Door , , reacties: 99, views: 118.218 •

Het eerste dat opviel tijdens het spelen van de definitieve versie van Tomb Raider, was dat Lara het minder zwaar lijkt te hebben gekregen. Dat is goed. We hebben de afgelopen twee jaar bij diverse gelegenheden delen van Tomb Raider kunnen zien en kunnen spelen, en het was daarbij steeds opmerkelijk om te horen hoeveel Lara kreunde, zuchtte en steunde. Op het irritante af.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: Windows en PlayStation 3

Die kritiek heeft ontwikkelaar Crystal Dynamics dus ter harte genomen, want in de versie die nu in de winkel ligt, is daar weinig meer van over. Lara heeft het wel degelijk zwaar tijdens haar eerste grote avontuur, maar ze slaat zich er manmoedig doorheen, zonder daarbij te vervallen in oeverloos gekreun. Het is misschien een detail, maar zeker niet onbelangrijk. Bovendien maakt de aanpassing duidelijk dat Crystal Dynamics bij de ontwikkeling van de game oog had voor zulke zaken, en dat is een goed teken.

Vrouwelijke gebaren

Dat laatste is op veel fronten merkbaar. Van de geschiedkundige zijlijnen die in de game zijn verwerkt, tot de vele bewegingen die Lara toebedeeld heeft gekregen. Zo moet Lara met enige regelmaat een duik in het water nemen. Als dat ondiep is en ze slechts tot aan haar middel in het water staat, zul je haar boven zien komen terwijl ze met wat vrouwelijke charme de waterdruppels van haar vingers slaat. Pas daarna is ze weer klaar voor het vervolg van haar avontuur. Opnieuw een detail, maar wel een detail dat uitstekend past bij het verhaal: dat van de jonge vrouw die nog niet is uitgegroeid tot de geharde avonturierster uit de oude games.

Dat water waar Lara in terechtkomt is bovendien lang niet altijd zo kristalhelder en schitterend als in veel andere games. Dat type sprookjeswater is er ook, maar Lara zal met enige regelmaat kopje onder gaan in een smerige poel waarbij de schimmels op het water drijven. Smerig, maar mooi in beeld gebracht. Mooi smerig, zeg maar. Het gevolg van zulke acties is dat Lara behoorlijk vies wordt, zeker tijdens de eerste uren van de game. Als ze kopje onder is geweest in een schonere poel, zie je dat ze opeens weer een stuk schoner is dan voor de duik. Daar is over nagedacht.

Videoreview van Tomb Raider.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:

Tomb Raider (2013)
Tomb Raider Survival Edition (2013)

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.