Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Square Enix toont vroege beelden van Tomb Raider-horrorgame die werd geschrapt

Ter ere van het 25-jarige jubileum van Tomb Raider toont uitgever Square Enix beelden van een game uit de serie die nooit is uitgebracht. Het gaat om Tomb Raider: Ascension, een game met horrortrekjes, waar Crystal Dynamics aan werkte voor de reboot uit 2013.

Square Enix toont diverse video's met prototypes van gameplay. Het gaat om beelden van een game die rond 2009 in ontwikkeling was, voordat Crystal Dynamics begon aan de reboot van Tomb Raider, die uiteindelijk in 2013 verscheen. Het project had aanvankelijk trekjes van een horrorsurvivalgame. Zo is in de video's te zien hoe Lara Croft met een vlammenwerper en handwapens monsters te lijf gaat.

Tomb Raider: Ascension was een interne titel. De game is nooit aangekondigd en ook niet afgemaakt. Het horrorconcept werd overboord gegooid en er werd gekozen voor een origin story, wat uiteindelijk de reboot van Tomb Raider werd. Volgens Square Enix is het idee daarvoor voortgekomen uit de prototypes die nu zijn getoond.

Naast onderstaande video met vroege gameplay, toont Square Enix een filmpje met concept art en een video met box art en branding voor de game. Daaruit blijkt dat het spel in ontwikkeling was voor de Xbox 360.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-10-2021 • 10:49

25 Linkedin

Reacties (25)

Wijzig sortering
Erg interessant. Wel blij dat ze hier niet voor gegaan zijn. Een te hoog fantasie gehalte past niet zo goed bij haar.
Je hebt helemaal gelijk. Fantasy past niet. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 oktober 2021 13:19]

lol...zo ver kom ik waarschijnlijk dan nooit..gelukkig..dan was ik al eerder gestopt
Zelfs de nieuwe games zitten boordevol fantasy. Een windgodin, een dolk die de zon zou doen ontploffen ofzo,...
In een van de games vecht ze letterlijk met een kloon van zichzelf in Helheim...
Leuk dat zulke dingen naar buiten komen. Mogen meer ontwikkelaars van mij doen. Erg interessant om de evolutie van een spelconcept te zien.
Rare heeft ook veel over Sea of Thieves vrijgegeven, inclusief een prototype waarin alle personages Unity capsules met snor zijn.
Als je zoekt op "Sea of Thieves prototype" kan je veel beelden van verschillende prototypes vinden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 21 oktober 2021 11:45]

Als je dit leuk vindt, kan ik je de serie War Stories van Ars Technica aanbevelen, of het kanaal van Jon Burton (mede-oprichter van game-ontwikkelstudio Traveller's Tales).
best wel soepele en complexe animaties, volgens mij was de ontwikkeling al redelijk ver gevorderd toen ze besloten het roer om te gooien.
Waar zie je dat precies aan, dat het complex is? Ik lees altijd over hoe veel werk animaties zijn, maar ik kan me nooit zo goed voorstellen waarom dat precies zo is. Heb hierdoor soms het gevoel dat ik het niet de waardering geef die het verdient te hebben.
Mocht je het willen uitleggen, heel graag :) .
Nou ik ben geen kenner, maar vond het stukje van 6:40 tot 7:15 wel erg indrukwekkend.
De twee "objecten" reageren erg dynamisch op elkaar en allemaal op hoge framerate, de bewegingen van het wapen zorgen ervoor dat ook de nek en het hoofd van de eindbaas echt los bewegen ten opzichte van het lichaam en omgeving. Dat betekend dat het model al meerdere "gewrichten"moest hebben en deze allemaal doorgerekend zijn.

Maar ik ga af op mijn gevoel, maar als ik goed naar dat stukje kijk dan krijg ik het gevoel dat ze daar al aardig wat uren aan gespendeerd hebben om het zo overtuigend te krijgen.
Wat ik kan herkennen met mijn beperkte kennis (jarenlange interesse in games en mijn beste vriend met gamebedrijf die soms wat dingen vertelt):
- Kijk bijvoorbeeld hoe Lara loopt door het water (trager, met grotere stappen) en hoe ze op 1:16 zijwaarts beweegt door een nauwere doorgang. Dat zijn allemaal animaties die gerenderd moeten worden en voor de juiste momenten/ interacties geïmplementeerd moeten zijn.
- Op 1:36 ook weer; de sprongen en de bewegingen om evenwicht te bewaren, best specifiek.
- Veel van de omgeving lijkt al beplakt met textures; ook weer allemaal plaatjes die gemaakt moeten zijn.
- Het water 'vloeit', het vuur 'brandt' (al weet ik niet of dat standaard in een game engine zit).

Ik had precies dezelfde gedachte als Jeroen3007. Maar verder dan bovenstaande strekt mijn kennis ook niet. Ik vraag me hierbij wel af wat ze konden 'lenen' van andere spellen en welke textures ze bijvoorbeeld nog op de plank hadden liggen. Maar het lijkt al behoorlijk gevorderd ook voor mijn gevoel.
Leuk om te zien dat zeker in het eerste deel van de video je al bepaalde animaties en cameraposities ziet die ze later ook in de reboot hebben gebruikt. Met name het deel waarbij ze tot haar nek in het water waadt en onder een overhangende rots loopt is iets wat in het begin van de reboot ook letterlijk op die manier terugkomt.

Wel goed dat ze het horrorconcept overboord hebben gegooid. Het past niet in de wereld van Tomb Raider. Bovennatuurlijke dingen zaten er altijd al wel in, maar echt ronduit zombies en duistere monsters is iets wat je meer in een RE zou verwachten.
Ik denk dat de verkoop van je hoofdpersonage vrij hoog staat bij je concept verkopen. Vooral bij de movement van Lara Croft gezien ze moet klimmen, duiken, kruipen, slenteren, hangen, vallen ect…
Scalebound was ook een hele mooie, zo jammer dat deze gecancelled is .
Als ik dit zo zie ben ik blij dat ze uiteindelijk met Crystal Dynamics in zee gegaan zijn. Die hebben de franchise welke nagenoeg dood was een gloednieuw leven in geblazen (mede dankzij een flinke dosis Uncharted inspiratie imo). Ondanks dat ik enorm fan ben van het survival horror genre lijkt dit weer een van de vele hopeloze pogingen om toentertijd de franchise aan de man te krijgen. Het hele concept sluit totaal niet op elkaar aan.
Crystal Dynamics had voor deze reboot al 3 Tomb Raiders gelanceerd: Legend, Underworld en Anniversary (remake van deel 1).
Ik vond persoonlijk de reboot toch een stuk minder, voornamelijk omdat het zo erg scripted en lineair was. Grafisch en kwa sfeer vond ik het daarintegen wel prima.
Een beetje Witcher meets Tomb Raider :9

Zou wat zijn, 2 van van favo franchises :)
Krijg je dan niet een soort van Resident Evil? Of Prince of Persia ;)
Die ''zombies'' doen mij erg denken aan de flood van Halo, voornamelijk Combat Evolved.
Wel grappig dat het gedeelte met dat water en het open gebied in het bos ook daadwerkelijk terug komt in de 1e Tomb Raider.
Laatste 3 delen met veel plezier gespeeld. Uncharted vind ik nog net wat leuker, maar TR reboot trilogie is zeer de moeite waard

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True