Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

ING kampt zaterdagochtend met een storing in zijn dienst voor mobiel bankieren. Klanten melden dat zij via hun mobiele apparaten niet in kunnen loggen. Via de desktop is het nog wel mogelijk om bankzaken te regelen.

Zo rond 10:30 uur zaterdagochtend begonnen de eerste meldingen over een storing bij ING binnen te komen. De applicatie voor mobieltjes geeft een generieke foutmelding dat Mobiel Bankieren niet beschikbaar is, zoals gebruikelijk bij storingen. ING zelf heeft nog niets naar buiten gebracht over de storing, waardoor nog niets duidelijk is over de oorzaak. Het is wel mogelijk om in te loggen op de desktop.

ING kampte deze maand al een aantal keer met een kortlopende storing. Vorig jaar bleek dat de bank koploper is wat betreft het aantal storingen in het online betaalverkeer. Er werd beterschap beloofd, maar er blijven regelmatig storingen voorbijkomen.

Update 11:34 uur: het bleek een korte storing te zijn. Inmiddels werkt Mobiel Bankieren weer.

ING mobiel bankieren

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Houden ze alleen 24/7 de ING in de gaten op storingen of hebben de andere banken er nooit een?
Dan nog wat is het nut van deze berichten, het schaad alleen maar de reputatie van ING en er is elke keer weer dezelfde eindeloze discussies. Geen enkel van deze berichten hebben een meerwaarde. Ik zit zelf bij de ING en ja er is wel eens een storing, heb ik hier echt veel last van? Simpel antwoord; nee.
"Het Nederlandse ING kende afgelopen twaalf maanden de meeste storingsdagen van banken wereldwijd.
Dat concludeert de website Allestoringen.nl, dat zich hiervoor baseert op informatie verzameld in 27 landen.

In de periode december 2013 tot en met november 2014 werden bij ING 196 storingen geconstateerd, waarvan 48 grote. Daarmee is ING met afstand de bank met de meeste geregistreerde storingen."

en

"In de wereldwijde ranking van het aantal storingen worden de tweede en derde plaats ingenomen door twee andere Nederlandse banken: Rabobank en ABN Amro met respectievelijk 137 en 135 storingen. "

De Nederlandse bank doet het goed! ;)
bron: http://www.financeinnovation.nl/

[Reactie gewijzigd door Cogency op 31 januari 2015 11:14]

En gisteren een brief durven sturen waarin werd medegedeeld dat de voorheen gratis Basispakket vanaf april ¤ 17,40 gaat kosten :+
Banken zijn al jaren niet gratis meer, dat mag niet meer omdat het neerkwam op gratis koppelverkoop - ze mogen dus niet de betaalpas en rekening gratis weggeven en dat elders terugverdienen, ze MOETEN van de EU daar een marktconform bedrag van een paar euro voor vragen.
De prijs voor het basis pakket is sinds 2013 al 17.40 EUR/jaar
Vroegah kon je een ING-rekening openen zonder betaalpas. Je rekening was gratis als in, ING incasseerde niets. In de kleine lettertjes ging je wel akkoord met de kosten van het basispakket maar effectief betaalde je niets. ING heeft nu geld nodig en gaat de kosten waar je dus al akkoord voor hebt gegeven nu ook innen.
En toch mogen ze dat niet officieel niet innen zonder jouw medeweten. Ook al heb je daar ooit akkoord voor gegeven. Ik heb die brief namelijk nooit gezien. En ja, ik open me post dus wel.
Als je geen brief hebt gehad is dit (nog) niet van toepassing op jou.
welke bank is gratis??????

ABN betaal je 36 euro per jaar.
Dus volgens mij valt het wel mee bij ING.
Daarnaast is het Oranjepakket nog een stukje goedkoper
Hij opent zijn post niet zo vaak. :p
Dat gepapegaai van Allestoringen.nl persberichten is wat storend. Die lui hebben een wetenschappelijk te betwijfelen meetmethode, namelijk meldingen op Social media. Nederlanders zijn relatief veel actief daarop.

Daarnaast maken ze geen enkel onderscheid tussen type storingen. Een hele dag pinverkeer onbeschikbaar of 5 minuten niet kunnen inloggen in de mobiele app: allebei tellen ze als storing.

Voordeel: kunnen ze lekker mediavriendelijke persberichten eruit gooien.
Hetzelfde geldt voor storingen bij andere banken. Die worden ook op Allestoringen.nl geplaatst. Je moet de ING dus niet in een slachtofferrol steken en doen alsof er een heksenjacht is geopend.

Feit blijft dat er meer storingen bij de ING plaats vinden dan bij concurrerende banken. Dat de meetmethode mogelijk twijfelachtig is laat ik even in het midden; de drempel om storingen te melden is weliswaar lager dankzij de "social" media, maar het maakt geen klap uit bij welke bank jij klant bent.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 31 januari 2015 13:02]

Hetzelfde geldt voor storingen bij andere banken. Die worden ook op Allestoringen.nl geplaatst. Je moet de ING dus niet in een slachtofferrol steken en doen alsof er een heksenjacht is geopend.
Ummm... waar haal je dit vandaan? Het enige waarover ik klaag is de kwaliteit van Allestoringen.nl
Feit blijft dat er meer storingen bij de ING plaats vinden dan bij concurrerende banken. Dat de meetmethode mogelijk twijfelachtig is laat ik even in het midden
Als bank A in een week 4 storingen van 5 minuten heeft met alleen de mobiele applicatie, maar de website en de pinautomaten doen het wel dan is dat volgens allestoringen.nl een score van "4 storingdagen"
Als bank B een dag volkomen onbereikbaar is, dan is dat een score van "1 storingsdag".

Vervolgens verklaart Allestoringen.nl dat bank A de "kampioen storingen is"...

Het hebben van veel vormen van digitale dienstverlening werkt op dit moment in het nadeel van een bank. Dat je via Allestoringen.nl kunt zien of er op een willekeurig moment een storing is (of dat het bvb. iets specifieks met jouw browser is), is een nuttige dienst.

Als vergelijkende meetmethode over een periode, is het waardeloos, en heb je veel verfijndere instrumenten nodig. Op dit moment is wat ze meten voornamelijk de correlatie-coefficient van storingen met hoe veel een bank aan online diensten aanbiedt en hoeveel klanten op social media zitten. Kortom: wat op dit moment we uit de gegevens van Allestoringen.nl kunnen aflezen is dat Rabo, ABN en ING de grootste banken van Nederland zijn, met veel on-line diensten. Woei.

Over de kwaliteit van dienstverlening zegt het bar weinig.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 31 januari 2015 16:03]

ik heb nu al jaren ing en hun app en ik heb nog nooit last gehad van de storingen. je moet ook niet gaan doen alsof je daar niet normaal kan bankieren.

En ik gebruik de app meerdere keren per week en als je ideal meerekent kan je het bijna verdubbelen denk ik.

Dus je er zijn storingen en ja er hebben mensen dan ff last maar dat zijn ook mensen die ws nooit een acceptgiro vroeger gebruikt hebben. :p

De ing is ook niet de kleinste bank du lijkt me logisch dat die ook meer kans op storingen hebben, en ook alleen vergelijken met banken die dezelfde functionaliteiten bieden dan he.
Neemt niet weg dat er in NL merkbaar veel meer storingen zijn mbt online bankieren dan bijv. in België waar je zo goed als nooit een storing hebt.
Hoe weet je dat? Kan het niet zo zijn dat de Nederlander gewoon veel sneller klaagt als het even 2 minuten niet werkt?
Zelf heb ik het de afgelopen jaren maar één keer gemerkt dat de ING app niet werkte en dat zal voor veel mensen gelden. Omdat sites als allestoringen.nl (en tweakers doet lekker mee) echter de hele tijd roepen dat er storing is is de perceptie van hoe vaak er storing is heel anders dan als je alleen die ene keer zelf gemerkt had op een paar jaar tijd.
Dat de ING meer storingen heeft dan andere (Nederlandse) banken, ok, dat kan ik geloven. Ik neem het niet meteen voor 100% waar aan, maar het is op zich geloofwaardig. Dat de drie grootste banken van Nederland alle drie meer storingen hebben dan welke andere bank ter wereld ook? Welnee, dat is de grootst mogelijke onzin, daar geloof ik helemaal niks van.
Precies. Wij Nederlanders zijn kampioen klagen! Ik heb zelf ook echt nauwelijks last gehad van storingen bij ING. En al is er een uurtje storing, so what? Vroeger konden we niet eens digitaal bankieren, en moest je altijd naar de bank of een paar dagen wachten op verwerking van je acceptgiro. Nu ligt 5 min alleen de mobiele app eruit en het is weer een headline....

We zijn extreem verwend in deze samenleving, als je het mij vraagt.
Het kan een persoonlijke ervaring zijn maar in de afgelopen jaren dat ik bij ING NL een rekening had (verplicht van mijn werkgever) kan ik alleen maar zeggen dat de service redelijk zwak is. Weken geen mogelijkheid om mijn rekening online te checken, 2 weken niet aan mijn geld kunnen omdat ze mij een nieuwe betaalpas gestuurd hadden die nooit aangekomen is, TAN codes die niet aankwamen op mijn mobiel (Belgie), enz ...
Ik heb een heel andere ervaring met KBC Belgie ;)
Dan heb jij nog nooit de Belfius app gebruikt. Zij hebben regelmatig storingen. Ik heb al meermaals in het midden van de dag erop ingelogd en kon maar één van mijn rekeningen raadplegen.
Misschien werd het eens tijd dat Tweakers kwam met een storing melder. 1 algemene pagina met storingen van ISPs, Carriers en banken. Handig als je alles op één pagina kan vinden voor heel Nederland. Zodat de redactie niet loopt te stressen dat ze meerdere bedrijven in de gaten moeten houden, kunnen ze ons, de community, storingen laten melden. Handig toch?
Error 503 No healthy backends
Beetje gevalletje NOS, wie moet de storingen melden/meten als ze er zelf uit liggen ;) (Status 11:44)

Naast het nut natuurlijk van dit soort sites om bedrijven scherp te houden, verbaas ik me soms over de reacties op deze site en zie je af en toe "meldingen" voorbij komen die eerder aan de gebruiker ligt dan aan de site. Daarnaast is zo'n global onderzoek erg leuk, maar Nederlandse banken lopen qua online diensten voorop, er zijn genoeg banken wereldwijd die geen mobiele apps hebben om geld over te maken of überhaupt online minder diensten leveren.
Dus dan is het natuurlijk niet gek dat die beter uit de bus komen op zo'n site waar juist online diensten gemeten worden.

[edit] Grappig dat de meesten hier niet verder lezen dan de eerste alinea van mijn reactie :P

[Reactie gewijzigd door S913 op 31 januari 2015 12:33]

Doet me denken dat wanneer je bijvoorbeeld je ISP belt ze doodleuk zeggen dan zoekt u het toch even op via internet. Duhhh, daar bel ik nu juist over. Ja, maar u heeft helemaal geen storing, want u belt toch nog...? Waarop ik antwoorde: Wel eens van een mobieltje gehoord...?

Toen was het heel lang stil aan de ander kant en op een gegeven moment werd de hoorn erop gegooid. Niet door mij trouwens.
Jij snapt het echt niet...

Natuurlijk wordt de reputatie van de ING geschaad door deze storingen! En dat is maar goed ook, dan gaat de ING er misschien eens wat aan doen. Élke storing moet gemeld worden, óók van de andere banken. En dat gebeurt op Tweakers dan ook regelmatig.

Ook ik ben trouwens een voorstander van een aparte storingenpagina hier op Tweakers :)
Ik ben het ermee eens dat het nogal onnozel lijkt om iedere kleine storing te melden. Aan de andere kant merk je op deze manier wel dat de ING flink vaak storingen heeft.

Ik zit ook bij de ING en heb niet vaak last van storingen. Toch kan het wel flink vervelend zijn als je net iets snel moet regelen.
Da's natuurlijk onzin. Ik heb 27 jaar in de telefonie ontwikkeling gezeten en daar hadden we het over max 3 min per jaar downtijd, inclusief geplande downtijd voor software updates. Dat kost natuurlijk wat omdat je redundancy moet inbouwen, en omdat je echt goed moet testen...
Bottom line: het is gewoon een kwestie van geld.
Jou bericht is precies hoe ik er ook over denk, elke keer lees ik weer met verbazing de berichten over de storing van de ING app, de afgelopen jaren slechts 1x wat van gemerkt.

Daarnaast heb ik het idee dat bij elke storing hetzelfde bericht verschijnd waarbij de datum alleen veranderd wordt.

Het gebruiksgemak en functionaliteit van de app weegt voor mij zwaarder dan af en toe een kort durende storing.
Het is eigenlijk niet meer goed te praten.
Ik was het volkomen eens met je bericht tot het punt waar je over acceptgiro's begint. Dat is natuurlijk een non argument.

Je kan diensten die nu uit de lucht zijn natuurlijk niet vergelijken met een periode waarin ze niet bestonden...dan zou je eigenlijk nooit meer ergens over mogen zeuren...immers; vroeger bestond de dienst niet.

Ik ben het met je eens dat we TE snel klagen, maar niet dat we niet mogen klagen omdat het vroeger met postduiven ging...
Ik neem toch aan dat zoiets op te lossen valt.
Hardware of software.
Valt zeker op te lossen. De vraag is hoeveel tijd ze hiervoor nodig hebben.
Ik denk dat Zezura bedoelt het oplossen van die vele storingen, om ze te verminderen.
Continuous delivery?
Meer de neverending story. Ik gok dat ze gaan proberen het record van afgelopen jaar te verbreken.
Moet kunnen, vooral veel nieuwe releases zo vaak en zo snel mogelijk uitrollen. Dan moet het lukken!
Kan gewoon inloggen en overmaken via de mobiele app, 11:20 / Android.
Ik heb ook nergens last van op iOS. Misschien is de storing inmiddels voorbij?
Ik begin het een beetje kwalijk te vinden dat Tweakers constant allestoringen.nl voor dit soort non-nieuws als bron gebruikt. Allestoringen.nl verzameld op een hele vreemde manier 'storingsmeldingen' en is helemaal niet accuraat voor dit soort flauwekul. Zijn er wat redacteuren die geen hypotheek bij de ING hebben gekregen? ;)

Om nog even een bron toe te voegen, NRC heeft geprobeerd om uit te zoeken hoe allestoringen.nl werkt en die kwamen niet echt ver: http://www.nrc.nl/next/va...oen-bankstoringen-1448089 of via https://blendle.com/i/nrc...-20141219-1448089/r/sh-em In een reactie van de Betaalvereniging Nederland (http://www.betaalverenigi...-bancaire-storingen-niet/) wordt verder gesteld dat alle grote Nederlandse banken (dus ook ING) in de laatste maanden van 2014 gewoon een uptime hebben gehad van 99%. Met deze cijfers is natuurlijk wel wat te spelen en zijn erg afhankelijk van hoe je meet maar dit geeft naar mijn idee een beter signaal dan allestoringen.nl.

Als Tweakers echt nieuws wil brengen over de storingen bij de ING moeten ze even onderzoek doen naar de oorzaak van de vorige storing op 12 januari. ING schoffelt die storing heel hard onder het tapijt terwijl er op dat moment wel serieuze shit aan de hand was.

[Reactie gewijzigd door engessa op 31 januari 2015 13:36]

Ik vind allestoringen.nl als bron gebruiken ook te idioot voor woorden. Al helemaal wanneer het gaat over wie volgens hun de meeste storingen heeft gehad. Omdat hun gegevensbron input is van de klanten zelf en social media, is het op zijn best anekdotisch bewijs.

Er zou een systeem opgezet moeten worden die constant de diensten van de banken op beschikbaarheid en werking test, mocht je objectieve getallen willen.

[Reactie gewijzigd door TheBigB86 op 31 januari 2015 14:39]

tools.pingdom.com, pingt om de zoveel tijd even mijn websites (Gratis!) en indien het niet goed is gelijk een email, ook waneer hij weer berijkbaar is een email, daarna word het "ticket" gesloten waar alle info (met eventuele opvolgende pings die geen respons kregen) vermeld worden. Ik heb niet getest of het een http request doet of alleen een server ping, maar toen mijn virtual hosting afgelopen nacht verhuisd werd kreeg ik wel een paar emails binnen van pingdom, dus het werkt prima :D
Pingen naar de ING zal over het algemeen gewoon werken. De storingen die er bij de ING zijn zitten vooral in de capaciteit en merk je pas tijdens of na het inloggen op Mijn ING.
Storing ING Storing ING Storing ING Storing ING Storing ING......

Als dit twitter was geweest, dan had allestoringen.nl weer een meldingen gegeven. Nu werkt deze website waarschijnlijk niet zo eenvoudig maar het komt wel in de buurt....

Hun mysterieuze manier van verzamelen komt hun imago ook niet ten goede!
Welke nieuwssite gaat een keer de vraag stellen aan de 3 grootste Nederlandse banken waar al die storing vandaan komen?

Lijkt me sterk dat al die storingen ontstaan doordat men daar niets doet aan het systeem wanneer het goed draait. :?
Het is al opgelost hier
Dit soort nieuws hoort gewoon niet op Tweakers thuis wat mij betreft. Er zijn zoveel websites die mensen veel gebruiken die wel eens een storing hebben, wat dan nog.
Dit is nieuws wat ik op Nu.nl ook kan lezen, daarvoor kom ík niet naar deze website.
Nederlandse banken scoren gewoon bar slecht als het op storingen aankomt.

Van alle Nederlandse banken had ING de meeste storingen; daar was het dit jaar 196 keer mis. De Rabobank, vorig jaar koploper, had 137 dagen last van een storing en ABN Amro 135. De drie banken zijn koplopers in de wereldampioen-bankstoringen
........
"ING heeft gemiddeld bijna eenmaal per week last van een grote storing, en om de dag zijn er kleinere problemen"
http://www.rtlnieuws.nl/n...eldkampioen-bankstoringen
Nederlandse banken lopen wereldwijd ook voor op technisch gebied. In onze buurlanden is dat internetbankieren niet zo uitgebreid en goed werkend.

Hoe gecompliceerder iets is, hoe meer kans op storingen. Dus 1 op 1 storingen vergelijken is redelijk waardeloos.
Ik zou online bankieren in België nu niet echt slechter noemen dan in NL. Maar als ik dan kijk naar het aantal storingen dat we hier hebben ...
Ik heb het zelf ook niet getest, maar krijg wel eens mee dat ze bepaalde features/functionaliteiten oid niet hebben, die bij ons soms al bijna 10 jaar gemeengoed is.
Genoeg landen in de buurt die nog nauwelijks internet bankieren hebben.

En ook geen idee hoe het met banken in België zit, maar ING is tevens 1 van de grootste banken van de wereld.
ING "was" een van de grootste banken ter wereld. Als onderdeel van de redding door de Nederlandse overheid is ING verplicht fors te verkleinen. Wereldwijd gezien is er niet veel over. In de Benelux blijft ING een grote speler. Overigens niet zo raar als je ziet wat er met de Nederlandse concurrenten is gebeurd: ABN Amro is verscheurd. Rabo heeft een douw gekregen vanwege de manipulatie en SBS moest gered worden. Alleen ING en Rabo zijn nog echte spelers in Nederland.
Ik zie hierboven opmerkingen over Continuous Delivery. Juist ING is hier hard mee bezig. Frappant is juist dat CD zal leiden tot reeksen van kleine foutjes en storingen, die echter snel opgelost kunnen worden. Dat is omdat, als je alle voordelen van CD wilt bereiken, nieuwe software aan een kleine groep gebruikers aanbiedt in een productie omgeving om te zien wat de reactie van de gebruiker zal zijn.
ING loopt in Nederland voorop met DevOps. Maar agile is ook: fail fast.
Ik zou niet weten hoe jij tot de conclusie komt dat Nederlandse banken voorop lopen op technisch gebied...

Hier in Finland heb ik in ieder geval een soortgelijke service als in Nederland en ik heb afgelopen jaar voor het eerst een melding van een storing (DDOS) gezien. Internetbankieren wordt hier voor meer zaken gebruikt, o.a. de digitale post service en de belastingdienst maakt gebruikt van het authenticatie systeem van de banken. Ik heb het nog nooit niet zien werken.
En weer ING ;). Wat is het toch met de ING dat ze daar zoveel storingen hebben als je het vergelijkt met andere banken.
Tja, het wordt niet voor niets de "storING-bank" genoemd. Man, wat een vreselijke bank is het toch. Het was al niet veel soeps toen het de Postbank was, maar dat krijg je als je zo laag mogelijke maandlasten wilt voor je rekeningpakket.
Ik zit al meer dan 30 jaar bij de Postbank/ING en heb tot dusver pas één (1) keer last gehad van een storing.
Met het huidige systeem dat iedereen een storing meld op allestoringen krijg je een totaal verkeerd beeld. Ik heb wel eens gekeken als er storingen werden gemeld en had nergens last van. Nu niet gekeken, ik hoef niet te bankieren.
Idem hier, het aantal transacties dat ik doe is laag en meestal is het ook niet van cruciaal belang. Echter ik moest nog BTW aangifte doen, maar dat lag er gisteren natuurlijk weer eens uit. Vandaag rond 11:00 kon ik weer inloggen en de aangifte afronden, op dat moment kwam de gedachte op: "als ING maar geen storing heeft".
Met het huidige systeem dat iedereen een storing meld op allestoringen krijg je een totaal verkeerd beeld.
Maar dat geldt voor álle banken in gelijke mate, desondanks hoor je het over ING vaker dan andere banken. Ik denk dat je daar dus wel een conclusie aan mag verbinden.
not really. Als t.net niet alle storingen van de ING zou oproepen zou ik niet eens door hebben dat het zo'n "slechte" service is dat internet bankieren. Misschien ooit 1 keer voorgekomen dat ik er last van ondervond.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True