Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties
Submitter: VonBraunschweig

GTA V ondersteunt in de aankomende GTA Online-modus mogelijk tot 32 spelers. Rockstar sprak eerder over tot maximaal 16 spelers. Ook zal er vermoedelijk een co-op modus beschikbaar komen.

Volgens Cinemablend zijn er in de GTA V-code nieuwe aanwijzingen gevonden voor GTA Online, de online multiplayer-modus die binnenkort beschikbaar zal komen. Uit de configuratiebestanden van de consolegame zou onder andere blijken dat de online 'freemode'-modus mogelijk tot 32 spelers zal toelaten; Rockstar noemde eerder een maximum van 16 spelers.

In GTA Online komt mogelijk ook een co-op-modus. Ook zijn er aanwijzingen gevonden voor  'deathmatch'- en race-modi waarin opnieuw 32 spelers zouden kunnen spelen. Verder zou sprake zijn van een 'CnC'- en 'Cops and Crooks'-modus. Tenslotte zou Rockstar een 'mission creator' in de menu's hebben verwerkt.

Rockstar heeft inmiddels de grens van 1 miljard dollar in de GTA V-verkoop gepasseerd. Het spel wist in de eerste 24 uur al een omzet van 800 miljoen dollar te behalen.

Update, dinsdag 09:29: Rockstar ontkent het gerucht en stelt dat de onlinemodi maximaal 16 spelers zullen ondersteunen.

Reacties (82)

Reactiefilter:-182080+165+28+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Nee voor de oude console is dit 16, voor de nextgen en PC 32.

Je moet de code zelf lezen om te begrijpen waar het precies om gaat.
Je zou toch verwachten dat met de PC makkelijk 64 tegelijk kunnen.
Was het maar zo simpel. De grootste bottleneck van de spelers limiet is het niet gebruiken van dedicated servers. Hierdoor ben je afhankelijk van de kracht & connectie van één van de spelers.

Deze local servers komen, in ieder geval, in de console-wereld helaas bij 99% van de games voor (enige uitzondering die ik ken voor PS3 is The Orange Box, TF2). Ook GTA4 voor de PC heeft dit.

Overigens zijn de consolebouwers wel goed in om te doen alsof ze zoveel servers moet plaatsen voor online gaming, om zo de prijs te rechtvaardigen. Maar in realiteit gaat het geld alleen naar servers & diensten voor de online platformen van de consoles zelf en niet om spellen online te spelen. Dat is dus nog altijd het 'probleem' van de game uitgever, en die lost dat op door local servers te gebruiken. Wel zo goedkoop. :)

[Reactie gewijzigd door Ywa op 22 september 2013 14:24]

Wat betreft dedicated servers en PS3, er was (of is) natuurlijk nog een game die liet zien wat er met goede servers allemaal mogelijk was deze generatie, en die game heet MAG. Onbekend en onbemind, online only, begin 2014 gaan de servers plat en vandaag de dag zijn alleen de 64 player games snel toegankelijk, maar in de eerste 2 jaar (game kwam uit in januari 2010) heb ik me in clanverband ontzettend goed vermaakt met de grotere gamemodes, veldslagen met 64 vs 64, of 64 vs 64 vs 64 (3 facties dus) en vooral Domination, 128 vs 128, 256 man in 1 game, op 1 map. Op PS3:) En het werkte. Een Domination map was in de vorm van een kruis, 4 maps met elk een platoon van 4 squads van 8 man vs een vijandelijk platoon, en brak je door hun linie dan kon je vrij de 3 andere platoons helpen door hun vijanden in de rug aan te vallen. Zat je in een goede clan en een goede squad dan kon je er gewoon geen genoeg van krijgen, vooral als de commandant van alle 128 factieleden in jouw squad zat. Airstrikes waar je wilde. Enfin, dat waren me daar servers:)

On topic: gisteren gesubmit, leuk het hier te zien. Ik had er nog wat meer over gelezen maar kan de linkjes niet vinden, ik denk dat 32 spelers best wel eens de PC versie zou kunnen betreffen. GTA online start pas volgende week maar is natuurlijk allang in de maak, ik denk niet dat ze tussen het drukken van de doosjes en nu het speler aantal zo maar hebben weten te verdubbelen.
Je hebt helemaal gelijk. Hoe kan ik MAG vergeten. Staat hier ook in de kast.
Weet je misschien waar kan ik die broncode kan lezen/vinden ?
Edit. Negeer mijn reactie maar. Foutje.

[Reactie gewijzigd door Th_mas op 22 september 2013 13:38]

Er is niet eens een pc versie
http://www.reddit.com/r/G...l_file_from_the_xbox_360/
Maak dat lekker iemand anders wijs :)

Sinds 2012 is de PC versie al aan de gang, lees de bug reports.
Het is ook wel een gaaf spel hoor, ook al speel je niet online. Dus met dit in het achterhoofd is het de aanschaf zeker waard, dus de online modus met 32 gamers is super. 1 Miljard omzet is zeker verdient, maar er zitten ook nog wel wat bugs in waarvan ik hoop dat ze die snel zullen fixen.

Co-op lijkt me ook echt gaaf, linked voor de Xbox zou ook erg welcome zijn :)
Het spel is het zeker waard om te kopen. ik heb hem gepreordered en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Het enige minpunt wat ik kon bedenken is dat er maar 1 grote stad is. Ik had liever in het noorden nog een (wat kleinere) stad gehad. Dan heeft het echt nut om heen en weer te vliegen of langs de mooie natuur te komen. Ik vond dat bij San Andreas altijd erg leuk. Maargoed, dat is immers mijn mening, en dat was dan ook wel het enige minpunt die ik kon bedenken :P

Ik ben erg blij dat ze zoveel verdient hebben. Eigenlijk om meerdere redenen. Dit bewijst namelijk maar weer dat als je een komt met goede content dat mensen echt wel bereid zijn er voor te betalen. Verder verzekerd het een toekomstig spel. GTA 6 zal er dan ook zeker wel komen :)
Ze hadden dat geld al voordat mensen konden zien of het goede content was. En het zal wel een grote map zijn die er mooi uit ziet maar wat ik ervan heb gezien is het nou niet echt revolutionair. In dat op zich lijkt The District me 'interessanter'.

Verder had ik voor release indd al gehoopt op 2 steden. Heb ik hier nog een keer aangehaald toen er wat geruchten over de map kwamen. Jammer dat dat er dan nu kennelijk niet in zit. Maar het is toch afwachten of de PC versie wat beter is.

[Reactie gewijzigd door Devata op 22 september 2013 14:05]

Ik verwacht dat er wel DLC's zullen komen waarbij er hele steden / eilandjes bij komen. De map is zo immens groot dat dat makkelijk te ontwikkelen valt. Helaas zal er dan wel weer een flink prijskaartje aan hangen.
Maar goed, zo hou je je spelers wel bezig.

- Spoiler alert -
Het noordelijke stadje waar Trevor woont is ook een stad(je). Het is niet enorm uitgebreid met skyscrapers e.d. maar het heeft wel landingsbanen waar je zelfs met een Boing gemakkelijk kunt landen.
Vergeet niet dat er zeker nog DLC gaat komen ;) Zou zomaar kunnen dat er een eilandje extra wordt gemaakt met een kleine stad erin, a la Miami. Daarnaast is er uiteraard een grote kans dat ze GTA Online updaten met niet alleen missies, maar ook met nieuwe maps bijvoorbeeld. Het duurt wel weer 5+ jaar tot er een nieuwe GTA komt, tot die tijd kunnen ze goed werken aan GTA Online :)
Als GTA Online beetje zal lijken op GTAIV mulitplayer zal het wel weer zo zijn dat de host kiest in welk deel van de map gespeeld wordt en of zijn spel publiek is of niet. Er wordt meestal een kleinere zone afgebakend waar dan een bepaalde modi van de multiplayer in doorgaat (bvb deathmatch). De host heeft ook de mogelijkheid om politie e.d. af of aan te zetten (net als peds en andere).

Denk dat GTA Online veel weg zal hebben van GTAIV Multiplayer.
Waar ik eindelijk meer naar benieuwd ben is of er deze keer met dedicated servers gewerkt zal worden of dat ze opnieuw het principe van p2p zullen gebruiken. En dan vooral met het oog op een mogelijke PC versie natuurlijk.
Bekijk de officiele trailer van GTA Online eens, dan zul je zien dat de complete wereld beschikbaar is.
Ooit GTAIV mulitplayer gespeeld?

Daar is ook de hele wereld (stad) beschikbaar, de host bakent enkel een zone af waar spelers in spawnen als ze dood zijn en waar ook de pickups e.d. liggen. Maar niets houd je tegen om buiten die zone in de rest van de stad te gaan... Wel is het daar dan over het algemeen dood, geen auto's, geen peds.

Maar er kon ook in bepaalde modusen gekozen worden voor een volledig eiland of zelfs de gehele spelwereld. Ik wil maar zeggen, de host heeft over het algemeen wel wat instelmogelijkheden en bepaalde type's van games bvb deadmatch waren altijd in een kleinere afgebakender stuk van de wereld.
Jammer dat er nog niet veel informatie naar buiten is gekomen over GTA Online. Vraag me toch af hoe het hele online content gaat worden... o.a. dus het punt van, 16 (32?) spelers in de hele grote map, of wordt het een verkleinere map, alleen opdrachten etc? Ben benieuwd in ieder geval! :) GTA V is nog steeds geen miskoop, zeker niet! :*)
Als je de video hebt gezien, wist je dat je de hele map kan bezoeken minus onderwater wereld. Je speelt met 16 spelers tegelijk in de hele wereld, waar je kan doen wat je zelf wilt. Je kan missies doen, in je eentje of met anderen. Je kan meedoen aan deathmatches en races, je kan net als de SP liquor stores beroven en je kan property en auto's kopen/tunen. Daarnaast zijn er 500 missies beschikbaar bij launch. Er is ook een interview van CVG met Dan Houser over GTA Online.

Een scenario die werd geschetst: je kan bezig zijn met een race met 4 anderen, en opeens zie je bij een kruispunt een ander speler voorbij scheuren met politie achter hem aan. Ook kan je op TV in je appartement Weazel News opzetten en helicopter feed krijgen van de achtervolging van die ene speler.

Ik weet nog wel veel meer te vertellen over de online mode, er is namelijk al best veel over verteld. Check maar de interview op de CVG site ;)

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 september 2013 20:14]

"wist je dat je de hele map kan bezoeken minus onderwater wereld."
Wordt dat verteld in de interview op CVG @ASNNetworks?

Ik ben net op de IGN website een GTA 5 online pagina tegengekomen met alle feitjes enz. :)
In ieder geval bedankt voor je antwoord!

De directe link naar de pagina is trouwens dit voor degene die geïnteresseerd is.

http://www.ign.com/wikis/...ter&utm_medium=social
Geen idee meer in welke interview dat werd gezegd, heb er namelijk een aantal gelezen. Heb ook die van IGN gezien, wellicht dat het daar werd vermeld.

Dit is de link naar CVG interview. Het was trouwens met Leslie Benzies (president Rockstar North) en niet Dan Houser.
http://www.computerandvid...ie-benzies-on-gta-online/

En hier een preview special over een 50 min demo van GTA Online
http://www.computerandvid...a-online-preview-special/

Hier nog een 5 min video met GTA Online feitjes.
http://www.computerandvid...-minute-facts-gta-online/

En hier verder nog een lijst met feitjes.
http://www.computerandvid...tion-activities-and-more/

Aardig wat info al dus ;)
Oeh, word lekker druk in de GTA wereld :)
Het wordt inderdaad drukker, maar de speelwereld is ook veel groter natuurlijk. Al heb ik de indruk dat de online modus zich voornamelijk in de stad afspeelt. Op misschien wat races na. Maar zelfs de stad is groot genoeg om 32 spelers kwijt te kunnen!
Om eerlijk te zijn lijkt 32 spelers vrij weinig in de spelwereld van GTA5.
Tja ...Dat dacht ik ook in DayZ en Chernarus.
Chernarus is 225km/2 groot en toch hadden wij soms gevechten van paar uurtjes lang.En mensen wisten elkaar te vinden(in Cherno,Elektro,North Easth of North West Airfield)

Point being ..Er zal altijd een bepaalde gedeelte van de map aanwezig zijn waar mensen rond hangen,en iedereen die conflict aan het zoeken is zal ook ergens in de buurt rondhangen en wachten op spelers langs te komen.

De verschil tussen de twee spellen is te groot te vergelijken ,maar je snapt wat ik bedoel.
Als je afwijkt van die populaire plaatsen kom je soms uren niemand meer tegen. Dat is net wat niet zou mogen.
Tja maar is het nou niet juist leuk om elkaar overal tegen te komen. Niet alleen op bepaalde plaatsen. De standalone van DayZ probeert ook juist dat voor elkaar te krijgen. Ze willen (beginnen) met zo'n 200 mensen per server (al is nog niet duidelijk of dat direct haalbaar is) en het is nu zo ingedeeld dat je niet juist naar die paar plaatsen toe moet gaan.
De AI spelers zullen er dan toch ook nog wel zijn neem ik aan. Maar idd als je alleen de 32 spelers hebt in zo'n grote stad dan kom je niet veel mesnen tegen :)
Om eerlijk te zijn vind ik 32 spelers in een wereld zoals GTA5 op de huidige generatie consoles juist vrij veel.
Ik ben benieuwd hoe ze het precies gaan verwerken. Stel het draait puur om de missies die je samen met 32 man kan doen word het druk inderdaad.
Stel je hebt gewoon de stad als open wereld duurt het eeuwen eer je de andere spelers ziet, en word het dus te rustig.
Dus wat ik denk, een co-op gedeelte met bijv 4-8 spelers online. En anders een multiplayer zoals deathmatch in een klein gedeelte van de stad.
Het leek mij leuker als het bijv tot max 200 spelers zou gaan (ja veel eisend ik weet het) en dan wel gebruik maken van de gehele speelbare wereld.

Jammer dat ik weinig tijd heb om GTA V te doen, ik ben nog altijd bij die eerste streetrace :'( Laat ik nou net voor GTA V heel veel uurtjes Forza Horizon gedaan te hebben, oftewel het race gaat mij heel slecht af in GTA V, het is meer achteruit rijden en botsen wat ik doe dan dat ik de bochten netjes door rijd. Hopelijk word het multiplayer race gedeelte niet een belangrijk punt, want race en GTA gaat imo niet samen.

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 22 september 2013 12:38]

ik denk dat wanneer er 200 spelers in een wereld zitten, het een zootje word op de zogenaamde "spwan" plaatsen. Die worden namelijk al vrij snel ontdekt en continue beschoten. Dat gebeurde bij GTA SA al...

( ze kunnen natuurlijk willekeurige spawn plaatsen maken maar dat is ook niet simpel )

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 22 september 2013 12:48]

Makkelijk opgelost door bv 256 spawn points te maken.
Ik ben nog steeds benieuwd hoe het werkt als je met 32 spelers gaat klooien en allemaal de politie achter je aan hebt. Zowel op het gebied van speelbaarheid als framerate tc.
Ik denk dat de politie en dat soort dingen hetzelfde zullen werken met de online modus van GTA episodes (als ze aanstonden, want politie met veel spelers kan nogal zwaar zijn).

De politie, die passief rondrijdt / loopt, is de normale hoeveelheid voor de server.
De politie, die je achter je aan krijgt door de wanted level, is de normale hoeveelheid per speler. Dus als je samen bezig bent en allebei de hoogste wanted level krijgt, krijgt je 2x zoveel achter je aan.
Ik dacht dat het ongeveer gewoon zo simpel ging, had niet het idee dat ze echt coordineerden versus meerdere spelers.
De ofline versie is ook al aanzienlijk drukker dan de vorige delen. Sta je in de file !! Maar gelukkig zijn er iets meer mogelijkheden om er uit te komen dan in het gewone leven.
Bwa ik vraag me nog steeds af hoe lang het duurt voor je alle 32 spelers ook daadwerkelijk zou tegenkomen op die grote map.
Helemaal top dat we straks met zoveel man online kunnen spelen. Echter heb ik San Andreas op de pc (dmv SAMP) online gespeeld met 1000+ man, dat is pas druk en chaos!
Super toch!

Ik hoop alleen dat als 32 mensen allemaal vijf-sterren wanted krijgen en elkaar gaan opzoeken er niet teveel lag komt door een te grote politie macht!

Anders dan dat is dit alleen maar positief nieuws!
32 mensen lijkt mij precies genoeg om te zorgen voor een positieve balans van chaos en orden!

Met 64 spelers lijkt het mij onoverzichtelijk te worden!


Naja we zullen zien op 1 oktober!

Game on :3
Ik kan niet wachten :D heb alleen geen 32 vrienden om online te gamen...ik vrees dat als je bij wild vreemde mensen word gegooit dat het een zooitje word waar je U tegen kan zeggen

Offtopic....

Loopt gta V bj meer mensen op de 360 niet zo vloeiend? Als er in het spel geen daglicht is loopt t soepeler dan wanneer het overdag is,vooral als ik in een auto rond rij in de stad dan hakkelt t beeld regelmatig,op het platte land is het minder....ik heb al van alles geprobeerd ( de play disc niet geinstalleerd / de play disc op een usb stick ) maar het helpt allemaal niet erg.....de game is wel speelbaar maar het is wel irritant.

Waar kan dit aan liggen en wat is er aan te doen en is dit alleen bij de 360 versie zo of heeft de ps3 versie dit ook?
Ik heb GTA V al uitgespeeld op mijn Xbox 360 en helemaal nergens last van gehad.
Nu nog die andere missies....;-p
Op mijn ps3 begint de game af en toe ook iets te haperen.. soms staat het beeld zelfs 2 seconden stil en laden de textures op gebouwen pas als ik er naast rij. maar dit begint pas na minimaal een uur spelen ofzo.
denk meer dat het te maken heeft met de gezondheid van mn ps3 :P
denk dat ie het binnenkort gaat begeven, heb em vanaf release.
Installeer je play disc op een USB flashdrive. Volgens mij word je ''blueray'' laser namelijk overbelast. Zodra je het speelt vanaf een flashdrive zul je weinig tot geen lag meer ervaren, aldus op mijn Xbox 360 heb ik er geen problemen meer mee door dit te doen.
Geen problemen ervaren en ook al uitgespeeld. Ik heb zelfs nog de oude phat Xbox, eerste model. Maar het speelt gewoon goed. GPU wordt alleen bijzonder heet maar heb de kast open dus hij koelt iets beter.
Dat valt zwaar tegen. De wereld schijnt zo groot te zijn dus dan zou dit leuk zijn om met een grotere guild tussendoor te doen. Maar dan moeten er toch minimaal 128 spelers in kunnen.
Het is geen MMO he ;) En dat wil GTA Online ook helemaal niet zijn. Kun je je voorstellen hoe het zal zijn met 128 man? Het is niet dat iedereen netjes alleen missies gaat doen en rondrijdt volgens de stoplichten etc. Het wordt een grote bende, waar je om de 2 seconde dood gaat door rocket launchers, auto's en vliegtuigen. Leuk voor 5 minuten, maar denk dat je daarna toch een lobby gaat zoeken met 16 man ;)
Bij een MMO denk ik aan >2000 man op een map. Maar bij games als Battlefield kun je al gemakkelijk 128 tot 265 mensen aan. Waarschijnlijk zijn er ook heel wat meer NPC's in de wereld. Haal het aantal NPC's dus weg en zorg dat er op alle plaatsen op de map van alles te doen is. Dat lijkt me dat erg leuk. Je krijgt dan meer echt een levende wereld maar het valt in mijn boekje nog niet onder een MMO.
Het is in de SP al een laggfest, laat staan MP met 128 man ..
Voor PC is dat goed mogelijk ja, als ik zie hoeveel moeite die "old gens" er mee hebben in de SP, dan verwacht ik dat zelfs 16 man teveel is voor de MP ..
Ik heb het ook voornamelijk over de PC-versie.
Is er al meer bekend of het ook mogelijk is om gewoon met een maatje de stad onveilig te maken ipv met 30 andere?
Ze hebben gemeld dat je specifiek mensen kunt toelaten of dat je gewoon met iedereen online kunt. Dus invite-only en public denk ik zo.

Het is nog even afwachten hoe levendig de stad is. Bij GTA 4 had je dat er verder geen verkeer was, maar van wat ik uit de trailer kan halen is dat dit keer dus wel.
Huh geen verkeer? Ik weet niet welke mode jij speelde, maar in freeroam was er zeker weten wel verkeer. Je kon het aanpassen naar high traffic, low traffic, only parked cars. Zelfde gold voor voetgangers.
Op console ook? Volgens mij niet hoor?
Jazeker op console ook, tenzij je het inderdaad naar 'only parked' had aangepast, zoals ASNNetworks ook al zei.
Ze blijven maar verassen en met goed nieuws komen! Eigenlijk best "leuk" dat de mp later komt. Mocht je over een tijdje klaar zijn met de missies kan je daarna en update met vele gameplay uren extra.
16 spelers op zo'n grote map is prima, je ziet elkaar toch wel op de map dus kun je elkaar opzoeken. Ik wil ook niet continue in de buurt zijn van alle spelers want dan is het continue rampage.

Ik ga met een huisgenoot ook gewoon lekker freeroamen in een private party voor 2. Dat is de kracht van gta.

[Reactie gewijzigd door TheJoe op 22 september 2013 13:45]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG Nexus 5 (2015) Apple iPhone 6s FIFA 16 Microsoft Windows 10 Home NL Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Gear S2 Skylake Samsung Galaxy S6 edge+

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True