Klanten klagen over bereikbaarheid internetbankieren ING - update

Een deel van de klanten van ING klaagt dat internetbankieren, mobiel bankieren en betalen met iDeal niet werken. Het is onbekend waardoor dat komt. ING zegt zelf dat het niets weet van een storing en zoekt nog naar de oorzaak.

INGING-klanten klagen op sociale media over de slechte bereikbaarheid van de bank, maar woordvoerder Jeroen Baardemans kan circa twee uur nadat de klachtenstroom begon nog niet aangeven waardoor dat komt. "We weten niets van een storing in onze systemen", zo zegt Baardemans. "We zoeken nog naar een oorzaak, zowel intern als extern."

Een externe oorzaak zou bijvoorbeeld een peeringprobleem met een internetprovider kunnen zijn. Het is niet bekend hoeveel mensen moeite hebben met het bereiken van internetbankieren; voor een deel van de gebruikers werken de systemen in ieder geval wel. ING kampte in het afgelopen jaar meer dan eens met flinke storingen.

Update, 16:17: Inmiddels zijn de problemen opgelost, aldus ING. Het probleem lag bij een netwerkleverancier; welke dat was, wil de bank niet kwijt. Ook andere sites lijken, in mindere mate, last te hebben gehad van het probleem.

Door Joost Schellevis

Redacteur

12-08-2014 • 12:47

155

Submitter: Brummetje

Reacties (155)

155
150
129
4
0
1
Wijzig sortering
ING lijkt dezelfde problemen te ondervinden als de gelijktijdige grote storing bij Mijn Domein. Beide lijken met dezelfde up-link provider te maken te hebben, welke momenteel een grote storing ondervindt. Hierdoor kunnen verbindingen bij verschillende providers niet met meer met het ING netwerk verbinden.
Dat is onzin. Mijndomein heeft (bijna) al haar servers staan bij ProServe. Die maken gebruik van peering en betrekken daarnaast transit van Level(3), NTT en KPN Eurorings.

ING heeft een eigen netwerk en betrekt alleen transit. Dat doen ze van Verizon (voorheen Alternet) en COLT. Volstrekt andere leveranciers dus.
Ik copy/paste alleen maar wat terug te vinden is op storingsoverzicht.nl. Ze gebruiken niet voor niets het woordt lijkt. Iets wat lijkt wil niet altijd zeggen dat het daadwerkelijk zo is. Dat blijkt maar weer op basis van je informatie. :9

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 22 juli 2024 21:00]

Het gekke is nu je dit zo zegt ik o.a ook niet naar www.cyfe.com kan...

Ik zeg niet dat het iets met elkaar te maken heeft, maar ik heb nooit eerder problemen met die site gehad.

[Reactie gewijzigd door Multispeed op 22 juli 2024 21:00]

Ik kan wel ING.nl bereiken, ook mijnING werkt prima. Echter bij rondsurfen op ing.nl zelf is het soms niet mogelijk bepaalde pagina's te openen.

Terwijl ik eerder geheel wel of geen verbinding zou verwachten, niet slechts een paar functies.

Is dat logisch bij een dergelijke storing?
ING lijkt dezelfde problemen te ondervinden als de gelijktijdige grote storing bij Mijn Domein.
De ING heeft heel andere problemen. Op de site die je linkt staat dat ze 2.5 uur na de storing nog naarstig op zoek zijn naar welke verbindingen wel en niet werken. Blijkbaar hebben ze geen tools om dat direct te zien en daar actie op te ondernemen? Wat een zooitje ongeregeld.
Nieuwsgroepen via Xs4all.
Telegraaf
Ing
Rabobank
allen kampen met eens storing

Me dunkt dat er ergens een externe oorzaak is...
Dit komt omdat Proserve (Server provider voor dedicated hosting). eruit lag tussen 10 en 12
Geen van bovenstaande partijen host bij Proserve, het probleem lijkt toch echt een niveau hoger te liggen.
scheen een bug in bgp te zitten van cisco routers. firmware update heeft de boel verholpen.... Het lijkt er op dat de andere partijen dan wel niet hosten bij proserve maar wel cisco hardware gebruiken....
Dat is het 512K IPv4 routing table issue.

goed artikel erover: http://catn.com/2012/10/1...bout-to-go-boom%E2%80%BD/
Cisco memo voor workaround: http://www.cisco.com/c/en...msolution-cat6500-00.html

Vandaag bereikten we de 512000 actieve BGP entries (FIB).
Klopt, zoals eerder aangegeven, niet. Althans, niet voor Rabobank en ING. Die hebben beiden een volledig eigen netwerk. Daar draait internetbankieren op. Zij betrekken geen verkeer van Proserve.

Proserve doet het hier overigens gewoon weer, Rabobank ook, maar ING is niet te bereiken.
Vreemd. Werkt hier allemaal prima via een KPN glaslijn.
Grappig dat iedereen hier op Tweakers ING de schuld geeft, terwijl al een tijdje op nu.nl staat dat het een grotere storing is.
Klinkt inderdaad als een peering of DNS probleem. Maar ook dat zou je bij ING's netops toch moeten kunnen zien. Stel dat je opeens 10% minder verkeer hebt of een bepaalde provider of een setje ASN's opeens minder langs komen, dan moet het wel duidelijk zijn dat bepaalde netwerken je systemen niet meer kunnen bereiken.
Klinkt inderdaad als een peering of DNS probleem. Maar ook dat zou je bij ING's netops toch moeten kunnen zien. Stel dat je opeens 10% minder verkeer hebt of een bepaalde provider of een setje ASN's opeens minder langs komen, dan moet het wel duidelijk zijn dat bepaalde netwerken je systemen niet meer kunnen bereiken.
en dan? daar kun je nog altijd niets aan doen. je kan een mailtje naar provider <x> sturen, en hopen dat ze het oplossen, maar jij bent geen partij voor die provider, en dus hebben ze niets met je te maken.
en dan? daar kun je nog altijd niets aan doen.
Onzin. Je kan je verbinding redundant maken zodat je niet afhankelijk bent van 1 zo'n partij.
Als dit werkelijk het probleem is dan heeft de ING blijkbaar bewust gekozen om van zo'n leverancier afhankelijk te zijn.
[...]


Onzin. Je kan je verbinding redundant maken zodat je niet afhankelijk bent van 1 zo'n partij.
Als dit werkelijk het probleem is dan heeft de ING blijkbaar bewust gekozen om van zo'n leverancier afhankelijk te zijn.
Je theorie gaat alleen een beetje mank, omdat je lijkt aan te nemen dat ING zelf een verbinding heeft met die provider. Dat is helemaal niet gezegt. Het is best mogelijk dat Ziggo een verbinding heeft met die provider (al dan niet via peering), en dat daar de schoen wringt. Daar kan ING helemaal niets aan doen, omdat die geen directe verbindingen heeft met de partijen waar het probleem zit.
Je hebt gelijk. Wat een vreselijke afhankelijkheden in dit drukbedraade landje..,., ;(

Internet begint te belangerijk te worden voor dit soort problemen.
Je snapt het al, mocht wat jij zegt aan de hand zijn dan vind ik dat ook ziggo een redundante verbinding had moeten hebben.
Het hele idee van internet is dat het 1 groot redundant netwerk is. Door alle consolidaties en centrale groei begint dat aspect steeds meer in gevaar te komen. Daarmee krijgt het internet (en ik realiseer me dat dit al een hele poos gaande is) steeds minder redundantie en steeds meer SPOFs.
Dat is best een slechte zaak voor belangrijke dienstverlening.
Het geinige is, ze hebben ook heus allemaal redudante verbindingen. En al die verbindingen waren waarschijnlijk gewoon up.

Alleen in 1 van die verbindingen, was er 1 blok routing wat stuk ging. Dat heb ik al vaker zien gebeuren de afgelopen ~ 15 jaar. Soms is het dan 1 enkel IP adres wat niet / slecht bereikbaar is, soms een complete /16.

Dus ook in een netwerk van redundante netwerken, kan dit soort shit fout gaan.

een paar jaar geleden was er zo'n akkefietje met een land (ik meen Pakistan) die youtube wilde blokkeren, en dat op een manier deed waardoor youtube voor een zeer groot deel van de wereld onbereikbaar was.
Dus ook in een netwerk van redundante netwerken, kan dit soort shit fout gaan.
Goed om te weten!
Ik was zelf onder de indruk dat dit soort problemen gedetecteerd kunnen worden en er direct allerlei fallback configuraties in werking treden om het verkeer om te leiden. Shows you how much i know ;)
[...]


Goed om te weten!
Ik was zelf onder de indruk dat dit soort problemen gedetecteerd kunnen worden en er direct allerlei fallback configuraties in werking treden om het verkeer om te leiden. Shows you how much i know ;)
Het is helemaal niet zo gek dat je zo redeneert joh. we zijn er zo aan gewend dat internet er gewoon is, en altijd werkt, dat 't moeilijk is te doorgronden waar en waarom het stuk gaat. :)
Het is helemaal niet zo gek dat je zo redeneert joh. we zijn er zo aan gewend dat internet er gewoon is, ..
Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen vanwege de toenemende afhankelijkheid dan vanwege de gewenning.
.., en altijd werkt, dat 't moeilijk is te doorgronden waar en waarom het stuk gaat. :)
Ja, maar het wordt blijkbaar voor de betrokken partijen ook steeds ingewikkelder. Soms weet een deel van dezelfde organisatie niet wat een ander deel doet en welke afhankelijkheden er spelen. Een jaar geleden had ik problemen met toegang tot een server van een vriend op leaseweb. Ik kreeg last van gedropte return packets op het leasweb netwek. De server bleek in een datacentrum in duitsland te staan en het return pad liep over een compleet andere route. Na veel heen en weer gemail tussen mij en leaseweb kwamen ze tot de conclusie dat er toch echt niks aan de hand was volgens hun monitoring. Ik werdt een beetje boos en voelde me niet serieus genomen (ondanks vrij duidelijk bewijs) maar liet het zitten want er was verder geen speld tussen te krijgen. Ze zouden het ticket droppen.
Een half jaar later krijg ik netjes een mail dat het probleem was opgelost. Er was inderdaad ergens een faulty poort op een peering router en het returnpad liep via een fallback over een compleet andere route zonder dat ze het doorhadden. Hierna waren de problemen verholpen.
Dat klopt, je kan er niks aan doen. Zeuren helpt ook niet.
Dat is heel simpel: je doet een mailtje uit naar provider <X>, en indien geen reactie in 15 minuten later meldt je op Twitter dat provider <X> helaas geen verbinding met ING meer heeft.

Natuurlijk doe je dat pas als je gecheckt hebt dat het probleem aan de kant van provider <X> ligt, en vandaag lijkt het daar niet op. Het probleem zitḿ blijkbaar ergens in het midden. Evengoed kun je dat ook publiek maken.
Dat doen de NOC's al. Ik krijg de hele dag door al mailtjes met info over routes die uitvielen, core routers die emergency reloads en reboots hebben, en AS'en die niet bereikbaar zijn. Twitter staat er ook bol van.

Het probleem is nog niet bekend, de symptomen wel. ING twittert trouwens vooral met reclame, lijkt er niet op dat hun account aan support of webcare doet. Verder zitten er meer mensen niet op twitter dan wel, dus het is niet precies een ideaal kanaal ;)

Los daar van heb je natuurlijk dat mensen op hun computer geen storingsmelding zien, maar gewoon een connectiefoutmelding van hun browser of OS krijgen. Dan gaan ze eerst hun modem herstarten of PC of meteen direct de provider bellen, en die vertelt je dan dat er een storing is.

Het is een beetje alsof je in de auto stapt om naar de bank te rijden en de weg opgebroken is. Dan bel je ook de bank niet dat ze de weg moeten repareren ;)
Daar lijkt het wel op (peering probleem).
Niet alleen ING heeft last, maar ook bv eve doet het niet rond dezelfde tijd, en zo zijn er nog meer punten waarop het mis lijkt te gaan.

Wel jammer dat gelijk de ING de klos is, terwijl het meer buiten de schuld van ING om lijkt te zijn.
Telegraaf schijnt het voor sommige ziggo klanten ook niet te doen, net als EVE, ebay en mijndomein.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 22 juli 2024 21:00]

En dan zijn er nog wel wat ING-kantoortjes waar je alsnog je zaken kunt regelen, als het moet. Wat is er dan mis met de ouderwetse manier?
Ooit al eens een iDEAL betaling vanuit zo'n kantoortje proberen te doen?
Ik zou zomaar denken dat ik op zo´n kantoor wel degelijk geld kan storten op een rekening van Alternate of Bol.com. Heb je het wel al geprobeerd ?
Nee, maar geld storten en afwachten is natuurlijk een andere handeling dan betalen en "direct" geleverd krijgen.
Nee, maar geld storten en afwachten is natuurlijk een andere handeling dan betalen en "direct" geleverd krijgen.
Ik denk dat overmaken wel kan. Voor iDeal bestond kon dat ook, en dan belde ik met de ontvanger die dan checkte of hij inderdaad de centen op zijn rekening had. Kon allemaal telefonisch Het is zakelijk, dus..

Er zijn weinig noodzakelijke gevallen van haast. Haast is veelal eigen schuld.
Zijn al genoeg bank kantoren waar je eigenlijk niet meer heen kan om betalingen te doen. De ouderwetse manier is dus in veel gevallen niet echt een optie meer.
Daar zijn we met zijn allen mede schuldig aan. Het begint met handig, leuk, 24 uur bereikbaar en snel. En het eindigt met afhankelijk en allang niet meer gratis en niet altijd bereikbaar.
We wilden het zelf ook.
Probleem zat bij de Cisco firmware van Proserve. De BGP limieten waren rond 10u vanochtend bereikt. Deze bug was al bekend en er was al onderhoud ingepland om dit op te lossen, maar dat kwam dus net te laat.
Anoniem: 24417 @PBro12 augustus 2014 16:03
Bedankt voor de info :)
Probleem zat bij de Cisco firmware van Proserve. De BGP limieten waren rond 10u vanochtend bereikt. Deze bug was al bekend en er was al onderhoud ingepland om dit op te lossen, maar dat kwam dus net te laat.
ProServe heeft ING niet als klant, dus dit is echt onzin.
Subtiel:)
Maar inderdaad mijn verhaal klopt niet helemaal. De bug speelt/speelde namelijk niet alleen bij proserve, maar zit in veel oudere routers. Meer info: http://arstechnica.com/se...e.com&utm_campaign=buffer
ING en vele andere websites en ook providers hadden hier last van, dus mijn punt (tussen de regels door) dat het niet aan ING lag klopt nog steeds.
Waar blijft tweakers.net met wat meer inhoud?
De app, mijn ING en ideal liggen er hier ook uit inderdaad. Lastig als je net een hoop wil bestellen en dat moet betalen via iDeal :D
Lastig als je net een hoop wil bestellen en dat moet betalen via iDeal :D
Lastig, maar meer ook niet. Het is naar alle waarschijnlijkheid geen halsszaak.
Het lijkt inderdaad niet aan ING te liggen. Via m'n Ziggo verbinding kan ik niet inloggen op de mobiele app, maar via m'n KPN 4G verbinding wel.
Inderdaad!

Na jou bericht even mijn wifi uitgezet en het via de T-Mobile 3G geprobeerd, ik kon er toen inderdaad wel op.
Gaat het specifiek over het betalen via ING/iDeal, of ook het inloggen op ING?
Ik vermoed enkel het betalen want ik kan nog inloggen via de website van ING op mijn desktop.
Nee, het gaat ook over het inloggen op ING. Ik heb zelf Ziggo als provider en ik kom wel op de ING site maar kan niet inloggen. Via de ING app op mijn mobiel kan ik ook niet inloggen als ik op de ziggo wifi zit maar zodra ik wifi uitzet en internet via KPN 3G kan ik wel inloggen en werkt alles.
Ik kan mijn ING op dit moment ook niet bereiken. Erg vreemd! Hoop dat ze het snel oplossen. Mijn internet gaat ook via ZIGGO.

[Reactie gewijzigd door rick_roox op 22 juli 2024 21:00]

Pak een ander pad zou ik zeggen; via 3G/4G werkt wel. Het ligt niet aan ING, het is gewoon bereikbaar.

Ze noemen het internet "the information highway" - nou net als echte wegen onder water kunnen lopen en je forceren een alternatieve route te nemen, kan dat op het internet ook gebeuren.
Al onze klanten hadden diverse storingen, de achterliggende partij die storing bleek te hebben was UNET. Na met hun gesproken te hebben bleek dat zij inderdaad landelijk problemen hadden, maar ook andere providers storing hadden. ze zijn nog bezig met uitzoeken wat de oorzaak is van de problemen maar het was iig duidelijk dat de koppelingen tussen de diverse netwerken plat lagen. waarschijnlijk is de bovengenoemde netwerkleverancier van ING ook UNET.

Heeft iemand al meer informatie of beter nog: de oorzaak van de problemen?
In essentie de Cisco 7609

Problemen spreiden zich toevallig uit binnen Europa en zowaar gelijktijdig.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 22 juli 2024 21:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.