Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties, 53.203 views •

Volgens videokaartfabrikant Nvidia zal gamesontwikkelaar Rockstar zijn aankomende game Grand Theft Auto V nog dit najaar ook voor de pc uitbrengen. Versies voor de Xbox 360 en PlayStation 3 waren al aangekondigd, maar een pc-versie was nog niet bevestigd.

Box Grand Theft Auto VIn een gesprek over kwartaalcijfers sprak een topman van Nvidia over veranderingen in de pc-markt en het feit dat pc-gamers zich opmaken voor een aantal grote titels die dit najaar uit zullen komen. Hij noemde daarbij specifiek Call of Duty: Ghosts, Assassins Creed IV en dus Grand Theft Auto V. Nvidia werkt geregeld samen met gameontwikkelaars om de graphics van pc-games te optimaliseren en dus is het niet gek dat het bedrijf weet van een pc-versie terwijl deze nog niet aangekondigd is.

Het zou betekenen dat de pc-versie kort op de console-varianten volgt; die staan namelijk gepland voor een release op 17 september. In het verleden zat er vaak langere tijd tussen console- en pc-releases van Rockstar. Bij GTA IV moesten pc-gamers zeven maanden wachten en de game Red Dead Redemption verscheen helemaal niet voor de pc.

Het enige dat Rockstar ooit over een pc-versie gezegd heeft is dat deze overwogen werd. Gamers waren al een petitie gestart om Rockstar over te halen de game daadwerkelijk voor de pc uit te brengen. Deze heeft op het moment van schrijven 314.525 aanhangers.

Update, 14 augustus, 13:35: Nvidia heeft inmiddels bekendgemaakt dat het niet weet of Grand Theft Auto V dit najaar voor Windows verschijnt. Met de lijst die de topman opsomde 'sprak hij slechts het enthousiasme uit voor de gamesindustrie'. Het was volgens de fabrikant geen opsomming van games die binnenkort voor Windows zullen verschijnen. "Nvidia heeft geen weet van een pc-versie van Grand Theft Auto V. We betreuren de verwarring," laat het concern nu weten.

Reacties (148)

Reactiefilter:-11480135+179+29+32
1 2 3 ... 6
Dat is mooi nieuws, Rockstar laat de PC-Markt niet langer onnodig wachten op een titel die toch oorspronkelijk begon op de PC.
Dan zal een next gen versie ook wel in de planning staan, hoeft niet zo veel meer voor aangepast te worden. het huidige format begon oorspronkelijk op de consoles :)
Ik wacht ook bewust nog even met een pre-order, mocht het plotseling begin volgend jaar worden dan koop ik hem voor de next gen.
Dan zal een next gen versie ook wel in de planning staan, hoeft niet zo veel meer voor aangepast te worden. het huidige format begon oorspronkelijk op de consoles :)
Aangezien de Next-gens ongeveer gelijk zijn aan de standaard game PC, zijn slechte ports (GTA IV anyone :X) hopelijk verleden tijd. Verwacht ook dat de Next-Gen versie van GTA V niet lang na de PC versie uit komt.

Zou het vreemd vinden als het wel uit komt maar Nvidia kletst niet uit haar nek lijkt me, zeker weer een dealtje met x360/ps3 gesloten om de PC release stil te houden voor pre-orders binnen te harken of iets in die richting.

[Reactie gewijzigd door naaitsab op 13 augustus 2013 09:11]

GTA IV was z slecht geport dat je met P 'Definition' kon togglen dat er voor zorgde dat alles superblurry werd waardoor je kartelige randjes niet meer zag :X

Dit was vast een uitkomst op de consoles die aan crappy TV's hingen, maar of we dat als PC-gamers op onze full HD-monitoren nodig hadden betwijfel ik 8)7

Meer info: http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=379997

Ik denk met veel prezier terug aan de vorige engine van ze, waar GTA3, GTA Vice City en GTA San Andreas op draaide. Qua textures en mogelijkheden van de engine misschien niet zo mooi, maar 100x minder afgeraffeld dan die rommelige zooi dat GTA4 heet...
Was dat niet gewoon bloom?
GTA III was vreselijk!
Pas met Vice City was de engine goed geoptimaliseerd
Waar III niet draaide, draaide Vice City wel |:(
Hopelijk volgen ze deze trent met GTA V :)
GTA V wordt net als IV gebouwd op RAGE.
Misschien hebben ze veel kennis opgedaan bij het maken van Max Payne 3.
GTA III deed het destijds perfect. Had je wel de vereiste hardware (2002: toen had ik een P4 2.53 GHz met een Ti 4400)? Volgens mij draaide de game ook op pentium3 (450).. Vice City was een stuk zwaarder.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 13 augustus 2013 13:29]

yep helemaal mee eens; P4 2.4 ghz met een 4200Ti draaide GTA III perfect bij mij. (en VC ook trouwens)

vergeet niet dat je in GTA III wel minder mogelijkheden had. Zodat je bijvoorbeeld geen tweewielers kon rijden. Alleen auto's en trucks etc. In VC zat dat weer wel.
Het zou mij verbazen als er snel een next-gen versie komt. Dit heeft Rockstar in het verleden ook nooit gedaan. Typisch komen ze met een nieuw spel eerst op de consoles, dan een half jaar later op de PC en dan een hele tijd niks. Dan, een paar jaar later, komen ze met remakes e.d. op de nieuwe gen. Ik kan me eigenlijk niet n titel herinneren die binnen afzienbare tijd re-released is.

Het is ook niet logisch. De bulk van het werk voor een spel als GTA zit hem in de gigantische game wereld, karakters, voertuigen e.d. En alle graphics daarvoor zijn hoogstwaarschijnlijk gemaakt voor de huidige gen. Vergeet niet dat Rockstar gelijk na het uitkomen van GTA IV al aan GTA V begonnen is. Lijkt me stug dat ze toen al rekening hielden met de PS4 en ONE.

Ik stel nog steeds dat GTA V de komende jaren niet op de next gen beschikbaar komt, en dat de PC port vergelijkbaar zal zijn met die voor GTA IV.
Volgens videokaartfabrikant Nvidia zal gamesontwikkelaar Rockstar zijn aankomende game Grand Theft Auto V nog dit najaar ook voor de pc uitbrengen.
Ik verwacht een gevalletje Valve-time, dus reken maar op Q1 - Q2 2014.

EDIT: Offtopic?? Why??

[Reactie gewijzigd door OddesE op 13 augustus 2013 16:17]

Aangezien de Next-gens ongeveer gelijk zijn aan de standaard game PC, zijn slechte ports (GTA IV anyone :X) hopelijk verleden tijd.
Sorry maar dat slaat nergens op :). Een slechte port is over het algemeen een slechte port omdat er weinig is gedaan om de game aan te passen aan de infrastructuur en paradigma's van het andere platform, niet omdat de interne hardware nou zoveel verschilt. Wat je bijv. veel ziet bij slechte PC ports van console titels is dat je geen mogelijkheid hebt om grafische instellingen te doen, geen keys kunt binden, in-game menu's niet met de muis bestuurbaar zijn, icoontjes en infographics niet zijn aangepast, etc. Hoeveel de next-gen consoles op hardwaregebied ook op PC's lijken, het verandert compleet niets aan het gegeven dat consoles gewoon op een hele andere manier bestuurd worden dan een PC.

@Hieronder:
GTA IV ws een slechte port
Ik zeg ook niet dat dat niet zo is. Ik heb het zelf niet gespeeld op de PC dus ik kan er verder niet over oordelen. Ik heb het over wat iets in het algemeen een slechte port maakt

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 augustus 2013 16:00]

De GUI problemen die je aanhaalt zijn zo gepiept, dat heeft niks met een brakke spelervaring te maken (FPS en beeldkwaliteit zoals GTA IV was)

Het probleem is dat consoles nu erg verschillen van de PC, met name de PS3 de X360 komt in de buurt. De next gen is qua hardware nagenoeg gelijk aan een standaard AMD PC dus qua engine hoeft er veel minder gesleuteld te worden om het op een PC draaiend te krijgen of Vice-Versa. Een paar settings optimaliseren of bedienbaar maken met een controller is zo gepiept, staat totaal niet in verhouding met een engine porten naar een ander platform.
Zo gepiept, en toch moet ik regelmatig op Playstation of Xbox knoppen drukken om dingen te bedienen, volgens de tutorials dan.

Het porten van een engine en het porten van het spel zelf zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Beide worden geregeld afgeraffeld.
Bijzonder dat dat dan niet voor iedereen hoeft. Ik heb GTA 4 + alle 2 de DLC's helemaal grijs gespeeld en ik heb nog nooit een Xbox controller te hoeven gebruiken om uberhaupt iets te bedienen.

Lees, de ports kunnen beter, maar het werkt als een trein.
Je hoeft mij niet uit te leggen hoe het porten van een game werkt, dat is al 9 jaar mijn werk.
Een paar settings optimaliseren of bedienbaar maken met een controller is zo gepiept
Het gaat niet om het bedienbaar maken met een controller, het gaat om het bedienbaar maken met de muis. En nee, dat is niet zo gepiept, want het hele systeem is er niet op ontworpen. Ik heb dat persoonlijk gedaan voor de PC-versie van Project: Snowblind. De hele codebase was er niet op gebouwd dat je met de muis willekeurig van element naar element kon bewegen. Ook keybindings zijn in een slecht ontworpen game ook vaak een probleem omdat die veel teveel uitgaan van een controller.

Een ander leuk voorbeeld was de laatste Tomb Raider, waarbij er op tal van plekken in de game code uitgegaan wordt van een constante framerate. Run je op de PC, heeft het beestje ineens een variabele framerate (wegens heel uiteenlopende hardware en de optie om vsync uit te zetten), klopt er dus niets meer van bepaalde timings. Of dan worden er ineens dingen te snel ingeladen waardoor bijv. een cutscene te vroeg wordt ingestart.

Als er iets makkelijk is dan is het wel gewoon het porten van de engine, zeker als je het hebt over de conversie van Xbox 360 of PS3 naar hedendaagse PC hardware. Vrijwel elke GPU werkt nagenoeg hetzelfde, je hoeft praktisch alleen wat API calls aan te passen. En dat leeft dan ook meestal in een vrij geisoleerd stuk van de gamecode, ipv bakken aan random gamelogic dat zo'n beetje over de hele game verspreid ligt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 augustus 2013 15:58]

"waarbij er op tal van plekken in de game code uitgegaan wordt van een constante framerate."

Is dat gedaan om performance-redenen o.i.d.? Het klinkt namelijk als iets dat globaal goed afgevangen kan worden door gewoon goed gebruik te maken van een degelijke timer, waar ruimschoots libraries voor beschikbaar zijn.
GTA IV ws een slechte port. De performance was om te huilen. Op sommige PC's waaronder de mijne draaide het gewoonweg niet. Slechts na 2 patches kon het spel zelfs maar gestart worden.
En na alle after-sales support... draait deze game als een zonnetje. GTA IV mag dan OOB crappy zijn geweest, Crysis 1 draaide anders ook niet optimaal toen het net uitkwam, zelfs niet op de zwaarste bakken kon je het niet voluit draaien zonder significante framedrops en dat was een PC exclusive.
Crysis 1 was gewoon zwaar, GTA IV was gewoon onmogelijk om met 60fps te draaien, ongeacht je hardware of settings. Betere hardware stond niet gelijk aan betere performance: Boven de 40fps kwam het spel zelden.
Hoe het er uit ziet is maar een klein onderdeel van of het een goede port is, een goede port moet op zijn minst aan deze eisen voldoen:

Het moet redelijk goed draaien op zowel intel als amd en zowel op Nvidea als Amd.
Het moet niet te buggy zijn en niet te veel crashen.
Het moet aan pc specefieke eisen voldoen zoals dedicated servers in geval van multiplayer, customizable input and graphics, een niet gelimiteerde framerate of een framerate die ten minste op 60 fps gedraaid kan worden en natuurlijk moet er niet te veel gedoe zijn om het werkende te krijgen.
Het spel moet goed geschikt gemaakt zijn voor pc controls, dit gaat op voor soepele muis bediening maar ook voor menu's die handig met muis en toetsenbord moeten zijn (het gaat op het laatse echt heel vaak fout)
En ja het mag er ook best een beetje redelijk uit zien.

op het grafische veld deed gta IV het nog niet eens zo slecht maar op andere velden ging het niet zo goed.

[Reactie gewijzigd door qlum op 13 augustus 2013 11:03]

Idd. Saints row the third doet het nog steeds niet op mijn rig terwijl ik met gemak over de systeem eisen ga. -_-. Gta IV the episodes of libery city deed het voor mij beter dan GTA IV origineel zelf.

Als gta V ook kut werkt op de pc ga ik hem alsnog voor de 360 halen dan maar :( Maar laten we hopen dat gta V geniaal gaat werken :D
Saints Row The Thirds was juist best goed geoptimaliseerd. Juist het tweede deel van een grote berg optimalisatie-drama.
Waar ik last van heb is net als met crysis 3 als ik 5-10 minutjes speel de geluid blijft haken en dat ik nergens in kan stappen en de radio stopt met spelen. Zodra ik op ESC druk loopt het spel voor 10 minuten vast en gaat weer verder. Dit herhaalt zich continu. En kon maar geen fix vinden -_-

Terwijl het AMD geoptimaliseerd is en ik heb AMD rig.
M'n vriendin speelt de game anders gewoon vlot op haar i5-2400 met Radeon 4850 512MB en 4GB RAM :+ Da's op geen enkele manier een krachtige PC maar Saints Row The Third loopt als een zonnetje.
Als je een Faaldozer hebt zit daar je probleem. Er zijn veel problemen met de 8120 en 8150 inzake hangen e.d. Zijn kort gezegd kut chips. M'n vriendin heeft vergelijkbare problemen met haar FX.
Ik heb 1100T black edition Phenom II X6. Als je toevallig weet hoe ik het kan oplossen hoor ik het nog graag. Heb voor de spellen betaalt en wil ze nog in de toekomst kunnen spelen :P
op een titel die toch oorspronkelijk begon op de PC.
Grand Theft Auto was een multiplatform titel met een simultane release op de PSX/PC...

http://gta.wikia.com/Grand_Theft_Auto_1
Correct, maar de port naar PSX is niet door (destijds) DMA gedaan. Zelfs de Windows-versie was een port; het origineel is ontwikkeld voor DOS.
Al vanaf deel 3 is het geen PC-titel meer. Net als dat Call of Duty vanaf deel 3 (of 4?) geen echte pc-titel meer is.
De petitie heeft op het moment van schrijven 314.525 aanhangers. Hoeveel van deze mensen gaat GTA5 illegaal van een torrent-site plukken ? Ik schat (minstens) 80% van deze mensen.

Hoe zit het met de Wii-U versie ? Lijkt me net zo onrendabel als een PC-versie (tenzij ze GTA5 van de console porten), maar goed; het is gelukkig niet mijn bedrijfsrisico.

Rockstar probeert het nog een keer, maar het kan best zijn dat dit voorlopig de laatste GTA voor de PC gaat worden indien de verkoopaantallen tegen gaan vallen.
Hoeveel van deze mensen gaat GTA5 illegaal van een torrent-site plukken ? Ik schat (minstens) 80% van deze mensen.
Lijkt me juist dat de mensen die de petitie tekenen het spel ook gaan kopen, waarom anders moeilijk doen
Hoe zit het met de Wii-U versie ? Lijkt me net zo onrendabel als een PC-versie (tenzij ze GTA5 van de console porten), maar goed; het is gelukkig niet mijn bedrijfsrisico.
de PC markt is zo groot dat het de Huidige console markt aan het inhalen was, dus dat het een bedrijfsrisico is zal wel meevallen...

Ik weet zeker dat er uit de PC markt genoeg te verdienen is met zulke spellen, als dat ook echt niet het geval was zouden er allang geen spellen meer op de pc komen, maar het tegendeel is waar

Ze willen gewoon dat mensen die op de console en pc spelen het kopen op de console omdat anders de kans groter is dat ze het gewoon downloaden
Rockstar probeert het nog een keer, maar het kan best zijn dat dit voorlopig de laatste GTA voor de PC gaat worden indien de verkoopaantallen tegen gaan vallen.
Heb je ook maar enige onderbouwing voor deze uitspraak?? want tot nu toe is het al jaren het zelfde verhaaltje.. eerst consoles daarna pc en dat is blijkbaar dit jaar niet anders
Lijkt me juist dat de mensen die de petitie tekenen het spel ook gaan kopen, waarom anders moeilijk doen
Waarom dan? Voor een gratis game wil ik ook wel even een petitie tekenen.
de PC markt is zo groot dat het de Huidige console markt aan het inhalen was, dus dat het een bedrijfsrisico is zal wel meevallen...
Onzin, de pc markt holt al jaren achteruit.
Ik weet zeker dat er uit de PC markt genoeg te verdienen is met zulke spellen, als dat ook echt niet het geval was zouden er allang geen spellen meer op de pc komen, maar het tegendeel is waar
Als je dat zo zeker weet, waarom is de trend naar console-only dan voor een groot deel van de developers aan de gang? Rockstar is hier niet alleen in, een hoop developers laten de pc stikken, omdat er niks meer te verdienen valt. Een spel staat al online voordat het uit komt.
Heb je ook maar enige onderbouwing voor deze uitspraak?? want tot nu toe is het al jaren het zelfde verhaaltje.. eerst consoles daarna pc en dat is blijkbaar dit jaar niet anders
Volgens mij staat er genoeg onderbouwing in de rest van z'n stukkie. Namelijk dat het grootste deel van de pc gamers een spel illegaal download.
Je ziet al aan het ontbreken van een port van RDR dat Rockstar geen zin meer heeft in de pc. Als niemand het gaat kopen denk ik niet dat ze het met GTA6 nog een keer proberen.
Een PC versie is immers ook een reden voor mindere verkoop op console. Niemand koopt een game 2 keer. Het is f pc, f console, niet beide. En als je het al voor de pc hebt gedownload, waarom zou je het nog gaan kopen?
De game later uitbrengen voor pc dan voor console was een goede manier om mensen over te halen het toch te gaan kopen voor console. Anders moet je namelijk een lange tijd wachten en kun je het pas spelen als de hype al over is. Nu brengen ze het blijkbaar ongeveer tegelijk uit, en ik verwacht dat ze daarmee een grote fout maken en ze alleen de piraten blij maken.
Volgens mij is GTA V + ELC uitstekend verkocht op de PC hoor.

En nu ze van te voren bekend hebben gemaakt dat er een PC versie gaat komen denk ik dat dat de verkopen alleen maar stimuleerd voor de PC.

Ik heb GTA V voor de Xbox & de PC. Als ik van te voren wist dat ie op de PC ging uitkomen had ik hem niet eens voor de Xbox gekocht.

Dit zal vast ook de motivatie zijn van VEEL pc gamers.

Wat ik zelf niet snap is dat je met nat vingerwerk gewoon een informatief krijgt qua beoordeling.
Zo'n +2 of +3 krijgt hij omdat hij als een van de weinigen hier de spijker op de kop slaat wat betreft GTA games op PC. Het is heel simpel en heeft niets te maken met ports of waar deel 1 ooit begon, het betreft de verkoop van deze games: de PC userbase is vele malen groter dan igv consoles, het aantal spelers is ook steeds vele malen groter, maar de verkoop niet. Hooguit 1 of 2 miljoen. Men steelt het liever, gewoon omdat het kan. Goede versie, slechte versie, alles wordt massaal gejat, todat het niet meer gemaakt wordt natuurlijk, pas dan houdt het op. Helaas te laat idd.

Triest maar waar. Kan je een -1 voor geven, maar dat veranderd niets. Men had de games gewoon moeten kopen, dan was een PC versie nu al bekend. Dan was GTA4 voor PC gewoon goed. Waarom uitbrengen voor een userbase waarvan de meerderheid het toch niet koopt? Waarom optimaliseren voor een niet-uniforme userbase die altijd wel een hapering weet te vinden om hun diefstal goed te praten?

En leuk dat ze die games toch vinden. Ze zijn ook leuk, altijd het geld weer waard. Zelfs op console:)
Goed nieuws, maar ook eigenlijk niet echt een verrassing. Rockstart zou wel gek zijn als ze de PC markt niet zouden bedienen met zo'n grote franchise als GTA. Als het najaar klopt van Nvidia dan zou het wel heel snel na de console launch zijn :D
Waar haal je die cijfers vandaan en hoezo maak je die aanname?
Voor de X360 wordt net zo hard gepirate
Waar haal je die cijfers vandaan en hoezo maak je die aanname?
Voor de X360 wordt net zo hard gepirate
Ik denk dat het zelfs makkelijker is voor de x360 dan voor pc, bij de 360 heb je over het algemeen geen activatie keys voor iig de single player en tegenwoordig heb je soms een key voor multiplayer nodig, dat had je eerder nooit nodig.
Voor de X360 wordt net zo hard gepirate
Nonsens. Inderdaad, voor de 360 wordt gepirate, maar de drempel is een stuk hoger dan de PC. Op iedere onaangepaste PC kun je gewoon een game downloaden en gaan spelen. Voor de 360 moet je je console modden. En dan heb je nog het risico dat je console gebanned wordt als je ermee online gaat. Het merendeel van de 360 consoles is gewoon ongemod. En nee, jouw omgeving is geen valide representatie van de rest van de wereld.
Ik heb er gewoon 100.000 vanaf getrokken omdat een punt te maken.

Als ik kijk naar mijn directe omgeving (en dan met name de mensen die een jaar of 10 jonger zijn) en de uitingen op de diverse fora, dan valt het me zo op dat wanneer een topgame voor de console uitkomt en er ook een pc versie is, een enorm aantal mensen direct op zoek gaat naar de pc download.

Een topper als GTA met een enorme singleplayer wereld, zal door een heleboel mensen worden gedownload met slappe excuses als:
Ik heb anders geen geld voor <insert random online shooter>,
Ik wilde m eerst proberen of het wel wat was,
Ik weet niet of mijn systeem t wel trekt,
Ze verdienen er al genoeg aan etc.

Nu hebben de steeds meer gamers 2 machines staan:
een 360 of ps3 met als extra een wii/wiiu of een pc.

Wanneer je al bakken met geld misloopt op de pirated copies van de 360 versie en het dus moeten hebben van de eerlijke 360 spelers en de ps3 versie, waarom zou je dan de pc markt nog bedienen terwijl daar nog veel harder wordt gedownload en je mogelijkerwijs zelfs de ps3 eigenaren verleid tot het downloaden van de "gratis"pc versie? Mijnsinziens loop je dan toch enorm veel geld mis.

Het lijkt me gewoon erg sterk dat er meer mensen op de pc GTA 5 kopen dan er illegaal downloaden.
Jouw aannames zeggen vooral heel veel over jouw eigen beeld van games en developers, dan dat het de realiteit benadert.

Steam games kun je ook allemaal piraten en de meeste gepirate versies komen rechtstreeks van de Steamservers, toch maken die lui elk jaar winst. Dat komt zeker door al die illegale downloads, of niet? Zelfs indie-startups als Kerbal Space Program krijgen voldoende geld voor hun alpha's en blijven doorontwikkelen, terwijl er vanaf dag 1 een versie buiten Steam gratis verkrijgbaar was. Nu jij weer.

Er is maar een heel beperkte groep mensen die alles wat los en vast zit maar 'pirate'. Een grote groep heeft ook de kennis niet om iets te 'unrarren, mounten en een crack te kopieren', of heeft daar domweg geen zin in. Een veel grotere groep koopt de meeste games die ze zeker weten lange tijd gaan spelen, en downloadt links en rechts af en toe eens een titel die twijfelachtig is, of na release 'toch eens gechecked moet worden'. Dat is een heel ander gedrag dan wat jij schetst. Hoe dan ook is er bijna geen enkele gamer te vinden die volledig gratis speelt. Zeker niet degenen die ook weleens online gaan.

Je moest eens weten wat het uitgavepatroon is van de gemiddelde speler in een F2P MMO. Dat ligt boven de honderd euro per jaar.

Van de kleine dertig mensen die ik persoonlijk ken met een console, heeft er maar eentje een gemodde Xbox. Alle Playstations, 1/2/3 zijn ongekraakt gebleven, De Xbox 1 is door twee man gekraakt omdat ie nu als emulator werkt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 augustus 2013 17:03]

En wat jij zegt over zijn beeld geld net zo goed voor jouw beeld. Ik ken genoeg mensen die helemaal nooit wat voor games betalen. Als een game niet online staat, downloaden ze wel een ander.

Steam moet het vooral hebben van het gemak. Alle spellen speelbaar met 1 enkele klik is gewoon handig, en al je spellen worden automatisch geupdate en gebackupt. En gemak willen mensen voor betalen.
Een losse game in de winkel kopen biedt al dat gemak niet. Een gekraakte download is hetzelfde als een officiele disk. Misschien dat je het eerst moet branden of mounten, maar reken maar dat een hoop mensen ineens weten hoe dat moet als het ze geld oplevert.

Sowieso hebben pc gamers meer verstand van pc dan de gemiddelde gebruiker. Je moet ook wel, om er redelijke performance uit te halen. Voor al die video instellingen die je moet tweaken om het redelijk draaiend te krijgen moet je toch eerst weten wat ze betekenen.
Degenen die helemaal niks van technologie weten, spelen toch ook geen games op de pc, die kopen een console. Disk erin en gaan. Geen getweak en andere onzin.
Volgens mij zijn we het eens. :) We zeggen het alleen anders.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 augustus 2013 13:14]

En toch... ondanks dat ik vanaf GTA III elke GTA heb gespeeld die op de PC uitkwam, kan ik me voorstellen waarom hij enkel voor consoles zou uitkomen.
Ik zat dit weekend bij een vriend en we zaten rustig op de bank met drie man, een biertje en een gigantisch scherm voor ons voor CoD. In single player games (de MP van GTA V even daar gelaten) vind ik het ook fijn dat ik niet naar boven hoef en daar ongezellig achter de PC moet zitten. Heerlijk juist om beneden te zitten voor mijn TV, lekker op de bank.

Ik heb geen Xbox360 of PS4 overigens, dus waarschijnlijk word het toch de PC, maar persoonlijk denk ik dat dit toch mijn laatste PC game ooit word.
En toch... ondanks dat ik vanaf GTA III elke GTA heb gespeeld die op de PC uitkwam, kan ik me voorstellen waarom hij enkel voor consoles zou uitkomen.
Ik zat dit weekend bij een vriend en we zaten rustig op de bank met drie man, een biertje en een gigantisch scherm voor ons voor CoD. In single player games (de MP van GTA V even daar gelaten) vind ik het ook fijn dat ik niet naar boven hoef en daar ongezellig achter de PC moet zitten. Heerlijk juist om beneden te zitten voor mijn TV, lekker op de bank.
En een PC kan je niet gebruiken met een controller en een TV, omdat...?

Ik speel regelmatig via een PC op een TV. Dankzij de ietwat geforceerde standaardisatie van controllers door Microsoft werken eigenlijk best wel veel spellen lekker vanaf de bank, zeker met multiplatformspellen maar ook met steeds meer met indie-titels. Valve sprong hier goed bovenop met Steam Big Picture. Gamen op de bank met een PC biedt veel meer vrijheden en meer kwaliteit ten opzichte van de huidige console-generatie (en, naar de berichten te horen, ook de volgende generatie).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 augustus 2013 08:38]

Niet iedereen heeft of kan ze pc in de woonkamer hebben staan omdat er gewoon geen plek voor is, of de pc staat aan de andere kant van de kamer datd e hmdi kabel het niet red.

Daarom is console makkelijk die is klein zet je makkelijk in de tv meubel of naast de tv en klaar.
Niet iedereen heeft of kan ze pc in de woonkamer hebben staan omdat er gewoon geen plek voor is, of de pc staat aan de andere kant van de kamer datd e hmdi kabel het niet red.
Een beetje tweaker komt met een mini-ITX moederbord en een leuke kleine kast als basis een eind vooruit. Je speelt niet alles op maximaal, maar zeker voldoende en beter dan de huidige consolegeneraties. Tegenwoordig zijn er ook PC kasten die meer WAF-compatible zijn dan de gemiddelde spelconsole.
Sorry maar dit is echt geen argument. Met een klein timmermansoog kan je al snel je pc prima wegwerken mocht je deze niet zo willen laten opvallen. En wat betreft de kabels

http://www.kabeltje.com/hq-hdmi-high-speed-kabel-20-meter

20m niet lang genoeg?
Niet iedereen heeft of kan ze pc in de woonkamer hebben staan omdat er gewoon geen plek voor is ... Daarom is console makkelijk die is klein zet je makkelijk in de tv meubel of naast de tv en klaar.
Wat een onzin...

Een acceptabele game-PC kan je makkelijk klein genoeg maken om naast je console in de TV meubel te plaatsen. vergelijkbare afmetingen als de originele PS3/X360 is zeer makkelijk, gelijk aan een mini-PS3/X360 is iets lastiger maar ook nog goed mogelijk.

Persoonlijk vind ik consoles zelfs te klein (hierdoor worden het vaak van die herrie dingen) en zou ik liever consoles gewoon 43cm breed willen zien zoals de rest van je AV apparatuur.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 13 augustus 2013 10:58]

Geen onzin. Jij kan je pc klein maken. En een hoop medetweakers hier ook. Maar de gemiddelde consument kan dat niet. Die kan alleen in de winkel op zoek naar een kleine pc en die vind je meestal niet. Alleen maar lelijke logge kasten die de aanblik van je kamer ontsieren. Ik heb zelf een mac mini in de woonkamer, zodat we kunnen internetten, skypen en films kijken op de tv. Voor een hoop dingen is ie geweldig, maar gamen is er niet een van. En dat is niet, zoals windows fanboys je vaak willen doen geloven, omdat er OS X op staat, maar omdat die kleine hardware gewoon de kracht niet heeft.

Ben het wel met je eens over de form factor van consoles. M'n ps3 is rond aan de bovenkant, wat dus betekend dat ik er niks anders bovenop kan zetten. Niet vreselijk handig in je av-meubel...
Maar dat is toch ook weer zo'n oplossing van "kijk zonder handen". Ik snap volledig dat het handig is als je je PC kan aansluiten op je TV maar je moet hem dan ook wel weer afkoppelen en dergelijke. Dat lijkt allemaal niet zo erg maar dat is het in de praktijk wel. Wat Freeze1987 beschrijft is de typische TV ervaring die je krijgt wanneer je je slaapkamer ontgroeit.

In de living is er op zich geen plaats voor geklungel met kabels of het rearangeren van het meubilair. Alles heeft zowat een vaste plek en dat hebben mensen het liefst, vooral als je samenwoont.

Verder is het ook zo dat we stilletjesaan in het post-PC tijdperk terecht gekomen zijn. Ik heb bijvoorbeeld al 5 jaar geen PC meer in huis. Ik gebruik een laptop. Waarom? Vanwege wat ik hierboven al uitlegde. De woonkamer experience, geen plaats voor kabels en heel die zooi en het is leuk om de bank TV te kijken en tegelijkertijd wat te werken op de computer. Bij het kopen van een laptop kijk ik niet of die games kan draaien trouwens maar ik koop altijd high end spul dus ja ik kan de laatste games draaien en sommige spelen die PC only zijn heb ik dan ook maar ik speel ze nooitomdat het niet lekker zit zo voor een computer liggen te spelen. En nu met al die tablets gaan PC's nog schaarser worden.

Consoles zijn dan ook gemaakt met de woonkamer in het achterhoofd. De Xbox One is daar een heel goed voorbeeld van. Laat het duidelijk zijn ik ben een Playstation gebruiker dus wil hier geen One gaan promoten maar het idee van de One beschrijft wel goed wat ik bedoel. Ze hebben heel veel features ingebouwd die niks met gamen te maken hebben maar alles met TV kijken.

Consoles brengen meer mensen aan het gamen. Ik speelde vroeger amper video games maar sinds ik een PS3 heb speel ik constant games. En dat heeft enkel te maken met gemak. Gfx kunnen me echt niet zo hard boeien als het gemak waarmee je een console bediend. Ik snap best dat je met een PC de betere ervaring hebt qua beeldkwaliteit maar consoles geven je de betere ervaring in gebruiksgemak. Het heeft dan ook geen zin om mensen die een console ervaring een PC op te willen dringen. De behoeftes van die 2 soorten gamers zijn gewoon anders.
Dank voor al het typwerk! Dat is precies wat ik bedoel.
Maar hij snapt het zelf nog maar half
. Ik snap volledig dat het handig is als je je PC kan aansluiten op je TV maar je moet hem dan ook wel weer afkoppelen en dergelijke
Waarom zou je dat doen, als je 1x de kabels netjes wegwerkt kan je het gewoon aangesloten laten.

De rest van je verhaal.. ja leuk maar niet iedereen denkt er zo over

Het klopt dat de PC steeds meer weg aan het gaan is maar de echte pc gamer zal daar nog wel even blijven.

En juist console gamers die denken er nu weer aan een pc te kopen omdat juist de Console ervaring nu ook vrij makkelijk op een pc te krijgen is (pc aan tv met controller en gaan desgewenst met Big Picture Mode)
Omdat je toch niet Tv kan kijken en op de computer werken tegelijk? Of als jouw lief een soap wil kijken dan moet je meekijken omdat je niet op de PC kan? Of bedoel je een PC die enkel dient als console? Dure grap dan.

En dat niet iedereen er zo over denkt dat zet ik toch net in de post. Je hebt gewoon 2 soorten gamers. PC gamers en Console gamers. Je kan elkaar echt niet overtuigen dat jouw werkwijze de juiste is.

Het idee al van een PC aan mijn TV te koppelen lijkt me even idioot als jij het vindt om je games op een console te spelen. Ik vind het persoonlijk echt niet de moeite om maanden te moeten wachten op games die al lang uit zijn en dan al die console exclusives te moeten missen.

Niet iedereen denkt zoals jij en niet iedereen denkt zoals ik.
Ook is lang niet iedereen Tweakerig genoeg om dit soort oplossingen uberhaupt maar te bedenken. Ook werken lang niet alle games lekker met een controller... zo zijn er nog wel wat haken en ogen te verzinnen.

Toch deel ik de mening niet dat PC gaming op zijn einde loopt. Nog steeds is de PC het meest up-to-date stuk elektronica in huis, de GPU wordt steeds stiller, koeler en kleiner en geintegreerd in de CPU die toch al overal in zit. Meer en meer games werken prima met controller, en vrijwel iedereen heeft een PC-achtige oplossing als media center of gaat dat in de toekomst kopen.

Het enige dat PC gaming nog niet aan het helpen is, is de algemene acceptatie en de kennis dat het best goed te doen is. Wie wil nou niet 1 apparaat dat alle taken kan uitvoeren? Dat scheelt geld, ruimte, en kan een boel gemak opleveren. Er wordt gewoon vrijwel niet voor geadverteerd en dus schuift de massa naar consoles, maar goed, dat is een massa die voorheen uberhaupt nog niet zoveel aan gamen deed.

PC gaming zal er nog zeker wel zijn, en in voldoende mate, nu en over 10 jaar. De console is ook niet meer dan een PC met een leuk jasje en logo eromheen, plus een ecosysteem dat zelfs met de aankomende gen consoles redelijk gesloten blijft. Dat is voor sommigen een voordeel, en voor sommigen een reden juist naar de PC te gaan.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 augustus 2013 17:11]

Tja ik ben oud denk ik. Ik speelde al op consoles toen de PC nog niet tot het volk was doorgedrongen. De oude Atari spelcomputers stammen nog van voor het tijdperk dat normale mensen een PC hadden. En die eerste PC's waren ook slecht om mee te gamen, zo op die monochrome monitoren. Geloof me, gamen op de eerste PC's was een enome stap terug. Dus ja voor mensen uit die tijd is spelen op de console heel logisch. De PC is om op te werken.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een monitor en keyboard/muis in de woonkamer er bij hebben... winkey+P werkt uistekend om snel tussen monitor en TV te switchen. Uiteraard hangt het er vanaf of je plek hebt in je huiskamer en hoezeer je onder de plak zit bij je wederhelft, maar je blijft het presenteren alsof het niet mogelijk is om een PC handig in de woonkamer te gebruiken voor couchgaming. Consolegaming en PC gaming hebben gewoon allebei hun voors en tegens, waarom moet je nou per se de optie waar jij niet voor kiest zwart maken?

Wat betreft dat lang niet alle games zich er voor lenen, tja het hangt af van je smaak natuurlijk maar toch errug veel wel hoor. En veel van die games die zich er niet voor lenen heb je of helemaal niet op de console, of alleen een zwaar gegimpte versie (command&conquer bv). Als ik naar mijn installed lijst kijk van steam dan kom ik op 2/3 van de games uit die uitstekend werken met de controller (van 76 installed games) en in die andere 1/3 zitten ook dingen als de complete quake collectie, crysis, command and conquer, een MMO, dingen die je gewoon niet op een console kunt of wilt spelen.
Als je dan toch een laptop hebt waar je mee kan gamen.. zie ik het probleem niet om een 360 controller en HDMI voor tv in te pluggen.
Ieder zo zijn smaak zal ik maar zeggen. Ik zelf deel deze mening totaal niet.

Ik ben juist over de jaren meer en meer naar de PC getrokken.

Vroeger gamede ik nog vaak beneden op een console maar het probleem waar ik steeds tegen aan liep was dat andere bewoners van het huis ook de tv wouden gebruiken. Als zoals ik graag doe om een uurtje of 9 zou willen gamen op de bank dan zou dat gewoon weg niet gaan want dan is de tv in gebruik, mijn vrijheid was best wel laag met die tv.

Ik ben dus ook mede daar door steeds meer naar mijn pc getrokken en ik zou die vrijheid echt niet willen opgeven. Lekker op mijn kamer priv zonder gedoe met het gebruik van de tv, ik zou dat voor geen goud opgeven voor een beetje mooier weggewerkte kabels en een groter scherm.

Sterker nog een 23 inch scherm op 75cm neemt nog een stuk groter deel van je zicht in dan een 40 inch scherm op 3m dus daar hoef ik het ook niet voor te doen. Daarbij komt ook nog kijken dat ik eerlijk gezegd gewoonweg beter zit op een bureaustoel achter mijn bureau dan dat ik zit of lig op de bank.

Wat ook een belangrijke factor voor mij is zijn mijn 3 schermen. Ik ben niet iemand die uren lang het zelfde doet en de luxe om gewooon te chatten op mijn linker scherm terwijl ik lekker ook nog even kan browsen op 2 schermen kan gewoon echt niet in de woonkamer. Of zoals ik ook wel doe is tv kijken terwijl ik minecraft speel en tegelijk chat open hebben.

Een bijkomend voordeel van een desktop is dat ik lekker veel meer keuze hebt in input voor je games, ik ben absoluut geen fan van een controller en hoewel je met de juiste ondergrond muis en toetsenbord kan gebruiken op een tv is het veel gemakkelijk achter een bureau.

Hoewel ik nu vooral pc games speel heb ik ook een ps3 en een wii aangesloten op mijn schermen dus console games speel ik nu ook. Ik ga ook niet op de bank zitten die achter mijn bureau licht maar ik speel ook console games gewoon achter mijn bureau omdat ik dat gewoonweg prettiger vind.

Iedereen zijn eigen smaak dus.
Ik wil anders nooit meer iets anders dan de pc. Ik game nu al bijna een jaar met 3 monitoren en dat is echt fantastisch!
Joh, mijn vrouw wil helemaal niet dat ik op de TV vanaf de bank ga spelen. Want dan moet het of zachter of zij moet ergens anders TV kijken. Dus ik (en zij ook) wil wel graag dat ik in alle rust op de studeerkamer op de pc speel... Dit is maar een van de vele voorbeelden dat mensen niet in de woonkamer willen/kunnen spelen. Meeste mensen wonen niet alleen en veel gezinsleden/huisgenoten hebben geen zin in de herrie van een game.
Gezellig? jij zit een singelplayer spel te spelen en de rest moet toekijken?

Als ik singelplayer spellen speel dan doe ik dat alleen en maakt het dus niet uit of ik achter een bureau zit of op de bank. Liever zit ik dan relaxed in mijn bureaustoel met uitzicht op 3 schermen en veel fijnere besturing dan op de bank achter de tv.

Enige waar een console fijn voor is als je met 2 of meer samen wilt spelen in een kamer.
Shooters met een controller zijn niet aan mij besteed. Daarnaast heeft m'n vriendin liever dat ik boven zit in plaats van haar TV bezet te houden. Zo kan ik lekker grafisch goede games spelen en zij America's Next Top Model kijken ;)
Het is maar net hoe je het interpreteert; de beste man gaf alleen aan dat men (gamers) zich voorbereiden op de sterke line-up van games dit najaar en liet in dezelfde zin een aantal games noemen.

Dat kan dus ook betekenen dat PC-gamers mogelijk investeringen of aanpassingen op hun systeem vertragen/uitstellen omdat een aantal van hun ook een console hebben en dus mogelijk GTA:V op de console gaan spelen en voorlopig geen nieuwe GPU gaan kopen.

Neemt niet weg dat men bij NVidia vergeet dat later ook nog een BF4 om de hoek komt kijken waar minstens (zo niet meer) GPU-power voor nodig is dan voor een mogelijke GTA:V voor de PC.

/edit: en natuurlijk is er een mogelijkheid dat deze uitspraak aanstaande donderdag wordt bevestigd door Rockstar; dan komt ook de nieuwe/officiele multiplayer gameplay video uit.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 13 augustus 2013 08:26]

Volgens mij heeft hij dit gezegd (zie bron artikel):
preparing their systems for a strong roster of games coming this fall, including blockbuster franchises, such as Call of Duty: Ghosts, Grand Theft Auto V and Assassin’s Creed IV.
Ik kan er toch alleen maar uithalen dat deze games komen. Ik zou niet weten waarom ik dit najaar mijn PC moet upgraden voor een spel wat alleen op een console uitkomt...
Ik denk dat BF4 niet genoemd wordt omdat EA/DICE hiervoor AMD als partner hebben gestrikt - BF4 zal AMD-geoptimaliseerd worden (wat dat precies inhoudt weet ik niet: wellicht stoere mariniers met lange, in de wind wapperende manen dankzij TressFx?)


O/t: ik hoop oprecht dat dit bewaarheid gaat worden, want als ik op n game op zit te wachten, dan is het wel GTA V (duimen dat het niet een console-only wordt a la Red Dead Redemption, want ik hoef geen speeldoos in huis).

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 13 augustus 2013 11:00]

Als ze een fatsoenlijke pc versie maken koop ik m zeker
En die verplichte rockstar social club of hoe het ook heet eruit slopen aub. Dat spul is zo brak dat veel mensen op de pc hun gekochte games geeneens kunnen spelen en dat is ook de reden dat ik LA noir niet heb gekocht.
Ondanks dat het nog geen officiele aankondiging is, is dit toch wel fijn nieuws om mee wakker te worden. Een paar maaden wachten op de pc-versie is een stuk fijner dan een jaar, zoals bij eerdere GTA's..
Doen ze goed bij Rockstar, de laatste tijd werd het geduld van PC-Gamers flink op de proef gesteld. Ik wacht zelf met smart op de PS3 versie. De trailer voorspelt in ieder geval al veel goeds.
Ik vraag me af wat de specs wel niet worden ;(
Ik ben wel bang dat je over een aardig krachtig systeem moet beschikken.
Waarom? AAA-titels proberen natuurlijk een zo groot mogelijk publiek aan te spreken en vanzelfsprekend kan je vaak ook met een mindere PC aan de gang.

Als voorbeeld Battlefield3; daar was de minimale requirement een 8800GT, een GPU uit 2008. Ook andere populaire games, zoals World of Warcraft , geven zelfs een NVidia 6-serie als minimale specs.

Dus nee, de tijd dat je maar een hele dikke PC moet hebben is al jaren niet vanzelfsprekend maar neemt niet weg dat het wel handig is als je op FullHD, maximale settings & 30000fps zou willen spelen. ;)
Want? Een fatsoenlijke ps360 port zou probleemloos moeten draaien op alle beetje fatsoenlijke hardware die de afgelopen paar jaar is uitgekomen.

Maar ja, een fatsoenlijke poort... Kijk naar de vorige gta op de pc en ik heb weinig hoop dat rockstar met iets enigsinds fatsoenlijks komt...
Weinig hoop? Heb je toevallig Max Payne 3 gespeeld want die game werd op de PC geprezen door de goede optimalisatie. GTA 4 draait zelfs nu nog maar nt fatsoenlijk met alle toeters en bellen terwijl MP3 met alle toeters en bellen echt super draait n er veel beter uit ziet. Ik heb dus goede hoop dat Rockstar hun optimalisatie-zaken prima op een rijtje hebben.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit wel mee zal vallen. Een beetje goede engine komt al een heel eind. Tenzij dit natuurlijk, net als GTAV, een instabiele poort gaat worden.
Inderdaad want ik had een aardig krachtige pc maar GTAIV draaide er totaal niet soepel op, mijn PS3 ging snel weer aan.
Ik ben blij dat deze ook voor de PC uit komt.
Sinds GTA2 heb ik iedere GTA direct bij de release gekocht. Ik heb zelfs speciaal voor GTA4 een nieuwe PC gekocht.
Singleplayer games speel ik op de PC. Mijn xbox staat in de woonkamer en mijn vriendin wilt lekker TV kijken. Enige spellen die ik op de xbox speel zijn offline co-op games zoals de Halo-serie, Army of Two, Guitar Hero serie en de Rockband-serie.
Deze spellen speel ik bijvoorbeeld met de vriendin.

GTA5 zal waarschijnlijk niet Co-op genoeg zijn om samen met mijn vriendin te spelen(en het genre vind ze niet leuk). Dus GTA5 zal ik toch graag op de PC willen hebben, omdat dit spel toch een behoorlijke tijd kost om uit te spelen en dan kan ik dat mooi op de PC doen.

Edit: Geen idee waarom dit als irrelevant wordt bestempeld. Ik geef mijn redenering waarom ik liever de PC-versie speel dan de Xboxversie. Dit is dus degelijk relevant aan het artikel.

[Reactie gewijzigd door Gertjuhjan op 13 augustus 2013 10:51]

proficiat met je vriendin zeg
Dit najaar dan hebben ze niet lang inderdaad na de console versies zeg.. het lijkt me dan ook niet realistisch aangezien er nog niets is aangekondigd en ik niet verwacht dat ze n dag voor de release de game pas zullen aankondigen om zo de console sales te boosten.
Zeer goed nieuws, ga het Zowiso ook op de pc spelen, heerlijk die mods
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True