Ongeopende Super Mario 64-cartridge levert 1,56 miljoen dollar op bij veiling

Een ongeopende Nintendo 64-cartridge van Super Mario 64 heeft een recordbedrag van 1,56 miljoen dollar opgeleverd. Dat is omgerekend ruim 1,3 miljoen euro. Het vorige record stond op 870.000 dollar voor een The Legend of Zelda-cartridge voor de NES.

De klassieke 3d-platformer uit 1996 werd dit weekend geveild bij Heritage Auctions met een startprijs van 100.000 dollar. Het betreft een cartridge die werd uitgebracht voor de Amerikaanse markt en op zichzelf niet bijzonder zeldzaam is. De staat van het spel werd echter beoordeeld met een 9,8 A++ op de Wata-schaal, waarmee de game zo goed als nieuw is. Dat is ongebruikelijk voor een game van een kwart eeuw oud. Heritage Auctions schrijft dat deze cartridge een van de weinige bekende Mario 64-cartridges is die zich in die staat bevindt.

Het vorige veilingrecord betrof 870.000 dollar, dat werd neergeteld voor een ongeopende NES-cartridge van de originele The Legend of Zelda-game. Dat record werd slechts enkele dagen geleden gevestigd. Die game werd voor dat bedrag geveild omdat het een zeldzame druk van de gameverpakking betrof, en omdat de game zich ook in relatief goede staat bevond met een Wata-score van 9,0 A.

Tot enkele maanden geleden stond het record voor de duurste videogame op 660.000 dollar. Dat bedrag werd in april opgehaald met een ongeopende cartridge van de originele Super Mario Bros-game voor de NES. Ongeveer een jaar geleden werd eenzelfde game nog geveild voor 114.000 dollar.

Super Mario 64 verscheen in 1996 voor de Nintendo 64 en werd lovend ontvangen door recensenten. Sindsdien is de game opnieuw uitgegeven voor de Nintendo DS en verscheen de game vorig jaar voor de Nintendo Switch in een Super Mario 3D All-Stars-collectie, waarin ook Super Mario Sunshine en de eerste Super Mario Galaxy zitten.

Bron: Heritage Auctions

Door Daan van Monsjou

Redacteur

12-07-2021 • 09:22

105 Linkedin

Submitter: Nas T

Reacties (105)

Wijzig sortering
De wereld op zijn kop! 8)7 En dan te bedenken dat je hem zelf ook in bezit had..

Note to myself:
Vanaf nu, niks meer weggooien en tot in den eeuwigheid koel, donker en droog bewaren!
Vanaf nu, niks meer weggooien en tot in den eeuwigheid koel, donker en droog bewaren!
En je vergeet, niet openmaken of gebruiken...

Sorry, maar ik koop over het algemeen meuk om te gebruiken/spelen.
Bij games van tegenwoordig is het niet meer mogelijk, na 25 jaar zullen bij moderne games de activatieservers onbeschikbaar zijn en zal je mooie game met drm en activatiecode waardeloos zijn….

Ps dit is een ligt sarcastische opmerking richting de huidige game industrie. Genoeg spellen die te spelen zijn, maar omdat alles tegenwoordig ook nog wel een day-one patch krijgt, zijn zelfs console games op disk niet altijd nog speelbaar als je deze na 25 jaar zou willen spelen.

(Ik ben me er van bewust dat kopers deze game niet kopen om te kunnen spelen, maar ik denk dat de waarde van een game behoorlijk af neemt als je weet dat deze überhaupt niet meer gespeeld zou kunnen worden)
Volgens mij is de kans dat een moderne game zo gewild zou worden sowieso al heel erg klein. Deze games (Zelda en Mario) stonden aan het begin van de games revolutie en hebben voor heel veel mensen een bijzondere plek in hun hart. Mario 64 is dan iets nieuwer maar luidde het 3d tijdperk in. Tegenwoordig is de games markt zo groot en niks is meer echt helemaal nieuw, welke game zou er nog echt uit moeten springen en over 30 of 40 jaar enorm gewild zijn? Waarschijnlijk geen een maar al was er wel een, zie maar eens te voorspellen welke dan.
Incorrect, dat was Battlezone uit 1980.
Ik denk dat hij bedoeld dat voorheen 3d games altijd rijsimulaties op shooters waren. Waarbij het perspectief van de gebruiker altijd het zelfde bleef t.o.v. die van het personage. Waarbij inschatting van diepte ook niet heel belangrijk was en je vaak alleen op 1 en het zelfde vlak bleef bewegen.

Met Super Mario 64 liet Nintendo zien dat je een personage kan besturen zonder vast perspectief, dat het personage ook op een intelligente manier door een level kan klimmen en bewegen zonder dat alle actie punten van te voren gescript zijn geworden.
welke game zou er nog echt uit moeten springen en over 30 of 40 jaar enorm gewild zijn?
Dwarf Fortress. Springt sowieso uit met wat andere spellen aanbieden (Rimworld komt het dichtste bij), en over 30-40 jaar zal het het niveau van simulatie realistischer zijn dan ons eigen universum. :+
Ik ben net begonnen aan RimWorld en kan wel gek worden soms als het weer fout gaat..

Mocht ik over een aantal maanden niet doorgedraaid zijn, dan die Dwarf Fortress maar een proberen :)
rimworld en dwarf fortress? Wa spook jij allemaal uit?
Dat durf ik niet te zeggen, je ziet dat binnen elke generatie er klassiekers ontstaan, bij mensen die begin jaren '80 speelden zullen bijvoorbeeld Pitfall en Pacman in het geheugen gegrift staan, eind jaren '80 zal dat eerder Super Mario en Outrun zijn, begin jaren '90 wellicht Railroad Tycoon en Wolfenstein 3D en ga zo verder. Ik zie dat niet echt afnemen in de tijd, bijvoorbeeld deze eeuw heeft World of Warcraft miljoenen gezichten blij gemaakt.

Je ziet dat als een generatie opgroeit de spellen een nostalgische waarde krijgen. Wellicht zal bijvoorbeeld over 20 jaar Kerbal Space Program enorme roem hebben. En als mensen van tieners zonder budget veranderd zijn in mensen met een dik boven modaal betaalde baan, ontstaat er budget om aan nostalgie te spenderen.
Maar dit soort bedragen zijn niet voor ouwe gamers met nostalgie. Is gewoon een investering.
Er is alleen wel een verschil tussen random games waar mensen nostalgie voor hebben en die echte 'hall of fame' klassiekers.

Outrun? Railroad Tycoon?... Dat is echt even iets anders dan Mario 64, Mario Bros, etc.

Even los van dat ik deze prijzen compleet ridicuul vind, zijn er denk ik een paar dingen die spelen.
Legende status, exclusiviteit (voorbeeld "on of the rarest"), seal gradatie en ook wel de 'hoeveelste druk'

En zeker dat laatste is voor huidige games gewoon veel minder relevant. Omdat bijna niks meer enkel een fysieke druk heeft en ook niet echt een gelimiteerde oplage. Dat voelt minder speciaal dan de eerste druk van een Zelda in seal.

Maar.. het is allemaal gebakken lucht natuurlijk. En je betaalt die absurde bedragen om te kunnen zeggen dat jouw lucht extra turbo super 'speciaal' is.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 13 juli 2021 16:16]

Ik kan mijzelf bedenken als jij nog gesealde Tony Hawk Pro Skater 1 en 2 hebt voor de PSX, Cannon Fodder op tape in combinatie met de audio-tape of bijv. een fysieke CD hebt van Dune die je niet hebt geopend... Gegarandeerd dat die over een jaar of 10, 20 ook wel geld waard zijn hoor.
Ik vind het toch best grappig dat iedereen nou met games aankomt die bijna net zo oud zijn als Mario 64... Bewijzen jullie daar niet zo'n beetje mijn punt mee? :)
Daarnaast is 'ook wel geld waard' natuurlijk heel iets anders dan de bedragen waar deze games nu voor gaan. Ik bedoelde niet te zeggen dat er helemaal geen nieuwere collector's items meer zouden zijn, meer dat die waarschijnlijk nooit meer hetzelfde niveau gaan behalen als deze games die nu voor dit soort bedragen geveild zijn. En dan doel ik dus vooral op games die de afgelopen paar jaar uitgekomen zijn, niet 20 jaar geleden.
Tegenwoordig is de games markt zo groot en niks is meer echt helemaal nieuw, welke game zou er nog echt uit moeten springen en over 30 of 40 jaar enorm gewild zijn?
Ik ben geen Minecraft speler, maar het zou zomaar kunnen dat Minecraft zo een gewild spel zou zijn. Of een Collectors Editions van bepaalde spellen zoals WoW, Diablo 3, Starcraft II, etc. Een Magic YouTuber/handelaar heeft bv. bij release van D3 stapels CE gekocht en die met redelijke winst weer verkocht, jaren later (zeker geen $1,56 miljoen per spel)...

ivm. 25 jaar geleden worden nu ten eerste veel meer spellen gemaakt, de markt is dus veel meer versnipperd en van elke game worden er veel meer gemaakt. Dat zorgt voor een enorme drukking in de waarde van dat soort spellen. Daarnaast natuurlijk dat van veel van dat soort games helemaal geen fysieke copyen worden gedistribueerd.
Ik zie Minecraft wel als revolutionair spel dat misschien nog wel decennia populair kan blijven. Maar ja, dat is (of om ieder geval was lange tijd) een puur digitaal spel en is ook erg afhankelijk van updates. Daar kan je ook niet echt spreken van een fysieke versie die veel waard gaat zijn.
Ik denk dat dat wel van alle tijden is. Over een tijdje is een ongeopende Medal of Honor: Allied Assault of de eerste CoD bij wijze van bakken met geld waard, want die goede oude WWII shooter tijd zonder perks en customizing. Echt goede herinneringen aan, net zoals ik dat aan Mario 64 en Zelda OOT heb.

Over 20 jaar is de laatste PS5 game kneiter veel geld waard, want dat is de laatste uitgebrachte fysieke game ooit......

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 12 juli 2021 13:07]

Ik denk ook niet zo zeer dat het om de spellen zal gaan maar meer de C.E. of de edities met een figuurtje erbij die geld waard zullen zijn op den duur. Zeker voor de fans later bij een wat populairdere franchise kan het later best wat geld op brengen, ik gok zelf dat bijvoorbeeld monster hunter en de pokemon reeksen altijd een bepaalde waarde zullen houden en dat spellen die de afgelopen jaren uit kwamen en daar dan een wat bijzondere editie in bezit hebt toch wel in waarde zal gaan stijgen.
Maar je hebt wel een punt. En los daarvan, nu tegenwoordig steeds meer digitaal is voelt het wss in de toekomst ook minder 'zelfdzaam' om zo'n game nog te kunnen vinden. Zal altijd op internet wel een iso van rondzwerven.

Ik heb in mijn kast bij mijn ouders nog alle oude doosjes liggen, de meesten zelfs met het zakje waar de cartridge in zat. Doosjes zijn natuurlijk wel enigzins vaal / gekreukt, maar ik vraag me bij deze artikelen altijd af of ik niet eens iets op een veilig moet gooien. En of ik er dan ~2000E voor kan krijgen of ~3,50 :+
Het gaat bij dit soort zaken natuurlijk niet om de game, maar om het totaalplaatje. Ik mag aannemen dat de koper van dit spel niet denkt: laat ik hem eens uit de verpakking halen en in mijn N64 stoppen.

Je kunt eigenlijk stellen dat het juist steeds zeldzamer wordt om ergens een niet geopende verpakking van te vinden, aangezien zoveel tegenwoordig digitaal is. Aan de andere kant zullen er nu vermoedelijk veel meer items langere tijd ongeopend bewaard worden, omdat men inmiddels weet dat zaken veel geld waard kunnen worden. Ik denk dat men hier 25 jaar geleden nog veel minder mee bezig was, ook omdat we dit soort informatie niet direct via Internet vernamen. De wereld is wat dat betreft een stuk kleiner geworden.
Die oude games zijn ook volop online te vinden, zelfs beter dan de iso's die online rondzwerven van nieuwere games. Ook is die oude troep met een stuk minder gedoe te emuleren dan moderne console games.

Maar wat betreft de doosjes, als je de spellen er nog bij hebt kan dat je zeker een grappig bedrag opleveren. Het zal niet gaan om honderden euro's, laat staan een miljoen, maar als je het ooit gaat weggooien dan kan je het beter in de verkoop doen. Zelfs met verkreukeld doosje is de compleetheid iets waard. Moet daarbij wel zeggen dat de cartridges zonder verpakking de afgelopen jaren weinig in prijs zijn gestegen en zelfs eerder gedaald. Tegenwoordig zijn ze makkelijk te krijgen voor 10 euro of minder, een aantal jaar geleden ging dat vaker richting de 20 euro. Gebaseerd op de standaard verkoopplatformen dan.

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 12 juli 2021 15:05]

De meeste games die bijzonder genoeg zijn om na 25 jaar nog gespeeld te worden blijven gewoon online, of er zijn andere manieren om deze te spelen zoals GoG, of minder legale wegen. Alleen echte online games gaan soms echt verloren.
Ik acht de kans dat ik een fysiek schijfje kwijt raak, of beschadig, groter dan dat de servers van Steam offline gaan.
Och, je kunt het prima spelen hoor, als je maar netjes met de dingen omgaat. En als je moeder de nodige bewaardrift heeft. Toegegeven, ik heb er geen miljoen voor gehad, maar ik heb een import Chrono Trigger (USA) voor de SNES vorig jaar verkocht voor omgerekend 850 euro en een EU-versie van Secret of Mana (eveneens SNES) voor 350 euro. Die waren in een goede staat, compleet met boekjes, posters, doosjes, etc. En zeker ook gewoon uitgespeeld. Kwamen boven water uit een oude doos bij een verbouwing een paar jaar terug en sindsdien tot de verkoop netjes bewaard in een donkere, droge ruimte. :)
Altijd 2 kopen dan he
Eerst dat geldboompje planten en dat pakhuis bouwen met een perfecte lucht vochtigheid en temperatuur...
I'm not made of money! ;-)
Dat 'tot in den eeuwigheid' valt wel mee; ik ben vooral verbaasd dat iets van 'slechts' 25 jaar oud al zo'n waardestijging ondergaat.

Zijn er andere categorieën fysieke spullen waarbij die waardestijging ook zo snel gaat, of zijn games echt een uitzondering hierin?
Alles wat zo'n beetje verzameld wordt... Kunst, Pokémon kaarten, Lego, etc. Misschien geen miljoenen waardestijging, maar nog steeds een mooie waardestijging. Je moet alleen het juiste game / schilderij / kaart / set zien te vinden, de meesten zijn/worden niks waard ;).
En sterker nog, het hoeft niet eens 25 jaar oud te zijn. Volgens mij heb ik zelfs in het begin van de jaren '00 nog een exemplaar van dit spel uit de winkel geplukt, want ik kreeg pas laat mijn N64. Rond 2001, gezien in die tijd de Gamecube er al aan kwam. En ik heb Mario 64 een tijd daarna ook gekocht. Laten we zeggen dat dan ook in 2001/2002 is gebeurd, dan zou het spel dus toen nog in de winkels hebben gelegen. En dan zou het voor een miljoen verkochte exemplaar dus in theorie gewoon maar 19 jaar oud kunnen zijn. En dat klinkt voor mij nog veel verbazingwekkender dan een kwart eeuw zoals sommigen het hier noemen.
Hoe doe je dat met DLC? 8)7
Je kan de game dan immers gewoon 2 keer kopen. Eentje laat je gesealed, de ander gebruik je om de game te spelen. :)
Kopen online en nooit opstarten :9

Je spreekt tot de verbeelding. :*)
Als NFT doorverkopen na het x jaren donker en droog op de harde schijf te hebben bewaard.
Van alles het plastic erom laten voortaan :) :D
En niet openen!
Mits je nog fysieke exemplaren koopt natuurlijk ;)

Maar inderdaad, met name die games die uiteindelijk sleeper hits blijken te zijn die zijn het waard om goed te behandelen en goed te bewaren want die willen nog wel eens schaars worden op den duur. Ik heb zelf nog een Silent Hill voor de PS1 liggen die moeilijker verkrijgbaar begint te worden (schijnt), helaas is die goed gebruikt destijds door jeugdige handen en dus redelijk bekrast :)
Het is ook maar waard wat de gek ervoor geeft. Als je geluk hebt beginnen er twee tegen elkaar op te beiden op zo'n veiling en kom je tot zo'n bedrag. Het had ook een stuk lager kunnen zijn. Ik vind het veel geld zeker voor een N64 game die toch wat minder populair was dan de (S)NES.
Ik wilde net zeggen je zou zo een ding op de zolder hebben liggen.
Vroeger kreeg je nog een echt mooie cartridge en zat er een kleurrijk en gedetailleerde handleiding in de tevens grote en mooie doos. Nu is het slechts een simpel dvd hoesje met 1 of meerdere dvd's en that's it. Collector editions zijn ook allemaal lompe grote dozen met een stom beeldje erin of iets anders waar je toch niet echt warm van word.
Maar als iedereen dat gaat doen krijgen we er niets meer voor! :P
Als ik naar het doosje kijk, dan lijkt het hoekje toch een beetje gedeukt, of zie ik dat nou niet goed?
Daar lijkt het wel op, het witte (grijze?) karton is toch best goed zichtbaar.
dat is de -0,2 :P Anders was het een 10!
Daarom is het maar 1,56 miljoen dollar en geen 2 miljoen dollar.
Ik heb het nooit gesnapt, iets kopen om het vooral niet te gebruiken! Heb toch wat plezier en gebruik het gewoon, het is niet alsof het er zo mooi uit ziet of dat super mario 64 zo zeldzaam was.
Rijke mensen willen spullen die niemand heeft. Normale mensen verzamelen pokemon kaarten of postzegels, rijke mensen verzamelen dure en zeldzame objecten.
Niet alleen rijke mensen, iedereen heeft het vermogen om verzameldrift te hebben. Maar uiteraard gaat iemand die een game collectie compleet wil maken niet een miljoen uit kunnen geven. Maar enkele duizenden dollars... dat misschien nog net wel.
Normale mensen kopen geen game cartridges van een miljoen.
Gewoon dubbel gekregen op je verjaardag, de ene geopend de ander altijd willen ruilen, maar ja..
haha ja best mooi cadeau dan na zoveel jaar :)
Het moment dat je het plastic eraf haalt ergens in 1998: 1 miljoen euro poof aand its gone.. https://youtu.be/-DT7bX-B1Mg
En toen vond een oud medewerker nog een doosje met 48 stuks op zolder...haha
Ik hoop het van harte want zo'n bedragen uitgeven voor een spel is compleet belachelijk.
En dit zeg ik zijnde een Sega verzamelaar.
Ondertussen ben ik al wel een tijdje gestopt met echt actief zoeken enerzijds omdat mijn (PAL) collectie voor het grootste deel volledig is en anderzijds omdat de fun van het verzamelen net is om ​op zoek te gaan op vlooienmarkten/rommelmarkten naar die zeldzame pareltjes om dan nog het lef te hebben af te bieden bij de verkopers :)

Gewoon even 100de of zelfs 1000de euros uitgeven aan een spel (zelfs al kan je je het permiteren) is niets aan en zou mij geen voldoening kunnen geven als verzamelaar.
Juist als verzamelaar kan ik het me voorstellen dat wanneer je verzameling bijna compleet is, dat je dan bereid bent om meer te betalen voor het laatste stukje om de verzameling compleet te maken. Natuurlijk zijn de bedragen die hier genoemd worden absurd.
Probleem met Sega-cartridges in deze is dat ze niet in van die papieren verpakkingen kwamen en er dus veel meer in goede staat zijn.
Zo gaat het misschien vaker, mensen die dingen simpelweg zijn vergeten.
Blijft toch een opmerkelijke markt. Zo veel records die momenteel gebroken worden; eerst NFTs en nu weer game cardriges. Je gaat je toch echt afvragen of dit allemaal wit geld is.
Ik herinner me nog een mooie video van CNBC over baseball kaartjes: https://www.youtube.com/watch?v=WJ6oqMfYtHY Zelfde verhaal natuurlijk. Geeft ook mooi aan hoe dat Wata systeem werkt.

[Reactie gewijzigd door zzzzz op 12 juli 2021 09:43]

Ook dat. Maar al die bij geprinte dollars en euros sinds de corona crisis, die moeten uiteindelijk ook ergens belanden bij iemand die van gekkigheid niet meer weet wat hij er mee aan moet.
Wat @NLAnaconda en @n3z zeggen klopt, helaas. Dat geld was bedoeld om de economie 'op gang te krijgen', maar is gegaan naar rijke mensen die nu super mario games kopen voor een miljoen euro. Jammer dat het niet is gegaan naar een werkend Europees spoorwegnet, modernisering van energievoorziening, wetenschappelijk onderzoek, in stand houden van bedrijven tijdens covid-lockdowns, ...
Waar haal je die aanname vandaan? Er staat nergens wie de game gekocht heeft. Kan net zo goed een nerd zijn die met zijn Crypto winst aan het strooien is.
Nee, dat Europese geld is niet gegaan naar "rijke mensen". Die hadden al geld. Wat er gebeurd is dat die rijke mensen nu moeten betalen om hun geld op de bank te zetten, en dus andere bestemmingen zoeken.

En ja, dat is "de economie draaiend houden". Het geld is niet verdwenen, de de game zelf ook niet. De eigenaren zijn verwisseld, dat is alles.
Door het opkoopbeleid hebben overheden juist kunnen blijven lenen, en dus geld uitgeven aan infra en dergelijke. Het heeft de rentes laag gehouden. Dat er weinig daadwerkelijk naar zulke projecten gaat, tsja, daar stemmen we zelf voor. Het in stand houden van bedrijven is wel veel van dat geld heen gegaan trouwens.
Het is juist wit geld. Maar mensen met geld weten ook dat je, zeker op dit moment, zo min moelijk in traditionele valuta houdt. Dat is niks nieuws (een nieuwe Rolex kopen kan al jaren niet meer bijvoorbeeld), maar geldontwaarding heeft zo een grote boost gekregen in de laatste 15 maanden dat mensen het geld in toenemende mate maar in willekeurig bezit (assets) aan het stoppen zijn vanuit de overtuiging dat het meer waardevast is dan euro's en dollars.
Er is nu veel geld in omloop dankzij de centrale banken en dit is een manier om te investeren (net als schilderijen bv). Zal ook vast niet allemaal wit zijn.
Ik denk zelf dat een beetje verzamelaar wel wat geld achter de hand heeft; wellicht iets met videogames (of iets in die richting) gaan doen ;)
Je kan je ook afvragen of diegene die het spel koopt voor dit bedrag (zelf of een groep waar hij deel van uitmaakt) niet in het bezit is van vele van dit soort items en dus de prijs voor dergelijke dingen automatisch naar boven drijft door dit voor 'record bedrag' te gaan kopen. Anderen gaan nu misschien denken dat dit de nieuwe waarde van dergelijke dingen is. Daardoor is de collectie van de koper dus plots ook van veel grotere waarde
Niet per se zwart geld, maar wel een investering net zoals kunst dat vaak is. Wordt meestal alleen maar meer waard. Mensen leggen ook geen miljoen voor een schilderij neer alleen omdat het zo mooi is.
Nintendo is erg gewild op veilingen. Morgen een switch kopen en in doos laten en 30 jaar opbergen. De koper die m dan heeft zit dan met een product wat m niet meer kan activeren omdat de servers al lang offline zijn. Dat is wel het grote nadeel van moderne consoles. :|
Je hoeft een Switch toch niet te activeren via Internet?
Voor bepaalde games heb je een firmware update nodig. Spellen op een kaartje worden ook gepached en daar zit nu juist het probleem.
Voor firmware updates heb je wel echt Internet nodig nu? Dat is jammer, bij de Wii U stonden ze op de schijf.
Ik weet niet of het nu al mogelijk is, maar ik denk dat je tegen die tijd wel firmware updates van het web zal kunnen downloaden via een of ander archief en via een usb kabel op je Switch kan zetten om te installeren, zonder dat je Switch zelf met servers moet verbinden. Dat was lang geleden op de PSP nog een officiele manier die ik gebruikte voordat wifi standaard was.
Eigenlijk zouden ze dat moeten verbieden. Gewoon een verplichte laatste update die dit soort ellende voorkomt. Je zie namelijk dat een hoop mensen toch nog een keer hun NES/SNES/PS1 hebben afgestoft om hun jeugd te herbeleven. En waarom ook niet? Het is beter voor het milieu en je portomonee dan dat je nieuwe hardware moet kopen.
Ik heb nog een ongeopend pak toiletpapier uit 1965. Wat zou dat waard zijn?
Bij een nieuwe lockdown heb je goud in handen ;)
Als je dan dat oude toiletpapier zelf gaat gebruiken heb je bruin in handen ;)
Daar ben je net een jaartje te laat mee.

Ik denk dat je die had moeten aanbieden tijdens de 'toiletpapier-crisis' van medio 2020 :9 :+
Dus er is dit weekend voor ruim €2mln aan spelletjes gekocht, waar ge eigenlijk niks meer mee kunt, dan enkel appricieren dat ge het hebt gekocht? Terwijl er genoeg goeds gedaan kan worden met die €2mln, die ons ego een stuk beter streelt? Ach ja, zorgen voor twee pastieke doosjes is kennelijk meer waard, dan zorgen voor twee mln brood doosjes.
Dat is met schilderijen toch ook...
Ook daar speelt inderdaad dezelfde problematiek mee (pun intended).

Tevens is er ook een (klein) verschil tussen deze twee plastieke doosjes en bepaalde kunst. Waar deze spelletjes en sommige kunst gewoon voor de sier en/of tijdverdrijf is gemaakt en/of gekocht, kan bepaalde kunst ook een (protest)verhaal vertellen. Zoals de werken van Jheronimus Bosch (Tuin der Lasten), de 'reisverhalen' van tijdens de regeringsperiode van Cromwell en de werken van Shakespeare, om maar enkele voorbeelden te noemen.
Het hoeft niet enkel het ego van de nieuwe eigenaar te strelen. Misschien wordt hij/zij er gelukkig van als die ernaar kijkt. Sommige mensen hebben poppentjes of knuffels in een vitrinekast staan. Als je Man Bijt Hond terugkijkt vind je allerlei mensen die allerlei rommel verzamelen. Echt niet dat zij dat allemaal voor hun ego doen.

Als iemand gelukkig wordt van een product waar hij 1 of 2 miljoen euro aan uit moet geven, dan moet hij/zij dat wat mij betreft lekker doen.
Kan aan de foto liggen maar de kleuren op het doosje lijken wel heel erg flets. Mijn Super Mario 64 doosje is een stuk kleurrijker!
Erg flets?

Denk dat het dan eerder aan jouw scherm ligt.
Die foto ziet er prima uit.
Nee ligt niet aan mijn schermen.
Dan ligt het aan jou definitie van flets.

Of je bent zo gewend aan over gesatureerde plaatjes op een beeldscherm dat je niet meer weet hoe een gedrukt plaatje er uit ziet?
Ik weet hoe het echte exemplaar eruit ziet, want die heb ik bij de hand. Het echte exemplaar is veel kleurrijker.
De foto is genomen met een OnePlus telefoon.
Wie zegt dat nu weer :? Kan met een doorsnee cameraatje of met een senioren gsm gemaakt zijn. Zo belabberde foto s maakt geen smartphone een one plus ook niet. Ik weet niet waar jij dat haalt. Heb jij een bron ?
Het was ook een grapjem. Tuurlijk heb ik geen idee met welk toestel de foto genomen is, ik neem in dit geval OnePlus op de hak.
Moet je vervolg ook niet doen. Je krijgt een -1 op je post voor geen grondige reden. Je weet nooit hoe ze dit soort dingen opvatten. Krijg je de hele one plus menigte op je nek. :Y)
Ik snap heel deze hype rond ongeopende nintendo spellen niet maar oke
Tsja....verzamelwoede. Nouja...op Olympisch nivo dan. Je vraagt je af of zoiets ooit nóg meer waard kan worden. Het is een zichzelf versterkend effect. Door deze megabedragen worden meteen alle andere verzamelingen van games veel meer waard. Het blijft een markt van 'wat de gek ervoor geeft' want realistische bedragen zijn natuurlijk onmogelijk te noemen. Het is een game die ooit een paar knaken kostte, hoe kan dat nu ineens miljoenen waard zijn, vraag je je af? Maar goed, voor wie het belangrijk vindt is dit leuk. Je kunt er verder toch niets mee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee