Door , , reacties: 284, views: 289.432 •

Vrijheid

Ondanks dat we de singleplayer niet helemaal vinden passen bij Battlefield, heeft DICE wel een volwaardig singleplayer-avontuur neergezet dat prima in staat zou zijn een game in zijn eentje te dragen. Neem je echter de speelduur in ogenschouw, dan is het maar goed dat er nog ander spelmodi zijn. Na pakweg zes á zeven uur spelen rolden de credits over het scherm, en daar wij in de regel niet de snelste gamers zijn - reviews vereisen ook doelloos geknal op muurtjes om te zien wat het effect is - gokken we dat geoefende shooterfans er in minder dan zes uur doorheen rennen. Niet al te lang dus, maar wel conform de geldende standaard in het genre.

*Vroeger...

We lullen de korte speeltijd van de singleplayer in Call of Duty al jaren recht door te stellen dat de game eigenlijk voornamelijk om de multiplayer-modus draait, en datzelfde kan uiteraard worden gedaan bij Battlefield 3. De Battlefield-franchise verdiende zijn online sporen immers al toen niemand ook maar van Call of Duty had gehoord. Op welke universiteit of hogeschool draaiden computerlokalen immers geen overuren doordat handige studenten er de Battlefield 1942-demo op hadden geïnstalleerd? Menig lesje Informatica ontaarde destijds in een massale knokpartij op Wake Island.

Beelden van een multiplayer-potje Conquest op Davamand Peak

De charme van Battlefield 1942 is wellicht nooit meer helemaal te evenaren, maar gevoelsmatig keert hij aardig terug in Battlefield 3. Eigenlijk is het spel de ultieme sandbox-game onder de shooters. Je kunt letterlijk doen waar je zin in hebt. In de Rush-spelmodi heb je natuurlijk wel een bepaalde kant waar je heen moet, maar in de traditionele Conquest-spelmodus is de volledige vrijheid extra goed voelbaar. De ene keer namen we in onze basis een jeep, scheurden we naar een van de vlaggen, veroverden deze en scheurden door naar een volgend punt. Op deze manier vergaarden we als 'lone wolf' een hoop punten door vlaggen te veroveren, af en toe aangevuld door een kill hier en daar. Een andere keer stapten we in een straaljager of helikopter en gingen, meestal met weinig succes, vanuit de lucht op jacht naar vijandelijke tanks. Zo zijn er nog tal van manieren van spelen, en dat is de kracht van Battlefield 3. Geen enkele multiplayer van een shooter is zo veelzijdig als die in dit spel.

*Afwisseling

De pluspunten van die multiplayer-modus zijn dan ook legio. Laten we bijvoorbeeld eens beginnen met de speelvelden. Hoe cliché het ook klinkt: Battlefield 3 biedt daadwerkelijk voor elk wat wils. Er zijn mappen met grote open gebieden waarin voertuigen de baas zijn, en er zijn mappen met veel kleine straten en gangen waar liefhebbers van infanterie-actie hun gang kunnen gaan en waar tanks voortdurend het risico lopen verrast te worden door een RPG vanuit een van de talloze gebouwen waar spelers zich in kunnen verschuilen.

Battlefield 3

Positieve uitschieter is onder meer Davamand Peak, waar je na het eerste stuk in Rush een ware 'leap of faith' maakt naar het volgende, veel lager gelegen stuk speelveld. Ook een topper is Caspian Border, waar het échte Battlefield-gevoel naar boven komt als je met 64 spelers los gaat met tanks, jeeps, anti-air units, helikopers, straaljagers en behoorlijk wat voetvolk. Een map als Seine Crossing is met zijn straatjes, gangetjes en huizen om je in te verschansen een beetje de tegenhanger van zo'n open map. Seine Crossing is ook meteen onze favoriet. Het leveldesign is zo goed, dat we hier nog geen enkel potje hebben gespeeld dat niet spannend was. In de lange straten ontstaan epische shoot-outs tussen snipers over honderden meters, terwijl groepjes soldaten een doorbraak proberen te forceren met behulp van een kwetsbare maar sterke tank. Heerlijk.