Teardown toont dat Apple componenten kleiner heeft gemaakt in iPhone 12 mini

Een teardown van iFixit van de iPhone 12 mini toont dat Apple in de telefoon naast een kleinere accu ook een kleinere luidspreker en trilmotor heeft gezet dan in de grotere varianten van de iPhone 12. De telefoon kwam onlangs uit.

Reparatiesite iFixit schrijft dat naast de kleinere componenten veel onderdelen opnieuw zijn ontworpen voor de kleinere smartphone. Zo is een van de connectors van de camera fors kleiner, is er een schermaansluiting verdwenen en is de behuizing voor de frontcamera en Face ID compacter.

Dat de accu kleiner is, was al bekend. De telefoon heeft een accucapaciteit van 2227mAh, ongeveer de helft van die van een gemiddelde smartphone. Daarnaast is de Taptic Engine, de naam die Apple geeft aan zijn trilmotor, fors kleiner dan in de andere iPhone 12-modellen. De grotere iPhone 12's hebben op hun beurt weer een kleinere trilmotor dan hun voorgangers. Ook de luidspreker aan de onderkant is kleiner bij de iPhone 12 mini.

Daarnaast bleek er bij de teardown van de grotere iPhone 12 al wat ruimte over te zijn. Volgens iFixit had daar een 3,5mm-jack onderin gepast, terwijl bovenin een stuk plastic zat op de plek waar de Pro-versie zijn derde camera heeft. De koppeling tussen pcb en camera die grotere iPhone 12's hebben, lijkt de mini-versie niet te hebben.

De reparatiesite heeft een Amerikaans en Europees model van de kleine smartphone opengemaakt. Daar zitten enkele verschillen in; zo heeft het Amerikaanse model mmWave-antennes voor supersnel 5G op hoge frequenties met beperkt bereik. Ook heeft het pcb wat andere chips voor verwerking van die signalen en zitten er tussen de frontcamera's vier zwarte puntjes, waarvan iFixit geen idee heeft waar ze voor zijn. Tweakers publiceerde vorige week een review van de iPhone 12 mini.

Teardown iPhone 12 mini. Bron: iFixitTeardown iPhone 12 mini. Bron: iFixitTeardown iPhone 12 mini. Bron: iFixitTeardown iPhone 12 mini. Bron: iFixit

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

16-11-2020 • 11:04

127

Reacties (127)

127
121
83
5
0
7
Wijzig sortering
Ik begrijp wel dat het met het verwijderen van de 3,5mm poort op de iPhone 7, inmiddels ruim 4 jaar geleden een gat is ontstaan in ieders leven.

Maar we kunnen onderhand wel stoppen met het telkens als een nadeel benoemen als vrijwel de gehele markt er afscheid van genomen heeft.. toch?
Maar we kunnen onderhand wel stoppen met het telkens als een nadeel benoemen als vrijwel de gehele markt er afscheid van genomen heeft.. toch?
Je zult het net hebben dat als je je Bluetooth oortjes wilt gebruiken, dat ze dan net weer leeg zijn...
Terwijl als er een 3.5 mm mini jack erop zit, dan kan je net zo lang luisteren totdat je accu van je telefoon leeg is :P
Maar goed, de gehele markt heeft er niet afscheid van genomen, de 3.5 mm mini jack zit er alleen op de high end telefoons er niet op, wel in de low en mid-end range. Waarschijnlijk omdat er mensen in die range toch de 3.5 mm gebruiken.

Ik heb voor 2 jaar lang een Motorola Z3 Play gehad, waar alleen een USB-C aansluiting zat. in 2 jaar tijd zijn er 14 adapters stuk gegaan, waarvan een aantal adapters die €20,- per stuk kostten + ik moest ze altijd bij hebben als ik muziek via AUX ingang moest luisteren. Vaak had ik een adapter die de 3.5 mm heeft + extra USB-C poort zodat ik kon luisteren én laden tegelijk. Sinds ik de Galaxy Note10 Lite mét 3.5 mm heb, heb ik geen gedoe meer met adapters die stuk gaan.

Begrijp mij niet verkeerd, Bluetooth koptelefoons / oortjes zijn best handig, vooral de bewegingsvrijheid, maar ik merk dat er bijna geen Bluetooth oortjes zijn die aan mijn pasvorm á la Shure SE215 / KZ ATE worden geleverd door andere fabrikanten. Nu heeft KZ wel Bluetooth oortjes met de juiste pasvorm, echter hebben die een tijdsindicatie tussen de 2 en 4 uur... Ik luister dagelijks rond de 10 á 12 uur per dag naar muziek / podcasts / how to's. Op kantoor gebruik ik mijn Bluetooth koptelefoon die ik om de 1.5 dag aan de lader zet, verder heb ik standaard mijn KZ ATE oortjes bij mij, die mij tot nu toe niet in de steek hebben gelaten.

In mijn ogen blijft het missen van de 3.5 mm mini jack wel een nadeel, vooral omdat je dan niet makkelijk van device kunt overschakelen (laptop naar smartphone of vice-versa). Daarnaast zorgt Bluetooth ook voor wat vervuiling op de 2.4 GHz band + het geluid wordt af en toe vertraagd uitgezonden vergeleken met bedraad. Daarbij speelt het dat je vaak bij een bedrade koptelefoon / oortjes vaak de kabel kan vervangen, zodra er bijvoorbeeld de linkerkant niet altijd meer meewerkt. De prijs van een goede bedrade koptelefoon / oortjes, waarbij de kabel vervangen kan worden, zit in dezelfde klasse als een normale Bluetooth koptelefoon (goedkope spullen buitengelaten, gezien je enigszins goede geluids- en bouwkwaliteit wilt hebben).
Ik gebruik al zeven jaar bluetooth headphones met mijn iPhones en ik heb nog nooit gehad dat ik zonder stroom zat met mijn oortjes. Dat komt misschien ook omdat mijn bluetooth headset altijd vertelt hoe vol de batterij is bij het aanzetten.

Ik zat al 100% aan de bluetooth toen de headphone jack nog niet eens van de telefoons af was. Maar ik denk dat het gewoon voor niemand werkelijk een relevant probleem is, maar dat het vooral gewoon emotie is.

Maar misschien komt het omdat ik bluetooth koptelefoons gebruik in het wat hogere segment, wat mijn ervaring in positieve zin vertekent.

[Reactie gewijzigd door Q op 24 juli 2024 20:46]

Maar ik denk dat het gewoon voor bijna niemand werkelijk een relevant probleem is
@gamezfreak beschrijft juist hoe het wel een relevant probleem kan zijn. Er zullen waarschijnlijk weinig mensen zijn voor wie het nog echt een probleem is, maar ze zitten er zeker tussen.
Goedkope JBL bluetooth oordopjes gaan bijvoorbeeld maar 5 uur mee, daar heb ik geen genoeg aan. Ook al zegt mijn telefoon dat ze 's morgens 100% zijn. Zo had ik lang een adaptertje met oortjes bij en een bluetooth headset.
Als je idd gewoon duurdere doppen hebt die 10+ uur mee gaan of iedere pauze kunt opladen is het geen probleem. Toch heeft bedraad vaak minder ruis dan bluetooth, zelfs in het 200€ segment.
Tja, ik heb wel eens een BT setje terug naar de winkel gestuurd vanwege ruis, en toen een setje gekocht van Bose dat geen ruis had, maar de prijs was er ook naar.

Maar een goedkoop setje als kerstcadeu gehad van een werkgever en die was eigenlijk gewoon prima, dus het is soms mazzel/pech hebben.
Zeker waar. Uiteindelijk komt ongeveer alles uit china. Gewoon geluk hebben of niet te nauw kijken
Nee, dat kunnen we niet. Fabrikanten blijven volhouden dat er geen ruimte is en dat het te veel geld kost, maar tegelijkertijd voegen ze wel 2 extra cameramodules toe en hebben ze op budgettoestellen wel een jack voorzien...

Het is nog steeds zo dat het ontbreken van een jack een onaangename ervaring geeft tov enkel een USB-C aansluiting. Dus ja: het is zo dat het nog steeds een nadeel is.
Als je het mij vraagt is Apple met de nieuwe MagSafe laders hard op weg om binnen enkele jaren helemaal geen fysieke aansluitingen meer te maken en over aan het gaan op volledig draadloos. Mark my words.

Een eerlijk is eerlijk, ook ik was fel tegen het verwijderen van de headphone jack, maar ik ben toen overgegaan op Bluetooth earphones en wanneer ik sindsdien een bekabelde headphone (moet) gebruiken besef ik mij weer eens hoe ongebruiksvriendelijk het eigenlijk ook is. Verandering is nu eenmaal nodig voor progressie en mensen houden nu simpelweg niet van verandering.

[Reactie gewijzigd door snaggyheadshot op 24 juli 2024 20:46]

Maar die Bluetooth earphones werken toch niet minder op een telefoon mét headphone jack? Ik heb ook een telefoon zonder headphone jack, en ik gebruik ook Bluetooth voor mijn audio, maar dat deed ik ook al toen ik nog wel een headphone jack had.

Toch vind ik het jammer als bijvoorbeeld een maat bij mij in de wagen stap hij zijn telefoon dus niet meer kan verbinden met mijn ooit universele aux-kabeltje om de muziek te regelen. Tuurlijk kan hij zijn telefoon met Bluetooth verbinden, maar dát is pas omslachtig en ongebruiksvriendelijk.
Waarom kan dat niet? Ik heb daarvoor een klein koppelstukje om mijn foon te verbinden met de aux ingang van de installatie in mijn oude Saab. Werkt prima.
Ja, en dat koppelstukje heb ik dus ook: van headphone-jack naar USB-C. Maar diegene had dus een iPhone, en heeft dus Lightning nodig. Vandaar ook dat ik zei: de ooit universele aux-kabel. Want die is helaas niet meer universeel.
Ik bedoel dus aux naar lighting. Ik heb ook een iPhone.
En xFeverr legt uit dat dit niet universeel is. 3,5mm is al meer dan 50 jaar een universele aansluiting voor audio. Walkmans, camcorders, autoradio's, stereo's, computers, smartphones tot aan de media-schermpjes in vliegtuigen aan toe.

En het staat geheel niet in de weg van draadloze verbindingen, ze waren jarenlang gewoon tegelijk beschikbaar.

Jullie korte uitwisseling toont al meteen een probleem aan: een verloopje voor USB-C werkt niet voor lightning. Was er maar een decennialange bewezen universele oplossing.
tot aan de media-schermpjes in vliegtuigen aan toe.
;) Ja? Ik neem (nam) toch nog altijd mijn 2 pins 3.5mm "vliegtuig" adapter mee als ik een vliegtuig in stap (oké, pre-covid, laten we eerlijk zijn).. ;)
Er komt nog steeds geluid uit als je een enkele inplugt. Al is het wel mono geloof ik.
Wij hebben ook zo'n ding liggen bij de stereo in de woonkamer. Gebruiken we soms de telefoon om wat van spotify op af te spelen. Maarja, dan kan je die telefoon dus weer niet direct ook aan de lading leggen. Niet echt handig.
Je kan toch gewoon een bluetooth receiver aansluiten op je autoradio.
1 keer pairen en daarna nooit meer.
Mijn wagen heeft Bluetooth, dat is voor mij het probleem ook niet. Als een bijrijder echter muziek wil opzetten moet ik de Bluetooth-setup doorlopen, wat alleen werkt als de wagen stil staat. Daarnaast ben ik dus niet meer verbonden, dus als ik word gebeld kan ik de telefoon niet aannemen. Onwenselijk dus.

Gewoon een stekkertje in de telefoon steken was dan echt wel handiger hoor. Je kan roepen wat je wilt, je kan je hele auto volhangen met verschillende verloopjes en receivers, het maakt het allemaal weldegelijk een stuk ingewikkelder en minder praktisch.
Ik begrijp je, maar hoever kun je gaan in het zoeken naar situaties die niet werken.
Je eigen telefoon en iemand anders zijn telefoon tegelijk verbinden ! Hoe vaak komt dat voor, en kun je dan niet gewoon je eigen spotify account gebruiken ipv die van je bijrijder.

Trouwens als er iemand met mij meerijdt moet hij naar mijn muziekkeuze luisteren :P

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 24 juli 2024 20:46]

Ja, dat kan. Maar die kan ik niet bedienen tijdens het rijden natuurlijk. Tenminste, dat is niet zo veilig. Het kwam (pre-coronatijd) toch echt geregeld voor: onderweg naar een concert of festival, op een dagtrip of uitstapje met wat vrienden of zelfs onderweg naar een vakantiebestemming. Is dat zo gek? Ik denk het niet.

Daarbij wil ik natuurlijk ook een beetje privacy. Mijn telefoon ontgrendeld aan iemand geven en daar geen zicht op hebben (want mijn ogen zijn op de weg)? no way...
Als je android hebt kan je het scherm pinnen, op die manier kan iemand alleen in de muziek app. Als ie dan "vergrendeld" en je doet het weer aan is er geen ww nodig en opend die alleen de muziek app. Super handig en gebruikte ik om die reden bijvoorbeeld op een feestje, 1 telefoon waar iedereen in kan zonder dat je je zorgen moeten maken om je privé gegevens.
Maar bij nieuwe autos bedien je gewoon alles op je touchscreen, dus je passagier kan rustig muziekje selecteren.

Dat bedoel ik dus, er zal altijd wel een scenario zijn wanneer het niet kan, maar ook die scenarios mag je dan niet tot de standaard verheffen., net zoals bovenstaand scenario ook nog niet de standaard is.
Maar die Bluetooth earphones werken toch niet minder op een telefoon mét headphone jack?
Daar heb je zeker een punt. Maar zoals ik al zei, 'voor progressie is verandering nodig, en daar houden mensen niet van'. Mijn auto werkt ook niet minder mét CD-speler maar toch heb ik er geen. Of ik het mis? Nee, want nu heb ik CarPlay met Spotify.

Ook CarPlay zal op zijn beurt ooit vervangen gaan worden door iets anders. Door wat? Dat weet ik natuurlijk ook niet, maar zo gaan ontwikkelingen nu eenmaal. Als je het mij vraagt is dat juist het mooie van Tech, ook al verlangen we soms zo terug naar oude dingen ;)

[Reactie gewijzigd door snaggyheadshot op 24 juli 2024 20:46]

Probleem is dat dit niet echt een verbetering is.
Het duurt evenlang om die in te steken en het enige is af en toe wat voordeel dat je niet aan de kabel kan komen. Terwijl er een aantal nadelen zijn die niet zullen weggaan.
Ik zie genoeg jongelui die zodanig goed met hun bekabelde oordopjes omgaan dat ze elke maand nieuwe moeten kopen ivm kabelbreuk aan de andere kant bluetooth oordopjes raken ze weer kwijt.
Ik kan luisteren naar een bedrade headset totdat mijn GSM uitvalt, zonder ooit te moeten opladen. Met bluetooth headset kan dat niet.

Beide hebben hun voor en nadelen zodanig dat je echt niet kan spreken van een verbetering.

Je argumentatie als zouden de mensen die niet belangrijk vinden gaat ook niet op : je weet dat eenvoudig niet. Mensen vinden andere zaken ongetwijfeld belangrijker dat zegt niks of ze dit niet graag ook zouden hebben. Dit is voor mij eerder een alternatief dan een verbetering. De downvotes komen waarschijnlijk omdat je zelfs de nadelen niet inziet en louter over vorodelen praat.

[Reactie gewijzigd door k995 op 24 juli 2024 20:46]

Maar zou dat dan niet werken als er toevallig een gat van 3,5mm aan de onderkant van je telefoon zat? Dat is dus het hele punt. Het weglaten van die poort voegt -niets- toe. Helemaal niets. Je kan nu juist minder met je apparaat.
Dus waarom iets erin houden als mensen het blijkbaar niet genoeg stoort?
Doorgaans worden dingen gedaan omdat men weet of denkt dat klanten het gebruik ervan prettig, nuttig of anderzijds positief vinden. De hele ontwerp filosofie "wat kunnen we weglaten om mensen te irriteren?" is volgens mij ook bij Apple geen gemeengoed ;-)
Als je het mij vraagt is Apple met de nieuwe MagSafe laders hard op weg om binnen enkele jaren helemaal geen fysieke aansluitingen meer te maken en over aan het gaan op volledig draadloos. Mark my words.
Dat is wat de hele industrie al een jaar of 2-3 zegt en nu kom je dat hier verkondigen alsof je er zelf achter gekomen bent. Tuurlijk gaan ze over een generatie of 2 volledig poortloos. Daarmee dat ze het niet nodig vinden usb-c nog te gebruiken en dat ze nu met magsafe afkomen.
Vind ik een vreemde redenatie. 2 á 3 jaar geleden was draadloos opladen op iPhones zeker mogelijk maar toen bestond de nieuwe MagSafe feature nog niet. Dat is in mijn optiek toch iets waarmee je duidelijk kan zien dat Apple aan het experimenteren is met de overgang op volledig draadloos, op een gebruiksvriendelijke manier zoals we dat van Apple kennen.

Dus nee, zo 'vanzelfsprekend' was dat 2 á 3 jaar geleden nog zeker niet.
Mwah, ik durf zelfs te stellen dat het al 10 jaar geleden "vanzelfsprekend" was.

Sinds er vochtstickers in telefoons zitten is dit al het doel, vochtstickers hebben voor de fabrikanten een reeel imago probleem gecreeerd. En sindsdien zijn ze gewoon op weg naar een toekomst waarin een telefoon een apparaat is wat je enkel nog uitwisseld in de winkel als hij stuk is en wat voor de rest gewoon 1 module is met zo weinig mogelijke zwakheden. En gaten in de behuizing zijn altijd zwakheden.
En wat is dan je punt? Op die manier is het ook 'vanzelfsprekend' dat we ooit vliegend auto gaan rijden/vliegen en we gaan wonen op Mars.

Dat een dergelijk grote speler op de smartphone markt de eerste concrete stappen zet naar een daadwerkelijk draadloos tijdperk op gebied van smartphones vind ik dat zeker het benoemen waard :P.

[Reactie gewijzigd door snaggyheadshot op 24 juli 2024 20:46]

En wat is dan je punt? Op die manier is het ook 'vanzelfsprekend' dat we ooit vliegend auto gaan rijden/vliegen en we gaan wonen op Mars.
Klopt en dat is ook vanzelfsprekend...
Dat een dergelijk grote speler op de smartphone markt de eerste concrete stappen zet naar een daadwerkelijk draadloos tijdperk op gebied van smartphones vind ik dat zeker het benoemen waard :P.
De eerste concrete stappen zijn 10 jaar geleden al gezet en zitten in een heel andere hoek (namelijk de andere hardware minder af te schermen tegen vocht-schade etc omdat dit toch wel later opgelost zou worden)
Dit is als ik jouw voorbeeld van vliegende auto's misbruik simpelweg het weghalen van de wielen van auto's, het is zichtbaar voor de gebruiker, maar het is voor rest niet zo relevant. Het simpele feit dat de auto moet kunnen vliegen is al jaren eerder gedaan en een veel grotere stap.
Ik zou eerder zeggen: 'Mark the industry's words.' Dat Apple tzt gaat migreren naar iPhones zonder poorten wordt al heel lang gezegd door Jan en alleman.

https://www.theverge.com/...mors-2020-se-kuo-research
Denk dat je het volledig juist hebt.

Maar voor mensen die zelden oortjes nodig hebben, is bekabeld handiger. Ik heb een Bluetooth hoofdtelefoon in huis. Al 10 maal gebruikt in 3 jaar of zo. Helaas moet ik bijna altijd bij mijn adapter zitten, want telkens is de batterij bijna leeg 😋.
Dan is bekabeld handiger.
Helemaal mee eens. Ik heb een Sennheiser die stof loopt te happen sinds ik airpods heb gekocht. Het snel wisselen tussen apparaten, kunnen rondlopen tijdens gesprekken, accuduur en het het formaat zijn gewoon grote voordelen. Dat allemaal naast het nadeel van dat domme koord dat steeds aan je trekt.

Je moet het dan echt alleen doen voor de muziek kwaliteit. Die ene keer dat ik dan echt goed naar muziek wil luisteren ga ik wel in de woonkamer zitten. Staande en boekenplank speakers zullen altijd superieur zijn aan koptelefoons.
Het automatisch switchen tussen al mijn apparaten is wel echt handiger dan een 3.5mm jack.
Daar moet ik Apple toch gelijk in geven.
Iedereen zijn eigen mening natuurlijk. Zo veel mensen, zo veel use cases.

In mijn geval zou zelfs de Lightning poort zelfs van mijn iPhone X af mogen. Daar zit nooit een steker in. Opladen doe ik draadloos, en die malle bedrade oortjes al lang vervangen door AirPods.

Dus wat mij betreft: Gewoon compleet draadloos maken die iPhones.
En dat gaat ook gebeuren.
Fabrikanten blijven volhouden dat er geen ruimte is en dat het te veel geld kost.
Toon mij 1 bron van de afgelopen 2 jaar waar een fabrikant dit zegt...

Apple buiten beschouwing gelaten ben ik blij dat we steeds meer naar 1 connector (usb-c) voor alles bewegen. Dat komt het accessoire landschap alleen maar ten goede. En voor die audiofiel die persé een analoge jack wil zijn er genoeg niche producten op de markt.
Let maar eens op hoe snel de Android fabrikanten gaan volgen.
Ik ben het ermee eens dat USB-C zeker voordelen heeft, maar ik blijf bij het standpunt dat verandering voor verandering niet per se goed is. Hoe lang is de USB-C craze nu bezig, sinds 2016? En hoe veel randapparatuur kan je nu op een macbook of een telefoon gebruiken zonder dongle? Juist ja, ik moet nog steeds dagelijks met dongles sleuren om mijn laptop aan een TV of beamer te hangen, of om mijn hoofdtelefoon aan te sluiten aan mijn telefoon. We zijn 4 jaar verder en iedereen roept wel dat de draadloze alternatieven beter zijn en dat alles in de toekomst USB-C gaat zijn, maar in de praktijk zijn voornamelijk de oplaadpoorten van simpel randapparatuur ondertussen USB-C ipv Micro-USB en is er functioneel amper iets veranderd. Of ja, er zijn mooie oplossingen maar die zijn dan weer rete duur. Soms is een simpele oplossing die al bestaat gewoon beter.

En ja ik hoor de antwoorden al komen "Ja maar gebruik dan een Apple TV en stuur alles via AirPlay!" maar ik kan je vertellen dat dat in de praktijk gewoon niet altijd perfect werkt.

[Reactie gewijzigd door Mavamaarten op 24 juli 2024 20:46]

Apple buiten beschouwing gelaten ben ik blij dat we steeds meer naar 1 connector (usb-c) voor alles bewegen. Dat komt het accessoire landschap alleen maar ten goede.
Realiseer je wel dat als de EU deze al jaren veelgehoorde roep voor standaardisatie direct in regelgeving had omgezet we nu zaten opgescheept met de 'universele' micro-usb connector.

Uitstekend als van 'bovenaf' standaarden worden voorgeschreven als het gaat om zaken die voor mensen of de maatschappij grote consequenties (kunnen) hebben. Maar laten ze voor zaken als een connectortje, audiopoort of verwisselbare accu alstublieft de consumenten zelf met hun portemonnee stemmen...
De meeste mensen hebben veel liever 2 extra camera's dan een headphonejack die je eens per jaar gebruikt.
Die 2 extra cameramodules nemen natuurlijk wel weer ruimte in. Dat moet ergens bespaard worden. Niet dat de 3.5 jack speciaal daarvoor is verwijderd, maar het kan best zijn dat er juist dan geen ruimte meer voor is.
En voor budget toestellen, die hebben meestal weer geen extra camera's, zijn vaak dikker, en hebben ook meer ruimte. Uiteindelijk kunnen ze prima een 3.5 jack ook in high-end telefoons maken, maar blijkbaar wordt het toch geaccepteerd dat deze afwezig is.

Het geeft ook niet per definitie een onaangename ervaring, ik vind het juist wel fijn, ik gebruikte die aansluiting nooit.
Het weglaten van de audiojack is op geen enkel vlak een voordeel te noemen, dus waarom niet gewoon laten zitten zodat je nog altijd je ouwe getrouwe bedraadde oortjes kan blijven gebruiken? Telefoons worden alleen maar groter, dus plaatsgebrek is het niet en ook mét audiojack kan je een IP68 rating hebben (zoals bijvoorbeeld de Samsung S10).
Het is ons ongevraagd gewoon door het strot geduwd om de aankoop van dure bluetooth oortjes door te drukken. Draadloos kan op gebied van kwaliteit, storing en latency nooit tippen aan bedraad en daarenboven kan je bij de meeste bluetoothoortjes de batterij niet vervangen en zit je dus in se met een (duur) wegwerpproduct.
Maar we kunnen onderhand wel stoppen met het telkens als een nadeel benoemen als vrijwel de gehele markt er afscheid van genomen heeft.. toch?
In de pricewatch zie ik 1170 smartphones mét audiojack en 775 smartphones zonder audiojack...
Telefoons worden alleen maar groter,
Dit schrijf je onder een artikel waarin wordt beschreven hoe onderdelen, voor een telefoon die tegen de trend in kleiner is geworden, kleiner gemaakt moesten worden om de telefoon mogelijk te maken :)
En die naast de Sony Xperia XZ2 Compact (inmiddels van de markt) het enige compacte model is van de laatste 2,5 jaar.
Laat ons niet doen alsof de andere 999 modellen in die tijd klein waren.

Letterlijk de uitzondering op de regel.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 24 juli 2024 20:46]

Dat kan ook gewoon hoor, via de Lightning-connector.
Er zijn twee (potentiële) voordelen: waterdichtheid en ruimte in de behuizing. Die laatste is kennelijk alvast niet gebruikt, dus dat schiet dan niet op. Of deze voordelen opwegen tegen de nadelen: ik weet het niet. Ik vind het zelf wel handig, maar geen absolute must.
Het weglaten van de audiojack is op geen enkel vlak een voordeel te noemen, dus waarom niet gewoon laten zitten zodat je nog altijd je ouwe getrouwe bedraadde oortjes kan blijven gebruiken?
Natuurlijk heeft het weglaten van de audiojack wel voordelen. Meer ruimte over voor andere componenten waardoor er meer in een behuizing past of er een kleinere behuizing kan worden gemaakt. Een DVD drive weghalen was dan zeker ook op geen enkel vlak een voordeel te noemen volgens jou? Technologie verandert nu eenmaal en draadloos is vrijwel overal de nieuwe standaard.
De trend voor het weglaten van de audio jack is begonnen met de iPhone 7, de eerste iPhone zonder audio jack, maar toch is er iemand in geslaagd om alsnog een audio jack in de iPhone 7 te implementeren.
De ruimte die was vrijgekomen in de iPhone 7 werd ingenomen door een grotere trilmotor en een "barometric vent", een stukje plastic dat er voor moet zorgen dat de barometer in een gesealde iPhone beter zou kunnen werken. Tegelijkertijd had deze iPhone 7 zonder audio jack een IP67 rating en de Samsung S10 mét audio jack een IP68 rating.
Vanzelfsprekend wordt de vrijgekomen ruimte benut door andere componenten, maar blijkbaar is een grotere trilmotor en een stukje plastic die ten dienste staat van de barometer belangrijker dan een audio jack?
Om maar een voordeel te noemen: geen overbodige aansluitingen als je deze toch niet gebruikt.
Zolang er een publiek is dat graag een 3.5mm jack wil, blijft het een nadeel.
Er is ook een publiek dat terug wil naar de cassettebandjes. Niet alles dat mensen willen is nog relevant.
De discussie die elke keer weer oplaait omtrent de 3.5 jack doet me vermoeden dat het publiek niet zo’n niche is ;-)
Klopt, toen de Cd kwam was het ook jaren gillen door analoog aficionados. Uiteindelijk gaat de wereld verder.
Niet dat ik wil beweren dat LPs beter zijn, maar inmiddels heeft de LP de CD wel weer ingehaald :)
Wel als het hetzelfde groepje is wat daar steeds over klaagt. ;)
Meeste mensen zijn verder gegaan en hebben veelal bluetooth oordopjes.
Vond het in het begin ook jammer.. zou nu niet eens terug willen.. geregeld kabelbreuk, in de knoop,
dat getrek aan je oren, kabel wat ergens aan blijft haken etc. etc.

Nu lekker telefoon op de lader en ik heb alle bewegingsvrijheid om muziek te blijven luisteren bijv.
Voordelen zijn imo vele malen groter dan de nadelen.
Meeste mensen zijn verder gegaan en hebben veelal bluetooth oordopjes.
Het is niet te zeggen hoeveel mensen die stap ongedwongen hadden gezet als de jack nog op alle toestellen zat.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 20:46]

Maar het word ook aangezet doordat tweakers het steevast in elke telefoon review laten terugkomen.
Ik denk, dat als tweakers niet benoemd wat er niet op zit, en alleen benoemd wat er wèl op zit, dat het toch sneller uit de discussiesfeer was geraakt.

Nu blijven ze het benoemen en blijven mensen er maar over discussiëren dat de ene helft het wel mist, en de andere helft niet.

We benoemen toch in de huidige tijd ook niet meer dat een laptop geen CD/DVD drive meer heeft, of dat de PC geen floppydisk drive meer heeft?

[Reactie gewijzigd door gise op 24 juli 2024 20:46]

Een smartphone met cassettespeler lijkt me echt een gat in de markt :Y) Sony?

[Reactie gewijzigd door Gluten Parody op 24 juli 2024 20:46]

Mijn eerste 'draagbare' telefoon was een Nokia 'Talkman', maar nog steeds konden daar geen cassettebandjes in...
Apple ziet heel graag dat je de 200 euro dure Air pods erbij koopt dan een ander merk 15 euro bedrade oordopjes. Als je lange reizen maakt of op kantoor graag met je eigen muziek in je oren zit zulle die Pods regelmatig opgeladen moeten worden terwijl je met een kabeltje de dag door kunt komen.
En heb je geen moderne auto heb je ook geen airplay en mogelijk ook geen bluetooth maar zoals mijn Astra is er wel een aux via een jackplug, en natuurlijk kan je er een bluetooth receiver monteren maar een simpel kabeltje werkt net zo goed.
koop je een dongle van een paar euro die je op die kabel laat steken die Aux naar lightning doet. Telkens als je in je wagen stapt kan je dat gewoon aansluiten dan.

Of een bluetooth receiver die via 3.5mm kan aangesloten worden, zo zijn er ook voldoende aan relatief lage prijzen, zelfs met stroomvoorziening speciaal voorzien voor de auto. Is ook niet zo heel veel monteren aan, is plug & play.
Apple maakt draadloze oortjes en ziet daarvoor geen nut meer voor een audio jack.
Dus dan moet de rest dat ook maar doen?
Waarom laten ze de keuze niet gewoon bij de eindgebruiker?
De keuze ligt toch ook nog steeds bij de eindgebruiker? We noemen het alleen een verloopstekkertje.
Dat is geen keuze, dat is een optie.
Ik heb hier een Logitech Z5500 op mijn bureau die ik inmiddels al 13 jaar gebruik.
Op dit moment heb ik de volgende apparaten waar ik moeite mee heb om aan te sluiten:
iPhone 11 Pro Max. Heb ik een lightning naar 3.5mm dongle nodig, en voor mijn S5e tablet een USB C naar 3.5mm.

Idem voor mijn auto met AUX functie waarbij ik mijn apparaten niet kan aansluiten. Je wordt er helemaal gek van.
Ok ruimt tekort in smartphones, dat hebben we geslikt, waarom moet dit ook bij tablets gebeuren dan?

Bluetooth zou de toekomst zijn. Anno 2020 is dit GEEN valide oplossing voor muziek.
- Problemen met pairen met meerdere apparaten(mijn nr 1 ergenis wat betreft bluetooth apparaten)
Ik heb een Sony WH3000XM die ik graag wil gebruiken op mijn beide laptops, smartphones en tablet. Dit is alles behalve gebruikersvriendelijk
Idem voor mijn Sony XBT41 speaker

- Interferentieproblemen
Voor het sporten heb ik een Rebel headset, Die kraakt als ik door bepaalde straten loop. Ik heb van de week een JBL Bar 5.1 gekocht. De subwoofer communiceert over Bluetooth, soms hoor je random plopgeluiden. Ga je zoeken en ja hoor "Popping noises occur because of Wifi signal interferences"

- Bluetooth apparaten met een onvervangbare batterij
Vanzelfsprekend

Vroeger waren poducenten meer bezig hun producten uniform te maken, je ziet tegenwoordig steeds meer een opmars naar proprietäre oplossingen.
Yup, zo zie je:

Technologie upselling (3.5mm hardware is goedkoper, door het verwijderen geforceerd om Bluetooth te gebruiken, met gemiddeld duurdere headsets)
Eco-system (USB-C of lightning connector, Android vs iOS wearables, etc.)
Software-as-a-service in abo of microtransaction vorm gieten (erg fijn als je eenmaal in het eco-systeem zit gelocked en nog bij moet betalen om je product volledig te kunnen gebruiken)

Draadloos kan erg flexibel gemakkelijk zijn, maar soms is er niet iets moeilijkers nodig dan een knop of plug. Beide hebben hun voor en nadelen.

Ik vind het jammer als de keus ontbreekt. De keus is dan al voor jouw gemaakt. Daar zou je als high-end model juist onderscheidend in kunnen zijn, wat gek genoeg je dus nu terug vindt op low tot mid-end smartphones.
Huh, de gehele markt? Dat een aantal high end modellen deze poort niet heeft betekent niet dat de markt er afscheid van heeft genomen.

https://www.androidauthor...th-headphone-jack-825984/

Nogal veel nieuwe telefoons die nog steeds een headphone jack hebben.
Ik mis de 3.5mm jackplug nog elke dag op de iPhone! Ja ik heb wel bluetooth doppen gekocht, maar de bedrade versies werken ook nog prima en gebruik ik ook nog. Dus ik ben steeds met dat stomme verloopkabeltje aan het 'sjouwen'. Van koptelefoon 1 naar 2 en naar de auto.

Ik zou zeker bereid zijn om een kleine meerprijs voor de plug te betalen. Scheelt super veel gemak.
Neen ik gebruik dat nog steeds en dus is het een minpunt.
Gezien de meeste headsets die verkocht worden gewoon nog bedraad zijn denk ik dat de markt allesbehalve "klaar" is met 3.5mm.
Nee...de markt heeft er geen afscheid van genomen.

Hoe frustrerend het wel niet is als ik klanten in mijn studio ontving die hun telefoon niet op mijn ( nog steeds goedwerkende oldskool ) Logitech Z 640 konden aansluiten omdat ze het verplichte verloopkabeltje niet hadden.

Zelf heb ik een S10 en moet ik mij mentaal gaan voorbereiden op het feit dat ik geen 3.5 mm meer zal hebben als ik de S21 ga halen.

Zo ook met tal van andere dingen...Niet iedereen gebruikt draadloze boxjes..Ik geniet van mijn oordopjes die ik bedraad aan mijn oren heb hangen of waarvan ik 1 uit mijn oor kan hangen zonder risico te lopen dat ik hem kwijtraak.
En toch zou ik graag naar mijn Sennheiser HD25 kunnen blijven luisteren op mijn gsm zoals ik dat al de afgelopen 15 jaar deed in plaats van een andere vergelijkbare koptelefoon met BT te moeten kopen.
Ik vind dat iedereen er mag blijven over zagen tot we een alternatief hebben voor het laggy gedrocht genaamd bluetooth connectie. Ik heb nu zelf een device zonder 3.5mm jack en indien je zaken wil doen op je telefoon waarbij het 'belangrijk' is dat er geen vertraging zit op de audio ( allé muziek-creatie apps / drumkits/etc dus ) dan is bluetooth echt bedroevend. Ik heb zelf zo'n usb-c naar 3.5mm gekocht daarvoor maar de kwaliteit is daarbij afhankelijk van de connector die je koopt + je moet het dan ook altijd maar bijhebben. Dusja, van mij part, blijven zagen tot ze daar gewoon weer een 3.5mm insteken tot we een echt low-latency audio protocol krijgen.
Ik ben het 100% eens dat het prima is dat je benoemd dat een telefoon geen headphone jack heeft, maar je mag er in mijn ogen als Tweakers.net geen oordeel over vellen.

De weging van het wel of niet hebben van een headphone jack is gewoon iets persoonlijks, in de trant van welke kleur je mooi vind.

Er zijn enorm veel telefoons te koop met en zonder headphone jack, dus je hebt keuze genoeg. Apple biedt die optie niet meer, je zit bij Apple dus altijd vast aan een dongle. Maar dat is geen probleem als je toch al 'the bluetooth lifestyle' hebt ontarmd.

En anders is de iPhone gewoon niet voor jou, prima.

Maar ik vind niet dat je een telefoon kunt afdingen op de afwezigheid van een headphonejack.

Maar ik hoop wel op zijn minst dat ik bij iedere Tweakers.net telefoon review heel consistent een - minpunt mag lezen als een telefoon geen headphone jack heeft.
Nee hoor, zolang er toestellen zijn met een 3.5mm poort mag het gewoon als nadeel benoemd worden als een toestel er geen heeft, want het is een nadeel, vooral voor mensen met een mooie koptelefoon, zijn er best veel van.
Gelukkig niet de hele markt. Ik heb nog steeds een telefoon met 3.5mm jack om muziek te luisteren. Want op mijn Mi10 moet ik dus een adapter aanschaffen die telkens kapot gaat. En ik dus elke keer weer in China een adapter moet aanschaffen. Tja Umwelt freundlich is het niet. Maar boeit me niet, ga niet 5-10,- meer betalen voor dezelfde merk.
Moest het maar niet een trend worden. Daarom Apple is een naar achterbaks bedrijf wat wilt dat je licenties en alles moet afnemen om zo'n stom adaptertje te kopen. Dan doe ik maar onmilieuvriendelijk. Niet mijn probleem.


Naah gelukkig doen andere merken als Xiaomi daar bij de midrange segment niet aan mee. En blijven die een 3.5mm jack meeleveren. Veel betere geluid niet storend als je ergens bent waar veel signalen zijn etc.
Wat ik stuitender vind, is dat er blijkbaar geen mogelijkheid is om het te (laten) repareren, behoudens door Apple zelf, omdat de onderdelen per toestel bonded zijn met elkaar. Hugh Jeffreys heeft daar een leuke video over.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 24 juli 2024 20:46]

Daar is ook al een artikel overgeweest op Tweakers: nieuws: Camera van iPhone 12 lijkt gekoppeld te zijn aan specifieke telefoon
Heeft dus verder ook niks te maken met dit artikel, dat de componenten kleiner zijn.
Had ik dat artikel toch even helemaal gemist; anders had ik het niet geplaatst hoor :) Omdat ik geen kennis had van dat artikel, vond ik mijn toevoeging (vooraf) wel waardevol, omdat er hier met geen woord over gerept wordt, zelfs niet in de linkjes. Dat lijkt me, bij een bericht over de onderdelen, toch wel een ding.
Uit het iFixit artikel:
One spot of good news: camera replacements perform perfectly in our tests. So far, there's no sign that the mini shares the regular iPhone 12's problematic camera repair situation.
Lijkt dus niet aan de orde te zijn bij dit toestel.
Wel met hoe vieze praktijken Apple hanteert.

Goede morgen,..

Check Louis Rossman group video's

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 24 juli 2024 20:46]

Dus daar is een eigen artikel voor geweest, dus niks te maken met de kleinere onderdelen in de iPhone 12 Mini.
Tevens volgens iFixit:
One spot of good news: camera replacements perform perfectly in our tests. So far, there's no sign that the mini shares the regular iPhone 12's problematic camera repair situation.
De 'vieze praktijken' gelden hier dus (nog) niet.
Laten we werken met feiten ;)
Dan koop je toch gewoon geen Apple? Bij de 'telefoon van de zaak' heb je wat minder keus, maar daar is het minder relevant want die mag je bij de meeste bedrijven waar ik gewerkt heb toch al niet zelf repareren.

De aandeelhouders van telefoonfabrikanten willen omzet. Als consumenten dus massaal eenvoudig repereerbare telefoons zouden kopen (FairPhone en wellict een paar andere meer gangbare telefoons), dan maken ze hun telefoons gewoon makkelijker repareerbaar. Waarschijnlijk zijn de meeste klanten best wel voor makkelijk repareerbare telefoons, maar vinden ze een strak ontwerp, de snelste processor en de laatste features toch belangrijker. En een groot deel van de klanten intereseert dit waarschijnlijk totaal niet.

Hetzelfde idee als dat uit enquetes blijkt dat de meeste consumenten het mileu best wel belangrijk vindt, maar ondertussen toch 30 -33% van alle auto's verkochte auto's een SUV is. Als mensen het milieu echt zo belangrijk vinden, zou je zeggen dat ze een stationwagon kopen als ze per se die ruimte nodig hebben. Maar kennelijk wegen andere argumenten toch zwaarder.
Dan koop je toch gewoon geen Apple? Bij de 'telefoon van de zaak' heb je wat minder keus, maar daar is het minder relevant want die mag je bij de meeste bedrijven waar ik gewerkt heb toch al niet zelf repareren.
En wat als ik ze nou wel wil kopen omdat ik het esthetisch gewoon hele mooie telefoons vind? Ik heb eerder wel eens een iPhone gehad; maar ik kon er gewoon niet aan wennen voor eigen gebruik. Van mijn werk uit wel een iPhone, maar die gebruik ik zeer beperkt, in elk geval niet voor privé. Maar daar gáát het mij niet om. Het gaat er mij om dat je ze gewoon niet kunt repareren, ook al heb je OEM-onderdelen; Dit terwijl de telefoon zelf juist vrij goed uit elkaar te halen is en onderdelen in principe makkelijk verwisselbaar zijn; de layout is gewoon erg overzichtelijk. Dat een groot deel van de klanten dat zelf repareren niets kan schelen, dat is voor een Tweaker toch geen punt? De iPhone 11 was qua repareerbaarheid nog vrij aardig en kon je ook met third party onderdelen nog e.e.a. repareren indien nodig; hier wordt het je, zonder specifieke Apple tooling om onderdelen te pairen, onmogelijk gemaakt om dit nog zelf te doen.
Dat is gedaan vanwege de veiligheid! :+
Hahaha, en dan gedownvoted worden ook nog. Zielig dit :')

Louis Rossmann heeft hier ook altijd interessante rants over. Ik zou al geen Samsung kopen omdat die schermen zo enorm duur zijn (mocht ik het ooit moeten vervangen). Laat staan Apple, die het gewoon onmogelijk maakt om je eigen apparaten te repareren.

[Reactie gewijzigd door NullZer0 op 24 juli 2024 20:46]

Voor wie voor Apple die jou geld veilig wilt waarborgen ;( ;( _/-\o_ omdat je dan vrijwel een nieuwe telefoon koopt met hun reparatie.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 24 juli 2024 20:46]

Je doelt de veiligheid voor Apples inkomsten? Veiligheid voor de gebruiker, aan mijn hoela!
Daar doelde ik inderdaad op, mocht de clown emoji het niet duidelijk hebben gemaakt.
Als ze nou de accu eens wat groter maken dan kan je tenminste langer dan een dag met de accu doen.
Ik snap dat argument nooit.
Ik slaap elke nacht (ik gok dat de meesten dit doen), dus daar kan m'n telefoon prima opladen. Weet ik dat ik een paar dagen niet kan opladen, neem ik een externe batterij mee.

Ik zie het zo: Ik heb liever het hele jaar door een lichtere telefoon, waar ik 2 of 3 keer per jaar een externe batterij voor moet meenemen, dan een telefoon die onnodig "zwaar" is het hele jaar door.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 24 juli 2024 20:46]

Het gaat er om dat je binnen een jaar je telefoon overdag ook een keer aan de lader kan gooien.

Waarom stopt zo'n beetje elke fabrikant jaar op jaar meer accu capaciteit in zijn telefoons en lijkt Apple alleen maar het aantal gebruiksuren consequent te houden?

Ik heb nog steeds liever een IOS device dan wat anders, maar een beetje meer accu zou ik wel fijn vinden.
Zelf nooit last van gehad en m'n iPhone 7 Plus heb ik toch echt 3 jaar gebruikt totdat ik 'm verving voor een 11 Pro vorig jaar, die ik ook nog steeds niet overdag op de lader moet gooien.
Vaak wordt met "langer dan een dag" bedoeld dat je ook bij zwaar gebruik het een dag kunt volhouden. Ook als je een 'lange' dag maakt wil je niet tussentijds hoeven opladen.

Zelf heb ik tegenwoordig, met thuiswerken etc, aan het einde vd dag zo'n 60% over. Dat vind ik een prettige hoeveelheid prik, want ik heb een hekel aan low-battery anxiety.
Ik vind het juist een stukje luxe. Ik voel me daardoor minder slaaf van mijn elektronica. Zelf heb ik een XR die behoorlijk lang meegaat, vergeet ik hem eens aan de oplader te leggen, geen probleem, gaat ie nog prima een dag mee
En toen kwam je er 's nachts, in een hotel oid, achter dat je vergeten bent je oplader in te pakken.
Alsof je eigen vergeetachtigheid een reden moet zijn voor een fabrikant om een grotere batterij in een apparaat te proppen.
Niet een reden, maar een optie zou niet verkeerd zijn.
Dat is toch geen ramp? En in de meeste hotels kun je bij de balie prima een lader lenen.
IPhone heeft ook nog een energiebesparingsmodus voor de batterij.
https://support.apple.com/nl-nl/HT205234

Ik merk het verschil nooit, dus zeker op die paar gekke dagen per jaar zet ik die mode gewoon meteen aan.
Hier een 12 mini, en die redt het gemakkelijk 24 uur. Sterker nog, ik tik de 48 bijna aan.
Ik maak echter niet heel veel gebruik van de telefoon, en ik heb wifi-call.

Maar ik ben het eens met je punt, ik heb liever een wat dikkere telefoon, die minder vaak opgeladen hoeft te worden, al is dat alleen al om batterij degradatie te vertragen.

[Reactie gewijzigd door sircampalot op 24 juli 2024 20:46]

Volgens mij is batterij degradatie meestal vooral te wijten aan de oplaadgewoontes van de gebruikers. Het is een fabeltje dat vaak opladen de batterij verslechtert, en ook dat het zogenaamd goed is om hem helemaal vol te laden en daarna helemaal leeg te laten lopen. Het is eerder zo dat de stukken 0-20% en 80-100% juist slecht zijn voor de batterij. Je kunt dus prima meerdere keren per dag even bij-laden tot max. 80%, dat is beter dan je telefoon de hele nacht in de oplader te leggen waarbij hij op 100% blijft hangen.

TL;DR houd je telefoon altijd tussen 20-80%, ongeacht hoe vaak je hem aftopt, dat is beter voor de batterij capaciteit.

[Reactie gewijzigd door Metaforze op 24 juli 2024 20:46]

Dit is onderzocht, waarbij er gekeken is naar de totale capaciteit over de lifespan bij verschillende oplaad-strategieen. Het blijkt allemaal niet zo veel uit te maken.

TL;DR als de accu groot en nieuw is, dan redt je bijvoorbeeld 4 dagen, is deze gedegradeerd, dan kom je nog steeds de dag door. Met een krappe accu ben je het haasje. Daarom vind ik een grote accu een goed idee.

Op het moment van schrijven ligt die pagina er even uit, maar via de google cache kan je hem nog lezen.

https://webcache.googleus...g_lithium_based_batteries

url buiten de cache: https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries

[Reactie gewijzigd door sircampalot op 24 juli 2024 20:46]

Ik heb de 12 mini sinds afgelopen vrijdag en kan nu nog 2 dagen doen met een lading (daarbij wel opgemerkt dat ik nu wat meer thuis ben dan normaal). Dat zal over tijd wel minder worden, maar de capaciteit is echt niet te klein.
Ik denk dat deze mini duurder is om te maken dan de normale 12. Toch een lagere prijs is de winkels. Misschien is het voor veel consumenten lastig rijmen dat een grotere telefoon goedkoper is om te maken, maar het lijkt wel het geval hier. Allemaal componenten die appart ontworpen dienen te worden, minder ruimte om alles kwijt te kunnen.
Dat komt omdat de meeste consumenten niet het verschil weten tussen kosten en waarde. Dat is namelijk waar de hele economie op draait. Niet wat kost een menu bij een 5 sterren restaurant. Maar wat wil je er voor betalen? Wat is het je waard? De ondernemer of een bedrijf denkt na hoe kan ik kosten converteren naar winst? Dat kan hij alleen doen door specifieke kosten te combineren waardoor de combinatie meer waarde oplevert dan de kosten. Voor het combineren van kosten heb je vaak specialisten nodig die je weer moet betalen. Maar ook daar geldt dat wat de specialisten aan werk doen minder moet kosten dan de waarde die het oplevert. In ieder geval op langere termijn.
Ik denk het ook, volgens mij is de relatieve marge (dus in % van de verkoopprijs) op de 12 Pro echt het hoogste van alle modellen. Gewoon een normale 12 op wat kleine verschillen na.
Groter.. kleiner... Dat zijn relatieve uitspraken. Zijn de componenten van de 12 mini bijvoorbeeld even groot als bij een 7 of 8 (of SE2) en daarmee de componenten van de 'full size' 12 modellen dus eigenlijk groter dan voorheen? Wat is de reden dat de componenten in die modellen groter zijn ontworpen? Mijns inziens zou je beter 1 standaard aan kunnen houden en daarmee meer plaats overhouden voor bijvoorbeeld een grotere accu. Plus dat je in nog grotere aantallen kunt produceren, want je marge (als producent) kan vergroten.

Anywho... subjectief verhaal dus, ook van mijn kant O-)

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 24 juli 2024 20:46]

Je kan zeggen wat je wil, maar zo een iPhone opengemaakt is echt wel een mooi stukje techniek elke keer dat ik het zie.
Heerlijke telefoon, voelt het zelfde in de hand als de 2016SE. Had echt verwacht dat hij groter zou uitvallen omdat de diagonaal het zelfde is als bij de Plus, maar er valt wat scherm weg doordat hij smaller is, een notch heeft en ronde hoeken terwijl hij ook edge-to-edge is. Je merkt wel dat de display licht uitgezoomd is bij normale settings dus tekst is wat kleiner dan ik gewend was.

Aangezien ze echt een aparte lijn hebben moeten opzetten voor dit model is het eigenlijk wel grappig dat hij goedkoper is dan de iPhone 12 en 12 Pro die gewoon voor 80% het zelfde zijn en bovendien de grootste bulk aan sales pakken. Het zou mooi zijn als deze telefoon ook echt doorontwikkeld wordt net zoals de normale reeks, de SE was altijd een ouder ontwerp.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 24 juli 2024 20:46]

Geen mmWave antennes. Misser. Straks over een paar jaar hebben we misschien die frequentie wel in gebruik en zit je nog steeds met gecastreerde telefoons. Zeker omdat de innovatie in smartphones vertraagt (of voor steeds meer gebruiker irrelevant wordt) is het geen gek idee om een telefoon te bouwen voor 5 jaar ofzo.
Dat de accu kleiner is, was al bekend. De telefoon heeft een accucapaciteit van 2227mAh, ongeveer de helft van die van een gemiddelde smartphone.
Serieus? Waarom deze opmerking?

Het lijkt wel weer de Mhz-hype. Mijn aantal is groter dan dat van jou.


We mogen toch onderhand wel bekend stellen dat mAh weinig zegt over hoe lang een telefoon meegaat in praktijk? Zeker als je er ook nog verschillende OS-en bij haalt.

Samsung Galaxy S20 Ultra heeft 5000 mAh (2,25x zoveel)
Browsetest Wifi: 22% extra
Browsetest 4G: 26% extra
Videotext: 25% extra

Bron: IPhone 12 Mini-test Tweakers)
Je punt is dat accucapaciteit niet gelijk staat aan batterijduur. Dat wordt hier toch ook niet geinsinueerd? Of mis ik iets?
Het is een vergelijking die negatief overkomt en nergens op slaat. Hij is bovendien nergens voor nodig.

Het is een telefoon die flink kleiner is dan gemiddeld (40% minder inhoud), nogal logisch dat de accu dan ook kleiner is dan gemiddeld.

Wat zit er allemaal in de nieuwe Fiat Panda?
Nou, de benzinetank is maar de helft zo groot als die van de gemiddeld verkochte auto (wat tegenwoordig een SUV is)!

Ja, maar hij heeft wel een grote tank ten opzichte van de auto’s in zijn klasse en rijdt 2x zo zuinig als de gemiddelde auto, dus de prestatie in het aantal kilometers is hetzelfde.

Er wordt gesuggereerd dat een onderdeel zwaar onder het gemiddelde ligt/presteert terwijl het juist gaat om de daadwerkelijke prestatie, die is dik bovengemiddeld, maar daar hebben we het niet over. Wel vergelijken we een appel :) met een peer.

Het is een teardown, dan vergelijk je met hetzelfde formaat telefoon, dan kun je zeggen dat er weinig accu in zit (hoe het presteert maakt dan op zich niet uit, het gaat dan om hoe efficiënt is de fabrikant geweest met het in het toestel proppen van de accu.)
Ik wilde een comment plaatsen van exact dezelfde strekking. Het is toch schandalig dat de telefoons tegenwoordig van die achterlijk grote accu's nodig hebben? Slecht voor het milieu. De performance per mAh gaat volgens mij ziende ogen achteruit bij de meeste fabrikanten.
heeft ook een veel groter scherm met optie hogere refresh

beetje rare vergelijking, beetje zeggen dat kia een kleinere tank heeft dan een hummer
Een redesign van de taptic Engine lijkt mij te betekenen dat de mini-lineup in de toekomst zijn eigen leven gaat leiden. Wel handig, zo kan er een leuke prijsdifferentiatie komen tussen de goedkoopste en duurste iPhone modellen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.