Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 168, views: 157.023 •

Conclusie

Bij onze conclusie houden we natuurlijk een kleine slag om de arm, het betreft immers een bèta. Desondanks kunnen we Internet Explorer 9 een grote stap vooruit noemen voor de browser van Microsoft. Niet langer hebben we te maken met het te traag draaiende Internet Explorer 8, maar met een allround goed presterende browser. Het is weliswaar niet de allersnelste, maar de snelheidswinst die mede door het nuttige gebruik van de gpu is geboekt, mag indrukwekkend heten.

Ook de insteek van het IE-ontwikkelteam om alle onnodige opsmuk weg te laten, bevalt ons. Een sober vormgegeven browser lijkt ons in de praktijk efficiënter om mee te werken dan een bladerprogramma dat de eindgebruiker te veel wil laten doen door functies op te dringen.

De bèta van IE9 was tijdens een week intensief testen vrij stabiel te noemen; slechts eenmaal ging de browser onderuit. Doordat IE9, zoals vrijwel alle moderne browsers, elke tab keurig in een eigen proces laat draaien, was er verder weinig aan de hand.

Webontwikkelaars zullen vermoedelijk redelijk tevreden zijn met de aanstaande komst van IE9, omdat Microsoft nog meer nadruk lijkt te willen leggen op het ondersteunen van nieuwe, open webstandaarden, zoals html 5 en css 3.

Nadelen zijn er zeker ook. Zo vallen XP-gebruikers buiten de boot, want IE9 vereist nu eenmaal Windows Vista of Windows 7. Verder zullen powerusers vermoedelijk bij Chrome of Firefox blijven, omdat IE in de praktijk nog steeds moeilijk is uit te breiden met allerhande extensies. Het huidige aanbod van uitbreidingen, op nutteloze toolbars na, valt nog altijd tegen. Tenslotte moeten er nog wat plooien worden gladgestreken in de gui, maar dit zal vermoedelijk de komende maanden wel gebeuren.


Reacties (168)

Reactiefilter:-11680163+176+22+31
1 2 3 ... 7
heb IE9 ook even geprobeerd op windows 7 64 bit maar als ik een NZB bestand wilt openen of opslaan vanuit de wbsite dan crashed IE , meer mensen daar last van? Voor de rest een verneterign op IE8. Toch heb ik hem er weer afgehaald ivm met de NZB's
M'n kan alleen hopen dat alle browsers die bug zouden hebben.
Geen problemen mee, hier doet IE9-Beta het prima op zowel X86 Windows 7 als X64 Windows 7.
NZB's openen dan wel bewaren doet het hier gewoon prima (Win7 x86).
Vanaf de launch van IE9 gebruik ik alleen nog maar de 64-bit variant. Dit, omdat Adobe Flash x64 tegelijkertijd is uitgebracht met de IE9 Beta. _/-\o_

We hebben jaren gewacht; de snelheidswinst is aanzienlijk tegenover IE9 32 bit. 8-)
Als je nu echt zo op snelheid geilt....kijk dan eens naar de peacemaker benchmark en kies dan chrome of opera
Je wacht al jaren op een snelle browser terwijl Chrome al jaren de snelste is en nu nog steeds?
Chrome al jaren? Bestaat dat al zo lang? Wist ik niet.

Voor mij blijft het opera voor browsen en alles.
Maar mijn Hotmail lees ik wel altijd met IE.

Heb IE9 Beta geinstalleerd, en loopt prima.
Inderdaad, weer iets minder log als 8, maar ik vond (persoonlijk) 8 ook al wel goed.
Het lijkt wel alsof Google Chrome al jaren bestaat, omdat ze nu al inmiddels bij versie 7 zijn uitgekomen.
The browser was first publicly released for Microsoft Windows (XP and later only) on 2 September 2008 in 43 languages, officially a beta version.

2 jaar, dus inderdaad jaren ;)
Beetje makkelijk en fanboy-achtig is t wel. Opera is volgens de benchmarks die zij gebruikt t snelste, firefox is t snelste met de benchmarks die mozilla gebruikt, en chrome is t snelste met googles benchmarks. Allemaal claimen ze natuurlijk dat hun benhcmarks de beste zijn en daarmee het meest representatief.

Ik ga hier niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar het als een vanzelfsprekend feit beschouwen is te makkelijk.
Nu vind ik de Peacemaker benchmark best onafhankelijk
Het gaat er niet om wat jij vindt.
Mozilla claimed niet dat ze de snelste zijn :/ Tenminste nergens waar ik het heb gezien (en volg mozilla vanwege persoonlijke projecten nogal veel), ze hebben zelfs meerdere keren toegegeven dat als het zo door gaat ze strx de traagste op de markt zullen zijn. Daarom hebben ze gekozen om aan de ene kant wel de investeren in snelheid, maar hoopten ze ook zo veel mogelijk in de UE en UI te investeren (check mozilla labs).
ik gebruik een gestripte versie van Firefox, genaamd Palemoon.

Vind ik zelf aardig rap werken
Daar kan ik het mee eens zijn, ik test het inmiddels 1 week en ben er zeer tevreden mee.
hier hetzelfde probleem :( voor mij toch nog maar chrome
Ja hier het zelfde probleem op windows 7 64 bit. Koppelingen werkten niet meer en vastlopers regelmatig.
IE9 ook maar weer verwijderd en alles is weer als vanouds.
Nadelen zijn er zeker ook. Verder zullen powerusers vermoedelijk bij Chrome of Firefox blijven, omdat IE in de praktijk nog steeds moeilijk is uit te breiden met allerhande extensies. Het huidige aanbod van uitbreidingen, op nutteloze toolbars na, valt nog altijd tegen.
Ik vind dit een wat vreemde stelling. Het betreft hier een beta dus ik kan mijzelf voorstellen dat het aanbod van extensies voor IE9 tegen zal vallen. Die zullen ontwikkeld moeten worden dunkt me.
Een browser als Firefox heeft een lang positief verleden als het gaat om de beschikbaarheid van add-ons, wanneer Fx 4.0 uitkomt zullen er dan ook direct tientallen add-ons compatible zijn en binnen een maand zullen er honderden add-ons zijn die ook geschikt gemaakt zijn voor Fx 4.0.

Natuurlijk is MSIE9 nog in beta, maar de kans dat binnen een kwartaal na de officile release er honderden add-ons beschikbaar zijn is en blijft klein...
Let wel dat het voor IE allemaal redelijk nieuw is, voor IE8 zijn wel een paar plugins beschikbaar, maar totaal niet zoveel/zoals ze willen voor IE9. En omdat er nu dus amper plugins voor eerdere IE versies zijn, zijn er ook nog nauwelijks plugins voor de beta van IE9.
Zelfs bij firefox was dit in den beginne zo. Het is pas sinds enkele jaren dat plugins echt populair zijn geworden (doorgedrongen bij de massa) en die userbase is zo groot dat inderdaad bij elke nieuwe versie/beta er gelijk plugins worden gemaakt, maar in het begin van firefox/plugins was daar ook geen sprake van.
Gezien het feit dat IE9 behoorlijk positief wordt ontvangen voor een MS product acht ik het best aannemelijk dat er na de final release (ergens 2011) behoorlijk wat plugins ontwikkeld gaan worden.
Die positieve ontvangst heeft mijn inziens meer te maken met de slechte voorgangers dan dat de browser in vergelijking met de concurrenten nu voorloopt. Wat Microsoft hier doet is grotendeels een inhaalstap maken. Helaas nogal laat, waardoor het nog vele jaren zal duren voordat de developers (en dus de websites) baat hiervan hebben (want voordat iedereen overgestapt vanaf IE6-8 zijn er heel wat jaren voorbij).
Toch zal IE9 hier misschien tegen het kip-en-ei probleem aanlopen: De mensen die extensies maken gebruiken op dit moment (waarschijnlijk) geen IE.
Mooie review!

Een nadeel van IE is dat het minder makkelijk te updaten is. Firefox is daar veel sneller mee. Microsoft zal dat toch moeten veranderen om sneller updates m.b.t. standaarden uit te kunnen brengen; anders blijf je elke keer in dezelfde situatie: browser is jaartje oud en dus verouderd...

Verder is de adresbalk wel even wennen. Als je een keyword in typt om te kunnen zoeken, kun je wel eens op de verkeerde site terecht komen ('ik doe een gok').
Ik vind dat nogal meevallen. De webstandaarden die Microsoft nu in IE9 stopt is wat er op dit moment beschikbaar is en worden nog nauwelijks gebruikt. Als er in het komende jaar nieuwe standaarden opkomen zouden die prima in IE10 gestopt kunnen worden. Buiten checklists voor browserontwikkelaars zul je die standaarden namelijk niet tegenkomen.

Als Microsoft erin slaagt om de snelheid waarmee IE ontwikkeld wordt hoog te houden (met releases binnen de twee jaar) is er niets aan de hand.
Een aantal word al gebruikt op de grotere sites, youtube gebruikt bijvoorbeeld background gradients, box-shadow en border-radius.
Dat komt natuurlijk doordat Youtube natuurlijk precies in kan haken op de features die chrome al biedt. Beide zijn immers van Google. Google kan dan vervolgens roepen dat Youtube het beste eruit ziet op Chrome, om zo een groter marktaandeel te krijgen met Chrome.
Nee hoor, Google roept alleen dat het er niet uit ziet op Internet Explorer en met name versie 6. Op Safari, Firefox, Chrome en Opera ziet het er even perfect uit.
Niet zo heel gek dat het er niet uit ziet op een browser van negen jaar oud. Ik heb zo het vermoeden dat het op netscape navigator ook niet echt mooi is.
Het probleem zit 'm juist in die jaren: doordat de browsers niet / nauwelijks geupdate kunnen worden blijven de gebruikers zitten met een verouderde browser. Dan kan je wel ene nieuwe versie uitbrengen, maar de onwetende gebruikers zullen deze niet installeren. Dat is al jaren het geval en daarom werken er nog steeds mensen met IE6 thuis. Het feit dat de nieuwste variant van IE alleen maar op 'moderne' besturingssystemen geinstallleerd kan worden zal hier alleen maar aan bijdragen (of zal 100% van de Windows XP gebruikers opeens overstappen naar een alternatief?).
En waarom worden ze niet gebruikt? Juist! Omdat internet explorer met zijn marktaandeel deze niet ondersteunt. Ik zou graag css 3 rounded corners willen gebruiken ipv alles met afbeeldingen op te moeten maken, wat echt een pokkewerk is bij dynamische menu's.

Ik hoop alleen maar dat deze stap niet eenmalig is, maar Microsoft blijft werken aan het ondersteunen van de web standaarden. Blij dat ze iig een deel van de arrogantie hebben laten varen.

Nu dadelijk iedereen een verplichte update naar ie9 en mijn werk wordt een stuk makkelijker ;)
Er zijn anders prachtige javascripts te vinden welke dynamisch afbeeldingen genereren om DIVs met rounded corners maken. Browser detection er tegen aan gooien en klaar is Kees Stifmeizter.

Bovendien zijn rounded corners een modeverschijnsel, tegen de tijd dat alle browsers CSS volledig ondersteunen werken we allemaal weer fijn met rechthoekige elementen. :+

@Reply hieronder
Goh, met zoveel javascript workarounds zou je haast denken dat Javascript geen workaround, maar gewoon een mooie oplossing voor een probleem is. Oh wacht, dat het is het ook. Waarom zou CSS3 d oplossing zjin als Javascript het al jaren kan? Natuurlijk zijn er ook gebruikers die Javascript uitschakelen uit veiligheidsoverwegingen, maar om dat nou als argument aan te voeren om gn Javascript in je paginas te gebruiken.

Nee hoor, ik lig nergens wakker van.

[Reactie gewijzigd door not3pad op 30 september 2010 15:19]

Get your point...het gaat er mij dus om dat ik voor alles een workaround moet gebruiken.

Alternative fonts: hebben we een javascript voor
css3 implementations: hebben we een javascript voor
html 5 implementations: hebben we een javascript voor
Om nog een oude te noemen: transparancy in ie6: hebben we een javascript voor

Zo wordt je pagina na een aantal jaar een samenhangsel van hacks doormiddel van javascripts, wat niet de juiste oplossing is.

Geweldig dat er overal een javascript oplossing voor is, maar is dit niet een tijdelijke oplossing tot een standaard daadwerkelijk wordt doorgevoerd? Juist met een beargumentering "er zijn ook javascripts" laat je naar mijn mening het probleem wat het is. Zie het maar als het gebruik van duct tape, prima om kleine dingen mee vast te maken maar ga er niet alles mee op willen lossen!
Ik gebruik gewoon de border-radius. Dan hebben IE-gebruikers maar pech en een lelijkere site.
Ik wou dat iedere webdesigner / bedrijf zo dacht.
Of liever nog verder: Net als in de Netscape / Internet tijd: I.p.v. deze site werkt alleen op IE (toen IE nog voorliep): deze site werkt alleen in een browser die de W3C standaarden ondersteund. Niet zo mietig met marktaandeelverlies enz. Als we met zijn allen dit zouden doen, zou iedereen vanzelf overstappen (nu een utopie, maar gebeurde vroeger wel, toen het web nog niet zo commercieel was) konnen we al heel lang genieten van mooie en snel draaiende websites en 2 keer minder ontwikkeltijd.
Een fractie van de tijd die nu verneukt wordt aan het "hacken"-voor oude IE versies zou dan gebruikt kunnen worden om oude bedrijfsapplicaties aan te passen aan de standaarden. Dit lijkt een dure kostenpost op korte termijn, maar is een duurzame oplossing en in de toekomst zijn websites alleen maar goedkoper doordat onnodig werk aan browserspecifieke rariteiten en onnodige kennis (Flash bv.) "vermeden" worden.

Ontopic: Geweldig die IE 9! Eindelijk goede standaardondersteuning en snelheid :)
Jammer dat we er pas over 5 jaar iets aan hebben doordat het niet werkt op XP en iedereen nog handmatig over moet stappen |:(

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 2 oktober 2010 04:02]

Een nadeel van IE is dat het minder makkelijk te updaten is.
Niet alleen dat. Maar al zou MS zich zo vaak updaten als FireFox. Als het veilig is dan hoeft het over het algemeen niet.

(* ik zeg hier niet dat FireFox niet veilig is., ikzelf gebruik FF *)

Maar ik zou het wel leuk vinden als IE 9 zich ook aan de andere nieuwe CSS3 standaarden zou gaan houden.

En dat doet IE 9 nog niet.
Rounded corners kan het niet, shadow kan het niet, gradient kan het niet.

Alleen MS propirairity meuk.
En dat is gewoon jammer.
Rounded corners kan het niet,
Rounded Corners kan IE9 zeker wel. Dat heb ik zelf gezien.
IE update uiteraard wel automatisch (met windows update) op het gebied van veiligheid (dichten van lekken), maar geen """"nieuwe"""" functies / ondersteuning van tags, CSS, GUI enz.
Op zich zou je die gewoon met Windows Update mee kunnen laten gaan. Dat gebeurt nu ook, ik zie af en toe 'IE8 update' ertussen staan. Tot nu toe is dat meer gericht op bugfixes, maar het zou ook ingezet kunnen worden voor een echte upgrade met nieuwe mogelijkheden.
nette review. Ik vindt t uiterlijk een behoorlijke verbetering! Kaal, netjes en overzichtelijk. Helaas ben ik nu wel genoodzaakt om over te gaan op W7:)
Weinig mis met Win7 hoor, Ik verwacht dat jij nog met WinXP werkt. Maar Win 7 is echt een ongelofelijke stap vooruit op XP en een wereld van verschil met Vista (dat was echt een dramatisch gedrocht)
Ik merk vrijwel geen verschil tussen Win7 en Vista.
Beiden werken gewoon prima.
Dat is bepaald geen straf. Ik heb ook een update gedaan. Met dezelfde hardware ben ik nog steeds erg tevreden! De hardware is alweer ruim 2 jaar oud, dus echt niet state of the art. Gewoon basic.
Klinkt positief. Het is goed te merken dat Microsoft de laatste tijd goed beseft dat de concurrentie eraan komt.

Wel grappig met dat plaatje "downloadmanager" dat ik 10 keer op de knop "close" aan het klikken was.
Weer een gemiste kans dus, slecht uit te breiden en nog steeds niet super snel zoals Firefox dat wl is. op naar IE10 zullen we maar zeggen.. Ik blijf wel bij Firefox :)
Ik snap niet waar je hier ziet dat IE9 langzamer is dan FF10. Echt niet. Slecht uit te breiden staat er ook niet, alleen het aanbod valt tot nu toe tegen.

Maar, de Firefox fanboys zijn duidelijk ;)
Firefox 3.6 start bij mij gewoon pas 5 seconden na aanklikken op, waar IE8 en vooral Chrome er binnen de seconde staan. Begrijp dus niet hoe je tegenwoordig nog 'fan' kan zijn van Firefox, tenzij je allerlei van die onzinnige addons gebruikt zoals ad-blockers.
Mee eens, firefox is snel zodra het draait maar de opstarttijd benadert vijf seconden op een vlotte pc (Windows 7, intel ichr10 raid10), meer met alle add ons actief.
Overigens heet de firefox addon voor het in het artikel genoemde "onebox" (bekend van Chrome) "omnibar".
Nadeel van IE9, Sharepoint en crm van microsoft werken niet ;) (nog niet)

Best grappig, Microsoft producten werken niet in IE9 Beta

Edit: Dat is natuurlijk onzin dat je een nieuw pakket moet kopen omdat het dan ook werkt op IE9 , Sharepoint 2010 werkt wel naar lange aanpassingen ;)

[Reactie gewijzigd door Tunaboy op 30 september 2010 10:57]

Vind je het gek, het is een beta :S
Natuurlijk werken die niet. Je moet straks natuuurlijk wel eerst de nieuwe versies van die pakketten kopen. Het geld moet tenslotte ergens vandaan komen ;-)
Volgens mij heb je daar compatibility-view voor.
Grappig genoeg werkt mijn google apps docs ook niet in Chrome, maar wel in IE. In chrome komt ie mooi met een loopje waar die in blijft hangen. Enkel in Chrome, alle andere browsers geen probleem. Maar ach, Google Apps is sowieso niet het meest nette verhaal wat Google heeft geproduceerd.
Waarom is er van firefox beta 3 gebruikt en niet beta 6? Lijkt mij dan wel ook zo eerlijk om dan ook de laatste versie te gebruiken.

Het ziet er wel naar uit dat internet explorer eindelijk de goede kant uit gaat. Maar weer eens proberen.
Ik heb zelf de beta ook genstalleerd en moet zeggen dat ik het fijn vind werken. Ik ben geen "power user", dus IE9 doet voor mij wat het moet doen.

Wat ik vooral fijn vind is de feature om een tab blad uit een venster te kunnen slepen zodat deze een nieuw venster opent. Zo kun je windows 7 heel snel 2 websites naast elkaar zetten.

edit: ik zie net dat het met firefox ook kan...

Ik vind alleen dat de adresbalk wel erg klein word als je bijv 2 vensters naast elkaar hebt geopend, maar dat kan ook aan m'n instellingen liggen....

[Reactie gewijzigd door CaDje op 30 september 2010 09:37]

Weet je hoe lang dat met Opera al kan?
Ik moet zeggen dat ik het niet ontzettend veel gebruik, maar het is wel handig.

Wat in FF wel beter is is dat je niet alleen een tabblad naar een nieuw venster kan verplaatsen: Je kan erna ook andere tabbladen naar dit eerder nieuw aangemaakte venster verplaatsen. Dat lukt in Opera niet. Kan IE 9 het wel?
(hum als je een tabblad oppakt en dan met alt-tab naar je andere opera-venster gaat, dan lukt het ook in Opera)

[Reactie gewijzigd door Quacka op 30 september 2010 11:16]

Opera heeft hiervoor ook het "Vensters" paneel. F4, vervolgens gaat er links een balk open, klik daar onderaan op de plus, gevolgd door het aanvinken van "Vensters". Dan komt er een "tab" bij in het paneel en als je daarop klikt krijg je een hele lijst met alle vensters en de tabbladen erin, met ctrl en/of shift kun je meerdere tabbladen selecteren, die verslepen naar andere vensters, of rechtsklik doen en dan herladen om al die vensters te herladen, sluiten etc. Mogelijkheden genoeg dus.
Vooral als je meerdere schermen hebt is het heel handig, ik zet erg vaak een tablad over van scherm 1 naar scherm 2. Chrome kan dit ook al een tijde, en voor zover ik weet is/was IE de enige die het nog niet kon.

No pun intended; ik was zelfs in de overtuiging dat IE8 het ook kon en heb het zelf eerst net even uitgetest om mezelf te overtuigen dat het echt niet kon :+
Het ziet er wel goed uit, maar ik ben jaren geleden al overgestapt op firefox. En ik heb nog niet echt een reden om weer over te stappen naar IE, GUI ziet er wel fancy uit en prestaties zijn er een stuk op vooruit gegaan.

Ik denk dat er weinig mensen zijn die voorheen van IE zijn overgestapt op een andere browser die nu weer terug zullen gaan naar IE.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Apple Sony Microsoft Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013