Youtuber voorziet iPhone 13 van USB-C zonder verlies functionaliteit

Een Youtuber heeft een iPhone 13 voorzien van een USB-C-aansluiting, zonder verlies van functies. Het aangepaste toestel kan snelladen en is nog steeds waterdicht. In een video toont hij uitgebreid hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen.

Australiër Josh van Restore Technique gebruikte het C94-printplaatje uit een Lightning-naar-USB-C-kabel van Apple, de waterdichte USB-C-poort van een Samsung Galaxy A52 en een zelfgemaakt printplaatje om de USB-C-poort werkend te krijgen op de iPhone 13. Op YouTube laat hij het proces tot in detail zien in een video van bijna 16 minuten.

Het eindresultaat is een iPhone 13 met een USB-C-poort die niet van nieuw is te onderscheiden. De USB-C-kabel kan tweezijdig worden ingeplugd, snelladen werkt met 23W, er is ondersteuning voor data-overdracht en updaten via de kabel. Ook is het toestel nog steeds waterdicht. De USB-C-iPhone heeft dus geen nadelen ten opzichte van een origineel exemplaar met Lightning-connector.

Het is niet voor het eerst dat iemand een iPhone van een USB-C-aansluiting voorziet. Eerder deed een masterstudent Robotica dat al met een iPhone X en daarbij publiceerde hij uitgebreide documentatie. Ook voorzag hij een Android-telefoon van een Lightning-connector.

Apple maakt naar verwachting de komende jaren zelf de overstap naar USB-C. Het bedrijf zou intern al testen met iPhones met USB-C-aansluiting, die op zijn vroegst in 2023 uitkomen. Vanaf 2024 is het gebruik van USB-C in onder andere smartphones verplicht in Europa.

Update, 13.43 uur: De iPhone 13 is aangepast door een modder van het YouTube-kanaal Restore Technique en niet door Ken Pillonel, zoals het artikel ten onrechte vermeldde. Het artikel is daarop aangepast.

iPhone 13 met USB-C - Restore TechniqueiPhone 13 met USB-C - Restore TechniqueiPhone 13 met USB-C - Restore Technique

Afbeeldingen uit YouTube-video van Restore Technique

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-06-2022 • 12:13

188

Submitter: Tijmenn

Reacties (188)

Sorteer op:

Weergave:

Strange Parts deed het een paar jaar terug al eens. Leuke video: https://m.youtube.com/watch?v=FZZIKbidMI0
Waarom blijft Apple zo stuch vasthouden aan die lightning kabel wat is er mis met USB ?
Ik heb zelf een tijd een Iphone gehad, maar het eerste was stuk ging was de lightning kabel die ook nog eens pokke duur was en de 'imitatie' kabels werkten niet goed. ofjeh de eerste 3 keer werkte het en daarna begon de iphone te bokken.
Waarom blijft Apple zo stuch vasthouden aan die lightning kabel wat is er mis met USB ?
De enige punten zijn dat lightning er eerder was dan usb-c en al een redelijke installbase heeft van huidige gebruikers, en dat volgens velen lightning mechanisch de betere van de twee is (al heb jij zo te zien tegenovergestelde ervaringen).
Wij hebben hier zowel Samsung als iPhone telefoons op werk, verdeling is ongeveer 50/50 onder de werknemers. De lightning kabels gaan sneller/vaker kapot dan de micro-usb kabels, van uitgedroogde/gescheurde kabel omhulsols tot kabelbreuken, of gewoon weg stoppen met werken zonder duidelijke slijtage. De micro-usb poorten in de telefoons zelf zijn dan wel weer vaker kapot/versleten dan de lighning poorten.

Daarnaast is Lightning in principe zo snel (langzaam) als USB-2, dus zeker niet beter dan USB-C, dus weg met die dingen.
Dat hele gebroken kabelsyndroom kan ik totaal niet onderschrijven. Ik zie het om mij heen wel gebeuren, maar als ik zie hoe deze mensen omgaan met hun apparatuur verbaast mij dat niets. Een kabel die scheurt omdat je de base onder een hoek van krapper dan 45 graden brengt, joh gek hè? :+
Maar diezelfde gebruiker bij Samsung doen dat waarschijnlijk net zo. Ik zie immers geen verband tussen zorgvuldigheid en voorkeur voor merk telefoon. Dus is het waarschijnlijk(er) dat dat de Samsung kabels beter houden. Iets wat ik ook tegenkom overigens.

Dat gezegd hebbende heeft het nog steeds niets met de connector te maken, eerder met de kwaliteit kabel.
Da’s niet zo zeer een connectorprobleem maar een probleem met de mantel van de Apple-kabels. Er zijn ook prima (gevlochten) steviger lightningkabels te koop. De kwaliteit van de originele kabels laat inderdaad wel te wensen over. Echter ik zie ook graag een USB-c connector op de iPhone. Veel meer mogelijkheden zoals snellere dataoverdracht en een goede losse DAC of externe opslag aansluiten. Da’s ook de eerste die ik hierna (nu een XS Max) eventueel zou gaan kopen.
Veel meer mogelijkheden zoals snellere dataoverdracht en een goede losse DAC of externe opslag aansluiten.
Bijna alle usb-c poorten op telefoons ondersteunen niet meer dan usb2.0 en DACs zijn veel rijkelijk beschikbaar met Lightning connector. Bijna alle usb-c naar 3.5mm Jack zijn niets meer dan een pin to pin uitbedrading die gebruik maakt van een alternate mode van usb-c
Is dat nog steeds zo? Mijn Lumia 950XL had al een USB3 compatible poort, daarom weet ik ook dat het een nogal praktische toevoeging zou zijn. En ik wil dus geen DAC met lightningconnector want die kan niet aan m'n laptop. Hoera voor harmonisatie wat mij betreft.

[Reactie gewijzigd door Steyn_E op 24 juli 2024 20:48]

Telefoons met usb3.2 gen 1 of usb 3.2 gen 2

https://tweakers.net/smar...g59d1dgHlgVlpBYBpHiWet9Qc

De lijst lijkt heel uitgebreid maar het betreft maar enkele modellen van een handje vol fabrikanten


Hier de reden dat er bijna geen usb c dacs zijn
Audio Adapter Accessory Mode
A device with a USB-C port may support analog headsets through an audio adapter with a 3.5 mm jack, providing four standard analog audio connections (Left, Right, Microphone, and Ground). The audio adapter may optionally include a USB-C charge-through port to allow 500 mA device charging. The engineering specification states that an analog headset shall not use a USB-C plug instead of a 3.5 mm plug. In other words, headsets with a USB-C plug should always support digital audio (and optionally the accessory mode).

Analog signals use the USB 2.0 differential pairs (Dp and Dn for Right and Left) and the two side-band use pairs for Mic and GND. The presence of the audio accessory is signalled through the configuration channel and VCONN.
Bron Wikipedia

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 24 juli 2024 20:48]

Dat valt me inderdaad tegen; alleen de modellen van zeg 500+ euro lijken USB3 te ondersteunen. Dat is dezelfde prijsklasse als destijds een Lumia 950. Ik had verwacht dat dat 5 jaar later wel naar de onderkant was doorgesijpeld maar dat valt dus vies tegen.
Het kan ook aan de duurzaamheid van de kabel zelf liggen natuurlijk....
Zelfde ervaring hier… ik heb er nog nooit last van gehad maar ik draai dan ook geen enkel kabeltje op. Er zijn mensen die er bijna hele knopen inleggen, erg strak waardoor er ook veel spanning op komt te staan. Toegegeven, als je ziet hoeveel mensen het overkomt is het duidelijk dat de kabels niet van mega goede kwaliteit zijn, maar met ietwat beleid kunnen die dingen prima jaren meegaan. Dat past echter niet in de normale gang van zaken, dus het is een beetje een “you’re holding it wrong” verhaal.
Het materiaal wat de Apple kabels zo buigbaar maakt is ook de reden dat ze zo snel kapot gaan.
Tja en toch zijn mijn kabeltjes nooit stuk omdat ik er anders mee om ga en deze expres niet strak of überhaupt opdraai. Dat is wat ik ermee wilde zeggen. Het kan dus wel degelijk, maar de meeste mensen zijn gewend hun kabeltjes heel strak op te draaien...
Men leunt vaak de telefoon op de kabel terwijl ze hem opladen als ze hem veel gebruiken.

Persoonlijk ben ik ook zeer grof met mijn kabels, maar sinds ik Ugreen kabels haal heb ik eigenlijk nooit meer last van kapotte. Die metalen connectoren zijn niet kapot te krijgen :D
Zoals Apple zei bij antennagate in de iPhone 4; "You're using it wrong".

Maar even serieus, het is de taak van de ontwerpers om apparaten zo te ontwerpen dat ze normaal gebruik, en daarmee ook hoeken van 45 graden (bedoel je niet 90?) kunnen verdragen. Producten moeten ontworpen worden voor de gebruiker, niet andersom.
Kan ook aan de gebruikers liggen. Mijn lightning kabels gaan nooit kapot. Bij mij thuis heeft letterlijk nog nooit iemand een vervangende lightning kabel gekocht en we hebben ondertussen een voorraad van meer dan 10 (oude)lightning toestellen liggen/in gebruik

Data transfer boeit mij niet, daar doen iphones toch niks mee. Probeer maar eens je foto’s via een lightning kabel op je pc te krijgen. Dat is verschrikkelijk onbetrouwbaar, zeer waarschijnlijk intentioneel. Gewoon uploaden naar je NAS of iCloud.

Bovendien hebben zat USBC android toestellen ook maar support voor 2.0 snelheden.

Ik vind USBC een verschrikkelijke connector voor telefoons opladen. Leuk dat steeds meer apparaten hem hebben en dat hij symmetrisch is, dat is allemaal goed, maar poorten worden zo verschrikkelijk snel lam.
Schoonmaken helpt na een tijdje ook niet meer, het is gewoon een inherent probleem met C.

De beste connector voor laden vind ik nog altijd de ouderwetse macbook magsafe connector. Magnetisch en toch betrouwbaar

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 24 juli 2024 20:48]

Stof accumulatie in de lightning poort is anders een wijdverspreid probleem.
Dat klopt. USBC heeft echter exact dezelfde issue. Hoe vaak ik niet met een tandenstokertje of iets dergelijks in mijn poort heb zitten porren om stof en broekzaklint eruit te frunniken op mijn S8+ en A5
Iedereen gewoon aan de USB-A! 😉
Door het zo klein maken van die connectors worden ze gevoeliger en moeilijker schoon te maken.
Stof ontkom je niet aan. Bij Lightning is het zo weg, bij usb poorten zit je te pielen en lukt het nooit om hem helemaal stof vrij te krijgen (je krijgt er genoeg uit om hem weer werkend te krijgen maar binnen de kortste keren zit je weer te pielen)
+1 voor de magsafe! Overigens heb ik nog nooit een kapotte USBC-poort gehad, wel eens een kapotte kabel. Het is allemaal n=1, dus zegt het niet zoveel. Het is allebei werkbaar als je voorzichtig omspringt met je spullen. ;-)
Bij mij heeft ook nog nooit een lightling kabel het begeven....,

Maar ik zou dan eerst ook een apple toestel gaan aanschaffen....
Ik verwacht dat er nooit meer lightning kabels bij mij kapot zullen gaan.
Tja ik heb dan weer liever een dooie kabel dan een dooie port. Het een is modulair, het andere niet.
Dat verhaal van de minder sterke Usb-C port is allemaal gelul en op niks gebaseerd.
Als dat zo was dan zagen we dat structureel bij de 100'en miljoenen Android smartphones, miljoenen Macbooks en de meeste moderne Ipad's.
Dan hadden we 'Usb-C Gates' gehad en werd het breed uit gemeten in het nieuws.

Pure onzin.
Op het moment dat Iphones het hebben dan is het allemaal dikke mik en is het opeens de beste oplossing.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 24 juli 2024 20:48]

Geen idee welk verhaal je het over hebt.

Ik heb zelf meegemaakt dat complete microUSB ports er met kabel en al uit gingen omdat ze slecht waren gesoldeerd of omdat de bevestiging stupide was. Pure design flaws. Uiteindelijk denk ik wel dat je de strain op of de port of de kabel gaat krijgen, tenzij je magnetisch gebruikt (omdat de magneet bij hoge kracht los zou laten; hoewel dat soms niet lijkt was je wilt, is dat voor de hardware beter). En dan is het de vraag wat je liever stuk hebt: de port of de kabel. In vrijwel alle gevallen is dat de kabel.

Wat mij betreft heeft USB-C grotere voordelen dan nadelen tov lightning. Wat bijvoorbeeld een voordeel is van lightning is dat de port leeg is van binnen (de contacten aan de buitenkant) wat de poort aldaar moeilijker is om te beschadigen. Bij micro USB en helemaal DP vind ik fysieke schade/verwondingen een nadeel. Denk hierbij aan verf aan de muur, je arm, dingen in je tas, kleine kinderen, enz.

De USB-C gate die we hebben is dat je niet aan de kabels kunt zien wat ze zoal ondersteunen qua W throughput en welke standaarden (PD, QC2, QC3, en de vele andere opties).
Ik kan hier de Usb C devices niet eens tellen, zoveel zijn het er. En niet 1x heb ik ook maar iets gehad met die port. En ik ben op plaatsen geweest op deze planeet waar de meesten nooit zullen komen en nog steeds geen issues ondanks de soms extreme condities.
Nog nooit iets gehoord van collega's of familie (die mij altijd raadplegen met issues) en ik herken het beeld van een zwakke port niet.
Natuurlijk zijn er mensen die alles stuk krijgen, maar dat is met alles zo.
Jij extrapoleert jouw eigen ervaring naar de volledige groep? Sterk staaltje statistiek.
Het komt wel degelijk voor hoor, je hoeft je zelfs maar te beperken tot Tweakers om te zien dat het al voorkomt. Op deze site zijn er ervaringen te lezen van mensen die hun usb-c poort kapot gekregen hebben.

Maar we spreken inderdaad niet over hoge getallen, vandaar dat er geen *-gate is.
IDD, geen hoge getallen ...
In jouw visie komt alles voor, ook marsmannetjes want er is altijd iemand te vinden die er 1 gezien heeft.

Er zijn ook voorbeelden van defecte lightning ports, defecte Ram modules, defecte displays, etc etc.
Dit is heel normaal en komt bij alles voor.
Van een 100 euro smartphone tot een hypermoderne straaljager van 150 miljoen euro.
Overal zijn defecten te vinden.

Het gaat om zeer frequente of structurele problemen, en die zijn er niet met UsbC.

Kortom, spijkers op laag water zoeken en maar iets willen roepen om lightning (en dus Apple) te verdedigen.
De gate waar ik het over had slaat op feit dat je niet aan USB-C kabel kunt zien aan welke specificaties het voldoet. Dit is een wijdverbreid probleem. Iedere USB-C kabel heeft hier last van. Niet iedere gebruiker.

De jitter problemen met USB3 kwamen ook geregeld voor, zelfs bij Pro devices zoals MBP.
Fysiek stuk lijkt me zeldzaam (softwarematig hadden we met USB3 last van jitter, en er zijn legio andere voorbeelden. Bij microUSB fysieke port stuk helaas toch wel eens voor hoor. Dat nog naast al die standaarden die je niet aan de kabel af kunt lezen (een gedrocht). Vroeger stond doorgaans op de kabel geschreven aan welke specificaties het voldoet. Handig.
Ik heb nog nooit een defecte USB-C poort gehad. Meestal gaat mijn scherm eerst stuk, ik denk bij de meesten. En die laatste zijn, ik heb hier zat kabels liggen USB-C die ik voor van alles en nog wat gebruik en ik heb nog nooit na moeten denken of die wel PD, QC2, QC3 ondersteunen. Ik heb eigenlijk geen idee wat dat uberhaupt is ik lees die codes hier nu voor het eerst :+

Dus het zal wel loslopen denk ik voor de meeste gebruikers.
Als je werkelijk geen idee hebt wat PD en QC2 en QC3 is dan zal het jou misschien ook worst wezen of een device snel oplaad, en ik moet bekennen: in de nacht maakt mij dat ook niets uit. Maar een laptop onder load opladen zonder iets van PD or QC gaat traag opladen. Dan moet je heel lang wachten (zoals m'n moeder's iPad Pro + lightning :z). Je kunt dan zelfs meer power kwijt zijn dan dat je binnenkrijgt. Dit kan bij de gebruiker de suggestie wekken dat er iets stuk is aan het apparaat.
Micro-USB en USB-C lijken niet op elkaar..., de enige overeenkomst is dat het elektronische signaal over de kabel op elkaar lijkt. Andere maatvoering, andere contacten etc.
De Lightning connector is in principe protocol-agnostic, zolang het serieel is omdat je geen extra pennen kunt toevoegen. De Lightning to Camera Adapter praat USB3 en ik heb wel eens begrepen dat iPad Pro ook USB3 over Lightning kan praten.

Kortom, Apple zou USB3 kunnen gaan ondersteunen op de iPhones zonder van de Lightning connector af te stappen. Ik verwacht niet dat ze dat doen omdat ze verder overal al op USB-C zijn overgestapt dus de iPhones zullen dat ook wel doen.
De iPad Pro heeft usb-c.
De nieuwere wel maar de eerste series deden volgens mij USB3 over Lightning.
Helemaal correct. En mensen denken ook dat wanneer iPhone USB-C krijgt dat dat ineens magisch USB 3.0 is. Maar net als Lightning ondersteund USB-C ook gewoon USB 2.0. Dus de kans dat de snelheid verhoogt is nul. Gezien Apple sowieso meer inzet op draadloos.
Ik heb het zelf al vanaf de iPhone 3G nog maar 1x meegemaakt. En dan nog zegt de kabelkwaliteit niets over de connector zelf.
USB C kan ok over USB 2 standaard lopen, dat zegt niet zo veel.
er kan meer mee gedaan worden, USB 3.1 40Gbps, thunderbolt, 100W laden etc, maar dat moet de fabrikant er in bouwen, en dat doen ze vaker niet dan wel
De lightning kabels gaan sneller/vaker kapot dan de micro-usb kabels, van uitgedroogde/gescheurde kabel omhulsols tot kabelbreuken, of gewoon weg stoppen met werken zonder duidelijke slijtage.
Ik zal ongetwijfeld uniek zijn. Ik gebruik al jaren en jaren iPhones. Maar ik heb het nog NOOIT weten te presteren 1 lightning kabel kapot te laten gaan of te slijten.

Ik ga er niet extra voorzichtig mee om. Gewoon zoals volgens mij iedere gebruiker.

Maar als ik zie hoe soms mensen met kabels omgaan snap ik waarom ze kapot gaan.
Daar sluit ik mij bij aan. Tijdens mijn studie heb ik als bijbaan toestellen gerepareerd. Lightning poorten gingen na de iPhone 5 eigenlijk niet meer stuk, de kabels dan weer wel. Maar een gecertificeerde kabel van een degelijk ander merk doet het prima. De USB-C gingen niet stuk van zichzelf, echter de stofophoping of andere vuiligheid zorgde nog wel regelmatig voor schade doordat er een printje in het midden van de poort zit.
Volgens mij was het indertijd de microusb die zo fragile is en dat daarom ook vele lightning Wilde. Zelf met beide lightning en USB-c geen problemen met het mechaniek. Technology is momenteel anders en gelijk.. alleen dat USB-C wel een beetje een zooi is kwa protocollen en mogelijkheden, daar gaan we nu krijgen dat je wellington het juiste kabeltje en alder Moët hebben om het goed te laten werken. Iets dat mischief met lightning minder een issue is…
Offtopic maar: jouw autocorrect is hilarisch xD
[...]

De enige punten zijn dat lightning er eerder was dan usb-c en al een redelijke installbase heeft van huidige gebruikers, en dat volgens velen lightning mechanisch de betere van de twee is (al heb jij zo te zien tegenovergestelde ervaringen).
Steker nog, Lightning is voor een groot deel gebaseerd op de USB-C (draft) standaard die er toen der tijd lag. Maar de deelnemende partijen konden het niet eens worden, waardoor de standaard alsmaar werd uitgesteld. Een van de struikelpunten was bijvoorbeeld ze de connector dicht bij de vorige USB connectoren wilden houden, en dus niet "binnenstebuiten" zoals Lightning. Aangezien de 30-pin connector niet meer voldeed, microUSB geen optie was, en de definitieve standaard voor USB-C keer op keer werd uitgesteld, moesten ze toch wat. En als je het eenmaal hebt, ga je het natuurlijk ook niet zomaar vervangen.

De lightning connector zelf is (naar mijn mening) beter dan die van USB-C of microUSB. De rest van de kabel is wel vrij kwetsbaar, zoals andere hier ook aangeven. Vooral als het over de rand van een tafel hangt en onder zijn eigen gewicht trekt. Of opgevouwen/gedraaid in een tas zit, etc. Maar dat heeft op zich niets met Lightning zelf te maken, maar met de (ondermaatse) kwaliteit van de kabel zelf.
Ik ben voorstander van de Lightning kabel omdat de poort zelf fysiek veel degelijker is. Usb c heeft een dun lip je in de poort dat uiteindelijk kan breken.
Sinds begin 2018 leg ik elke avond mijn telefoon aan de USB C lader, in het donker. Ik heb nog nooit last gehad van een gebroken lipje. Ook op het werk (ICT Servicedesk voor ruim 5.000 collega's) hebben we nog nooit een telefoon terug gehad met een gebroken lipje.
Wel gebroken adapterkabels. Overigens voornamelijk van Apple, tenzij er een huisdier in de buurt was geweest.
Gebruiken deze mensen hun Samsung ook 5+ jaar zoals met een iPhone vaak het geval is?

Heb zelf een Fairphone 4, die moet ook 5 jaar meegaan. De USB poort kan in ieder geval vervangen worden.
Doet er weinig toe of jij of jouw "5000" collega's dit probleem niet hebben. USB C is gewoon net zoals voorgaande USB poorten regelmatig slachtoffer van looseness. Dit is gewoon een feit en daar heeft de Lightning poort gewoon geen last van.

En het is ook niet alsof iedere Lightning kabel kapot gaat zoals jij het beschrijft. Dat Apple lightning kabeltjes zwak zijn dat spreekt niemand tegen. Maar er zijn genoeg third party kabeltjes die gewoon hartstikke degelijk zijn.
Dit dus. Het lightning ontwerp betekent dat de poort op je dure apparaat oer en oerdegelijk is. En ik heb inderdaad 3rd party kabeltjes die een stuk steviger zijn dan apple.
Welke 3rd party kabeltjes zijn dan officieel ondersteund?

Ik heb een kabeltje dat 50% van de keren niet werkt omdat mn iPhone zegt "this accessory may not be supported". En de lader is een originele Apple lader, dus het is echt het kabeltje.

Als iemand een 100% werkend 3rd party kabel kent hoor ik het graag!
Gewoon Amazon kabeltjes rond de 9 euro zijn meestal gewoon goed. Tijdje geleden een 4 Pack USB C naar Lightning braided gekocht voor 15 euro en werken allemaal super.
Dit alleen is toch al reden genoeg om van lightning af te willen? Je moet "adapter" kabels kopen die het signaal omzetten. Als je een macbook hebt moet je 2 kabels meenemen en kun je niet even snel je kabel uit je macbook halen om in je iPhone te doen. En nee opladen via de laptop is geen alternatief voor een normale 15W+ lader.
Welke adapter kabels heb ik nodig om een signaal om te zetten dan?
Je zegt t toch zelf? USB-C naar Lightning....
Lightning is geen signaal. Lightning gebruikt gewoon de USB standaard.
Dat is niet correct, dat lightning geen "signaal" is dat klopt. Maar lightning is geen USB. Het is gebaseerd op USB-C voordat dat een standaard werd, maar het is zeker niet hetzelfde.
Dus er vind geen enkele signaal omzetting plaats. Exactly my point.
Niet om Apple te verdedigen hoor, maar dat heb je bij andere merken ook gewoon, want veel laptops hebben laders met merkeigen aansluitingen voor laden en usb-c telefoons hebben nog steeds meestal een adapter label van usb-a naar usb-c.
Klopt, maar daar hebben we keuze.
Ik ben erg tevreden over de Lightning kabels van Anker. Voor plaatsen waar het echt wat moet verduren (de auto bijvoorbeeld) gebruik ik de extra stevige PowerLine serie.
Anker. Ander merk komt er hier niet meer in. Super kwaliteit, goede prijzen, veel robuuster dan de originele Apple kabels en gewoon gecertificeerd door Apple. En de iets duurdere lijn van ze heeft levenslange garantie (Powerline+ zo uit mijn hoofd)
Kun je nagaan als Apple USB-C kabels gaat maken, die worden dan pas feest. Zwakke Apple kabeltjes en een fagiele USB-C connector.

Ow wacht die maken ze al en zijn inderdaad een drama :X

Moet zeggen dat de enige regelmatige problemen die wij op werk (7K Apple devices regelmatig zien met Lightning connectors is stof in de poort en dan ook serieus flink veel stof.
Regelmaat is niet eens 1x per maand dus probleem valt reuze mee en kan net zo goed gebeuren bij USB-C.
Ik heb geen Apple USB C kabels dus geen idee :) Ik gebruik alleen hun Thunderbolt 4 kabels en die zijn naar mijn mening echt goed. USB C kabels koop ik meestal van Belkin. Braided en 10 Gbit voor relatief goede prijs. Apple kabels zijn over algemeen rotzooi. Al zijn ze eindelijk over aan het stappen naar braided kabels waaronder hun MagSafe opladers en kabels voor hun Macs.

Ja lightning poortjes zijn idd stof op hopers. Ben daarom ook gestopt met iPhone hoesjes.
Als je op een servicedesk werkt voor 5000 collega's mag je er toch wel van uit gaan dat iemand een redelijk beeld heeft van de kwaliteit van beide soorten. N=5000 vind ik best redelijk klinken. In ieder geval redelijker dan de stelling dat iets "gewoon" een feit is.
Ik werk op de servicedesk van een hoge school. We bedienen daar met zo'n 15 man, ongeveer 5.000 collega's. Ik heb de 40.000 studenten maar niet meegeteld.
Overigens had je me ook gewoon kunnen vragen waar ik werk i.p.v. er direct vanuit te gaan dat ik onwaarheden vertel.
Met jouw redenering mag niemand dan wat zeggen. Jij wint zeker veel discussies zo.
Ondertussen heeft Apple al meer als een decennium op iedere macbook USB-C en zien we NOOIT daar problemen mee. Hetzelfde geld voor alle High end iPAD's van de afgelopen 4 jaar.
Om maar te zwijgen over de honderden miljoenen Android smartphones met die USB-C poort en we nergens mega fails zien van structureel falen.

Kortom, gelul .... In de praktijk is er 0 sprake van een minder sterke port.
Ondertussen heeft Apple al meer als een decennium op iedere macbook USB-C en zien we NOOIT daar problemen mee. Hetzelfde geld voor alle High end iPAD's van de afgelopen 4 jaar.
Niet echt. 7 jaar USB C op Macbooks. Dus geen "Meer als een decennium".
Je hebt gelijk, was in de war met thunderbolt in 2011.
Maar goed. 7 jaar en we zien nergens structurele issues met die port.
En dat terwijl destijds een dergelijk port veel minder gebruikt werd (insteken en uit trekken) dan wat we nu zien waarbij een willekeurige smartphone toch echt minimaal 1x per dag de stekker ontvangt.
Lightning is wel echt traag met dataoverdracht.
Je beantwoord je eigen vraag. Snel stuk, en duur om te vervangen, dus goed voor Apple. Tevens moet je de kabel van Apple kopen, niet zoals een universele USB kabel die je van elk merk kan kopen.
Gelul, er zijn zat MFI gecertificeerde kabels die het perfect doen voor een derde van de prijs van Apple.
Maar een derde van de prijs is nog altijd fors duurder dan een USB-C kabeltje in de grabbelbak van de action.
... wat ook gewoon een rukkabeltje is. Action verkoopt overigens in dezelfde kwaliteit MFI gecertificeerde Lightning kabels voor een paar euro.
Een derde van de prijs is nog steeds (veel) duurder dan een vergelijkbare wit-merk USB kabel. Apple vraagt geloof ik $4 voor het gebruik van lightningstekkertjes (en bij andere accessoires is het nog veel meer)
Ik was in de veronderstelling dat Apple een groen bedrijf is en dat ze duurzame producten maken.
Beetje jammer dit van Apple.
je vergeet je sarcasme tag..
Dat valt mee als je hier kijkt: https://thegoodshoppinggu.../pcs-laptops-and-tablets/

https://thegoodshoppingguide.com/subject/mobile-phones/


Staat alleen niet bij waar deze cijfers op gebaseerd zijn...
Waarom moet Apple zonodig overstappen overstappen naar USB-C met voor 99% van de eindgebruikers gelijke functionaliteit terwijl er een installbase is van honderden miljoenen die prima geholpen is met lightning en dan zonodig moeten overstappen op USB-C. Als eindgebruiker vindt ik dát schijt irritant.
Voor mij hoeven ze niet over te stappen hoor, maar de hele wereld gebruikt USB behalve Apple en dat mogen ze van mij ook ik vroeg me alleen af waarom.
Omdat ze lightning hebben ontwikkelt (en uitbracht in 2012) met de doelstelling deze 'het komende decenium' te gebruiken. En daar houden ze zich terecht aan. Dat decenium is (eind) dit jaar voorbij, dus zullen ze waarschijnlijk met iets nieuws komen komend jaar. Zonder wetgeving was dit waarschijnlijk compleet wireless geworden (portless) en nu zal het waarschijnlijk inderdaad usb-c worden onder druk van de EU, en een aantal jaar later portless. Dus uiteindelijk: meer kabels in omloop doodat bestaande iPhone gebruikers moeten overstappen op usb-c. Wat het tegenovergestelde veroorzaakt dan wat het doel zou moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door TimmiX op 24 juli 2024 20:48]

Ze gaan waarschijnlijk gewoon direct over naar wireless want dat is de uitzonderingsregel in de wetgeving.
Als Apple 'komend jaar' al met portless zou komen dan hoeven ze toch niet eerst USB C te integreren? De EU regel geldt pas vanaf 2024. En als komend jaar niet lukt, dan zijn ze er blijkbaar sowieso nog niet klaar voor. Kortom, ik zie niet hoe dit hun plannen hoeft te dwarsbomen.
Lightning was in gebruik op honderden miljoenen Apple devices, voordat usb-C werd toegepast.
En ik zit als eindgebruiker en developer al letterlijk jaren te wachten op een iPhone met USB-C. Uiteindelijk kun je niet ontkennen dat het qua duurzaamheid op de langere termijn beter is als we niet voor elk apparaat een aparte kabel hebben, maar als alle kabels uitwisselbaar zijn, toch?

Lightning is trouwens ook traag voor datatransfers, maar dat even terzijde.
Eens, ik heb al jaren alleen maar apparaten met lightning kabels. Tot nu toe nog nooit een kapotte kabel gehad. Ik vind het persoonlijk ook zeer irritant dat ik straks nieuwe opladers (want opladers in mijn huishouden zijn allemaal usb-a aan de andere kant) mag gaan kopen om met mijn 'nieuwe' telefoon ineens usb-c te moeten gaan gebruiken. Het lijken vooral de niet apple gebruikers te zijn die het hardste roepen om usb-c. Ik zie er het voordeel niet van in.
USB-A naar C kabels bestaan ook ;)
Als ik mij niet vergis meldde Apple in de media dat de Lightning connector aan de IP waarde voldoet om de iPhone zijn bepaalde waterdichtheid te geven. Iets wat met USB-C misschien (nog) niet goed mogelijk is.
Volgens mij was dit destijds ook mede de doorslag om de 3.5mm Jack voor de koptelefoon er uit te gooien.

Apple kennende zou het mij niets verbazen als ze hierdoor ineens 100% connector-loos zouden gaan. Alles via MagSafe, Bluetooth en Wifi. Alleen een hard-connect binnenin op de printplaat met beperkte toegang door Apple zelf en authorised Apple Repair bedrijven.
Dat verwacht ik niet. Dat zou haaks staan op energiezuinige doelen en klimaat. Ik denk dat de PR schade groter zou zijn dan de winst die ze nu pakken met lightning. Met enkel draadloos laden zullen een hoop klanten simpelweg afhaken.
Nee hoor... kom maar op met draadloos only toestel..
voor zo ver ik kan vinden hebben water resistente iphones IP67, mijn vorige telefoon(note 8 ) was IP68 met type C, mijn huidige telefoon(fold 3) is IPX8 met type C(zelfde water resistentie als note 8, stofdichtheid niet getest)

[Reactie gewijzigd door thedicemaster op 24 juli 2024 20:48]

Volledig kabelloos zou helemaal mooi zijn natuurlijk, ik zou het prima vinden. De enige belemmering is dan misschien CarPlay? De auto's die ik tot nu toe gereden heb, en die CarPlay hebben, vereisen een kabelverbinding. Ik begrijp dat dit tegenwoordig ook draadloos kan, maar daar hebben eigenaren van die auto's weinig aan natuurlijk. En dat waren nog knap nieuwe auto's.
Ik heb zelf een tijd een Iphone gehad, maar het eerste was stuk ging was de lightning kabel
Die Apple Lightning kabel is slecht, Belkin maakt veel betere, voor hetzelfde geld of minder.
De Apple Lightning connector is zeer degelijk.
Jah, maar op een gegeven moment wilde hij die 'nep' kabels niet meer slikken.
Helaas is mijn iphone overleden na 1 week buiten de garantie te zijn. Moet ik er ook bij zeggen dit was een refurbished model.
Hij wilde niet meer opladen.
Als je MFi-kabels gebruikt, dan heb je nooit compatibiliteitsproblemen, Ik koop zelf altijd Belkin kabels, die werken altijd en leven lang.

Niet kunnen laden kan komen door pluis in de connector. Google er eens op, daar zijn simpele oplossingen voor.
Klopt het viel me op dat er vaak stof tussen zat, deze kun je wel makkelijk stofvrij maken maar helaas daar was mijn probleem niet mee opgelost.

Bedankt voor de tip omtrent de MFI kabels, ik hoop dit jaar weer terug te kunnen naar een Iphone.
Want met android ga ik niet oud worden :+
Mijn kabels gaan vanaf de eerste iPhone steeds de volledige 2 jaar mee van het abbo'tje en hebben daarna nog een lang leven. Ook die van mijn vriendin en bepaalde vrienden van me. Allemaal zijn we zuinig op onze spullen en degene die iets minder zuinig zijn op hun spullen, daar gaan de kabels altijd stuk. Men kan zeggen wat ie wil, maar dat is toch wel een teken hoe er met kabels om gegaan wordt.
Met alle respect ik heb al jaren de zelfde USB-C lader voor mijn telefoon en daar is niks mis mee en die gaat ook overal mee naar toe.
en de lightning kabel was ook nieuw? Ik weet natuurlijk niet je use case maar kabels gaan niet zomaar stuk of je moet echt pech hebben met een fabrieksfout.
Die was echt nieuw en die andere kabels heb ik ook nieuw gekocht maar dat was geen succes.
Ik doe in ieder geval niet touwtje springen ofzo met mijn laadkabels. :9

[Reactie gewijzigd door Insomnia1988 op 24 juli 2024 20:48]

Geld? Voor een meter lightning kabel betaal je 25 euro. :+ Niet te vergeten alle accessoires met enkel een lightning port.

[Reactie gewijzigd door orvintax op 24 juli 2024 20:48]

Ik gebruik al jaren kabels van de Action. Niet de allergoedkoopste, maar die met een stoffen mantel die sterker zijn. Ik heb ze in verschillende lengtes en kleuren voor thuis, onderweg en in de auto voor o.a. Apple Carplay. Er is er nog niet één kapot gegaan. Zoals gezegd niet de goedkoopste die bij de Action te krijgen zijn, maar kosten nog steeds maar een paar euro. Een schijntje in vergelijking tot een originele Apple kabel. En voor mijn iPad Pro, die wel een USB-C poort heeft, heb ik zo'n zelfde Action USB-C exemplaar van twee meter in gebruik. Ook probleemloos.
Tja, het probleem is dat het erg willekeur is, een kennis van mij had ook nooit problemen met nep kabels. Ook hier in dit topic lees ik 'tegenstrijdige' berichten de een wel en de andere niet.
Ik hou het bij de tip van ikweethetbeter om MFI kabels te gaan gebruiken als ik weer een Iphone heb.

[Reactie gewijzigd door Insomnia1988 op 24 juli 2024 20:48]

Dat is met USB-C net zo. Net als microUSB.
Je geeft zelf het antwoord al. Het gaat stuk en het is pokkeduur om te vervangen en imitatie werkt niet goed. Apple wil gewoon dat jij die kabeltjes en laders ook bij ze blijft kopen. Maak er USB-C van en het is uitwisselbaar met de lader en kabel van elke willekeurige andere telefoon -> minder inkomsten voor Apple.
Pokke duur, je hebt zelf je vraag al beantwoord.
Omdat ze geld verdienen met licensing.

Waarom zou je miljarden opgeven om sommige gebruikers het iets makkelijker te laten hebben?
Waarom blijft Apple zo stuch vasthouden aan die lightning kabel wat is er mis met USB ?
Daarom dat men in Europa er ook wat aan wil doen; nieuws: EU verplicht USB-C in herfst 2024 voor smartphones, tablets en camera's
dat de (officiele kabels snel stuk gaan ben ik het wel mee eens dat zijn echt brakke kabeltjes en zo mogelijk nog slechtere connectors maar ik ken genoeg heel goede after-market kabels - ik denk dat apple deels zo vasthoudt aan lightning omdat er assesoires voor zijn die na de move ineens niet meer werken - dat samen met de royalties natuurlijk ..

zelf hoop ik vooral dat deze 'youtuber' er een handeltje in begint, ik kan me namelijk voorstellen dat het heel erg rendabel kan zijn om je iphone dan maar gelijk te laten ombouwen naar usb als je lightningport toevallig toch al kapot was. mede om die reden (dat de lightning port minder stevig is dan usb-c) - kies ik er steeds vaker voor toch maar op te laden via magsafe ookal kost me dat meer energie ...
$$$ €€€ ¥¥¥ £££

It's all about the money
USB-C is géén standaard. Lightning wel. USB-C is een formaat stekkertje en meer ook niet.. je kunt aan de buitenkant niet zien wat er over je USB-C poort of -kabel gaat.... kan a/v zijn maar ook snelladen of juist beiden niet..
Waarschijnlijk omdat Apple geld verdient per kant van imitatie opladers. Dit is ook de reden dat opladers van de action vaak maar 1 kant contactjes hebben.
Misschien kan Apple deze gast wel aannemen om hun telefoons aan de nieuwe EU regels te laten voldoen :P
Gezien het feit dat apple al jaren en jaren USB-C gebruikt op hun andere devices, denk ik dat dat wel goedkomt.
Toch lukt het ze al jaren en jaren niet op de iPhone. :+
Ik snap apple wel, vanuit hun oogpunt. Lightning was er eerder en doet voor hun doeleinden eigenlijk gewoon niet onder voor USBC. Tegen de tijd dat USBC opkwam had apple al een goede eigen oplossing die ondertussen al op meerdere generaties iphones en ipads zat.
Apple verandert dingen niet zo vaak, slow and steady is meer hun ding. Lekker de kat uit de boom kijken met dit soort ontwikkelingen dus. Dat hebben ze dan ook zo lang mogelijk gedaan, totdat het ze nu verplicht wordt. Maar die verplichting betekent ook gelijk dat ze semi veilig kunnen aannemen dat ze USBC nu een tijdje kunnen voeren, in plaats van het risico lopen dat de rest van de wereld weer iets nieuws verzint

Android is precies andersom. Lekker voorop lopen. Gigantisch veel features ontwikkelen en aankijken welke de user daadwerkelijk gebruikt. en de rest daarna gewoon weer droppen. Stabiliteit van nieuwe features duurt meestal even omdat ze daar in tegenstelling tot apple weinig tijd in steken. Updatebeleid van lik me vestje. Zo kun je je resources ook verdelen

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 24 juli 2024 20:48]

Ik denk niet dat expertise hetgeen is wat Apple mist.
En dan alle gebruikers met Lightning accesoires in de kou laten staan?
Hoop dat Apple het net zo lang rekt tot het niet meer mag. Voor mij betekent het overstappen op nieuwe oplaadkabels en dongles. Ik gebruik oa. de AudioQuest Dragonfly Red met een Lightning to USB camera adapter. Ik ben voor vooruitgang en zie ook in waarom USB-C ooit de connector moet gaan worden maar dat Apple zijn tijd neemt zullen vele Lightning gebruikers toejuichen.
Er zijn vast zat Lightning naar USB C adaptertjes en vice versa op de markt. Dan zing je het nog wel evenuit, uiteraard tot er nieuwere technieken zijn die Lightning ingehaald hebben.

Op een gegeven moment zul je m.i. dan zelf vast over willen vanwege nieuwe features.
Ik denk eerder dat ze nog iemand zoeken die het als een premium weet te verkopen, ondanks dat het gewoon wetgeving is ;)
Zou leuk zijn als, als de nieuwe iphones inmiddels usb-c hebben, de iphones ook wat anders van Samsung 'kopiëren' namelijk Samsung DeX.
Als ze dat dan maar op de Apple-manier kopiëren, namelijk iets dat wél werkt, in tegenstelling tot DeX ;)
haphap: DeX doet het best hoor. Maar concurrentie zou het alleen maar beter maken.
Ik hoor regelmatig over verbindingsproblemen en apps die niet schalen of niet goed werken.. weet eerlijk gezegd niet of dat direct aan DeX ligt maar als je het wil gebruiken en het functioneert niet (goed) ben je er snel klaar mee lijkt me..
Er is toch een wezenlijk verschil met 'ik hoor dat...' vs 'ik heb het getest'. Plus daarbij met de wanneer en met wat. Ikzelf heb het getest met een S8 en S20. En ja, daar zit zeker een goed verschil in.
Off-topic maar eens, een Dex-achtige modus zou een mooie toevoeging zijn aan ios. Al verwacht ik niet dat het gaat gebeuren.
ze hebben nu net alle ipad features uit IOS gesloopt laat men dat lekker zo houden... als je dex wilt kies dan gewoon lekker een ipad die werken volgens mij al standaard met externe schermen of anders zou dat idd een welkome toevoeging zijn. misschien zou het een optie kunnen zijn om de iphone pro's van de normale te onderscheiden - zwaardere cpu meer ram EN desktop modus. terweil de normale iphones goedkoper kunnen blijven omdat zulke features ontbreken.
Geef mij maar de lightning ingang. Ik snap daar het probleem niet van :)
Omdat iedereen op USB C is en het is beter dat je 1 standaard dan 1000 kabels met andere connectie types.
En elke apple product heeft nu USB C behalve de iphone :)
De USB-C-iPhone heeft dus geen nadelen ten opzichte van een origineel exemplaar met Lightning-connector.
Ik weet er wel eentje... Hij werkt niet met lighting accessories...
Usb- C naar Lightning kabel erin stoppen, zoals nu al 2 jaar bij elke iPhone zit ?
dan heb je een female lightning nodig.

Ik bedoel dus bijvoorbeeld FLIR opzetstukjes, docks, mediaspelers en andere prachtige aankopen van de afgelopen 8? jaar die gebruikers gedaan kunnen hebben.

Persoonlijk vind ik het ergens wel een verbetering hoor, iedereen en alles aan de USB-C
De connector is nauwelijks fragieler/breekbaarder dus dat is niet echt een argument, en iedereen heeft het thuis.

Maar tegelijkertijd ben ik bang dat het innovatie in de weg gaat zitten... met een verplichting op Micro-USB was Type C er nooit gekomen!
Maar tegelijkertijd ben ik bang dat het innovatie in de weg gaat zitten... met een verplichting op Micro-USB was Type C er nooit gekomen!
Dat betwijfel ik wel, als micro USB de standaard werd zou dat alleen iets voor telefoons en andere kleine elektronica hebben gedaan. Laptops/desktops hebben namelijk geen micro USB poorten. USB C was juist daarvoor in het leven geroepen om een connector op alle apparaten mogelijk te maken. Dan zal waarschijnlijk de wetgeving zijn aangepast om micro USB uit te faseren en over te gaan op USB C :)
Het geld nu ook niet voor laptops dus ik zie het verschil niet eerlijk gezegd.
De verplichting om te laden via USB-c komt uiteindelijk ook naar laptops. Dit is 2 jaar(?) na dat dit verplicht word op de telefoons
De verplichting op laptops komt iets later zoals @StibJan al zei. Ik doelde erop dat je geen micro USB aansluiting op een laptop/desktop kunt hebben, waar dit met USB C juist wel kan. Genoeg nieuwere laptops zijn namelijk al voorzien van USB C
Wat is er nodig aan innovatie? Met een high speed USB poort kan je toch een heel eind komen lijkt mij. De innovatie die Apple heeft met hun poorten is meer een eigenbescherming van hun (dure) aftersales en de (dure) verkoop van licenties voor het maken van accesoires.
Hmm ja ik kan het nu ook niet zo 1-2-3 bedenken, maar vroeger was een SATA poort ook al sneller dan de allersnelste harde schijf.

Toen kwam de SSD... er is altijd wel een innovatie die een zwaardere last legt op de huidige connectoren en protocollen.
Dat er een standaard is betekent niet dat die nooit gewijzigd zal mogen worden. Misschien besluiten 'we' over 10 jaar wel dat USB-D de nieuwe standaard moet worden vanwege technologische vooruitgang.
mag ik dan alvast 1 feature request doen voor de nieuwe USB-D connector? hij moet magnetisch koppelen - namelijk op de manier hoe magsafe dat nu al doet. - het zou een hoop kabelbreuken en van tafel getrokken toestellen besparen. en hopelijk ook waterdichtheid makkelijker maken.
Dat geroeptoeter over innovatie in de weg zitten komt uit de koker van de knetterharde lobby die er is geweest om dit tegen te gaan. Die lobby (waarbij echt extreem veel geld wordt besteed) bestond in dit geval uit 1 partij: Apple. Nota bene de partij die zo'n beetje de grootste vinger in de pap had bij de ontwikkeling van USB-C connectors.

Dit is dan ook het enige argument waar ze mee konden komen om hun extreem lucratieve handel in accessoires die werken op hun proprietaire aansluiting zo lang mogelijk voort te kunnen zetten, ten koste van de consument. En daar zijn ze zeer succesvol in geweest.
Het staat geen enkele ontwikkeling in de weg. Als er straks een nieuwer model nodig is wordt die gewoon tot de standaard benoemd en in de wetgeving opgenomen. Al betwijfel ik of er ooit nog een nieuwe connector komt. De volgende stap is een universeel draadloos protocol voor laden en data transfer.
Will this stifle innovation?

According to the MEP, the industry often brings up the argument that legislation could hamper innovation. “I don’t see it,” she said. “The proposal states that if a new standard emerges that is better than USB-C, we can adapt the rules.”
bron
Usb- C naar Lightning kabel erin stoppen, zoals nu al 2 jaar bij elke iPhone zit ?
Dat geeft je een mannelijke lighting stekker, daar heb je niets aan bij lighting accessories ;)

[Reactie gewijzigd door Donstil op 24 juli 2024 20:48]

Ben benieuwd wanneer mensen gaan klagen dat ze ook een non-binair aansluiting willen :+
Vantevoren weet je niet wat je wat je krijgt, de verkoper mag het niet bij naam noemen, het mag niet op de doos afgebeeld worden en als je pech hebt, krijg je je telefoon na een reparatie terug met een andere aansluiting. Zit je dan met je accessoires.
Het is 2022. Je weet maar nooit
Toen Apple overstapte van 30-pins naar Lightning verkochten ze tot 2018 nog een Lightning-naar-30-pins adapter, dus ze zouden een soortgelijk product kunnen ontwikkelen voor USB-C-naar Lightning.
usb naar lightning is al mogelijk vrij grote kans dat je met een andere firmware gewoon identike printplaatjes kunt gebruiken met dat verschil dat de connectors om gewisseld zijn... dus lightning male -> female && USB-C female -> male.
Zou toch prima met een dongel kunnen? Apple fans zijn daar wel bekend mee. ;)
Ik niet ;) nooit 30 pins accessories gehad op 1 dock na.
Verder alles lightning en voor de iPad en laptop alles USB-C.
Knap hoor. En goede video. Lastig om tijdens het proces steeds te blijven filmen en documenteren. Als ik dat probeer (niet telefoons modden, maar bouwproces filmen) kom ik er vaak achter dat ik maar een deel heb gedocumenteerd.
Slimme dude, ik zou ook graag USB-C zien. Niet dat lightning er vaak verkeert ingaat bij mij :+ maar het stekkertje is snel lam, of hoe zeg je dat.
Dit zou ik ook wel met me iPhone, willen laten doen haha veel beter usb-c dan lightning.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.