Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties
Submitter: Diagoras

Ontwikkelstudio BioWare heeft bekendgemaakt dat de role-playing game Dragon Age: Inquisition, die in november op de markt komt, een co÷peratieve spelmodus voor vier spelers zal bevatten. Daarin kunnen gamers met elkaar bepaalde dungeons te lijf gaan.

De coöperatieve multiplayermodus in Dragon Age: Inquisition laat gamers met maximaal vier personen speciale missies aangaan, zo maakte BioWare woensdag bekend. Die missies staan los van de singleplayermodus van het spel en gamers moeten voor de multiplayer ook een apart personage aanmaken. BioWare benadrukt dat gamers die geen interesse hebben in de multiplayermodus deze spelvorm helemaal links kunnen laten liggen. De multiplayer heeft geen invloed op het verhaal van de singleplayer. De progressies in beide spelmodi staan los van elkaar.

In de coöperatieve multiplayer zullen gamers samen missies aangaan en tijdens die missies allerlei loot kunnen verdienen, zoals nieuwe wapens en goud. Met dat in-game verdiende goud kunnen vervolgens nieuwe voorwerpen gekocht worden. Gamers kunnen die voorwerpen desgewenst sneller bemachtigen door echt geld te investeren via microtransacties, wat hen dan het betaalmiddel Platinum oplevert. Volgens BioWare kunnen alle items in de multiplayer van Dragon Age: Inquisition met beide betaalmiddelen gekocht worden. Er zijn geen voorwerpen aan betalende spelers voorbehouden.

In de gameplay lijkt de multiplayermodus veel op de singleplayermodus, al kunnen spelers maar vier aanvalsvaardigheden uitkiezen om tegelijk te gebruiken. De tactische camera, waarmee de actie in de singleplayer gepauzeerd kan worden, is ook afwezig. Verder lijkt de manier van spelen veel op hoe dat in de singleplayer gaat, weet Game Informer te melden na een eerste speelsessie. Volgens het Amerikaanse gamemedium zullen spelers aanvankelijk in de situatie komen waarin sommige vijanden nog niet te verslaan zijn, doordat de spelers dan nog een te laag level hebben. Later zal echter de moeilijkheidsgraad opgeschroefd kunnen worden om het spel uitdagend te houden.

Het toevoegen van een multiplayeraspect aan Dragon Age komt volgens BioWare voort uit het succes dat de meerspeleroptie had in Mass Effect 3. Toen de ontwikkeling van dat spel was afgerond, stelde de studio een team van ervaren ontwikkelaars samen die daarna twee jaar hebben gewerkt aan de multiplayermodus voor Dragon Age: Inquisition, om gamers voor het eerst in de serie de kans te geven om samen te spelen. Daarbij is ook gekeken naar de mogelijkheid om een volledige multiplayercampagne te bieden, maar dat was volgens BioWare te complex om in Dragon Age: Inquisition te worden geïmplementeerd.

Dragon Age: InquisitionDragon Age: InquisitionDragon Age: Inquisition

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Micro transacties in een full price game om ingame goud te kopen. Daar word ik niet heel erg blij van. Waarschijnlijk zullen de items dusdanig duur zijn dat je haast wel ingame goud moet kopen.
Als ze dit op dezelfde manier doen als in Mass Effect 3, dan valt dat wel mee. In ME3 kun je ook items met echt geld kopen, maar ze zijn niet zo duur dat het dagen duurt om ze te kopen met ingame geld, na een paar potjes heb je meestal al genoeg.
bij call of duty zijn de microtransacties het ergst, het begon met call of duty black ops 2, toen kon je allemaal camos kopen en die zagen er best fantsoenlijk uit maar zonde om te kopen, nu heb je call of duty ghosts, er zit al meer dan 100 euro aan camos kopen, en ze zien er niet eens goed uit. ik hoop dat dit niet mag gebeuren met spellen dragon age en toekomstige spellen.

bron: http://store.steampowered.com/app/209160
Hoe meer ik zag va DA 3 hoe meer het begon tegen te vallen. Ik had nog hoop dat ze zich gingen herpakken na het fiasco van DA 2. Maar dit is de druppel die de emmer doet overlopen. DA 3 ga ik niet kopen. Naar mijn mening is er nauwelijks nog iets over van de originele Bioware spirit. Het heeft zijn ziel verloren aan de geldwolven van EA.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 28 augustus 2014 12:36]

Hoe meer ik zag va DA 3 hoe meer het begon tegen te vallen
Wat valt er dan precies tegen? want ik ben nog steeds enorm enthousiast over dit spel, en heb nog weinig gezien wat me tegen staat.
Maar dit is de druppel die de emmer doet overlopen
ze voegen iets toe wat jij niet wil hebben, lets boycot the game!

er zijn waarschijnlijk genoeg mensen zijn die dit wel zien zitten, plus dat als je er niks mee te maken wil hebben, negeer je het gewoon
Verdere versimpeling van de gameplay (uitspraken devs), geen gameplay beelden (durven) tonen en nu maken ze dezelfde fout die Diablo 3 verneukt heeft. Items voor geld verkopen. Blizzard heeft later nog toegegeven dat dit een fout was.
[...]

ze voegen iets toe wat jij niet wil hebben, lets boycot the game!
Uh ja? Waarom zou ik iets kopen waar ik niet achter sta?
[...]

er zijn waarschijnlijk genoeg mensen zijn die dit wel zien zitten,
Er zijn ook genoeg mensen die GTST kijken wilt niet zeggen dat het kwaliteit is?
plus dat als je er niks mee te maken wil hebben, negeer je het gewoon
oh sorry je mag blijkbaar geen kritiek uiten? Ook niet als je het eerste deel wel goed vond? Ik zie dat jij wel de ideaale doelgroep bent voor EA. Niet zeuren gewoon die troep slikken.
Hij bedoelt. Het nieuws is dat er iets toegevoegd wordt...
Extra..
En dat is de druppel dat je de rest niet meer wil hebben?
Reageer daar op dan?
Het is een toevoeging die het spel verneukt voor mij. Pay2Win spellen koop ik niet.
deze gehele multiplayer staat los van de single player ooit mass effect 3 gespeeld ?
de multiplayer kan je met echt geld wapens sneller unlocken maar je kan het ook gewoon vrij spelen door het normaal te spelen
er zat letterlijk geen enkel item in wat je niet met ingame geld kon kopen.
Je hele "Pay2Win" gaat hier dan ook niet op
Na´ef. Diablo 3 kon je zo genaamd ook nornaal spelen. Ze voegen het niet toe als je met normaal spelen het ook vrij kunt spelen. Zal enorm veel grinden worden voor degenen die niet geld uitgeven
Nogmaals Mass Effect 3 gespeeld ?
Enorm simpel om alles te unlocken zonder ook maar een cent uit te geven.
En telkens word de vergelijking gemaakt naar diablo 3 dat is niet te vergelijken met dragon age.

Diablo 3 - hack and slash RPG game gemaakt met items die van heel simpel tot zwaar overpowered gaan.
Dragon age - dungeons & dragons style iedere battle is een eigen event loot drops geven kleine boosts het komt meer op skill aan en tactisch nadenken.

En omdat Blizzard het niet goed deed met het loot systeem in diablo 3 is een multiplayer in EA's/Bioware dragon age 3 opeens pay to win ?
Op zich een leuke toevoeging, wat ik alleen niet snap is waarom het niet je eigen char kan / mag zijn. Hier werk je lang aan in de single player, dan wil je die ook gebruiken met de multiplayer... Al is het alleen maar het uiterlijk.
Ook een beetje jammer dat je het verdiende goud en de wapens niet mee terug kan nemen in de single player... Als je in de multi player de "beste" gear hebt en in de single player standaard, lijkt me dat je niet zo snel nog veel tijd gaat investeren om in de single player ook het beste te krijgen (en andersom)...
Het idee er achter is dat je een agent van de inquisition bent. Net als in ME3 dat je niet als shepard in de multiplayer zat. Op die manier krijg je toch een link met de singleplayer zonder er invloed op te hebben.
Als je jouw singleplayer character mee neemt naar de multiplayer, en daar veel geld en experience verdient, en je gaat daarna terug naar de singleplayer, verpest je dat toch helemaal voor je zelf? de uitdaging kan dan compleet weg zijn omdat je of te hoog level bent of te sterke items hebt

Lijkt mij wel logisch, dat ze het belangrijkste uit deze game niet willen verpesten, namelijk de single player
Jammer, ik zie liever dat ze zich focussen op het spel zelf. Na deeltje twee zie ik toch toch liever weer het niveau van origins, en manuren in loze extras steken helpt daar niet bij.
Tsja, jij vindt het een loze extra, ik ben er erg blij mee. Ik heb de coop MP van Mass Effect 3 een beetje uitgeprobeerd omdat het 'moest', maar had voor ik het wist vele uren ontspannen op wat poppetjes geschoten. Nieteens op hoog niveau, maar lekker een beetje knallen op bronze/silver.

En dit soort 'marketing' is tegenwoordig nodig. De doelgroep is allang niet meer 'rpg fans', maar 'gamers'. En dat stelt andere eisen aan een spel: geen 4 boeken aan tekst zoals in PS:T, wel iets multiplayer waardoor je misschien je vrienden zover krijgt de game ook eens te proberen.
Ik zeg toch ook dat ik dat zo zie, niet dat het zo is. Extra bevestigen dat het mijn mening is is dus overbodig.
Dat de doelgroep verandert naar zo'n breed mogelijk publiek heeft m.i. enkel als gevolg dat het product matig in alles wordt en nergens in uitblinkt. Er zijn talloze series op deze manier om zeep geholpen. Onlangs Sacred en Dungeon siege nog bijvoorbeeld.
Een van de belangrijkste dingen in marketing is: Wie is je doelgroep? Als je dat al laat verwateren moet je niet raar opkijken wanneer de boel in elkaar klapt.
BioWare benadrukt dat gamers die geen interesse hebben in de multiplayermodus deze spelvorm helemaal links kunnen laten liggen. De multiplayer heeft geen invloed op het verhaal van de singleplayer. De progressies in beide spelmodi staan los van elkaar.
Dat is veruit het belangrijkste, het moeten spelen van multiplayer om een 'goed' einde te krijgen in ME3 was een van de vervelendste dingen van dat spel.

Ik speel Bioware spellen om gewoon lekker ontspannen meerdere verhalen door te spelen, meestal op de laagste difficulty omdat combat me enkel afleidt van het verhaal. Daarom is het heel fijn dat ik niet multiplayer hoeft te doen voor zowel mijn speelervaring als de ervaring van anderen die dan met mij in een groep zouden komen.

[Reactie gewijzigd door Rivers op 28 augustus 2014 10:57]

Je hoefde niet multiplayer te doen, maar als je dat niet deed moest je wel alle sidequests doen en bij iedereen in het krijt staan. Je had een 10% speling die je mocht falen. De multiplayer functie maakte het alleen veel makkelijker om het te halen en je kon een deel van de content overslaan (zoals het eeuwig scannen van de galaxy voor een item of verloren schip die je in de strijd zal helpen).

Ben het er wel mee eens dat MP opdringen in een SP spel niet is waar ik op zit te wachten.. zoals de KotoR spellen eerst SP waren en daarna een MMO. Verhaallijn spellen moeten MP als een toevoeging hebben, niet als hoofdmodus. Saints Row 3 en 4 zijn goede voorbeelden van hoe MP een toevoeging is aan een SP spel.

DA1 was geweldig, DA2 kon ik niet spelen omdat het een te dom spel imo was, vooral vergeleken met DA1. DA3 kan zo veel kanten op, hopelijk is het richting 1.
"Gamers kunnen die voorwerpen desgewenst sneller bemachtigen door echt geld te investeren via microtransacties."
Als er toch 1 bedrijf is wat de pijp uit moet gaan...
Denk aan al die IP die dan opeens beschikbaar komt.
Een echte opvolger van Dungeon Keeper of Theme Hospital 2 zonder "KOOP NU 20 KRYSTALLEN VOOR 20 EURO OM HET ZIEKENHUIS MEE TE VERGROTEN" rotzooi.
EA games koop ik niet meer, mijn stille hoop is daar te sterk voor :)
Ook voor mij geen EA-games meer. Na mijn ervaring met BF4, heb ik weinig vertrouwen in de producten uitgebracht door EA (wegens mogelijke bugs, DLC en de bijbehorende exorbitante prijzen daarvan en mijn algehele indruk indruk van dat op geldbelust bedrijf).
Een co-op zonder main storyline is vrijwel altijd te saai voor woorden. Kan je amper nog een co-op noemen. Zal zeker net zo nietszeggend worden als de ME3 multiplayer (wat een joke was dat).
Gebruik inderdaad liever alle recources voor de SP, zoals QuZyX al zei.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 28 augustus 2014 12:19]

Joke? MP ME3 was perfect als tussendoortje wanneer je even weg uit het Singel verhaal wil.
Dragon Age singelplayer ziet er geweldig uit en dat is de reden dat de meesten mensen het spel zullen kopen. Multiplayer is geheel optioneel dus alleen maar een bonus, liever de optie dan helemaal niet erin toch?
Je zegt het is een bonus. Waarom zou je een bonus niet erin willen. Het is alleen maar een extraatje welke een deel van gamers zal kunnen waarderen en een ander deel weer niet. Wie het niet waardeert mist niks en wie het wel waardeert heeft iets extra leuks te spelen. Alleen maar een Win situatie.
Leuke optie, al is het zonde dat je niet met hetzelfde character zowel single als co-op kan spelen (zoals dat bij bvb Diablo wel kan).

De game staat hoe dan ook op mijn aankooplijstje, enkel voor de single player al. Dit is gewoon een leuke extra.
Ik vind het toch wel een vreemde implementatie van multiplayer en de gelijkenis met D3 is treffend; het gevoel bekruipt mij dat Bioware gaat cashen op de positieve onthaal van de console-D3.

Het is vreemd dat er een dergelijke scheiding is tussen single- en multiplayer, de progressie is niet overdraagbaar terwijl het hele idee van een game als deze juist is dat je blijft bouwen aan je character. Dat is nou juist waar het multiplayer gedeelte zo mooi kan aansluiten op de campaign. En ook de stap terug naar single player kan je niet maken. Dus de vraag bij mij is: wat is het diepere doel van deze multiplayer modus? Er is er geen behalve replay value en het online component is natuurlijk ook weer verkapte DRM. Alles bij elkaar voelt het een beetje als een gimmick, een 'afterthought'. Natuurlijk meldt Bioware al jaren met die modus bezig te zijn, maar de werkelijkheid lijkt mij toch iets anders. Dit is een potentiele cash cow, en de modus herbergt allerlei elementen die ik persoonlijk in een game als DA compleet ongewenst vind (pay 2 win, online component in single player/offline core game) en ook totaal niet vind passen bij de rest van de game. Dit zijn exact die elementen die de launch van D3 op PC zo rampzalig maakten...

Wat hier ook tekenend aan is, is dat Bioware meteen al met allerlei geruststellingen komt mbt deze multiplayer en die van ME3. Typerend voor een door marketing opgelegd spelonderdeel dat in een totaal anders opgezette game moet worden geduwd. Typische EA-trekjes.

Ik houd m'n hart vast.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 augustus 2014 11:21]

ik vind het opzicht wel logisch dat de MP en SP apart van elkaar gespeeld moeten worden. Ik denk dat een van de reden hiervoor is, dat wanneer je ze samen voegt je via de MP of SP hoog level kunt worden waardoor het andere gedeelte saai wordt. wanneer je bijvoorbeeld op lvl10 naar MP gaat en daar tot 16 blijft, vervolgens weer naar MP gaat dan loop je waarschijnlijk een aantal levels voor op het verhaal. dit zorgt er voor dat het verhaal en de combat van de SP saaier wordt.
De reden dat dit zo expliciet wordt vermeld is de storm van kritiek die bij Mass Effect 3 opstak. Daar was het absoluut nodig om in ieder geval een paar uur in de MP te investeren om alle opties in de SP te kunnen bereiken. Dat was veel mensen een doorn in het oog.
Het beste eindresultaat was in de SP haalbaar zonder de MP module. Wat wel waar is dat het een stuk makkelijker was om de MP te gebruiken om je score op te hogen dan al die suffe fetch quests te doen terwijl je het universum aan het redden was.

Loskoppelen van de MP vind ik prima, maar hopelijk worden we dan niet afhankelijk van simpele saaie quests die mi totaal niet passen in de epic storylines waar je mee bezig bent.
Maar coop is wel even wat anders. Zo kan je perfect met een coop partner het volledige verhaal doorlopen zonder dat je ergens anders wat levels gaat halen. Wel vereist dit een coop partner waarmee je regelmatig genoeg kunt spelen en waarmee je het hele verhaal kan doorspelen.

In Divinity lukt dit wel, dus waarom zou het in Dragon's Age plots niet kunnen. Wat mij betreft is dit gewoon een pure singleplayer game dan.
diablo 3 is een hack and slash RPG dragon age is een simpele vorm van Dungeons & dragons waarin je een team aanstuurt. De hele gameplay is totaal anders dus om die twee te vergelijken is totaal niet treffend.
De makers hebben ook aangegeven dat het een luxere multiplayer versie is ten opzichte van ME 3 het is dan ook totaal optioneel en ja kan het ook totaal overslaan en gewoon puur single player spelen.
de Diablo 3 is allways online dat was het grootste probleem met dat spel zelfs single player moest je online zijn terwijl de servers telkens offline waren
Het valt jou niet op dat ook dit een co-op achtige multiplayer is die loot-oriented is, en je dit uitsluitend doet in 'dungeons' die losstaan van de questline uit de campaign? Dat is, in een notendop, een mini-D3.

Ook het cash-gedeelte is aanwezig, inderdaad niet in de vorm van RMAH maar in de vorm van microtransacties. En ook hier moet je je afvragen wat daar nou helemaal het nut van is, want waarom end-game gear kopen als dat de hele motivatie is om de game te spelen? Dat is GEEN spelelement maar een zielige poging om extra geld in het laatje te brengen, terwijl dat ook direct afbreuk doet aan de herspeelbaarheid. Net als in D3 is dat niet te begrijpen...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 augustus 2014 11:50]

.... nooit de multiplayer van mass effect 3 gespeeld zeker?
Jawel? Ook daar vond ik het misplaatst.
Hoewel ik het niet met Vayra eens ben vind ik de comments wel relevant. Downmodden omdat je het niet met Vayra eens bent slaat nergens op wat mij betreft.

Ergens ben ik blij dat ze het als 'afterthought' er op geniet hebben. Omdat ze dan eerst aandacht hadden voor de single player. Mocht het geld voor ze opleveren is de kans op een vervolg groter!
Waar ik ook bang voor ben is dat ze dan minder gaan investeren in de single player. Helaas logisch, met een single player is moeilijker geld te verdienen?
En omdat D3 bestaat mag niemand anders een coop spelletje maken waar items en iets van een betaalmiddel te vinden zijn? De enige overeenkomst is dat je een poppetje met een beperkt aantal skills speelt. Camera, besturing, lootsysteem, functie van het betaalmiddel.. allemaal anders.

En wat is er mis met het kunnen kopen van een ingame currency, zolang dat alleen tijdwinst oplevert? Of je nou tijd of geld investeert, de uitkomst is hetzelfde, want er zijn geen cash-only opties. En als je het 'niet eerlijk' vindt dat iemand met 100 euro top-items aanschaft, dan kan die ander het ook 'niet eerlijk' vinden dat die student 8 uur per dag de tijd heeft om te grinden, terwijl hij aan het werk is. Tjd is geld. Sommigen investeren tijd, anderen geld. Niks mis mee.
Het valt jou niet op dat ook dit een co-op achtige multiplayer is die loot-oriented is, en je dit uitsluitend doet in 'dungeons' die losstaan van de questline uit de campaign? Dat is, in een notendop, een mini-D3.
Eum. Neen. Bij Diablo kan je net wel het hele verhaal in multiplayer spelen, dat is net het omgekeerde van hoe deze Dragon's Age het doet. En in RPG's is loot altijd belangrijk, heeft niks met Diablo te maken. En oja, ook dungeons zijn vrij normaal in een RPG, wederom niks met Diablo te maken.

Verder is dit soort coop voor velen niet de gewenste soort coop, in een RPG. Dit kan goed werken voor shooters of zo, maar in een spel waar verhaal en opbouw van je karakter vrij belangrijk zijn, is het nogal zielig om de coop daar volledig van af te scheiden. Dit soort coop laat ik dan ook liever links liggen.
Wel goed dat er *iets* is van multiplayer mogelijkheden. Maar waarom kan dit niet gewoon in het verhaal zelf, met eventueel willekeurige missies erbuiten OOK als optie?
Microtransacties?!
Oh god, de laatste game dat ik echt herriner waarbij het abysmal was is Dead Space 3.
Ik hoop dat het een beetje redelijk is gedaan en niet 3000 uur duurt voor grinden om die ene item/wapen te krijgen als je ervoor kiest om het in-game te halen ipv. het met echt geld te kopen.

En jammer dat SP en MP niet met elkaar zijn verbonden. Zou namelijk wel heel cool zijn om wat te levelen met je vrienden in MP en dan weer verder te gaan in SP :)
Oh well, het wordt vast wel een aardige game, alleen staat het niet op mijn "must-have day one" lijst.
Die is nu bezet door The Witcher 3!! Heb speciaal m'n pc geupgrade als voorbereiding. :P
Microtransacties?!
Oh god, de laatste game dat ik echt herriner waarbij het abysmal was is Dead Space 3.
Wat een gelul... Dead Space 3 uitgespeeld zonder ook maar een cent aan microtransacties te besteden.
Pff... Beter gefocused op de singleplay van dit game... Kijk naar Mass Effect 3, de single player 3 x gespeeld, de multiplayer eigenlijk heel weinig gespeeld. En dan vooral eigenlijk om aan "100%" te geraken in de war vs de reapers.

Ik hoor ze al aankomen met hun DLC voor multiplayer... Maar goed, niet oordelen voor we het eindresultaat gezien hebben, wordt sowieso een aankoop voor mij, DA1 & DA2 ook meerdere keren uitgespeeld :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True