Door , , 60 reacties

Zou je het op de een of andere manier kunnen tellen, dan kijken meer mensen uit naar Battlefield: Hardline of Call of Duty: Advanced Warfare. Meer mensen zullen FIFA 15 in huis halen of aan de slag gaan met Assassin's Creed: Unity. Toch kijkt geen van die miljoenen gamers die die games zullen gaan spelen met zoveel passie uit naar 'zijn' game als fans van Dragon Age dat doen. Het inmiddels langverwachte Dragon Age: Inquisition moet BioWare's magnum opus worden van de serie, en de game belooft dan ook groter en completer te worden dan beide voorgaande delen.

Ferelden en Orlais

Het derde deel in de Dragon Age-serie volgt op een geweldige lading content. Immers, wie beide eerste Dragon Age-spellen heeft gespeeld, inclusief alle downloadable content en het uitbreidingspakket voor Dragon Age: Origins, heeft al behoorlijk wat uurtjes rondgelopen in Thedas, het continent waar ook Dragon Age: Inquisition zich afspeelt. Om de afmetingen maar meteen helder te hebben: de totale spelwereld van Inquisition is ongeveer vijf keer zo groot als Ferelden, waar het eerste spel zich afspeelde. Ferelden is overigens onderdeel van Dragon Age: Inquisition, maar spelers komen ook in Orlais terecht, en in het tussenliggende 'niemandsland' dat Ferelden en Orlais van elkaar scheidt.

Dragon Age: Inquisition

Centraal in het spel staat de rol van de Inquisitor - de speler - die de enige overlevende blijkt te zijn na een grote explosie waarbij de afscheiding die bestaat tussen diverse werelden, The Veil, is gescheurd. Door de scheuren kunnen allerlei monsterlijke demonen het rijk der levenden binnenwandelen; dat is dus foute boel. Aan de Inquisitor, die spelers zelf een ras en geslacht kunnen aanmeten, de taak om uit te zoeken wat er gebeurd is, en om het proces weer terug te draaien. Makkelijk is dat uiteraard niet, want als enige overlevende van de explosie is de Inquisitor in de ogen van sommige andere helden ook best verdacht.

Helden verenigen

Die andere helden lijken in Dragon Age: Inquisition een belangrijke rol te gaan spelen. BioWare zet de speler neer als de leider der helden. Het probleem dat is ontstaan is namelijk zo heftig dat als alle helden van Thedas zich niet verenigen, de wereld er weleens aan ten onder zou kunnen gaan. De speler komt zodoende dus een groot aantal andere helden tegen, die op enig moment ook onderdeel uit kunnen maken van zijn party. Zoals we van BioWare gewend zijn, heeft de samenstelling van je party invloed op hoe de wereld om je heen op je reageert en op wat voor mogelijkheden je krijgt in de vele dialogen die Dragon Age: Inquisition rijk is. Dit is traditioneel een van de sterkste punten van BioWare-games, en dat verandert niet met Dragon Age: Inquisition.

Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat BioWare dit punt nog iets verder doorvoert in dit spel. De wereld om je heen is namelijk levendiger en dynamischer dan ooit. Als voorbeeld nemen de ontwikkelaars, tijdens de presentatie die we op de E3 zagen, een toevallig passerende beer. Je kunt de beer aanvallen, natuurlijk. Maar die beer speelt dan verder geen rol meer in die regio. Dat kan ertoe leiden dat er meer andere dieren komen, die anders opgegeten zouden zijn door de beer. Het kan leiden tot minder beren, omdat je de populatie terugdringt. Beren zouden uit kunnen sterven. Simpele voorbeelden van hoe Thedas dit keer nog meer dan voorheen een levende spelwereld is waarop jij invloed kunt uitoefenen.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over: