niet meer vijf werkdagen duurt. Of willen mensen ineens via het web of mobiel bij hun rekening. Zo blijf je het systeem uitbreiden en verbouwen en is er dus nooit een moment waarop je alles volledig onder controle hebt.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 6 februari 2015 14:56]

Als je morgen een nieuwe bank begint zou het er anders uit zien maar de meeste banken hebben vele decennia aan IT die ze aan elkaar moeten knopen.
Helaas, dit is een misvatting. Bij het fuseren van de postbank met de ING is gekozen voor de oudere systemen van de postbank. De "nieuwe" bank ING had haar ICT niet echt op orde zullen we maar zeggen. Ondanks hun schone start in ... 19 nogwat.

Een goed werkende ICT is iets van de lange adem en zo min mogelijk aanpassingen (lees: modeverschijnselen). Stabiliteit creeren en daarna... handjes af! ;)
Dat is helaas niet meer van deze tijd - veel banken zullen dan tzt overstappen op een generieke back-end. De monopolie die banken ooit dachten te hebben wordt langzaam ondergraven - banken als KNAB die geen remmende legacy hebben kunnen fris-en-fruitig de klant bedienen
Het is het netwerk van EUnetworks dat problemem heeft/had
Omdat aangeven wat er precies aan de hand is toch meer vertrouwen geeft dan "hij doet het niet en we hebben geen idee wat er aan de hand is".
Nou informatie als de X25 koppeling tussen de AS400 server TZR67 en het Mainframe M68ER lag er uit omdat een junior stagiar de werkplek GR45/89/625 verkeerd gepatched had, daar heeft ook niemand wat aan. Als ze door niet eens een gedegen reden te noemen de techneuten niet 5 minuten lang van het werk (zoals storingszoeken) houden en zo het probleem 5 minuten eerder is opgelost hebben heel veel mensen daar wat aan.
99% van de klanten heeft niks aan de informatie "een van onze servers crashte en door reden X gaf de UPS van de back-up het ook op" of zoiets. En zelfs als je het weet, niks wat het sneller weer laat werken.

Plus dat bespaart ze ook kritiek uit de tweakers hoek, :p.
Zonder informatie bekruipt mij het gevoel dat ze iets te verbergen hebben, zoals: "onze informatiesystemen zijn door bezuiniging een grote puinhoop, en houdt er als klant gerust rekening mee dat de komende jaren elke maand wel 1 of 2 storingen zijn".
"UPS" :/

Een bank is geen MKB bedrijfje... Een bank is een enterprise met enorme hoeveelheid legacy en zeer hoge complexiteit, op alle lagen van het OSI model.
Alle grootbanken hebben hun eigen DC's, met no-breaks.

Storingsoorzaak zoeken kost gewoon tijd, zeker wanneer het over meerdere disciplines/afdelingen gaat.
Ik ben erg tevreden met de website van ING. Vele malen beter dan die van ABNAMRO in ieder geval. En zoals voor velen geldt, vergelijken is lastig want vrijwel niemand heeft meer dan twee banken.
want vrijwel niemand heeft meer dan twee banken.
Met 4 verschillende ben ik dus niemand :)

ING is naar mijn mening de slechtste.
KNAB is erg goed
ASN is naar mijn mening de beste.

(en ik heb een buitenlandse rekening. in gebruik beter dan ing en minder storingen)
Zelf zit ik ook bij ASN, ING en KNAB waarbij KNAB mijn primaire rekening is geworden. ING is vanwege het TAN code system handig om een spontane aankoop ideal betaling te kunnen doen (indien deze beschikbaar is:))
En om de meningen nog even wat verschillender te maken: ik heb zowel Rabo, ABN, Deutschebank (in Duitsland) als ook ING (gehad).

Veruit de beste naar mijn mening is ABN en veruit de slechtste ING. Mijn mening staat dus lijnrecht tegenover die van jou. ING en Rabo hebben/hadden allebij een pre-historisch systeem, de een met tan-codes en SMS de ander met > 4x overtypen van codes en bankrekeningnummers van/naar randomreader bij elke inlog en overmaking. ING ligt er veruit het meeste uit: zowel de rekening/overmaken diensten als ook de beurs-trading diensten (zie IEX.nl forum).

ABN is veruit de makkelijkste (uitgaande van hun reader aangesloten op PC): klik op betalen/inloggen, toets pincode in op apparaat en druk op het apparaat op OK. Aan die gebruiksvriendelijkheid en snelheid kan geen enkel (Nederlands) banksysteem aan tippen. De enige manieren van overmaken die sneller zijn die ik ken zijn Bitcoin en Paypal, maar dat zijn dan weer geen banken :P

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 6 februari 2015 17:23]

Paypal is eigenlijk wel een bank tegenwoordig.
Smaken verschillen ;)
Ligt ook aan wat je eisen zijn aan een website van een bank.
Ik vind betrouwbaarheid 1 van de hoogste eisen, dus ik kan ING geen betere website vinden dan die van de ABN.
Misschien zou de consumentenbond van elke bank een fictief huishouden draaien en daarmee de service / doelmatigheid en stabiliteit testen. En hier nooit mee ophouden.? Goed idee lijkt me.
Idd wel een goed idee. Hoe moeilijk kan het zijn om een script te schrijven die dat elke minuut/seconde checkt bij alle bank websites?

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 6 februari 2015 19:18]

Niet zo moeilijk, maar ik doelde ook op alle sevices van een online bank. Die gelaagdheid zal iets meer "bouwtijd" vergen. Maar misschien is het een idee als banken dit zelf oppakken. Een speciaal team die continu test of sevices in de lucht zijn en beschikbaar.
Hoe heet dat ook al weer .... :+ beheerders!

Anyways, een onafhankelijke club lijkt me het beste. Of misschien stelt DNB hier wel eisen aan. (het vertrouwen in de banken behouden). En moeten zij hier iets mee doen.
Toch apart dat grote banken zo "falen"
Zit zelf bij de regiobank en nooit gezeur en onderhoud wordt altijd netjes van te voren aangemeld.
Uit eigen ervaring:
Laatst was de internet spaarbank nibc 9 uur lang niet bereikbaar, maar werd er niets gemeld op allestoringen.nl omdat schijnbaar bijna niemand het melde.

Bij Ing hoeft maar een component van het internet bankieren het niet te doen, en ze hebben er volgens de heren van allestoringen.nl weer een 'storingsdag' bij.

Los, van de veelvoud van valse meldingen, is het wel zo dat mij opvalt dat ING, relatief vaak storingen heeft.
Als consument heb je daar meestal geen last van'Maar wil je echt problemen door storingen uitsluiten,Kun je overwegen om gewoon twee banken te nemen dan ben je nooit afhankelijk van 1 systeem.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 6 februari 2015 14:03]

Kortom, de score van een bank hangt net als de score van de Tweakers Award af van het aantal gebruikers van een product.
En er zijn nu eenmaal veel ING-gebruikers...
Maar daardoor is de fluctuatie van die bank op twitter ook minder groot omdat ING dagelijks honderden zo niet duizenden keren wordt genoemd. Maar AlleStoringen kijkt ook niet specifiek naar een twitter bericht. Een melding op twitter betekend nog niet automatisch een storing. Echter als er ineens een piek ontstaat (in een relatief korte periode) in het aantal berichten over ING op twitter dan is dat in de regel een zeer goede graadmeter van een storing.

Daarbij gaat Tweakers niet alleen uit van AlleStoringen, tweakers heeft ook om commentaar gevraagd bij ING. Die woordvoerder ontkende de storing niet, dus plaatst Tweakers het bericht..
Het punt is juist: als een kleine onbekende bank niet op Twitter genoemd wordt maar er wel 9 uur uit ligt, leidt dat niet tot een melding bij allestoringen of bij Tweakers.
Weer lekker kansloos dit. Kan DNB, of wat voor een overheidsinstelling dan ook, hier geen stokje voor steken, en ING gewoon dwingen om haar infrastructuur eens op orde te krijgen?
Goed plan, de overheid heeft een perfecte reputatie als het gaat om IT! Die hebben al genoeg bodemloze putten waar ze jaarlijks miljarden in storten als het over IT gaat.

Maar het is een commercieel bedrijf dat gewoon wordt afgerekend op zijn prestaties. Er zijn weinig mensen die 'moeten' blijven bij de ING. Maar ik denk dat de 'gemiddelde' NL-er het eigenlijk wel lekker vindt. Af en toe lekker foeteren op een 'instituut'. Volgende week ProRail, of is het weer tijd voor TLS? DUO? .... of weer lekker 'honger lijden' door een storing bij Thuisbezorgd.nl :D
Yep, zowel internetbankieren als de app doen het weer.
Een woordvoerder van ING laat weten dat er is overgeschakeld naar een ander datacente
Horen dit soort dingen niet vanzelf te gaan wanneer er een storing is?
Jammer dat de ING zo veel storingen heeft, lijkt me niet echt prettig om daar als IT'er te zitten.
Hoge werkdruk, veel storingen door oude systemen die met elkaar samen werken.
En als er dan 1 gaat trekt deze alles mee :x.
Storing door oude systemen? Dat is iets waar ik me altijd over verbaas dat als het misgaat dat er naar oude systemen gewezen wordt. Heb ik toch door in de loop van de tijd gemerkt dat juist nieuwere systemen bijvoorbeeld gebasseerd op Java heel gevoelig zijn voor verstoringen, deze resourcevreters. Het is lastig om te zien wat er nu weer misgaat bij de ING maar ik vraag me af, is het nu zo moeilijk zulke systemen eens een paar maanden zonder verstoringen te laten draaaien. Er zijn volgens mij twee mogelijkheden of je bestaande systemen zijn niet stabiel of men zit te rommelen aan de systemen. Ga niet repareren wat niet stuk is is een goude ICT wet. En als er wel wijzigingen doorgevoerd moeten worden doe dat dan op een paar gezette tijden in het jaar maar niet om de paar weken.

Ben zelf op een intake geweest een klein jaar terug en daar was het toen, scrummen en devopsend iedere 2 weken nieuwe releases. Continuous delivery. En oh ja, de spanning in 'het team' liep op en perl kwam er niet bij hun niet in.Voegde de manager van dienst nog toe. Ha ha. Ik dacht alleen, nou gezellig met de spanning loopt op, maar dit meen je toch niet serieus? Iedere 2 weken releases? Ik noem dat onprofessioneel en niet bij een organisatie passend waar 24/7 beschikbaarheid en betrouwbaarheid op 1 zouden moeten staan. Het klinkt vooral als heel slecht management wat bij de ING dienst uit maakt en richting geeft aan de ICT. Wederom is het proces (devops, scrum, cd, het team) belangrijker geworden dan de inhoud. Ik zou zeggen, de bezem erdoor.

[Reactie gewijzigd door wimdebok op 7 februari 2015 11:22]

Tijd om eens te kijken naar andere banken die hetzelfde voor studenten bied, maar dan zonder de storingen, wordt er langzamerhand echt moe van. :(
Maar heb je er ook echt last van? Of stoor je je er alleen aan dat je bank hier zo vaak genoemd wordt?

Ik lees hier zowat wekelijks dat ING weer een storing heeft, maar die keren dat ik de app of de website (of iDeal) daadwerkelijk gebruik, heb ik misschien hooguit 1 x last gehad.

Een storing die binnen het uur opgelost wordt, daar moet iedere klant toch mee kunnen leven? OK, vervelend als je net de overdracht van een huis of een andere belangrijke transactie moet doen. Maar als ik nu even mijn saldo niet kan zien, dan kijk ik over een uurtje toch nog eens?
Als de storing meer dan een halve dag duurt, dan hebben we het pas ergens over.

Ik vind dat Tweakers ING hier wel heel veel door het slijk haalt, terwijl het vaak heel erg meevalt wat er nu echt aan de hand is.

Volgende week op Tweakers.net: intercity uit Amsterdam heeft al weer vijf minuten vertraging?
Ik ga ING eens wat in het zonnetje zetten. De mobiele app van ING van Android blaast die van de concurrentie om ver. De UI ziet er echt strak uit naar mijn mening en krijgt ook heel vaak updates met verbeteringen die ook echt nuttig zijn. Daar kunnen andere banken wel een puntje aan zuigen.

Het is trouwens dat hier op tweakers gemeld is dat de app weer offline is, anders had ik het niet eens gemerkt. Ik denk dat ik 80 tot 90% van de storingen niet eens meemaak omdat ik dan er toch geen gebruik van maak.

[Reactie gewijzigd door Macfreakje op 6 februari 2015 14:11]

Ik ben zelf eens bij de ING binnen geweest bij een meetup over Cassandra. Alhoewel het natuurlijk veel blabla was, was ik wel degelijk onder de indruk van niet alleen de inhoudelijke kennis, maar vooral van de vooruitstrevendheid. Ik heb bij banken altijd het idee dat het aan de achterkant nog steeds houtje touwtje DOS-systeempjes zijn waar niemand aan durft te komen, want "het werkt nu toch". Nou is er met stabiliteit niets mis, maar ik vond het mooi om ze zien dat de ING nieuwere technieken niet uit de weg gaat (ze wilden Cassandra in gaan zetten voor caching) en de ambitie uitspraken om de "Google onder de banken te worden" (waarmee ze volgens mij doelden op Google's technische wendbaarheid, en niet op het massaal verzamelen en analyseren van persoonlijke data).

Ik kan weinig zeggen over deze storingen en de achterliggende problemen, maar bezig zijn ze iig wel.

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 6 februari 2015 14:50]

De ING wil juist inzetten op het verzamelen en analyseren van persoonlijke data. Lees ook maar eens op http://www.volkskrant.nl/...e-klantgegevens~a3625557/ .

En wat betreft houtje-touwtje DOS systemen, het is zelfs nog 'erger', een enorm groot deel van de back-ends bij de financiŽle instellingen draaien allemaal op COBOL, een programmeertaal die alweer uit 1959 stamt ( en zelfs ouder dan DOS )
Guttegut, ook weer een verhaal opgepikt in de kroeg? COBOL is nog steeds in ontwikkeling en wordt nog steeds intensief gebruikt vanwege de stabiliteit en onderhoudbaarheid.
Stabiel is COBOL zeker en dat is ook de voornaamste reden waarom de hele bancaire wereld nog op COBOL draait, maar onderhoudbaarheid, dat weet ik niet. De core van de automatisering stamt alweer uit de jaren 60 in het geval van de ING, en iets zegt me dat bepaalde elementaire zaken afgezien van een paar patches nooit tot legacy verklaard zijn.
Het grappige is dat Cobol juist geprezen wordt vanwege zijn leesbaarheid. Maar zoals met alle software is wel prettig als het een baasje heeft die van toeten en blazen weet. Conitinuiteit van medewerkers is daarom ook zo belangrijk al krijg je wel eens de indruk dat men denkt dat personeel volledig inwisselbaar is. Dat is natuurlijk niet waar, kennis van systemen moet gekoesterd worden.
In het geval van COBOL systemen is het juist enorm wenselijk dat personeel volledig inwisselbaar is. De kans is aanzienlijk dat de programmeurs die in de jaren 60 de core hebben gebouwd inmiddels met pensioen zijn.

Het verhaal ( urban myth???? ) gaat dat COBOL programmeurs tegenwoordig in het bejaardenhuis gezocht worden.
Zou mooi zijn, ict personeel volledig inwisselbaar, alleen denk ik dat materie, systemen en software, dat niet toelaat dus ik geloof daar niet in. Iedere situatie is anders en daar zul je je eerst bekend mee moeten maken. Inderdaad, wel een probleem voor een vakgebied als Cobol programma;s dat de kennis zit bij meer ouderen in het ICT vak. Tijd voor een bedrijf om een nieuwe generatie Cobol programmeurs in te zetten. Wel een probleem natuurlijk, Cobol is niet bepaald sexy....
Als je een webshop hebt en je klanten kunnen niet betalen! En als je een webshop hebt en je kunt problemen van klanten niet (spoedig) verhelpen omdat je niet kunt inloggen dan is het wel degelijk een heel groot probleem.

Voor een particulier zal het misschien wost wezen om een paar uurtjes niet te kunnen inloggen, voor mij is het killig!
Ik lees hier zowat wekelijks dat ING weer een storing heeft (...)
De ironie...
Ik vind dat Tweakers ING hier wel heel veel door het slijk haalt, (...)
Maar heb je er ook echt last van? Of stoor je je er alleen aan (...)? }>
Heb je elke keer als er storing is ook last van? moest je perse iets kopen online of geld overmaken tijdens zo'n storing? Ik vind dit een beetje een rare reden om over te stappen.
Je betaald er gewoon voor, dus ze horen hun zaken op orde te hebben. Helemaal een bank hoort gewoon 99.9% uptime te hebben.
Voor winkeliers zijn dergelijke storingen absoluut niet handig. Bij een iDeal storing lopen webwinkeliers spontane / impulsaankopen mis, wat voor een aantal sectoren een belangrijke drijfveer is, zoals bijvoorbeeld bij kleding. Grote orders of artikelen die broodnodig zal je daarentegen nog wel meepakken.
Rabobank is anders niets beters. Als student neem je niet altijd je rabo-reader mee, vind het maar niets. Alles heeft zo zijn voor- en nadelen. Daarnaast hebben ze wel minder storingen, maar kan je wel in de min komen terwijl je dat bij ING kan limiteren.

[Reactie gewijzigd door TallyO op 6 februari 2015 13:40]

Ik kan met rabobank ook niet in de min staan. Dat is bij mij zo ingesteld. Verder zie ik het nut ook niet van een rabo reader bij je hebben. Je betaalt toch met je pinpas. En thuis betaal je de fakturen die met de post komen met de Random Reader?

[Reactie gewijzigd door Ron79 op 6 februari 2015 13:46]

Soms wil je, als je niet thuis bent, wel eens dingen digitaal betalen. Dat kan niet zonder Random Reader en dat vond ik toen ik een tijd een account had bij de Rabo bank vrij vervelend. Hoor ook regelmatig collega's op werk klagen of vragen over die Reader dingen :)
Je kan mobiel betalen zonder een reader. Zo kan je een bedrag instellen dat je per week zonder reader kunt overmaken. Ook heb je geen reader nodig om geld over te maken naar adressen waar je in de vorige maanden al eens geld naar over hebt gemaakt.

Je kan zelfs met ideal betalen via de app, ook zonder reader.
....Iets met veiligheid versus gebruikersgemak |:( 8)7
Ik heb persoonlijk nooit helemaal begrepen wat studenten zo aantrekt aan de ING. Moet welhaast misplaatste nostalgie van de ouders zijn met betrekking tot de Postbank. Hallo 2015!!!

[Reactie gewijzigd door William_H op 6 februari 2015 14:41]

Postbank... Hoe heette dat ding ook alweer? Ohja, Pennie Maat spaarautomaat :) .
De Raboreader is nodig bij transacties via het internet. Gek genoeg zijn er tal veel studenten (en andere mensen) die buitenshuis aankopen doen. Dan wil je natuurlijk niet afhankelijk zijn van zo'n reader. Het klopt dat je tot een bepaald bedrag (volgens mij was het 25 of 50 euro) via de mobiele app kunt overmaken, limietloos is het dus zeer zeker niet. En wat als de enige optie van betalen IDeal is (waarbij je via de browser doorverbonden word)? Inderdaad, dan heb je niets aan die app.

[Reactie gewijzigd door TallyO op 6 februari 2015 14:18]

250 euro is de max, sinds ik hem daar op heb staan heb ik nog maar 1x per maand de random reader nodig.
Wauw, echt? Dat wist ik niet. En hoe zit dat dan als je door de website doorverbonden word naar IDeal? Precies, Raboreader...

[Reactie gewijzigd door TallyO op 6 februari 2015 14:31]

Die setting werkt ook op ideal... thank you very much, en is echt fokking handig. :) (Zie reactie iwebdev hieronder)

Jij had t over 25 /50 euro, ik zeg alleen 250. Sorry dat ik probeer te helpen...
Moet je altijd tegenargumenten geven?! Daar gaat mijn promotie bij ING ;( . Nee grapje, wist eerlijk gezegd niet dat dat mogelijk was. Top om te weten, nu nog een fatsoenlijke native app :P.
Tip: Als je op je mobiel de transactie start hoef je geen reader niet te gebruiken :)
Eerlijk gezegd doe ik nu alles via ING (ja mijn tweede naam is lui) en zakelijke betalingen via Rabobank, maar dan met de RaboReader of kleine betalingen via de webapp. Heb het toentertijd maar geaccepteerd om dit zo te doen met IDeal. Nu is er helaas geen weg terug meer :/ .
Je kan ook je telefoon gebruiken om te betalen. Je reader heb je dan allleen eenmalig nodig om dat in te stellen.
Dat klopt, maar in hoeverre is dat veilig? De enige verificatie die je nodig hebt is de pincode bij het inloggen. ING doet het beter met een extra verificatie, maar of dit de oplossing is en dus veilig(er) is, durf ik niet te zeggen. Verder hoop ik dat de Rabobank eens overstapt naar een native app en stopt met de webapp die nu als consument te verkrijgen is.
ING doet het beter. Ik ben geen fan van welke bank dan ook. Maar is ING niet de laatste bank die nog met inlognamen en wachtwoorden werkt :?
Die inloggegevens zijn nodig voor in te loggen op de website, de app werkt met een pincode (net zoals Rabobank). Wat ik eigenlijk met de extra verificatie bedoelde was het smsje tijdens het overmaken van het geld (een soort van twee-staps-verficatie).


P.S. Ik ben ook niet echt een 'fan'. Ik vind dat elke bank zo zijn eigen voor- en nadelen heeft.
SMS verificatie bij een bank... Het kan, maar echt veilig is dat niet, dat is al bekend. De SMS gaat oa. over een niet beveiligde verbinding. Daarnaast zijn telefoons tegenwoordig meer doelwit van malware en slechter beveiligd dan computers.
Daarom zei ik ook dat ik niet wist of dat de oplossing was... **hint, hint. Dan maar eens end-to-end-encrypty toepassen? Of toch maar terug gaan naar postduif?

[Reactie gewijzigd door TallyO op 6 februari 2015 14:52]

De SMS gaat wel over een andere verbinding als je zo slim bent om niet met een app op je telefoon te bankieren. Het is voor krakers lastig om zowel je PC als je mobiele telefoon onder controle te hebben tijdens een transactie, dus dan is de ING juist relatief veilig.
ING stuurt de code naar je telefoon. Aangezien je daar ook mee kunt betalen, is dat een beetje schijnveiligheid!
Het is een extra verificatie, en zeg nou niet dat de RaboReader veiliger is. Na een aantal betalingen merk je gewoon dat dezelfde codes continu terug komen. Waarom kan je anders een lijst bij de RaboBank aanvragen waarop deze codes staan... Banken werken gewoon met verouderde systemen en hebben het dus moeilijk om zich aan te passen aan deze tijd met de snelle technologie-ontwikkeling.
er zijn honderd miljoen mogelijke codes, dus de kans dat je die raadt is erg klein. Timebases-onetime-passwords zijn helemaal niet ouderwets of achterhaald. Ze zijn een prima oplossing voor 2-factor authenticatie.

Bij het systeem van de Rabobank, ze zoals bij veel andere banken moet je een randomreader hebben, je pinpas, en de code ervan weten. Oftewel, iets dat je hebt, en iets dat je weet, en wat losstaat van het apparaat dat de transactie doet. Bij de ING komt de code uit hetzelfde apparaat dat de transactie doet, namelijk je telefoon. Dat is dus wel degelijk een stapje veiligheid minder.
Je kunt bij de Rabobank instellen dat je tot een bepaald bedrag zonder de reader kan overmaken met je telefoon
Of je rood kan staan verschilt ook per rekening. Verder kan je instellen dat je een melding krijgt als je onder een bepaald saldo komt, of als er een bedrag groter dan een door jou gekozen grens wordt afgeschreven.
Dus je argumenten tegen de Rabobank vind ik niet sterk.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 6 februari 2015 13:49]

Als student heeft die melding geen meerwaarde, er moet gewoon een optie voor de student-rekening zijn waarbij jij zelf een limiet kan vaststellen (of in ieder geval niet in de min kan komen te staan). Dat geldt zeker in deze tijden met de (relatief) dure abonnementen en de levenskosten. Ik ben eerlijk dat ik uit mijn eigen persoonlijke ervaring praat en dus een zwak argument naar voren breng. In het contract van de studentrekening staat duidelijk dat de student op rood kan staan en dat je daar een rente bedrag voor betaalt (tot de storting van het bedrag). Ik vroeg hier naar toen ik de rekening had geopend. Het was namelijk zo dat je een paar dagen kreeg om toch nog het bedrag die je in het rood stond te storten (om zo de rente te ontlopen). Gek genoeg was er geen optie om dit te voorkomen (zoals ING dat heeft).

[Reactie gewijzigd door TallyO op 6 februari 2015 14:12]

Ik ben zelf ook student en ik heb toentertijd gekozen voor de optie om rood te kunnen staan. Niets vervelender dan in de supermarkt niet kunnen afrekenen, dan liever even rood staan en meteen wat geld van de spaarrekening overmaken. Ik krijg meteen een melding, dus je staat ook niet per ongeluk dagen rood. Dan blijft de rente beperkt tot een paar cent.

Edit: overigens weet ik niet precies wat voor rekening ik heb en of je roodstand uit kan zetten, ik herinner me dat het toentertijd een opt-in was.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 6 februari 2015 15:38]

Voormij was het not-done i.v.m. mijn abonnementen, die altijd later betaald konden worden, maar door de automatische incasso en het rood staan op ieder moment konden afschrijven. Terugstorten was een optie, maar ik ben niet zo van het handmatig werk, liever een script/procedure ofzo.
Naar welke planeet ga je verhuizen? Op aarde gebeuren regelmatig technische storingen en daar ga je niet aan ontkomen door je geld aan iemand anders te geven.
Onduidelijk is nog of ook iDeal-betalingen voor ING-klanten niet lukken.
Bij deze kan ik vertellen dat dat ook niet mogelijk is, wou zojuist onderdelen bestellen voor de auto, maar dat moet maar even wachten dus
Creditcard geen optie?
Dan heb je ook nog leveringsgarantie.
Nee creditcard doe ik niet aan ;) sporadisch dat ik er een nodig heb omdat ik bijv. in china iets bestel.
Dan laat ik ons pap betalen, en maak ik het terug over.
Maar zoveel haast heb ik er nu niet mee
Het lijkt de laatste tijd bijna een trend te worden om minstens 1x per week een ING-storing te hebben zeg… hoe fijn hun website ook schijnt te werken, als je om de haverklap een storing hebt wordt het tijd om een ander/nieuw/extra IT team in te zetten om de problemen eens goed aan te pakken.