Student die iPhone van USB-C voorzag, zet Lightning-connector in Android-toestel

De student die vorig jaar een iPhone met USB-C uitrustte, heeft 'om balans aan te brengen in de chaos' een Android-telefoon uitgerust met een Lightning-poort. De poort ondersteunt zowel laden als dataoverdracht.

Ken Pillonel, masterstudent robotica, verzekert de kijkers ervan dat het geen 1 aprilgrap is, hoewel zijn video wel bewust op die datum uitkomt. De kabel zelf vormde nog een uitdaging. Tegenover Engadget vertelt hij dat de Lightning-kabel van Apple 'niet dom' is en 'alleen Apple-apparaten wil opladen'. Hij moest de kabel dus weten te 'foppen' en zijn oplossing ook nog passend in de telefoon krijgen. Dat laatste lijkt overigens niet volledig gelukt: het kabeltje steekt iets meer uit het Android-toestel dan de iPhone.

De maker kwam vorig jaar in het nieuws omdat hij een iPhone X wist uit te rusten met een USB-C-connector. Deze ondersteunde ook dataoverdracht en laden en hij verkocht het apparaat op eBay voor 86.000 dollar. Alleen een system restore en systeemupdate zou zijn mods ongedaan maken. Apple is de enige grote partij die niet het inmiddels gangbare USB-C op zijn mobiele apparaten zet, enkele uitzonderingen daar gelaten. De Europese Commissie wil daar overigens verandering in brengen.

Pillonel zegt te werken aan een volledige video waarin hij de build uiteenzet. Wellicht dat hij zijn documentatie ook weer online zet, net als hij dat deed met de aangepaste iPhone.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

02-04-2022 • 11:04

150

Reacties (150)

150
143
69
3
0
43
Wijzig sortering
Hah, netjes, wat balans in de chaos :D

Op zich is het ‘maar’ een connector, maar de terughoudendheid van Apple om USB-C in hun telefoons te stoppen is suf.

Overigens blijf ik van mening dat Apple naar ‘poortloze’ telefoons wil.
Hah, netjes, wat balans in de chaos :D

Op zich is het ‘maar’ een connector, maar de terughoudendheid van Apple om USB-C in hun telefoons te stoppen is suf.

Overigens blijf ik van mening dat Apple naar ‘poortloze’ telefoons wil.
Precies ik denk ook dat ze portloos willen gaan worden dit had eigenlijk al gebeurt moeten zijn bij zowel Android al Apple toestellen.
Waarom 'moeten' we poortloos gaan? Zodat ze draadloze opladers kunnen verkopen? Het is zelfs minder efficiënt dan bedraad laden in een tijd waar energiebesparing zo belangrijk is. Dit is echt zo'n oplossing voor een probleem dat niemand heeft, maar mensen wel aangepraat wordt.
Portloos is niet zo heel gek. De connectors zijn toch vaak de plekken waar het eerst defecten optreden. Vroeger bij de 3,5mm jackplug en nu vaak bij de USB/lightning poort. Er komt vuil in, dat duw je verder met de stekker waardoor het contact op een gegeven moment minder wordt, en nog erger, de soldeerverbindingen raken los.

Sinds ik draadloos kan laden en draadloze oortjes heb, heb ik geen stekker meer gebruikt voor mijn telefoons. Het komt de levensduur echt ten goede.
Draadloze oortjes met accu's die niet te vervangen zijn, opbergdoosjes met accu's die niet te vervangen zijn. Niet heel milieuvriendelijk.

En ik ben ook niet per se heel tevreden over de levensduur van draadloze oortjes.
Sinds ik ben overgestapt naar draadloze oortjes heb ik er geen meer gesloopt, en gebruik nog steeds mijn eerste soms. In tegenstelling tot de bedraade oortjes die wel is stuk gingen als de kabel perongeluk bleef hangen op iets heb ik meer van die oortjes gebruikt dan dat ik draadloze heb gebruikt.
Ik vind dat milieuvriendelijk toch echt wel een drogreden, maar het is in ieder geval niet vriendelijk voor je portemonnee.
Het is niet erg milieuvriendelijk en het is gewoon een manier voor het bedrijf om meer geld te verdienen door nieuwe producten te verkopen en klanten ervan te overtuigen dat ze een probleem hebben. Het is de schoonheidsindustrie helemaal opnieuw
Zou voor mij geen optie zijn. Ik ben vaak afhankelijk van een battery pack liefst zo licht mogelijk.

Ik zou echt no way ooit een toestel kopen die je enkel draadloos op kunt laden.
Ik had vroeger zo'n rugtas met een zonnepaneeltje en een powerbank erin. Op zonnige dagen altijd stroom! En soort van draadloos.
Maar eens, volledig draadloos is geen optie. Sowieso is draadloos laden altijd minder efficiënt.
Scherm gaat ook van stuk, misschien moeten we dat ook maar weg laten
Dat is dus onzin.

Vooral draadloos spul zoals earpods enz hebben een beperkte levensduur en zijn wegwerpartikelen. Totaal niet duurzaam.

De grondstoffen voor accu’s raken op den duur ook op en recycling ervan is best ingewikkeld.
Toch doe ik met mijn goedkope (€30) draadloze oortjes van AliExpress nu al 2 jaar, normaal gesproken had ik in dezelfde tijd al 5 of 6 paar bekabelde versleten, enkel en alleen omdat die kabels gewoon gevoelig voor defecten zijn en nieuwe kopen goedkoper is dan laten repareren. Uiteindelijk denk ik toch dat die draadloze doordat ze zolang mee gaan zonder defect toch een stuk milieuvriendelijker zijn.
Zou jij kunnen linken welke oortjes je gebruikt van AliExpress? Ik heb nog geen fijne gevonden.
Soundpeats Truefree+. Je kan ze volgens mij ook wel op Amazon vinden voor een paar euro meer als je ze sneller wil hebben.
Zijn EarPods draadloos tegenwoordig? Of bedoel je de AirPods ;)
Dat laatste natuurlijk....
Vroeger bij de 3,5mm jackplug en nu vaak bij de USB/lightning poort
Als telefoons fatsoenlijk ontworpen zouden zijn, dan zijn ze te repareren, in tegenstelling tot die draadloze oortjes.
De connectors zijn toch vaak de plekken waar het eerst defecten optreden.
Wat is dat voor onzinnige onzin?

Ga even kijken bij een reparateur: 90% van de reparaties zijn het scherm en de batterij. Je weet wel, die batterij die fabrikanten zo moeilijk mogelijk te vervangen maken.
Sinds ik draadloos kan laden en draadloze oortjes heb, heb ik geen stekker meer gebruikt voor mijn telefoons. Het komt de levensduur echt ten goede.
Ja, zeker, de levensduur van de usb-poort maakt opeens enorme sprongen vooruit...!
Heb toch het idee dat ik vaker een kapot scherm zie dan een kapotte poort. Tijd voor een schermloze telefoon?
Portloos is niet zo heel gek. De connectors zijn toch vaak de plekken waar het eerst defecten optreden. Vroeger bij de 3,5mm jackplug en nu vaak bij de USB/lightning poort. Er komt vuil in, dat duw je verder met de stekker waardoor het contact op een gegeven moment minder wordt, en nog erger, de soldeerverbindingen raken los.
Nee, op een gegeven moment kan de 'stekker' er niet meer diep genoeg in. zgn broekzakstof er uit pulken met satéprikker verhelpt dit weer.
Dan is het mooi dat er een alternatief is, maar dat is totaal geen reden voor het volledig weglaten van de poorten.
Zo'n 3,5mm jack was over het algemeen een standaard component en erg simpel te vervangen. Een USB poort was niet veel lastiger. Nu is het vandaag de dag natuurlijk moeilijker om in een telefoon te komen, maar nog steeds is dat eigenlijk niet zo erg.
Ik vind de USB-C poort op mijn iPad Pro super handig. Kan eindelijk gewoon een harde schijf erin stoppen.Handig, want mijn iPad is de enige computer die ik nog gebruik. Met USB-A adapter alle oude Hd en memorysticks uitlezen. Mijn USB-C lankabel zorgt dat ik mensen met hun netwerk kan helpen zonder laptop. (Kan in router zonder WiFi)

Heel blij met mijn USB-C/Thunderbolt aansluiting.
Inderdaad, Bij mijn kids gingen de micro USB connectors vaak al binnen 2 maanden kapot en de 3.5mm jackplug van de Samsung tablet is 2* onder garantie vervangen. Nu hebben ze draadloze headsets... die weer met micro USB opgeladen moeten worden... zucht
Hoezo snel laden bestaat al draadloos maar dit zal wel een hoop geld kosten op het moment.

Ik weet nog goed dat Xiaomi, een volle lading in een half uur deed draadloos ik zal de bron is even opzoeken.

Bron: https://www.androidplanet...raadloos-opladen-40-watt/

Dit was trouwens geen half uur maar 40 Minuten.

[Reactie gewijzigd door CH3 op 24 juli 2024 02:47]

Dus? Het is nog steeds minder efficient dan bedraad laden. Als een miljard mensen draadloos gaan opladen word er enorm veel energie verspilt.

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 24 juli 2024 02:47]

Als een miljard mensen daardoor geen vervangende kabels hoeft te kopen omdat deze kapot gaan/slijten, dan compenseert de productie, transport en verkoop van deze kabels ruimschoots het extra energieverbruik.

De accu van een iPhone 13 heeft een capaciteit van 9,43 Wh. Elke dag laden kost je op jaarbasis dus 3,44 kWh. Als dat 2x zo inefficiënt gaat, kost je dat dus 3,44 kWh op jaarbasis extra. Voor een gemiddeld huishouden is dat 0,1% van het verbruik.

Als je bezorgd bent om het energieverbruik, kan je beter de droger een keertje niet aanzetten. Of de verwarming een graadje lager. Dat zet zoden aan de dijk. Dit is in de marge van de marge.
Ik denk niet dat de meeste mensen jaarlijks een kabeltje moeten kopen. Onder de streep is het gewoon verspilling. Ik ben het met je eens hoor, om de droger een keer niet aan te zetten. Altijd goed. Maar om jou voorbeeld aan te halen, heb ik even opgezocht hoeveel mobiele verbindingen er zijn in NL. Dat waren er vorig jaar maart 17,01 miljoen bron:https://thisplaymedia.nl/...gebruik-2021-in-nederland.

Stel dat die op termijn allemaal draadloos gaan laden, dan heb je al ~58,5 miljoen kWh aan verspilling, uitgaand van jou 3,44 kWh. Even in perspectief zetten. Volgens Greenchoice levert een windmolen 6.5 miljoen kWh per jaar aan stroom op, goed voor 2100 huishoudens. 58,5 miljoen kWh is dus 9 windmolens oftewel 18,900 huishoudens. Dat is veel energie, hoe je het ook draait of keert. En dan hebben we het nog maar over een kikkerlandje als Nederland.

[Reactie gewijzigd door Wakoz op 24 juli 2024 02:47]

Je kan ook draadloos lade in de auto. Ze zoude ook magneet snap on lader kunnen maken, dan verkom je ook stof in telefoon. Er zijn veel mogelijk heden.Het is maar net hoe je het in de markt brengt
Maar zonder connectoren kan de telefoon veel makkelijker water en stof dicht gemaakt worden.

Het frame om de telefoon kan dan wellicht ook stabieler, want er is geen doorboring nodig voor connectoren.

Dat scheelt wellicht ook een aantal schades. Dus minder 'totalloss' telefoons.
Zonder USB-C / Lightning heb je nog steeds speaker gaten (of je wilt het scherm de speaker maken door het te laten vibreren maar daar heb je ook weer minpunten)

Ook zorgt zon klein gaatje voor USB-C / Lightning een aluminium / metalen frame echt niet een stuk minder sterk.

En de meeste smartphone schade is gebroken schermen / glazen achterkant, daar heeft een USB-C / Lightning poort echt niks mee te maken

Makkelijker stof en water bestendig maken? Vast wel maar nu met USB-C en Simkaart tray enzo lukt dat ook al heel goed
M'n Nokia 7 Plus is niet dood door glas schade, maar eerst doordat de usb-c connector stof hapte en uiteindelijk doordat een aantal contacten van de usb-c poort los lieten van de print.

De uitwendige metalen body heeft meerdere keren voorkomen dat het glas kapot ging - zonder hoesje of screen protector (ruim twee jaar met kids in de buurt).

[Reactie gewijzigd door djwice op 24 juli 2024 02:47]

Dat is natuurlijk helemaal niets, niet 'veel'.
Correct, het is niet echt significant.
Vooral als je bedankt dat we in de komende jaren véél meer elektriciteit gaan gebruiken, vanwege elektrische auto's en warmtepompen.
Dat niet alleen, je vergeet het koken op elektriciteit in plaats van op gas... gaat ook best wat extra elektriciteit nodig hebben aangezien verreweg de meeste mensen in NL nog steeds op gas koken.
Dat eerste punt snap ik dus gewoon niet. Hoezo vervangende kabels kopen? Zo'n ding gaat gewoon vrolijk 10 jaar mee en tegen die tijd is er toch wel een betere standaard...
Ik weet niet waar jij het gebruik van de draadloze oplader vandaan hebt maar het zal zeker niet het zelfde zijn als de capaciteit van je batterij, ga dat nog maar even met een factor x vermenigvuldigen. Daarnaast gebruikt een normale oplader als je die in het stopcontact laat zitten ongeveer 2 euro stroom per jaar zonder dat je hem gebruikt.
Het zal iets gecompliceerder liggen dan jouw berekening.
Dit slaat nergens op, alles op usb c betekent dat ik die kabel sws moet hebben, voor mijn laptop, tablet, koptelefoon, camera etc. Telefoons kun je natuurlijk draadloos opladen maar je laptop niet, daarnaast heb ik geen zin om een draadloze lader mee te nemen overal naartoe als ik 1 100w lader met 2usb c kabels kan meenemen en mijn telefoon en laptop tegelijk kan opladen. Dus die kabel verspilling gaat hier niet op, de inefficiëntie van draadloos opladen wel. Daarnaast is data overdracht over kabel nogsteeds superieur tov draadloos. En de optie om een kabel te gebruiken is iets dat ook gewoon meeweegt. Laat staan het feit dat je je telefoon niet fatsoenlijk kan gebruiken op een draadloze oplader, kabel kan ik gewoon doorgaan zoals normaal (alleen dan op een vaste plek)
Ja en als we overal zo redeneren moeten er in NL nog een paar kolencentrales bij gebouwd worden.

Draadloos laden is inefficiënt en verspilt energie. Niet doen dus
Ho ho ho. Met dit lekkere grote accu doen we gewoon twee dagen en dat is dus ten opzichte van de gemiddelde drie jaar oude iPhone een besparing van 5 laad beurten......
Je weet dat een iPhone ook twee dagen meegaat? Diverse reviews op Tweakers tonen aan dat iPhones net zoveel of meer gebruikersduur hebben met een kleinere accu. Onder de streep zijn iPhones dus flink zuiniger met energie. Daarmee kan je stellen dat de inefficiëntie van Androids ervoor zorgt dat Androids meer energie verbruiken. Op mondiale schaal is dat dezelfde orde van grootte als wel/niet draadloos laden van een iPhone.
Ik ken werkelijk niemand die 2 dagen met een accu doet. Misschien in een lab setup :')

Wordt een beetje moe van die Apple marketing altijd. Groorste stroomvreter is nog altijd het scherm en Apple gebruikt schermen van Samsung die zijn niet magisch ofzo.
Hoe verklaar je de feitelijke resultaten in de review van tweakers dan? Ook marketing, of is het gewoon te lastig om de feiten te onderkennen dat iPhones efficiënter omgaan met energie dan de Android-concurrenten?

Nog een bron: Marketing of Feit? Vlaggenschippen met vergelijkbaar scherm.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 24 juli 2024 02:47]

Mijn vermoeden is dat de cpu van een android vlaggenschip vele male sneller is dan die van een apple. Veel meer verschil tussen telefoons is er niet.

Overigens doet mijn chinees ook 2 dagen met een accu.
Apple CPU's zijn juist meestal de snelste op de markt. Door de afstemming van hard- en software zijn ze ook erg zuinig qua verbruik.

Alleen stopt Apple er vaak een net iets te kleine batterij in.
Geen apple fanbiyism ofzo hoor, maar mijn iPhone XS ie alweer wat jaartjes oud is, houd het nog met gemak 2 dagen vol op de accu.

@jbhc Apple doet het beste op single core performance, dat is waar ook de M1 enzo op uitblinkt. Op papier zouden Android doorgaans meer cpu power moeten hebben, meerdere cores enzo, echter in praktijk blijkt dat er niet zo heel veel apps gebaat zijn bij dat extra rekenkracht en dus wint een iPhone het meestal toch wel in de benchmarks (en dat met minder energieverbruik).
Apple's efficiëntie ligt dus niet zo zeer in de hardware, maar eerder de software, waar deze over het algemeen beter zijn geoptimaliseerd op elkaar dan de concurrentie, dat is het voordeel van het Apple ecosysteem. Daar staat natuurlijk de gesloten natuur en vendor lockin tegenover.

@Naafkap
Ik snap het verhaal wat je probeert te maken, maar niks hiervan rechtvaardigt nodeloze energieverspilling. Draadloos laden is echt een luxe technologie. Puur voor het gemak want is het is anderzijds duurder in aanschaf en in gebruik en daarnaast milieu belastender. Dat zijn de feiten, daar valt geen uitleg tegenaan te gooien, zelfs vergelijkingen met toestellen die mogelijk minder energiezuinig zijn. Het enige argument dat je hier wezenlijk maakt is "androids zouden wat energiezuiniger mogen zijn" en daar valt wel iets voor te zeggen. Dat is altijd een goed discussiepunt.
Maar "androids verbruiken meer, dus iphones mogen ook wel wat meer verbruiken" is kolder ten top.
Ik snap wat je zegt. Ik probeer enkel te verklaren waarom een apple langer met een accu doet.

Dat de software geoptimaliseerd is snap ik heel goed. En een minder krachtige cpu met meer geoptimaliseerde software is uiteraard zuiniger dan het omgekeerde 8-)
Dat zijn allemaal nieuwe, die oudjes met een batterij van anderhalf jaar dat zij de boosdoeners maar die zie je nooit in een review..

Iphone
The battery in your iPhone is capable of around 300 to 400 complete battery cycles, or full charges before reaching 80% of its original capacity.

Samsung
According to Samsung, starting from the S8, their phones batteries are able to maintain 95% of their original capacities after 2 years of charging and discharging

Staat op het internet dus is het waar

[Reactie gewijzigd door well0549 op 24 juli 2024 02:47]

Jammer dat het klaarblijkelijk lastig voor je is om de feitelijke testresultaten van Tweakers te onderkennen.

iPhones halen de langste gebruikersduur per mAh batterijcapaciteit en zijn daarmee het meest energiezuinig. Dat was het punt dat ik maakte op jouw reactie dat we draadloos laden niet moeten doen omdat het teveel verspilt.

Door feitelijk aan te tonen dat een Android telefoon veel minder efficient is dan een iPhone, kan je dat verschil in energiegebruik praktisch tegen elkaar wegstrepen.

Lijkt me een duidelijk verhaal.
Dus omdat het zuiniger is is het niet erg meer om energie te verspillen met draadloos laden? Vreemde conclusie.

Mijn vriendin had een iphone, zodra het vroor was de accu direct leeg. Accu vervangen, gaan sporten buiten in de kou en weer hetzelfde. Daarna een Samsung gekocht en nooit geen last meer gehad.

En Apple's software zal inderdaad efficienter zijn. Een Xbox is ook efficienter dan een PC omdat die meer hardware moet ondersteunen. Maar je zit wel in een omheind tuintje dat is het nadeel.

Net als de macbook, hardware technisch superieur maar enkel dat vreselijke macos.
Ja voor jou wel, maar de logica van Apple adepten is voor mij niet altijd te volgen...

Ik geef gewoon een dat er niet draadloos zouden moeten laden. Energie onvriendelijk en ook nog eens veel slechter voor je batterij.

Jij maakt dat een Apple VS Android discussie van.

Dat ga je altijd verliezen natuurlijk want jij zit gevangen in het Apple geloof terwijl ik zo vrij ben als een vogeltje..

Het fabeltje dat Android telefoons snel leeg van is ook absoluut niet altijd waar. Bij sommige modellen wel, maar ja dat is software die het dan niet goed doet, had Apple eergisteren ook niet een battery drain opgelost.....
Jij loopt maar Apple VS iPhone te drammen.

In je commentaar haalde je volkomen onnodig de Apple VS Android aan. Daar ging het helemaal niet om. Het ging er om dat draadloos laden inefficiënt is.

Daarnaast haal ik ook nog even aan (van het internet, dus net zo waar als jou reviews) dat Apple batterijen sneller verouderen.

Maar leef lekker verder in je Apple bubbel..
Maakt mij niet uit, ik ben vrij
Geen idee hoezo zou er dan meer energie verspilt worden?
Er gaat draadloos veel meer energie verloren, volgens mij is het ongeveer de helft wat aan energie verloren gaat vergeleken met bedraad opladen.
Er gaat draadloos veel meer energie verloren, volgens mij is het ongeveer de helft wat aan energie verloren gaat vergeleken met bedraad opladen.
Gek ik kan dit hier bijvoorbeeld niet terug vinden.

https://www.bebat.be/nl/blog/draadloos-opladen

Heb jij een bron voor mij?
https://en.wikipedia.org/wiki/Inductive_charging
Inefficiency – Inductive charging is not as efficient as direct charging, causing greater heat production when compared to conventional charging. Continued exposure to heat can result in battery damage.[13] An analysis of energy use found that charging a Pixel 4 from 0 to 100 percent on a classic cable used 14.26 Wh (watt-hours) while doing so with a wireless charger took 21.01 Wh, a 47 percent increase. For a single phone and a single charger, this is a very small amount of energy, but at scale it could pose serious problems; if the 3.5 billion smartphones in service all took 50 percent more power to get a charge, the impact would be enormous.[14]
met [13]: https://www.ft.com/conten...78-11e7-93c5-648314d2c72c
en [14]: https://debugger.medium.c...ng-to-happen-48afdde70ed9
En het ergste is dat de meeste mensen zich hier gewoon niks van aan trekken.

Ik zie het zo, geef mensen gewoon en keuze tussen draadloos en bedraad laden, dan is de balans wat beter.

Maar poortloos gaan heeft ook andere nadelen, om maar 1 te noemen is bestandsoverdracht fors irritanter (vooral op een iPhone, maar ook op Android) als je geen cloud gebruikt (zoals ik).

En dan hoor ik al sommigen dit afwimpelen, maar er zijn nog genoeg mensen die dingen op hun telefoon zetten of van hun telefoon af halen.

En dan zijn er wel oplossingen om dit draadloos te doen lokaal, maar net als met bedraad vs draadloos laden is er niks mis met opties geven.
Ik ben een van die mensen. Ik laad hoofdzakelijk draadloos op omdat die bedrade connectie zo kwetsbaar is. Ik moet wel zeggen dat usb-c een hele verbetering is t.o.v. micro usb, maar het gemak van draadloos laden plus dat het laden langzaam gaat dus (neem ik aan) beter voor de accu.

Beste oplossing die ik tot nu toe gezien heb is de magsafe connector. Wat mij betreft is dat de toekomst.
In mijn ervaring is draadloos laden juist slechter voor de accu. Dat is n=2, bij beide telefoons kon de accu binnen het jaar vervangen worden omdat de telefoon nog maar rond de 4 uur mee ging...
Al die fastcharging meuk uitzetten, mijn partner heeft een S9 uit 2018 batterij houdt het nog steeds hele dagen uit.
Voor bestandsoverdracht binnen eenzelfde LAN van om het even welk device naar het andere is https://snapdrop.net/ erg handig.
Je wint ook energie want er is weer een kwetsbare plek minder. Bovendien is het stroomverbruik van smartphones een afrondingsfout op het totale stroomverbruik van huishoudens; als je je half zo druk maakt om je tv en verlichting niet nodeloos aan te laten staan heb je 10x meer energie bespaard…
Dus omdat we ook op andere manieren energie verspillen is het OK om nog meer verspilling te introduceren?

Is het niet beter om de problemen aan te pakken en op te lossen ipv ze uit te breiden?
1m² gas ~ 10,2kWh.

Als je bij je schuifpui een tochtkussen plaatst bespaar je ongeveer 1m³ gas per dag.

Om even in perspectief te zetten hoe weinig 3,44kWh op jaarbasis is.
Zet je zonnepanelen op je dat, dan komt het ook nog eens via de zon.

Die 3,44kWh zonne energie wordt dan omgezet in warmte. Wat het eigenlijk al zou worden als je het niet had opgevangen met je panelen.

Is het dan nog wel verspilling? Of is het gewoon verplaatsing / omzetting?

Ooit afgevraagd wat die grote trafo's tussen NL en DE doen?

[Reactie gewijzigd door djwice op 24 juli 2024 02:47]

Ja vertel eens, wat doen die grote trafo's tussen NL en DE?
Ik heb geen weet van dergelijke trafo's of hun doel dus ben benieuwd.
Zorgen dat er meer of minder verlies op treed op het net, door de spanning te variëren. Een van de manieren om de onbalans op het netwerk te reguleren.

Zoek op 'TenneT" en "onbalans" en "regelvermogen".

[Reactie gewijzigd door djwice op 24 juli 2024 02:47]

als je je half zo druk maakt om je tv en verlichting niet nodeloos aan te laten staan heb je 10x meer energie bespaard

ja en tegenwoordig nog veel meer alles wordt smart, dus alle apparaten staan 24/7 aan of stand-by modus terwijl voorheen uitstond.
Als je inderdaad zo druk maakt over dat beetje stroom van de telefoon, kijk dan inderdaad ook eens na onnodig aanstaan van lampen/ smart apparatuur etc.
Het is niet ‘maar’ een klein beetje energie, maar en,en,en. Ik zou zeggen, schaf reclamezuilen langs de snelweg af, of graka’s van 700 watt
En laat bedrijven na 22:00 ofzo ook alles uit doen, in plaats van alles vol verlicht te laten branden.
Anoniem: 420148 @CH32 april 2022 13:50
Dat had dus 20 minuten kunnen zijn met een kabeltje. Het blijft verspilling en trager dan met een kabel, terwijl het helemaal geen voordelen oplevert. Die draadloze lader moet nog steeds aan een kabel, dus ik kan niet rondlopen met mijn telefoon.
Damn, 40 watt draadloos. Dat is bijna genoeg om je pizza te ontdooien. Ik laad mijn telefoon op mijn nachtkastje, maar met 40 watt draadloos laat ik dat nog even achterwege.
Anoniem: 1733082 @MaestroMaus2 april 2022 14:35
Alles is relatief. 10 jaar geleden maakten we ons nog zorgen over de toename in stroomgebruik door telefoons. Tegenwoordig zijn we daar allang aan gewend. Niemand let erop en dan is draadloos laden ook maar een klein radertje in het geheel. Het is dus maar waar je je druk om maakt.

Als we echt wat aan CO2 productie willen doen dan moeten we de industrie grootschalig hervormen. Daar zijn veruit de grootste stappen te maken. En natuurlijk iedereen elektrisch rijden en iedereen aan de warmtepomp. Dan maakt die inductielader voor je smartphone echt geen verschil.
Tot we straks allemaal electrisch rijden en een warmtepomp hebben, dan zullen we verder moeten zoeken naar betere efficientie, en zijn de telefoons aan de buurt.
Anoniem: 1733082 @Zer02 april 2022 18:55
Dan zijn we 20 jaar verder en is deze hele discussie achterhaald.
Ja, laten we vooral niet naar de toekomst kijken... heeft in het verleden ook tot goede resultaten geleid..
Bij bijna al mijn smartphones was het de audiojack of de laadpoort (of de kabel) die het als eerste begaf. Poorten zijn simpelweg relatief fragiel en daarnaast een opening die waterdichtheid niet bevordert. Ik ben lang tegen het weglaten van poorten geweest op smartphones maar sinds ik over ben op bluetooth audio zie ik geen reden meer om ook de laadkabel te laten voor wat het is. Ik slijt 4 kabels per telefoon, simpelweg gewoon zonde. Draadloos laden krijgt nog altijd veel kritiek maar ik denk, zeker als Apple overstag gaat, dat het simpelweg de toekomst is en dat draadloos laden dan toch eindelijk wijdverspreid een weg vindt naar onze huizen maar ook publieke ruimtes. Dat heeft tot nu toe steeds gefaald omdat het een gimmick was, straks is het een vereiste.
Dus nu dat jij ineens dus geen reden meer zie gelijk maar afschaffen? Opladen via kabel heeft voor mij nog steeds voordelen. Voor mij is het makkelijker hanteerbaar. Als me telefoon bijna leeg is dan kan ik de kabel aansluiten en evengoed nog makkelijk me telefoon gebruiken. Vaak is dit toch minder handig met draadloos laden. Daarnaast zit die aan een 5 meter usb verleng kabel. Wil ik de lege telefoon meenemen naar de wc is dat hier geen probleem. Laad ik de telefoon op de normale plek op hoor ik meestal niet als er gebeld wordt wanneer ik slaap. Verwacht ik een mogelijke belangrijke belletje dan leg ik de kabel langs de bed rand en heb ik de telefoon naast me hoofd terwijl ik slaap.

Ik ga niet zeggen dat draadloos verboden moeten worden omdat het minder efficiënt oplaad (zoals vele andere hier). Ik kan me best situaties bedenken waar het handig kan zijn. Maar poorten afschaffen vind ik ook te ver gaan. Ik heb er ieder geval nog veel profijt van de kabel.
Qua 3,5mm aansluitingen ben ik het met je eens. Zeker die jacks zelf zijn niet bestand tegen actief dagelijks gebruik.

Een ook een oplaadpoort is inderdaad redelijk fragiel. Maar als ik mij gewoon aan de gebruiksaanwijzing van mijn telefoon hou, dan gaan mijn oplaad-kabeltje en poort jaren mee.

Als ik niet naar de fabrikant luister en mijn telefoon continu gebruik als hij aan de oplader ligt. Ja, dan kan ik ook om de paar maanden een nieuwe kabel gaan halen, maar dat is dan mijn eigen schuld en nog geen reden om die poorten dan maar helemaal te verwijderen.
Zonder draadloos laden had ik mijn telefoon op moeten sturen om te laten repareren, of simpelweg een andere telefoon moeten kopen (nu 3 jaar oud). De laadpoort is namelijk defect. Nu kan ik het nog wel een tijdje rekken door draadloos te laden.
Wellicht minder efficiënt, maar ik weet zeker dat dit beter is voor het milieu dan opsturen ter reparatie of vervanging van het toestel.

Ik laad hem dus mooi inefficiënt draadloos op.

Die poortjes zijn gewoon te zwak voor dagelijks gebruik.
Ergens snap ik de stap maar ik zou toch graag zien dat het alternatief een stuk efficiënter is inderdaad!
Ik heb geprobeerd om magnetische USB kabels te gebruiken. Werkt geweldig maar het steekt altijd te ver uit. Mag safe ik weet het maar geen poort maar een magneet oplossing zou ideaal zijn. Wel efficiënt
Ik hoop het niet, draadloos laden komt nog met heel veel verlies. Snel laden boeit me niet zoveel, maar als je voelt hoeveel heter je telefoon er van wordt, en al helemaal met een hoesje eromheen (wat zeker bij een iPhone wel echt een must is), dan is het toch overduidelijk dat het niet de beste oplossing is.

Doe dan maar een magsafe poort aan de onderkant die wel fysiek contact maakt, maar waarbij de contacten gelijk zitten met de behuizing. Dan heb je wel direct contact, maar ook het gemak van dat je je telefoon op je bureau gooit bij het kabeltje in de buurt en ze meteen in elkaar klikken.
Mag toch hopen dat de EU gaat afdwingen dat er ook bedraad opgeladen kan blijven worden. Draadloos / inductief opladen is bijzonder inefficiënt. Het klinkt leuk en zo. Maar als je de mogelijkheid hebt om bedraad te laden, doe dat dan ook. Dat is goed voor je portemonnee en goed voor de klimaatdoelstellingen. Ik begrijp het gemak ... zoals het vakje voor in mijn auto waar als ik mijn telefoon er in leg mijn telefoon opgeladen wordt. Overigens niet cool (letterlijk) als het erg warm is buiten, dan vindt de telefoon het al snel te warm en gaat hij in een aparte modus tot hij afgekoeld is, bedraad geen probleem. Maar goed gemak op spaarzame momenten is geen reden altijd inefficiënt op te laden.
Kan ik me niks bij voorstellen, als de accu's nu eens wat langer zouden volhouden, dan hoef ik mn telefoon niet telkens aan een kabel te hangen terwijl ik hem nog gebruik. Draadloos laden zorgt dat we die vrijheid kwijtraken. Wanneer je draadloos je telefoon oplaad, kan je je telefoon niet meer fatsoenlijk in de hand nemen en toch nog doorgaan met het gebruik.
As we speak, hangt mn telefoon aan de lader en type ik...
Apple wil.. mmm wordt er wel een gedacht wat de klant wil ?
Gezien de verkoopcijfers wil de klant Apple 8-)
Kan Xcode dan al via netwerk z'n werk doen? Of moeten we straks iPhone devkits gaan aanschaffen 8)7

Ben in ieder geval geen fan van alle e-waste die we creeëren door steeds die connector te vervangen. Ook niet naar USB-C.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 juli 2024 02:47]

Je vergeet de e-waste van alle kabels die per telefoon worden versleten? Ik jaag door laadkabels heen die het om de haverklap begeven, zowel A als B merk. Draadloos = geen kabels en dus minder e-waste (sure, de draadloze lader heeft een kabel maar die krijgt te maken met veel minder slijtage en zal daardoor langer meegaan).
Wat doe jij met je kabeltjes dan? De twee USB-C laders die ik eigenlijk vrijwel exclusief gebruik heb ik bij mn Lumia 950XL gekregen, zijn dus van eind 2015. En ja, ik laad mn telefoon dagelijks op, deze laders gaan mee op vakantie en soms in de tas als ik ergens heen ga terwijl mn telefoon niet vol is.
Mijn Anker Lightning kabels gaan nu al 3 iPhones lang mee.
Feit is, maar een verwaarloosbaar deel van smartphone-eigenaren kopen een Anker kabel, of een andersoortige duurzame kabel. De rest gaat naar de Action. Zolang er laadpoorten zijn gaan er talloze kabels dagelijks de prullenbak in.
Misschien wat beter met je kabels omgaan :)
Ik weet ook niet alles maar goed ik hoop juist dat het snel draadloos gaat werken zodat we minder e-waste creëren inderdaad.
Aan een draadloze lader zit ook nog een kabel. En dan gaan al die iPhone gebruikers gewoon een magsafe charger overal heen slepen en dan gaat deze net zo snel kapot als een regulier kabeltje. Nog meer e-waste op die manier.

En veel betaalbare wireless chargers zijn van dubieuze kwaliteit en gaan ook weer te snel kapot.
Poortloze telefoons zijn in geen enkel opzicht een goed idee
Ja want een elektrische tandenborstel kan je echt vergelijken met een smartphone. Is goed makker.
Of de poorten weglaten. Wat op zich prima is, gebruik hem zelf eigenlijk bijna nooit. Qi voor laden, bluetooth en wifi voor datatransfers.
Ik gebruik de Lightning poort in mijn iPhone voor CarPlay. In mijn auto werkt dat niet draadloos.
Dus van mij mag die Lightning poort nog wel even blijven.
Liever geen USB-C. Lightning is in mijn beleving fysiek degelijker dan een USB-C.
Eens. Dat de kabel eerder breekt dan de poort heb ik altijd een superieur ontwerp gevonden en jammer dat dat niet geadopteerd is in bijvoorbeeld het ontwerp van USB-C.
Ik ook eigenlijk zowat niet heel soms alleen eens op de bank, zodat hem niet hele nacht aan de lader hoef te hebben.
Maar op het werk als ik hem daar oplaad is het ook gewoon draadloze houder.
Idem.

Geluid doe ik eigenlijk alleen maar *of* luidspreker, *of* airpods
Regulier opladen doe ik draadloos.

Ik gebruik de poort voor lokale backup (elke maand een keertje) en voor onderweg laden.

Overigens is draadloos een lokale backup maken een prima optie, maar gewoon net iets slomer/minder betrouwbaar (onderbroken).

Dat onderweg laden is natuurlijk ook een oplossing voor te vinden, gewoon een kwestie van een ander kabeltje, met Magsafe en draadloos eindpunt, maar ik heb vooral al flink wat lightning kabels.

@WhatsappHack Bedankt voor de suggestie, ik ga es DuckDuckGo'en.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 juli 2024 02:47]

Oh hier is over WiFi back-uppen juist sneller hehe :P Nog geen betrouwbaarheidsproblemen gehad. Gebruik er wel third-party software voor. (iMazing, maakt automatisch incrementele backups; beetje een timemachine voor iOS zegmaar.)

Voor onderweg: Qi-houder. :P Had er een van Ali maar dat ging nergens over. Van Anker werkt prima.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 24 juli 2024 02:47]

Van buiten kun je gaan voor compleet poortloos maar intern wil je in geval van nood nog altijd wel iets kunnen aansluiten om een harde reset uit te voeren of gegevens eruit te halen.

Apple zal dan ongetwijfeld willen verkopen om vooral al je belangrijke informatie op de cloud te zetten maar ik betwijfel of het serieus ooit zo ver zal komen.

Je ziet vb weer mensen terugkomen naar bedraad omdat draadloos en een dure grap is en het allerlei extra handelingen nodig heeft en kwalitatief is het niet beter.
Draadloos heeft helemaal geen extra handelingen nodig je legt hem er op en klaar hij laad suc6 met je kabeltje er in steken lol extra handelingen
Van buiten kun je gaan voor compleet poortloos maar intern wil je in geval van nood nog altijd wel iets kunnen aansluiten om een harde reset uit te voeren of gegevens eruit te halen.
@Carlos0_0

Mocht er iets mis gaan waardoor het draadloos laden niet meer werkt, wil je toch iets aan de binnenkant hebben om relatief makkelijk op te laden en/of gegevens van de smartphone af te halen.
Extra handelingen je legt het erop en klaar?, dure grap valt ook wel mee ligt er aan hoeveel geld je er zelf aan uit geeft aan z'n draadloze lader.
Een paar tientjes voor een draadloze iphone puk. Een koopje
Welke 'extra handelingen' zijn nodig volgens u?
Nu leg ik m'n toestel neer and that's it.
Dat denk ik eerlijk gezegd alleen als ze een manier vinden om mensen daarmee op dezelfde manier te kunnen uitmelken zoals met de kabels en laders nu. Gelukkig is op dit gebied de EU wel functioneel en moeten ze binnenkort wel over op USB-C.
Apple is de enige grote partij die niet het inmiddels gangbare usb-c op zijn apparaten zet, enkele uitzonderingen daar gelaten.
Volgens mij is de iPhone toch juist de uitzondering in de productlijnen van Apple die geen USB-C ondersteunt? Met Macbooks waren ze er vroeg bij, iPads zijn inmiddels ook over.
Gewone iPad, AirPods, Magic Mouse gebruiken ook Lightning. Ik zal er vast nog een paar vergeten zijn
Magic Trackpad, Magic Keyboard varianten, Apple TV remote, (dat is wat ik ff rondkijk in m’n woonkamer :+)
Inderdaad ondertussen moet alleen de iphone nog over, en de normale goedkope ipad.
Apple is dus wel over gegaan maar niet alles in 1 keer, paar producten steeds dus zie de iphone ook nog wel gaan uiteindelijk(Misschien eerst allen de pro modellen en volgend jaar alles).
Alleen een system restore en systeemupdate zou zijn mods ongedaan maken.
OTA hardwareherstel?
86.000 dollar? Waarom?
Er zijn zat verzamelaars die zoiets willen hebben.
Er zijn ook zat tech liefhebbers die zo een jongen willen sponsoren dmv. zo een aankoop.
$86.000 mag dan meer zijn dan een jaar salaris voor velen, voor sommigen is dat nog geen twee Bitcoin, waar ze er honderden of duizenden van hebben...

Het gaat er hier niet om of het technisch dit bedrag waard is, maar of het dit waard is voor de koper. Dat geld voor elk product/koper. Voor mij is een biertje nog geen 50 cent waard, zelfs al zou je me die $86.000 betalen zou ik dat nog niet hoeven. Anderen kunnen het weekend niet beginnen zonder... ;-)
Wat een onzin.
Weet zeker dat als ik € 86.000,- op tafel leg, dat ik jou zo een biertje laat drinken. Denk zelfs wel 10.
:P
Misschien als je een paar zware jongs inhuurt met die €86.000 om me vast te houden en me bierboard. Ik heb me leven lang geen druppel alcohol gedronken, dat gaat ook echt niet veranderen, zelfs niet voor serieus geld. Daarnaast ben ik bijzonder tegendraads, zeker tegenover iemand die denkt wel even mijn principes te willen kopen...
One of a kind, waarom betaalt men het veelvoud aan nft's? EN nog eens een veelvoud voor schilderijen of andere kunstwerken?
en heeft hij dat verkocht voor dat bedrag? waanzin
Liever een echte telefoon dan een NFT. :)
The most cursed Android phone ever
Want? Ik vind de Lightning poort beter voor smartphones. Heb je wel eens broekzak pluis uit een usb c poort gehaald?
Klopt. De connectie is veel meer solide dan die van USB-C. Als ik weer eens een Android moet opladen via USB-C verbaas ik mij iedere keer weer hoe fragiel deze connector is in vergelijking tot Lightning.
Helemaal eens. Usb-c net als micro Usb, zijn schlechtere design keuzes.
NEE, want ik stop mijn telefoon niet in mijn broekzak
@CH3 hier

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 24 juli 2024 02:47]

Thx dit wist ik nog niet misschien duurt het nog 2 a 3 jaar voor ze dit kunnen stabiliseren laten we hopen van wel dan zijn we van al die kabels af :-D wat ik ook interessant vond was het draadloos opladen zodra je in huis bent zonder oplaad plaat dat vond ik ook een bizarre technologie.
Wel jammer dat met name bij de iPads het voor veel kosten zorgt.
Mij iPad air had een lightning poort waar ik een Flir warmtecamera op aan sloot.
Nu een nieuwe IPad Pro, zit er een USB-c poort op en kan ik een nieuwe Flir kopen.
Een verloopje van lightning naar USB-c werkt dus niet.
https://www.eevblog.com/f...nection-to-ipad-pro-2021/

Hier zegt iemand een oplossing te hebben. Een één of andere kabel die voor hem werkt.
https://www.amazon.de/dp/...GGR?_encoding=UTF8&p&sc=1


Nul garantie van mijn kant, maar allicht een gokje waard?
Bedankt voor de links
Was de Air dan stuk?
Nee, maar geheugen was te klein. Nu 512 GB.
Daarnaast zat er geen flits op de Air en de Pro wel. Voor rapportages in de bouw is dit echt wel noodzakelijk
Anoniem: 176636 3 april 2022 10:50
Wat is eigenlijk de reden dat Apple nog steeds geen USB C in haar mobiele toestellen stopt? Waarom is dit niet verplicht?

Vrijwel alle andere toestellen gebruiken toch wel USB C?
Apple is de enige grote partij [...], enkele uitzonderingen daar gelaten.
deze zin spreekt zichzelf tegen, of is gewoon verkeerd opgesteld.
Je kan niet zeggen dat iets de enige is, als je bewust zaken negeert.

dan kan je bijvoorbeeld evengoed zeggen:
Samsung is de enige grote partij die veel smartphones verkoopt, enkele uitzonderingen daar gelaten.

[Reactie gewijzigd door efari op 24 juli 2024 02:47]

Je mag toch verwachten dat een Tweakers redacteur zich voorbereidt, toch???
Apple is de enige grote partij die niet het inmiddels gangbare usb-c op zijn apparaten zet, enkele uitzonderingen daar gelaten.
Dit is fout. Apple is de enige partij die de (helaas nog steeds niet gangbare) USB-C connector op al zijn apparaten zet, behalve op zijn telefoons.
Je bedoelt: Telefoons, mediaboxafstandsbedieningen (van de Apple TV), toetsenborden, muizen, laadstation van oordopjes, hoofdtelefoon (Beats X), digitale pennen (Apple Pencil)

Waarschijnlijk ben ik er nog wel wat vergeten.

Er zijn wel een paar apparaten die wel een usbc-connector hebben. Tablets en notebooks. Waarschijnlijk ben ik er wel een paar vergeten.
Het artikel gaat over telefoons ;)
Ziet dat er al Apple is de enige grote partij die niet het inmiddels gangbare usb-c op zijn mobiele apparaten zet, enkele uitzonderingen daar gelaten van is gemaakt. Speciaal voor jou ;)

[Reactie gewijzigd door Ruzor op 24 juli 2024 02:47]

Maar advocaat van de duivel. Een notebook is ook een mobiel apparaat en daar heeft Apple wel degelijk usb-c in zitten ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.