Bèta iOS 14.4 heeft code voor melding als iPhone niet originele camera heeft

De tweede bèta van iOS 14.4 bevat code die erop wijst dat Apple iOS-gebruikers gaat waarschuwen als een telefoon niet de originele camera aan boord heeft. Daarbij hoeft het vermoedelijk, net als bij displays, niet per se te gaan om neponderdelen.

De melding die MacRumors en 9to5Mac vonden in de code zegt dat de software niet kan verifiëren dat het gaat om een originele Apple-camera. Een dergelijke melding zit voor het scherm en de accu al langer in iOS. Die hinderen de werking niet, al werkt bij een niet-origineel scherm van Apple de TrueTone-functie niet en kunnen gebruikers bij niet-originele accu's de status van de accu niet uitlezen.

Het hoeft daarbij vermoedelijk niet te gaan om een nepcamera: ook een identieke camera uit een identiek iPhone-model kan problemen opleveren, zo bleek al rond de release van de iPhone 12. Daarbij bleek dat de camera na een verwisseling problemen had met inzoomen, wisselen van voor- naar achterkant en terug en de portretmodus werkte niet meer. De melding wijst erop dat Apple de camera's cryptografisch heeft verbonden met het pcb. Alleen Apple en door Apple gecertificeerde reparateurs kunnen officieel een nieuwe component als origineel instellen op een iPhone om de melding te laten verdwijnen. Dergelijke meldingen staan permanent in het instellingen-scherm.

Apple heeft niet gereageerd op de vondst. Uit een interne handleiding voor gecertificeerde reparateurs blijkt volgens iFixit dat het bij vervanging van de camera nodig is om de System Configuration-app te gebruiken. Die app koppelt componenten cryptografisch aan elkaar om ervoor te zorgen dat iOS functies uitschakelt of meldingen weergeeft als gebruikers zelf onderdelen vervangen of dat laten doen door niet-gecertificeerde reparateurs.

Wat er gebeurt na wisselen component Melding Werking
Scherm 'Mogelijk geen origineel onderdeel' Onderdeel werkt, TrueTone werkt niet
Accu 'Mogelijk geen origineel onderdeel' Onderdeel werkt, batterijstatus werkt niet
Camera In de toekomst komt er mogelijk melding Werkt nauwelijks
Touch ID, Face ID - Werkt niet

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

15-01-2021 • 11:11

166

Reacties (166)

166
165
66
15
0
86
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Voor een bedrijf dat zegt begaan te zijn met het milieu zijn dit soort praktijken wel echt smerig. Dat je TouchID/FaceID niet zomaar kan vervangen kan ik ergens nog begrijpen omdat het redelijk belangrijk is voor de beveiliging van een toestel, maar een scherm, accu of camera? Kom op zeg. Het mooiste zou zijn dat een gebruiker zelf ook zaken kan vervangen mocht dat nodig zijn, of dat gebruikers op z'n minst naar iedere willekeurige reparateur kunnen gaan, zonder dat je direct allemaal beperkingen opgelegd krijgt door je toestel.

Bij mijn Lumia 920 heb ik wel eens de headphone jack vervangen omdat die defect was. Online een vervangend onderdeel besteld (niet origineel overigens) en na het kijken van wat tutorials was het zo gepiept. Maar zoiets zou ook gewoon mogelijk moeten zijn als het gaat om schermen, camera's, accu's en meer van dat soort zaken. Als je écht het beste voor hebt voor het milieu dan zorg je dat consumenten eenvoudiger hun spul kunnen (laten) repareren.
Ik deel je sentiment volledig, maar er zit wel een kleine kern van toegevoegde waarde in voor de eindklant. Veel kleine telefoontoko's gebruiken geen originele onderdelen waardoor bv. zaken als True Tone niet ondersteunt worden, de kwaliteit van de lenzen minder is, de accucapaciteit zwaar afwijkend is, etc. Ook voor het niet werken van de 'batterijstatus' functionaliteit omdat de nieuwe accu de benodigde chip niet heeft vind ik het eigenlijk niet meer dan logisch dat dit dan aangegeven wordt.

Als je als klant dan voor een reparatie betaald en je krijgt er niet hetzelfde voor terug als dat je voorheen had, dan is het op zich netjes dat je hierover geïnformeerd wordt.. En we weten allemaal dat de reparateur dat niet zal doen.

Ook bij de doorverkoop van toestellen is het handig voor de koper om te weten of hij een originele iPhone koopt of een product met minderwaardige onderdelen.

Zolang Apple de functionaliteit niet blokkeert, de melding alleen in de settings weergeeft (en niet obtrusive maakt) en reparaties met namaak onderdelen wel toelaat, heb ik hier eigenlijk niet zo'n probleem mee.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 22 juli 2024 22:29]

Zolang Apple de functionaliteit niet blokkeert, de melding alleen in de settings weergeeft (en niet obtrusive maakt) en reparaties met namaak onderdelen wel toelaat, heb ik hier eigenlijk niet zo'n probleem mee.
Dit zou prima zijn. Sta reparatie gewoon toe met álle onderdelen, origineel of niet. Mocht iets niet origineel zijn en de werking mogelijk kunnen beïnvloeden, toon dan een melding. Genoeg mensen die het niet boeit of een onderdeel origineel is of niet, al helemaal wanneer een reparatie daardoor goedkoper kan zijn. Als je het niet breed hebt en kunt kiezen tussen een toestel weggooien want defect of reparatie met goedkopere onderdelen dan is die 2e optie altijd beter. Jammer alleen dat Apple het blijkbaar niet zo ziet.
Alleen kan Apple de kwaliteit niet garanderen met goedkope niet originele onderdelen.
Dat is helemaal waar, maar niemand zou problemen met zulke meldingen hebben als deze daadwerkelijk voor niet-originele onderdelen was, en niet ook voor originele onderdelen.
Een heleboel argumenten die Apple gebruikt zouden niet gelden als Apple gewoon goede handleidingen en originele onderdelen beschikbaar zou stellen.
Maar waarom dat doen als je er zelf een hele hoop geld aan kan verdienen.
Maar waarom dat doen als je er zelf een hele hoop geld aan kan verdienen.
Apple doet dat wel, echter stellen ze strenge eisen aan zowel de reperateur.

En dat vind ik persoonlijk prima. Iedere keer als ik naar een reparatie shop ga dan is het weer drama. Ze garanderen je 100% originele onderdelen terwijl ik weet dat dat niet klopt. Ze liegen dus steeds weer, ook op hun websites. En dan heb je nog alle keren dat je weer terug moet. Na reparatie scherm doet de microfoon het niet meer, of een speaker. of het scherm komt weer los...

Ik ben wel klaar met die oplichters. Dan kost het maar iets meer bij Apple maar die voeren ten minste ook een degelijke reparatie uit.
Apple doet dat dus niet. Alleen als je AASP wordt, echter verplicht Apple je dan om alleen nog maar originele Apple reparaties te laten uitvoeren. Het aanbieden van een, bijvoorbeeld refurbished kwaliteit, is niet toegestaan. Ook mag je maar een handjevol reparaties aanbieden (denk aan scherm en batterij vervangen) een simpele oplaadpoort wordt niet ter plekke gerepareerd en moet doorgestuurd worden naar Apple. Dit is voor derde partijen dus totaal niet interssant en hierdoor zie je dus in Nederland alleen maar grote ketens zoals een Amac of een CoolBlue die AASP zijn.

100% originele onderdelen zijn dus wel verkrijgbaar dit zijn vaak pulled onderdelen en hierdoor dus ook gewoon 100% origineel. De problemen die jij beschrijft worden uiteindelijk dus wel door Apple zelf gecreëerd. Als alle onderdelen door Apple beschikbaar gesteld zouden worden zou de kwaliteit van de reparaties van derde partijen aanzienlijk omhoog gaan.

Apple zou eens kunnen kijken hoe Samsung dat doet, die bieden dus de onderdelen beschikbaar hierdoor zijn Samsung reparaties door derde partijen altijd van hogere kwaliteit. Problemen die jij beschrijft zal je bij een Samsung reparatie dus (vrijwel)niet tegenkomen.
Dit is voor derde partijen dus totaal niet interssant en hierdoor zie je dus in Nederland alleen maar grote ketens zoals een Amac of een CoolBlue die AASP zijn.

Jaja, en waarom doen hun dat dus wel? Totaal niet interessant en dan noem je twee partijen die het wel doen? Dat doen ze zeker omdat ze zo gul zijn?

100% originele onderdelen zijn dus wel verkrijgbaar dit zijn vaak pulled onderdelen en hierdoor dus ook gewoon 100% origineel.
Nee, hoor. Helemaal niet.... Ik geef maar even voorbeelden:
https://www.fixjeiphone.nl/onderdelen/iphone-11-pro/scherm/
A+ kwaliteit nep..
https://schermreparatie.mediamarkt.nl/aanmelden
We vervangen je scherm met een voordelig imitatiescherm van goede kwaliteit.
https://www.repairhouse.n...on/Apple_iPhone/iPhone_XS
Voorkant, Apple kwaliteit
Dat zijn de top hits van Google. Mooi 100% origineel.... Maar deze bedrijven zijn er ten minste oprecht over. Vele telefoon zaakjes zijn dat niet.

Als alle onderdelen door Apple beschikbaar gesteld zouden worden zou de kwaliteit van de reparaties van derde partijen aanzienlijk omhoog gaan.
Ik beschrijf in mijn eerste reactie dat er ook schade ontstaat door onkundige reparatie. Daar veranderd een origineel iPhone scherm niets aan.

Apple zou eens kunnen kijken hoe Samsung dat doet, die bieden dus de onderdelen beschikbaar hierdoor zijn Samsung reparaties door derde partijen altijd van hogere kwaliteit
Dat is het dus niet. Knullige reparaties veranderen niet door het vervangen van het materiaal, die verander je door een kundig persoon in te huren die je telefoon niet terug geeft met nieuwe problemen.
Dat is uit eindelijk ook hele uitgangspunt. Apple wilt bepaalde kwaliteiten hebben / garanderen (lukt niet altijd overigens). Daarbij is het ook nog eens zo dat je bij bepaalde onderdelen zeker wilt weten dat het de echte Apple onderdelen zijn. Al is het maar om de beveiliging hoog te houden.
Ah... tuurlijk! @Verwijderd en @tom.cx Ik zat er al op te wachten op de eerste opmerking dat dit allemaal echt in het belang van de gebruiker is - uiteraard het enige criterium voor Apple in scherpe tegenstelling tot gewone ondernemingen. Apple hoeft de volledige werking niet te garanderen met niet-orginele onderdelen. Zou een vervangende camera b.v. enorm veel stroom trekken, dan is Apple uiteraard niet verantwoordelijk voor de kortere batterijlevensduur. Dat is letterlijk overal het geval: als ik in een auto een onder deel vervang door een niet-origineel onderdeel dan zal die fabrikant ook geen verantwoordelijkheid overnemen.
Dus als je camere teveel groen geeft, kan de true tone niet gegarandeerd worden, dat is duidelijk.

Dit is totaal simpele graaierij in en een poging stiekum de werking van niet-Apple onderdelen te saboteren ik heb zelf Apple spul en ben daar blij mee, maar ik wordt wel een beetje draaierig bij de fanboys die werkelijk alles verdedigen zolang het maar van Apple komt, het herinnert me aan de pogingen van Republikijnen trump zelfs nu nog te verdedigen.
Maar dat zou aan de gebruiker zelf moeten zijn of hij/zij dezelfde ervaring wil, of een iets mindere. De gebruiker heeft immers zelf de telefoon gekocht (met een hele hoop) van zijn of haar eigen verdiende centen.
Zeker als een toestel ouder is, genoeg mensen die met een 6S of een 7 rondlopen die er nog goedkoop een jaartje uit willen persen - 'zolang die het maar doet'.
Enige nuttige voor de consument is dat het diefstal tegengaat - je kan een gestolen iPhone ook niet meer verpatsen voor de onderdelen. Maar dat was ook te bereiken door de onderdelen op een blacklist te zetten, met de blokkade van het toestel.
Ik heb twee keer een iPhone laten repareren met originele onderdelen. Ik betaalde daar ook extra voor. Later bleek dat het niet zo was. Ik juich als consument zeker toe als Apple mij een melding geeft als ik wordt opgelicht.
Goeie argumentatie, maar mensen zijn niet verplicht apple te kopen he. Genoeg fabrikanten die niet zo gehaaid zijn op kwaliteitseisen, originele onderdelen en de bijbehorende hoge prijzen. Als je het niet breed hebt koop je toch gewoon een goedkoop android toestel, die waren vroeger vreselijk maar tegenwoordig enorm verbeterd.
Mijn schoonbroer heeft zijn scherm van zijn iphone zelf vervangen door een niet origineel exemplaar.
De kwaliteit van dit namaakscherm is enorm laag. Dus ik snap dat er zeker een melding komt!
Zoals er ook wordt gezegd is het enkel een melding, en werken speciale features niet.

Bij de camera kan ik me dit ook goed voorstellen.
De camera's als pure hardware in een iphone zijn niet de beste.
Maar de foto's die het maakt zijn wel (redelijk) goed, en dat komt omdat er een heleboel nabewerking op wordt gedaan. Deze nabewerking is echter wel afgestemd op de originele camera modules. Dus de kwaliteit van de foto's zal dan achteruit gaan. Waardoor je ook een minder goede naam (als Apple zijnde) krijgt bij kennissen die zien dat je een iphone gebruikt, maar toch slechte foto's neemt.
Zoals er ook wordt gezegd is het enkel een melding, en werken speciale features niet.
Het is dus NIET enkel een melding.
Dat Truetone niet meer werkt is ook niet begrijpelijk.
Ik begrijp het wel. True Tone op een niet gekalibreerd scherm zal er waarschijnlijk heel slecht uit zien. Als jij er een goedkoop scherm in plaatst kan Apple beter True Tone uitschakelen dan het ingeschakeld laten staan en een slecht resultaat tonen.
True Tone op een niet gekalibreerd scherm zal er waarschijnlijk heel slecht uit zien.
Of niet..
Als jij er een goedkoop scherm in plaatst kan Apple beter True Tone uitschakelen dan het ingeschakeld laten staan en een slecht resultaat tonen.
Uitschakelen en de eigenaar de optie geven om het weer in te schakelen lijkt mij een uitstekend idee.. maar dat doet Apple niet.
En dat is in mijn ogen redelijk logisch. Geven ze de gebruiker toch die optie dan zet de gebruiker het aan, gaan ze klagen bij Apple, komt er na onderzoek uit dat het een imitatie scherm is en mag de klant weer door naar de telefoonboer om de hoek.
TrueTone kan heel eenvoudig overgezet worden naar een nieuw scherm. Met een EEPROM programmer wordt het serienummer van het oude scherm uitgelezen en vervolgens overgeschreven naar het nieuwe scherm. Qua TrueTone zie je geen verschil tussen beide schermen en wordt dan ook gewoon expres uitgeschakeld door Apple om het derde partijen lastig te maken.
Dat werkt toch echt voor geen zak. Zelfde paneel (op papier), data geflasht maar om dat de coëfficiënt gewoon afwijkt ziet TrueTone er gewoon niet uit en moet je het uitschakelen in software om een beetje een normaal scherm te hebben.

Je kan dat wel oplossen:

1. Scherm kopen met juiste kalibratiedata
2. Digitaal ondertekenen dat die data ook echt klopt en ook echt gekalibreerd is (en door wie)
3. Telefoon laten weten dat het een gekalibreerd scherm is (en wat voor type)

maar op dat punt kan je net zo goed een AASP of APSP worden om dat je dan precies dezelfde software en hardware (gereedschappen dus) nodig hebt en het qua manuren niet meer realistisch is om dat nog te doen.
Juist daarom moet Apple toch originele onderdelen en handleidingen beschikbaar stellen, zodat zulke kwaliteitsproblemen niet ontstaan?
Verder spreek je je argument tegen, Apple kreeg toch geen minder goede naam nadat je schoonbroer zelf het scherm had vervangen met een niet originele?
Dus mijn rechten als consument zijn ondergeschikt aan het imago"recht" van Apple?
Nou, dan hebben ze bij deze bereikt dat ik hun imago superschijnheilig vind.
Allemaal leuk en aardig maar de melding komt ook als er een orginele vervangende camera in wordt gestopt, dus niet een nep onderdeel. Waar is dat voor nodig?
Omdat het bovenstaande artikel niet helemaal volledig is over de System Configuration App. Niet alle schermen en camera's zijn hetzelfde en vereisen calibratie op het moment dat ze aan een toestel gekoppeld worden. Dit om kwaliteit te garanderen. Je kan niet altijd iPhone (a) met calibratie config (a) met camera hardware (b) koppelen zonder dat dit gevolgen heeft op je beeldkwaliteit.

https://www.onemorething....iphone-kalibratiemachine/

[Reactie gewijzigd door Crp op 22 juli 2024 22:29]

Het hele verhaal klinkt leuk, maar waarom zijn er bij alle voorgaande modellen nooit problemen geweest als de camera's vervangen werden.
Wat is er verder zo special aan Apple iPhones dat dit nodig is, terwijl geen enkel ander smartphone merk dit nodig heeft.
Als het daadwerkelijk nodig is, zou dat dan niet gewoon een fout zijn in hoe toestellen gemaakt zijn?!
Het is ook niet nodig, dat is het hele probleem niet. Je kunt er prima camera b op aansluiten. Het hele 'probleem' zit hem in het feit dat je dus niet de kwaliteit kunt krijgen die je verwacht van Apple. Omdat wellicht de camera niet goed afgesteld is, andere lenzen heeft etc.

Ik kan in mijn iPhone of Samsung de camera vervangen. Echter kan het goed zijn dat deze totaal niet gekalibreerd is en dus de kwaliteit achteruit gaat. Door een cameramodule aan een telefoon te koppelen (en te kalibreren) krijg je een minimale afwijking op de vele miljoenen toestellen die rond gaan.

Het uiteindelijk doel is dat als je een onderdeel vervangt bij de telefoonboer op de hoek en slechte kwaliteit krijgt je vervolgens niet bij Apple komt klagen. Er zit immers een onderdeel in wat niet goedgekeurd is. Dat probeert Apple te voorkomen.
Het klinkt leuk, maar het is wel zo. Of hebben ze zo'n calibratie apparaat voor de show ? Misschien viel het in het verleden ook nooit op. De kans dat jij die kleine afwijkingen ziet is klein. Maar voor iemand die het professioneel gebruikt kan het een wereld van verschil maken. En het kan ook te maken hebben met hun recente introductie van Apple ProRAW
https://www.cnet.com/news...e-12-photos-look-amazing/
Lijkt mij dat Apple daarmee zelf ook makkelijk onderdelen van een andere revisie/leverancier kan wisselen in hun eigen productieproces.
Hierdoor kun je per item specifieke kalibratie data opslaan in het toestel en zodoende dus een grotere tolerantie in de onderdelen accepteren omdat je het dan softwarematig compenseert omdat elk onderdeel z'n eigen kalibratie-data heeft.
Kalibratie is het beste als je dat per exemplaar doet, maar ik kan me voorstellen dat dit de kosten nogal op zal drijven, dus wellicht genereren ze kalibratiedata per batch.

Dan is het een beetje afhankelijk van de implementatie van Apple hoe ze deze check doen.
Dit zou op basis van serienummer kunnen, maar ook bijv. op batch code.
Aangezien Apple het hele proces in eigen handen heeft, lijkt het mij logisch dat ze het op basis van een serienummer doen.
Een reparatiebedrijf zal dan wellicht online een ondertekende binary krijgen gebaseerd op het serienummer van het onderdeel, waar Apple dan op de eigen servers uitzoekt welke batch het betreft en dus welke kalibratie data nodig is en daar een binary voor genereren en ondertekenen.
Lijkt me dat dit alleen toegankelijk is voor gecertificeerde reparateurs.
Veel kleine telefoontoko's gebruiken geen originele onderdelen
Als Apple die originele onderdelen nou eens gewoon zou leveren aan dat soort toko's... probleem opgelost.
Dan kunnen die toko's opeens niet meer je scherm vervangen voor een paar tientjes en dan zal zo'n toko geen bestaansrecht meer hebben. Want heel eerlijk, waarom zou je naar een toko gaan, als je het voor hetzelfde bedrag (of misschien ietsje duurder, ivm uurloon) direct bij een APR of Apple Shop kan laten doen?
De keuze is dan in ieder geval aan de consument: originele of niet-originele onderdelen.

Wat is een APR?
Waarom je niet naar een Apple shop zou gaan? Bijvoorbeeld omdat die niet in de buurt zit...
Of omdat je de werkzaamheden zelf kunt uitvoeren.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 22 juli 2024 22:29]

Apple Premium Reseller, Amac bijvoorbeeld.

Voor zover ik weet zit er in elke beetje stad wel in ieder geval een APR.
paar tientjes meer? Vaak scheelt dat minimaal 100 euro.
En een beetje informeren als consument mag ook.. Als je ergens voor 80 euro je scherm kan laten vervangen ipv 200 euro, dan snap je toch wel dat dit niet dezelfde kwaliteit gaat zijn.
dan snap je toch wel dat dit niet dezelfde kwaliteit gaat zijn.
Dat is de vraag.. sommige shops rekenen 100 euro voor het vastmaken van een losse connector. ;)
Ja, nu scheelt het minimaal 100 euro, omdat die toko slechte Chinese onderdelen inbouwt. Als zij de juiste en originele onderdelen direct bij Apple konden kopen, wordt die "minimaal 100 euro verschil" een heel stuk kleiner.

En ja, jij en ik weten dat het dan niet dezelfde kwaliteit is, maar Bep van op de hoek ziet alleen de prijzen en denkt "een scherm is een scherm".

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 22 juli 2024 22:29]

Of omdat die toko aan het einde van de levensduur van een model genoeg inruilertjes met utsen heeft liggen om camera's uit te halen?
Niet alleen dat, maar Apple kan natuurlijk niet instaan voor de duurzaamheid van niet-originele onderdelen. Ze verbeteren langzaam nog steeds op het gebied van duurzaamheid, en hoewel duurzaamheid niet de insteek zal zijn geweest in dit geval, is het zeker niet zo dat deze meldingen of cryptografische koppelingen niet-duurzaam gedrag ondersteunt of aanmoedigt!
is het zeker niet zo dat deze meldingen of cryptografische koppelingen niet-duurzaam gedrag ondersteunt of aanmoedigt!
Uhhh. Toch wel, minstens een beetje. Door deze 'meldingen' maken ze repareren van je telefoon gewoon artificieel duur, en ik denk dat hierdoor best wel veel mensen gaan denken van. 'Huh, het kost nu 300 euro om mijn camera te vervangen, misschien neem ik maar gelijk een hele nieuwe telefoon'. En er is echt no way dat het beter is voor het milieu om een hele nieuwe telefoon aan te schaffen i.p.v een namaak apple camera module te kopen.

Je telefoon officieel door apple laten repareren is zo achterlijk en belachelijk duur dat veel mensen gewoon maar zullen kiezen voor een nieuwe telefoon. Waarom zou je 300 euro betalen om je oude tel te repareren als je voor 700 euro een hele nieuwe hebt.

Ook gelijk een leuke iniatief voor de klant om applecare+ aan te schaffen.

Ik vindt dit wel echt smerige praktijken van apple. Hoop dat de EU snel een fikse boete uitschrijft.
Gaan gebruikers een nieuwe telefoon kopen omdat ze anders een melding in het instellingenscherm zien dan denk je?
Nee, de melding is niet het probleem. Die is juist fijn, maarja apple zet ook gelijk allemaal features uit. Hoe het nu werkt is dat als je je camera vervangt dat echt de helft van de functionaliteit gewoon wegvalt omdat apple het artificieel uitzet (Zelfs als je je camera vervangt met een andere originele camera dan verdwijnen nog de helft van de dingen in de camera app). Dat is echt belachelijk en persoonlijk vindt ik dat ze er een miljardenboete voor mogen vangen.
Als het inderdaad zo is dat ze moedwillig functionaliteit beperken dan ben ik het met je eens, ook met de boete. Uit het artikel en het gelinkte artikel is niet helemaal duidelijk of dat nu altijd zo is en of het inderdaad moedwillig het beperken van functies is.
Heel veel argumenten die Apple gebruikt om dit soort dingen te doen zijn van deze soort.
Mooi ding is dat dit juist aangepakt zou kunnen worden door goede handleidingen en originele onderdelen beschikbaar te stellen.
Mooi ding is dat dit juist aangepakt zou kunnen worden door goede handleidingen en originele onderdelen beschikbaar te stellen.
Daar ben ik het helemaal mee eens!
Ik begrijp je punt van bepaalde toko's die mindere kwaliteit onderdelen gebruiken.

Echter gaat het bij Apple nu al zo ver dat onderdelen niet meer werken als je een origineel Apple onderdeel gebruikt.

Zie o.a de video van Hugh Jeffreys: https://www.youtube.com/watch?v=FY7DtKMBxBw
Hij swapte een iPhone 12 cameralens met een andere iPhone 12, gevolg: camera werkte na swap heel erg slecht.

Dus ik vind het nog steeds heel vreemd dat wanneer je originele producten gebruikt, je zo'n melding kan krijgen...
Het probleem ligt er niet in dat Apple wil garanderen dat er originele onderdelen gebruikt worden. Het probleem ligt erin dat ze dit doen door de extra stap met de System-Configuration app te verplichten welke alleen toegankelijk is voor reparateurs binnen het certificatie programma. Als het ze echt om originele onderdelen ging kunnen ze deze cryptografisch ondertekenen en automatisch accepteren.

Ik ben het met je eens dat het ook erger had gekund. Ze zorgen er immers niet voor dat de iPhone niet meer opstart oid. Dat neemt niet weg dat het mij lijkt dat ze hiermee reparateurs die buiten het certificatie programma vallen willen benadelen.
Als de eisen om hier aan mee te doen en de beperkingen die het aan reparateurs oplegt nou minder waren had ik hier geen probleem mee gehad. Helaas is de huidige situatie anders en kan ik dit niet anders dan schadelijk en verkeerd vinden.
Zouden ze al die dingen niet kunnen controleren met een hele simpele hardwaretest bij het opstarten? Er komt een punt dat er goedkopere hardware beschikbaar is die precies hetzelfde doet als de originele en dezelfde (of betere) bouwkwaliteit heeft, dan is het weergeven van een melding dus helemaal overbodig
veel telefoontoko's willen wel orignele onderdelen gebruiken, maar Apple probeert dat op alle mogelijke manier te blokkeren.
Apple wil niet dat je hun aparaten kunt repareren. En als het dan toch echt mogelijk moet zijn dan willen zij de enige zijn die dat kunnen. (om je vervolgens een duurder nieuw model aan te smeren)

Apple is niet het enige bedrijf dat dat wenst, maar volgens mij zijn ze de enige IT hardware boer die er zo ver in gaat. Heeft iemand voorbeelden van anderen die ook zo ver gaan?
Wel lachen dat zelfs op niet originele schermen TrueTone gewoon prima werkend te maken is! :D
Als het net zo'n "prachtige" melding wordt zoals wanneer je accessoire geen MFi bevat, dan gaat het zeer storend worden.
Is dan niet het probleem hier dat Apple maar eens gewoon zijn parts beschikbaar moet stellen aan de reparateurs?
Ik deel je sentiment volledig, maar er zit wel een kleine kern van toegevoegde waarde in voor de eindklant. Veel kleine telefoontoko's gebruiken geen originele onderdelen
Omdat die niet of niet voor een redelijke prijs te krijgen zijn door die tokos.
Klopt maar de toegang tot alle originele onderdelen zou dan beter gefaciliteerd kunnen worden tegenover reparatie bedrijven. En dat is niet het geval.

Ik wil gerust extra betalen voor een origineel onderdeel maar niet €300 voor een scherm. En vaak rekenen ze €50 diagnose kosten indien blijkt dat je het toch niet eens bent met de reparatiekost.

Een ander probleem is de reparatietijd van een batterij. Op de Apple website staat er dat je voor €80 uw batterij laten vervangen. Dan wee je dat het origineel is, en dat de telefoon terug waterdicht is maar je bent hem wel meer dan een dag kwijt terwijl een reparatiedienst om de hoek kleine ingrepen on the fly doet.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 22 juli 2024 22:29]

Het is juist wel mogelijk om een onderdeel te vervangen. De melding staat in de instellingen app.
Dat bij een scherm vervangen truetone niet werkt snap ik, het ondersteunen daarvan is lijkt mij behoorlijk afhankelijk van het soort scherm en calibratie.
Batterij status lijkt me hetzelfde. Het lijkt me moeilijk om bij een batterij de leeftijd te bepalen als Apple niet weet wat voor soort hardware erin zit. Batterij lading % werkt wel gewoon.

Dusja je kan het smerig vinden, maar iPhones zouden een stuk duurder worden door dit beter mogelijk te maken. Daarnaast wil ik alsnog zien of er niet originele componenten in mijn iPhone zitten.

Lijkt me logisch dat touch-id en face-id niet vervangbaar moeten zijn, alleen maar meer mogelijke beveiligingslekken.
  • Het is niet mogelijk de camera van de iPhone 12 te vervangen, deze werkt niet goed meer, ook als er een origineel onderdeel uit een ander toestel is gebruikt: zie deze video van Hugh Jeffreys over het omruilen van de iPhone camera's.
  • Dat het met calibratie te maken heeft klinkt misschien wel logisch, maar door het serienummer van het oude scherm over te zetten op het nieuwe scherm werkt TrueTone gewoon weer, dus dat heeft niets met calibratie te maken.
  • Zelfde geldt voor de batterijen, vanaf de iPhone 5S tot en met de iPhone X heeft de batterijstatus altijd gewoon correct gewerkt (ook nu nog), als de batterij van daadwerkelijk slechte kwaliteit was dan gaat de batterijconditie ook sneller omlaag dan bij een goede batterij.
  • Dat je wilt zien dat er niet originele onderdelen in je toestel zitten is begrijpelijk en logisch, maar dit geeft dus ook problemen met originele onderdelen als deze geruild worden uit een ander toestel, nogmaals waarom zou hiervoor calibratie nodig zijn als het omruilen van onderdelen tussen toestellen in het verleden nooit heeft geresulteerd in verminderde werking of andere problemen.
  • Ook al begrijp ik dat het mensen een veiliger gevoel geeft dat deze onderdelen niet te vervangen zijn, er is geen enkel ander merk die dit nodig heeft als je de vingerafdrukscanner / gezichtsscanmodule wilt vervangen, er bestaat geen bevestigde theorie van mogelijke kwetsbaarheden hierin.
Conclusie: Apple verzint een hoop argumenten en theorieën om repareren onterecht ingewikkelder en onveiliger te laten klinken dan het daadwerkelijk is, simpelweg omdat er veel geld aan reparaties kunnen worden verdiend.
Als het nu nog niet duidelijk is dat alles wat Apple doet voor geld is, en dat het een ontzettend hypocriet bedrijf is, dan is mijn enige conclusie dat je een bijzonder naïef persoon bent.

[Reactie gewijzigd door IThom op 22 juli 2024 22:29]

Niet alleen wordt er geld verdiend met reparatie, de klant wordt ook naar een nieuw apparaat gestuurd, en het oude wordt vernietigd en geeft geen concurrentie en ook geen imagoschade.
Maar groen is het niet, dan kan je wel zeggen dat je al het aluminium terugwint uit zo'n telefoon, maar dat zet echt geen zoden aan de dijk.
Er zit nog een andere reden achter: diefstal.

Met een iCloud lock op toestellen is doorverkoop al vrij nutteloos bij gestolen toestellen, maar kan een toestel nog wel na diefstal verkocht worden voor onderdelen (eigenlijk alles behalve het logic board). Als dat niet meer mogelijk is, maak je direct het toestel ook minder gewild voor diefstal.
Ja.
Of als Apple gewoon onderdelen beschikbaar zou stellen had dat probleem niet bestaan.
Met het hele systeem van Apple waarbij onderdelen serienummers hebben zouden ze die onderdelen zelfs kunnen blokkeren ipv dit anti-consumer gedrag.
Ik kan mij goed voorstellen dat je als producent van (mijn mening) high-end telefoons, je zeker wil weten dat iets met jouw merk op het toestel ook jouw kwaliteit componenten bevat. Dat er dus niet ergens een keer een topmodel met bagger-kwaliteit camera of scherm rond zwerft, want dat is dan slechte reclame voor die producent.

Maar wel eens met dat repareerbaarheid beter moet - met bijvoorbeeld goede verkrijgbaarheid van originele reserve-onderdelen.
Kijk als dat nou zo ou zijn zou Apple alle versleten accus gratis vervangen. Gewoon, omdat de eigenaar van een product van dat merk nik ste klagen mag hebben.
Maar hey wat gek, zo werkt het dus niet.
En eerlijk gezegd, als ik iets koop dan is het van mij. Als mijn (gerechtvaardigde) handelingen worden geblokkeerd vind ik dat Apple het mag terugnemen - tegen vergoeding van de oorspronkelijke verkoopprijs.
Je batterij wordt gewoon binnen de garantie kosteloos vervangen als deze er slechter aan toe is dan 'normaal'. Dat is al jaren zo. Alleen buiten de garantie betaal je 55 / 75 euro voor een vervanging.

Daarnaast is het gewoon van jou en mag je ermee doen wat je wilt. Alleen zijn de gerechtvaardigde handelingen in jouw ogen anders dan die van Apple. Als ik in mijn auto met voorruitverwarming het raam vervang door een ander raam, ook met voorruitverwarming, maar het werkt niet kan ik moeilijk aankloppen bij de fabrikant van de auto en zeggen dat ze de auto terug moeten nemen voor de oorspronkelijk verkoopprijs. Tja, het scheelde me wat geld, maar ik heb geen origineel onderdeel en de werking werd niet gegarandeerd. Toch ga ik klagen bij de fabrikant. Klinkt vrij raar toch?
Als de fabrikant dat expres blokkeert heb je alle reden tot klagen. "Draadjes los geweest, nu doet hij het niet meer" betekent dat er een booby trap in zit waardoor hij expres kapot gaat.
Nu is dit een glijdende schaal - zit er een module op die je niet makkelijk kan overzetten, etc, maar het resultaat is hetzelfde.
Maar je kan wel zien hoe het werkt, de kosten van autoreparatie zijn schandelijk hoog. Gestimuleerd door lakken die niet goed na te maken zijn op kleur (ja, dat doen ze expres).
En wie betaalt het? Juist, iedereen, in de WA-verzekering.
'Draadje los geweest, nu doet hij het niet meer'. Dat is hier niet ter sprake. Het gaat over het feit dat je onderdelen vervangt welke niet bij het toestel horen en dat gebeurt door niet bevoegde reparatiewinkels.
Originele Apple onderdelen zijn alleen door de Premium Resellers te krijgen, alleen refurbished onderdelen zijn te koop voor derde partijen.

Ik koop mijn iPhone vanwege de kwaliteit en de software. Vanwege de service koop ik hem rechtstreeks bij Apple en heb ik de afgelopen 7 jaar daar geen enkel probleem mee gehad.

Maar dat is vrijwel dezelfde discussie als dat iOS gesloten is en niet toegankelijk van buitenaf, iets waarom ik iOS kies. Ik hoef geen 'open' Android waar ik alles kan doen wat ik wil, ik wil graag een (voor mijn gevoel) veilig OS en dat is in mijn ogen iOS. De hele beweging dat iOS open moet zijn, ben ik 100% tegen.

Daarnaast zijn kleuren vrij simpel na te maken tegenwoordig bij de auto spuiter. Je hebt alleen 'problemen' als je auto wat ouder is en de lak verkleurt is. Er komt dan iets meer bij kijken en kleurverschil hou je altijd.
Waarom denk je dat er parelmoerkleuren en zo zijn? Moeilijk om na te maken.
En mijn voorbeeld van 'draadje los' had betrekking op het verwarmingselement in de voorruit. Dat is gewoon een weerstand. Als dat dienst zou weigeren na omwisseling dan hebben ze dus een 'draad los' detectie gemaakt. Of een dongel in de ruit gestopt.
En beide zouden een daad van sabotage richting de klant zijn.
(Uiteraard onder het mom van "veiligheid" en "gebruikservaring", daar is de marketing dan wel weer goed in. Social media campagne in 3, 2, 1...)
Stel je koopt een "refurbished" iPhone. Dan zou je het toch willen weten of hij gerepareerd is met degelijke onderdelen?
Het gaat hier over een waarschuwing die je alleen in het instellingen menu ziet en functies waarvan ze de werking niet kunnen garanderen worden uitgezet. Het is niet dat het apparaat helemaal niet meer werkt.
Een ik begrijp ook dat gecertificeerde reparateurs de onderdelen weer kunnen koppelen, waardoor de waarschuwing verdwijnen en functionaliteit terugkeert.
Dit is mijn inziens gewoon een puntje QA.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 22 juli 2024 22:29]

Onlangs is de accu vervangen van mijn iPhone. Er zit weer een origineel in en dat is in vergelijking met een alternatief reparateur niet heel veel duurder. Eind dit jaar zullen er meer ‘Apple certified repair service’ bijkomen zoals Apple resellers die mogelijk gaan bieden. Voorbeeld is - mediaconcern winkel.
Kan het scherm zijn vanwege DRM? Dat handige technici het niet kunnen gebruiken om Istore videos te capturen?
Camera kan ik ook nog wel iets van begrijpen. Misschien dat ik het in me hoofd iets erger maakt als nodig hoor. Maar de eerste gedachte die bij mij op komt is als hun met de camera kunnen meekijken (camera die altijd aan staat en de beeld naar hun computer stuurt onder bepaalde situaties zoals verbonden met wifi). Dat lijkt mij ook geen prettig idee.
Right to repair wordt zo wel goed ingeperkt. Niet persee door het stoppen van werking, maar wel door toch weer even te laten zien dat onderdelen niet echt zijn... Het is dat het ecosystem zo fijn is... maar het begint steeds minder interessant te worden zo.
EDIT: Ik bedoelde ook het laten zien van de melding bij originele onderdelen, oeps

[Reactie gewijzigd door NotYetBritish op 22 juli 2024 22:29]

Als die melding maar komt in het instellingen menu vind ik dat zelf niet echt probleem. Per slot van rekening is de melding niet helemaal onterecht. Maar als ik bovenstaande tabel bekijk, staat er bij camera "werkt nauwelijks". Ik vind het toch een stuk erger als een originele camera nauwelijks werkt
Namaak camera en scherm onderdelen worden soms verkocht als zijnde 'origineel'. Deze zijn doorgaans van mindere kwaliteit en niet iedereen zit daar op te wachten. Het is moeilijk om te bepalen of de reparateur nu wel een echt origineel onderdeel heeft geplaatst. Dus in dat opzicht is dit wel fijn.
Daar helpt dit toch niet bij? Een niet gecertificeerde monteur veroorzaakt ook met een orgineel onderdeel deze melding. En een gecertificeerde monteur levert waarschijnlijk orginele onderdelen en kan deze ook cryptografisch koppelen.

Enige wat dit brengt is dat mensen zelf of niet gecertificeerde monteurs niks meer kunnen vervangen. Omdat dan functionaliteit wegvalt en deze melding permanent in je settings blijft staan.
Dan is er niet zoveel aan de hand toch, als je je gewoon kan laten certificeren en daarmee gelijk ook de originele onderdelen kan inkopen.
Oh dit is wel een heel erg naive gedachte. Gecertificeerde reparateurs krijgen beperkingen opgelegt over wat wel en niet kan in ruil voor toegang tot sommige documentatie en sommige onderdelen.
Geen idee of het nog volledig up to date is maar interessante https://youtu.be/rwgpTDluufY
Ik vind het altijd wel een fijn idee dat ik onderdelen als een scherm of camera zelf kan vervangen. Dat is dus niet meer mogelijk, nu moet je via een gecertificeerde monteur gaan omdat anders functionaliteit wegvalt.
Ah ja, dat is waar. Dat hadden ze misschien best mogen blijven ondersteunen met verlies van garantie. Maar hoe voorkom je dan de 'louchy' toko's?
Niet gecertificeerd staat natuurlijk niet direct gelijk aan slechte service, net als dat gecertificeerde monteurs misschien ook niet zo netjes omgaan met jou eigendom.

Ik denk niet dat Apple dit moet oplossen maar eerder consumenten zoals dat ook met garages werkt. Als je je auto laat repareren zoek je online ook eerst wat reviews op voordat je daar je auto achterlaat.
Als je een Volkswagen bij een dealer inruilt worden ook alle vervangen delen gechecked op "originaliteit".

Heb je teveel "buiten de deur" laten repareren krijg je gewoon minder voor je auto terug.

Dit soort "protectionisme" zie je meer. ;)
Als de meldingen alleen weergegeven worden voor niet-originele onderdelen dan is dit geen probleem.
Momenteel wordt het ook voor originele onderdelen weergegeven, bijvoorbeeld als je die uit een ander toestel haalt.
Daar kan ik ook nog wel in mee gaan. maar @SomerenV heeft ook een punt ;)
Helaas gaat het en niet om of de reparateur een origineel onderdeel plaatst maar of deze toegang heeft tot de System-Configuration app en dus of deze reparateur binnen het gecertificeerde reparateurs programma valt. Als het ze echt om originele onderdelen ging kunnen ze deze cryptografisch ondertekenen en automatisch accepteren.
Mij lijkt het dus dat het er om gaat om reparateurs die buiten het certificatie programma vallen dwars te zitten. Als de eisen om hier aan mee te doen en de beperkingen die het aan reparateurs oplegt nou minder waren had ik hier geen probleem mee gehad. Helaas is de huidige situatie anders en kan ik dit niet anders dan schadelijk en verkeerd vinden.
Dat er een chip in je telefoon zit om te kijken of alle onderdelen origineel zijn is nog wel te verdedigen

Maar dat kan ook met key pairing

Neem onderdeel x. Voorzie deze van een serienummer en encrypt dat SN met de private key van Apple en sla die op in de chip

Vervolgens log je in op repair.Apple.com met de appleID van het toestel of die van een certified repairman en krijgt een laatste actievatiecode Darmee verklaar je dat jij risico draagt voor de correcte reparatie toestel wordt opnieuw gesynchroniseerd en klaar

Verder is het uitschakelen van features zoals truetone en baterijstatus gewoon lame al zou ik een nagscreen wel redelijk vinden bijvoorbeeld bijvoorbeeld eens na indere update en duidelijk zichtbaar in about device
Het uitschakelen van true-tone is juist logisch, want dat is afhankelijk van de calibratie van het scherm.
Dat wordt gezegd door Apple, maar door het serienummer van het oude naar het nieuwe scherm te kopiëren werkt TrueTone gewoon helemaal met het nieuwe scherm, dat kan je natuurlijk geen calibratie noemen.
Dat klopt, maar als het niet een origineel scherm is zal het nooit helemaal zo werken als voorheen. Het idee van truetone is dat de kleurweergave beter is in verschillende belichtingsomstandigheden. Als het scherm niet gekalibreerd is, zal dit minder goed werken.
Voor de duidelijkheid, ik doe al jaren (onafhankelijk van Apple) reparaties aan iPhones.
Ik gebruik originele onderdelen die van andere toestellen zijn gehaald.
Als ik het serienummer van het oude scherm kopieer naar de nieuwe dan blijft TrueTone werken, zonder zichtbaar verschil met het vorige scherm. Dat wil zeggen dat er geen verschil zichtbaar is voor mij, en ook niet zichtbaar voor de duizenden klanten die ik inmiddels heb geholpen.

Zou dat minimale verschil waarvan Apple dan beweerd dat het er zou zijn dus zodanig zijn dat dit vergrendeld zou moeten worden, en pop-ups mensen gedwongen worden naar een Apple informatiepagina te gaan over welke mogelijkheden op eventuele risico's er wel niet zijn.
Kom op zeg, geef mensen gewoon de keus tussen de dealer en onafhankelijke partijen, maar ga het niet onnodig moeilijk maken voor onafhankelijke partijen, en mensen die zelf de reparatie uit willen voeren.

Bij letterlijk elk ander merk zijn die calibraties toch ook niet nodig?!
Met een origineel scherm zal het inderdaad goed gaan, maar met een 3rd party scherm wellicht niet. Bovendien zullen de meesten het verschil al niet merken tussen Truetone aan en Truetone uit.
Ik denk dat het voor de functie van Truetone wel degelijk uit maakt wat voor scherm je plaatst.
Op zich snap ik dit wel, bij een moderne wagen kan je ook niet zomaar een radio/navi swappen. Die zaken moeten telkens ingelezen worden en gekoppeld worden aan de wagen.
In een wagen is het een kwestie van de kwaliteit/veiligheid waarborgen, bij een moderne smartphone geldt dit ook vind ik.
Apple moet er langs hun kant wél voor zorgen dan iemand die een herstelling wil uitvoeren aan originele onderdelen kan komen, desnoods enkel aan mensen die effectief een ondernemingsnummer hebben.
Het probleem nu is dat de markt al jaren wordt overspoeld met onderdelen die wel werken, maar eigenlijk niet origineel zijn. Met alle zorgen tot privacy, digitale diefstallen etc. tegenwoordig ben ik van mening veranderd en geef ik Apple op zich gelijk m.b.t. hun beleid tot herstel van smartphones. Het is niet meer dan logisch dat Apple alle vage hersteldiensten wil uitsluiten, zeker met alle digitale aankopen en het gebruik van contactloos betalen tegenwoordig. Je wil gewoonweg niet dat je merk in een potentieel slecht daglicht komt d.m.v. een diefstal.

Ikzelf heb overigens geen enkel Apple device meer sinds de laatste 2 jaar, maar mijn ouders zitten heel diep in het Apple ecosysteem, en die laat ik er de komende jaren vrolijk in blijven.
Moet wel zeggen dat bij het herstel van mijn galaxy smarthphone vorig jaar het scherm bij Samsung exact evenveel heeft gekost als wat een zelfstandige kleine shop aangerekend zou hebben, maar mét behoud van garantie en de 'waterdichtheid'.

[Reactie gewijzigd door killerbie op 22 juli 2024 22:29]

Op zich snap ik dit wel, bij een moderne wagen kan je ook niet zomaar een radio/navi swappen. Die zaken moeten telkens ingelezen worden en gekoppeld worden aan de wagen.
Ja en? Dat het ergens anders ook slecht gesteld is met right2repair maakt het nog steeds niet goed.
Persoonlijk vind ik het prima dat de airbags in mijn auto een fabrieks-activatie nodig hebben via de dealer om geactiveerd te worden. Maakt de kans op inbraak en diefstal van dat soort onderdelen een stuk kleiner...
Ach, de meeste autofabrikanten staan niet echt bekent om heel veilige software, en het unlocken van features door derden is niet ongebruikelijk. Het zou me verbazen als dat echt een hindernis is voor het dievengilde.
Ik zou ook niet weten waarom je het niet beveiligd wil hebben. Meestal horen die dingen gewoon op hun plek te zitten en als ze af gegaan zijn heb je wel grotere problemen dan waar je ze ‘voor weinig’ kan laten vervangen...
Misschien wil ik zelf een gebruikt stuur met airbag inbouwen omdat de vorige eigenaar een sport-stuur zonder airbag geplaatst heeft. Of staat de kleur van het interieur me niet aan en wil ik dat door een gebruikt interieur in een andere kleur vervangen, inclusief stuur met airbag.
Misschien wil ik een stuur zonder paddle-shifters vervangen door een stuur met paddle-shifters (Toevallig een optie op mijn auto, moet daarna wel even een code "kopen" om de functionaliteit te ontgrendelen)
Het is niet zo dat het onmogelijk is die onderdelen te vervangen. Een officiele dealer kan dat prima voor je regelen. Overigens vind ik je voorbeelden niet overtuigend: er is maar een heel kleine groep mensen geinteresseerd in het vervangen van interieurbekleding of paddle shifters. De vrijheid dat zonder input van de fabrikant te kunnen ruil ik graag in voor een kleinere kans op diefstal..
De vrijheid dat zonder input van de fabrikant te kunnen ruil ik graag in voor een kleinere kans op diefstal..
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.....
Only the Sith deal in absolutes...
En dat is exact wat jij doet door het onderwerp heel specifiek naar airbags te leiden... terwijl dat maar een heel klein onderdeel is van het hele probleem.
bij een moderne auto kan ik nog steeds een andere radio/navi aanschaffen van hetzelfde type en dat zelf inbouwen zonder dat de auto daarna allerlei functies uitschakelt omdat het niet door een merkgarage gedaan is.
Neen toch niet, ga maar eens een (originele) navi/radio van VW aanschaffen via de dealer om zelf in je wagen te stoppen. Ik kan je garanderen dat het niet zal werken.
Als ik met een mes langs de banden ga is de kwaliteit en veiligheid van mijn auto niet meer gewaarborgd.
Maar als ik de radio vervang zou dat echt niks uit mogen maken.
En als het wel uitmaakt, dan is die auto om te beginnen al een baggerproduct.
Vervang auto hier voor Tesla en je snapt dat het ineens wel uitmaakt. Of het daarmee maar gelijk een baggerproduct is, zullen de meningen over verschillen. Edit: nee ik rij geen Tesla en wil er al helemaal geen een.

[Reactie gewijzigd door .SnifraM op 22 juli 2024 22:29]

Op die manier kan het inderdaad geïntegreerd worden, en daarmee onmogelijk om aan te passen. Maar wat zou je denken als de auto gaat miepen: "je ruitenwisser is los geweest, je moet binnen 1 dag naar de dealer anders rijd ik niet harder meer dan 50 km/h. Uiteraard voor uw eigen veiligheid."
Ik vind dit eigenlijk wel een logische stap van Apple. Zo beperken ze in bepaalde gevallen dat mensen onwetend een mening vormen over een slechte foto gemaakt door een iPhone met een eventuele nepcamera.
Ook met het testen van een telefoon die je tweedehands koopt kan dit een hoop duidelijkheid geven over eventuele slechte foto's.
Dat door de melding het gebruiksgemak minder wordt nemen ze blijkbaar op de koop toe.
Dus als er krassin ziten op het cameraglaasje gaat Apple dat gratis vervangen. Want ze hebben er alles voo romver, dat ik hun product niet te schande maak toch?
En versleten accu's, die vervangen ze ook gratis, zodat niemand wat te klagen heeft, toch?
Oh nee, dat doen ze niet.
Dus hebben ze hier een andere reden voor. Namelijk zorgen dat oude producten uit omloop gaan en ze nieuwe kunnen verkopen. Lekker goed voor het milieu en zo.
Deze reactie slaat nergens op.

Als je door een kras op je cameralens een slechte foto krijgt dan is de oorzaak van die slechte foto te herleiden voor iedere leek. Bij een third party camera is dat niet te herleiden.

Slijten van een accu is een product eigenschap. Dat weet ook iedereen. Hiervoor geeft Apple ook al een melding en dan kan je er tegenwoordig voor kiezen om je piekvermogen terug te schakelen of niet (dat zal je als tweaker wel weten, is namelijk een flinke rel om geweest). Wil je deze beide oplossingen niet, dan kan je zelf bepalen om er een nieuwe accu in te laten zetten. Ook kan je nog bij je instellingen de huidige maximale batterij capaciteit opzoeken.
Mijn vrienden krijgen dan nog steeds wazige foto's van mijn iPhone, dus Apple heeft daar last van, qua imago.
Dat heeft er vrij weinig mee te maken. Als het glas over de camera beschadigd is kun je daar wel achter komen. Als je een 2e hands of refurbished iPhone koopt waar niet een originele camera in zit kom je er niet zomaar achter. Dat probeert Apple te voorkomen, want daar krijg je onterecht negatieve meningen van.

En die versleten accu's, natuurlijk vervangen ze die niet gratis, bij welke telefoon gebeurt dat wel? Wel maken ze het zelf vervangen lastiger, net als de meeste andere fabrikanten, en dat vind ik wel jammer.

Ik vind het wel goed dat ze dit soort dingen doen, maar laat ze het dan alleen voor niet-originele onderdelen doen, want met originele onderdelen moet je er toch redelijk van uit kunnen gaan dat het goed werkt (behalve als het onderdeel zelf ook defect is).
Als Apple zo bezorgd is dat een tweedhands iPhone niet goed werkt moeten ze zorgen dat die voordelig gerepareerd worden. In plaats van reparatie moeilijk maken.
Right to repair gaat helaas dood. Cryptografisch gekoppelde componenten worden gemeengoed. Ook Samsung en Xiaomi zijn er al flink mee bezig en het beperkt zich niet tot telefoons. Alle electronica gaat er helaas aan geloven.

Het is een kwestie van geld en dit levert toch het meeste geld op. Wij Tweakers kunnen nog de keuze maken om dan niet van zo’n fabrikant te kopen, maar ik denk dat de meeste mensen niet wakker liggen van dit fenomeen.

[Reactie gewijzigd door marhalm op 22 juli 2024 22:29]

Bij auto's zijn er wel mensen die letten op kosten van reparatie. En ik weet ook dat mensen iPhones namen, omdat schermen op elke straathoek goedkoop te vinden zijn.
je moet wel in gedachte houden dat deze camera wordt gebruikt voor zaken als FaceID. Dus dat deze cryptografisch gekoppeld is is logisch, zodat deze een trusted input is om te identificeren. Met andere hardware kun je niet nagaan of er gesjoemeld wordt met de input.
Maar de iPhone heeft zo’n chip die dit regelt. Het is imho aan deze chip en niet aan de camera om te checken of de input vertrouwd is of niet.
Daar heb je gelijk in, maar het is natuurlijk veel makkelijker om data op een connectortje te spoofen als dit geen encrypted kanaal is ;)
LMFTFY
Right to repair wordt zo wel goed ingeperkt. Niet persee door het stoppen van werking, maar wel door toch weer even te laten zien dat onderdelen niet echt zijn... Het is dat ik het het ecosystem zo fijn is vind... maar het begint steeds minder interessant te worden zo.
ik weet dat veel mensen de Apple way goed vinden, maar persoonlijk kan ik er echt niet mee overweg.
Ben net verplicht een iphone 12 bezitter, heb het geprobeerd, maar zolang er niets van apps geleverd wordt dat ik verplicht zal moeten gebruiken, zit de sim toch in een android.
zelfs adressenboek heb ik niet van op de server mee, dus mis echt niets voor zo ver ik kan zien.
Dit lijkt me fijn voor degene die tweedehands of refurbished iPhones willen kopen.
Dan weet je zeker dat deze componenten origineel zijn.

Edit:
Alleen Apple en door Apple gecertificeerde reparateurs kunnen officieel een nieuw component als origineel instellen op een iPhone om de melding te laten verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door Bensjero op 22 juli 2024 22:29]

Dit lijkt me fijn voor degene die tweedehands of refurbished iPhones willen kopen.
Dan weet je zeker dat deze componenten origineel zijn.
In het artikel staat dat de melding ook gegeven wordt voor originele apple onderdelen die uit andere telefoon van hetzelfde type zijn gehaald.

Dat, samen met het feit dat allerlei features uitgeschakeld worden, zelfs als het een origineel apple-onderdeel is, maar alleen door een niet-geautoriseerde reparateur vervangen, toont aan dat het voornamelijk gaat om het inperken van het 'right to repair'. Als ze dat recht op reparatie niet feitelijk in kunnen perken, dan maar zorgen dat de niet officiële reparaties onaantrekkelijk worden, zodat mensen toch kiezen voor dure apple-reparaties, met dure apple-onderdelen.

Begrijp me niet verkeerd. ik ben er een voorstander van dat je bij aankoop van een 2e-hands telefoon kunt zien of er een reparatie is verricht met een niet-origineel (= mogelijk inferieur) onderdeel, of zelfs dat je kunt zien dat er een reparatie is verricht door een niet-officiële (en dus mogelijk minder goed opgeleide) reparateur. Maar dat is heel iets anders dan het uitschakelen van features enkel omdat er een niet-officiële reparatie heeft plaatsgevonden.

En ik weet ook wel dat niet officiële onderdelen, en niet-officiële reparateurs niet noodzakelijkerwijs slecht zijn, en misschien soms wel beter, maar als ik een tweedehands telefoon koop, betekent het wel extra risico.
Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens.

Maar, als ik een iPhone koop van iemand die daar zelf een ander (origineel/donor) scherm heeft ingebouwd vertrouw ik dat alsnog niet. Laat ik liever aan een gecertificeerde reparateur over.
Laat mij dan maar een melding zien!
In het artikel staat dat de melding wordt gegevens als het niet de originele camera is bijvoorbeeld.
Dus als ik jouw camera zou vervangen voor een andere originele Apple camera, krijg jij alsnog die melding dat niet meer de originele camera erin zit.

Oftewel je krijgt een melding als je zelf een onderdeel vervangt hoe dan ook.

Dit lijkt mij persoonlijk hoogst irritant eerlijk gezegd, neem het dan alleen op in een overzicht ergens in je instellingen (dus geen melding apart daarvan). Zodat je kan zien wat vervangen is. Ga me alleen niet lastig vallen met zulke onzin meldingen.

Stel je voor je vervangt de lampen van je auto en je krijgt een melding je lampen zijn niet de originele die erin zaten toen je de auto kocht, als je de sleutel in het contact steekt. Ze draaien een beetje door nu!

[Reactie gewijzigd door TweakerPas op 22 juli 2024 22:29]

Dit is gewoon niet waar.
Er staat letterlijk in het artikel dat de melding niet wordt weergegeven als de reparatie is gebeurd door een gecertificeerde reparateur met originele hardware.
Alleen Apple en door Apple gecertificeerde reparateurs kunnen officieel een nieuw component als origineel instellen op een iPhone om de melding te laten verdwijnen.
Edit
Rectificatie, comment van @TweakerPas verkeerd gelezen.

[Reactie gewijzigd door Bensjero op 22 juli 2024 22:29]

Ik zeg toch duidelijk dat als ik de camera vervang met een originele andere Apple camera.

Edit:
Als je het zelf vervangt heb ik het de hele tijd over, heb mijn tekst al voor je aangepast.

[Reactie gewijzigd door TweakerPas op 22 juli 2024 22:29]

Die drie keer zo duur is en niet de garantie geeft dat het beter gebeurt dan om de hoek.

Een (uitgekauwd) voorbeeld: Louis Rossman is niet Apple gecertificeerd, maar hij is vreselijk goed en kundig. Ik heb liever dat hij aan mijn iPhone werkt dan zo’n gaar reparatiecentrum in de randstad waarover je zoveel horrorverhalen leest. Maar ze zijn wel gecertificeerd.

Rossman moet zijn best doen om klanten te trekken en zou daarom kwaliteit moeten leveren, dat reparatiecentrum krijgt ze gratis omdat ze gecertificeerd zijn. Geen incentive verder om dan nog je uiterste best te doen.

[Reactie gewijzigd door marhalm op 22 juli 2024 22:29]

Dus als ik jouw camera zou vervangen voor een andere originele Apple camera, krijg jij alsnog die melding dat niet meer de originele camera erin zit.
Als jij gecertificeerd reparateur bent en je doet het, dan kun je die melding resetten.

Eerlijk gezegd vind ik dit als consument niet zo heel ergerlijk. Overigens krijk ik neit helemaal duidelijk *hoe* je melding krijgt.

Van de batterij weet ik dat het in het batterij-overzicht staat.
Dergelijke meldingen staan permanent in het instellingen-scherm.
Hoe is dit anders van wat jij zegt "overzicht aanroepen in instellingen".

Ik krijg niet de indruk dat je constant met pop-ups wordt gebombardeerd, iig. Misschien wel hoor, maar het is niet evident.
Geld geld geld geld geld geld geld geld, het mantra van Apple.

Alle bedrijven zijn gefixeerd op geld, maar Apple heeft het tot een absolute kunstvorm verheven 😃
sterker nog, als je een andere camera erin zit die uit een andere iphone komt, dan krijg je niet alleen een melding, de camera werkt gewoon niet meer.
Nee, je weet hoogstens dat er een keer iets gerepareerd is.
Voor de genoemde componenten weet je zeker dat desbetreffend component niet is vervangen OF vervangen is door een gecertificeerde reparateur met originele hardware.
Zeker en dat de prijs nu vele malen duurder wordt (minder aanbod) en je niet een verder goedwerkende iPhone kan gebruiken is ook wel prettig, dan loop je minder lang met je oude telefoon rond
Precies, net zo erg als die HP all-in-ones die niet willen scannen als de datum op de inktpatroon verlopen is. Dus niet eens de inkt op, maar datum verlopen.
Doet HP dat nog steeds? Ze staan hierom namelijk op mijn shitlist. Terwijl het concept van 'inkt vervangen geeft je een nieuwe kop' best leuk is.
Dan kan je toch ook gewoon de melding tonen zonder allemaal functionaliteit uit te zetten? Ik zie hier echt geen voordelen in.
Dit lijkt me prima. Wel gewoon blijven werken, maar melden dat er iets niet origineel is. Dat kan mogelijk problemen bij exotische functies verklaren.
Dan moet je de tabel nog iets beter lezen..
Van alles -ookal is het een origineel onderdeel- wordt de werking beperkt.
Camera: Werkt nauwelijks
De reparatie is dan ook niet volgens voorschrift uitgevoerd...
Dus als je zelf een batterij wilt vervangen om de levensduur van je toestel te verlengen wordt je beloond met geen batterij indicator

Lijkt me wenselijke praktijken 8)7
Vroeger liep een accu vrij lineair leeg. Aan het voltage kon je zien hoe vol een accu was.

Moderne accu's hebben heel lang dezelfde spanning. Alleen een chip op de accu weet hoe vol hij is. Sony was daarmee begonnen, met InfoLithium accu's.

Het je een incompatibel accu, dan weet je niet hoe vol hij is. Simpel.

Heb je een accu die wel vertelt hoe vol hij is, maar niet vertelt wat z'n maximum capaciteit is, dan is het een ander verhaal, dan zou het wel leuk zijn dat je telefoon vertelt wat-ie weet.
Dus als ik zelf een officiele Apple batterij installeer dan geeft de iPhone nog steeds geen batterijpercentage weer. Het maakt niet uit wat voor batterij (origineel of aftermarket) je erin stopt.
Apple verkoopt die telefoons ook helemaal niet met de belofte dat je zelf de batterij kan vervangen. Wel dat zij dat voor je kunnen doen en ze zijn open over wat dat kost. Als je die paar tientjes of die afhankelijkheid een probleem vindt waarom koop je dan zo’n telefoon?
De batterij-indicator werkt wel. Je kan alleen niet zien wat degeneratie van de batterij is onder het kopje

instellingen>batterij>batterijconditie>maximumcapaciteit
Dit lijkt me prima. Wel gewoon blijven werken, maar melden dat er iets niet origineel is. Dat kan mogelijk problemen bij exotische functies verklaren.
Wat niet prima is, is dat ze functies uitschakelen enkel omdat iets niet officiëel gerepareerd is. Er staat duidelijk:
ook een identieke camera uit een identiek iPhone-model kan problemen opleveren, zo bleek al rond de release van de iPhone 12
helemaal mee eens, ik hoop alleen dat het dan 1x per maand is die melding, en niet elke keer dat je de camera opent.

EN, dat apple niet express exotische functies niet laat werken, zoals ze nu doen (wissel de camera's tussen 2 iphone 12'en en voilla, de panorama werkt niet meer)
Dat slaat idd nergens op.
Als Apple kleine reparateurs nou ook de mogelijkheid geeft om OEM parts in te kopen dan lijkt mij dit niet eens zo'n slechte ontwikkeling. Weet je direct wat je koopt en of er überhaupt aan een refurbished telefoon geknutseld is.

Maar de situatie is helaas andersom. Geen OEM parts leveren aan 3e partijen én deze verificatie van onderdelen inbouwen. Apple zijn verhaal rondom a green planet wordt op deze manier steeds ongeloofwaardiger.
Maar de situatie is helaas andersom. Geen OEM parts leveren aan 3e partijen én deze verificatie van onderdelen inbouwen. Apple zijn verhaal rondom a green planet wordt op deze manier steeds ongeloofwaardiger.
Dat is niet helemaal waar he: https://support.apple.com/nl-nl/irp-program

Ik weet niet hoe ingewikkeld het is om daarvoor goedgekeurd te raken en of dat loont voor klein bedrijf, maar in principe bestaan de procedures om die onderdelen aan derden te leveren, vooral voor reparaties na aflopen garantietermijn. Medewerkers moeten dan wel cursus doorlopen (volgens mij bepaald geen rocket science), maar hoe kleiner je bedrijf, hoe minder medewerkers dat hoeven te doen :+ Als ze door die cursus heen zijn, krijgen ze ook gewoon toegang tot de tools om onderdelen te kalibreren en registreren bij Apple en alle softwarematige checks af te vinken.

IRP's mogen alleen geen reparaties binnen garantie doen en moeten klanten dan waarschuwen dat ze voor gratis reparatie naar Apple zelf moeten en bij de IRP gewoon moeten betalen.

Nogmaals, ik weet niet of dit in de praktijk werkt, maar op papier lijkt dit eigenlijk best een redelijk proces.
Het IRP program van Apple is een PR stunt.
Winkels moeten een NDA ondertekenen voordat ze toegelaten worden en verdere informatie krijgen.
Toch zijn er een aantal details uitgelekt:
- Er kunnen alleen batterijen en schermen voor iPhones besteld worden, voor elk ander defect kan er alleen een heel vervangend toestel worden aangeboden.
- Onderdelen kunnen niet van tevoren op voorraad worden genomen, je moet dus op het moment dat een klant bij je binnenkomt met een slechte accu de gegevens noteren en doorsturen naar Apple om de specifieke batterij te bestellen. (Gegevens zijn: Volledige naam, adres, telefoonnummer en emailadres van de klant, een ondertekende verklaring van de klant dat de reparatie onafhankelijk van Apple is uitgevoerd, verder de gegevens van het toestel.
- Je kunt een klant dus nooit meteen helpen, daar gaat gerust een week overheen.
- Je mag reparaties niet goedkoper aanbieden dan Apple of Apple Service Providers.
- De oude onderdelen moeten direct worden teruggestuurd, met alle bijkomende kosten van dien. Doe je dat niet betaal je een hogere prijs voor het onderdeel wat je ontvangen hebt (lees €24 voor een batterij als de oude op tijd teruggestuurd wordt, maar €99 als deze te laat of niet teruggestuurd wordt)
- Apple krijgt je toestemming op elk moment je winkel binnen te komen en te doorzoeken voor niet originele onderdelen, deze worden in beslag genomen en resulteren in een boete
- Als je stopt deel te nemen aan het programma mag Apple tot 5 jaar daarna inspecties doen in de winkel.

Er zijn vast nog relevante details die ik hierbij vergeten ben.
Het enige wat Apple wil is kunnen garanderen dat die toestellen aan de verwachtingen voldoen en dat ze gerepareerd worden door professionals die zorgen dat ze die garantie kunnen blijven geven.
Dat dit de klant wat meer kost is de prijs voor die garantie.

Je telefoon bij een vage reparateur langsbrengen die er namaakonderdelen in zet die zonder enige notie van milieu, duurzaamheid en mensenrechten zijn gefabriceerd klinkt me nou ook niet zo "groen" in de oren.
Ik zie een fout onderaan. TrueTone is weldegelijk over te zetten. Hiervoor gebruik je een apparaatje van bv JC of Qianli om de serial van het originele scherm over te zetten naar het nieuwe.
Interessant, bestaan er soortgelijke tooltjes voor de batterij?
Ze bestaan wel (redelijk makkelijk op AliExpress te vinden)
Je kan de serial overzetten maar dit verhelpt niet de melding. Hiervoor zou je de complete chip en flex moeten overzetten van de batterij. Dit is een heel karwei en moet gespotweld worden volgensmij. In de praktijk doet niemand dat dus.
Correct, maar dit is niet by design of aangeboden door Apple
In theorie kan je elk component gewoon laten werken door een hack hier of daar
Ook niet perse waar, sommige dingen zijn nou eenmaal niet te vervangen door restricties.
Een voordeel is dat je met deze melding weet dat als je het 2e hands koopt het buiten garantie is mocht is defect raken

Maar "Alleen Apple en door Apple gecertificeerde reparateurs" heb ik altijd een raar iets gevonden. Dacht dat de Europese Unie hier al een aanklacht over hadden?
Er is altijd wel iemand die klaagt. Bekijk het nou eens van de andere kant: wil je nou echt dat de EU een fabrikant verantwoordelijk maakt voor garantie op dingen die ze niet gemaakt of verkocht hebben?
wil je nou echt dat de EU een fabrikant verantwoordelijk maakt voorgarantie op dingen die ze niet gemaakt of verkocht hebben?
dan komen we toch weer terug op Apple's praktijken betreft toegang tot onderdelen, ik geloof dat Apple hier laatst nog een rechtzaak over heeft gehad in Zweden?
Dit is wel een goede zaak. Zo wordt het steeds onaantrekkelijker om de telefoons te stelen.
Daardoor worden ze nu nog steeds gestolen. Je hoeft enkel de logic board om te wisselen en je hebt een werkende telefoon. Door dit soort zaken in te perken heb je hier zo meteen helemaal niets meer aan.

Apple zou zijn diensten omtrent "independent workshops" moeten uitbreiden. Ook de kleinere winkeltjes moeten toelaten. Enkel met bijvoorbeeld een aankoop factuur wordt de telefoon nog gerepareerd.
Ik ben het niet met je eens persoonlijk. Het is niet aan Apple om diefstal van iPhones tegen te gaan. Schoenmaker blijft bij je leest. Ook vind ik het ‘t niet waard om reparatie en hergebruik zo vreselijk te beperken alleen om de diefstal van wat telefoontjes moeilijker te maken.
De introductie van onder andere icloud lock heeft anders een hoop mensen de ellende van een gestolen telefoon bespaard.
Wat mij verbaast is dat mensen dit raar vinden. Je koopt toch juist een Apple product omdat ze dit soort quality assurance hebben?
Als je een phone wil waar je vervolgens allemaal goedkope onderdelen kan laat zetten, dan zijn zijn toch genoeg goedkopere alternatieven?
Je koopt toch ook geen sportauto om hem vervolgens door een "mannetje", die allemaal budget onderdelen gebruikt, te laten onderhouden?

Apple is een icoon. Ze hebben een naam hoog te houden en moeten daarvoor dit ziet dingen doen.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 22 juli 2024 22:29]

Maar waarom dan een melding als je er een origineel onderdeel vanuit een andere iPhone inzet? Waarom maken ze die onderdelen niet beschikbaar voor iedereen, zodat dat "gewone mannetje" ook zijn camera kan vervangen? En waarom zou je er geen budget onderdelen in mogen zetten, dat zou toch je eigen keus moeten zijn? Dat Apple zijn naam wil hooghouden is leuk voor hun, maar als gebruiker heb je daar niets aan.

Zogenaamd zijn ze heel goed bezig voor het milieu door geen laders meer mee te leveren, maar aan de andere kant stapelen de kapotte iPhones zich op, omdat het voor veel mensen te duur is om een onderdeel te laten vervangen bij een Appel gecertificeerd bedrijf (vooral als iPhones ouder worden).
Ik weet de details niet, maar hoogstwaarschijnlijk zijn er allemaal protocollen die bij vervanging gevolgd moeten worden.
En als die protocollen niet zijn gevolgd (of onduidelijk is of het zo is), kan je niet garanderen dat iets werkt volgens specificatie. Dan kan je soms beter functies uitschakelen en een waarschuwing geven dan potentieel incorrect gedrag geven.
Alleen met training en certificatie kan je als fabrikant zeker zijn dat zaken op de juiste manier gedaan worden. Op die zelfde manier vervalt bij veel producten de garantie als ze niet door een gecertificeerd bedrijf worden onderhouden of gerepareerd.

Edit: en het is dus niet onmogelijk om het apple apparaat door iemand anders te laten repareren. Je krijgt dan alleen de waarschuwing en een paar kleine specifieke functies die niet meer werken.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 22 juli 2024 22:29]

Het vervangen van een camera of batterij is zo enorm makkelijk (zelfs met een batterij die erin gelijmd zit) dat als je ooit een keer een schroevendraaier aangeraakt hebt, het niet al te moeilijk moet zijn. De regel dat garantie vervalt als een product niet door een gecertificeerd bedrijf is gerepareerd snap ik nog (als na inspectie blijkt dat het defect komt door de reparatie), maar dan nog hoort de klant de keuze te hebben waar hij met zijn product heen gaat.

Wat betreft je edit, die waarschuwing zelf is opzicht geen probleem als het om niet gecertificeerde producten gaat, maar het uitschakelen van functies is onnodig.
Pas nog een accu vervangen van een SE 2016. Dit was zeker geen originele, toch capaciteit netjes weer 100%, weet iemand hoe dat zit?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.