Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties
Submitter: crunchytail

Polaroid heeft de Cube uitgebracht, een compacte videocamera die bedoeld is voor het maken van actieopnames. De Cube kan opnames in 1080p-kwaliteit schieten en is volgens de fabrikant waterdicht en schokvast.

De 'GoPro-concurrent' van Polaroid heeft een 124°-groothoeklens en is in staat om video's tot 1080p te maken, al is er ook een 720p-modus. Ook kunnen er zesmegapixelfoto's worden geschoten. Beelden worden opgeslagen op een micro-sd-kaartje, waarbij kaartjes tot 32GB ondersteund worden. De ingebouwde accu kan via een micro-usb-aansluiting worden opgeladen, waarna de camera tot anderhalf uur opnames kan maken.

Volgens Polaroid is de behuizing van de Cube, die 35x35x35mm meet, tot twee meter waterdicht. Met een optionele behuizing kan de camera ook tot tien meter diepte worden gebruikt. Andere accessoires zijn onder andere een tripod mount, waarmee de Cube op vrijwel elk statief kan worden bevestigd, een bike mount om de camera op een fietsstuur vast te kunnen zetten en een helmadapter. Dankzij een geïntegreerde magneet kan de Cube overigens ook op metalen oppervlakken worden bevestigd.

Polaroid levert de Cube via een aantal Amerikaanse webwinkels, waarbij ook bestellingen vanuit Europa geaccepteerd worden. De introductieprijs bedraagt 100 dollar, omgerekend circa 75 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Helaas is de beeldkwaliteit dan niet over naar huis te spreken;

https://www.youtube.com/watch?v=ePO6OKYyOec

Had de kwaliteit nou net zo goed geweest als het promofilmpje zelf, dan had ik gelijk een order geplaatst.
Prima kwaliteitje. Ongeveer hetzelfde als de vorige generatie GoPro's, alleen dan voor een kwart van het geld...
Ik heb alle gopro's gehad, sinds de eerste hero niet hd versie tot de h3+ black edition.
Ik kan je vertellen dat deze kwaliteit veel eerder tegen de niet-hd gopro versie aanleunt. Zelf de eerste hero HD ist och een stuk beter dan wat in dat filmpje van Ricepuppet te zien is.
Mwah, meer eerste HD generatie, en die generatie GoPro's heb je voor ongeveer dezelfde prijs.
Daarnaast heb je zo ontzettend veel mounts en accessoires voor je GoPro, dat zie ik hierbij nog niet gebeuren.

Wat me opvalt, is de grootte. Die Polaroid is echt klein, bijna té klein.
Lijkt me dan wel weer okee voor op je RC vliegtuig / auto / drone, waar je niet zo'n lomp ding onder kan hangen.
Eh, zo verkeerd is het toch niet? Het promotiefilmpje zelf is natuurlijk geschoten met een duizenden Euro's kostende professionele camera. Op die manier kan je nog héél lang wachten met een order plaatsen. ;-)
Eh, zo verkeerd is het toch niet? Het promotiefilmpje zelf is natuurlijk geschoten met een duizenden Euro's kostende professionele camera. Op die manier kan je nog héél lang wachten met een order plaatsen. ;-)
Als je bekend ben met action camera's en wat er allemaal te koop is, dan sla je dit gegarandeerd over. Omdat er Polaroid op staat betekent niet dat het geweldig is. Ik heb zelf de SJ1000 en die kost net zoveel, zo niet een paar euro minder dan dit ding.

De beeldkwaliteit is vele malen beter, maar heeft als nadeel dat de behuizing niet waterdicht is.

Review; https://www.youtube.com/watch?v=QppW_0_DuiE
Hier een opname met mijn mobiuscam met een groothoeklens op een rc vliegtuigje --> https://www.youtube.com/watch?v=B0OtnK3JgmI

Heeft mij 93 CAD gekost en dat is ongeveer 63 euro.
Als je het zo op het scherm ziet, lijk t het heel groot;
Tot je eens echt stilstaat bij de afmetingen.
Of gemonteerd ziet op een golfclub.
http://www.polaroid.com/d...ges/lifestyle_frame01.jpg
het is trouwens wel grappig, op een golfclub. Lekker uit balans slaan :D *look how I filmed all my fails"

Deze cam zal wel zeker wel gaan toedragen aan de fail-filmpjes op youtube van vele jongeren.

[Reactie gewijzigd door Nees op 12 augustus 2014 14:26]

Schrikbarende reacties hier voor een camera'tje van 75 euro, mensen beginnen gelijk dit ding te vergelijken met een véél duurdere GoPro en beginnen dan gelijk over het aantal meter dat hij water dicht is.

Ik vind het een erg innovatief camera'tje en eindelijk eens een bedrijf dat géén GoPro look-a-like maakt maar zelf met een leuk en kleurrijk ontwerp durft te komen en dat voor een zeer schapppelijke prijs. Als deze goed leverbaar is in Nederland en er wat meer reclame voor gemaakt wordt denk ik dat aardig veel mensen interesse zullen hebben, daar waar veel mensen de GoPro laten liggen voor de hoge prijs maar toch hun avonturen willen filmen (op vakantie).
Hij heeft in ieder geval zijn uiterlijk mee wat mij betreft :)
Prima ding voor onder een Drone. Klein en licht van gewicht met vele mount-opties.
Echter wss mindere videokwaliteit dan de GoPro, geen WiFi voor korte afstand FPV en geen video uit om 'm aan een zender te hangen voor midden en lange afstand FPV. Ook overbodig gewicht zoals bijv. de magneet.

Vrij nutteloze gadget als je het mij vraagt tenzij ze ook nog een pro versie uitbrengen. Kan niks meer dan wat m'n telefoon al kan.
Mijn kinderen willen er vast één als ik ze deze afbeelding laat zien. Het lijkt wel erg veel op kinderspeelgoed.
Of-ie echt een een GoPro camera kan vervangen, tja ik weet 't niet.
Het is in ieder geval een goedkope actiecamera. Nu even wat reviews afwachten m.b.t. de beeldkwaliteit en of die niet (te veel) onderdoet voor een GoPro. Als de beeldkwaliteit niet veel slechter is dan een GoPro dan is deze Poloroid wel degelijk een alternatief.
1080P en 32GB gaan niet echt lekker samen. En als je een duikje onder water wilt maken kun je ook niet van kaartje wisselen. Dan wil je de hele duik (bij de meeste mensen is 1 uur onder water het max) vastleggen. En niet zitten frutten aan een kastje.
"Volgens Polaroid is de behuizing van de Cube, die 35x35x35mm meet, tot twee meter waterdicht."

Daar ga je dus echt niet een echte duik mee maken in mijn opvatting. Met 32GB houd je het wellicht al langer uit dan de accu (1,5 uur) , verbeter me hierop als dat niet zo is maar dat zou mij verbazen.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 12 augustus 2014 13:25]

Bij 1080p zit je meestal op een bitrate van rond de 20Mbit/sec, oftewel 2,5MB/sec. Dat is meer dan 3 uur. Je hebt er dus inderdaad wel genoeg aan gezien de batterij dan al 2 keer geladen moet worden. Voor lange trips moet je dus meerdere SD-kaartjes en 2x zoveel accu's mee nemen.
Helaas, de accu is ingebouwd en kun je dus niet verwisselen.
Inderdaad. Ik weet niet welke codec deze Cube gebruikt, maar met AVCHD kun je zelfs tot 9 Mbit/sec gaan. Dat is pak'em-beet 6 uur filmen (met crisis-kwaliteit) op 32 GB. Er zijn ook zat HD-camcorders die rond de 16 Mbit/sec zitten (met prima kwaliteit).
Waarom niet? Of 32GB wel of niet toereikend is voor 1080P opname is vooral afhankelijk van de codec die gebruikt word. Niet de resolutie of de grote van het geheugenkaartje.

Tis heel goed mogelijk om 10 uur opname te maken van 1080P op 32GB mits de juiste codec (en bitrate) word gekozen.

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 12 augustus 2014 13:42]

De kracht van Gopro's zit hem dan ook in alle accessoires die er voor te koop zijn zodat je de camera overal op kan monteren.
De kracht van Gopro's zit hem dan ook in alle accessoires die er voor te koop zijn zodat je de camera overal op kan monteren.
De kracht van de GoPro zit daar half in. De werkelijke kracht zit hem in de beeldkwaliteit. Voor de prijs die de GoPro levert, zijn er maar weinig camera's die in de buurt kunnen komen (er zijn een paar Sony's die in de buurt komen)

Ondanks zijn onhandig formaat (voor mij als motorrijder) ben ik telkens onder de indruk van de beeldkwaliteit.
Mobius action cam komt zeker in de buurt van de GoPro en is kleiner en lichter en een stuk goedkoper. Hier een vergelijking tussen de mobius en de GoPro Hero silver
https://www.youtube.com/watch?v=oqQ77nXSfVw
Die zijn er voor de Cube ook, check de link uit het artikel
de kracht van de gopro zijn de specs. geen enkele andere filmt op 4k. kwaliteit is ook veel beter dan de rest. daarom worden ze ook erg veel in de tv wereld gebruikt. de accessoires zijn ook goed maar helaas prijzig.
Hoezo is dit een GoPro concurrent? Hij is waterdicht tot 2 / 10 meter, GoPro doet dat toch iets beter volgens mij.
Deze doet het qua prijs ook iets beter.
Staar je niet blind op het merk polaroid. Het merk is verkocht en wordt nu net als ooit commodore gebruikt om goedkope zooi met een duur merkje te verkopen. Of het trucje gaat werken betwijfel is. Commodore is ooit helemaal uitgemolken tot het niets meer waard was. Polaroid gaat denk ik dezelfde kant op.
Waar zag je mij staren :?

Ik zeg gewoon dat de prijs bijna 1/3 van de gemiddelde GoPro is.
Als de kwaliteit dan 1/6 is van de GoPro ben je alsnog bekocht. Daar doelt @bbob op denk ik.
Polaroid heeft qua naam niets te maken met de camera's van vroeger. Het merk klink nu als a merk maar feit is, het is gewoon een goedkoop C merk met een gekochte naam er op. De prijzen lijken dan goedkoop maar het blijft zooi
Je moet al heel jong moet zijn om te denken dat Polaroid van vandaag nog hetzelfde is als Polaroid van 20-30 jaar geleden.

Of dit nu van Nikon, Medion of een gekocht trademark is, dat feit zegt nog niets over de prijs/kwaliteit. Al de rest is speculatie.
Ook al was dit nog van het originele Polaroid, de reden van hun faillisement en opsplitsing was net de complete non-aanpak van de digitale opmars in de 2000s. Als we met die kennis naar het verleden kijken zouden we dus feitelijk minder vertrouwen moeten hebben in dit digitale toestel net door de naam Polaroid. Oh ironie.

Het is kleiner & opvallender en een pak goedkoper dan een GoPro, dat alleen kan al voor velen een doorslag geven.
Nee hoor je hoeft alleen naar het verleden te kijken wat er gebeurt is met merken die failliet gegaan zijn of verkocht worden.

Je ziet dat ze vaak uitgekleed worden en puur gebruikt worden om goedkoop spul aan de man te brengen. Het merk wordt dan gerecycled om op korte termijn nog geld te verdienen.

Waarom zou een goed merk zelf goedkoop spul gaan verkopen tegen extreem lage prijzen en daarmee op b merk niveu gaan zitten.
Je hoeft er echt geen hypothetische strategieën bij te halen. Dit is gewoon een product dat mikt op een jonger en/of budgetminded
publiek - een veel grotere doelgroep dan kopers van GoPro's.

GoPro is een zeer sterke marktleider is dus quasi onmogelijk om marktaandeel van in te pikken op hetzelfde prijsniveau. Goedkopere producten aanbieden lijken mij meer dan logisch.

Veel "A-merken" hebben gewoon een hele lijn aan producten, van low-budget tot high end. En Polaroid is nooit een A-merk geweest qua digitale camera's. En er zijn vele voorbeelden van geleende product of merkennamen of associaties die helemaal niet low-budget zijn.

Je ziet het wel heel zwart-wit.
De meeste geleende (verhuurde, overgenomen) merknamen die ik ken, hebben betrekking op het budgetsegment of op zijn minst op een of andere manier een kwaliteits- of imagoprobleem. Ik ben wel benieuw naar voorbeelden van het tegendeel, want voor hetzelfde geld zie ik de helft over het hoofd.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 13 augustus 2014 03:40]

Inderdaad. Polaroid is niets meer dan een merk dat overal en nergens opgeplakt wordt. Alleen de zonnebrillen zijn nog van fatsoenlijke kwaliteit.
Inderdaad. Wat een woordenkeuze van Tweakers.

Heeft, voor zo ver weten, geen wifi (handig om direct fotos te posten vanaf je phone). Geen hoge FPS voor slomo. (Gopro: 1080/24/30/60 of 720/24/30/60/120 en nog andere resoluties) Geen timelapse, geen burstmode. Geen HDMI uitgang.

Het enigste voordeel dat deze cam heeft, tov de gopro, is dat de mic vooraan zit en dus geluid beter zal opnemen van de actie dat het filmt. Bij GoPro zit dit langs de zijkant.

Maarja, daarom kost het ook maar 75euro.

Een goedkoop extratje om je gopro-collectie uit te breiden als je tegelijk meerdere hoeken wil filmen die minder belangrijk zijn en daar niet de kosten voor wil maken voor een extra gopro.
Het enigste voordeel dat deze cam heeft, tov de gopro, is dat de mic vooraan zit en dus geluid beter zal opnemen van de actie dat het filmt. Bij GoPro zit dit langs de zijkant.
Je bedoelt deze cam zal meer windruis opnemen....
Dat hangt af van waar de wind komt. maar als je gaat golven, in een zwembad speelt met je kinderen. Dan sta je redelijk statisch en heb je geen snelheid en zal de speech beter worden opgenomen. Plus, je hebt geen behuizing nodig dan, dus een open mic. Bij gopro zit die dan nog eens achter een frame, als je het zwembad in gaat.

[Reactie gewijzigd door Nees op 12 augustus 2014 15:29]

Ja je hebt gelijk, maar onderbouw het dan even met feiten :)

Go Pro met behuizing:60m.
http://gopro.com/camera-mounts/hero3-wrist-housing

Polaroid Cube met behuizing: 10 meters
http://www.pocket-lint.co...video-and-is-ultra-rugged
Ik denk dat je deze link bedoelt, de wrist housing is slechts een polsbandje:
http://gopro.com/camera-accessories/hero-dive-housing
Misschien omdat het een action camera is? Het gaat niet alleen om hoe diep een camera het water in kan. En ik weet zeker dat mijn GoPro er slecht tegen kan als ik hem zonder behuizing het water in gooi.
In mijn wereld als duiker gaat het alleen maar om hoe degelijk een camera al dan niet met behuizing tegen waterdruk gebouwd is. Dan is 10 meter een lachertje.
Als jij professionele opnames gaat maken terwijl je gaat duiken is dit ook niet de camera voor jou.
Dat klopt. Daar zijn kleine action cams dan ook niet voor bedoeld. Professionele opnames hoeven natuurlijk niet het doel te zijn. Maar 10 m is hoe dan ook niet voldoende, ook niet voor amateur duikers.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 12 augustus 2014 14:00]

Dit is dan ook duidelijk niet voor (amateur)duikers bedoeld, dit is voor mensen die actie sporten beoefenen of hun avontuur/reis willen filmen (bijv. op het water). Dan is het fijn om te weten dat het niet erg is als je in het water valt, bovendien kun je er prima een duik mee maken (zonder apparatuur), denk niet dat de gemiddelde persoon makkelijk tot 10 meter komt zonder duik apparatuur ;)

Je moet het camera'tje dan ook niet uit zijn context halen en niet vergeten dat doormiddel van het originele en kleurrijke design en lage prijs de doelgroep ergens anders ligt :)
Dat mag allemaal wel waar wezen maar het artikel zet de camera neer als een GoPro alternatief. Dat is deze Polaroid dus duidelijk niet.
Als alternatief inderdaad, niet als concurrent. Dat zijn twee hele verschillende dingen! Een alternatief is het wel degelijk :)
Je bedoelt het andersom. Op de markt kan dit een concurrent zijn voor GoPro omdat niet iedereen duikt. Voor duikers is het echter geen alternatief omdat het apparaat dieptes van meer dan 10 m niet overleeft. Het is dus geen algemeen GoPro alternatief, net zoals bijv bier geen alternatief is voor wijn als je geen bier lust.
Hij is 2 meter meer waterdicht dan de GoPro. De GoPro is alleen dicht in combinatie met de waterdichte behuizing.

Deze Cube krijgt ook een waterdichte behuzing beschikbaar. En aangezien de camera zelf meer dan drie keer minder kost, houd je daar ruim budget voor over.

Jammer dat er van de Cube nog niks bekend is over geluid. Ziet er niet echt naar uit dat daar aandacht aan besteed is.
Ik kan nergens vinden met hoeveel fps deze camera schiet. Waarschijnlijk dus met 25 fps.
Wel een leuk prijsje, alleen jammer dat de accu niet verwisselbaar is.
bij de meeste digicams kost een accu al snel 50-60 euro... Hier kost het hele ding 75 euro, dan koop je er toch gewoon twee..
ter info: voor GoPro zijn ze voor 5 dollar te koop.
En het is wel handig om een extra accu mee te nemen onderweg. Meestal heb je geen stroomvoorziening waar je met dit soort cameratjes komt.
dan zijn deze nog steeds 1/3 van de prijs van een go-pro

Het hele ding met deze camera's is dat ze klein en goedkoop zijn, dit zit aan de onderkant van de markt, go-pro zit aan midden/bovenkant van de markt..

Is hetzelfde als een Smart vergelijken met een BMW, ja ze kunnen allebei rijden maar er zijn wel wat verschillen in het soort mensen dat ze koopt.
Ook ideaal als goedkope Dash-cam als ik dat zo zie! (Daar vind ik GoPro toch echt te duur voor).

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 12 augustus 2014 14:00]

zat ik ook aan te denken! ideaal hiervoor. mbt tot mounting is een een stukje metaal genoeg om m vast te zetten mits hij over een magneet beschikt

[Reactie gewijzigd door ShiftHappenz op 12 augustus 2014 14:24]

Hier zat ik dus ook aan te denken. In het filmpje zie je die kerel de camera ook op zijn fietsstuur 'plakken'. Dus wie weet :)
http://mobius-actioncam.com/ kost nog geen 100 euro. Weegt 50 gram, 90 minuten batterijtijd. GUI gemaakt door de community om een heleboel settings mee in te stellen.
Filmt in 1080p op 30 fps of 720p op 60 fps. High Dynamic Range settings, Low Light setting in the nieuwste firmware. Groothoeklens beschikbaar.
Maakt prachtige filmbeelden. Door dat hij zo klein en licht is is hij heel erg populair bij tweakers die radiografische bestuurde vliegtuigjes en helicopter en quadcopters bedienen. Ik heb er zelf ook eentje en het is een prachtig ding en veel goedkoper dan een GoPro. De kwaliteit is in sommige opzichte iets minder als de GoPro en in sommige veel beter.

Hier is een filmpje gemaakt met een Mobius actioncam in Red Deer, Alberta Canada op een klein Parkzone Sport Cub vliegtuigje

https://www.youtube.com/watch?v=B0OtnK3JgmI
Jammer dat de lens enorm vertekent. De aarde is daardoor wel erg rond in die video.

[Reactie gewijzigd door Datamaskin op 12 augustus 2014 21:50]

Ja klopt. Maar ik heb special om die lens gevraagd. Je kunt ook vragen voor een normale lens. :)