Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties, 13.859 views •

Bij monde van Aaryn Flynn, directeur van de studio's in het Canadese Edmonton en Montreal, maakt Electronic Arts bekend dat Frostbite 3, de engine die gebruikt wordt voor Battlefield 4, ook als ondergrond zal dienen voor de volgende Mass Effect-game en voor Dragon Age 3: Inquisition

Flynn maakt met een tweet bekend dat versie 3 van de Frostbite-engine gebruikt wordt voor een nieuwe Mass Effect-game en voor Dragon Age III: Inquisition. Beide games worden onder zijn leiding gemaakt. De nieuwe Mass Effect wordt ontwikkeld bij de BioWare-studio in Montreal, terwijl er aan Dragon Age 3: Inquisition gewerkt wordt door BioWare Edmonton. Het bestaan van beide games was al bekend, maar aangenomen werd dat bij beide gebruik gemaakt zou worden van Frostbite 2, de engine die in 2011 zijn intrede deed met Battlefield 3.

Dat staat ook vermeld in een persbericht uit september, waarin Flynn zelf meldt dat Dragon Age 3: Inquisition gemaakt gaat worden met Frostbite 2. In november is EA al voorzichtiger. Dan laat Yanick Roy, hoofd van de studio in Montreal enkel los dat de nieuwe Mass Effect gemaakt wordt met Frostbite-technologie. Hij liet daarbij in het midden welke editie van de engine ter hand genomen wordt.

EA kondigde het bestaan van de nieuwe Frostbite 3-engine eerder deze week aan, tijdens het evenement waar het Battlefield 4 officieel aankondigde. De prestaties van de nieuwe engine zijn zichtbaar in de video's die de uitgever van Battlefield 4 heeft vrijgegeven. Zowel Battlefield 4 als Dragon Age 3: Inquisition zouden eind dit jaar op de markt moeten komen. Wanneer de nieuwe Mass Effect verschijnt, is niet bekend.

EA toont 17 minuten actie uit Battlefield 4

Reacties (42)

Reactiefilter:-142041+128+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Dit is erg pijnlijk voor de WiiU, aangezien de engine niet op deze console gaat draaien...

http://www.eurogamer.net/...-leaves-technology-behind
"
Eurogamer: Some Wii U owners are disappointed to see Battlefield 4 is not coming to the console. What, exactly, is the reason for that?

Patrick Bach: The biggest problem we have right now is we don't want to back down from what we see as our low spec machines. We right now don't have support for the Wii U in the Frostbite engine. The reason for that is it takes development time. What should we focus on to create the best possible Battlefield experience? We are now focused on PC and the current-gen platforms, and then there might be other platforms in the future that we can't talk about..."

Dit betekent dus dat de WiiU geen third party support zal krijgen op basis van games die dus op e frostbite engine gaan draaien...
Had Nintendo maar niet zo'n under-powered product af moeten leveren. Vergeleken met de rumours over de PS4 & nieuwe Xbox is het gewoon een jammere prestatie van Nintendo. Natuurlijk weet ik dat Nintendo graag op "innovatieve gameplay" focused, maar dat betekend wel dat ze zich kwa third party developers gewoon in de vingers snijden.
Hoeft niet per se te maken te hebben met de hardware van de Wii U, maar kan ook komen door het meningsverschil wat de twee companies hebben nadat Nintendo EA afwees met hun voorstel om Origin op de Wii U te gebruiken.
Mass Effect: Next met graphics en animaties als Battlefield 4 :9~ . Laat die game aub zo snel mogelijk komen! :D
Nou zou het nog niet zo snel zeggen.

Graphics heeft niks te maken met de engine.
Battlefield 4 is helemaal gemaakt door DICE die hebben hele goede mensen in dienst voor die grafische gimmicks.

Moet je kijken naar Warfighter. De graphics in dat spel zijn om te huilen terwijl het dezelfde engine is als die van Battlefield 3.

Erg afhankelijk dus van de developer. Engine is puik.

[Reactie gewijzigd door Robbie86 op 28 maart 2013 16:42]

Ik had de nieuwe Mass Effect toch liever in de Unreal Engine 4 gezien. Dit is weer van dat typisch EA gedoe, we hebben een goede engine (voor FPS) en we gaan daar ineens racegames en RPG's met maken. Ni echt blij dit te horen. Ook omdat het zo een zware engine is met zeer weinig kleur het tegenovergestelde van de UE 3
Sinds wanneer is kleur gerelateerd aan de engine? Die blauw/oranje kleuren filters in BF3 zijn niet afhankelijk van de engine. De designers en de gekozen art style bepalen grotendeels de sfeer in een game.

UE4 tech demo was ik niet echt van onder de indruk.. vond het er maar erg houterig uitzien met "aparte" physics. En waarom zouden ze voor UE4 kiezen terwijl ze een powerhouse genaamd Frostbyte3 in huis hebben? ;)
Precies. De engine die ze nu gaan gebruiken zal flink op de kosten besparen voor BioWare.
Daar gaan we! Zeg je huidige setup maar gedag! Hoeveel zal Frostbite 3 op de CPU hangen? Net als Crysis 3 baat bij HT? Ik denk dat er een hoop "Desktop Advies" topics nu kunnen worden herschreven. Ben benieuwd wat de eerst volgende BGG gaat worden!
Frostbite 2 hing amper op de CPU. Dit heeft tom's hardware getest.

Ze hebben verschillende CPU's geprobeerd. van i3 tot sandy bridge-E variant.
Overal dezelfde GPU en de fps verschillen waren 1 tot 3.
Frostbite is meestal heel zwaar op de GPU, maar niet CPU.

Waarschijnlijk trekken ze deze lijn door met Frostbite 3

Bron: http://www.tomshardware.c...-performance,3063-13.html
Iets waar veel ontwikkelaars wat van kunnen leren. PC's hebben doorgaans veel betere grafische kaarten aan boord dan de consoles maar die worden vaak zelden benut omdat ports vaak zwaar op de CPU leunen. Daarnaast is het goedkoper om een GPU te vervangen dan een CPU aangezien het vervangen van een CPU vaak ook betekent dat je je moederbord en geheugen kunt gaan vervangen.
ligt totaal aan je budget en je eisen

een beetje game kaart kost al snel 200 tot 300 euro
voor dat geld heb je een prima moederbord/cpu/geheugen set dat iedere game aan kan op ultra

wil je echt enthousiast gaming doen dan zit je bij de videokaarten al snel op de 500 euro
Maar battlefield 3 was toch frostbite 2,5 had ik begrepen van tweakers?
Geef het beestje maar een naam :)
Een 'nieuwe' engine is zelden geheel nieuw.
Meestal is het gewoon de oude engine waar delen van herschreven / verbeterd zijn.
Dat is bij de Unreal Engine en de CryEngine niet anders.
Dus wanneer is het versie 2, versie 2,5, versie 3?
Dat bepalen de makers.
Dus als die het versie 3 noemen (zoals hier), dan houden we dat aan.
"Maar battlefield 3 was toch frostbite 2,5 had ik begrepen van tweakers?"
Nee dat klopt niet helemaal.
Battlefield: Bad Company (1) was de eerste game met de Frostbite (1.0) engine.
Frostbite 1.5 werd gebruikt in Battlefield 1943 en Battlefield: Bad Company 2.
Voor Battlefield 3 werd als eerst de Frostbite 2.0 engine gebruikt.
Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Frostbite_(game_engine)
Tweakers noemde het frostbite 2.5 omdat het een opgepoetste versie van frostbite 2 is, niet een geheel nieuwe engine. DICE noemt het gewoon non steeds frostbite 3, en zo zal je het dus ook eigenlijk overal moeten vinden.
Battlefield 3 heeft frostbite 2.0.

Battlefield 4 heeft zogenaamd de frostbite 3.0 engine, maar het is eigenlijk een wat gepdate frostbite 2.0, dus je kunt het ook frostbite 2.5 noemen.
In de trailers van bf3 zag je ook veel destructie bijvoorbeeld maar toen het spel er effectief was, was het toch veel minder. Tenzij scripted scenario's in de single player, vond ik het toch maar overhyped. Neemt niet weg dat ik er veel plezier aan heb gehad overall. Ben benieuwd.
Ik had niet verwacht dat Dragon Age ook op Frostbite 3 ging lopen, ze wisten vorig jaar al dat er een nieuwe dragon age op een frostbite engine ging lopen maar moeten ze nu alles weer 'overzetten' naar de frostbite 3? of zouden ze gewoon al gelijk begonnen zijn op deze nieuwe engine?
Zijn gewoon flink aan het developen geweest op Frostbite 3.0. BioWare had het meerdere malen over Frostbite maar zei bewust niet dat het om 2.0 zou gaan om verwarring te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door CR1691 op 28 maart 2013 16:17]

Tof om 3 redenen.
Animatie's
Gezichten
Vernietigbare speelwereld.
Door de animaties en super mooie gezichten, wordt een verhaal gewoon beter verteld. En wat zou het gaaf zijn als je met een toffe spell je speelwereld kapot kan maken :D.
Inderdaad een mooie ontwikkeling. Wel goed om te zien dat de interne studio's binnen EA langzaam 1 voor 1 overstappen op de intern doorontwikkelde Frostbite engine. Mass Effect, Command & Conquer, Need for Speed gaan de Frostbite engine ook gebruiken.

Persoonlijk vind ik Frostbite en Havok tot de top behoren.
Bioware heeft bij PAX gezegd te hebben dat ze voor een release in 2015 willen gaan met de nieuwe Mass Effect.
Lijkt mij een prima timeframe. Laat ze aub zo rustig mogelijk aan doen met de nieuwe Mass Effect. Die game hoort gewoon eens in de zoveel tijd uit te komen en niet snel achter elkaar. Het universum steekt zo fantastisch in elkaar, die moeten ze rustig doorontwikkelen.
frostbite 3 is gewoon frostbite 2 maar dan een beetje meer polished en optimized. er is geen sprake van een echte nieuwe engine zoals het verschil tussen frostbite 1 en 2.
Frostbite 2 was ook geen nieuwe engine. Het is nog steeds Frostbite. Een nieuwe engine, zou een nieuwe naam betekenen. Neemt niet weg natuurlijk dat op het eerste zicht alles niet zoveel mooier lijkt dan maxed bf3, in tegenstelling tot bf2->bf3
Echt wat een verbeteringen weer in de Frostbite engine _/-\o_

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True